• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اخبار و مقالات مرتبط با علم و دانش ، فن آوري هاي نوين

cybamin

Registered User
تاریخ عضویت
31 آگوست 2003
نوشته‌ها
1,559
لایک‌ها
138
محل سکونت
اصفهان
بیچارا خیلی زور زدن یه عکسی از این انوشه خانم پیدا کنن که توش موهاش (و...) پیدا نباشه!!!
 

faraz-hacker

Registered User
تاریخ عضویت
15 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
204
لایک‌ها
1
جالب اینجاست که 1بار هم تلویزیون ایران هم این خبر را پخش نکرده.
 

seymour

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
3 آگوست 2005
نوشته‌ها
6,209
لایک‌ها
84
محل سکونت
Tehran
عکسهای مربوط به انوشه انصاری رو اینجا دنبال کنید ... خیلی جالبن
118.gif
... این یکی رو دست به نقد داشته باشین ...


capt.1f7b08b2bcaf42ae895ae745026447f6.russia_space_mosb111.jpg


 

zirnevis

Registered User
تاریخ عضویت
15 می 2006
نوشته‌ها
992
لایک‌ها
8
نخستين فضانورد ايراني پيش‌بيني كرد با توسعه شركت‌هاي فعال در زمينه پرواز تا زيرمدار زمين، امكان سفر كوتاه عموم علاقمندان تا مرزهاي فضا فراهم شده و تا پنج تا ده سال آينده هزينه اين سفرها تا حدود 15 تا 20 هزار دلار كاهش يابد.

به گزارش سرويس «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، انوشه انصاري، نخستين زن گردشگر فضايي و اولين فضانورد ايراني كه بامداد دوشنبه عازم ايستگاه فضايي بين‌المللي (ISS) مي‌شود در گفت‌و‌گويي تلفني با برنامه تلويزيوني «آسمان شب» خاطرنشان كرد: با توجه به فعاليت روزافزون شركت‌هايي كه در زمينه پروازهاي تا مدار كار مي‌كنند، طي دو سال آينده اين طرح‌ها به مرحله كاربرد رسيده و مسافران فضايي خواهند داشت و با ادامه اين روند بر اساس آماري كه از متقاضيان اين سفرها داريم به دليل رقابتي كه وجود دارد، طي پنج تا 10 سال آينده قيمت اين سفرها كه الان حدود 150 تا 200 هزار دلار به ازاي هر صندلي است به حدود 15 تا 20 هزار دلار كاهش مي‌يابد.

وي افزود: بعد از آن سفر به مدار كه تكنولوژي بسيار پيچيده‌تري داشته آغاز مي‌شود كه احتمالا تا 15 سال ديگر به مرحله عملي مي‌رسد كه ابتدا قيمت اين سفرها نيز بسيار بالا و در حد چندين ميليون دلار خواهد بود كه شايد طي 20، 30 سال اينده قيمت اين سفرها نيز كاهش مي‌يابد كه البته اين كاهش چندان زياد نخواهد بود.

البته پيش بيني سرعت پيشرفت در اين زمينه بسيار مشكل است و احتمال دارد تكنولوژي‌هايي به وجود بيايد كه تحقق سفرهاي فضايي به مدار را به شدت تسريع كند مثلا يكي از ايده‌هاي جالبي كه در اين زمينه دنبال مي‌شود طرح ساخت هتل در مدار است كه بر اساس آن يك هتل بادي كوچك را كه تكنولوژي آن را از ناسا گرفته‌اند تست كرده‌اند و تست بعدي را دو سال ديگر انجام مي‌دهند و قصد دارند جايي را براي اسكان مسافراني كه به مدار مي‌روند بسازند و فكر مي‌كنم اين ايده جالب كمك موثري به توسعه تكنولوژي سفر به مدار باشد.

انصاري كه در سال 1345 در مشهد به دنيا آمده و در سال 1363 براي ادامه تحصيل راهي آمريكا شده و تحصيلات دانشگاهي‌اش را تا كسب مدرك فوق‌ليسانس مهندسي الكترونيك در دانشگاه‌هاي جرج ميسن و جرج واشنگتن به پايان برده، با مروري بر فعاليت‌هاي خود و خانواده‌اش در راه‌اندازي يك شركت موفق مخابراتي در سال 1369 و پس از ايجاد يك شركت فعال در زمينه فضا در حدود سال 1379 كه در حال حاضر به عنوان يكي از موسسان و عضو هيات مديره در آن فعاليت دارد درباره منشا علاقه‌اش به فضا و فعاليت‌هايي كه تا پيش از اين سفر فضايي در اين زمينه داشته است اظهار داشت: لحظه به خصوصي را در زندگيم به ياد نمي‌آورم كه بگويم آن لحظه باعث علاقه من به فضا و سفر فضايي شده است و از وقتي كه به ياد دارم روياي سفر به فضا هميشه در قلب و ذهن من بوده و از كودكي هميشه نسبت به فضا و علوم فضايي كنجكاو بوده ام البته در زمينه انتخاب رشته تحصيلي به دلايل مختلف از جمله اين كه مايل بودم به رشته‌اي بروم كه خيلي سريع امكان كار پيدا كنم علي رغم علاقه به رشته فضايي، الكترونيك را انتخاب كردم ولي اين علاقه و آرزو هميشه در وجودم بود و وقتي شركت مخابراتي ما با موفقيت رو به رشد و توانستيم آن را بفروشيم، موقعيتي برايم پيش آمد كه بتوانم دوباره رنگ و رويي به اين آرزو و خواسته بدهم و دنبالش بروم.

در آن زمان اولين كاري كه كرديم برنامه Xprize بود. من با رييس اين گروه صحبت كردم و وقتي برايم توضيح داد كه مي‌خواهند از طريق اين جايزه موسسات خصوصي را وارد بخش فضايي كنند و كاري كنند كه امكان انجام سفرهاي فضايي بدون نياز به پيوستن به صف طولاني متقاضيان فضانورد شدن براي همه علاقمندان فراهم شود، اين ايده را يكي از راه‌هايي ديدم كه مي‌توانم از طريق آن نه تنها خودم به آرزويم برسم بلكه ميليون‌ها نفر ديگر هم كه چنين خواسته‌اي دارند به آرزويشان برسانم و اين چيزي است كه شخصا فكر مي‌كنم براي بشريت بسيار مهم است بنابراين من و خانواده‌ام خيلي سريع و ساده تصميم به تقبل مالي اين جايزه گرفتيم و خوشبختانه طرح موفقي بود و حدود دو سال پيش اين جايزه اعطا شد.

وي درباره اهميت حضور بخش خصوصي و پروازهاي غير دولتي در اكتشافات فضايي گفت: علت اين كه فكر مي‌كنم شركت‌هاي دولتي بايد در اين زمينه سرمايه گذاري كنند تجربه‌هايي مثل گسترش اينترنت است كه سال‌ها قبل با هدف تحقيقات و ارتباط علمي بين دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي استفاده مي‌شد و وقتي جنبه‌هاي اقتصادي علاقه عمومي نسبت به آن مطرح شد و شركت‌هاي مختلف سرمايه گذاري در اين عرصه را آغاز كردند، اين پديده شكل ديگري به خود گرفت و گستردگي امروز اينترنت بيش از هر چيز مرهون سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين حوزه است كه فكر مي كنم اين اتفاق مي‌تواند در عرصه فضا و اكتشافات فضايي هم تكرار شود.

انصاري تصريح كرد: در فضا منابع بسيار بسيار زيادي وجود دارد كه مي تواند بسياري از مشكلات ما در زمين را رفع كند. از طرف ديگر تكنولوژي‌هاي مختلفي كه در راستاي توسعه سفرهاي فضايي ايجاد مي‌شوند مي‌توانند كاربردهاي بسيار زيادي در صنايع مختلف داشته باشند، بنابراين اگر بتوانيم علاقه افراد و شركت‌هاي خصوصي را به اين بخش جلب كنيم و منافع اقتصادي سرمايه گذاري در اين بخش را نشان بدهيم به تدريج شاهد گسترش آن خواهيم بود و طبعا راه خود را پيدا مي‌كنند.

وي تصريح كرد: براي ما خيلي ساده است كه تصور كنيم همه چيز در زمين براي هميشه خوب خواهد بود ولي واقعيت اين است كه منابع حياتي زمين نامحدود نيست و از الان بايد براي كسب تكنولوژي‌هايي كه در آينده بتوانند ما را به منابع موجود در سيارات ديگر برسانند تلاش كنيم و زماني كه هم زمين شرايط امروز را نداشت بتوانيم جاي ديگري از جهان به زندگي ادامه دهيم اين اتفاق است كه بي ترديد بدون مشاركت بخش خصوصي و با اكتفا به موسسات دولتي امكان پذير نخواهد بود چنان كه از سال 1961 كه اولين انسان به فضا رفته تا الان سفرهاي فضايي با مختصر تغييري تقريبا به همان شكل سفر يوري گاگارين انجام مي‌شود و پيشرفت تكنولوژي با آن سرعتي كه انتظار داريم نبوده است و اين وظيفه جوانان است كه در صنعت مهم و پولساز فعاليت كنند و اين هدف را كه البته نه در 40، 50 سال آينده كه در زمان بسيار دورتري بايد محقق شود را جامعه عمل بپوشانند.

در اين راستا تصور مي‌كنم طرح جايزه xprize اقدام بسيار موثري بود و توانستيم نشان دهيم كه لازم نيست سرمايه گذاري خيلي فوق العاده‌اي انجام شود و با ايده‌اي درست مي‌توان با سرمايه گذاري و نيروي انساني بسيار كمتري نسبت به آژانس‌هاي بزرگ فضايي مثل ناسا موفقيت‌هاي بسيار بزرگي به دست آورد كه ممكن است آنها با صرف ميليون‌ها دلار طي ساليان سال نتوانند به آن موفقيت برسانند.

نخستين فضانورد ايراني با اشاره به اين كه در حال حاضر نيز فعاليت در xprize را ادامه مي‌دهد اظهار داشت: اولين بار كه اين جايزه را طراحي كرديم نظرمان اين بود كه گام‌هاي كوچكي را كه مي‌توان در زمينه توسعه سفرهاي فضايي با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي برداشت شناسايي كرده و با تعيين جوايز مختلف مرحله به مرحله و با زمان بندي مشخص آنها را طي كنيم.

هدف نهايي ما اين است كه بتوانيم جايزه xprize در زمينه ساخت نخستين فضاپيماي خصوصي را در مورد سفرهاي به مدار زمين و شايد به ماه و مريخ و شايد تكنولوژي‌هاي راكت ادامه دهيم و در اين راستا طي سال‌هاي آينده جوايز ديگري را نيز اعلام خواهيم كرد.

به گزارش ايسنا، نخستين زن گردشگر فضايي كه از ماه‌ها پيش آموزش‌ها و تمرينات فشرده‌اي را در مركز فضايي گاگارين در روسيه و مركز فضايي هوستون آمريكا پشت سر گذاشته در بخش ديگري از گفت‌و‌گوي تلفني با برنامه «آسمان شب» درباره اين دوره ها و تمرينات آموزشي اظهار داشت: تمرينات من در مركزي در نزديكي مسكو كه فضانوردان روسي تمرينات خود را مي‌گذارنند آغاز شد كه ابتدا شامل كلاس‌هاي مختلف براي آموزش سيستم‌هاي مختلف و نحوه پرواز سايوز بود كه طي آن تمام جزئيات فضاپيما را آموزش دادند و مرحله بعدي تمرين‌ها، شبيه سازي پرواز و كار كردن با سيستم‌ها بود و به همين ترتيب تمرينات كلاسي و شبيه سازي براي ايستگاه فضايي بين المللي هم بود كه مربوط به قسمتي است كه توسط شركت فضايي روسيه ساخته شده است.

نحوه تمرينات به اين صورت بود كه ابتدا آموزش‌ها ارائه شده و سپس آنها را در سيمولاتور (شبيه ساز) تمرين مي‌كرديم تا نحوه كار با آنها در فضا و رفع خرابي‌هاي احتمالي آنها را عملا ياد بگيريم. در كنار اين تمرينات كلاس‌هاي آموزش زبان روسي را هم گذراندم چون تمام سيستم‌هاي داخلي فضاپيماي سايوز و حتي تمام اطلاعات فرمان‌ها به زبان روسي است و براي كار كردن با آنها و فهميدن اين كه چه اتفاقي مي‌افتد بايد زبان روسي بدانم.

وي خاطر نشان كرد: در كنار اين آموزش‌ها فعاليت‌هاي ورزشي بود كه هر روز تقريبا به مدت دو ساعت انجام مي‌شد و هر چند هفته يك بار هم تعداد زيادي تست‌هاي مختلف عمومي و پزشكي انجام مي‌شد تا ميزان آمادي جسمي براي سفر به فضا مشخص شود. علاوه بر اين تست‌هاي مختلف ديگري هم بود مثلا نشستن روي يك صندلي كه مدت 10، 15 دقيقه به يك طرف مي‌چرخد كه به اين ترتيب فضانوردان براي مواجهه با شرايط موجود در فضاپيما آماده شده و در هنگام پرواز دچار مشكل نشوند.

انصاري در پاسخ به اين سوال كه كدام بخش از اين تمرينات براي وي جذاب تر بوده است گفت: خودم پروازهاي بي‌وزني را خيلي دوست دارم و حتي قبل از اين كه وارد تمرينات شوم صرفا به عنوان يك علاقمند، چند بار اين پرواز را تجربه كرده‌ بودم و در واقع برايم يك تجربه هيجان انگيز بود. يكي از تمرينات ديگر تمرين نجات از دريا در صورت سقوط كپسول سايوز بود كه در درياي سياه انجام شد و چند روزي كه در آنجا بودم برايم روزهاي بسيار خاطره انگيزي بود.

به گزارش ايسنا، چهارمين گردشگر فضايي جهان كه ابتدا قرار بود سال 2008 به فضا سفر كند اما با رد شدن اونوماتو - گردشگر فضايي ژاپني - در آزمون‌ها، ناگهان به وي اعلام شد كه مي‌تواند به عنوان ذخيره اونوماتا تاچند هفته بعد به فضا سفر كند درباره احساسش از اعلام غير منتظره اين خبر گفت: وقتي از شركت «ماجراجويي‌هاي فضايي» به من زنگ زدند اول باور نكردم و تصور مي‌كردم با من شوخي مي كنند. يك حالت ناباوري و خوشحالي فوق العاده داشتم و از طرف ديگر همان لحظه احساس بدي داشتم چون مي‌دانستم انوموتو چه تمرينات سختي را انجام داده و چقدر دوست دارد پرواز كند و بهر حال با توجه به آشنايي كه طي شش ماه تمرينات مشترك داشتيم خيلي ناراحت بودم چون مي‌دانستم اين مساله چقدر براي او سخت است.

احساس خيلي عجيبي بود خوشحالي و هيجان خيلي زياد همراه با ناراحتي ...

نخستين فضانورد ايراني كه سه شب قبل از پرواز تاريخي‌اش به ايستگاه فضايي بين المللي از پايگاه فضايي بايكونور قزاقستان در اين گفت‌و‌گو ي تلفني شركت كرده بود، درباره احساسش در آستانه اين سفر بزرگ و مهمترين مناظر و تصاويري كه تصور مي‌كند در جريان اين سفر با آنها روبرو شود، اظهار كرد: من هنوز يك حالت ناباوري دارم چون تمام عمرم براي اين لحظه صبر كرده‌ام و حالا كه احساس مي‌كنم بيش از يك هفته با آن فاصله ندارم هنوز باور نمي‌كنم و فكر مي‌كنم تا زماني كه در كپسول ننشينم و ارتعاشات آن را احساس نكنم هنوز باورم نشود. فوق العاده خوشحال و بي نهايت هيجان زده هستم و سعي مي‌كنم زياد به آن فكر نكنم چون هنوز تمرينات زيادي را انجام مي‌دهيم و يكي از چيزهايي كه خيلي براي من هيجان انگيز بوده اين است كه هموطنان من در سراسر دنيا چقدر از اين مساله خوشحال شده‌اند و نامه ها، ايميل‌ها و پيغام‌ها و دعاهايي كه براي من فرستاده‌اند همه نشان از خوشحالي و حمايت آنها دارد و خيلي خوشحالم كه باعث اتفاق خوبي شدم كه همه خوشحالند و افتخار مي‌كنند. اين مساله خيلي برايم مهم بود.

وي افزود: من تمام عمرم به اين لحظه فكر كرده‌ام و شايد هر شب قبل از خواب اين سفر فضايي را در ذهنم ديدم و خيلي برايم جالب است كه ببينم اين سفر چقدر با آنچه در ذهنم است نزديك است و فكر مي‌كنم اولين لحظه‌اي كه براي هميشه در ياد خواهم داشت ديدن زمين است كه مثل يك توپ آبي خيلي قشنگ در سياهي فضا مي‌درخشد.

به گزارش ايسنا، نخستين زن گردشگر فضايي در ادامه درباره برنامه‌هاي خود در مدت اقامت هشت روزه در ايستگاه فضايي بين‌المللي گفت: من درصدد انجام مقداري تست هاي علمي براي سال 2008 بودم ولي با اتفاقي كه افتاد فرصت براي تدارك اين آزمايش‌ها نبود ولي دو تست است كه يك موسسه فضايي با تعدادي از فضا نوردان در ايستگاه انجام مي‌دهد كه از من خواستند در اين تست‌ها شركت كنم و يكي ديگر از تست‌ها اثر حضور در فضا را بر اندازه ماهيچه هاي بدن نشان مي‌دهد كه بايد اندازه گيري هايي را انجام دهم و نتايج را ثبت و در قالب مقاله علمي ارائه كنم.

وي افزود: سعي مي كنم بيشتر وقتي را كه در ايستگاه هستم با تعداد زيادي از مدارس و دانشگاه‌هاي مختلف ارتباط مستقيم برقرار كنم و اين تجربه را از طريق صدا، ويديو و نوشته هايم با مردم تمام دنيا به خصوص جوانان تقسيم كنم.

براي همين خيلي وقت خواهم گذاشت تا ويديوهاي مختلف از وضعيت ايستگاه فضايي بين‌المللي (ISS) و زندگي روزمره خدمه آن تهيه كنم تا در يك برنامه آموزشي در مدارس آنها را عرضه كنم.

به گزارش ايسنا نخستين فضانورد ايراني در پاسخ به اين سوال كه با توجه به خطرات متعددي كه از سفرهاي فضايي وجود دارد چه انگيزه‌اي انسان‌ها را به اين سفرها سوق مي‌دهد اظهار داشت: اسم آن را كنجكاوي مي‌گذارم نه ماجراجويي. حس كنجكاوي است كه بشر را به اينجا رسانده و سفرهاي فضايي هم به خاطر همين حس است كه در وجود همه ما قرار دارد.

يكي از افرادي كه واقعا به او علاقه دارم «پدر سفرهاي فضايي» است. وي كه در يكي از شهرهاي روسيه معلم بود، قدرت تخيل بسيار بالا و غير باوري داشت به طوري كه حدود 125 سال پيش درباره سفر فضايي انسان و موشك‌هاي دو مرحله‌يي صحبت كرده است و جمله‌اي كه هميشه از او به ياد دارم اين است كه «زمين مثل گهواره‌اي براي بشريت است» و بنابراين انسان براي ادامه حيات بايد با پذيرفتن همه خطرات از اين گهواره جدا شود و هميشه پيشگاماني هستند كه اولين قدم را بر مي دارند و راه را هموار مي‌كنند و من هم اميدوارم كه بتوانم يكي از اين پيشگامان باشم و روزي را ببينم كه هزينه سفرهايي فضايي به ميزان قابل قبولي برسد كه

ـ ان شاءالله - در آينده نزديك همه كساني كه علاقمند هستند بتوانند اين كار را انجام دهند.

انصاري كه بامداد دوشنبه با عبور از مرزهاي فضا نام خود را به عنوان نخستين زن گردشگر فضايي در فهرست پيشگامان سفرهاي فضايي ثبت مي‌كند در پاسخ به اين سوال كه آرزو دارد اين سفر تاريخي چه دستاورد و حاصل مشخصي براي وي و مردم داشته باشد اظهار داشت: اول از همه اميدوارم همه مردم خصوصا جوانان ايران و همه دنيا با نگاه به زندگي من و تغييراتي را كه از زمان كودكي، جواني تا امروز داشته‌ام ببينند كه هر كس هر آرزويي كه داشته باشد هرچه قدر سخت و دور از تصور مي‌تواند با تلاش به آن جامه عمل بپوشاند.

شما هر آرزويي كه داشته باشيد هر چقدر سخت و دور از تصور اگر آن را در قلبتان حفظ كنيد پرورش دهيد و دنبال راهي براي رسيدن به آن باشيد، مي‌توانيد به آرزويتان برسيد.

انتظار ديگري كه از اين سفر دارم اين است كه با صحبت كردن با خيلي‌ها ديدم كه اطلاعاتشان درباره علوم فضايي، سفر فضايي و اهميت آن بسيار كم است و حتي خيلي از آنها نمي‌دانند كه ايستگاه فضايي بين المللي چيست، اميدوارم با اين سفر بتوانم زمينه‌اي براي آشنايي همه با اهميت سفرهاي فضايي ايجاد كنم تا كنجكاو شوند و در اين زمينه مطالعه كنند و جوانان ما با تحصيل در رشته فضايي باعث گسترده شدن اين رشته شوند. آخرين چيزي كه اميدوارم بتوانم از طريق اين سفر به مردم دنيا نشان دهم اين است كه بفهميم همه ما ساكنان يك سياره هستيم و همه بايد از زمين مراقبت كنيم از هر كشور و نژادي كه هستيم با همكاري هم زمين را به عنوان تنها جايي كه در حال حاضر مي‌توان در آن زندگي كنيم براي خود امن و سالم نگهداريم.

به گزارش ايسنا، انصاري در ادامه درباره روياي بعدي‌اش پس از سفر به ايستگاه فضايي بين المللي گفت: روياي بعدي من درباره فضا نيست بلكه درباره مردم و زندگي مردم در زمين است.

از نظر فضا رويايي ندارم و برنامه‌هايم را به عنوان پروژه مي بينم و خواسته ديگر من در فضا اين است كه ببينم شركت‌هايي كه مي‌خواهند پروازهاي تامدار را به مردم ارائه دهند روز به روز افزايش يافته و قيمت اين سفرها كاهش يابد.

انوشه انصاري در ادامه با تشكر از تمام هموطنان داخل و خارج كشور از اين سفر حمايت كرده‌اند اظهار داشت: من اين افتخار را از طرف تمام ايرانيان در قلب خود به اين سفر خواهم برد و با اين سفر به مردم دنيا خصوصا جوانان مي‌گويم كه اميدوار باشند و چشم‌ها، گوش‌ها و ذهنشان را باز كنند و هر چيز را در اطرافشان ببينند و بياموزند تا با علمي كه به دست مي‌آورند آزادانه و بدون هيچ محدوديت با ذهن آزاد تفكر كنند و بگذارند تخيلشان آنچه را كه امكان پذير نيست امكان پذير بداند و اين تخيلات را باور كرده و آنها را محقق كنند.

به گزارش ايسنا، وي افزود: به عقيده من تنها محدوديتي كه براي رسيدن به خواسته‌هاي ما وجود دارد محدوديت‌هايي است كه خودمان براي خودمان ايجاد مي كنيم و به دختران ايراني كه سنگ بناي جامعه فردا هستند مي‌گويم كه هرچه را بخواهند مي‌توانند به دست آورند و كاري كه امروز مي‌كنند براي آينده فرزندانشان مهم است و در آخر مي‌خواهم به همه يادآوري كنم كه وقتي به فضا مي‌رويم مي‌بينيم كه زمين ما چقدر كوچك و شكننده است و خشونت مي‌تواند تنها خانه ما را نابود كند.

فكر مي‌كنم وقت آن رسيده كه به خودمان بياييم و با همكاري هم از اين هديه عزيزي كه به ما داده شده مراقبت كنيم.

انوشه انصاري در پايان با اشاره به اين كه كانال ارتباطي خود را براي صحبت با تمام ايرانيان در ايستگاه فضايي بين المللي باز مي‌گذارد ابراز اميدواري كرد با انجام موفق اين سفر موجب افتخار تمام ايرانيان را فراهم كند.
 

Mahmoud58

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 نوامبر 2005
نوشته‌ها
882
لایک‌ها
7
آيا مي دانيد که 97 درصد ژنهای شانپانزه با ژنهای انسان يکي ميباشد؟

آيا مي دانيد که در فوريه 1979 در صحراي بزرگ افريقا برف باريد؟

آيا مي دانيد که يک نوع ميموني در ژاپن وجود دارد که زمان خوردن سيب زميني با هر گازی که به آن ميزند سيب زميني را به آب شور دريا ميزند تا مزه بهتری داشته باشد؟

آيا مي دانيد که مدل و اشکال روي زبان هر شخص مانند اثر انگشت با بقيه آدم ها متفاوت است؟

آيا مي دانيد که پياز حتي اگر پس از يک غذاي پر چربي خورده شود. .باعث کاهش کلسترول خون ميشود؟

آيا مي دانيد که گربه ، شتر و زرافه ها تنها حيواناتي هستند که ريتم راه رفتن آن ها بر پايه دو بار پاي راست و سپس دو بار پاي چپ است. به جاي اينکه يه بار پاي راست و يک بار پاي چپ باشد؟

آيا مي دانيد که چشم نوزاد از زمان تولد تا هفته ششم الي هشتم اشک توليد نميکند؟

آيا مي دانيد که گياهاني که با آب گرم آبياري ميشوند سريعتر از گياهاني که با آب سرد آبياري ميشوند رشد ميکنند؟

آيا مي دانيد که يک ليتر آب از اعماق اقيانوسها 20 هزار نوع متفاوت از موجودات ذره بيني(ميکروارگانيسمها) در خود نهفته دارد؟
 

Mahmoud58

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 نوامبر 2005
نوشته‌ها
882
لایک‌ها
7
من اینو نوشتم اینجا که بقیه اگه از مطالب علمی چیزی میدونن بزارن اینجا تا بقیه هم بدونن ...

:blush:
 

Mahmoud58

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 نوامبر 2005
نوشته‌ها
882
لایک‌ها
7
آیا می دانید وسيع ترين تنگه به نام ديويس می باشد که بين جزيره گرين لند و جزيره بافين کانادا قرار دارد و حداقل پهنای آن 338 کيلومتر است .

آیا می دانید کم عرض ترين تنگه قابل کشتی رانی بين جزيره آگين از اوبوآ و سرزمين اصلی يونان واقع شده است . دهنه ی آن در محل خلکيس فقط 40 متر است .

آیا می دانید بزرگترين و مرتفع ترين کوه يخ يک پارچه که در قلب جنوب وجود دارد بيش از 31000 کيلومتر مربع است . طول آن 335 کيلومتر و عرض آن 97 کيلومتر می باشد و به اين ترتيب بايد گفت اندازه آن بيش از مساحت کشور بلژيک می باشد.

آیا می دانید کوچکترين قاره زمين قاره استراليا می باشد ، با وسعت 7/618/493 کيلومتر مربع که به انضمام تاسمانی ، زلاند نو ، پاپوآ گينه نو و جزاير اقيانوس آرام مجموعا به عنوان قاره اقيانوسيه مشهورند.

آیا می دانید بزرگترين مجمع الجزاير دنيا که به شکل هلالی می باشد و بيش از 13000 جزيره تشکيل شده است و جمعا به طول 5600 کيلومتر مربع است مجمع الجزاير اندونزی می باشد.

آیا می دانید بزرگترين غار جهان غار ساراواک می باشد که در لوبانگ نازيب باگوس در پارک ملی گانونگ مولو ساراواک قرار دارد . اين غار در سال 1980 کشف شد . طول آن 700 متر و پهنای آن 300 متر است . ارتفاع هيچ نقطه ای از آن کمتر از 70 متر نيست.

آیا می دانید در امتداد سواحل شمالی خليج مکزيک به طول 1160 کيلومتر ، 330 عدد کوه نمک زير زمينی قرار دارد که بعضی از آنها به ارتفاع 18300 متر از بستر تنگی به صورت گنبدهايي یالا می آيند.

آیا می دانید عريض ترين آبشار جهان آبشار خن در لائوس می باشد که بين 15 تا 21 متر ارتفاع دارد و عرض آن 10/8 کيلومتر است شدت جريان آب آن آبشار معادل 42500 متر مکعب در هر ثانيه است .
 

Mahmoud58

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 نوامبر 2005
نوشته‌ها
882
لایک‌ها
7
آیا مي دانيد كه

كوكا كولا در اصل سبز رنگ است!!

عمومي ترين نام جهان محمد است!!

اسم قاره ها با همان حرفي كه آغاز ميشود پايان ميابد!!

شما نميتوانيد با حبس نفستان خود كشي كنيد!!

محال است آرنج دستتان را بليسيد!!

وقتي عطسه ميكنيد مردم به شما عافيت باش ميگويند چون قلب شما به مدت يك میليونيم ثانيه ميايستد!!

خوك*ها به دليل فيزيك بدني قادر به ديدن آسمان نيستند!!

فندك قبل از كبريت اختراع شد !!!


بقیه اگه چیزی از این مسائل میدونن بیان بزارن اینجا .... :blush:
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
بر اساس تحقیقات جدیدی که به عمل آمده مشخص شده است که تلفن های همراه از سرویس های بهداشتی و توالت ها نیز کثیف تر هستند.

بررسی ها نشان می دهد گوشی ها بیش از هر شی دیگری حاوی باکتری های تاثیر گذار بر روی پوست بدن هستند.

بر اساس این خبر با توجه به اینکه باکتری های مذکور در محیط های گرم پرورش یافته و رشد پیدا می کنند لذا جیب ها و کیف های دستی ما نیز که غالبا محل نگاهداری گوشی های همراه هستند ، محیط مناسبی برای پرورش باکتری های مذکور محسوب می شوند.

در قالب تحقیقاتی که از جانب یکی از فروشندگان تلفن همراه موسوم به شرکت Dial-a-Phone در همین خصوص به عمل آمده است ، نمونه هایی از اشیایی که روزانه با آنها سر و کار داریم جمع آوری شده و باکتری های مختلفی را که در آنها وجود دارند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

نتیجه ای که از این تحقیقات به دست آمد این بود که مشخص شد تلفن های همراه حتی از دستگیره درها، صفحه کلیدها و کیبوردهای مختلف، ته کفش و یا حتی توالت ها کثیف تر و آلوده تر می باشند.

"جوآن ورنا" پروفسور میکروب شناسی دانشگاه متروپالیتن منچستر در همین خصوص می گوید: "تلفن های همراه درست همانند اشیا روزمره دیگر نظیر تلفن و کیبورد کامپیوترها بستر مناسبی برای باکتری ها محسوب می شوند و از آنجاییکه با قسمت های مختلف بدن ما در تماس هستند لذا خطر انتقال باکتری های پوستی آنان به بدن در مقایسه با اشیا دیگر ، به مراتب بیشتر است."

از طرف دیگر سخنگوی موسسه Dial-a-Phone نیز در همین خصوص یادآور شد: "ما همواره تلفن های خود را با خود حمل می کنیم و این تلفن ها همواره در تماس نزدیک با نقاط مختلف بدن ما نظیر دست ، صورت ، دهان قرار دارند و به همین خاطر در معرض اکتساب انواع مختلف آلودگی ها قرار دارند و به همین خاطر ما به استفاده کنندگان از تلفن همراه توصیه می کنیم تا گوشی های تلفن همراه خود را همواره با محلول های ضد باکتری تمیز کنند."
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
بررسي بسياري از وسايل مورد تماس با دست انسان نشان داده است برخلاف تصور عمومي كه دستگيره در يا دكمه‌هاي آسانسور را مملو از ميكرب‌هاي بيماريزا مي‌دانند، گوشي تلفن و صفحه كليد رايانه بيشترين آلودگي ميكربي را دارند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، چارلز گربا زيست شناسي ميكربي و كارشناس بهداشت آب دانشگاه آريزونا مي‌گويد هرچند هميشه قبل از تهيه غذا بايد دستها را شست، اما بسياري از مردم نمي‌دانند بعد از آشپزي هم بايد همين كار را انجام داد.

بسياري از بيماريهاي شايع مانند سرماخوردگي، آنفلوانزا و اسهال از طريق هوا يا وسايل مورد استفاده انسان انتقال پيدا مي‌كنند. مردم اهميت سطوحي را كه با دست انسان تماس پيدا مي‌كنند نمي‌دانند.

مردم در مواقع احتياط براي رعايت بهداشت اشتباه مي‌كنند. ميكربها به جاهايي كه مردم تصور مي‌كنند نمي‌چسبند.

دستگيره در معمولا آلوده تلقي مي‌شود. اين محقق دهها بررسي در مورد ميكربها و ويروسها در خانه‌هاي و محل‌هاي كار انجام داده و دريافته است از آنجا كه دستگيره در مرطوب نيست ميكرب كمتري دارد.

يك بررسي جديد به او كمك كرد تا نشان دهد ميكربها چگونه از برداشت غلط مردم براي تكثير خود بهره‌برداري مي‌كنند.

بطور مثال تعداد باكتريها بر روي دو صفحه كليد رايانه بسيار بيشتر از دكمه آسانسور، دستگيره در يا آبخوري ادارات است.

تلفن و صفحه كليد رايانه به ويژه هنگامي كه بطور مشترك استفاده شود جزو پرميكرب‌ترين مكانها در خانه و ادارات محسوب مي‌شوند.

بررسي‌هاي زيادي نشان داده است صفحه كليد رايانه محل تجمع ميكربها است.

اين محقق در بررسي ديگري در مورد آلوده‌ترين مشاغل دريافت تعداد باكتريها در يك ميز تحرير معمولي ‪ ۴۰۰‬برابر توالت فرنگي است.

جالبتر اينكه آموزگاران بيشترين تماس را با ويروسها و باكتريها دارند. حسابداران، بانكداران، و پزشكان نيز دفاتر مملو از ميكرب دارند.

درحالي كه محل كار وكلا از اين نظر پاكيزه است.

اين محقق در آزمايشگاه خود نمونه‌هاي جمع آوري شده از روي سطوح مختلف را در يك ظرف مخصوص كشت مي‌دهد و بررسي مي‌كند. تعداد ميكربهاي كشت داده شده به برآورد تعداد كلي ميكربها كمك مي‌كند.

ميكربهايي مانند باكتري ئي كولاي كه در روده يافت مي‌شود و نشانه آلودگي روده است، پنومونيا كلبسيلا ، استرپتوكوك، سالمونلا، استافيلوكوك اوروس جزو ميكربهاي شايعي هستند كه برخي از آنها باعث بيماري در انسان مي‌شوند.

اين محقق مي‌گويد جايي كه باكتري هست ويروس هم مي‌تواند وجود داشته باشد. ويروسها مي‌توانند چندين روز در سطوح خشك و تميز زنده بمانند. اين ميزان در سطوح مرطوب به چندين هفته مي‌رسد.

درحالي كه كارشناسان از امكان شيوع جهاني آنفلوانزاي مرغي هشدار مي‌دهند اين يافته‌ها مي‌تواند مفيد باشد. اين ويروس در حال حاضر فقط پرندگان را آلوده مي‌كند، اما قابليت ايجاد يك بيماري همه گير انساني را دارد.

در صورت شيوع اين بيماري بهداشت اوليه براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري ضروري است. اما ويروسها با چشم ديده نمي‌شوند و مردم آلوده‌ترين مكانها را نمي‌شناسند.

در اين ميان مردم دستشويي و دستگيره را پر از ميكرب تصور مي‌كنند.

سينك دستشويي معمولا حاوي تعداد زيادي باكتري است. محيط آن به خاطر مرطوب بودن براي رشد ميكربها بسيار مطلوب است. در خانه‌ها شمار باكتريهاي ئي كولاي كشف شده در سينك دستشويي بيشتر از توالت بوده است.

معمولا آلوده‌ترين دستگيره‌ها در دستشويي‌هاي عمومي دستگيره سيفون است.

اين ميكربها خطر ابتلا به اسهال را درپي دارند. ميكرب‌هاي شايع در دستشويي‌ها شامل نوروويروسها، شيگل، هپاتيت آ و سالمونلا است.

آشپزي نيز يك راه ديگر انتقال ميكربها به ويژه پس از دست زدن به گوشت خام است.

بيشتر مردم نمي‌دانند كه بايد پس از آشپزي و شتستن لباسهاي كثيف دستهاي خود را بشويند.

شستشوي لباسها با آب سرد و در مدت كوتاه در ماشين لباسشويي هرچند به صرفه جويي در مصرف انرژي كمك مي‌كند، اما باكتريها و ويروسها را از بين نمي‌برد.

آب در دماي ‪ ۱۴۰‬درجه فارنهايت( ‪ ۶۰‬درجه سانتيگراد) ميكربها را از لباسها برطرف مي‌كند. اما فقط ‪ ۵‬درصد مردم از آب داغ براي شستشوي لباسها استفاده مي‌كنند.

ويروسهايي مانند هپاتيت آ، روتاويروس، و باكتريهايي مانند سالمونلا كه باعث ناراحتي معده و اسهال مي‌شوند مي‌توانند بطور متوسط در مدت ‪۲۸‬ دقيقه دور خشك كردن ماشين لباسشويي زنده مي‌مانند.

يك دهم ميكربهاي موجود در مدفوع انسان در لباسهاي زير انسان نيز يافت مي‌شود كه از اين نظر بايد هنگام شستشوي لباسهاي زير توجه شود كه با لباسهاي ديگر شسته نشود.

گربا افزود ژل‌هاي الكلي دست و مواد ضد ميكربي كار ضدعفوني را انجام مي دهند. مشخص شده است كه مواد ضدعفوني‌كننده دست موثر است.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
يك پژوهشگر هلندي موفق به تهيه نرم‌افزاري شده است كه با اضافه كردن آن به رايانه موتور خودروهاي جديد مي‌تواند مصرف سوخت را بيشتر از ‪۲/۵‬ درصد كاهش دهد.

به گزارش پايگاه اينترنتي رويترز، جان كسلز از دانشگاه آيندهاون مي‌گويد با افزودن يك قطعه نرم‌افزار به رايانه يك خودرو به عملكرد بهينه موتور دست يافته است.

نرم افزار جديد دينام خودرو كه باتري را شارژ مي‌كند روشن و خاموش مي‌نمايد.

وي مي‌گويد با افزودن يك قطعه نرم افزار و يك سيم ساده مصرف سوخت خودروها ‪ ۲/۶‬درصد كاهش مي‌يابد.

به گفته اين پژوهشگر اين نرم افزار در تمام خودروهايي كه رايانه موتور دارند قابل استفاده است. بطور كل اين نرم افزار در بيشتر خودروهاي امروزي كاربرد دارد.

دستيابي به كاهش ‪ ۵‬تا ‪ ۶‬درصدي مصرف سوخت نيز امكان پذير است ، اما اين امر نيازمند ايجاد تغييراتي در موتور خودرو است.

همچنان كه دولتها در تلاش براي كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي عامل گرم شدن زمين هستند موضوع بازده سوخت به مسئله مهمي براي خودروسازان تبديل شده است.

كميسيون اروپا روز چهارشنبه از تهيه راهبرد وسيعي براي كاهش انتشار دي اكسيدكربن از اگزوز خودروها خبر داد. اين راهبرد حاوي محدوديتهاي الزامي است كه علاوه بر تهديد مشاغل به بالا رفتن قيمتها براي مصرف‌كنندگان مي‌انجامد.

هيئت رييسه اتحاديه اروپا كه نقش رهبري را در مبارزه با تغيير اوضاع اقليمي به عهده دارد براي دستيابي به اهداف كاهش انتشار اين گازها براساس پروتكل كيوتو شركتهاي خودروسازي را هدف قرار داده است.
 

boros

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 ژانویه 2007
نوشته‌ها
61
لایک‌ها
0
صحه برندگان جايزه نوبل براهميت نظريه جنجالي فيزيكدان جوان ايراني
دانشمندايراني دانشگاه«روئن»درگفت‌وگوباايسنا تشريح كرد:
چالش جدي درنظريه مشهور«بوهر»پس از80سال سرويس: پژوهشي
1385/11/23
02-12-2007
11:38:09
8511-11143: کد خبر



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: پژوهشي



پروفسور شهريار صديق افشار، استاد جوان ايراني دانشگاه «روئن» آمريكا كه با ارائه نظريه‌اي درباره ماهيت دوگانه نور، نظريه «بوهر» - از پذيرفته شده ترين نظريه‌هاي فيزيك كوانتوم - را پس از هشتاد سال با قاطعيت رد كرده است، با چاپ نتايج آزمايش تازه‌اش در يكي از معتبرترين مجلات فيزيك جهان كه جمعي از داوران آن از برندگان جايزه نوبل فيزيك هستند، بار ديگر بر اهميت نظريه بنيادينش صحه گذاشت.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس نظريه پروفسور صديق افشار كه با آزمايش‌هاي مختلف صحت آن را نشان داده، نور مي‌تواند به صورت همزمان، ماهيت موجي و ذره‌يي داشته باشد.

در صورت اثبات اين فرضيه جديد، بر بخش مهمي از نظريه «تعبير كپنهاك» نيلرز بوهر - فيزيكدان مشهور دانماركي - خط بطلان كشيده مي‌شود.

بر اساس بخشي از نظريه بوهر كه به اصل «مكمليت» موسوم است، ماهيت دوگانه موجي – ذره‌يي نور در هيچ سيستمي به طور همزمان قابل مشاهده نيست و با توجه به نحوه طراحي آزمايش، تنها يكي از دو پديده موجي يا ذره‌يي بودن نور نمود مي‌يابد؛ در حالي كه به ادعاي پروفسور صديق افشار، وي در آزمايش ابداعي خود كه نتايج آن اينك در يكي از معتبرترين مجلات فيزيك دنيا به چاپ رسيده، به روشي نشان داده كه نور مي‌تواند به طور همزمان ماهيت ذره‌يي و موجي داشته باشد.

به گفته اين استاد فيزيك، تئوري وي مي‌تواند برخي مفاهيم فيزيك مهم و اساسي فيزيك و همچنين مباحث و مسائل مطرح در حوزه اختر فيزيك و كيهان شناسي از جمله ماهيت ماده و انرژي تاريك، انفجار بزرگ (بيگ بنگ)، ساختار فضا زمان و .. . را نيز با ديد گاهي كاملا جديد توضيح دهد.


از بعد تاريخي نيز اين نظريه مي‌تواند به سلطه هشتاد ساله نظريه «بوهر» و تئوري‌هاي منبعث از آن در حوزه مكانيك كوانتوم كه آلبرت انيشتن فيزيك‌پيشه‌ نام‌آور قرن نيز با وجود تلاشي كه كرد نتوانست آن را رد كند پايان دهد.

به گزارش ايسنا طرح اين نظريه جسورانه از سوي پروفسور صديق افشار و تاييد اين تئوري كه البته مستلزم انجام آزمايش‌هاي مختلف و توجه و بررسي دقيق از آن از سوي جامعه فيزيك در روندي طولاني و چندين ساله است از جنبه‌اي ديگر نيز حائز اهميت بسيار است و آن طرح يك مبحث بنيادي و جريان ساز در حوزه فيزيك از سوي يك دانشمند ايراني پس از قرن‌ها تقليد و رخوت علمي كشور در حوزه علوم جديد است.

پروفسور شهريار صديق افشار، فيزيكدان ايراني مقيم بوستون در گفت‌وگويي تلفني با خبرنگار گروه «علمي - پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به چاپ مقاله خود در اين زمينه در مجله «Foundations of Physics» اظهار داشت: چاپ مقاله آزمايش‌هاي اخير من در اين مجله كه ويراستار اصلي آن – جرالد هدوت - و تعدادي ديگر از ويراستاران آن از برندگان جايزه نوبل فيزيك هستند و بر خلاف اغلب مجلات علمي در هر شماره آن تنها تعداد بسيار معدودي از مقالات داوري شده چاپ مي‌شوند، نشان دهنده توجه جامعه فيزيك به اهميت اين آزمايش است كه راه را براي ارائه رسمي تئوري جديد درباره ماهيت نور هموار مي‌كند و تاكيدي است بر اين كه جامعه فيزيك نمي‌تواند به سادگي از كنار اين تئوري كه بعد از هشتاد سال با آزمايش‌هاي عملي و تئوري بوهر را به چالش كشيده است، بگذرد.

اين استاد و فيزيكدان جوان ايراني كه نخستين بار، دو سال و نيم پيش با چاپ مقاله‌اي در مجله علمي «نيوساينتيست» نظريه جنجالي خود را مطرح كرده است، از آنچه بي توجهي و مقاومت فيزيكدانان در برابر اين نظريه چالش برانگيز و خصوصا برخوردهاي تبعيض آميز با خود، خواند، انتقاد و خاطر نشان كرد: علت اين كه اين نظريه را پيش از طرح در ژورنال‌هاي تخصصي فيزيك در نشريه «نيوساينتيست» ارائه كردم شكستن جو سنگين و مقاومتي بود كه در برابر طرح اين نظريه ساختاري و چالش برانگيز ايجاد شده بود، به طوري كه حتي اجازه طرح اين مساله را نمي‌دانند. در واقع طي دو سال و نيم گذشته اين نظريه از سوي افكار عمومي مورد داوري قرار گرفت و كساني كه در برابر طرح اين چنين نظريه‌اي مقاومت مي‌كردند متوجه شدند كه نمي‌توان به سادگي از كنار آن گذشت و چنين مبارزه و پيگيري‌اي بود كه جامعه فيزيك را در بالاترين سطح ناچار به تاييد اهميت اين آزمايش كرد.

پژوهشگر سابق دانشگاه هاروارد كه در دوران نوجواني نيز از برگزيدگان يكي از نخستين دوره‌هاي جشنواره بين‌المللي «خوارزمي» بوده است، تصريح كرد: طرح اين نظريه جديد كه پس از هشت دهه بر بخش مهمي از نظريه «تعبير كپنهاك» بوهر خط بطلان مي‌كشد، مي‌تواند انجماد و سد فكري‌اي را كه در جامعه فيزيك ايجاد شده و اجازه تفكر را از فيزيكدان‌ها سلب كرده و آنها را به پذيرفتن بي چون و چراي نظريه‌هاي قبلي وا مي‌دارد، بشكند و راه را براي حركت به سمت ايده‌ي جديد در عرصه فيزيك هموار كند.

پروفسور صديق‌افشار در گفت‌وگو با ايسنا درباره آزمايش چالش‌برانگيز خود اظهار داشت: اساس تحقيقات من مبتني بر يك آزمايش مشهور درباره پديده «تداخل» است كه طي آن به صفحه‌اى كه شكاف يا سوراخ ريزى روى آن قرار دارد نور تابانده مي‌شود. در مقابل اين صفحه، صفحه ديگرى قرار دارد كه بر روى آن دو سوراخ ريز ايجاد شده است. نورى كه از شكاف اول عبور مي‌كند به اين دو شكاف تابانده مي‌شود و پس از خروج از اين دو شكاف به صورت دو پرتو بر روى يك صفحه عكاسي مي‌افتد كه در فاصله معيني در برابر صفحه دوم قرار دارد. از آنجا كه نور به صورت موج عمل مي‌كند اين دو پرتو نور بر روى صفحه با يكديگر برخورد كرده و پديده «تداخل» رخ مي‌دهد.

به گفته وي، اگر پرتوهاي تابانده شده در حالي كه هر دو در نقطه حداكثر يا حداقل خود قرار دارند با يكديگر تلاقي كنند، نقطه‌اى نوراني‌تر روى صفحه عكاسي ظاهر مي‌شود و اگر دو پرتو در حالتي متفاوت با يكديگر تلاقي كنند، اثر يكديگر را خنثي كرده و به صورت نقطه‌اي تاريك بر روى صفحه ظاهر مي‌شوند.

پروفسور صديق افشار درباره آزمايش ابداعي خود كه به گفته وي نخستين‌بار در موسسه خصوصي «مطالعات ازدياد جرم بر اثر تابش» در بوستون انجام شده اظهار داشت: در اين آزمايش كه اساس بسيار ساده‌اي دارد، يك پرتو ليزرى به صفحه‌اى تيره كه داراى دو سوراخ است تابانده مي‌شود. از آنجا كه به جاي نور معمولي از ليزر استفاده مي‌شود نيازى به صفحه اول كه داراى يك سوراخ است نيست.

در فاصله دور از صفحه، لنزي قرار دارد كه نوري را كه از داخل هر روزنه مي‌آيد جذب مي‌كند و مجددا پرتوهاي منتشر شده را بر روي يك آينه متمركز مي‌كند كه هر كدام را به يك آشكار ساز فوتون جداگانه باز مي‌تاباند؛ بدين ترتيب مي‌توان با توجه به شدت و ضعف پرتو ليزرى، تعداد فوتون‌هايي را كه از هر سوراخ بيرون مي‌آيند ثبت كرد.

پروفسور صديق افشار با اذعان به اينكه ثبت مقدار فوتون‌هايي كه به سمت هر روزنه مي‌روند به مفهوم ماهيت ذره‌اي نورست، درباره چگونگي اثبات نمود همزمان دو پديده ذره‌يي و موجي بودن نور در اين آزمايش به ايسنا گفت: در آزمايش پيشنهادى الگوى تداخل به صورت مستقيم مشاهده نمي‌شود بلكه به شكل غيرمستقيم به اثبات مي‌رسد. بدين منظور تعدادي سيم‌هاي نازك درست در جايي كه بايد فريزهاي تاريك از الگوي تداخلي وجود داشته باشند، قرار داده مي‌شوند. سپس يكي از روزنه‌ها بسته مي‌شوند در اين حالت از تشكيل الگوي تداخلي جلوگيري مي‌شود و نور به راحتي همزمان با خروج از يك روزنه تكي، منتشر مي‌شود، به اين ترتيب بخشي از نور كه به سيم‌هاي فلزي برخورد مي‌كند در تمام راستاها متفرق مي‌كند و اينكه نور به آشكار ساز فوتون‌هاي مربوط به آن روزنه برسد بي مفهوم مي‌شود، اما هنگامي كه روزنه بسته، كامل باز شد، شدت نور در هر آشكار ساز به مقدار اوليه (زماني كه سيم‌ها در محل قرار داده نشده بودند) باز مي‌گردد چون سيم‌ها در فريزهاي تاريك از الگوي تداخلي قرار دارند كه نور حاصل از دو شكاف يكديگر را خنثي مي‌كنند و در نتيجه هيچ نوري به آنها برخورد نكرده و بنابراين هيچ يك از فوتون‌ها منتشر نمي‌شوند.

به اعتقاد وي، اين امر حاكي از وجود الگوي تداخلي يعني حالتي است كه شكل موجي نور نمود مي‌يابد، در حالي كه مي‌توان شدت نور خارج شده از هر شكاف را نيز با يك آشكار ساز فوتون اندازه گيري كرد و تعداد فوتون عبوري از ميان هر شكاف را تعيين كرد؛ بدين ترتيب اين آزمايش بطلان اصل مكمليت را اثبات مي‌كند.

پروفسور صديق افشار با اشاره به اينكه كريستوفر استابز از دانشگاه هاروارد نيز اين آزمايش را در آزمايشگاه دانشگاه و با حضور خود وي بررسي كرده و به نتيجه مشابهي دست يافته است، خاطرنشان كرد: در ادامه تحقيقات، اخيرا اين آزمايش، با تغيير دتكتورها و سيستم آماري، به صورت تك‌فوتوني نيز انجام شده كه نتايج كاملا مشابهي در پي داشته است كه در مقاله ارائه شده در مجله «‌Foundations of Physics» تشريح شده است. چاپ مقاله مربوط به آزمايش اخير كه تاييد آزمايش اوليه نيز هست، در واقع نخستين بازبيني و داوري رسمي درباره نظريه مطرح شده درباره ماهيت نور است كه البته پيش از آن نيز طي دو سال گذشته، آزمايش‌هاي ديگري انجام شده بود كه مسائل مطرح شده پيرامون آزمايش اوليه در آنها به طور جدي مورد توجه قرار گرفته بود.

وي تصريح كرد: در حال حاضرضمن پاسخگويي به ايرادات و نظرات منتقدان بطور عمومي با نوشتن مقالاتي در مجلاتي نظير «American Journal of Physics» و طرح مباحث آموزشي اين آزمايش، در حال طراحي يك سري آزمايشهاي جديد هستم كه از سال آينده اجرا خواهد شد.

پروفسور صديق افشار در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره ماهيت ظاهرا متناقض نور، طبق نظريه‌ي وي، گفت: اگرچه مشاهده‌ي هم‌زمان ماهيت دوگانه‌ي موجي ذره‌يي نور، امري به نظر متناقض است ولي آن طور كه در آزمايش نشان داده شده، نور حقيقتا چنين ماهيتي دارد؛‌ با اين نظريه، دنياي فيزيك، وارد عرصه جديدي مي‌شود و بايد منتظر آينده بود تا مفهوم واقعي اين مساله و نتايج آن به تدريج روشن شود.

وي با تاكيد بر اينكه هيچ موجود ذره‌ يا موجي، نمي‌تواند هم‌زمان يا دفعتا به ديگري تبديل شود و به هرحال يكي از آنها يا هردوي آنهاست، اظهار داشت: به عقيده من نور شامل يك قسمت موجي و يك قسمت ذره‌يي است كه توسط قسمت موجي به پيش رانده مي‌شود كه البته در آزمايشهاي بعدي، قصد داريم قسمت موجي نور را ايزوله كرده و آن را بصورت مجزا بررسي و آثار فيزيكي مترتب بر آن را مطالعه كنيم.

فيزيكدان ايراني دانشگاه «روئن» تاكيد كرد: البته براساس تئوري جديد «هم‌آفريني» (OMNIGENESIS) كه با هدف يافتن منشأ اينرسي در اجسام ارائه كرد‌ه‌ام و در واقع اين آزمايش‌ها در راستاي طرح آن نظريه بوده، مي‌توان ماهيت جالب نور را كاملا توجيه كرد.

اين استاد فيزيك و پژوهشگر سابق دانشكده دانشگاه «هاروارد» خاطرنشان كرد: براي آزمايش اين تئوري بايد نحوه بر هم كنش دو جرم را كه منبع تشعشع الكترومغناطيس تلقي مي‌شوند بررسي مي‌كردم كه طبق اين تئوري امواج حاصل از آنها با هم تداخل دارند. در حل اين مساله كه به two body problem موسوم است براي من بسيار مهم بود كه ماهيت موجي (پيوسته) يا ذره‌يي پرتوهاي تابش شده از آنها را مشخص كنم كه با انجام آزمايش اخير ثابت شد كه ميدان تابشي ذرات بنيادي به صورت موجي است.

وي در گفت‌و‌گو با ايسنا خاطرنشان كرد: بر اساس اين تئوري ذرات بنيادي به عنوان منبع تابش امواج الكترومغناطيس در نظر گرفته مي‌شوند و بدين ترتيب مي‌توان اينرسي را بدون استفاده از قانون «ماخ» كه در نسبيت عمومي انيشتين به كار رفته، توضيح داد.

پروفسور صديق افشار با بيان اين كه اين نظريه توانايي توضيح برخي مفاهيم مهم فيزيك از جمله ماده تاريك، انرژي تاريك، جهت زمان و ساختار فضا زمان و مباحثي در كيهان‌شناسي را دارد، تصريح كرد: تابش امواج از ذرات بنيادي پديده‌اي دائمي است كه انفجار بزرگ يا «بيگ‌بنگ» نقطه اوج آن بوده كه در اثر نزديكي فوق‌العاده ذرات بنيادي و برهم كنش شديد امواج گسيل شده از آنها به وقوع پيوسته است.

گفت‌و‌گو: علي شمس

انتهاي پيام
 

Huashan

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,108
لایک‌ها
13
محل سکونت
abadan
نخستين ساختارهاي عالم

مشاهدات جديد تلسكوپ فضايي اسپيتزر نشان داده است پرتوهاي فروسرخ بسيار ضعيفي كه اين تلسكوپ پيش‌از اين آشكار كرده بود، از نخستين ساختارهاي تشكيل‌شده در عالم ساطع شده‌اند. تحليل آخرين داده‌هاي ارسالي اسپيتزر مشخص كرد اين پرتوهاي تكه‌تكه در پهناي آسمان پخش شده است و از خوشه‌هاي اجرام درخشان و بسيار عظيمي منتشر شده‌است كه بيش از 13 ميليارد سال‌نوري با ما فاصله دارند.

دكتر الكساندر كاشلينسكي، كيهان‌شناس مركز پروازهاي فضايي گدارد ناسا در اين مورد مي‌گويد: توان تلسكوپ‌هاي ما به‌قدري افزايش يافته است كه ما مي‌توانيم به مرز جهان قابل رويت نزديك شويم و تصويري واضح از اولين مجموعه ساختارهاي تشكيل‌شده در عالم تهيه كنيم. اجرامي كه در جديدترين تصاوير اسپيتزر يافته‌ايم، بسيار بسيار درخشانند و با اجرامي كه در روزگار فعلي عالم وجود دارند، كاملا متفاوتند.

دانشمندان معتقدند كه فضا، زمان و ماده در سيزده ميليارد و هفتصد ميليون سال پيش طي انفجاري بسيار مهيب كه به مهبانگ مشهور شده است، آغاز شد. كشف تابش زمينه كيهاني در نيمه قرن بيستم و نيم‌قرن رصدهاي متعدد اين تابش، بخصوص تلاش‌هاي دكتر جان مثر، برنده جايزه نوبل فيزيك در سال 2006 و يكي از همكاران كاشلينسكي، اين موضوع را كاملا تاييد كرده است. مدل مهبانگ نشان مي‌دهد كه جهان تا چندصد ميليون سال پس‌از انفجار بزرگ تاريك بود و هنوز ستارگان اوليه شكل نگرفته بودند. از اين بازه زماني به عصر تاريكي جهان ياد مي‌شود.

كاشلينسكي و همكارانش با استفاده از رصدخانه فروسرخ اسپيتزر به بررسي تابش زمينه كيهاني پرداختند. اين تابش كه در تمام آسمان پراكنده است، مربوط به پايان عصر تاريكي عالم و ظهور نخستين ساختارها در جهان است. بخشي از اين پرتوها مربوط به فعاليت‌هاي ستارگان يا سياه‌چاله‌هاي بسيار دوري است كه باوجود آن‌كه در محدوده نور مريي يا فرابنفش منتشر شده‌اند، اما انبساط فضا-زمان آنها رابه‌قدري كشيده است كه اين پرتوها تنها در محدوده فروسرخ و راديويي ديده مي‌شوند. بخش ديگر تابش زمينه كيهاني از پرتوهاي ستارگاني تشكيل شده است كه جذب غبار شده و مجددا به‌شكل پرتوهاي فروسرخ تابيده شده است.



لینک مطلب از آسمان پارس
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
nilgiriflower-200.jpg

شاید جالب باشد بدانید که یکی از شگفتیهای طبیعت، گلی است که هر دوازده سال یکبار خود را به دنیا عرضه میکند. این گل زیبا که نیلاکورونجی (Neelakurunji) نام دارد برای شکفتن دوباره دوازده سال منتظر میماند و وقتی که شکوفه کرد سراسر پارک ملی اراویکولام (Eravikulam) در کشور نیجریه را غرق گل میکند.

این گل براستی یکی از با ارزشترین مخلوقات طبیعت است. این پدیده نادر هزاران توریست از نقاط مختلف دنیا را به سمت این کشور جلب میکند. آنها برای دیدن این پدیده کوههای صعب العبور تا ارتفاع 7000 پا را باید بپیمایند تا از نزدیک آنرا تماشا کنند. توریست هایی که این فرصت را پیدا می کنند تا برای دیدن این گل زیبا به نیجریه سفر کنند خود را بسیار خوش شانس می دانند و از دیدن این شگفتی طبیعت غرق در لذت می شوند.

در میان این مکان زیبای پوشیده از گل در پارک ملی نیجریه گونه ای از بز کوهی که در خطر انقراض قرار دارد نیز زندگی می کند. این نوع بزهای کوهی در منطقه مخصوصی تحت حفاظت قرار دارند اما گاهی برای خوشایند توریست ها یکی از آنها در میان گل ها سرگردان می شود و سرمست از دیدار گل ها صحنه های خیال انگیزی را برای تماشاگران به تصویر می کشد.

در تاریخی که این گل شکوفه می دهد روزانه هزاران توریست به تماشای آن می روند. البته هنوز راز این گل برای دانشمندان کشف نشده است که به چه علت دوازده سال در حال استراحت و خاموشی میماند و بعد از طی این دوره در ماه سپتامبر شکوفه داده و در ماه نوامبر میمیرد و دانه های آن دوازده سال منتظر مانده و سپس شکوفا میشوند.

دفعه بعدی که ما قادر به دیدار این پدیده شگفت انگیز طبیعت خواهیم شد سال 2018 میلادی است که البته ارزش صبر کردن را نیز دارد.

ibnlive.com
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
تحقيقات جديد نشان مي‌دهد درحالي كه خبر مرگ ناگهاني يك فرد غريبه مي‌تواند سبب اندوه فراوان انسان شود، اخبار مربوط به مرگ و مير و كشتار دست جمعي انسانها احساسات شنونده را چندان تحريك نمي‌كند.

به گزارش سايت اينترنتي "لايو ساينس"، هم‌اكنون اينترنت و رسانه‌هاي پيشرفته اخباري نظير كشتار گسترده انسانهاي بي‌گناه در مناطقي نظير "دارفور" در كشور سودان را مخابره مي‌كنند اما شنيدن اين قبيل اخبار معمولا واكنش چنداني در شنوندگان ايجاد نمي‌كند.

نتايج يك مطالعه جديد محققان دانشگاه "اورگان" در آمريكا نشان مي‌دهد انسانها معمولا در قبال شنيدن خبر مرگ يك نفر به شدت متاثر مي‌شوند اما با بالارفتن آمار كشته‌شدگان ميزان اندوه ناشي از شنيدن اين قبيل اخبار نيز در شنوندگان كاهش مي‌يابد.

به گفته "پل سولويچ" محقق اين دانشگاه، "درحالي كه ما براي نجات جان يك انسان ممكن است به شدت تلاش كنيم،اما به طور مثال بين نجات جان ‪۸۷‬ نفر و يا ‪ ۸۸‬نفر تفاوتي در ذهن انسان ايجاد نمي‌شود.

اين بدان معناست كه ما براي جان همه انسانها ارزش يكساني درنظر نمي‌گيريم و با بالارفتن ابعاد حوادث حساسيت انسان به افزايش آمار مرگ و مير كاهش مي‌يابد.

وي افزود: كاهش حساسيت به مرگ و مير گسترده انسانها در قرن گذشته در مواردي نظير نسل‌كشي‌هاي رخ داده در ارمنستان، اوكراين، رواندا و نيز جنايات آلمانهاي نازي به وضوح مشاهده شده‌است.

به گفته "سولويچ"، بايد اين حقيقت را پذيرفت كه ديدگاه‌هاي روان‌شناسي، اجتماعي و سياسي انسانها در قرن گذشته سبب شده كه نسل‌كشي‌ها همچنان ادامه يابد و اگر تلاشي براي تغيير اين وضعيت صورت نپذيرد، انسان در قرن جديد نيز شاهد رخ دادن كشتارهاي دست جمعي و نسل‌كشي‌هاي متعددي خواهد بود.

"سولويچ" در گذشته آزمايشي انجام داده بود كه در آن براي يك گروه از داوطلبان ابتدا عكس ‪ ۸‬كودك كه براي نيازهاي درماني خود در مجموع به ‪۳۰۰‬ هزار دلار نياز داشتند و سبب عكس تنها يك كودك كه براي درمان به ‪ ۳۰۰‬هزار دلار نياز داشت، نمايش داده شد. بيشتر بينندگان اين تصاوير براي آن يك كودك حس دلسوزي بيشتري نشان دادند و خواهان كمك به او شدند.

"سولويچ" عقيده دارد نتايج اين قبيل آزمايشها ثابت مي‌كنند ظرفيت انسان براي دلسوزي كردن بسيار محدود است و حتي چنانچه تعداد افراد آسيب‌پذير از يك به دو نفر افزايش يابد، انسانها نمي‌توانند به اندازه كافي براي هر دو فرد آنها دلسوزي كنند.

محققان حاضر در اين مطالعه نتايج تحقيقات خود را روز پنج‌شنبه در همايش ساليانه "انجمن پيشرفت علوم" در آمريكا ارائه كردند.

irna.ir
 

Huashan

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,108
لایک‌ها
13
محل سکونت
abadan
فناوري خود تميزكن براي رفع عرق و آلودگي لباس‌ها

لوازم و البسه ورزشي خيس و كثيف هميشه مايه رنجش و عذاب والدين بچه‌هاي فعال بوده و جزء دائمي سبد رخت‌شويي آنها به حساب مي‌آيند. اخيراً دانشمندان نوعي روكش توليد كرده‌اند كه مي‌تواند مانع كثيفي و آلودگي لباس‌ها و كفش‌هاي ورزشي شود.

فرآيند خود تميزكن منجر به توليد پارچه‌هاي ضدآب، مقاوم در برابر لكه‌دار شدن و حتي از بين برنده باكتري‌هايي كه سبب توليد بوي بد لباس و كفش مي‌شوند، مي‌شود. در نتيجه مي‌توان آنها را به طور مكرر استفاده كرد و از بوي آنها در امان بود. دانشمندان آزمايشگاه تحقيقاتي نيروي هوايي آمريكا، پيراهن و زيرپوشي توليد كرده‌اند كه مي‌توان براي هفته‌هاي متوالي بدون شتشو آنها را استفاده كرد. اين فناوري هم‌اكنون در حال گرفتن مجوز براي توسعه كاربردهاي شخصي و غيرنظامي است.

جون آلموند مدير شركت Alexium مي‌گويد: انتظار داريم كه لباس‌هاي ورزشي يكي از بزرگترين حوزه‌هايي باشند كه اين فناوري براي آنها كاربرد پيدا كند. ما اين توانايي را داريم كه تقريباً هر سطحي را با اين روش مورد عمل قرار داده و ايجاد خواص مختلفي را به طور همزمان در آنها ضمانت كنم. ما هم‌اكنون در حال مذاكره با چند شركت لوازم ورزشي براي كاربرد اين فناوري در محصولات آنها هستيم. ولي صدها كاربرد ديگر از تخت‌ها و روپوش‌هاي بيمارستان و كاركنان آن گرفته تا فيلترهاي تصفيه هوا در هواپيماها و كشتي‌ها ممکن است داشته باشد، كه در حال بررسي آنها هستيم.

برای خواندن مطلب به طور کامل به اینجا مراجعه کنید
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
يک بررسي علمي نشان مي‌‌دهد، مرداني که همسران زيبا دارند. عمرشان کوتاه‌تر است.

براساس اين بررسي که بر روي سه‌هزار و 509 مرد که همسران‌شان زيبا هستد، انجام شده، هر چه زيبايي زنان بيشتر باشد، مرد آنها در سن پايين‌تري از دنيا رخت بربسته است.
اين بررسي نشان مي‌دهد حتي زناني که فقط 20درصد از زيبايي بهره داشته‌اند، در ابتداي زندگي يا اواسط آن بيوه شده‌اند.
برخلاف آن، زناني که از زيبايي ، بهره کمتري برده‌اند، شوهران آنها عمر بيشتري نسبت به شوهران زنان زيبا داشته‌اند.
اين بررسي نشان مي‌‌دهد، 80 درصد مرداني که از همسران زيبايي برخوردار هستند در قبال آنها مسئوليت سنگيني را در خانه و محل کار و خيابان بر دوش دارند.
در اين رابطه نيز روانشناسان معتقدند، به گمان برخي افراد، خوشبختي و آسايش دروني ، بستگي خاصي به زيبايي دارد. اما برعکس اين قضيه مردان زيادي هستند که نسبت به واکنش ديگران به همسران زيبارويشان حسادت نشان مي‌دهند و در واقع با دو مسئله در آن واحد مواجه هستند و نمي‌توانند آن دو را (زيبايي و خوشبختي) را از هم جدا کنند. اما اين کافي نيست، بلکه بايد زنان به ويژگي‌هاي ديگري نيز مزين باشند که به شخصيت آنها وابسته است.
زيبايي ممکن است باعث خوشبختي در زندگي يک زن باشد ، ولي آيا مردان به آن توجه مي‌کنند؟!؟!
 

live for what?

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
18 آگوست 2006
نوشته‌ها
9,078
لایک‌ها
374
محل سکونت
Wish! In Your Mind!
دادگاهی در شهر "سن ديه گو" در آمريکا شرکت مايکروسافت را به پرداخت يک ميليارد و 520 ميليون دلار جريمه به شرکت فرانسوی آلکاتل-لوسنت به خاطر رعايت نکردن حق مالکيت فناوری صوتی محکوم کرده است.

آلکاتل که در زمينه فناوری اطلاعات و مخابرات فعاليت دارد پيش از اين از مايکروسافت به خاطر رعايت نکردن حق مالکيت معنوی اين شرکت در زمينه به کارگيری فناوری تبديل فايل های صوتی به "ام پی 3" شکايت کرده بود.

آلکاتل از اين حکم استقبال کرده ولی مايکروسافت با رد رای دادگاه گفته اين حکم با واقعيت ها تطابق ندارد و قصد دارد تقاضای تجديد نظر کند است.

مايکروسافت می گويد با پرداخت ۱۶ ميليون دلار به شرکت آلمانی فرانهوفر، اجازه به کارگيری از اين فناوری را به دست آورده است.

تام برنت وکيل مايکروسافت گفت صدها شرکت تاکنون با پرداخت مبالغی به شرکت فرانهوفر که مجوز بهره گيری از اين فناوری را در اختيار دارد، اجازه به کار گيری آن را به دست آورده اند.

به گفته او حکم اين دادگاه باعث می شود آلکاتل عليه همه اين شرکت هايی که مجوز به کارگيری فناوری تبديل ام پی تری را به صورت قانونی به دست آورده اند، اعلام جرم کند.

در اين حال، اين پرونده تنها يکی از چند شکايت شرکت آمريکايی لوسنت عليه مايکروسافت است.

مالکيت لوسنت در حال انتقال به آلکاتل است و به زودی ۵ شکايت ديگر اين شرکت عليه مايکروسافت در دادگاه مطرح می شود.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
نتايج يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد انسانها و شمپانزه‌ها حدود ‪ ۴‬ميليون سال قبل از جد مشترك خود جدا شده‌اند.

به گزارش خبرگزاري رويترز، محققان آمريكايي در مطالعه‌اي جديد به بررسي و مقايسه دي‌ان‌آي انسان‌ها، شمپانزه‌ها، گوريلها و اورانگوتانها پرداختند و از يك روش محاسبه خاص براي تعيين زمان تمايزانسانها از اجداد اوليه‌شان استفاده كردند.

گروهي از دانشمندان متشكل از محققان دانشگاه ايالتي كاروليناي شمالي در آمريكا، دانشگاه "آكسفورد" در انگليس و دانشگاه "آرهوس" در دانمارك در گزارش اين مطالعه كه روز جمعه در نسخه اينترنتي نشريه آزمايشگاه عمومي علم ژنتيك(‪ (PLoS Genetics‬چاپ شده‌است اعلام كردند با فرض اينكه
اورانگوتانها ‪ ۱۸‬ميليون سال قبل از انسانها و شمپانزه‌ها جدا شده‌اند، جدايي انسانها از شمپانزه‌ها نيز در تنها چهار ميليون سال قبل رخ داده‌است.


به گفته دكتر "اسگر هوبولث" محقق دانشگاه كاروليناي شمالي، تكامل ميمونهاي انسان‌نما يكي از مباحث مهم زيست‌شناسي است كه در اين زمينه مي‌توان اطلاعات فراواني از طريق تحقيقات رشته‌هاي دي‌ان‌آي اين موجودات زنده بدست آورد.

در اين مطالعه براي تعيين زمان جدا شدن گونه‌هاي مختلف ميمونها و انسانها از اجداد مشترك، از نظريه ساعت مولكولي استفاده شده‌است. در اين نظريه بيان مي‌شود كه تمامي جهش‌هاي ژنتيكي در دي‌ان‌آها با سرعت معيني رخ مي‌دهد كه اين سرعت همواره ثابت نيست اما در طول هزاران سال روند منظمي پيدا مي‌كند كه مي‌توان از آن براي بررسي تكامل گونه‌هاي جانوران استفاده كرد.

هم‌اكنون اغلب دانشمندان بر اين باورند كه ابتدا گوريلها و اورانگوتانها از جد مشترك تمامي موجودات انسان‌نما جدا شده‌اند و ميليونها سال بعد شمپانزه‌ها و انسانها از اين جد مشترك جدا و از يكديگر متمايز شده‌اند.

پيش از اين مطالعات انجام گرفته زمان متمايز شدن انسانها از شمپانزه‌ها را ‪ ۵‬تا ‪ ۷‬ميليون سال قبل تعيين كرده بود اما تحقيقات جديد نشان مي‌دهد اين واقعه بسيار ديرتر و در حدود ‪ ۴‬ميليون سال قبل رخ داده است.

در مطالعه جديد محققان چهار منطقه از نقشه ژنتيكي انسان، شمپانزه و گوريل را با استفاده از تكنيك آماري موسوم به "مدل ماركف" مورد بررسي قرار دادند و در كشفي كه با يافته‌هاي تحقيقات قبلي متفاوت است، متوجه شدند فرايند جدا شدن انسانها از جد مشترك انسان-شمپانزه تنها حدود ‪۴۰۰‬ هزار سال به طول انجاميده است.

اين در حالي است كه گروهي ديگر از محققان موسسه فناوري ماساچوست و دانشگاه هاروارد ماه مه گذشته اعلام كرده بودند فرايند جدا شدن انسان از جد مشتركش با شمپانزه از حدود ‪ ۹‬ميليون سال قبل آغاز شده و در نهايت در ‪ ۵/۴‬ميليون سال قبل به پايان رسيداست.

انسانها و شمپانزه‌ها از لحاظ ساختار دي‌ان‌آ بسيار به يكديگر نزديكند و برخي تحقيقات حتي نشان داده‌است شباهت ژنتيكي شمپانزه‌ها به انسانها بيش از شباهت اين حيوانات به گوريلها و اورانگوتانها است.

نتايج مطالعه اخير همچنين نشان داده‌است انسانها تنها حدود يك ميليون سال قبل به ويژگي منحصر به فرد برخورداري از عمر طولاني و رسيدن به سن بلوغ در سنين بالا در مقايسه با حيوانات، دست يافته‌اند.

irna.ir
 
بالا