گزارش فارس/ مديريت پاسخگو كجاست؟
هوو همچنان "جان " ميگيرد
خبرگزاري فارس: آدم كشي هووها همچنان ادامه دارد، 209 كشته و 526 مجروح حاصل تصادفات هووهاست اما گويا جان افرادي كه در اين بين كشته ميشوند چندان توجهبرانگيز نيست.
به گزارش خبرنگار انتظامي فارس، چنديپيش باز هم هوو خبر ساز شد و در يك تصادف بر اثر نقص فني هوو در شهر همدان 13 نفر كشته و زخمي شدند، طي چند ماه گذشته هووها عامل بسياري از تصادفات دلخراش بودهاند.
تردد خطرناك اين خودرو بيكيفيت چيني در جادهها، پليس را بر آن داشت تا محدوديتهاي تردد براي اين نوع خودرو را اعمال كند اما حادثه دو روز گذشته در شهر همدان نشان داد كه حتي محدوديت تردد نيز نميتواند مقابل آدم كشي هوو بايستد.
* 209 كشته و 526 مجروح حاصل تصادفات هووها
سردار محسن بيگي فرمانده پليس راه كشور در گفتوگو با خبرنگار انتظامي فارس ميگويد: تجزيه و تحليل حوادث سالهاي 87، 88 و 4 ماه اول سال جاري خودروهاي هوو به دليل نقص فني در سيستم ترمز و مهار وسيله نقليه با وقوع 151 فقره تصادف منجر به فوت و 327 فقره تصادف منجر به جرح در جادههاي كشور موجب مرگ 209 نفر و مجروحيت 526 نفر شده است.
فرمانده پليس راه كشور ميگويد: بيشترين تصادفات تريليهاي هوو در محورهاي بندرعباس - سيرجان، رشت - قزوين، فيروزكوه، قم - تهران، خرم آباد - انديمشك، اصفهان - تهران، چمنبيد به وقوع پيوسته و 289 نفر در محورهاي مذكور فوت و مجروح شدند.
* گرانفروشي ميليارد توماني هوو
اشكالات فراوان هوو از همان ابتدا خود را نشان داد اما شركت وارد كننده با وجود حادثهآفريني اين خودرو از محصول خود حمايت كرد و همچنان نتوانسته پاسخ قانع كنندهاي را ارائه دهد.
وجود اين حجم از مشكلات در هوو و دريافت مجوزهاي لازم توسط سازمانهاي مرتبط جاي تأمل دارد، بيتفاوتي در قبال از دست دادن جان مردم و به خطر انداختن امنيت در جادههاي كشور موضوعي نيست كه بتوان به سادگي از آن گذشت. اين كه هوو با وجود اشكالات اساسي در ساختار خودرو، سيستم تعليق، ترمز، پايداري، فرمانپذيري و ايستايي، توسط مؤسسه استاندارد مجوز دريافت كرده و شمارهگذاري شود تا بتواند در جاده ايران تردد كند، قابل بررسي است و سازمانهاي نظارتي در اين زمينه بايد از حقوق مردم دفاع كنند.
در موارد مشابهي كه در ساير كشورها در زمينه نقص فني خودروها اتفاق افتاده است، شركتهاي خودروساز ضمن عذرخواهي از مردم نسبت به جمع آوري محصول و رفع نقص اقدام ميكنند، اما سريال ترسناك هوو همچنان با مرگ 13 نفر ديگر در شهر همدان ادامه يافته و از قرار معلوم بايد منتظر حوادث جديدي از سوي اين ارابه مرگ باشيم.
شركت وارد كننده هوو هنوز از مردم ايران به خاطر اين محصول عذرخواهي نكرده و خيلي دير به فكر رفع نواقص هووي چيني افتاده است،
اين شركت به دليل گرانفروشي بايد چندين ميليارد تومان بابت گرانفروشي به خريداران هوو بپردازد، اين شركت بايد به 16 هزار مالك اين خودروهاي چيني مبالغي را برگرداند.
* مديرعامل ايران خودرو ديزل: گران فروشي نكرديم
مديرعامل ايران خودرو ديزل درباره جريمه اين شركت به علت گران فروشي كاميونهاي هووو گفت: پروندهاي مبني بر گرانفروشي كاميونهاي هوو از سال 1384 در سازمان تعزيرات تشكيل شد و ما ضمن رد گرانفروشي، از قانون تبعيت و هم اكنون حقوق خود را از مجاري قانوني پيگيري ميكنيم.
رئيس سازمان تعزيرات حكومتي ششم شهريور از انسداد حساب شركت ايران خودرو ديزل مربوط به خودروهاي كاميون هوو و ضبط 9 ميليارد ريال به نفع كاميون داران خبر داده بود.
يكه زارع با اشاره به تردد حدود 16 هزار كاميون هوو در جاده هاي كشور افزود: ايران خودرو ديزل ، طرح فراخوان براي بازبيني سامانه ترمز را از 20 مرداد آغاز كرد و تاكنون2 هزار مورد ثبت نام و حدود يكهزار دستگاه از اين نوع كاميون به نمايندگيهاي شركت مراجعه كرده اند، اين طرح تا پايان آذر ادامه دارد.
يكه زارع ميگويد: 5 درصد تريليهايي كه به كشندههايي مانند هوو بسته مي شوند از شركت هاي مورد تائيد استاندارد تهيه ميشوند و بقيه غيراستاندارد يا تريلي هاي فرسوده بازسازي شده هستند.
قصه تراژديك و فرجام تلخي كه اين خودرو در تصادفات به بار ميآورد از همان ابتدا خود را نشان داد و مشكلات متعددي از هوو گزارش ميشد، پس از مدتي انواع و اقسام تصادفات هوو را در جادهها نظارهگر بوديم اما عليرغم هشدارهاي پليس راه، شركت وارد كننده اين محصول همچنان از محصول خود دفاع مي كرد و ميكند.
دعواي نصب ترمز ضد قفل بر روي هوو در زمان سردار رويانيان رئيس وقت پليس راهنمايي و رانندگي نيز با نصب اين ترمز به پايان رسيد اما جنايهاي اين ارابه مرگ چيني هنوز پايان نيافته و حتي ترمز ضد قفل هم بر آدمكشي هوو مهار نزده است.
به گفته سردار مؤمني رئيس پليس راهنمايي و رانندگي «عمر مفيد هوو 5 سال است»، كه با گذشت اين زمان مطمئناً توانمندي هوو در مرگ ايرانيان افزايش تصاعدي خواهد يافت.
تصادف ماه گذشته هوو در جاده دماوند و تداوم آدمكشي اين ارابه مرگ در همدان كه عليرغم محدوديت تردد هوو اتفاق افتاد، ضرورت توجه به كيفيت و ايمني خودروها را دوچندان كرده و لازم است تا نهادهاي نظارتي با دقت بيشتري اين موضوع را بررسي كنند.
* هوو داراي اشكالات اساسي در ساختار خودرو، سيستم تعليق، ترمز، پايداري، فرمانپذيري و ايستايي است
سردار اسكندر مومني ميگويد: تريليهاي هوو كه هفته گذشته شاهد يك مورد تصادف مرگبار آنها در جاده دماوند بوديم، داراي اشكالات اساسي در ساختار خودرو، سيستم تعليق، ترمز، پايداري، فرمانپذيري و ايستايي است.
وي با اشاره به اين كه مردم انتظار دارند تا پليس موضوع اين تريليها را بررسي كند چرا كه وظيفه ما ايمني آمد و شد و حفظ جان مردم است، ميافزايد: در رابطه با اين خودرو اقدامات كوتاه مدت و بلند مدتي در دست اقدام است.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ميگويد: هماكنون 16 هزار تريلي هوو در جادههاي كشور تردد دارند، هوو با 40 تن بار و 7 محور پذيرش نيروهاي جانبي وارده از سوي يدك را ندارد و به اين لحاظ داراي مشكلات فراواني است در برخي از كشورهاي شرقي از اين خودروها به عنوان كاميون با ظرفيتهاي پايينتر استفاده ميشود.
وي با تأكيد بر اين كه در مرحله اول از اين كشندهها به هيچ وجه براي حمل مواد آتشزا و خطرناك استفاده نخواهد شد، اعلام كرد: محدوديتهاي زماني و مكاني بزودي براي تردد اين خودرو اعمال ميشود.
رئيس پليس راهور ناجا ميگويد: شركت ايران خودرو ديزل نيز قرار است نسبت به فراخواني اين خودروها نسبت به اصلاح سيستم آنها بخصوص ترمز اقدام كند. هرچند كه نصب ترمز ضد قفل (ABS) نيز براي اين خودروها كارايي ندارد.
* ورود تريليهاي هوو به عنوان كشنده تصميم اشتباهي بود
سردار مؤمني ميگويد: ورود تريليهاي هوو به عنوان كشنده تصميم اشتباهي بود، اين خودرو در سراشيبي مشكلاتي را به لحاظ ايستايي دارد و باعث ميشود تا ترمز از كار بيفتد. همچنين ظرفيت باد ترمز اين خودرو با چند ترمز پياپي كاهش يافته و كارايي ترمز از بين ميرود.
رئيس پليس راهور ناجا تأكيد كرد: در دراز مدت ظرفيت تريليهاي هوو از 40 تن به 26 تن كاهش مييابد و با تغيير وضعيت، از آن به عنوان كاميون، كمپرسي و ميكسر استفاده ميشود.
سردار مؤمني ميافزايد: تريليهاي هوو عليرغم اين كه يك درصد از كل خودروهاي سنگين كشور را تشكيل ميدهند اما بيش از 10 درصد تلفات و تصادفات خودروهاي سنگين كشور را به خود اختصاص دادهاند.
* اعتراض مالكان هوو به ممنوعيت تردد 17 روزه اين خودرو
100 نفر از دارندگان تريليهاي هوو در اعتراض به ممنوعيت تردد اين كاميونها به مدت 17 روز توسط نيروي انتظامي در مقابل دفتر فروش شركت ايران خودرو ديزل در خيابان آزادي تجمع كردند.
اين افراد در اعتراض به اطلاعيه نيروي انتظامي مبني بر محدوديت تردد اين خودروها از تاريخ 18 شهريور تا 3 مهر سال جاري در مقابل دفتر مركزي فروش شركت ايران خودرو ديزل در خيابان حبيب زادگان خيابان آزادي تهران تجمع كردند.
اكثر كاميونداران اعتراض داشتند كه اگر اين خودرو غير استاندارد است چرا اجازه واردات رسمي داده شده است؟ چرا اين خودرو از طرف نيروي انتظامي پلاك شده و چرا در صورت اعمال محدوديت از قبل اعلام نميشود زيرا در حال حاضر حدود هزار دستگاه از اين خودروها در انديشمك و حدود 2 هزار دستگاه در بندرعباس متوقف و معطل ماندهاند.
رانندگان كاميونها اعلام داشتند، اگر دولت واقعاً ميخواهد مانع تردد كاميونهاي غير استاندارد شود، وجه پرداختي و اقساط كاميونداران را مسترد كند و يا اينكه خودروهاي غير استاندارد را تحويل گرفته و در عوض خودروي استاندارد به آنها تحويل دهد.
اين رانندگان اعتقاد داشتند هر دستگاه كاميون زندگي حداقل 10 نفر را اداره ميكند، چرا با اين دستور نيروي انتظامي از كار و زندگي و پرداخت اقساط عقب ماندهاند؟
همچنين رانندگان عنوان كردند كه هنگام دريافت خودرو با وجود اينكه هزينه تمام شده آن 45 ميليون تومان بوده اما به قيمت 68 تا 70 ميليون تومان آن را دريافت كردهاند، همچنين خودرو كه از كشور چين وارد شده با وسايل يدكي مانند گيربكس، ميلنگ، استارت، دينام و لوازم تعمير اوليه موتور همراه بود كه متأسفانه توسط وارد كنندگان اين وسايل برداشته شده و بدون وسايل تحويل خريداران شده است.
رانندگان اعتراض مي كردند كه ابتدا اين شركت اعلام كرده بود موتور اين خودروها اتريشي، گيربكس آلماني و ديفرانسيل آن هلندي است اما در عمل همه اين قطعات اصلي چيني بودند.
مشكلات اين ارابه مرگ چيني علاوه بر به خطر انداختن جان مردم باعث بروز مشكلاتي در حمل و نقل عمومي و ديگر مشكلات اقتصادي شده است كه بررسي هر كدام از اين معضلات خود چندين گزارش مفصل را ميطلبد، هدر دادن ثروت ملي، مرگ ايرانيان بيگناه و بروز مشكل در عرصه اقتصاد هر كدام گناه نابخشودني است.
اما براي جبران اين اشتباه بزرگ مبني بر ورود هوو به سيستم حمل و نقل بار امروز هم خيلي دير است، هر چند مردم همچنان منتظر عذرخواهي عوامل اين اشتباه هستند، هووها نبايد جادههاي ايرانيان را كشتارگاه تبديل كنند.
انتهاي پيام/ك