• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
رنگ‌هاي مصنوعي در خوراكي‌ها‌ سبب بيش فعالي در كودكان مي‌شود


خبرگزاري فارس: يك متخصص تغذيه گفت: رنگ‌هاي مصنوعي موجود در خوراكي‌ها‌ سبب بيش فعالي، اختلالات رفتاري و نداشتن تمركز در كودكان مي‌شود.
A0739575.jpg


بهنوش بهشتي‌‌نژاد امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در اصفهان افزود: بيش فعالي عبارت است از فعاليت عضلاني مفرط كه سبب سرعت و حجم حركتهاي غيرطبيعي در كودكان شده و اين كودكان مدام بي‌قرار و در حال حركت هستند.
وي تصريح كرد: مواد افزودني كه در اغلب محصولات و توليدات صنعت غذايي به ويژه خوراكي‌هاي غيراستاندارد استفاده مي‌شود، سلامت انسان را به خطر مي‌اندازد.
اين متخصص تغذيه اظهار داشت: انواع غذاها بايد از لحاظ مواد غني موجود در آن برنامه غذايي كاملي را فراهم كنند به عنوان مثال نوشابه‌هاي كافيين‌دار، سوسيس و ساير خوراكي‌هايي كه داراي مقادير فراواني از افزودني‌ها و نگه‌دارنده‌هاي غذايي هستند نبايد به طور مدام مصرف شوند.
بهشتي‌‌نژاد خاطرنشان كرد: ساليسيلات يك ماده سازنده آسپرين است كه در بسياري از افزودني‌هاي غذايي، نگه‌دارنده‌ها، رنگ‌هاي مصنوعي و طعم‌دهنده‌ها به كار مي‌رود و سبب بروز بيش فعالي مي‌شود.
وي اضافه كرد: والدين مي‌توانند با حذف اينگونه خوراكي‌ها و استفاده بيشتر از مواد غذايي و خوراكي‌هاي خانگي، سلامت رفتاري كودك خود را تا حد زيادي تامين كنند.
اين متخصص تغذيه بيان داشت: حذف خوراكي‌هاي رنگ‌ شده نه تنها هيچ كمبودي در كودكان ايجاد نمي‌كند، بلكه رنگ‌هاي مصنوعي موجود در اينگونه خوراكي‌ها، مي‌تواند زمينه اختلالات رفتاري مانند بيش فعالي‌ و پرخاشگري را در كودكان به وجود آورد.
بهشتي‌نژاد ادامه داد: والدين بايد توجه داشته باشند در هنگام خريد خوراكي‌هاي رنگارنگ، نگاهي‌ هم به جدول اطلاعات تغذيه‌اي و مواد تشكيل‌دهنده آن مندرج روي بسته بيندازند و از سلامت آن مواد خوراكي اطمينان حاصل كنند و تا حد امكان از خريد خوراكي‌هاي رنگي خارجي به ويژه براي كودكان خودداري كرده و تنها از مواد خوراكي استاندارد و فاقد رنگ مصنوعي استفاده كنند.
وي با اشاره به مضر بودن انواع افزودني‌هاي رنگي موجود در خوراكي‌ها ادامه داد: مونوسديم گلوتامات يك افزودني است كه در بسياري از خوراكي‌ها به ويژه خوراكي‌هاي خارجي وجود دارد و بسياري از مردم به اين ماده واكنش بدي نشان مي‌دهند.
اين متخصص تغذيه اضافه كرد: روي برچسب خوراكي‌ها اين ماده با همان نام اختصاري يا با عنوان پروتيين هيدروليز شده، سويا و يا مخمر اتوليز شده ذكر شده است.
بهشتي‌نژاد با بيان اينكه آسپارتام يك افزودني ديگر بوده كه به عنوان شيرين‌كننده مصنوعي استفاده مي‌شود، خاطرنشان كرد: استفاده از اين افزودني احتمال بروز سرطان را در پي داشته و سبب تشنج، سردرد، اختلالات رفتاري و كاهش عملكرد ذهني مي‌شود.
وي بيان داشت: افزودني‌هاي رنگي داراي 100 تا 180 نوع است و استفاده از افزودني‌ها در خواركي‌ها به معني آن نيست كه نمي‌توان يك نوشابه نوشيد بلكه مهم كاهش مصرف اين نوع خوراكي‌ها است.
اين متخصص تغذيه افزود: هيدروكسي بنزوات و نيترات سديم از مواد شيميايي هستند كه به فرآورده‌هاي گوشتي اضافه مي‌شوند تا رنگ و طعم آن را حفظ و از فساد آن جلوگيري كنند.
بهشتي‌نژاد خاطرنشان كرد: اين مواد به طور رايج در هات‌داگ، ژامبون، كالباس، سوسيس، ماهي‌ دودي، گوشت گاو نمك زده، فرآورده‌هاي گوشتي، سوپ مرغ و آدامس موجود است و مانع از رشد باكتري‌ها مي‌شود اما اين مواد عاملي موثر در بروز سرطان‌ها هستند.
وي در ادامه گفت: مواد رنگي آبي، قرمز، سبز و زرد موجود در بسياري ازخوراكي‌ها سرطان‌‌زا بوده و بهتر است در هنگام خريد مواد غذايي و خوراكي‌ها به طور كلي از موادي كه داراي افزودني رنگي‌ هستند اجتناب كرد.
اين متخصص تغذيه بيان كرد: بايد توجه داشت فقط از خوراكي‌هايي استفاده كنيم كه حاوي مواد رنگي با منشا طبيعي هستند و به طور جدي از مصرف مواد غذايي و خوراكي‌هايي كه رنگ‌هاي مصنوعي در آنها به كار رفته به ويژه براي كودكان خودداري كنيم.

كنترل قند خون 30درصد پيشرفت ديابت را كاهش مي‌دهد


خبرگزاري فارس: يك كارشناس پرستاري گفت: كنترل قند خون از پيشرفت بيماري ديابت به ميزان 20 تا 30 درصد جلوگيري مي‌كند و كنترل فشار خون نيز پيشرفت اين بيماري را تا 34 درصد كاهش مي‌دهد.
A0658074.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس زهرا پولاديان امروز در همايشي به مناسب روز جهاني ديابت كه در بنياد امور بيماري‌هاي خاص برگزار شد، افزود: افزايش ميزان قند خون در نتيجه اختلال در توليد انسولين، تخريب سلول‌هاي بتا در لوزالمعده و عدم پاسخ‌دهي سلول‌ها به انسولين باشد.
وي گفت: افزايش قند خون در طولاني‌مدت مي‌تواند به چشم‌ها، كليه‌ها، اعصاب، قلب و عروق آسيب وارد كند. ديابت يك بيماري پيش‌رونده است.
اين كارشناس پرستاري اضافه كرد: ديابت يك بيماري مزمن است كه با افزايش قند خون مشخص مي‌شود كه به علت كاهش هورمون انسولين يا افزايش مقاومت بدن به اين هورمون ايجاد مي‌شود. و اگر قند خون ناشتا بالاتر از 126 و قند خون 2 ساعت بعد از غذا بالاتر از 200 باشد فرد به ديابت مبتلا است.
وي اضافه كرد: اگر قند خون ناشتا بين 100 تا 126 و قند خون 2 ساعت بعد از غذا بين 140 يا 200 باشد فرد به ديابت پنهان مبتلا است.
پولاديان اضافه كرد: 246 ميليون نفر مبتلا به ديابت در كل جهان وجود دارد و پيش بيني مي‌شود كه در 20 سال آينده مبتلايان به ديابت 350 ميليون نفر شوند.
وي گفت: سرعت رشد بيماري ديابت در كشورهاي در حال توسعه بيشتر است. 5/3 تا 4 ميليون نفر در ايران به ديابت مبتلا هستند و 40 تا 50 درصد مبتلايان به ديابت به علت بيماري قلبي - عروقي فوت مي‌كنند.
اين كارشناس پرستاري افزود: 10 تا 20 درصد مبتلايان به ديابت به علت نارسايي كليه فوت مي‌كنند و در 10درصد اين افراد مبتلا به اختلال شديد بينايي مي‌شوند.
پولاديان گفت: 50 درصد افرادي كه ممكن است ديابت داشته باشند. از بيماري خود بي‌اطلاع هستند. وزن ناسالم و كاهش فعاليت باعث بروز بيماري ديابت مي‌شود. 50 درصد افراد جامعه در خطر ابتلا به ديابت هستند و زنان 2 برابر مردان به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.
وي افزود: سازمان جهاني بهداشت و فدراسيون بين‌المللي ديابت شعار روز جهاني ديابت را «اهميت افزايش آگاهي بيماران» بيان كرده است.
اين كارشناس پرستاري گفت: استرس مي‌تواند باعث بيماري ديابت شود. منابع استرس جسمي و روحي هستند و طول مدت استرس مي‌تواند كوتاه يا بلند باشد. سطوح بسياري از هورمون‌ها در زمان استرس افزايش پيدا مي‌كند كه مي‌تواند باعث بالا رفتن قند خون شود. البته مي‌توانيد با يادگيري چگونه آرام باشيم، پاسخ‌هاي هورموني را در بدن معكوس كنيد.
پولاديان افزود: استرس، افزايش سن، افزايش ميزان چاقي، زندگي بي‌تحرك و مصرف غذاهاي نامناسب مي‌تواند باعث بيماري ديابت در افراد شود.
وي اضافه كرد: 90 تا 95 درصد مبتلايان به ديابت را مبتلايان به ديابت نوع 2 تشكيل مي‌دهند. عدم حساسيت به انسولين، كاهش نسبي انسولين، چاقي يا اضافه وزن مي‌تواند، باعث بروز ديابت نوع 2 شود. عوامل خطر ديابت نوع 2 مي‌تواند افرادي كه بالاتر از 40 سال دارند، افرادي كه فاميل درجه يك مبتلا به ديابت دارند، افرادي كه سابقه اختلال تحمل گلوكز، سابقه بيماري قلبي-عروقي، ديابت بارداري، زايمان نوزاد چاق، پرفشاري خون، چربي خون بالا، چاقي شكمي و اضافه وزن دارند در معرض خطر بيماري ديابت نوع 2 هستند.
پولاديان گفت: بيش از 25 درصد افراد جامعه مبتلا به سندرم متابوليك هستند. مبتلايان به سندرم متابوليك كساني هستند كه تري‌گليسيريد بالاي 150 و فشار خون بالاي 130/ 80 ، افرادي كه دور شكم آنها بيش از 88 سانتيمتر در زنان و بيش از 102 در آقايان، گلسترول خوب (HDL) كمتر از 40 در مردان و كمتر از 50 در زنان دارند و قند خون ناشتاي آنها بيش از 110 باشد.
وي افزود: كنترل قند خون پيشرفت بيماري را 20 تا 30 درصد كاهش مي‌دهد و كنترل فشار خون پيشرفت بيماري را تا 34 درصد كاهش مي‌دهد. علت اصلي افزايش مرگ و مير در ديابتي‌ها مشكلات زمينه‌اي و تصلب شراين است. بيماري عروق كرونر در ديابتي‌ها معمولاً زودتر اتفاق مي‌افتد و زنان در حالت عادي كمتر دچار عوارض قلبي مي‌شوند. خطر نارسايي قلبي در بيماران ديابتي 2 تا3 برابر است.

دل دردهاي بيش از يك ساعت را جدي بگيريد


خبرگزاري فارس: عضو كميته علمي چهارمين كنگره جراحان عمومي ايران هشدار داد: دل دردهاي بيش از يك تا دو ساعت مي‌تواند بيانگر بيماري‌ مهم و قابل توجه باشد.
A0120185.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس، سيد هاشم سيد مهدي با اعلام برگزاري چهارمين كنگره جراحان عمومي ايران 20 -18 آذر در مركز همايش‌هاي رازي افزود: دل دردهايي كه با علائمي چون تهوع،‌ استفراغ، تب و لرز و بي‌اشتهايي همراه است و بيش از يك تا دو ساعت به طول مي‌انجامند، نيازمند مراجعه فرد به پزشك و مراكز تخصصي اورژانس هستند و لازم است در اين گونه موارد از انجام كارهايي چون استفاده از مسكن‌ها و گرم كردن ناحيه شكم خودداري شود.
وي بحث اورژانس‌هاي شكم و لگن را كه در جريان برگزاري چهارمين كنگره جراحان عمومي ايران مورد بحث قرار مي‌گيرد به عنوان طيف وسيعي از موارد اورژانس عنوان كرد و از تصادفات منجر به آسيب‌هاي شكم و لگن تا مواردي چون حاملگي‌هاي خارج از رحم، زخم‌هاي معده و اثني‌عشر كه منجر به سوراخ شدن روده مي‌شوند و آپانديسيت‌ به عنوان مهمترين اورژانس‌هاي شكم و لگن نام برد.
سيد مهدي به كمبود مراكز درماني تخصصي اورژانس و تروما در كشور اشاره كرد و افزود: يكي از مهمترين بخش‌هاي درماني، كمبود مراكز تروما است كه در حال حاضر مراكز اندكي در كشور به صورت تخصصي به اين امر مي‌پردازند.
عضو هيئت مديره انجمن جراحان عمومي ايران وجود مراكز تروما در كشورهاي پيشرفته را به عنوان يك شاخص تثبيت شده در سيستم درماني ذكر كرد و گفت: اداره يك مورد اورژانسي از جمله اورژانس شكم و لگن تنها توسط يك جراح صورت نمي‌گيرد و نيازمند يك تيم تخصصي و امكانات تشخيصي پيشرفته مانند بخش‌هاي راديولوژي و آزمايشگاه است كه در مجموع بتوانند به عنوان مثال شكم دردهاي جدي و نيازمند به جراحي را از موارد عادي تميز دهند.

وزارت بهداشت براي كنترل ديابت اقدام كند


خبرگزاري فارس: بيماري ديابت با تغيير شيوه زندگي مردم رو به افزايش است. 7 ميليون نفر در ايران به اين بيماري مبتلا هستند كه بيش از 3 ميليون آنها از بيماري خود خبر ندارند. برنامه جامعي براي كنترل اين بيماري نداريم و بيمه‌ها نيز براي پيشگيري از ديابت هزينه نمي‌كنند
A0143805.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، بيماري ديابت بر اثر ناتواني بدن در توليد انسولين يا كاهش و عدم اثر انسولين در سوخت و ساز مواد قندي پديد مي‏آيد. امروزه ديابت يكي از مهمترين مشكلات بهداشتي- درماني و اجتماعي- اقتصادي جهان محسوب مي‌شود. به گونه‏اي كه بيش از 150 ميليون نفر در دنيا مبتلا به اين بيماري هستند.
از آنجا كه خود بيماران و خانواده‌هاي آنها عمده‌ترين نقش را در درمان ديابت به عهده دارند، كسب اطلاعات لازم درباره ديابت به شيوه‌هاي گوناگون آموزشي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. مبتلايان به ديابت بايد ياد بگيرند كه چگونه قند خون خود را كنترل كنند تا از عوارض حاد و مزمن بيماري پيشگيري كنند و در صورت پيدايش اين عوارض، به موقع به مراكز بهداشتي درماني مراجعه كنند.

*شيوه‌ غلط زندگي باعث افزايش بيماري ديابت در كشور شده است

مرتضي صفوي يك متخصص تغذيه در اين رابطه مي‌گويد: شيوه‌هاي غلط زندگي، مصرف غذاها و ميان وعده‌هاي شيرين مي‌تواند باعث افزايش شيوع ديابت در كشور شده است. مصرف نوشابه‌ها و مواد شيرين به خصوص در دوران نوجواني و همراه با تحرك كم و تغذيه غلط باعث كاهش سن بيماري ديابت شده است.
وي اضافه مي‌كند: قند خون يا گلوكز از مواد قندي و نشاسته‌اي كه در اكثر غذاها وجود دارد مشتق مي‌شود و اين مواد غذايي مانند نان، حبوبات، سيب زميني، برنج، شيريني و انواع ميوه پس از هضم در دستگاه گوارش به گلوكز تبديل مي‌شوند و گلوكز نيز از راه روده‌ها جذب و وارد خون مي‌شود.
اين متخصص تغذيه مي‌افزايد: گلوكز مهمترين منبع انرژي در بدن انسان است كه براي انجام فعاليت‌هاي بدني و گرم نگه داشتن بدن نقش عمده دارد و در صورت اختلال در جذب اين ماده بدن انسان احتياج به ماده كمك كننده‌اي انسولين دارد.
صفوي مي‌گويد: 8/7 درصد بيماران افراد 15 تا 65 سال مبتلا به بيماري ديابت هستند كه حدود 90 درصد ديابت نوع 2 و 10 درصد ديابت نوع 1 دارند. 9/8 درصد از افراد 15 تا 65 سال نيز همه مراحل قبل از ديابت را طي مي‌كنند. براي نوجوانان 40 دقيقه و بزرگسالان 20 تا 30 دقيقه پياده روي تند پيشنهاد مي‌شود.
صفوي مي‌گويد: ورزش، نرمش، شنا در شرايط مناسب، پينگ پونگ، واليبال و تنيس براي اين افراد مناسب است. افرادي كه ورزش مي‌كنند، مي‌توانند ديابت خود را كنترل كنند. افراد ديابتي بايد 50 تا 55 درصد انرژي خود را از كربوهيدرات تأمين كند. مصرف قندهاي ساده، شيرين و شكلات را كاهش دهند و در روز از قندهاي ميوه و فروكتز به جاي قندهاي ساده استفاده كند كه 50 گرم فروكتز جانشين 25 گرم قند ساده مي‌شود.


*هر كيلو اضافه وزن 5 درصد خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي‌دهد

اميركامران نيكوسخن، رئيس انجمن ديابت ايران در اين رابطه مي‌گويد: منطقه خاورميانه بيشترين ميزان رشد ديابت را در جهان دارد و مردم بايد بدانند كه هر كيلو اضافه وزن 5 درصد خطر ابتلا به اين بيماري را افزايش مي‌دهد، يعني يك فرد با 10 كيلو اضافه وزن 50 درصد بيشتر در معرض ابتلا به ديابت است.
وي مي‌افزايد: روند گسترش بيماري ديابت در دنيا و به خصوص در منطقه خاورميانه اكنون با تغيير الگوي زندگي، مصرف غذاهاي آماده و كم تحركي بسيار نگران كننده است، طبق آخرين آمار اعلام شده در سال 1985 حدود 30 ميليون نفر در دنيا به اين بيماري خاموش مبتلا بودند كه در سال 2000 ميلادي به 150 ميليون نفر رسيد و در سال 2010 ميلادي به 285 ميليون نفر مي‌رسد و در سال 2030 از مرز 435 ميليون نفر در جهان فراتر مي‌رود.
نيكوسخن مي‌گويد: بيشترين تعداد مبتلايان به اين بيماري اكنون در كشور هند، چين و آمريكاست اما 5 كشور از 10 كشوري كه بيشترين ميزان ابتلا به اين بيماري را دارند. در منطقه ما هستند كه شامل امارات با شيوع بالاي 18درصد و بعد از آن عربستان، بحرين، كويت و عمان هستند و با كمال تأسف كشور ما نيز با افزايش نگران كننده اين بيماري هر روز به اين كشورها نزديكتر مي‌شود.

* سن شيوع ديابت پايين آمده است

رئيس انجمن ديابت ايران اضافه مي‌كند: مسئله نگران كننده‌تر اين است كه شيوع ديابت از سنين سالمندي در كشور ما پايين آمده و اكنون با شيوع بسيار بالاي اين بيماري در سنين ميانسالي يعني بين 45 تا 60 سالگي هستيم. رشد اين بيماري در ايران چندين برابر اروپاست. حدود 7 ميليون نفر در ايران يا مبتلا به ديابت هستند يا در معرض خطر جدي ابتلا به اين بيماري هستند، در حالي كه كمتراز 3 ميليون نفر از اين افراد از بيماري خود خبر دارند.
وي مي‌افزايد: نگراني جدي تر اين است كه افراد معمولاً زماني از بيماري خود مطلع مي‌شوند كه عوارض اين بيماري بروز كرده است، 20 درصد مبتلايان به ديابت زماني از بيماري خود مطلع مي‌شوند كه عوارض چشمي كه عموماً جبران ناپذير هستند در آنها بروز كرده است، 9 درصد آنها با عوارض عصبي، 8 درصد با عوارض كليوي و 5 درصد با عوارض قلبي وعروقي از بيماري ديابت خود اطلاع پيدا مي‌كنند.
نيكوسخن اضافه مي‌كند: براي كنترل ديابت بايد پيشگيري اوليه با آموزش وسيع به مردم، پيشگيري ثانويه براي جلوگيري از عوارض اين بيماري و پيشگيري ثالثيه براي جلوگيري از از كارافتادگي، دياليز، نابينايي و قطع عضو اين بيماران انجام شود اما به علت آموزش ضعيف درباره اين بيماري در كشور نه تنها پيشگيري اوليه از اين بيماري در حد بسيار نازل است بلكه مراحل بعدي كنترل اين بيماري نيز همواره دير انجام مي شود.

*26 درصد مبتلايان به ديابت دچار فشار خون هستند

فرحبخش يك داروساز در اين رابطه مي‌گويد: 26 درصد افرادي كه ديابت آنها تشخيص داده مي‌شود، دچار بيماري پرفشاري خون هستند، يك چهارم آنها چاق و 20 درصد اين افراد چاق نيز معمولاً دچار چاقي شكمي هستند، همچنين 30 درصد افرادي كه به بيماري قلبي و عروقي مبتلا مي‌شوند به علت ابتلا به ديابت دچار اين عارضه مي‌شوند و متأسفانه بيماري‌هاي قلبي و عروقي عامل 30 درصد مرگ و ميرها در كشور است.

*90 درصد افراد مبتلا به ديابت دچار اضافه وزن يا چاقي هستند

وي ادامه مي‌دهد: 90 درصد افراد مبتلا به ديابت دچار اضافه وزن يا چاقي هستند و ديابت و چاقي همزمان خطر بروز عوارض اين بيماري را كه شامل نابينايي، بيماري قلبي و عروقي، بيماري كليوي، بيماري‌هاي عصبي، ناتواني جنسي، قطع عضو و مرگ ناشي از يكي از اين عوارض است، حدود 7 برابر مي كند.

*در ايران برآورد مي‌شود حدود 7 ميليون نفر به بيماري ديابت مبتلا باشند

فرحبخش تأكيد مي‌كند: در ايران برآورد مي‌شود حدود 7 ميليون نفر به بيماري ديابت مبتلا باشند، از اين تعداد حدود 5/4 ميليون نفر از بيماري خود اطلاعي ندارند و هيچ‌گونه مراقبتي را انجام نمي‌دهند، از بين افرادي كه بيماري آنها شناسايي مي‌شود و تحت درمان قرار مي‌گيرند نيز حدود 50درصد درمان مناسب دريافت مي‌كنند.

*حدود 15 درصد بودجه بهداشتي كشورها صرف ديابت مي‌شود

فرحبخش گفت: حدود 15 درصد بودجه بهداشتي كشورها صرف ديابت مي‌شود، اين هزينه در سال 2008 ميلادي در دنيا حدود 170 ميليارد يورو برآورد شد، در كشور ما نيز مطالعه‌اي كه 11 سال پيش انجام داد، نشان داد سالانه 6 هزار و 472 ميليارد ريال براي درمان اين بيماري هزينه مي شود و اكنون تعداد بيماران شناسايي شده بيش از 2 برابر آن زمان است و هزينه‌هاي درماني نيز به مراتب بيشتر شده است.
اسدالله رجب، عضو انجمن ديابت ايران و از پيشكسوتان آموزش ديابت در ايران مي‌گويد: مسئله ما اين نيست كه آمار ديابت در ايران چقدر است، اين اطلاعات را سال‌هاست كه در اختيار داريم، مسئله مهم اين است كه هيچ حركتي مناسبي براي تغيير شيوه زندگي كه عامل گسترش اين بيماري است در كشور انجام نمي‌شود.

*بيمه‌ها براي پيشگيري از اين بيماري هزينه نمي‌كنند

عضو انجمن ديابت ايران ادامه داد: مشكل اين است كه بيمه‌ها براي پيشگيري از اين بيماري هزينه نمي‌كنند و هزينه‌هايي كه براي درمان اين بيماران مي‌شود نيز كافي نيست در حالي كه اگر اين آموزش ساده به مردم داده شود كه هر هفته يك و نيم ساعت ورزش كنند، به جاي مصرف غذاهاي آماده ميوه، سبزي، غلات مصرف كنند، سيگار نكشند و اگر مردم اين آموزش ها را رعايت كنند، شاهد كاهش بيش از 70 درصدي رشد اين بيماري در كشور خواهيم بود.
حسين حسني بافراني، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در اين رابطه به خبرنگار فارس گفت: بيماري ديابت يكي از معضلات حوزه سلامت كشور است. 7 تا 10 درصد از افراد جامعه مبتلا به بيماري ديابت هستند و درصدي از افراد نيز در معرض خطر بيماري ديابت قرار دارند. بيماري ديابت همچنين كي از عوامل بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي است.
وي اضافه كرد: طرح غربالگري اين بيماري را در دستور كار قرار گرفته است و از خانه‌هاي بهداشت تا مراكز بهداشتي درماني اين كار را انجام مي‌دهند و قرار است. جامعه را از نظر اين بيماري ديابت غربالگري كنند و گروه‌هاي در معرض خطر در اولويت طرح غربالگري قرار دارند.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس افزود: در حوزه آموزش مسائل ديابت مشكل داريم. وزارت بهداشت نتوانسته در اين حوزه به موفقيت برسد. در كميسيون بهداشت و درمان تلاش داشته‌اند در 2-3 سال گذشته رديف بودجه‌اي براي اين كار قرار دهيم. قيمت سيگار و نوشابه‌ها افزايش پيدا كرده است و ماليات بر سلامت را براي اولين بار نهادينه كرديم. 10 تا 20 درصد قيمت سيگار و نوشابه افزايش پيدا كرد و درآمد باقيمانده آن را صرف غربالگري ديابت شود. اين كار در بودجه سال 85 به بعد تكرار شد و درآمد آن صرف بيماري هاي ناشي از ديابت شده است.
وي گفت: بايد رديف بودجه‌اي براي بيماري ديابت قرار دهند، قيمت نوشابه را 10 تا 20 درصد افزايش دادند كه قرار بود با اضافه دريافت بهاي آن صرف آموزش ديابت شود. سرانه مصرف نوشابه در كشور ما 42 تا 45 ليتر است و در مجموع ذائقه ايرانيان به شيريني عادت كرده است با اين حال چاقي و ديابت روز به روز شيوع بيشتر در بين مردم پيدا مي‌كند و برنامه‌هاي اجرا شده به كنترل اين بيماري منجر نشده است.

شبكه ملي مبارزه با مواد مخدر تشكيل مي‌شود


خبرگزاري فارس: معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت گفت: شبكه ملي مبارزه با مواد مخدر را تا چند ماه ‌آينده تشكيل مي‌دهيم، اين شبكه هر چند مجازي باشد مي‌تواند ماموريت پذير باشد.
A0768884.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس مصطفي قانعي در اولين نشست تخصصي معاونان پژوهشي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور اظهار داشت: در حال حاضر 9 مركز تحقيقاتي وجود دارد كه 5 مركز به طور مستقيم و 4 مركز به طور غير مستقيم در بحث اعتياد كار مي‌كنند.
وي افزود: رسالتي در نقشه جامع علمي كشور بر عهده وزارت بهداشت قرار دارد كه بايد توسط شبكه ملي تحقيقات مبارزه با مواد مخدر اين رسالت شكسته شود و موضوعات مهم آن در اين زمينه مشخص شود.
وي افزود: از سال آينده ارزشيابي دانشگاه‌ها را براساس پژوهش‌ها انجام مي‌دهيم و تا چند ماه آينده مأموريت‌هايي براي هر دانشگاه در نظر خواهيم گرفت كه سال بعد بر همين اساس دانشگاه‌ها را رتبه‌بندي خواهيم كرد.
قانعي تصريح كرد: بايد نيروي متخصص و زبده براي حل معضل اعتياد در كشور داشته باشيم و در اين زمينه متأسفانه مراكز تحقيقاتي ما مأموريت محور نيستند.
معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت گفت: اين پديده را مي‌توان با كمك اين موضوع كه در مراكز تحقيقاتي افرادي كه در زمينه اعتياد كار مي‌كنند موفق به دريافت گواهينامه phd شود حل كرد كه از يك طرف تحقيقات مورد نياز ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام مي‌شود و از طرف ديگر محقق انگيزه‌اي براي انجام تحقيق خواهد داشت.
وي اضافه كرد: بايد در ستاد مبارزه با مواد مخدر زمينه‌اي فراهم شود كه پس از فارغ‌التحصيل شدن افراد در مقطع phd زمينه كار براي او فراهم باشد و از طرف ديگر نيروهاي ستاد مبارزه با مواد مخدر هم مي‌توانند با انجام تحقيقات بر اساس مأموريت در نظر گرفته شده phd بگيرند.
قانعي ادامه داد: بخشي از تحقيقات در علوم پايه مي‌توانند متحول كننده باشند. بايد در ايجاد شبكه ملي تحقيقات مبارزه با مواد مخدر اين موضوع ديده شود. اين شبكه بايد بين وزارت علوم و بهداشت مشترك باشد چرا كه موفقيت‌هاي زيادي در علوم پايه كسب كرده‌ايم كه مي‌تواند در زمينه اعتياد ما را كمك كند.
وي تصريح كرد: هم بايد علوم باليني در شبكه گنجانده شود هم علوم پايه كه گرايش‌هاي جامعه را عوض كند و هم جامعه شناس كه تاثيرات اعتياد بر جامعه و خانواده‌ها را شناسايي و عمق آنها را تشخيص داد لذا براي مقابله با يك موضوع چند بعدي بايد شبكه‌اي از محققان علوم مختلف تشكيل شود.
قانعي خاطرنشان كرد: بر اساس نقشه جامع علمي كشور 90 پژوهشكده بايد تأسيس شود كه مي‌توانيم 2 پژوهشكده را به مواد مخدر اختصاص دهيم.

فرزندان داراي والدين با تحصيلات بالا بيشتر معتاد مي‌شوند


خبرگزاري فارس: مدير كل مركز مطالعات، تحقيقات و پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس تحقيقات انجام‌شده هر ميزان كه والدين تحصيلات بالاتري داشته باشند به دليل عدم حضور آنها در خانه احتمال اينكه فرزندانشان در دانشگاه معتاد شوند، بيشتر است.
A0265379.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس اميرحسين ياوري در اولين نشست تخصصي معاونان پژوهشي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور با اشاره به اينكه 114 هزار نفر در سال گذشته به جرم مرتبط با مواد مخدر زندان رفتند اظهار داشت: اختلالات مصرف مواد مخدر نه تنها موجب درد و رنج خانواده‌ها مي‌شود بلكه موجب ايجاد آسيب‌هاي اجتماعي فراواني مي‌شود.در 6 ماهه اول امسال 429 كيلوگرم شيشه و 13 هزار و 531 كيلو هروئين كشف شد.
وي با اشاره به اينكه بيماري اعتياد نياز به شناخت دارد، افزود: در سال‌هاي 80 تا 86 تحول اوليه‌اي بين مسئولان **** و ستاد مبارزه با مواد مخدر رخ داد كه بر اساس آن اين بينش پديد آمد كه معتاد مي‌تواند درمان شود. بر همين اساس تا كنون 642 مركز درماني اعتياد تأسيس شده است.
ياوري تصريح كرد: تلاش براي تأسيس پژوهشكده‌هاي تخصصي در همه استان‌هاي كشور، تسهيل فرآيند خريد مقالات علمي‌-پژوهشي از سراسر كشور،‌ ارتقاي سطح كيفي فصلنامه اعتيادپژوهي و بازنگري در تأمين اعتبارات پژوهشي از مهمترين راهكارهاي ستاد در حمايت از پژوهش در زمينه اعتياد است.
در ادامه اين مراسم محمدعمران رزاقي، رئيس مركز ملي مطالعات اعتياد اظهار داشت: مصرف مواد مخدر در كشور داراي پتانسيل رشد است و الگوي آن در حال تغيير است. همچنين سرمايه‌گذاري كشور در زمينه كاهش عرضه زياد بوده است اما هزينه‌اثربخشي آن مناسب نبوده است.
وي افزود: مداخلات مربوط به زنداني‌كردن نه تنها فاقد اثر بازدارندگي است بلكه مشكلات اجتماعي براي خانواده معتاد و مشكلات روحي و بهداشتي براي معتاد ايجاد خواهد كرد.
رزاقي تصريح كرد: براي تخصصي‌كردن تصميم‌گيري و مداخله در عرصه مواد مخدر بايد نيروي متخصص تربيت شود كه براي اين منظور بايد زيرساخت‌هاي تخصصي و بستر تعامل بين تصميم‌گيران و متخصصان فراهم شود.
وي خاطرنشان كرد:‌ ايجاد بانك‌ و مركز مطالعات ژنتيك در سوء مصرف مواد، ايجاد مواد آموزشي مداخلات كاهش تقاضا و علم‌سنجي اعتياد در كشور و بهبود منابع پايه براي پژوهش‌هاي اعتياد در كشور مهمترين اقدامات انجام‌شده در اين مركز است.

مصرف بيش از حد آنتي‌بيوتيك‌ها باعث بروز برفك‌ دهان مي‌شود


خبرگزاري فارس: عضو انجمن پوست و مو ايران گفت: مصرف بيش از حد آنتي‌بيوتيك‌ها باعث بروز برفك‌ در دهان مي‌شود و خودداري از ادامه مصرف آنتي‌بيوتيك‌هاي‌ غيرضروري گسترش و تشديد برفك را كاهش مي‌دهد.
A0769504.jpg


مريم انصار در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: برفك دهان به دليل فعاليت بيش از حد قارچي به نام «كانديدا آلبيكانس»( Candida Albicans) اتفاق مي‌‌افتد.
وي گفت: همه افراد به صورت طبيعي مقداري از اين قارچ را به عنوان موجود همزيست با بدن، در دهان، پوست و دستگاه گوارش خود دارند. اين مقدار از قارچ طبيعي بدن را نه ديده و نه احساس مي‌شود.
عضو انجمن پوست و مو ايران اضافه كرد: اين قارچ در مقدار كم خود مشكلي ايجاد نمي‌‌كند و شما علامتي از آن را نخواهيد ديد و بدن مقدار آن را مرتب كنترل مي‌‌كند.
انصار گفت: شكل رايج اين بيماري به صورت لكه‌هاي سفيد با قوامي شبيه به خامه است كه ممكن است روي زبان، داخل گونه‌ها و بعضي موارد در سقف دهان ايجاد شود و مصرف بيش از حد آنتي بيوتيك‌ها مي‌تواند باعث رشد برفك‌ها در دهان مي‌شود.
وي اضافه كرد: با رعايت بهداشت دهان و دندان مي‌توان از بروز برفك جلوگيري كرد و‌ اجتناب‌ از مصرف آنتي‌بيوتيك‌هاي‌ غيرضرور‌ نيز گسترش و تشديد برفك را كاهش مي‌دهد.

25 دانش‌آموز در شهرستان‌هاي تهران به آنفلوانزاي نوع A مبتلا شدند


خبرگزاري فارس: مدير روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران از ابتلاي 25 دانش‌آموز در شهرستان‌هاي استان تهران به آنفلوانزاي نوع A خبر داد.
A0507704.jpg


علي سليماني در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» افزود: هفته گذشته 271 كلاس درس در مناطق مختلف شهرستان‌هاي استان تهران به دليل ابتلاي دانش‌آموزان به آنفلوانزا نوع A تعطيل شده بود كه در حال حاضر اين تعداد نسبت به هفته گذشته به 253 كلاس درس رسيده است.
وي ادامه داد: دانش‌آموزان 18 كلاس درس در شهرستان‌هاي استان تهران دوباره بر سر كلاس خود حاضر شدند.
مدير روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران گفت: در هفته گذشته 19 دانش‌آموز در مدارس شهرستان‌هاي استان تهران به آنفلوانزا نوع A مبتلا شده‌اند كه از اين تعداد 12 نفر در بيمارستان‌ بستري شدند.
سليماني بيان كرد: اين در حالي است كه در اين هفته 25 دانش‌آموز از مدارس شهرستان‌هاي استان تهران به آنفلوانزاي نوع A مبتلا شده‌اند كه از اين تعداد 16 دانش‌آموز در بيمارستان بستري هستند.

بهينه‌سازي نانو ذرات ژلاتين براي انتقال دارو


خبرگزاري فارس: ساخت و بهينه‌سازي نانو ذرات ژلاتين براي انتقال دارو در يك پايان‌نامه دانشجويي انجام شد.
A0600221.jpg


زهرا بابايي، مجري اين طرح در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: امروز براي دارورساني از روش‌هاي جديد همانند نانو ذرات براي انتقال دارو استفاده مي‌كنند و تحقيقات و مطالعات جهان به اين سمت رفته تا بتوانيم سيستم‌هاي دارورساني را بهبود بدهيم.
وي ادامه داد: با استفاده از اين روش‌ها دارو را به نقطه هدف يعني دقيقاً همان نقطه‌اي كه نياز به دارو دارد مي‌رسانيم و مي‌توان با استفاده از اين روش رهايش دارو را نيز كنترل كرد.
اين پژوهشگر ايراني افزود: در تحقيقات ساخت ژلاتين‌ها در حد نانو ذرات اهميت دارد و هر ميزان كه ذره كوچك تر باشد ميزان آسيبي كه به بدن وارد مي‌شود نيز كاهش مي‌يابد.
وي گفت: در اين تحقيقات ما توانستيم اين روش را بهبود بدهيم و با استفاده از روش آماري ذره‌اي در حدود 170 نانومتر ساختيم كه كوچك‌ترين ذره‌اي بود كه ساخته شده است.

بيش از 503 هزار نفر در جهان به آنفلوانزاي A مبتلا شده‌اند


خبرگزاري فارس: گزارش جديد سازمان جهاني بهداشت بيانگر آن است كه آمار فوت ناشي از ابتلا به آنفلوانزا نوع A به 6 هزار و 260 نفر رسيده است و طبق آ‌مار رسمي بيش از 503 هزار نفر تاكنون به اين بيماري مبتلا شده‌اند.
A0746477.jpg


به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا»، به نقل از شين هوا بر اساس آخرين آمار سازمان جهاني بهداشت كه روز گذشته منتشر شده است؛ ويروس A/H1N1 تاكنون منجر به مرگ 6 هزار و 260 نفر شده است و از مرزهاي 206 كشور، سرزمين و آبهاي جهان گذشته است.
بر اساس اين گزارش، 4 هزار و 512 مورد مرگ در قاره آمريكا، 678 مورد در جنوب شرقي آسيا و 516 مورد در منطقه پاسفيك رخ داده است.
همچنين مناطق ديگر از جمله اروپا، شرق مديترانه و آفريقا تاكنون 300 هزار و 151 ابتلا و 103 مورد مرگ را اعلام كرده‌اند.
سازمان بهداشت جهاني همچنين اعلام كرده است كه تاكنون 206 كشور و منطقه بروز مواردي از ابتلا به آنفلوانزاي نوع A را تأييد كرده‌اند.
آمار رسمي مبتلايان به اين ويروس 503 هزار و 536 نفر اعلام شده است كه رقم واقعي مبتلايان به دليل آنكه بسياري از كشورها ثبت و گزارش آمار مبتلايان را متوقف كرده‌اند،‌ بسيار بالاتر از اين آمار است.
طبق اين گزارش، تاكنون نشانه‌اي از جهش ويروس A/H1N1 مشاهده نشده است.

روش جايگزيني براي عمل جراحي بيني‌ وجود ندارد


خبرگزاري فارس: قائم مقام سازمان **** پزشكي گفت: هيچ روش جايگزيني براي عمل جراحي بيني‌ وجود ندارد.
A0417197.jpg


عليرضا زالي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: روش‌هاي جايگزيني كه در حال حاضر در عمل جراحي بيني استفاده مي‌شود و تبليغات زيادي در شبكه ماهواره‌اي صورت مي‌گيرد، تنها مكانيزمي كه دارند اين است كه به علت ارتعاش، به كم كردن آب ميان بافتي بيني پرداخته و موجب كاستن چربي زيرجلدي در نواحي بيني مي‌شود.
وي افزود: اين دستگاه به صورت گذرا و موقت مقداري موجب كاهش سايز بيني شده است اما در بلند‌مدت اثر ماندگاري روي بيني نمي‌گذارند به خصوص هرچه سن فرد بالاتر برود ميزان اثري كه قبلاً داشته است به علت جمع شدن دوباره آب ميان بافتي كاسته مي‌شود.‌
زالي گفت: انجام جراحي زيبايي بيني به طور مطلق اشكالي ندارد و گسترش آن نشانه شادابي و افزايش اميد به زندگي در فرد است و اين نياز بايد توسط پزشكان پاسخ داده شود.
وي گفت: زماني جراحي بيني مشكل ايجاد مي‌كند كه انتظارات بيمار از حد منطقي آن بالاتر برود و فرد فكر كند كه با جراحي بيني مي‌تواند تبديل به سوپر استار سينماي هاليوود شود.
قائم مقام سازمان **** پزشكي افزود: جراحي زيبايي وقتي كارايي دارد كه پزشك تكنيك‌هاي حرفه‌اي در عمل جراحي را رعايت كرده باشد.
وي در پايان خاطر‌نشان كرد: اعمال جراحي، فرد را زيباتر مي‌كند اما به نقطه آرماني و مطلوب نمي‌رساند و منطقي كردن نيازها بايد توسط رسانه‌ها ديگر پيگيري شود.

نيم تا يك ساعت پياده‌روي در روز مانع از چاقي مي‌شود


خبرگزاري فارس: معاون پژوهشكده غدد درون ريز و متابوليسم گفت: يك ساعت پياده‌روي در روز براي پيشگيري از چاقي لازم است. البته اين ميزان به بيماري زمينه‌اي فرد هم بستگي دارد.
A0758378.jpg


حسين دلشاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري فارس اظهار داشت: مقاومت به انسولين ارتباط تنگاتنگي با چاقي دارد و وزن هر كس
افزايش يابد و در مرز چاقي برسد در حقيقت به نظر كارشناسان مي‌تواند مقاومت به انسولين پيدا كند و بايد در نظر داشت كه مهمترين فاكتور ابتلا به ديابت مقاومت به انسولين است.
وي افزود: در حال حاضر شيوع چاقي در كشور 20 تا 25 درصد است كه به موازات آن مقاومت به انسولين هم افزايش مي‌يابد و اين موضوع زنگ خطري براي ابتلا به ديابت نوع 2 است.
اين متخصص غدد و متابوليسم تصريح كرد: زمينه ژنتيكي در ابتلا به ديابت تاثير دارد اما بي‌تحركي، عوامل محيطي، فعاليت كم و پرخوري كه فاكتورهاي ابتلا به چاقي و افزايش مقاومت به انسولين در بدن فرد تاثير دارد.
وي افزود: وقتي از تحرك صحبت مي‌شود منظور اين نيست كه تمام افراد جامعه روزي چند ساعت فعاليت‌هاي شديد ورزشي را انجام دهند بلكه معمولاً يك ساعت پياده‌روي در روز براي هر فرد مناسب است. البته بستگي به بيماري زمينه‌اي شخص هم دارد كه اگر فرد بيماري قلبي يا تنفسي داشته باشند نمي‌توانند به اين ميزان تحرك داشته باشند.
دلشاد گفت: ورزش در حدي توصيه مي‌شود كه بيمار به وزن ايده‌آل خود برسد و براي اين منظور معمولاً نيم تا يك ساعت پياده‌روي در روز توصيه مي‌شود.

تخريب و پوسيد‌گي‌هاي دندان در بيماران ديابتي شديدتر است


خبرگزاري فارس: عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: روند تخريب و پوسيد‌گي‌هاي دندان در بيماران ديابتي شديدتر است. تغيير رنگ لثه، التهاب، قرمزي لثه و عقب نشيني لثه پاي در بيماران ديابتي ناشي از عفونت لثه است.
A0658074.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، محمد حسين خوشنويسان در مراسمي كه به مناسبت روز جهاني ديابت كه در بنياد امور بيماري‌هاي خاص برگزار شد، افزود: كافي بودن ترشحات بزاق دهان باعث شست و شوي طبيعي داخل دهان و مانع از اسيدي شدن فضاي داخل دهان و اطراف دندان‌ها مي‌شود.
وي گفت: خشكي دهان، باعث غليظ شدن سطح اسيد داخل دهان و در نتيجه پوسيدگي دندان‌ها مي‌شود. اين مشكل در بيماران مبتلا به ديابت بيشتر است و بهترين راه براي رفع اين مشكل نوشيدن زياد آب و جويدن آدامس است.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ادامه داد: استفاده از دهان شويه‌ها يا استفاده از محلول آب همراه با نمك نقش مؤثري در رفع خشكي دهان بيماران ديابتي دارد.
خوشنويسان افزود: يكي ديگر از مشكلات شايع در بيماران ديابتي بروز برفك‌هايي داخل دهان، روي زبان و اطراف دندان‌ها و لثه است كه اين مشكل به علت مصرف برخي آنتي بيوتيك‌هاي مورد استفاده در بيماران ديابتي بروز مي‌كند.
وي گفت: افراد سيگاري 20 برابر افراد غير سيگاري در معرض ابتلا به بيماري‌هاي لثه قرار دارند و كشيدن سيگار مانع خون رساني درست به لثه‌ها و بهبود زخم‌ها در بيماران ديابتي مي‌شود.
خوشنويسان اضافه كرد: بيماران ديابتي كه در حفظ سلامت دهان خود تلاش مي‌كنند و قند خون خود را به طور منظم كنترل مي‌كنند، شانس بيشتري براي پيشگيري از بيماري‌هاي لثه و از دست ندادن دندان‌ها دارند.
وي افزود: بيماران ديابتي براي حفظ سلامت دهان و دندان خود بايد به توصيه‌هاي ضروري مانند كنترل منظم قند خون، مسواك زدن حداقل 2 بار در روز (بعد از صبحانه و قبل از خواب)، استفاده از خمير دندان فلورايد‌دار، استفاده از نخ دندان بعد از مسواك شبانه، استفاده از دهان شويه يا آب نمك بعد از نخ دندان، ماساژ لثه با انگشت و مراجعه منظم به دندانپزشك توجه داشته باشند.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي اضافه كرد: روند تخريب و پوسيد‌گي‌هاي دندان در بيماران ديابتي شديدتر است. تغيير رنگ لثه، التهاب و قرمزي لثه و عقب نشيني لثه پاي دندان‌ها در بيماران ديابتي ناشي از عفونت لثه است.
خوشنويسان با اشاره به اينكه كنترل نكردن قند خون به افزايش بيماري‌هاي دهان و دندان مي‌انجامد، گفت: دبابت كنترل نشده باعث ايجاد اختلال در ضايعات گلبول‌هاي سفيد بدن مي‌شود كه مهمترين عامل تشكيل دهنده سيستم دفاعي بدن در مقابله با عفونت‌هاي باكتري‌يايي است.

مصرف شلغم به دفع سنگ‌هاي مجاري ادراري كمك مي‌كند


خبرگزاري فارس: يك متخصص تغذيه گفت: شلغم ادرار آور است و باعث دفع سنگ‌هاي مجاري ادراري مي‌شود. مي‌تواند بلورهاي اسيد اوريك خون را حل كرده و از درد‌هاي مفاصل و نقرس جلوگيري كند.
A0769901.jpg


مريم مرادف در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: شلغم نه تنها از نظر داشتن ويتامين و خواص معدني‌اش ارزنده است، بلكه از نظر ساير ويژگي‌هاي غير غذايي هم سرآمد بوده و جزء سبزي‌هاي مهم شمرده مي‌شود.
وي گفت: ريشه شلغم يكي از منابع بسيار خوب ويتامين C است. برگ شغلم نيز منبع غني از ويتامين C و پيش‌سازهاي ويتامين A از جمله كاروتنوئيد‌ها است كه همگي نقش آنتي اكسيداني قوي در بدن ايفا مي‌كنند.
اين متخصص تغذيه افزود: اين ريز مغذي‌هاي موجود در شلغم براي تشكيل بافت استخواني و بافت همبند ضروري هستند، بنابراين مصرف شلغم عامل موثري در حفظ سلامت استخوان‌ها و مفاصل است و سرشار از پتاسيم و كلسيم است كه براي فشارخوني‌ها بسيار مفيد مي‌تواند باشد.
مراداف گفت: يكي ديگر از تركيبات قابل توجه در اين سبزي فيبر است. فيبر باعث حجيم شدن مدفوع و دفع راحت‌تر و سريع‌تر آن شده، بنابراين خطر تماس مواد سرطان‌زا با سلول‌هاي روده را كمتر مي‌كند. با توجه به اينكه ريشه شلغم حاوي مقادير فراوان ويتامين C و برگ آن غني از پيش‌ساز ويتامين A است. اين گياه در درمان بيماري‌هاي تنفسي خصوصاً سرماخوردگي مفيد است.
اين متخصص تغذيه افزود: شلغم برطرف كننده سرفه، نرم كننده سينه، معده و روده است و به علت داشتن ويتامين هاي A ،C بر نور چشم و قدرت بينايي مي‌افزايد. شلغم ادرار آور است و باعث دفع سنگ‌هاي مجاري ادراري مي‌شود و مي‌تواند بلورهاي اسيد اوريك را حل كند و از درد‌هاي مفاصل و نقرس جلوگيري كند.
مراداف گفت: شلغم در درمان آسم و سرفه‌هاي خلط دار مؤثر، ميكروب كش و ضد باكتري قوي است و مصرف آن به دليل داشتن ماده‌اي به نام تيوسياناد براي كساني كه مشكل تيروئيد دارند ضرر دارد.
وي افزود: ويتامين C بر اثر اكسيداسيون خيلي سريع از بين مي‌رود به همين دليل شلغم بهتر است به جاي آب پز، بخار پز شود زيرا ويتامين C محلول در آب است و بر اثر پختن از بين مي‌رود.

بررسي كارشناسي قانون سلامت روان تا يك ماه ديگر تمام مي‌شود


خبرگزاري فارس: كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت گفت: تا يك ماه ديگر كار كارشناسي لايحه قانون سلامت روان پايان مي‌يابد و اين قانون به منظور اظهار نظر عمومي روي سايت وزارت بهداشت مي‌رود پس از آن قانون به دولت تقديم خواهد شد.
A0222471.jpg


فيروزه جعفري در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس اظهار داشت:در حال حاضر قانون سلامت روان را از مركز اخلاق تاريخ پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران تحويل گرفتيم و مقرر شد تمام پيش‌نويس قوانين به منظور بررسي‌هاي نهايي به حوزه مدير كل دفتر حقوقي وزارت بهداشت سپرده شود.
وي افزود:‌ پس از دريافت پاسخ از دفتر حقوقي وزارت بهداشت، قانون براي اظهار نظر عموم مردم روي سايت وزارت بهداشت قرار مي‌گيرد و پس از آن قانون از وزارت بهداشت به دولت مي‌رود كه اميدواريم كار با حمايت مردم و رسانه‌ها به خوبي پيش رود.
پيش‌نويس قانون سلامت روان در 10 فصل و 107 ماده تدوين شده است كه كليات و تعاريف، خدمات بستري اختياري، بستري اجباري، درمان اجباري جامعه‌نگر، تشنج‌درماني، مهار حركتي و جداسازي، قيمومت، گروه‌هاي سني ويژه، بيمار رواني كيفري و مواد متفرقه فصل‌هاي اين پيش‌نويس را تشكيل مي‌دهد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
آمار كلي دانش‌آموزان مبتلا به آنفلوانزاي نوع A در شهر تهران 6 نفر است


خبرگزاري فارس: كارشناس مسئول بهداشت سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: آمار كلي دانش‌آموزان مبتلا به آنفلوانزاي نوع A در شهر تهران 6 نفر است.
A0335125.jpg


محبوبه ابطحي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: آمار دانش‌آموزان مبتلا به آنفلوانزاي فصلي و تعداد مبتلا شدگان به آنفلوانزاي نوع A در مدارس شهر تهران بسيار كم شده است.
وي اضافه كرد: اين معاونت هر روز آمار دقيقي از مناطق 19 گانه شهر تهران مبني بر تعداد دانش‌آموز مبتلا شده به آنفلوانزاي فصلي و آنفلوانزاي نوع A دريافت و جمع‌آوري مي‌كند.
ابطحي ادامه داد: كل آمار مبتلايان به آنفلوانزاي نوع A و آنفلوانزاي فصلي در شهر تهران 6 نفر است كه اين ويروس در سطح مدارس شهر تهران تحت كنترل است و فقط خانواده‌ها بايد نسبت به پيشگيري از اين بيماري آگاه باشند.
كارشناس مسئول بهداشت سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: كلاس‌هاي آموزش پيشگيري از آنفلوانزاي نوع A براي مديران، معلمان مدارس شهر تهران و والدين دانش‌آموزان تهراني برگزار شد كه اين سازمان همه شهروندان تهراني را براي پيشگيري از اين ويروس آموزش خواهد داد.

پوكي‌استخوان ناشي از تغذيه غلط و بي‌تحركي در دوران كودكي است


خبرگزاري فارس: يك متخصص تغذيه گفت: پوكي استخوان گرچه تظاهرات باليني خود را در دوران ميانسالي و سالمندي بروز مي‌دهد ولي عدم بهره‌مندي از تغذيه متناسب و فعاليت‌هاي بدني در دوران كودكي باعث بروز اين بيماري مي‌شود.
A0703607.jpg


سيد ضياءالدين مظهري در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: پوكي استخوان و كاهش تراكم استخوان‌ها يا استئوپني گرچه تظاهرات باليني خود را در دوران ميانسالي و سالمندي نشان مي‌دهند ولي بذر آن در ايام كودكي و جواني افشانده مي‌شوند.
وي گفت: با عدم بهره‌مندي از تغذيه متناسب و فعاليت‌هاي بدني لازم در طول زمان بذرهاي اوليه ريشه دوانده و پرورش پيدا مي‌كند. اسكلت و استخوان‌بندي انسان‌ها نه تنها چهارچوب و ساختار بدن را تشكيل مي‌دهد بلكه محافظت اندام‌هاي داخلي، تأمين امكان تنفس و مشاركت در خون‌سازي را به عهده داشته و به عنوان انبار كلسيم، فسفر و كربنات‌هاي بدن در تعادل اسيدي، بازي، حفظ و هدايت اغلب فعل و انفعالات زيست شيميايي بدن نقش‌آفريني مي‌كند.
اين متخصص تغذيه اضافه كرد: اعمال ديگر بافت استخواني، تركيب آن با سموم و فلزات سنگين وارد شده از طريق تنفس و خوردني‌ها و آشاميدني‌ها بوده تا بدين وسيله آسيب‌رساني آن‌ها را كاهش دهد.
مظهري افزود: پوكي استخوان و از دست دادن تراكم استخوان‌ها ممكن است بين 30 تا 40 درصد در ارتباط با عوامل محيطي از جمله ميزان فعاليت‌ شخص و نوع تغذيه باشد، لذا با بهبود كيفيت تغذيه و تغيير روش زندگي مي‌توانيم تا حد بسيار قابل توجهي ميزان بروز و گستردگي شيوع پوكي استخوان و شكستگي‌ها را كاهش دهيم.
وي گفت: انجام فعاليت‌هاي منظم بدني در چهارچوب برنامه مناسب نه تنها براي سلامت استخوان‌هاي بدن در هر سني تاثيرگذار خواهد بود بلكه در تأمين و تثبيت سلامت بدن نيز خالي از فايده نخواهد بود.
اين متخصص تغذيه افزود: تشويق كردن كودكان و نوجوانان به انجام فعاليت‌هاي ورزشي مثل دويدن، پريدن، واليبال، فوتبال و ژيمناستيك كه با تحمل وزن بدن همراهند باعث افزايش جذب كلسيم دريافتي در بدن شده و يك نوع بيمه براي حفظ تراكم استخوان ها در سنين بزرگسالي تلقي مي‌شود.
مظهري اضافه كرد: شنا و دوچرخه سواري گرچه اثر كمتري در افزايش تراكم استخوان‌ها دارند. ولي به عنوان ورزش‌هاي محافظت كننده دستگاه گردش خون، عضله قلب و تقويت كننده عضلات تلقي مي‌شوند.
وي گفت: عدم استفاده از منابع شير، لبنيات كم چربي و ساير مواد غذايي حاوي كلسيم مثل انواع كلم‌ها، بادام و كنجد زمينه پوكي استخوان را فراهم مي‌آورد. از طرف ديگر زياده‌روي در مصرف مواد حاوي پروتئين، نمك طعام، نوشيدني‌هاي حاوي كافئين و نوشابه‌هاي گازدار (به علت فسفاتي كه در تركيبات خود دارند) بروز پوكي استخوان را تسريع خواهد نمود.
اين متخصص تغذيه افزود: زنان سيگاري داراي هورمون استروژن كمتري بوده و سن يائسگي آنها پايين‌تر است. عدم دريافت ويتامين D كافي در سنين كودكي به خصوص عدم توجه به دادن مكمل ويتامين‌هاي D و A از روز پانزدهم تولد كودكان امكان ابتلا آنها را به نرمي استخوان در سنين پايين و پوكي استخوان در سنين بالاتر فراهم خواهد ساخت.
به گفته وي مهمترين منبع سازنده ويتامين D3 ، نور خورشيد است و تابش مستقيم نور خورشيد به پوست به مدت 10 دقيقه در روز يا 2 بار در روز به مدت 5 دقيقه ويتامين D لازم را تأمين خواهد كرد.

سالانه 1500 بيمار كليوي در ايران مي‌ميرند


خبرگزاري فارس: رئيس هيئت مديره انجمن حمايت از بيماران كليوي گفت: از مجموع 40 هزار بيمار كليوي در كشور، بيش از 15 هزار نفر دياليزي هستند كه هر سال حدود 1500 نفر آنها بر اثر عوارض اين بيماري جان خود را از دست مي‌دهند.
A0166663.jpg


مصطفي قاسمي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: از 23 تا 30 آبان هفته حمايت از بيماران كليوي است، در اين هفته تلاش‌هاي زيادي در سراسر كشور براي آگاه كردن مردم درباره اين بيماري و پيشگيري از بروز اين عارضه انجام مي‌شود تلاش حمايت از بيماران كليوي با 137 شعبه در سراسر كشور نيز هوشيار كردن مردم در برابر اين بيماري و پيشگيري از رشد بيشتر اين عارضه است.
وي اضافه كرد: بيماري كليوي رابطه بسيار نزديكي با بيماري ديابت، فشار خون و بيماريهاي قلبي و عروقي دارد، سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده است كه 72 درصد كل بودجه سلامت جهان صرف همين 4 بيماري مي‌شود و هر يك از اين بيماري‌ها امكان بروز بيماري ديگر و تشديد عوارض آن را بيشتر مي‌كند.
قاسمي گفت: با توجه به تغيير الگوي زندگي مردم و رشد بيشتر بيماري‌هاي غير واگير از جمله چاقي،‌ ديابت و فشار خون، بيماري كليوي نيز در سالهاي اخير رشد فزاينده‌اي دارد به طوري كه گفته مي‌شود بيش از 80 درصد افراد در معرض خطر اين بيماري هنوز شناخته شده نيستند و اگر اين افراد به مرحله بيماري و عوارض برسند جهان را با يك مشكل بسيار جدي مواجه مي‌كنند.
رئيس هيئت مديره انجمن حمايت از بيماران كليوي اضافه كرد: برآوردي كه فعلاً وجود دارد اين است كه 500 ميليون نفر در دنيا به بيماري كليوي مبتلا هستند و البته با توجه به اينكه امكانات پيشگيري و درمان اين بيماري در كشور ما بالا نيست، ميانگين شيوع اين بيماري در كشور ما از شيوع جهاني آن بيشتر است.
وي گفت: تاكنون حدود 40 هزار بيمار كليوي شامل 15 هزار دياليزي و بيش از 25 هزار پيوندي در كشور شناسايي شده است (سالانه حدود 1800 عمل پيوند كليه در كشور انجام مي‌شود) اما اين آمار كل جمعيت مبتلايان به بيماريهاي كليوي نيست و بخش عمده اين افراد ناشناخته هستند زيرا برآورد جهاني اين است كه از هر 10 نفر يك نفر به بيماري كليوي مبتلاست كه در ايران 9 نفر آ‌نها از اين بيماري خود اطلاعي ندارند.
وي اضافه كرد: پيشگيري از ابتلا به بيماري كليوي ساده است و هر كس مي‌تواند با يكبار آزمايش ادرار و خون در سال كه هزينه اندكي دارد و پرداخت آن براي بيمه‌ها هم هزينه چنداني ندارد، از خطر بروز اين بيماري آگاه شود در حالي كه هزينه درمان و دياليز براي افراد و بيمه‌‌ها بسيار گران است.
قاسمي اضافه كرد: در زمان حاضر حدود 3300 دستگاه دياليز در كشور وجود دارد اما تعداد قابل توجهي از آنها فرسوده هستند، از 3 سال پيش قرار بود،‌ هزار دستگاه جديد دياليز وارد سيستم درماني كشور شود كه بالاخره امسال اين وعده محقق شد اما با افزايش اين تعداد دستگاه دياليز هنوز حدود 500 دستگاه دياليز در كشور كمبود خواهيم داشت و تعداد زيادي از بيماران همچنان نمي‌توانند هفته‌اي 3 بار دياليز شوند و دياليز دوبار در هفته عوارض اين بيماري با بيشتر مي‌كند ضمن اينكه تعداد بيماران دياليزي نيز هر سال حدود 12درصد بيشتر مي‌شود.
رئيس هيئت مديره انجمن حمايت از بيماران كليوي گفت: متأسفانه درباره مرگ بيماران دياليزي آمار دقيقي نداريم اما برآورد مي‌شود سالانه حدود 10 درصد بيماران دياليزي فوت مي‌كنند كه با توجه به جمعيت 15 هزار نفر بيماران دياليزي در كشور برآورد اين است كه سالي حدود 1500 بيمار دياليزي در كشور جان خود را از دست مي‌دهند.
وي افزود: حدود 25 درصد بيماران دياليزي مبتلا به ديابت هستند، 22 درصد دچار پرفشاري خون هستند و البته بيماري گلومورونفرين در اين بيماران به حدود 11درصد كاهش يافته است اما افزايش سن بالاي 50 سال و همزمان مصرف دخانيات ريسك اين بيماري را به شدت بالا مي‌برد. با اين حال بيشترين ميزان ابتلا به اين بيماري در كشور ما در گروه سني بين 20 تا 40 سال است.
قاسمي گفت: براي كنترل اين بيماري در كشور دو پيشنهاد مشخص به دولت داريم، اول اينكه هزينه هايي كه دولت براي اين بيماري مي‌كند به صورت يك بسته تعريف شده خدمتي درآيد و شفاف و متمركز شود تا از هدر رفتن آن جلوگيري شود، مسئله ديگر اين است كه اكنون در تمام استانداري‌هاي كشور يك دفتر براي بيماران كليوي تأسيس شده كه هر كدام تعدادي كارشناس و بودجه دارند اگر اين تشكيلات حذف و كل كار به انجمن حمايت از بيماران كليوي به عنوان يكي از بزرگترين سازمانهاي مردم نهاد كشور واگذار شود امكان خدمت رساني بهتر به اين بيماران فراهم مي‌شود، در حالي كه اين انجمن تاكنون هيچ كمكي از دولت نگرفته است.
وي اضافه كرد: بيماران پيوندي نيز البته مشكلاتي دارند، گاهي داروهاي آنها كمياب مي‌شود اما مسئله مهمتر اين است كه ايجاد بيمارستانهاي خصوصي كه اجازه انجام عمل پيوند كليه گرفته‌اند، هزينه پيوند را بسيار بالابرده است، اين بيمارستان‌ها كه حدود 7 يا 8 بيمارستان در كشور و به خصوص در تهران هستند، گاهي بدون اخذ رضايت خانواده دهنده اقدام به پيوند كليه مي‌كنند و هزينه‌هاي زيادي را از خانواده گيرنده مي‌گيرند، در حالي اين عمل در بيمارستان‌هاي دولتي با معرفينامه انجمن حمايت از بيماران كليوي و بعد از اخذ رضايت خانواده دهنده انجام مي شود و كل هزينه عمل جراحي كه حدود 4 ميليون تومان است را نيز هيئت امناي ارزي وزارت بهداشت پرداخت مي‌كند بنابراين از وزارت بهداشت مي‌خواهيم با اعمال نظارت جلوي انجام اين عمل‌ها را در بيمارستانهاي خصوصي كه فقط به دنبال كسب درآمد هستند، بگيرد.

چاقي عامل مهم ابتلا به سنگ صفراست


خبرگزاري فارس: رئيس جامعه متخصصان داخلي گفت: چاقي عامل مهم ابتلا به سنگ صفرا است كه با تحرك كافي، عدم پرخوري و داشتن رژيم غذايي مناسب مي‌توان از آن پيشگيري كرد.
A0576380.jpg


ايرج خسرونيا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس اظهار داشت: سنگ كيسه صفرا به دليل بالابودن عوامل صفراوي داخل خون و كلسترول خون بالا به وجود مي‌آيد و ابتدا به صورت سنگ‌ريزه است و سپس اين سنگ‌هاي ريز تجمع‌ يافته، سنگ‌هاي بزرگ‌تر را به وجود مي‌آورند.
وي افزود: هر چه غلظت صفرا در داخل كيسه صفرا بيشتر باشد اين سنگ‌ها زودتر تشكيل مي‌شوند و افرادي كه عفونت مجاري صفراوي داشته باشند مي‌توانند مستعد ابتلا به آن باشند.
خسرونيا با بيان اينكه ممكن است سنگ در كيسه صفرا وجود داشته باشد ولي درد ايجاد نشود تصريح كرد: بيشتر زنان چاق و بالاي 40 سال كه چندين‌بار زايمان داشته‌اند، سنگي در كيسه صفراي خود دارند كه مشكلي براي آنها ايجاد نخواهد كرد اما گاهي اوقات ممكن است دردي در ناحيه بالاي معده كه به كتف راست مي‌زند را ايجاد كند و موجب تب، لرز، حالت تهوع و درد شود.
وي ادامه داد: در صورتي كه سنگ راه مجاري صفراوي را سد كند و اجازه ورود صفرا به داخل روده را ندهد فرد دچار زردي يا يرقان مي‌شود كه اگر عمل نشود ممكن است عوارض بيشتري را به همراه داشته باشد.
رئيس جامعه متخصصان داخلي با بيان اينكه سنگ صفرا به وسيله عمل جراحي و آندوسكوپي خارج مي‌شود خاطرنشان كرد: اين عارضه پيشگيري خاصي ندارد اما چنانچه فرد از جواني رژيم غذايي مناسب داشته باشد، پرخوري نكند و وزن خود را قبل از رسيدن به مرحله چاقي كنترل كند مي‌تواند تا حدود زيادي از آن پيشگيري كند.
وي اضافه كرد: متاسفانه شيوع ‌اين عارضه در كشور بالاست و به ويژه مردان و زنان چاق بيشتر از سايرين به آن مبتلا مي‌شوند. همچنين زنان بيشتر از مردان به اين عارضه مبتلا مي‌شوند.

مهلت ثبت‌نام داروي آنژي‌پارس با قيمت 180 هزار تومان تا پايان ماه تمديد شد


خبرگزاري فارس: مجري طرح داروي آنژي‌پارس گفت: به دليل استقبال ديابتي‌ها براي دريافت داروي آنژي‌پارس مهلت ثبت‌نام اين دارو با قيمت 180 هزار تومان تا پايان آبان‌ماه تمديد شد.
A0711654.jpg


كامران معتمدي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس اظهار داشت: از 10 روز گذشته و به مناسبت روز جهاني ديابت اقدام به توزيع اين دارو كرديم كه تا كنون هزار و 830 نفر براي دريافت داروي زخم پاي ديابتي‌ها ثبت‌نام كرده‌اند و با توجه به اينكه قرار بود توزيع اين دارو از تاريخ 21 تا 25 آبان انجام شود به دليل استقبال بالا مهلت ثبت‌نام تا يك هفته ديگر تمديد شد.
وي افزود: بيماران زخم پاي ديابتي مي‌توانند با شماره 88079990 تماس بگيرند تا نامشان ثبت شود و پس از معرفي جهت معاينه پزشك مربوطه و نياز‌سنجي جهت تهيه دارو اقدام كنند.
معتمدي با بيان اينكه بيماران زخم ديابتي از بابت كمبود اين دارو نگران نباشند گفت: به هر تعداد بيمار كه با شماره 88079990 تماس بگيرند متعاقبا بدون هيچ محدوديتي نامشان ثبت خواهد شد تا پس از معاينات و تأييد پزشك به يكي از داروخانه‌هاي معتبر جهت تهيه داروي آنژي‌پارس معرفي شوند.
وي گفت: امكانات ما براي انجام معاينات پزشكي جهت تشخيص اينكه فرد واجد صلاحيت دريافت دارو هست يا نه محدود است لذا اين معاينات تا 15 روز آينده ادامه خواهد داشت.
معتمدي خاطرنشان كرد: داروي آنژي‌پارس از قيمت 257 هزار تومان اوليه با قيمت 180 هزار تومان توزيع خواهد ‌شد و در اين زمينه سودهاي بازرگاني 3 حلقه فروش، توزيع و تجويز دارو را حذف شده است.

پيامك زدن بيش از حد باعث درد در ناحيه گردن و شانه‌ها مي‌شود


خبرگزاري فارس: عده زيادي ممكن است پيامك زدن را به صحبت كردن با تلفن همراه ترجيح دهند اما تحقيقات جديد نشان داده كه استفاده زيادي از پيامك مي تواند باعث افزايش احتمال ايجاد درد در گردن و شانه‌هاي فرد شود.
A0313918.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس، محققان دانشگاه تمپل در اجلاس پزشكي كه در آمريكا برگزار شد از بروز درد در ناحيه گردن و شانه تعداد بيشتري از دانشجوياني خبر دادند كه عادت به پيامك زدن دارند.
در اين تحقيق آمده كه اكثر افراد بين 18 تا 21 سال استفاده از پيامك را به ايميل يا تماس تلفني ترجيح مي‌دهند كه آنها را در معرض خطرهاي جدي تري براي استفاده بيش از حد از يك چيز قرار مي‌دهد.
به نوشته سي بي اس عوارض يافته شده در اين افراد شباهت زيادي به عوارض موجود در افرادي دارد كه زمان زيادي را در پشت كامپيوترهاي خود صرف مي كنند و حالت بدن هنگام پيامك زدن بسيار شبيه به حالت فردي است كه در حال كار با كامپيوتر است.
تحقيقات اين گروه نشان دهنده ارتباط ميان تعداد پيامكهايي كه فرد در هر روز مي‌زند با ميزان درد در اندام فوقاني بدن او رابطه دارد.

30 درصد مراكز پزشك خانواده در روستاها خالي است


خبرگزاري فارس: وزير بهداشت گفت: طرح پزشك خانواده امسال بايد با همكاري وزارت رفاه در شهرهاي زير 50 هزار نفر اجرا شود اما در زمان حاضر حدود 30 درصد مراكز پزشك خانواده در روستاها خالي است و پزشك خانواده حضور ندارد كه بايد ساماندهي شود.
A0764125.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، مرضيه وحيد دستجردي امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، افزود: قرارداد اجراي طرح پزشك خانواده در شهرها با وزارت رفاه امضا شده و ستاد ملي پزشك خانواده نيز با رياست بنده تشكيل شده است اما منتظر بوديم تا وزير رفاه هم مشخص شود تا جزئيات اجراي اين طرح را پيگيري كنيم.
وي گفت: ظرف 2 هفته آينده جزئيات اجراي طرح پزشك خانواده در شهرهاي زير 50 هزار نفر و بعد از آن زير 100هزار نفر مشخص مي‌شود و بعد از آن كار اجرايي شروع مي‌شود، اجراي پزشك خانواده ضرورت مهم توسعه سلامت در كشور است كه در قالب شبكه بهداشتي و درماني و **** ارجاع اجرا خواهد شد و اگر بخواهيم عدالت در سلامت داشته باشيم، راهي جز اين نداريم كه شبكه بهداشتي را از روستاها به شهرها گسترش دهيم.
وزير بهداشت ادامه داد: بايد در كنار توسعه شبكه بهداشت و اجراي كامل طرح پزشك خانواده اشكالات اجرايي اين طرح در گذشته نيز جبران شود و نمي‌توانيم براي اصلاح طرح، توسعه آن را متوقف كنيم، زيرا زمان را از دست مي‌دهيم.
وحيد دستجردي گفت: همه اقدامات لازم تئوريك و بسته خدماتي براي اجراي پزشك خانواده در شهرها آماده شده و منتظر تشكيل ستاد ملي پزشك خانواده با حضور وزير رفاه هستيم تا اجرايي شود.
وي افزود: شبكه آموزش پزشكان خانواده نيز ايجاد شده است البته فعلاً دوره‌هاي آموزشي كوتاه مدت است كه طولاني‌تر مي‌شود و بايد اين آموزش‌ها مكرر باشد، براي پزشكان خانواده نيز **** تشويقي و ارتقا نيز در نظر گرفته شده است كه انگيزه لازم براي حضور آنها در مناطق محروم فراهم شود.
وي در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار فارس درباره اعتبار مورد نياز براي اجراي پزشك خانواده در شهرها گفت: هنوز چون سطح خدمات و قيمت‌ها را با وزارت رفاه توافق نكرده‌ايم ميزان اعتبار مورد نياز مشخص نيست اما اين كار در دو مرحله انجام مي‌شود كه ابتدا شهرهاي زيرا 50 هزار نفر است و بعد شهرهاي زير 100 هزار نفر كه تلاش مي كنيم همين امسال عملي شود.

*30 درصد پزشكان خانواده ريزش كرده‌اند

وزير بهداشت در پاسخ به اين پرسش فارس كه چقدر از پزشكان خانواده ريزش كرده‌اند، توضيح داد: حدود 30 درصد پزشكان خانواده به علت مشكلاتي كه قراردادهايشان داشته است يا دير امضا شدن قرارداد يا به هر حال نبود انگيزه كافي براي ادامه خدمت از اين سيستم خارج شده است و حدود 67 تا 70 درصد مراكز روستايي و شهرهاي زير 20 هزار نفر اكنون پزشك خانواده دارند و حدود 70 درصد آنها از خدمت در اين طرح رضايت داشته اند كه البته رضايت آنها نيز 100 درصد نبوده است.
وي در پاسخ به اين پرسش خبرنگار فارس كه انتظار شما از محصولي وزير رفاه چيست، گفت: محصولي مديري با تجربه است كه سابقه وزارت نيز دارد و در صحبتهايش در مجلس و كميسيون بهداشت نويد همكاري با وزارت بهداشت را داده است و ما منتظريم تا هر چه زودتر مشكلات را با مديريت وي حل كنيم.

* سازمان تأمين اجتماعي از فروردين مطالبات بيمارستان‌ها را پرداخت نكرده است

وي گفت: مهمترين مشكل ما با بيمه‌هاست، مثلاً بيمه تأمين اجتماعي بدهي بيمارستان‌ها و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي را از فروردين امسال پرداخت نكرده است و 300 ميليارد تومان به بيمارستان‌هاي دولتي بدهكاري است، پولي كه از مردم دريافت شده و در قلك بيمه تأمين اجتماعي است نبايد با تأخير به بيمارستان‌ها پرداخت شود. البته اين نابساماني ممكن است به علت نبود وزير رفاه بوده باشد كه اميدواريم با حضور آقاي محصولي حل شود.
وحيد دستجردي اضافه كرد: بيمه خدمات درماني نيز تا مرداد بدهي خود را به بيمارستان‌ها پرداخت كرده است اما اكنون در ماه 8 سال هستيم و اگر بقيه بدهي ها پرداخت نشود، مشكل ساز مي شود.

* توليت بيمه‌هاي درماني بايد با وزارت بهداشت باشد

وي گفت: بدهي بيمه‌ها به وزارت بهداشت بيمارستانهاي دولتي را با بحران مواجه مي‌كند. انتظار ما اين است كه توليت بيمه‌ها با وزارت بهداشت باشد زيرا اگر پول عظيم بيمه‌ها در اختيار وزارت بهداشت باشد، مي‌توانيم آن را براي سلامت مردم هزينه كنيم در اين صورت خدمات رساني به مردم مختل نمي‌شود.
وزير بهداشت گفت: ما مسئول سلامت مردم هسيتم و بايد اعتبارات لازم را نيز در اختيار داشته باشيم. بدون پشتوانه مالي و تأخير 8 ماهه در دريافت هزينه خدمات نمي‌شود خدمات مناسبي به مردم ارائه كرد.

11 زائر ايراني به دليل مشكلات گوارشي و شكستگي بستري هستند


خبرگزاري فارس: رئيس مركز پزشكي حج گفت: در حال حاضر 11 زائر ايراني به دليل مشكلات گوارشي و شكستگي در بيمارستان‌هاي سعودي و ايراني بستري هستند.
A0766904.jpg


به گزارش خبرنگار اعزامي باشگاه خبري فارس «توانا» از مكه مكرمه، محمدتقي حلي‌ساز در جمع خبرنگاران گفت: در شرايط خوبي به سر مي‌بريم و با اطلاعاتي كه از مدينه داريم، مورد خاصي از بيماري مشاهده نشده است.
وي ادامه داد: 3 مورد بستري در بيمارستان‌هاي سعودي داريم كه در مورد زمين‌خوردگي و شكستگي است؛ 8 مورد بستري نيز در بيمارستان‌هاي خودمان داريم كه عمدتاً به دليل مشكلات گوارشي و عفونت‌هاي پوستي است.
حلي‌ساز با بيان اينكه با بيماري حادي روبرو نيستيم، گفت: نسبت به سال گذشته آمارها بسيار كم‌تر است؛ ما در سال گذشته 6 مورد فوتي تا اين زمان از سال داشتيم كه امسال به جز يك مورد فوتي كه به دليل تصادف بود و مقصر نيز زائر ايراني نبود، مورد فوتي نداشتيم.

* مورد ثابت شده ابتلا به آنفلوانزا نوع A نداشته‌ايم

وي با بيان اينكه مورد ثابت شده ابتلا به آنفلوانزا نوع A در بين زائران ايراني نداشتيم، اظهار داشت: در مورد اين بيماري در بين زائران ساير كشورها، 9 مورد ابتلا وجود داشت كه 9 نفري بستري شدند و در حال حاضر 7 نفر ترخيص شدند و 2 نفر ديگر تحت درمان هستند.
رئيس مركز پزشكي حج و زيارت هلال‌احمر با بيان اينكه خبرهايي اعلام مي‌شود مبني بر اينكه آنفلوانزا نوع A همه‌گير مي‌شود و گفت: وضعيت اين بيماري به اين شكل نيست.
وي از تهيه دستورالعملي براي رعايت موارد بهداشتي حاجيان در زماني كه به كشور برمي‌گردند، خبر داد.
حلي‌ساز در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبني بر خبر تهيه داروي آنفلوانزا نوع A از سعودي‌ها اظهار داشت: هنوز مجوز خريد اين دارو توسط وزارت بهداشت صادر نشده است.

اولين محموله فاكتور 9 انعقادي ساخته شده از پلاسماي اهدايي توزيع شد


خبرگزاري فارس: اولين محموله فاكتور 9 انعقادي ساخته شده از پلاسماهاي اهدايي هموطنان نيكوكار شامل هزار و 852 ويال دارو در داروخانه‌هاي مجاز توزيع شد.
A0199255.jpg


به گزارش خبرگزراي فارس به نقل از روابط عمومي مركز جمع آوري پلاسما اين داروها شامل 9 هزار و 108 ويال آلبومين و 5 هزار و 98 ويال ايمونوگلوبولين وريدي است كه از سه سال گذشته از پلاسماهاي اهدايي هموطنان نيوكار و نوعدوست كشورمان به مركز جمع آوري پلاسماي بيودارو تهيه شده‌اند.
اين مركز جمع آوري پلاسما اولين و تنها مركز جمع آوري پلاسما در ايران و خاورميانه است كه به روش پلاسمافرزيس نسبت به جمع‌ آوري پلاسما اقدام مي‌كنند تا با فرآوري آن بتوان فرآورده‌هاي خوني كاملاً ايراني براي بيماران ايراني داشت.
سازمان جهاني بهداشت سالهاست كه براي جلوگيري از انتقال بيماري‌هاي بومي هر كشور به ديگر كشورها تأمين فرآورد‌ هاي پلاسمايي مورد نياز بيماران هر كشور را از پلاسماي مردم همان كشور توصيه مي‌كند.
همه ساله وزارت بهداشت با صرف هزينه بسيار اين داروها را از خارج كشور وارد مي‌كند تا بتواند نياز دارويي بيماراني همچون بيماران هموفيلي را تأمين كند در صورتي كه با اهداي پلاسما در داخل كشور و صرف هزينه‌اي بسيار كمتر براي فرآوري پلاسماهاي اهدايي مي توان از خروج ارز بيشتر از كشور جلوگيري كرد و با ساخت داروي كاملاً ايراني از پلاسماي ايراني به توصيه سازمان جهاني بهداشت در جلوگيري از انتقال بيماري هاي بومي ديگر كشورها به كشورمان عمل كرد.
تاكنون بيش از 8 هزار و 200 ويال فاكتور 8 و 9 انعقادي؛ 44هزار و 100 ويال آلبومين و 22 هزار و 800 ويال ايمونوگلوبولين وريدي از پلاسماهاي اهدايي به مركز جمع آوري پلاسماي بيودارو تهيه و در اختيار بيماران قرار گرفته است.
فاكتورهاي انعقادي داروهايي هستند كه براي جلوگيري از خونريزي در بيماران هموفيلي داروي آلبومين براي نگهداي ميزان آب در رگها به خصوص در سوختگي‌هاي شديد و داروي ايمونوگلوبولين وريدي براي افزايش دفاع بدن در مقابله با بيماري‌هاي شديد مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
مركز جمع آوري پلاسماي بيودارو همه روز از ساعت 7:30 تا 18 پذيراي هموطنان نيكوكار و نوعدوستي است كه مشتاقانه خواهان التيام آلام بيماران دردمند و مشاركت در خودكفايي دارويي كشورمان هستند.

هر روز اهميت سلامت را به دولتمردان تذكر دهيد


خبرگزاري فارس: عليرضا مرندي، وزير اسبق بهداشت به مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت توصيه كرد كه دچار روزمرگي نشود به امور زيربنايي توجه كند و براي اين كار بايد رئيس جمهوري و دولتمردان را نسبت به اهميت سلامت مردم حساس كند.
A0166324.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، عليرضا مرندي امروز در نشست وزراي سابق بهداشت با مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت كه با حضور، مسعود پزشكيان، هادي منافي، رضا ملك زاده و موسي زرگر در وزارت بهداشت همراه بود، افزود: شما 2 مسئوليت مهم داريد هم مسئول سلامت مردم هستيد و هم اولين وزير زن جمهوري اسلامي هستيد بنابراين موفقيت شما بسيار مهم است.
وي گفت: براي دستيابي به موفقيت بايد كار زيربنايي كنيد و نبايد دچار روزمرگي و مسائل حاد حوزه بهداشت و درمان شويد، مسائل حاد هميشه وجود دارد اما كار زيربنايي است كه ماندگار است و البته ممكن است دستاورد آن براي مسئولان بعد از شما باشد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس اضافه كرد: كار زيربنايي يعني اصلاح و توسعه شبكه بهداشتي و درماني به كل كشور به خصوص در حاشيه شهرها و شهرها، زيرا هم سطح سلامت مردم را بالا مي‌برد و هم باعث صرفه جويي در منابع مي‌شود. توسعه شبكه بهداشت البته بايد با اجراي **** ارجاع و طرح ملي پزشك خانواده همراه باشد.
وي گفت: بايد حقوق پزشكان خانواده و پرسنل شبكه بهداشتي كشور به قدري باشد كه براي آنها انگيزه خدمت مناسب به مردم فراهم شود و از اين طريق مي‌توانيم به عدالت در سلامت و ساماندهي سلامت اجتماعي كه 50 درصد مسائل سلامت به آن وابسته است، برسيم.
مرندي افزود: يكي از وظايف مهم شما اين است كه هر روز اهميت سلامت را به رئيس جمهوري، معاون اول و ساير معاونان رئيس جمهوري تذكر دهيد و از اين كار خسته نشويد، اين كار و وظيفه هر روز شماست، رئيس جمهوري بايد كل كشور را ببيند و ممكن است فرصت كافي نداشته باشد تا به طور خاص به مسائل سلامت توجه كند، اين وظيفه شماست كه با حساس كردن دولتمردان براي حمايت آنها و تأمين اعتبار لازم تلاش كنيد.
وي گفت: شما مسئول سلامت 70 ميليون ايراني هستيد، كساني كه همواره پشتيبانان اصلي **** هستند و ما تحصيلكردگان و مرفهان جامعه مديون آنها هستيم.
وزير اسبق بهداشت اضافه كرد: هر كاري كه مي‌كنيد، بايد طي 2 تا 3 سال اول مسئوليت‌تان بايد به نتيجه برسد، زيرا سال آخر سال تأسف از فرصت از دست رفته است و اگر به امور زيربنايي و بهداشت جامعه نرسيد، هم جان و سلامت مردم به خطر مي‌افتد و هم از نظر اقتصادي ضرر مي‌كنيم.

نوزادان «فلوجه» 15 بار بيش از ديگر كودكان دچار نقص عضو هستند


خبرگزاري فارس: به دليل وجود مواد شيميايي برجاي مانده از جنگ آمريكا در سال 2003 در منطقه «فلوجه عراق»، كودكان اين منطقه 15 بار بيش از ديگر كودكان دچار نقص عضو هستند و در سنين كودكي مبتلا به تومور مغزي مي‌شوند.
A0398536.jpg


به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا» به نقل از پايگاه اطلاع رساني قربانيان سلاح‌هاي شيميايي، روزنامه انگليسي «گاردين» در گزارشي اعلام كرد: «فلوجه»، منطقه جنگي سابق عراق است كه به دليل مواد شيميايي حاصل از جنگ‌، نوزادان اين منطقه 15 بار بيش از ديگر كودكان عراقي دچار نقض عضو مي‌شوند و ابتلا به سرطان در سنين بسيار پايين در اين كودكان تاحد زيادي افزايش يافته كه اين امر ممكن است ارتباط بسيار نزديكي با مواد شيميايي و سمي ناشي از جنگ آمريكا در عراق كه از سال 2003 آغاز شد، داشته باشد.
گاردين، مصاحبه‌اي را با متخصصان عصب‌شناسي و زايمان فلوجه صورت‌ داده است كه طبق گفته اين پزشكان افزايش نقص عضو در نوزادان اين منطقه بي‌سابقه و غيرقابل توصيف است.
تعدادي از مقامات عراقي و انگليسي درباره نقص عضو نوزادان فلوجه مطالعاتي را انجام دادند و دكتر «ايمان قائيس» رئيس‌‌ كل بيمارستان فلوجه و يكي از متخصصان ارشد عراق اعلام كرد: «ما افزايش چشمگيري در نامنظمي سيستم عصب مركزي كودكان مشاهده كرديم؛ قبل از سال 2003 (شروع جنگ) نقص عضو در كودكان به صورت پراكنده مشاهده مي‌شد اما هم‌اكنون فراواني نقص عضو در نوزادان به حد زيادي افزايش داشته است. بيشتر اين نقص‌ها در قسمت سر و نخاعي مشاهده مي‌شود اما در قسمت‌هاي پاييني نوزادان نيز نقص عضوهاي بسياري مشاهده مي‌شود. شمار كودكان زير 2 سال مبتلا به تومور مغزي نيز افزايش يافته است».

فكر كردن به افراد مورد علاقه درد را كاهش مي‌دهد


خبرگزاري فارس: بر اساس يك پژوهش جديد، فكر كردن به افراد مورد علاقه درد را كاهش مي‌دهد.
A0421555.jpg


به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا»، طي اين پژوهش، محققان از افراد مورد آزمايش خواستند به اين پرسش پاسخ دهند كه آيا يك نگاه كوتاه به عكس فردي كه دوستش دارند در كاهش دردشان تأثير دارد يا خير.
در مرحله اول دست اين افراد در معرض گرماي شديد قرار داده شد، بعد در چند گروه به عكس‌هايي از جمله عكس همسر، يك فرد غريبه و يك صندلي نگاه كردند.
هنگامي كه اين افراد در حال ديدن عكس همسر خود بودند، دردي به مراتب كمتر از هنگامي كه تصوير يك غريبه يا يك شيء را مشاهده مي كردند، احساس مي‌كردند.
" نوآمي آيزنبرگر " يكي از پژوهشگران اين طرح با اشاره به مطلب فوق مي‌افزايد: ياد فردي كه مورد علاقه افراد آزمايش شونده است، به تنهايي مي‌تواند درد را كاهش دهد.
در بخش ديگري از اين تحقيق، درحالي كه افراد دست همسر خود، دست يك غريبه يا يك شيء را در دست گرفته بودند، آزمايش تكرار شد؛ نتيجه آزمايش نشان داد كه افراد در حالي كه دست همسرانشان را در دست دارند، درد جسمي به مراتب كمتري را نسبت به زماني كه دست يك غريبه را در دست داشته يا يك توپ را لمس مي‌كردند، اعلام كردند اين در حالي است كه دماي آزمايش در هر 3 حالات يكسان بوده است.
اين پژوهشگر مي‌افزايد: باور عموم بر اين است كه حمايت‌هاي اجتماعي به ما كمك مي‌كند كه احساس بهتري داشته باشيم؛ در حالي كه اين تحقيق ثابت كرد تنها تصويري از فرد مورد علاقه، براي كاهش دردهاي جسماني كافي است.
بر اين اساس، پژوهشگران توصيه مي‌كنند هنگامي كه در شرايط اضطراب و استرس بوده و نمي‌توانيد همراه افرادي باشيد كه دوستشان داريد، عكسي از آنها را همراه خود داشته باشيد.
اين پژوهش در شماره ماه نوامبر 2009 "مجله علوم روانشناسي " منتشر شده است.

راز زندگي 100ساله كشف شد


خبرگزاري فارس: دانشمندان موفق به كشف ژني شدند كه مي‌تواند عمر انسان را تا 100 سالگي افزايش دهد.
A0470645.jpg


به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا»، دانشمندان با مطالعه بر روي افرادي كه داراي ميانگين سني 97 سال هستند، دريافتند تمام اين افراد داراي ژني هستند كه به نظر مي‌آيد مانع از پيري سلول‌ها مي‌شود.
محققان در بدن 86 آزمودني و فرزندانشان مقدار زيادي آنزيم "تلومراس " كشف كردند؛ اين آنزيم از دي ان اي بدن در برابر پيري محافظت مي‌كند.
گروه تحقيقاتي كالج پزشكي آلبرت انيشتين در نيويوك معتقدند كه اين يافته‌ها مي‌تواند منجر به ساخت داروي ضد پيري شود.
"تلومراس "، از تلومرها كه مانع از حل شدن يك رشته دي ان اي در بدن مي شوند، حفاظت مي‌كند.
زماني كه يك سلول تقسيم مي‌شود، تلومرهايش كوتاه مي‌شوند و سلول بيشتر در معرض مرگ قرار مي‌گيرد.
دانشمندان دريافتند با افزايش "تلومراس " در بدن مي‌توان مانع از مرگ سلول‌ها شد و در نتيجه از پيري آنها جلوگيري كرد.
اين پژوهش در نشريه آكادمي ملي علوم آمريكا منتشر شده است.

قربانيان تصادفات رانندگي در ايران 20 برابر ژاپن است


خبرگزاري فارس: وزير اسبق بهداشت گفت: ايران از نظر ميزان مرگ در تصادفات رانندگي بعد از سيرالئون بدترين كشور دنياست و به ازاي هر 10 هزار خودرو 33 نفر بر اثر تصادف در ايران فوت مي‌كنند كه 20 برابر ژاپن است.
A0183464.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، موسي زرگر، دومين وزير بهداشت كشورمان بعد از پيروزي انقلاب، امروز در نشست وزراي سابق با وحيد دستجردي، وزير بهداشت كه با حضور عليرضا مرندي، مسعود پزشكيان، هادي منافي و رضا ملك زاده وزراي پيشين همراه بود، افزود: ميزان مرگ در تصادفات رانندگي در 8 سال بعد از جنگ در كشورمان 253 هزار و 100 نفر بوده است در حالي كه در 8 سال جنگ تحميلي 218 هزار و 865 نفر شهيد شدند.
وي گفت: در سال 1996 سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد كه به ازاي هر 10 هزار خودرو سالانه 5/1 نفر در ژاپن بر اثر تصادف رانندگي كشته مي شوند اين ميزان براي ايران 29 نفر اعلام شد اما تحقيقات من نشان مي‌دهد كه در ايران اين ميزان 33 نفر است يعني 20 برابر ژاپن.
وي افزود: در آمار سال 2006 سازمان بهداشت جهاني از بين 190كشور جهاني ايران بعد از سيرالئون در جايگاه بدترين كشور از نظر ميزان تلفات رانندگي اعلام شد.
زرگر ادامه داد: مطابق مصوبه مجلس قرار بود مراكز تروما در كشور ايجاد شود و با ايجاد سيستم تروما بتوانيم از ميزان مرگ و مير حوادث رانندگي در كشور كم كنيم اما با گذشت بيش از يك دهه از اين مصوبه مجلس، هنوز اجرا نشده است، حتي اولين مركز تروما كه با مسئوليت بنده قرار بود در بيمارستان سينا ايجاد شود نيز به علت نبود حمايت و تأمين نشدن اعتبار هنوز اجرا نشده است تا اينكه آقاي احمدي نژاد، رئيس جمهوري امسال 7 ميليارد تومان براي احداث آ‌ن تخصيص دادند.
وزير اسبق بهداري اضافه كرد:‌ نبود حتي يك مركز تروما درجه 3 در كشور در حالي است كه در كشور آ‌مريكا فقط 199 مركز تروما درجه يك، 260 مركز تروما درجه 2 و هزاران مركز تروما درجه 3 مسئوليت رسيدگي به حادثه ديدگان را به عهده دارند.
وي گفت: در كشور ما بعد از بيماري‌هاي قلبي و سرطان حوادث رانندگي بيشترين ميزان مرگ را سبب مي‌شود و از نظر ميزان عمر از دست رفته به علت جوان بودن قربانيان حوادث رانندگي بيشترين ميزان عمر از دست رفته به علت حوادث رانندگي است كه جوانان و نيروهاي مولد كشور را از بين مي‌برد.

عمل جداسازي دوقلوهاي به هم چسبيده بنگلادشي با موفقيت انجام شد


خبرگزاري فارس: پزشكان استراليايي در يك جراحي موفقيت آميز توانستند دوقلوهاي بنگلادشي به هم چسبيده از ناحيه سر را پس از يك جراحي 25 ساعته جدا كنند.
A0023035.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس، تريشنا و كريشنا دوقلوهاي دو ساله‌اي بودند كه گفته مي‌شود حال آنها پس از جراحي خوب است.
لئو دانان، رئيس تيم جراحي در بيمارستان پادشاهي كودكان ملبورن به خبرگزاري فرانسه گفت: لحظه جداسازي آنها واقعا لحظه غريب و رويايي بود. آرامشي موقتي بود اما همه مي‌دانستند كه هنوز هم راه زيادي در پيش است و اين دختران دوران سختي را پيش رو خواهند داشت. از اين پس كار جراحي‌هاي ترميمي شروع مي‌شود كه ساعت‌ها به طول خواهد انجاميد.
متخصصان جراحي پلاستيك كار بستن جمجمه آنها با استخوان و بافت‌هاي پوستي را براي جلوگيري از عفونت آغاز مي‌كنند و انتظار مي‌رود كه تريشنا و كريشنا در چندين روز ديگر در بيهوشي به سر ببرند.
دانان افزود: تيم 16 نفره پزشكي كه در طول جراحي به طور مرتب غذا دريافت كرده و استراحت مي‌كردند و به موسيقي پاپ گوش مي‌كردند از جداسازي موفقيت آميز دوقلوهايي كه دو سال پيش در يتيم خانه‌اي در داكا در آستانه مرگ بودند خوشحال هستند. شانس موفقيت در اين گونه اعمال يك مورد در هر 4 مورد است.
مدت جراحي به دليل اينكه پزشكان دقت زيادي را صرف آسيب نرساندن به اعصاب مغزي داشتند. بسيار بيشتر از 16 ساعت پيش‌بيني شده به طول انجاميد كه لحظات سختي را براي مسئولان مؤسسه خيريه‌اي كه اين كودكان را از داكا به استراليا آورده بودند، رقم زد.
جداسازي دوقلوهاي به هم چسبيده جراحي سخت و پيچيده‌اي است كه چند مورد تلاش براي انجام آن در بريتانيا و بنگلادش در سالهاي گذشته با شكست روبه‌رو شده اما در يك مورد پزشكان عربستاني در ماه فوريه موفق به جداسازي دوقلوهاي پسر مصري شدند.
در يكي از مشهورترين موارد انجام اين جراحي در سال 2003 تيمي از پزشكان سنگاپوري قصد جداسازي لاله و لادن بيژني دوقلوهاي 29 ساله ايراني را داشتند كه پس از 52 ساعت جراحي اين تلاش هم با شكست روبه‌رو شد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
كاهش ديدي كه با عينك اصلاح نشود مهمترين علامت قوز قرنيه است


خبرگزاري فارس: عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: در قوز قرنيه كه يكي از بيماري‌هاي شايع كشور است ديد شخص كم مي‌شود به نحوي كه استفاده از عينك آن را اصلاح نمي‌كند و اين مهمترين علامت اين بيماري است.
A0581784.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس حيدر سياتيري امروز در جمع خبرنگاران ايسنا و فارس گفت: متأسفانه هنوز علت قوز قرنيه مشخص نيست اما در حساسيت‌هاي دوران كودكي و حساسيت‌هاي فصلي چشم شايع مي‌شود.
وي افزود: اولين كمك در اين زمينه استفاده از لنزهاي تماسي مخصوص قرنيه است و اگر كسي نتوانست از اين لنزها استفاده كند مي‌توان با روش‌هاي جراحي آن را درمان كرد.
وي با بيان اينكه تابش اشعه فرابنفش در هنگام عمل جراحي بر استحكام قرنيه مي‌افزايد، تصريح كرد: اقدام ديگر براي درمان اين عارضه استفاده از حلقه‌هاي پلاستيكي در قرنيه است و اگر هيچكدام از روش‌هاي ذكر شده موثر نبود پيوند قرنيه به صورت لايه‌اي انجام مي‌شود.
سياتيري با بيان اينكه پيوند قرنيه در عارضه قوز قرنيه بيش از 80 درصد موفقيت دارد، گفت: به دليل اينكه از لايه‌هاي قرنيه خود شخص در اين عمل استفاده مي‌شود و احتمال رد پيوند كم است اما برخي از اين افراد مجبورند پس از عمل از لنز تماسي نيز استفاده كنند.
سياتيري ادامه داد: لنزهاي تماسي جهت اصلاح عيوب انكساري استفاده مي‌شود و به دو نوع نرم و نيمه سخت موجود است.
وي افزود: اگر بيماري استيگمات چشم در فرد زياد نباشد از نوع نرم و اگر زياد باشد از لنز نيمه سخت استفاده مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: مهمترين مسئله‌اي كه در استفاده از لنزهاي تماسي بايد مورد توجه قرار بگيرد رعايت بهداشت و ندادن لنز به فرد ديگر است كه اگر اين موارد رعايت نشود موجب عفونت‌هاي قرنيه مي‌شود و احتمال دارد فرد را نابينا كند.
وي با بيان اينكه بهتر است لنزها را شب‌ها هنگام خواب در بياورند، افزود: لنز يك وسيله پزشكي است و فقط بايد از افراد چشم‌پزشك خريداري شود.

كمبود ويتامين ‌B12 و استرس باعث آفت دهان مي‌شود


خبرگزاري فارس: عضو انجمن پوست و مو ايران گفت: كمبود آهن، اسيد فوليك، ويتامين B12 و عواملي مانند هيجانات روحي، حساسيت‌هاي غذايي و استرس‌هاي روحي رواني مي‌تواند در بروز آفت‌دهان مؤثر باشد.
A0771092.jpg


مريم انصار در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: آفت‌ دهان (Canker sores) زخم‌هاي‌ دردناكي است كه‌ در مخاط‌ دهان‌ به‌ وجود مي‌آيد. اين زخم‌ها كوچك‌، بسيار دردناك‌ و كم‌ عمق‌ هستند و توسط‌ يك‌ غشاي‌ زرد رنگ‌ پوشيده‌ شده‌اند. حاشيه آنها توسط‌ يك‌ هاله قرمز پررنگ‌ احاطه‌ شده‌ است‌ و مي‌‌تواند روي‌ لب‌ها، لثه‌ها، سطح داخل‌ گونه‌ها، زبان‌، كام‌ و گلو ظاهر شوند.
وي گفت: مواردي كه مي‌تواند آفت‌دهان ايجاد كند، كمبود آهن، كمبود فوليك اسيد، كمبود ويتامين B12 و عواملي مانند هيجانات روحي، حساسيت‌هاي غذايي، استرس‌هاي روحي رواني، كمبودهاي ويتامين‌هاي B1, B2, B6, Bو C، آلرژي (حساسيت) مي‌توان نام برد.
عضو انجمن پوست و مو ايران افزود: درمان قطعي براي آفت وجود ندارد. با رعايت بهداشت دهان به صورت دقيق و منظم، عدم مصرف غذاهايي كه ايجاد آفت را تشديد مي‌كند و كاهش استرس مي‌تواند، مانع آفت‌دهان شود.
انصار گفت: آفت‌دهان از واكنش‌هاي ايمني در بدن به وجود مي‌آيد و زخم‌هاي آفتي وقتي ايجاد مي‌شوند كه به دلايل نامشخص سيستم ايمني بيمار وجود يك مولكول ناشناخته تشخيص مي‌دهد. حضور اين مولكول‌ها باعث حمله لنفوسيت‌ها خواهد شد در نتيجه اين فرآيند پيدايش زخم‌هاي آفتي خواهد بود.

مصرف خرمالو براي فشارخوني‌ها مفيد است


خبرگزاري فارس: يك متخصص تغذيه گفت: خرمالو سرشار از پتاسيم و منيزم است به همين دليل مصرف آن براي فشارخوني‌ها مي‌تواند مفيد باشد.
A0771000.jpg


مرتضي صفوي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: خرمالو سرشار از پتاسيم است. در 100 گرم خرمالو 112 ميلي گرم پتاسيم وجود دارد و مصرف خرمالو براي بيماران قلبي - عروقي و فشارخوني‌ها مفيد است.
وي گفت: اين ميوه خوش رنگ و خوش طعم داراي مواد معدني ضروري براي بدن مانند كلسيم، گوگرد، آهن، فسفر، منيزيم و پتاسيم است.
اين متخصص تغذيه اضافه كرد: اگر خرمالو به خوبي رسيده باشد، براي كودكان نيز ميوه‌اي مفيد محسوب مي‌شود و در رشد و نمو آنها مؤثر است.
صفوي افزود: خرمالو سرشار از ويتامينA و بتاكاروتن است.خرمالو ميوه پاييزي با طعم گسش حاوي مقادير قابل توجهي پتاسيم و منيزيم است كه به كاهش چربي و فشار خون كمك مي‌كند. براي رفع تب مفيد است. ضد كرم، مقوي، خلط آور، پوست و چوب خرمالو قابض است.

اختلال در كميت و كيفيت آرايش اطلاعات، شبكه عصبي را مختل مي‌كند


خبرگزاري فارس: فوق تخصص علوم اعصاب و رفتار گفت: اختلال در كميت و كيفيت آرايش اطلاعات، كنترل، تعارض بين فعاليت‌هاي عالي، آگاهي ذهن و فرايندهايي كه در حافظه پنهان هستند كه شبكه عصبي را با در نظر گرفتن تفاوت‌هاي فردي و تعامل محيطي، اجتماعي، مختل مي‌كند.
A0473432.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس حسن عشايري امروز در چهارمين كنگره نوروپسيكولوژي كه در دانشگاه تربيت معلم برگزار شد، افزود:‌ مغز انسان به مثابه پردازشگر اطلاعات ظرفيت مشخصي دارد كه در شرايط بهينه مي‌تواند تعادل زيستي، رواني و اجتماعي را حفظ كند.
وي گفت: اختلال در كميت و كيفيت آرايش اطلاعات، عدم توانايي و رمزگرداني، كنترل، تعارض بين فعاليت‌هاي عالي، آگاهي ذهن و فرايندهايي كه در حافظه پنهان هستند، شبكه عصبي را با در نظر گرفتن تفاوت‌هاي فردي و تعامل محيطي، اجتماعي، مختل مي‌كند و علائم روان‌نژندي در سازمان‌بندي رفتار ظاهر مي‌شود.
فوق تخصص علوم اعصاب و رفتار گفت: روح حاكم زبان با گران‌‌باري آلودگي اطلاعات، محرك‌هاي با استرس‌هاي هيجاني از فعاليت‌ مدارهاي سيستم ليمبيك و ارتباطات قشر مخ حتي امعاء و احشاء و نورواندوكرين را مختل مي‌كند.
عشايري افزود: فعاليت‌هاي عالي ذهن در نتيجه اينتگراسيون (يكپارچگي و وحدت بخشي) مي‌توانند سازمان بندي رفتار فردي و ميان فردي را ايجاد كنند. هيجانات سرگرداني و منفي اختلال در فرايند شناخت به وجود مي‌آورد و ذهن 2 جايگاهي يا از خود بيگانه خواهد شد كه رويكرد نوروپسكولوژيك مي‌تواند، در بهداشت روان كاربرد پيدا كند.
وي اضافه كرد: رفتارهاي هيجاني، پاسخ فيزيولوژيك ارگانيزم‌هاي حياتي تكامل يافته به محرك‌هاي بيروني است. تنوع و شدت واكنش‌هاي هيجاني در گونه‌هاي مختلف مناسب با رتبه و جايگاه تكاملي آن گونه است و ارتباط مستقيم با تكامل ساختارهاي ويژه در مغز دارد.
فوق تخصص علوم اعصاب و رفتار گفت: هيجانات در شكل ابتدايي به شكل رفتارهاي مختلف شامل خشم، ترس، لذت، غم، نفرت و بيزاري بروز مي‌كند كه در گونه انسان و پريمات‌ها از پيچيدگي‌هاي قابل توجه‌اي برخوردار هستند. آنها با نوع و شدت محرك‌ها متناسب هستند.
عشايري افزود: ظرفيت شناختي مغز نه تنها اين امكان را به ارزش ضبط شده قبلي يك محرك را مي‌تواند تغيير دهد. اين توانايي شاهد بسيار معتبري براي تعامل شناختي - هيجاني در گونه انسان است.
وي اضافه كرد: بنابراين به نظر مي‌رسد كه پردازش هيجانات در مغز و اساس نوروآناتومي و نوروبيولوژي اين قبيل رفتارها بسيار پيچيده‌تر از آن حدي است كه در حدود يك قرن پيش تصور مي‌شد. مطالعات انجام شده در زمينه شناسايي كاركردهاي مغزي نشان مي‌دهند كه راه‌ها و مدارهاي عصبي مشخصي براي تعامل شناختي - هيجاني وجود دارد.
فوق تخصص علوم اعصاب و رفتار گفت: هيجانات در اشكال ساده، رفتارهاي پيچيده فردي و اجتماعي، حاصل پردازش مغز و در تعامل مستقيم با محرك‌هاي دريافتي است و عدم توجه به اين واقعيت و اين كنش متقابل زمينه ساز، مواجهه غير علمي با پديده هيجانات است كه عوارض جبران ناپذير فردي و اجتماعي خواهد داشت.
جلالي، دبير علمي چهارمين كنگره نوروپسيكولوژي افزود: در اين كنگره مباحثي از جمله شناخت، حافظه، آگاهي، هيجان، زبان، رسانه، نوروفيدبك، خلاقيت، آسيب شناسي، هوش مسائل فرهنگي و اجتماعي و روش شناسي‌هاي نوروپسيكولوژي مطرح مي‌شود و اين كنگره با موضوع شناخت، هيجان و رفتار برگزار مي‌شود.
اين كنگره با همكاري دانشگاه تربيت معلم، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت علوم تحقيقات و فناوري، جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم برگزار مي‌شود.

بخش مراقبت‌هاي ويژه آنفلوانزاي A در 4 بيمارستان تهران ايجاد شد


خبرگزاري فارس: بخش مراقبت‌هاي ويژه آنفلوانزاي نوع A در 4 بيمارستان امام خميني(ره) شريعتي، لقمان الدوله و طالقاني تهران ايجاد شد.
A0688656.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وحيد دستجردي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي صبح امروز از بخش مراقبت‌هاي ويژه بيماران آنفلوانزاي A در بيمارستان امام خميني (ره) بازديد كرد.
در اين بازديد كه امامي رضوي معاون سلامت اين وزارتخانه وي را همراهي مي‌كرد از نزديك با بيماران بستري در بخش ICU ويژه بيماران آنفلوانزاي A در اين بيمارستان به گفت‌وگو پرداخت.
به منظور پذيرش و بستري بيماران مبتلا به علائم شديد بيماران آنفلوانزاي A با دستور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بيمارستانهاي امام خميني (ره)، شريعتي، لقمان و طالقاني تهران به بخش مراقبت‌هاي ويژه بيماران آنفلوانزا تجهيز شده است و همچنين تجهيز و توسعه بخش مراقبت‌هاي ويژه استانها نيز انجام شده است.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي صبح امروز در بازديد از بيمارستان امام خميني (ره) دستورات و رهنمودهاي لازم را براي بهبود كيفيت ارائه خدمات به بيماران ارائه داد.

زائران بهداشت را در همه اماكن به خصوص در مشعر رعايت كنند


خبرگزاري فارس: نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني گفت: فعاليت كادر پزشكي در ايام حج بسيار محسوس بوده است البته آمادگي‌ها بايد هميشه حفظ و تقويت شود و زائران ايراني نيز نكات بهداشتي را در همه اماكن به خصوص در مشعر رعايت كنند.
A0294000.jpg


به گزارش خبرنگار اعزامي باشگاه خبري فارس «توانا» از مكه مكرمه، آيت‌الله محمد ري‌شهري، نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني امروز از مركز پزشكي حج در مكه بازديد كرد.
آيت‌الله‌ ري‌شهري ضمن قدرداني از هيئت و كادر پزشكي حج بيان داشت: علايمي كه وجود دارد و آمار پايين بيماري‌ها نشان دهنده عنايت خداوند به زائران است.
وي افزود: به رغم مشكلاتي كه پيش‌بيني مي‌كرديم الحمد‌الله امسال با مسائل كمتري رو به رو بوديم و آمار بيماري‌ها نسبت به سال گذشته كمتر بوده است به همين دليل دوستان و خانواده زائران نيز نگران نباشند و اميدواريم كه خداوند آرامش بيشتري به آن‌ها دهد.
محمد تقي حلي‌ساز، رئيس هيئت پزشكي حج نيز گفت: نيت ما اين است كه هر ساله تغييري در فعاليت‌هاي خود ايجاد كنيم و با استفاده از برنامه‌ريزي و همكاري دوستان، فعاليت خود را بهتر انجام دهيم.
وي اضافه كرد: اقدامات انجام شده هنوز به وضعيت رضايت‌بخش نرسيده است اما سير صعودي و رو به رشدي داشته است.
حلي‌ساز بيان داشت: پرسنل ما هم در مدينه و هم در مكه داراي تخصص‌هاي ويژه هستند و تعهد فراواني به كار خود دارند و فضاي همدلي كه در مركز پزشكي حج ايجاد كرده‌اند از نقاط قوت اين مركز پزشكي به شمار مي‌رود.
وي افزود: تاكنون فقط 8 مورد بستري داشته‌ايم كه عمدتاً موارد شكستگي و بيمار‌ي‌هاي قلبي بوده است و دو مورد نيز سرماخوردگي داشتيم كه آنفلوانزا نبوده است اما ما آن را مشكوك فرض كرده‌ايم و جاي نگراني نيست.
حلي‌ساز اظهار داشت: هم‌اكنون مركز پزشكي حج 113 تخت‌‌ دارد كه ما آمادگي داريم تا 40 تخت ديگر به آن اضافه كنيم و از لحاظ تجهيزات و دارو نيز هيچ نگراني وجود ندارد.

103 تن دارو و تجهيزات پزشكي از ايران به عربستان منتقل شد


خبرگزاري فارس: مركز پزشكي حج هلال احمر 103 تن دارو براي زائران ايراني از ايران به عربستان منتقل كرد.
A0264182.jpg


به گزارش خبرنگار اعزامي باشگاه خبري فارس «توانا» از مكه مكرمه، اين 103 تن شامل 65 تن دارو و بقيه تجهيزات پزشكي است كه 35 درصد در مدينه و 65 درصد آن در مكه توزيع مي‌شود.
ميزان تأمين دارو توسط مركز پزشكي حج نسبت به سال گذشته 3 برابر بوده و براي بيمارستان فوق تخصصي نيز 20 تخت آي‌سي‌يو آماده شده است.
بيمارستان هلال‌احمر داراي 100 تحت است كه آمادگي افزودن 40 تخت ديگر نيز دارد.

تزريق بوتاكس توسط افراد غير ماهر باعث كوري چشم مي‌شود


خبرگزاري فارس: عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تبريز گفت: اثرات بوتاكس براي از بين بردن چين و چروك پوست صورت و اطراف چشم موقتي است و فقط 3 تا 6 ماه دوام دارد و اگر توسط فرد غير ماهر تزريق شود حتي خطر كوري را ممكن است در پي داشته باشد.
A0676974.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس،‌ رضا نبيي در حاشيه نوزدهمين كنگره سراسري چشم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پوست صورت، پلك و اطراف چشم در حال تغيير است و اين تغييرات به واسطه افزايش سن هستند كه مي‌توان با روش‌هاي جوان‌سازي دوباره چين و چروك به وجود آمده را از بين برد.
وي افزود: روش‌هاي غير جراحي مانند فيلرها يا ژل هستند كه مي‌توانند سطح پوست را مسطح كنند البته اثرات اين روش نيز مانند بوتاكس موقتي است و بين 6 تا 12 ماه دوام دارد.
نبيي تصريح كرد: مكانيزم اثر فيلر پر كردن فضاي بين چين و چروك پوست است اما بوتاكس عضلات زير پوست را فلج مي‌كند و پوست را صاف مي‌كند.
وي اضافه كرد: همه اين روش‌ها مي‌تواند عوارض داشته باشد و در صورتي كه توسط افراد ماهر تزريق نشود حتي كوري نيز مي‌تواند به دنبال داشته باشد و حساسيت‌ها و عفونت‌ها نيز مي‌توانند از ديگر عوارض آن باشند.
وي با اشاره به اينكه استفاده از اين روش‌ها محدوديت سني ندارد، خاطر نشان كرد: برخي از درخواست‌هاي مراجعه‌كنندگان قابل انجام نيست.
وي گفت: روش‌هاي غير جراحي نسبت به روش‌هاي جراحي براي جوانسازي پوست ارجحيت دارند ولي در برخي موارد مانند پفي چشم بايد جراحي صورت بگيرد.

450 هزار نپالي به ديابت مبتلا هستند


خبرگزاري فارس: گزارش جديد از كشور نپال حاكي از آن است كه 450 هزار نفر در اين كشور به ديابت مبتلا هستند.
A0143805.jpg


به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا»، 450 هزار نفر در نپال به ديابت مبتلا هستند و اين در حالي است كه اكثر آنها از ابتلاي خود به اين بيماري بي‌خبرند.
محققان هشدار داده‌اند كه رقم فوق در صورت عدم انجام پيشگيري و درمان‌هاي لازم تا سال 2030 به بيش از 1،3 ميليون مورد خواهد رسيد.
يك پزشك متخصص نيز به مناسبت روز جهاني ديابت در اين باره گفت: ديابت به عارضه‌اي معمول در مناطق شهر نشين تبديل شده است؛ اطلاعات موجود بيانگر آن است كه 25 درصد از افراد بالاي 20 سال داراي علائم اين بيماري هستند.
متخصص ديگري نيز در اين رابطه به افراد توصيه مي‌كند تا با انجام تمرينات ورزشي منظم و حفظ وزن مطلوب، از ابتلاي به ديابت پيشگيري كنند؛ وي همچنين توقف استعمال سيگار و مشروبات الكلي را در اين زمينه بسيار موثر مي‌داند.

از آغاز انتشار تاكنون
73 نفر بر اثر ابتلا به آنفلوانزاي نوع A در تركيه جان باختند


خبرگزاري فارس: آنفلوانزاي نوع A تاكنون جان 73 نفر در تركيه را گرفته است.

A0664817.jpg



به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا»، آمار فوت ناشي از ابتلا به آنفلوانزاي نوع A ، در تركيه از مرز 73 مورد گذشت.
بنا بر جديدترين آمار رسمي اعلام شده از سوي وزارت سلامت اين كشور، 13 مورد جديد فوت ناشي از ابتلا به اين بيماري، آمار كل تلفات ناشي از آن را به 73 مورد رسانده است؛ همچنين تاكنون 249 نفر در اين كشور به آنفلوانزا نوع A مبتلا شده‌اند.
طي چند هفته گذشته تركيه شاهد افزايش سريع تعداد موارد فوت ناشي ازآنفلوانزا نوع A بوده است؛ نخستين مورد ابتلا در اين كشور در تاريخ 15 مي و نخستين مورد فوت ناشي از آن با مرگ جواني 28 ساله در آنكارا 24 اكتبر، رخ داد.

پروفسور آنتوني ماندي براي درمان جانبازان به تهران مي‌آيد


خبرگزاري فارس: پروفسور «ريچارد آنتوني ماندي» فوق تخصص ترميم مجرا و بي‌اختياري ادرار براي درمان جمعي از جانبازان كشور به تهران مي‌آيد.
A0420925.jpg


به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا» به نقل از پايگاه اطلاع رساني ايثار، پروفسور ماندي كه اوايل دي از انگلستان به ايران سفر مي‌كند، علاوه بر جراحي 16 جانباز در بيمارستان خاتم الانبياء (ص)، 20 جانباز را نيز كه پيش از اين تشكيل پرونده داده‌اند، معاينه خواهد كرد.
اين سفر به دعوت معاونت بهداشت و درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران انجام مي‌شود.

اختصاص 120 ميليون تومان براي پيشگيري از آنفلوانزاي A به مدارس همدان


خبرگزاري فارس: مدير كل نوسازي مدارس استان همدان گفت: در سال‌جاري 120 ميليون تومان اعتبار براي پيشگيري از آنفلوانزاي نوع A و جداسازي سرويس‌هاي بهداشتي از آبخوري، اختصاص يافته است.
A0197329.jpg


ابراهيم اميني فرد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: امسال 120ميليون تومان اعتبار براي پيشگيري از آنفلوانزاي نوع A در قالب طرح هجرت براي جداسازي سرويس‌هاي بهداشتي از آبخوري و تجهيز مدارس به سامانه آب و صابون اختصاص داده شده است.
وي افزود: مدارسي كه از سال 86 به بعد احداث شده‌اند، سرويس بهداشتي و دستشويي آنها جداسازي شده است.
اميني فرد گفت: 11هزار كلاس درس در استان همدان وجود دارد كه 3 هزار و 250 مدرسه نياز به تخريب و بازسازي و 3 هزار مدرسه بايد مقاوم‌سازي شوند.
وي افزود: يك‌هزار و 521 كلاس درس در استان همدان تخريب و بازسازي و 108 كلاس درس مقاوم‌سازي شده‌اند؛ همچنين مطالعه مقاوم‌سازي 705 كلاس درس به پايان رسيده است.
مدير كل نوسازي مدارس استان همدان گفت: از 2 سال پيش با همكاري سازمان بهينه‌سازي انرژي اقدام به توزيع 6 هزار بخاري در مدارس استان كرده‌ايم كه 2 هزار و 500 دستگاه بخاري كاربراتوري نفتي بوده است.
وي خاطرنشان كرد: استان همدان نياز به 350 ميليارد تومان اعتبار دارد كه تا به حال 56 ميليارد تومان آن، تأمين اعتبار شده است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
كلمات هيجاني«تابو» بهتر به خاطر سپرده مي‌شوند


خبرگزاري فارس: يك روانپزشك گفت: افراد كلمات تابو را بهتر از كلمات معمولي به ياد مي‌آوردند. اتصال هيجان به واژه‌ها و كلمات باعث تسهيل در يادآور مي‌شوند.
A0599299.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، منور يزدي امروز در چهارمين كنگره نوروپسيكولوژي كه در دانشگاه تربيت معلم برگزار شد، افزود: حافظه شامل فراگيري، كد گذاري اطلاعات، ذخيره‌سازي و بازيابي است. هدف از پژوهش حاضر رابطه بين حافظه فوري و هيجان متصل به واژه تابو است.
وي گفت: در اين زمينه مي‌توان از نظريه‌‌هاي اولويت مرجع گزيني و انگيختگي سود برد. در نظريه مرجع گزيني، معني كلمه، عكس‌العمل هيجاني را راه‌اندازي مي‌كند، در حالي كه، نظريه انگيختگي به سطح حساسيت فرد برخورد با كلمات تابو اشاره دارد.
يزدي اضافه كرد: به اين معني كه سطح حساسيت وارد شده به جاي معني مي‌تواند مستقيماً آميگدال را به كار گيرد و باعث تحكيم هيجان در فرايند رمزگذاري در آميگدال مياني شود.
وي گفت: افراد كلمات تابو را بهتر از كلمات معمولي به ياد مي‌آوردند. به علاوه ميزان يادآوري كلمات تابو، در 2 فهرست ساده و مخلوط بهتر به ياد آورده شد و كلمات معمولي در فهرست مخلوط بدتر از فهرست ساده يادآوري شد. از آنجا كه هيجان به وسيله كلمات هيجاني (تابو) سريع‌تر فعال مي‌شود، كلمات تابو نسبت به كلمات معمولي از زمان رمزگذاري بيشتري بهره‌مند مي‌شوند، بنابراين نظريه اتصال هيجان به واژه‌ها و كلمات كه سبب تسهيل در يادآور مي‌شوند، مورد تأييد قرار مي‌گيرد.
علي مشهدي، روانپزشك در چهارمين كنگره نوروپسيكولوژي كه در دانشگاه تربيت معلم برگزار شد، اضاف كرد: حافظه كاري يك «فضاي كاري ذهني» است كه امكان ذخيره‌سازي موقت و دستكاري اطلاعات را فراهم مي‌سازد.
وي گفت: حافظه كاري مجموعه‌اي از فرآيندهاي شناختي است كه به منظور نگهداشت و دستكاري اطلاعات مورد نياز براي انجام فعاليت‌هاي روزانه با هم تعامل مي‌كنند.
اين روانپزشك افزود: برخي از اين فرآيندها عبارتند از مرور ذهني، بازيابي، دستكاري و توجه كنترل شده، مطالعات عصب شناختي كه روي حيوانات و انسان‌ها انجام گرفته، نشان داده كنش حافظه‌كاري به عملكرد كورتكس پيش‌پيشاني پشتي جانبي وابسته است.
مشهدي گفت: كنش طبيعي سيستم حافظه كاري تاكنون مورد بررسي واقع شده است و الگوي تبييني آن مورد توجه پژوهشگران واقع شده است. الگوهاي جديد در زمينه تبيين كنش حافظه كاري شامل الگوهاي چند مؤلفه‌اي و الگوهاي تك مؤلفه‌اي است.
مشهدي اضافه كرد: حافظه كاري كنش اجرايي مهمي است كه در بسياري از تكاليف شناختي و عصب شناختي دخالت دارد. مطالعات جديد نشان داده‌اند آموزش مي‌تواند حافظه كاري را بهبود بخشد. نگارنده در اين مقاله بر آن است تا با مروري بر پژوهش‌هاي موجود در اين زمينه و ارايه الگويي تجربي چگونگي طراحي و اجراي آموزش حافظه كاري ديداري و شنيداري را تبيين كند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
رشد شناخت در انسان محصول سازگاري با تغييرات سريع محيطي است


خبرگزاري فارس: يك روانپزشك گفت: رشد منحصر به فرد شناخت در انسان محصول سازگاري با تغييرات سريع محيطي است كه همراه با فرآيندهاي يادگيري اجتماعي و پيدايش زبان، منجر به تشكيل و تكامل فرهنگ شده است.
A0374595.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، احمد محيط امروز در چهارمين كنگره نوروپسيكولوژي كه در دانشگاه تربيت معلم برگزار شد، افزود: بحث بر سر رابطه ذهن و مغز مهمترين موضوع فلسفه و يكي از مهمترين پرسش‌‌هاي انسان است.
وي گفت: ترديدي نيست، انسان در قالب جسم خويش جزيي است. از طبيعت بيكران، آغاز واقعي او و آغاز آفرينش حيات است بر زمين كه عمده‌ترين مشخصه حيات آغازين تعريف 2 فضاي اطلاعاتي درون سامانه‌اي زنده و بيرون آن است و توانايي سازواره‌اي زنده در درك پيام‌هاي جهان بيرون و واكنش نشان دادن به آنها است.
اين روانپزشك افزود: از تحريك پذيري ساده اوليه حس به وجود مي‌آيد. سپس ادراك پا و آنگاه درك‌هاي حسي گوناگون به درك كل پديده‌ها مي‌رسد و افزون بر آن ادراك‌ها با عواطف رنگ‌آميزي مي‌شوند و بالاخره انسان مي‌آيد و كلام در او به وديعه نهاده مي‌شود. تفكر و عواطف رشد يافته انساني كه محصول نهاني اين همه است و نتيجه به دست آمده اين است كه انسان ابعاد بسيار دارد.
محيط گفت: آغاز انسان با آغاز تاريخ همراه است. جسم انسان مدام تحت تأثير داده‌هايي است كه از راه‌هاي گوناگون دريافت مي‌كند. اين داده‌ها در قالب حس كردن جهان امروز، در قالب حافظه فردي، جمعي و قومي، ديروز و در قالب خيال و توان تخيل فردا هستند.
وي افزود: اسطوره و تاريخ جهان درون ذهني و معنوي خيال و آينده‌نگري در شكل بخشيدن به كاركرد ذهن در سلامت و بيماري به ميزان زيادي دخالت دارند و اين‌ها را نمي‌توان در قالب جسمي، رواني يا اجتماعي گنجاند.
محيط اضافه كرد: رشد منحصر به فرد شناخت در انسان محصول سازگاري با تغييرات سريع محيطي خصوصاً در دوره پليستوسن بوده و همراه با فرآيندهاي يادگيري اجتماعي و پيدايش زبان، منجر به تشكيل و تكامل فرهنگ شده است.
شهرام شكيبايي، روانپزشك نيز در اين كنگره گفت: اين روند به طور كلي در طول 2 ميليون سال اخير و توأم با تغييرات فيزيكي در مغز انسان صورت پذيرفته و منجر به ظهور مرحله سمبوليك در فعاليت‌هاي شناختي مغز شده است.
شكيبايي اضافه كرد: روابط متقابل مغز و فرهنگ، ساختار سازگارانه جديدي ايجاد كرده است. فرهنگ به عنوان خزانه اطلاعاتي وسيع و انعطاف پذير جايگاه مهمي در رشد و توسعه مغز يافته و به عنوان يك عامل اپي ژنتيك، تعيين كننده عمده سازمان‌بندي عملكردي مغز براي سازگاري آن است.
وي اضافه كرد: بارگيري فرهنگي منجر به تشكيل ساختارهاي نوروني و عملكردي در مغز مي‌شود كه هويت نوروسايكولوژيك فرد را با ويژگي‌هاي هماهنگي اجتماعي و سازگاري محيطي، تعيين مي‌كند.
شكيبايي گفت: در واقع اين استراتژي به صورت بارگيري نرم افزاري، قدرت سازگاري بسيار بالايي داشته است. جايگزين تغييرات سخت افزاري و رشد اندازه مغز در طي 2 ميليون سال گذشته شده است. بنابراين قدرت سازگاري انسان حاضر بايد بر حسب بارگيري فرهنگي او تعريف و استاندارد شده و نقصان در اين رابطه خود نوعي اختلال نوروسايكولوژيك محسوب مي‌شود.
وي افزود: نظر به تغييرات بسيار سريع محيطي و اجتماعي در عصر حاضر و لزوم يادگيري انتخابي براي تكامل طبيعي مغز، توجه به ديدگاه تكاملي در تعريف نوروپسيكولوژي پيشنهاد مي‌شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
وضعيت علي كردان نگران كننده است


خبرگزاري فارس: معاون بيمارستان مسيح دانشوري گفت: علي كردان كه از دو هفته قبل به علت سرطان خون بستري است هنوز زنده است اما وضعيت وي بسيار حاد و نگران كننده است.
A0552121.jpg


محمدرضا مسجدي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: شايعات مربوط به فوت آقاي علي كردان را تكذيب مي‌كنيم، وي اكنون در بيمارستان مسيح دانشوري به علت نوعي از سرطان خون بستري است اما وضعيت وي بسيار حاد و نگران كننده است و تب شديد دارد.
وي اضافه كرد: علي كردان از دو هفته پيش به علت نوعي سرطان خون و عفونت خوني در اين بيمارستان بستري است و كادر اين بيمارستان همه تلاش خود را براي وي انجام داده است.
علي كردان براي مدتي در دولت نهم وزير كشور بود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
دو‌سوم مبتلايان به آب‌سياه در كشور از بيماري خود اطلاع ندارند


خبرگزاري فارس: عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: نيمي از مبتلايان به آب‌سياه در دنيا از بيماري خود اطلاع ندارند و اين ميزان در كشور ما دو‌سوم بيماران است.
A0753342.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس يدالله اسلامي در حاشيه نوزدهمين كنگره سراسري چشم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شناخت بيماري آب‌سياه و لزوم آگاهي مردم از آن و سير آن بسيار مهم است. چرا كه آب‌سياه نشانه‌اي ندارد. يعني فرد در بدو بيماري نه با درد مواجه است و نه با كاهش ديد همراه است. لذا به اين بيماري دزد خاموش هم گفته مي‌شود.
وي با بيان اينكه آب‌سياه مي‌تواند آسيب‌هاي غيرقابل برگشت در چشم فرد ايجاد كند، افزود: متأسفانه اين عارضه در مراحلي تشخيص داده مي‌شود كه بيماري در مرحله پيشرفته است و زماني تشخيص داده مي‌شود كه بيش از 50 درصد سلول‌هاي عصبي چشم بميرند. لذا آنها را نمي‌توان بازسازي كرد.
وي با بيان اينكه آب‌سياه يكي از عوامل شايع كوري است، تصريح كرد: عوامل ژنتيكي، نزديك‌بيني و دوربيني شديد، مصرف‌كنندگان كورتون و افزايش سن مهمترين عوامل ابتلا به اين بيماري است و در دنيا براي آن غربالگري قرار داده‌اند.
اسلامي يادآور شد: توصيه مي‌شود افراد در معرض خطر پس از سن 40 سالگي به چشم‌پزشك مراجعه كنند و مورد معاينه قرار گيرند تا در صورت بروز آن زود تشخيص داده شود.
وي بابيان اينكه در اين عارضه هر سلول عصبي كه مي‌ميرد محيطي را ايجاد مي‌كند كه موجب مرگ ديگر سلول‌ها مي‌شود ادامه داد: روش‌هاي دارويي،‌ جراحي و استفاده از ليزر از مهمترين راه‌هاي درمان آن است اما بايد گفت كه بخش آسيب‌ديده درمان نمي‌شود حتي اگر در مراحل نخست تشخيص داده شود و حداكثر موفقيت درماني كنترل اين عارضه است.
اسلامي گفت: بر اساس مطالعات انجام‌شده شيوع اين عارضه در شهر تهران 2 درصد است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
نقش ليزر در دندانپزشكي بايد پررنگ‌تر شود


خبرگزاري فارس: رئيس دانشكده دندانپزشكي علوم پزشكي تهران با اشاره به اينكه ليزر در زمينه‌هاي پزشكي نقش مهمي را در دنيا دارد، گفت: بايد نقش ليزر در دندانپزشكي در كشور پررنگ‌تر شود.
A0215133.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، عباس منزوي در نخستين سمينار دانشجويي ـ دستياري ليزر در دندانپزشكي كه امروز در محل آمفي تئاتر دانشكده دندانپزشكي برگزار شد با اشاره به اينكه بايد از اين فرصت پيش‌‌ آمده استفاده كرد خطاب به دانشجويان و دستياران دندانپزشكي گفت: از اين سمينار دو روزه بايد بهترين بهره‌ را ببريم چرا كه در آينده به شما كمك خواهد كرد.
منزوي افزود: نقش ليزر در دندانپزشكي در كشور شايد خيلي روشن نباشد به طوري كه تنها برخي از دوستان در مطب‌ها و دانشگاه‌ها كارهايي در خصوص ليزر انجام مي‌دهند ولي امروزه نقش ليزر در پزشكي بسيار مهمتر است.
رئيس دانشكده دندانپزشكي علوم پزشكي تهران با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته نيز در دندانپزشكي در زمينه ليزر كارهاي خوبي انجام شده است، اضافه كرد: بايد اين كارها آموزش داده شود و ادامه‌دار باشد.
وي تأكيد كرد: در دبيرخانه شوراي آموزش و تخصص دندانپزشكي در وزارت بهداشت و درمان چند سالي است كميته ليزر در دندانپزشكي تشكيل شده است به طوري كه در زمينه آموزش ليزر در دانشگاه‌ها فعاليت مي‌شود.
منزوي تصريح كرد: طي جلسات گذشته دوره‌هاي ‌آموزشي فلوشيپ با همكاري مشترك با دانشگاه آخن آلمان در اسفند‌ سال گذشته انجام شد كه دستاوردهاي بسيار خوبي را در پي داشت.
رئيس دانشكده دندانپزشكي علوم پزشكي تهران افزود: در حال حاضر دانشگاه آخن در زمينه ليزر در دنيا بسيار مشهور است ضمن اينكه 20 نفر از اساتيد دانشكده دندانپزشكي سراسر كشور در دوره‌هاي ‌آموزشي شركت كردند كه بعد از اتمام اين دوره‌ها براي ايجاد بخش‌هاي ليزر در دانشگاه‌ها و دانشكده‌ها فعاليت مي‌كنند.
وي با اشاره به اينكه مركز تحقيقات ليزر دندانپزشكي در مرداد امسال توسط وزير سابق وزارت بهداشت به دانشگاه ابلاغ شد، ادامه داد: با اين كار نخستين مركز تحقيقات ليزر در دندانپزشكي در دانشگاه علوم پزشكي تهران افتتاح شد.
منزوي با بيان اينكه در اين سمينار بيش از 250 نفر ثبت‌نام كردند افزود: در اين دروس سمينار كارگاه‌هاي تخصصي نيز براي دانشجويان در نظر گرفته شده است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تعداد قربانيان بيماري آنفلوانزاي A در كشور به 100 نفر رسيد


خبرگزاري فارس: طي هفته گذشته تعداد 466 مورد جديد ابتلاء به بيماري آنفلوانزاي A گزارش شده است كه در مجموع شمار مبتلايان به اين بيماري به 3128 نفر در كشور مي‌رسد. با مرگ 42 نفر بر اثر اين بيماري در هفته گذشته نيز تعداد قربانيان اين بيماري به 100 نفر افزايش يافت.
A0688653.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس، روابط عمومي وزارت بهداشت اعلام كرد: طي هفته گذشته در مجموع 42 نفر نيز براثر ابتلا به بيماري آنفلوانزاي A فوت كرده‌اند.
اكثر فوت‌شدگان بيماري زمينه‌اي تنفسي و قلبي داشته‌اند و موارد فوت مربوط به شهرستان‌هاي مختلف كشور بوده است.
بر اساس اين گزارش تعداد موارد جديد ابتلاء به بيماري آنفلوانزاي A نسبت به هفته قبل 43 مورد كاهش داشته است. در هفته گذشته تعداد موارد ابتلاء به اين بيماري 509 مورد و طي اين هفته 466 مورد گزارش شده است.
در خصوص مقايسه آمار فوت‌ كشورمان با كشور‌هاي منطقه مديترانه شرقي، با توجه به سيستم ثبت دقيق و شفاف موارد شديد ابتلاء به بيماري و همچنين آمار مرگ و مير و اعلام مرتب هفتگي آن در كشور مي‌توان گفت: آمار فوت كشورمان با در نظر گرفتن جمعيت 70 ميليون نفري از بسياري از كشورهاي منطقه مديترانه شرقي كه داراي جمعيت كمتري نسبت به كشورمان هستند، به نسبت پايين‌تر است.
ضمن اين كه در بسياري از كشورهاي منطقه مديترانه شرقي سيستم گزارش و ثبت دقيقي از مرگ و مير وجود نداشته و آمار واقعي از تعداد مبتلايان و تعداد موارد مرگ اعلام نمي‌شود.
وزارت بهداشت هفته گذشته تعداد كل قربانيان بيماري آنفلوانزاي A در كشور را 58 نفر اعلام كرده بود كه با جمع 42 فوتي در هفته گذشته تعداد كل فوتي‌هاي اين بيماري به 100 نفر مي‌رسد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
17 ميليون خانواده آمريكايي با سوءتغذيه مواجه هستند


خبرگزاري فارس: منابع دولتي آمريكا با انتشار گزارشي اعلام كرده است كه 15 درصد از خانواده‌هاي آمريكايي كه بيش از 17 ميليون خانواده تخمين زده شده با مشكل سوءتغذيه مواجه هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس، اين گزارش هر ساله از طرف وزارت كشاورزي آمريكا صادر مي‌شود و در آن ميزان غذاهاي مصرفي خانواده‌هاي آمريكايي از نظر ميزان تامين سلامتي ارزيابي مي‌شوند.
در اين گزارش به نقل از شبكه الحره، با اشاره به اينكه بحران اقتصادي در آمريكا موجب تورم و بيكاري ميليون‌ها آمريكايي شده است، تأكيد دارد بحران فعلي در اقتصاد آمريكا خطرناكترين بحران اقتصادي تاريخ اين كشور بوده است.
در ادامه گزارش وزارت كشاورزي آمريكا با ابراز نگراني از وضعيت خانوارهاي آمريكايي كه كودكان خردسال دارند، اعلام كرد: مشكلات تغذيه‌اي ممكن است به رشد كودكان آمريكايي لطمات جدي وارد كند.
اين مسئله مي‌تواند در روند آموزش و رشد كودكان آمريكايي اختلالاتي وارد كند و به سرمايه‌هاي انساني آمريكا در سالهاي آينده ضربه وارد كند.
اين در حالي است كه در سال 2008 اين رقم 14 درصد بوده و در سال قبل از آن 11 درصد از خانوارهاي آمريكايي با مشكل سوءتغذيه مواجه بوده‌اند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
200 ميليون زن در جهان به خدمات بهداشت باروري دسترسي ندارند


خبرگزاري فارس: مدير اجرايي صندوق جمعيت سازمان ملل متحد گفت: حدود 200 ميليون زن امروزه به خدمات بهداشت باروري دسترسي ندارند و حتي در بسياري از كشورهاي فقير، زنان فقير اكثراً فاقد دسترسي به وسيله نقليه براي رفتن به بيمارستان در شرايط زايمان دشوار هستند.
A0307740.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، در بيانيه ثريا احمد عبيد كه امروز در نشست صندوق جمعيت سازمان ملل متحد در تالار امير كبير دانشگاه تهران قرائت شد آمده است: اين گزارش وضعيت جمعيت جهان سال 2009 با موضوع زنان، جمعيت و وضعيت آب و هوا» است.
وي گفت: با توجه به اينكه زنان و جمعيت‌هاي آسيب‌پذير در واكنش به تغييرات آب و هوا هستند و تغييرات آب و هوا مسئله‌اي صرفاً محدود به فناوري نيست. بلكه مشكلي انساني زاييده فعاليت‌هاي انسان‌هاست.
مدير اجرايي صندوق جمعيت سازمان ملل متحد گفت: تغييرات آب و هوا بر مردمان مختلف تأثير گذاشته و آنها بايد با آن تطبيق پيدا كنند. فقط اين انسان‌ها هستند كه مي‌توانند روند تغييرات آب و هوا را متوقف سازند.
احمد عبيد اضافه كرد: در طي نيم قرن اخير رشد سريع جمعيت و فرايند صنعتي شدن كشورها به افزايش ناگهاني انتشار گازهاي گلخانه‌اي منجر شده‌اند. ما هم‌اكنون به نقطه‌اي رسيده‌ايم كه بشريت را در شرف فاجعه قرار داده است. تخريب وارده از سوي دنياي مدرن به محيط زيست، از جمله ناعادلانه‌ترين معضلات دوراني است كه در آن به سر مي‌بريم.
وي افزود: در حال حاضر يك ميليارد فقير در جهان وجود دارد كه اين افراد فقط مسئول 3 درصد افزايش كل كربن در كره زمين هستند و در عين حال همين افراد فقير بوده‌اند كه متحمل بيشترين خسارات آب و هواي شده‌اند.
مدير اجرايي صندوق جمعيت سازمان ملل متحد گفت: براي بسياري از افراد مخصوصاً زنان فقير كه در كشورهاي فقيرزندگي مي‌كنند، عوارض تغييرات آب و هوا كاملاً محسوس است. زنان سخت در تلاشند تا خانواده خود را به هم پيوسته نگه دارند. آنها آب خانه را از چاه آورده، غذا و سوخت كافي براي پخت آن غذا را يافته و نظافت خانه را عهده‌دار دارند. آنها به سلامت فرزندان خود توجه مي‌كنند و هنگام بيماري مراقب آنها هستند.
وي افزود: در سال‌هاي اخير يافتن غذا و سوخت دشوارتر شده و آب موجود آلوده به انگل است و مالاريا در حال نفوذ به مناطقي است كه سابق عاري از پشه‌هاي ناقل بيماري بود. سيلاب‌ها، بالا آمدن سطح درياها و خشكسالي چالش‌هاي فزاينده‌اي را ايجاد كرده‌اند.
احمد عبيد اضافه كرد: زنان فقير كه در كشورهاي فقير زندگي مي‌كنند، در حالي كه كمترين سهم را در ايجاد تغييرات آب و هوا دارند، در ميان آنها كساني هستند كه بيشترين زيان را ديده‌اند. زنان فقير سوار بر هواپيما نمي‌شوند. آنها فاقد خودرو و حتي اكثراً فاقد دسترسي به وسيله نقليه براي رفتن به بيمارستان در شرايط زايمان دشوار هستند.
وي افزود: واقعيت اين است كه آنها در قبال هر آنچه انجام مي‌دهند، از حمايت بسيار كمي برخوردارند. اين وضعيت بايد تغيير پيدا كند. همان طور كه در اين گزارش تصريح شده است، معني واقعي حمايت از زناني كه درگير تغييرات آب و هوا هستند، ‌توانمندسازي آنان براي تصميم‌گيري و مشاركت در تصميمات عمومي حاكم بر زندگي آنها است. دختران نيازمند آموزش و مراقبت‌هاي بهداشتي هستند.
مدير اجرايي صندوق جمعيت سازمان ملل متحد گفت: زنان بايد به سلامت خود از جمله بهداشت باروري توجه كنند. امروزه حدود 200 ميليون زن خواستار پيشگيري از بارداري و يا فاصله افتادن ميان آنها هستند كه دسترسي به لوازم پيشگيري كارآمد و مدرن ندارند.
وي افزود: كمك به زنان در امر تصميم‌گيري درباره اندازه خانواده به حفاظت از سلامت و تسهيل زندگي آنان منجر خواهد شد و كشورهاي آنها را در مسير حركت پايدار به سمت توسعه و تضمين كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي در دراز مدت راهنمايي خواهد كرد.
مدير اجرايي صندوق جمعيت سازمان ملل متحد گفت: ما نمي‌توانيم با موفقيت از پس تغييرات آب و هوا برآييم مگر آنكه نيازها، حقوق و نيروهاي بالقوه نيمي از مردمان جهان خود را در نظر بگيريم. ما خواهان توجه به جمعيت‌هايي است كه به علت زندگي در مناطق ساحلي پست آسيب‌پذير هستند. علاوه بر اين، دولت‌ها بايد از قبل پيرامون عواقب احتمالي تغييرات آب و هوا بر شهرنشيني و مهاجرت برنامه‌‌‌ريزي كنند. آنها بايد در پي كاهش خطرپذيري بوده و با آمادگي بهتر، بلايا و جابه‌جايي و آوارگي افراد را مديريت كنند.
احمد عبيد افزود: در كل تغييرات آب و هوا منحصراً مختص انرژي و محيط زيست نيست بلكه حتي به گستره اخلاقيات و عدالت نيز ارتباط دارد. تمام ملل و مردمان از حق توسعه برخوردارند و همه كشورها با چالش‌هايي در زمينه توسعه عدالت‌محور و دوستدار محيط زيست مواجهند.
وي گفت: زنان بايد در معاهدات و توافقات تغييرات آب و هوا نقش فعال داشته باشند، نه براي تأمين حضور صوري آنان در اين توافقات بلكه از آنجا كه ايفاي چنين نقشي راه و روش درست انجام كار است. آينده ما به عنوان نسل بشر به فعال‌سازي توان كامل همه انسان‌ها و ظرفيت كامل زنان به منظور ايجاد تغيير بستگي دارد.
مدير اجرايي صندوق جمعيت سازمان ملل متحد گفت: سازمان بين‌المللي مهاجرت، كميسرياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد و برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد در تدوين اين گزارش مشاركت داشته‌اند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
سن ابتلا به سرطان سينه در ايران 10 سال كمتر از كشورهاي غربي است


خبرگزاري فارس: رئيس جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي تهران گفت: شيوع بيماري سرطان سينه در ايران 10 سال كمتر از كشورهاي غربي است.
A0334908.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، مسعود حبيبي صبح امروز در كنفرانس يك روزه تشخيصي و درماني سرطان سينه كه در تالار فني ـ بصري بيمارستان امام خميني (ره) برگزار شد، اظهار داشت: امروزه بيماري‌هايي مانند سرطان جايگزين بيماري واگيردار شدند كه موجب مرگ و مير افراد مي‌شوند.
وي افزود: سرطان سينه شايع‌ترين بيماري سرطان در ميان كل زنان جهان است كه شيوع اين بيماري در ميان زنان ايراني كمتر از زنان غربي است ولي سن زنان ايراني كه مبتلا به سرطان سينه مي‌شوند، يك دهه كمتر از زنان كشورهاي غربي است.
رئيس جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي تهران گفت: سرطان سينه بيماري مزمني است كه بار رواني زيادي بر فرد بيمار و خانواده‌اش دارد.
وي اظهار داشت: در درمان بيماري سرطان سينه، زمان تشخيص بيماري بسيار زياد است و با توجه به اينكه پزشكان عمومي نخستين پزشكاني هستند كه بيمار به او مراجعه مي‌كند، تشخيص زودهنگام پزشك مي‌تواند در درمان اين سرطان نقش مهمي داشته باشد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
كندن دندان شيري كودك اگر دوباره رويش نكند ديه كامل دارد


خبرگزاري فارس: مدير كل پزشكي قانوني استان تهران گفت: براساس ماده 409 قانون اسلامي ديه كندن دندان شيري كودك در صورتي كه دوباره رويش نكند، ديه كامل و اگر رويش كند، يك شتر است.
A0215127.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، امير حسين مهدوي در كنفرانس آموزه‌هاي قانوني در رشته دندان‌پزشكي كه امروز در دانشكده دندان‌پزشكي دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: براساس ماده 2 قانون مجازات اسلامي در حرفه دندان‌پزشكي هر فعل يا ترك فعلي كه در قانون براي آن مجازات تعيين شده باشد جرم محسوب مي‌شود.
وي ادامه دارد: در ماده 12 قانون مجازات اسلامي مجازات‌هاي مقرر شده،شامل حدود، قصاص، ديات، تعزيرات و مجازات‌هاي بازدارنده است.
مدير كل پزشكي قانوني استان تهران اظهار داشت: در ماده 25 قانون مجازات اسلامي در محكوميت‌هاي تعزيري و بازدارنده، حاكم مي‌توانند اجراي تمام يا قسمتي از مجازات را با رعايت شرايط از 2 تا 5 سال معلق كند.
مهدوي بيان كرد: در محكوميت‌هاي غيرتعزيري و بازدارنده، تعليق جايز نيست مگر در مواردي كه شرعاً و قانوناً تعيين شده باشد.
وي اضافه كرد: براساس ماده 59 قانون مجازات اسلامي هر نوع عمل جراحي يا طبي كه با رضايت شخصي، اوليا، سرپرستان و نمايندگان قانوني آنها و رعايت موازين فني، علمي و نظامات دولتي انجام شود در موارد فوري اخذ رضايت ضروري نخواهد بود و اين عمل جرم محسوب نمي‌شود.
وي گفت: براساس ماده 294 قانون مجازات اسلامي، ديه مالي است كه به سبب جنايت بر نقص يا عضو به مجني عليه، به ولي، اوليا ‌دم، آن داده مي‌شود.
مهدوي بيان كرد: براساس ماده 295 قانون مجازات اسلامي در موارد زير از جمله، قتل، جرح ، نقص عضو كه به طور خطاي محض ديه پرداخت مي‌شود.
وي اضافه كرد: براساس ماده 367 قانون مجازات اسلامي هر جنايتي كه بر عضو شي وارد شود و شرعاً مقدار خاصي به عنوان ديه براي آن تعيين نشده باشد، جاني بايد ارش بپردازد.
مدير كل پزشكي قانوني استان تهران اظهار داشت: بر اساس ماده 49 قانون مجازات اسلامي در كليه مواردي كه به موجب مقررات اين قانون ارش منظور شده با در نظر گرفتن ديه كامل انسان، نوع و كيفيت جنايت ميزان خسارت وارده طبق نظر كارشناس تعيين مي‌شود.
مهدوي بيان كرد: براساس تبصره 3 ماده 295 قانون مجازات اسلامي، هرگاه بر اثري بي‌احتياطي يا عدم مهارت و عدم رعايت مقررات مربوط به امري قتل يا ضرب جرح واقع شود به نحوي كه اگر آن مقررات رعايت مي‌شد، حادثه‌اي رخ نمي‌داد و قتل يا ضرب يا جرح در حكم شبه عمد خواهد بود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
شکلات تلخ از پوست در مقابل پرتوهای ماوراء بنفش محافظت می کند

گروهی از پژوهشگران انگلیسی دریافتند که شکلات تلخ می تواند از پوست در برابر صدمات پرتوهای ماوراء بنفش خورشید جلوگیری کرده و مانع ایجاد چین و چروکهای پوستی شود. به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج تحقیقات محققان پوست شناسی لندن و کلینیک پزشکی پوستی هارلی استریت لندن در تحقیقات خود نشان دادند که مصرف روزانه اندکی شکلات تلخ می تواند خطر ابتدا به سرطان پوست را کاهش دهد.
همچنین شکلات تلخ اثرات ضد پیری دارد و ماده فلاوانون که در دانه های کاکائو حضور دارد و شکلات تلخ غنی از این ماده است می تواند از ایجاد چین و چروکهای پوستی جلوگیری کند.
این محققان خاطرنشان کردند که شکلات با شیر و یا شکلات شیرین چنین اثرات محافظتی در مقابل پرتوهای ماوراء بنفش ندارد.
براساس گزارش UK Express، این دانشمندان از داوطلبان شرکت کننده در این تحقیقات شامل 32 فرد سالم بزرگسال (22 زن و 10 مرد) با سن متوسط 42 سال خواستند که به طور روزانه مقدار مشخصی معادل 20 گرم شکلات تلخ مصرف کنند.
نتایج این تحقیقات نشان داد افرادی که از این دوز مشخص شکلات مصرف می کردند نسبت به افراد گروه کنترل که شکلات محتوی شیر را مصرف کردند، بیشترین محافظت را در مقابل آسیبهای پوستی ناشی از پرتوهای ماوراء بنفش نشان دادند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
با استفاده از سلولهای بنیادی؛ ساخت پوست موقت برای افرادی که دچار سوختگی شده اند

گروهی از پژوهشگران فرانسوی موفق شدند از سلولهای بنیادی جنینی برای افرادی که دچار سوختگی شده اند پوست موقت ایجاد کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان موسسه سلولهای بنیادی و موسسه Inserm در فرانسه موفق شدند از سلولهای بنیادی جنینی برای بیمارانی که دچار سوختگی شدید شده اند و در انتظار پیوند پوست به سر می برند، پوست موقتی بسازند.
بیش از 20 سال است که بیماران با سوختگیهای شدید از پیوند سلولهای پوست سایر قسمتهای بدن خود بهره می برند این سلولها در آزمایشگاه کشت داده می شوند و ترمیم پوست آسیب دیده را امکانپذیر می کنند، اما مشکل بزرگ این بیماران انتظار سه هفته ای آنها است این زمان لازم برای رشد سلولهای کافی برای پیوند است. این مدت طولانی می تواند بیمار را با خطر کم آبی بدن و عفونت مواجه کند.
اکنون این محققان موفق شدند برای پوشاندن پوست آسیب دیده از یک روش ابداعی استفاده کنند در این تحقیق، دانشمندان فرانسوی سلولهای بنیادی جنینی انسان را روی سلولهای پوست کاشتند و به مدت 40 روز یک درمان دارویی تجویز کردند این دارودرمانی، سلولهای نوزاد را برای تبدیل شدن به سلولهای کراتینوسیت هدایت کرد.
به این ترتیب تیم فرانسوی جمعیتی از سلولهای با ویژگیهای کراتینوسیت را به دست آوردند سپس بر روی یک قالب مصنوعی این سلولها توانستند یک لایه پوست تشکیل دهند.
12 هفته پس از پیوند روی پنج موش، پوست ایجاد شده از سلولهای بنیادی ساختاری از نوع پوست انسان را به دست آورده بود.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته این محققان، این روش می تواند به عنوان یک راه حل محدود برای یک جایگزینی موقت پوست در بیماران با سوختگیهای وسیع مورد استفاده قرار گیرد و تا زمان دریافت پیوند سلولهای کشت شده بزرگسال پوست از بروز مشکلات ناشی از سوختگی جلوگیری کند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
قد فرزندان مادران کم سواد کوتاه تر است

یافته های یک پژوهش در کشور نشان می دهد که بین قد فرزندان و سواد مادران رابطه مستقیم وجود داشته و فرزندان مادران کم سواد قد کوتاه تری نسبت به سایر کودکان دارند. به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمودرضا دلاور به مناسبت برپایی همایش سراسری سامانه اطلاعات مکانی (GIS) که از روز یکشنبه اول آذرماه در تهران برپا می شود با اعلام این خبر افزود: یافته های این پژوهش که در قالب طرح راه اندازی سامانه اطلاعاتی ناامنی غذایی و تهیه نقشه آسیب پذیری در ایران انجام گرفته در قالب یک طرح ملی اجرا شده است.
عضو کمیته علمی همایش سراسری سامانه اطلاعات مکانی (GIS) با تاکید بر اینکه یافته های فوق با داده کاوی زمانی و مکانی به دست آمده است اضافه کرد: داده ها (اطلاعات) به دست آمده از وزارت بهداشت پس از پردازش، تلفیق و تحلیل اطلاعات در محیط GIS منجر به دریافت نتایج فوق شده است.
وی با اشاره به اینکه براساس اهداف هزاره سوم سازمان ملل متحد، سوء تغذیه باید تا سال 2015 در دنیا به میزان 50 درصد کاهش یابد خاطرنشان کرد: این طرح در ایران از سوی شورای عالی سلامت در حال پی گیری بوده و وزارت بهداشت از سوی این شورا مسئول پی گیری این طرح است.
دلاور تصریح کرد: یکی از نتایج وجود ناامنی غذایی تاثیر سوء تغذیه بر قد کودکان است که یافته های آماری به دست آمده از مناطق روستایی کشور براساس توزیع مکانی بیانگر آن است که بین کوتاه قدی کودکان با سواد مادران روستایی همبستگی وجود داشته و هرچه سواد مادران کمتر است، کوتاهی قد در میان کودکان نیز بیشتر مشاهده می شود.
وی گفت: اطلاعات حاصل از GIS همچنین در زمینه شناخت پراکندگی ناامنی در سطح کشور- به تفکیک هر استان- و نیز بررسی نرخ مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در استان های مختلف بهره فراوان گرفته شده است.
عضو کمیته علمی همایش سراسری سامانه اطلاعات مکانی (GIS) یادآور شد: مجموعه ای از نتایج فوق همگی بیانگر آن بود که GIS به عنوان یک علم و فناوری در برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک کشور در زمینه های مختلف به ویژه مدیریت بحران نقش اساسی دارد.
وی گفت: جزئیات مربوط به نتایج پژوهشهای فوق در همایش سراسری سامانه اطلاعات مکانی (GIS) طی روزهای اول و دوم آذر ماه ارائه خواهد شد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
سازمان جهانی بهداشت تایید کرد/ ویروس آنفلوآنزای نوع A جهش یافت

سازمان جهانی بهداشت تائید کرد که سرانجام در برخی از کشورها مواردی از جهش یافتگی ویروس آنفلوآنزای H1N1 ثبت شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، ویروس شناسان از چند ماه قبل نسبت به جهش یافتگی ویروس H1N1 هشدار داده و ابراز نگرانی کرده بودند. اکنون سازمان جهانی بهداشت تائید کرد که ویروس عامل آنفلوآنزای A در حال جهش است و تاکنون مواردی از این جهشها نیز در برخی از کشورها ثبت شده اند.
به گفته این سازمان بین المللی، تاکنون در نروژ سه مورد بیمار مشاهده شده اند که در ویروس عامل بیماری آنها جهشهایی وجود داشته است.
همچنین سازمان جهانی بهداشت در حال بررسی جهشهایی در برزیل، چین، ژاپن، مکزیک، اوکراین و آمریکا است اما تاکنون در این موارد خبری به اطلاع عموم نرسیده است.
این سازمان در بیانیه خود اعلام کرد: "به نظر می رسد که جهشها به روشی فوری و پراکنده ایجاد شده باشند. تاکنون هنوز ارتباط میان تعداد اندک بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته و جهشهای مقاوم شده پیدا نشده است. به هر حال این اطلاعات هنوز ناقص است و بنابراین مشخص نیست که این جهشها تا چه حد بر روی سلامت مردم اثر می گذارند."
به گفته مقامات نروژی، جهشها نباید در میزان اثربخشی واکسنهای ضد ویروس H1N1 تغییر ایجاد کنند. به نظر می رسد که یکی از این جهشها با ذات الریه ارتباط دارد اما با وجود این به ارزیابی دقیق میزان اثربخشی واکسنها بر روی این جهشها نیاز است.
براساس گزارش رویترز، در نروژ دو مورد بیمار با ویروس جهش یافته مرده اند و مورد سوم به شدت بیمار است.
این جهش می تواند توانایی ویروس را برای ورود به عمق سیستم تنفسی نشان دهد و تائید کند که این ویروس می تواند سبب بروز یک بیماری بسیار حاد شود.
تاکنون در نروژ 23 مورد مرگ تائید شده در اثر آنفلوآنزا به ثبت رسیده اند که این رقم بالاتر از متوسط مرگ در اثر آنفلوآنزا در سایر کشورهای اروپایی است.
به گزارش مهر، مقامات بهداشتی انگلیس نیز در حال بررسی پنج مورد بیمار در بیمارستانی در ولز هستند. در این پنج مورد یک گونه از ویروس مشاهده شده است که نسبت به داروی ضد آنفلوآنزای "اوزلتامیویر" مقاوم شده است.
تازه ترین اطلاعات سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که تاکنون 6 هزار 770 نفر در دنیا در اثر ابتلا به یک ویروس ترکیبی از سه ویروس آنفلوآنزای فصلی، نوع A و پرندگان جان خود را از دست داده اند.
تاکنون در آمریکا 22 میلیون نفر به این ویروس آلوده شده و 3 هزار و 900 نفر قربانی بیماری آنفلوآنزا شده اند که از این تعداد 171 مورد کودک بوده اند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
کشفی جدید درباره بیماری اسکیزوفرنی

پژوهشگران آمریکایی با بررسی ژنهای جهش یافته و یا غیر فعال پشه ارتباط میان انعطاف پذیری عصبی و بیماری اسکیزوفرنی را کشف کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، مطالعات پیشین روی تعداد زیادی از جانداران از پشه میوه تا انسان نشان می داد که اگر یک سلول عصبی به وظایف خود عمل نکند سلولهای پیرامون می توانند دچار نقص عملکرد شده و ارتباطات بین سلولی را مختل کنند.
اکنون گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا 276 ژن جهش یافته و یا غیر فعال پشه میوه را تجزیه کردند و سرانجام موفق شدند نقش "انعطاف پذیری انطباقی" سیستم عصبی پشه را کشف کنند به طوری که در فقدان تنها یک ژن این انعطاف پذیری نورونی حاصل می شود.
این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: "جهش این ژن کاملا توانایی مدارات نورونی را برای پاسخگویی به اختلالات روحی به خصوص اسکیزوفرنی متوقف می کند."
اسکیزوفرنی در سالهای پایانی نوجوانی و یا در اولین سالهای بزرگسالی بروز می یابد. بنابراین می توان این فرضیه را مطرح کرد که تغییراتی که در این فازهای توسعه ایجاد می شوند یک استرس قابل توجه را برای یک عملکرد پایدار مغزی بر می انگیزند.
براساس گزارش ساینس، در این راستا، توانایی دستگاه عصبی در پاسخگویی به این اختلالات می تواند در برخی از افراد دچار نقص شود و به این ترتیب اسکیزوفرنی توسعه یابد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
کشف یک مولکول کلیدی در بروز بیماری جنون گاوی

دانشمندان انگلیسی در تحقیقات خود موفق شدند یکی از مولکولهای کلیدی برای فرایند بروز بیماری جنون گاوی را شناسایی کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه لیدز دریافتند که پروتئین "گلیپیکان- 1" نقش مهمی در بروز بیماری جنون گاوی" (BSE) ایفا می کند.
نتایج این کشف می تواند راه جدیدی به سوی ارائه درمانهای جدید برای کنترل اثرات مخرب این بیماری بر دستگاه عصبی بگشاید.
بیماری جنون گاوی (BSE) و شکل انسانی آن با عنوان بیماری "Creutzfeldt Jakob " در اثر یک عفونت غیر عادی و حالت تغییر یافته پروتئین PrPc که به طور فیزیولوژیکی در سلولهای عصبی حضور دارد بروز می یابد. نوع غیرعادی این پروتئین PrPsc نامیده می شود.
پروتئینهای PrPsc در نورونها تجمع می کنند و با ایجاد زخمهای آنسوفالیکی به نورونها آسیب می رسانند.
این محققان در این باره توضیح دادند: "ما عملکردهای نوع عادی این پروتئین را در سلولها رصد کردیم و مشاهده کردیم که این پروتئین با پروتئین گلیپیکان- 1 فعل و انفعال می کند."
براساس گزارش بی. بی. سی نیوز، این محققان نشان دادند که حضور گلیپیکان- 1 منجر به افزایش حضور پروتئین PrPc عادی می شود و زمانی که سطح این پروتئین در سلولهای آلوده شده پایین بیاید، سطح پروتئین PrPc نرمال نیز کاهش می یابد.
به این ترتیب دانشمندان انگلیسی این فرضیه را مطرح کردند که گلیپیکان- 1 همانند نوعی قفسه که قادر است تماس میان دو شکل عادی و غیرعادی پروتئین PrPc را برقرار کند عمل می کند.
این دانشمندان افزودند: "اکنون ما هویت یکی از مولکولهای کلیدی فرایند این بیماری می شناسیم و می توانیم به امکان توسعه داروهایی برای مبارزه با جنون گاوی فکر کنیم."
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
کشف جدیدی در ارائه روشهای درمانی آینده بیماری "ام اس"

پژوهشگران آلمانی با هدف راهی برای درمان بیماری "ام اس" کشف کردند که سلولهای دستگاه ایمنی چگونه به بافت مغزی نفوذ کرده و باعث آسیب دیدگی نورونها و بروز این بیماری می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در برخی از بیماریهای نورولوژیکی و به خصوص بیماری خود ایمنی "ام اس"، سلولهای دستگاه ایمنی در بافت مغزی نفوذ می کنند و به این بافت صدمه می زنند سالها است که دانشمندان در تلاش برای کشف این راز بودند که این سلولها چگونه می توانند از مانع هماتوآنسوفالیک عبور کنند.

مانع هماتوآنسوفالیک، لایه ای از سلولهای ویژه اندوتلیال است که رگهای خونی را که به مغز وارد می شوند می پوشاند و از طریق عملکرد فیلتر کردن از رسیدن موادی که به طور بالقوه سمی هستند ممانعت می کند.

اکنون گروهی از دانشمندان موسسه ماکس پلانک برای اولین بار موفق شدند به صورت زنده حرکات این سلولهای ایمنی را ردیابی و رفتارهای مختلف آنها را کشف کنند.

مشاهده سیستماتیک این سلولها که حرکات آنها با کمک نشانگرهای با پروتئین فلورسانت سبز (GFP) ردیابی شد، امکان شناسایی مراحل گسترش سلولهای ایمنی را میسر کرد و نشان داد که در بیماران مبتلا به "ام. اس" رفتار رگهایی که در دستگاه عصبی وارد می شوند کاملا تغییر می کند.

در این خصوص این محققان توضیح دادند: " زمانی که مشاهده کردیم این سلولها می توانند در طول دیواره های رگها حرکت کنند بسیار هیجان زده شدیم چراکه تاکنون هرگز چنین رفتاری در سلولهای T دیده نشده بود. این حرکت در جهت مخالف جریان خون انجام می شود. این مسیر خطرناک می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت به طول انجامد و سرانجام، لنفوسیت پایانی این رفتار عجیب شروع به نفوذ به دیواره رگها می کند."

براساس گزارش ساینس دیلی، زمانی که لنفوسیت از مانع هماتوآنسوفالیک عبور کرد به حرکت خود ادامه می دهد و با یکی از چندین سلولهای فاگوسیت ملاقات می کند. تنها در این نقطه، سلولهای T فعال می شوند و مواد بسیار التهابی را آزاد می کنند که این مواد راه را برای عبور تعداد بیشتری از سلولهای دستگاه ایمنی باز می کند.
 
بالا