• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

یارانه ها ؛ آخرین اخبار و مباحث

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
سخنگوی دولت خبر داد:
اختصاص 10 هزار میلیارد تومان به بخش تولید با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها



سخنگوی دولت با بیان اینکه بر اثر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، 10 هزار میلیارد تومان منابع حاصل به بخش تولید اختصاص خواهد یافت، اظهار کرد: این موضوع سبب سرمایه‌گذاری در بخش تولید شده و فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر نوبخت در حاشیه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران با بیان اینکه با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، دو کار انجام می‌شود گفت: نخست افزایش عرضه است که این موضوع در حال فعال شدن بخش تولید و ایجاد فرصت شغلی خواهد شد تا از این طریق تعداد زیادی از ظرفیت‌های نیروی انسانی ماهر که هم‌اکنون بیکار هستند مشغول بکار شوند.

وی ادامه داد: بنابراین این موضوع بر روی اشتغال تاثیرگذار خواهد بود چرا که منجر به افزایش عرضه در برابر تقاضا می‌شود که این موضوع مهار تورم را با خود به دنبال دارد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهوری به اقدام دیگر ناشی از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: اقدام دیگر در این خصوص بهبود خدماتی است که از سوی دولت در بخش بهداشت و درمان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در این صورت چهار هزار و 800 میلیارد تومان از منابع حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها به بخش بهداشت و درمان اختصاص خواهد یافت، خاطر نشان کرد: علاوه بر این دو هزار میلیارد تومان نیز از منابع سال 92 به بخش بهداشت و درمان اختصاص می‌دهیم.

سخنگوی دولت با اعلام اینکه در نهایت بیش از شش هزار و 800 میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان اختصاص خواهد یافت، گفت: این موضوع سبب خواهد شد که بهبود خدمات درمانی و کاهش هزینه‌های درمان را به همراه داشته باشیم که از آثار موقت اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌هاست.

نوبخت افزود: ضمنا در زمینه آلودگی محیط زیست و کاهش این آلودگی‌ها قرار است از همین منابع استفاده کنیم.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس:
دولت در مورد شناسایی دهک‌های غیرنیازمند یارانه به مردم اعتماد دارد/ شناسایی ۱۰ میلیون نفر از افراد پردرآمد
طیب‌نیا با اشاره به اینکه دولت در مورد شناسایی دهک‌های غیرنیازمند به یارانه بنا را بر اعتماد به مردم گذاشته است، گفت: خوشبختانه آمار و ارقام حاکی از این است که تعداد قابل ملاحظه‌‌ای از مردم در این مرحله ثبت‌نام نکرده‌اند.


13920527000718_PhotoA.jpg

  • Tweet
    به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی صبح امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه توضیحاتی درباره برنامه این وزارتخانه پیرامون اقتصاد مقاومتی گفت: وزارت اقتصاد و دارایی برای اجرای بندهای 1 و 2 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که به مسئله تامین شرایط و منابع در جهت تسهیل کارآفرینی و رشد اقتصاد در استان‌ها اشاره دارد برنامه‌های کمی‌ای را در نظر دارد.

    وی ادامه داد: یکی از اهداف ما این است که تا سال 96 جایگاه ایران در بهبود فضای کسب و کار 40 رتبه ارتقا پیدا کند.

    وی عدم واگذاری مستقیم مطالبات به بخش خصوصی را یکی از برنامه‌های وزارت اقتصاد در این زمینه عنوان کرد و افزود: ما سعی داریم در این هدف منابع را از طریق واگذاری سهام به بخش خصوصی و دیگر بخش‌ها واگذار کنیم.

    وزیر اقتصاد افزایش کارآمدی و توان تسهیلات‌دهی 7 بانک دولتی و اجرای طرح تحول سیستم بانکداری کشور را از اقدامات وزارت اقتصاد در زمینه فضای اقتصاد کشور عنوان و اظهار داشت: برنامه راهبردی دولت در زمینه اصلاح سیستم بانکی با کاهش بدهی دولت به بانک‌ها و افزایش سرمایه و کاهش اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی محقق می‌شود.

    طیب‌نیا با اشاره به بند 16 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که به مسئله صرفه‌جویی در اقتصاد اشاره دارد گفت: محور اساسی اقدامات وزارت اقتصاد در این زمینه تقویت **** خزانه‌داری کشور است و همچنین افزایش اشراف دولت به املاک و اراضی دولتی و رساندن 4 پروژه کلیدی در زمینه اشراف بر منابع به ظرفیت صددرصد از دیگر اقدامات وزارت اقتصاد در این زمینه خواهد بود.

    وی با اشاره به اهمیت سیستم مالیاتی گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت اقتصاد تقویت **** مالیاتی کشور است و ما ماه گذشته شورای راهبردی مالیاتی کشور را تشکیل دادیم.

    وزیر اقتصاد افزایش درآمدهای مالیاتی کشور، افزایش اظهارنامه‌های الکترونیکی، افزایش سهم شرکت‌ها از مالیات و همچنین نسبت مالیات معوقه به درآمد مالیات‌های مستقیم از 30 درصد به 10 درصد را از دیگر برنامه‌های دولت در این زمینه عنوان کرد.

    طیب‌نیا بند 19 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که به مسئله شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد اشاره دارد مدنظر قرار داد و افزود: گسترش سیستم‌های اطلاعاتی و الکترونیکی می‌تواند از فساد جلوگیری کند و دولت مکانیزه‌کردن اقتصاد را به عنوان مهمترین راهکار در زمینه جلوگیری از فساد انتخاب کرده است.

    وی استقرار سیستم‌های یکپارچه در بانکداری، بیمه و گمرک را از مهمترین برنامه‌های دولت در زمینه جلوگیری از فساد مطرح کرد.

    طیب‌نیا با اشاره به اینکه دولت در مورد شناسایی دهک‌های غیرنیازمند به یارانه بنا را بر اعتماد مردم گذاشته است، گفت: خوشبختانه آمار و ارقام حاکی از این است که تعداد قابل ملاحظه‌‌ای از مردم در این مرحله ثبت‌نام نکرده‌اند.

    وی اطلاعات حاصل از این مرحله هدفمندی یارانه‌ها را زمینه‌ساز پردازش‌های بعدی خواند و اظهار کرد: حدود 10 میلیون نفر از افراد پردرآمد شناسایی شدند، که اگر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند زمینه حذف آنها از سوی دولت فراهم است.

    وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه دولت تلاش کرد فرایند حذف پردرآمدها با حداقل تنش صورت گیرد تا اهداف مجلس نیز محقق شود، گفت: افزایش حامل‌های انرژی نیز به علت رکود تورمی که از گذشته حاکم بود، با حداقل میزان صورت خواهد گرفت و حتی از حدی که مجلس نیز به ما مجوز داده بود کمتر خواهد بود.

    وی شرایط مثبت پیش آمده در اقتصاد در عرض چند ماه اخیر را یادآور شد و گفت:‌ ما نخواستیم با یک تصمیم نامناسب درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی با شیب تند آثار منفی روی تورم به وجود بیاوریم.

    طیب‌نیا به بسته سیاست‌های پولی، مالی و تجاری دولت اشاره کرد و هدف از آن را خنثی‌سازی آثار احتمالی تعدیل قیمت‌ها عنوان کرد.

    وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه سال گذشته یارانه‌ها بدون هیچگونه استقراضی از خزانه پرداخت شده است و بودجه‌های عمرانی کشور به 23 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: ‌علیرغم اینکه سال سختی را پشت سر گذاشتیم، ولی انشاءالله آثار مطلوب تلاش‌های دولت در ماه‌های بعد خود را نشان خواهد داد.

    انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به فارس:
رکود بورس ارتباطی به هدفمندی ندارد/ بیشترین افزایش قیمت‌ در بنزین و گازوئیل

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه شرایط کنونی بورس ارتباطی به چگونگی اجرای هدفمندی یارانه‌ها ندارد، گفت: بیشترین افزایش قیمت نسبت به سایر حامل‌ها مربوط به گازوئیل و بنزین است که نسبت به مرحله اول خیلی کمتر خواهد بود.

13920304000218_PhotoA.jpg

  • Tweet
    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس شاپور محمدی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در همایش راهکارهای خروج اقتصاد ایران از شرایط رکود تورمی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه چه زمانی نرخ حامل‌های انرژی افزایش خواهد یافت و فاز دوم اجرایی می‌شود، اظهار داشت: این موضوع برعهده ستاد اجرایی هدفمندی یارانه‌ها بوده و وزارت اقتصاد مباحث کلان آن را دنبال می‌کند.

    معاون اقتصادی وزیر اقتصاد افزود: شیب افزایش‌ قیمتها ملایم و تورم آن ناچیز خواهد بود و نگرانی خاصی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

    محمدی در پاسخ به این سوال فارس که حامل‌های انرژی با چه قیمتی ارائه می‌شود و شامل چه حامل‌هایی خواهد بود، تصریح کرد: بنزین، نفت و گاز و سایر حامل‌ها است و همچنین برق افزایش پیدا نمی‌کند.

    وی در پاسخ به این سوال فارس که به تازگی قیمت آب، برق، گاز افزایش یافته است، گفت: اکنون موضوع افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مطرح بوده که باید جزئیات آن را از ستاد اجرایی هدفمندی پرسید و دیگر حامل‌ها نیز افزایش پیدا نمی‌کند.

    به گفته محمدی دولت سعی کرده که همه افزایش‌ قمت مربوط به حامل‌ها ی انرژی اندک باشد.

    معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نسبت به مرحله اول چند درصد خواهد بود، بیان داشت: خیلی کمتر از مرحله اول خواهد بود و جای نگرانی در این راستا وجود ندارد.

    محمدی در مورد شاخص‌های بورس نیز گفت: اثر حامل‌های انرژی روی شاخص‌های بورس اندک است و نباید روی بورس اثر بگذارد و در دوره طولانی مدت خواهد بود و اثرات آن می‌تواند خیلی کم باشد.

    وی افزود: دولت سیاست‌های مکمل اجرا خواهد کرد و اثرات ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها را تا حد زیادی جبران کند.

    معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال فارس مبنی بر علت افت شاخص بورس چیست و اینکه گفته می‌شود، به دلیل عدم شفافیت هدفمندی یارانه‌ها است، بیان داشت: بازار سرمایه یک تصحیحی در خود انجام داده و قطعا ارزش‌گذاری مجدد و بازده‌ها و سود‌آوری شرکت‌ها از نو انجام شود، می‌بینیم که این بازار فرصت سرمایه‌گذاری خوبی است.

    وی در پاسخ به اینکه چه زمانی به سودآوری بازخواهد گشت گفت: اکنون یا بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تفاوت آنچنانی در سودآ‌وری شرکت‌ها نخواهد داشت و سودآ‌وری شرکت‌ها در 2 ماه اخیر برایشان اتفاق نیفتاده، به جز شرکت‌های پتروشیمی‌ها که قیمت خوراک داشتند و آن اثر در بلند‌مدت نیز جبران خواهد شد و سودآوری شرکت‌های ایرانی بیش از این حرف‌ها بوده که بخواهد تحت تاثیر این تغییرات قرار گیرد.

    معاون وزیر اقتصاد یادآور شد: وزارت اقتصاد برنامه‌ای برای رونق بازار بورس دارد و بخشی از تغییرات طبیعی بوده و باید به بازار واگذار کر، اما اگر اتفاق خاصی بیفتد، شفاف‌سازی خواهد کرد و از تولید حمایت می‌کند.

    انتهای پیام/ب
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
جعفرزاده: با انصراف 7 میلیون نفر از دریافت یارانه، 10 هزار میلیارد تومان کسری داریم



یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که حتی با انصراف 7 میلیون نفر از دریافت یارانه، دولت با 10 هزار میلیارد تومان کسری در بخش هدفمندی مواجه خواهد بود لذا بهتر است تعهد اضافه‌ای به مردم داده نشود تا دولت ناچار نشود برای عمل به تعهداتش قیمت حامل‌های انرژی را با شیب تندی افزایش دهد.

غلامعلی جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: پیشنهاد مشخص من این است که دولت از تعهدات خود بکاهد زیرا هرقدر تعهداتش را افزایش دهد، طبیعتا باید منابع را نیز بیشتر کند و به دلیل نبود منابع درآمدها را از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی بالا ببرد.

وی افزود: تبعات افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش تورم و بالا رفتن قیمت تمام شده کالاهاست ضمن اینکه این امر موج نگرانی را در جامعه ایجاد می‌کند و زندگی مردم سخت‌تر می‌شود و مردم فقیرتر می‌شوند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حتی با حجم قابل توجه منصرفین دریافت از یارانه من بعید می‌دانم که دولت منابعی به دست آورد که بتواند به سمت تولید، سلامت یا بیمه بیکاری برود. این امر امکانپذیر نیست زیرا 14 هزار میلیارد تومان کم داریم پس بهتر است دولت به مردم بگوید که به خاطر کمبود منابع انصراف دهند نه اینکه به جای این کار تعهدات خود را بالا ببرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هرقدر دولت تعهداتش را بیشتر کند، شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی هم باید بیشتر شود و در این صورت گرانی بر کشور مستولی خواهد شد. من پیشنهاد می‌کنم دولت تعهداتش را کمتر کند و در عوض افزایش قیمت حامل‌های انرژی را با شیب ملایم انجام دهد زیرا طبیعتا وقتی شیب افزایش قیمت ملایم باشد، درآمد کمتری هم حاصل می‌شود اما وقتی شیب تندتر باشد درآمد بیشتری به دست می‌آید.

جعفرزاده در ادامه با اشاره به وعده دولت برای اختصاص اعتبار برای بخش سلامت و تولید، بیمه بیکاری و صندوق توسعه ملی اظهار کرد: چرا دولت اینقدر تعهد می‌دهد ما با این شیوه به نتیجه نمی‌رسیم بهترین شیوه این است که شیب افزایش قیمت‌ها ملایم باشد و در عوض تعهد کمتری هم داده شود.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در بخش هدفمندی در بودجه 93 گفت: در قانون به دولت اجازه داده شده تا بتواند تصمیم اقتضایی بگیرد و با سنجیدن شرایط کشور و اندازه‌گیری تورم درباره افزایش قیمت‌ها تصمیم‌گیری کند زیرا مردم تحمل گرانی را ندارند و حاضرند دولت تعهد اضافی ندهد اما گرانی هم بر کشور تحمیل نشود.

جعفرزاده با بیان اینکه دولت ناگزیر از افزایش قیمت حامل‌های انرژی است، تاکید کرد: دولت وعده داده سلامت را رایگان کند و از بخش‌های تولید و صنعت حمایت کند و بیمه بیکاری را تقویت کند اما چون منابعی برای این کار تعریف نشده، این منابع را باید از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین کند لذا ما از دولت می‌خواهیم تعهدی ندهد که مجبور باشد که یک مرتبه قیمت بنزین را به دو یا سه برابر افزایش دهد زیرا اگر قیمت بنزین افزایش صددرصدی داشته باشد قیمت کالاها نیز 400 تا 500 درصد افزایش پیدا می‌کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسری 14 هزار میلیارد تومانی دولت از اجرای هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: با این وضعیت دولت نمی‌تواند خدماتی به مردم ارائه کند زیرا یارانه نقدی پرداختی به مردم 42 هزار و 500 میلیارد تومان در سال است در حالی که درآمد حاصل از اجرای هدفمندی 28 هزار میلیارد تومان است بنابراین ما 14 هزار میلیارد تومان کم داریم که اگر 7 میلیون نفر هم از دریافت یارانه انصراف دهند، تنها 4 هزار میلیارد تومان اعتبار برای دولت می‌ماند که در این صورت باز هم 10 هزار میلیارد تومان کسری داریم.

جعفرزاده در پایان با بیان اینکه آزادسازی قیمت سوخت باید آرام آرام و ظرف 5 تا 6 سال صورت می‌گرفت، گفت: دولت باید با شیب ملایم افزایش قیمت حامل‌های انرژی این 10 هزار میلیارد تومان را تامین کند و دیگر هیچ خدمات دیگری نمی‌توان به مردم ارائه کرد، مگر اینکه بخواهد افزایش قیمت بیشتری را در مورد قیمت حامل‌های انرژی اعمال کند. در این شرایط مردم نه تقویت به بخش سلامت و تولید و نه گرانی را نمی‌خواهند و حاضرند تعهدات دولت کم باشد اما فشار مضاعفی به آنها وارد نشود.

انتهای پ
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
کشف گازوئیل قاچاق در دامپروری



فرمانده انتظامی غرب استان تهران از کشف دپوی 102 هزار لیتری سوخت قاچاق در پوشش واحد پرورش طیور در ملارد خبر داد.

به گزارش سرویس «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار ناصر اصلانی گفت: ماموران آگاهی شهرستان ملارد در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت و با دریافت اخباری مبنی بر دپوی سوخت خارج از شبکه توسط فردی به نام "س"موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران پس از اطلاع از موضوع با اخذ مجوز قضایی، در بازرسی از این واحد که هیچ فعالیت اقتصادی در آن انجام نمی‌شد، 102 هزار لیتر گازوئیل قاچاق کشف کردند.

اصلانی تصریح کرد: ارزش تقریبی سوخت قاچاق مکشوفه از این واحد که در پوشش پرورش طیورفعالیت می کرد بالغ بر 3 میلیارد و 60 میلیون ریال است.

به گفته وی در این راستا متهم دستگیر و تحویل مراجع قانونی شد.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد
نمی‌توان فقط با افزایش قیمت انرژی مصرف آن را کاهش داد


یک کارشناس نفت و گاز معتقد است: باید قیمت حامل‌های انرژی به گونه‌ای افزایش یابد تا تاثیر کوتاه مدتی بر بازار مصرف نداشته باشد بلکه بتواند در جهت بهینه‌سازی مصرف این حامل‌ها موثر باشد.

مرتضی بهروزی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به افزایش 25 درصدی قیمت گاز مصرفی از ابتدای امسال گفت: قیمت گاز‌ مصرفی در کشور کمتر از قیمت جهانی است.

وی افزود: در کشور ما مصرف انرژی نسبت به اقتصاد کشور بالا است و باید دید چه روشی برای کاهش و بهینه‌سازی این مصرف در نظر گرفت تا خط رفاه و مصرف به خوبی برقرار شود.

به گفته بهروزی‌فرد برای کاهش مصرف انرژی می‌توان قیمت حامل‌ها را حداقل تا پنج درصد افزایش داد، اما این روش تنها راه چاره نیست، چرا که باید در کنار کاهش مصرف سطح کیفیت این حامل‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس افزود: نمی‌توان صرفا با افزایش قیمت حامل‌های انرژی هم‌چون گاز مصرف آنها را کاهش داد، بلکه باید این هدف با استراتژی و تغییر متناسب قیمت‌ها همراه شود.

وی با بیان این‌که قیمت حامل‌های انرژی در کشور هم چون یک شاخص مانند دلار در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: قیمت این حامل‌ها هم‌چون نرخ دلار، تورم‌زا است.

بهروزی‌فرد گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید با افزایش سطح تورم و هم‌چنین کیفیت عرضه‌ی این حامل‌ها تناسب داشته باشد.

این کارشناس با اشاره به افزایش 25 درصدی قیمت گاز از ابتدای سال جاری اظهار کرد: باید در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی تلاش بیشتری شود، به‌گونه‌ای که پیش از اعمال افزایش قیمت‌ها سازندگان ، نکات ساخت‌وساز هم‌چون مبحث 19 در ساختمان‌سازی را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: با بهینه‌سازی مصرف انرژی و به‌کارگیری روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی نباید تنها به فکر افزایش قیمت‌ها باشیم، بلکه افزایش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت به نفع دولت نیست.

بهروزی‌فرد با بیان این‌که وضعیت اقتصاد کشور در حال حاضر به گونه‌ای است که روی لبه‌ تیغ حرکت می‌کند، گفت: مبادلات ارزی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی همگی برای کشور سرنوشت‌ساز هستند.

به گزارش ایسنا، قیمت گاز از ابتدای فروردین‌ماه با افزایش 25درصدی همراه شد و قرار است اولین قبوض با افزایش قیمت‌ها در پایان فروردین ماه صادر شود.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا
اقتصاددان: افزایش 30 درصدی نرخ حامل های انرژی برای اقتصاد کشور شوک آور نخواهد بود
تهران-ایرنا-«حمید زمان زاده» اقتصاددان و عضو هیات علمی پژوهشکده ی پولی و بانکی بانک مرکزی در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد که افزایش نرخ حامل های انرژی در این مقطع با توجه به میزان محدود آن و تغییر نحوه ی هزینه ی منابع درآمدی حاصل از این افزایش، برای اقتصاد کشور شوک آور نخواهد بود.

81131046-5638953.jpg
آنطور که «حسن روحانی» رییس جمهوری چندی پیش اعلام کرد، قرار است فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها از هفته ی جاری و پس از پایان ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه ی نقدی اجرا شود. افزایش قیمت حامل های سوخت نیز یکی از شاخصه های مهم فاز دوم است.

قانون هدفمندی یارانه ها که هدف اصلی آن توزیع عادلانه ی امکانات و بسترسازی برای توسعه ی پایدار اقتصادی است، در حالی وارد دومین مرحله از اجرا می شود که به باور بسیاری از کارشناسان، مرحله ی نخست آن به دلایل مختلف نتوانست به اهداف مورد نظر برسد. بر این اساس دولت یازدهم قصد دارد قطار از ریل خارج شده ی قانون هدفمندی یارانه ها را به مسیر اصلی خود بازگرداند.

گروه پژوهش های خبری ایرنا به منظور بررسی بسترها و شرایط اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و الزام های آن، گفت و گو با صاحبنظران و اقتصاددانان را در دستور کار خود قرار داده است و این بار با «حمید زمان زاده» اقتصاددان، مدیر پژوهش و عضو هیات علمی پژوهشکده ی پولی و بانکی بانک مرکزی گفت و گو کرد.

زمان زاده که نگرشی مثبت به اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها دارد، با رد ادعای برخی کارشناسان مبنی بر ضرورت تعلیق اجرای این طرح در بازه ی زمانی کنونی، اجرای مرحله ی دوم این طرح را برای دولت گریزناپذیر دانست. وی افزایش حدود 30 درصدی نرخ حامل های انرژی را نه تنها برای اقتصاد کشور شوک آور ندانست بلکه با توجه به افزایش پیدا نکردن قیمت این حامل ها در دو سال گذشته، این اقدام را به سود اقتصاد کشور دانست.

نویسنده ی کتاب «اقتصاد ایران در تنگنای توسعه» تورم و رکود فعلی کشور را نه به خاطر اجرای فاز نخست هدفمندی بلکه مرتبط با تحریم های ظالمانه اقتصادی علیه کشورمان ذکر کرد و تاکید کرد که سرنوشت قانون هدفمندی با گفت و گوهای هسته یی با گروه 1+5 گره خورده است و در صورت به نتیجه رسیدن این گفت و گوها، روند کاهشی تورم و رکود فعلی کشور سرعت خواهد گرفت و اقتصاد ایران سیر بهبود خود را به سرعت طی خواهد کرد.



در ادامه متن کامل گفت و گوی ایرنا با حمید زمان زاده آمده است:

***ایرنا: ضرورت دولت برای گام نهادن در مسیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در این مقطع زمانی چیست؟ در حالی که برخی از تحلیلگران اجرای فاز دوم را در حالی که اقتصاد کشور شاهد یک آرامش نسبی است، اشتباه می دانند، برخی نیز بر ضرورت اجرای آن-اما به شکل درست و با پرهیز از اشتباه های صورت گرفته در مرحله ی نخست-تاکید می کنند. نظر شما در این ارتباط چیست؟

**زمان زاده: اصل ضرورت حذف یارانه های انرژی با توجه به اینکه ما می توانیم معادل آن به قیمت های جهانی صادرات به خارج داشته باشیم به نظر من در اقتصاد ایران و هر اقتصادی انکارناپذیر است و اینکه تفاوت خیلی شدیدی بین قیمت های داخل و خارج وجود داشته باشد این خود به ناکارآمدی می انجامد که مهمترین آن ناشی از این سیاست طی چند دهه ی گذشته به ویژه بعد از سال 1385 که مجلس، قانون تثبیت قیمت های انرژی را تا زمان اجرای طرح هدفمندی در سال 1389 تصویب کرد، بود. به این معنی که ما چندسال قیمت های انرژی را به طور مداوم تثبیت کردیم. در دوره ی ریاست جمهوری آقای خاتمی سالیانه در قیمت های انرژی با درصدی افزایش رو به رو بودیم اما پس از تصویب مجلس هفتم برای تثبیت قیمت ها تا سال 1389 که زمان اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه ها بود، قیمت های انرژی ثابت بود، در حالی که با توجه به تورم، سایر قیمت ها در حال افزایش بود. بنابراین قیمت نسبی انرژی نه تنها نسبت به سایر قیمت ها افزایش پیدا نکرد بلکه فاصله ی قیمت انرژی در داخل و خارج در کنار کاهش شدید قیمت نسبی انرژی نسبت به سایر قیمت ها نیز وجود داشت و این امر اصلاح قیمت های انرژی را گریزناپذیر می کرد. پس در فاز نخست بخشی از اصلاح قیمت انرژی صورت پذیرفت که متاسفانه با توجه به جهش ارزی رخ داده به طور عملی بخش مهمی از راهی را که طی شده بود برگشتیم. به این معنی که در قیمت نسبی انرژی دوباره هم نسبت به سایر کالاها و هم قیمت های بین المللی شکاف بزرگی ایجاد شد. بنابراین ناکارایی ایجادشده به ویژه موجب صرف انرژی بالا در بخش تولید به معنی هدردهی انرژی شد و در بخش مصرفی و خانگی ما سبب مصرف بی رویه شد. پس این اصلاح قیمت برای جلوگیری از این رخدادها امری ضروی است. به نظر من اشتباه بزرگی که در دولت پیش صورت گرفت این بود که در فاز نخست این طرح جهش قمیتی خیلی بالایی صورت گرفت و این امکان وجود داشت که مرحله ی نخست را با جهش قیمتی کمتری شروع کرد و فازهای بعدی را با فواصل زمانی و شیب قیمتی کمتری انجام داد، نه به این صورت که یک جهش قیمتی شدید را در سال 1389 پشت سر بگذاریم و دوباره تا سال 1393 به مدت سه سال قیمت ها تثبیت شود که با توجه به تورم و افزایش نرخ ارز به مرحله ی قبل بازگردیم. بنابراین یکی از اشتباه ها این بود که جهش قیمتی در فاز نخست با شدت صورت گرفت.

مشکل دومی که در فاز نخست به وجود آمد این بود که مبلغ درآمدی این طرح که اعلام شد، پیش بینی خیلی خوشبینانه یی از درآمد حاصل از افزایش قیمت انرژی بود. به این معنی که درآمد حاصل از منابع این طرح که از افزایش قیمت های حامل های انرژی بدست می آمد، با مبلغ 45 هزار و 500 تومانی که برای پرداخت یارانه به هر فرد داده شد، همخوانی نداشت و از همان ابتدا پیش بینی می شد که این طرح با کسری مواجه شود و پیامدهای منفی گریبانگیر آن خواهد شد. این دو مشکل اصلی طرح بود. در این دولت خوشبختانه به نظر می رسد با رویکردهای در نظرگرفته شده به دنبال رفع هر دو مشکل ذکر شده هستند. مشکل نخست که افزایش شدید قیمت ها و شوک ناگهانی است با شیب ملایمی که به نظر می آید بین 20 تا حداکثر 35 درصد باشد، رفع شده است که با توجه به تورم موجود، این افزایش به طور عملی یک شوک بزرگ برای اقتصاد ایران محسوب نمی شود. در واقع در سه سال گذشته قیمت کالاها افزایش شدیدی پیدا کرده اند، این درحالی است که قیمت حامل های انرژی در این سال ها ثابت بوده است، بنابراین افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت حامل های انرژی به نظر شوک به حساب نمی آید و اتفاقی طبیعی است که طی یکسال با توجه به نرخ تورم، باید رخ می داده است. از این جهت این افزایش قیمت ها با شیب ملایم به نظر من یک راهبرد مناسب برای جلوگیری از پیامدهای منفی فاز دوم خواهد بود. بحث دوم که در ارتباط با رقم پرداختی دولت است که البته هنوز به طور رسمی آشکار نشده است، اینکه با توجه به سیاست های در پیش گرفته شده در فاز دوم نه تنها با کسری مواجه نباشیم بلکه اصلاحی صورت گیرد که بتوانیم از بخشی از این درآمد برای کمک به بخش تولید و استفاده از یارانه ها به شکل های دیگر از جمله گسترش بهداشت، بیمه و ... بهره ببریم. بر این اساس، با توجه به این دو سیاست که هم نحوه ی هزینه ی منابع حاصل از افزایش قیمت های انرژی تغییر کرده است و هم میزان افزایش قیمت به طور معقولی در نظر گرفته شده است، مشکل خاصی برای اقتصاد ایران از ناحیه ی اجرای فاز دوم هدفمندی، ایجاد نخواهد شد و در مجموع این سیاست در پیش گرفته شده ثبات بازار را چندان مخدوش نخواهد کرد.



***ایرنا: پس شما به اجرای این طرح خوشبین هستید؟

**زمان زاده: با توجه به سیاست های اعلام شده، بله. اما باید صبر کرد و دید بحث حذف برخی دهک ها چه به صورت انصرافی یا حذف از طرف دولت به صورت اجباری به کجا می انجامد. هرچقدر تعداد حذف شده ها بیشتر باشند به طور مسلم از پیامدهای منفی احتمالی طرح کاسته می شود و پیامدهای مثبت آن افزایش می یابد.



***ایرنا: آیا تفاوتی بین پول دریافتی دولت از فروش مواد معدنی و منابع طبیعی کشور در داخل یا صادرات آن به خارج از کشور برای دولت وجود دارد؟ اگر اینچنین نیست، چرا اختلاف قیمت فروش این مواد در داخل و خارج در این اندازه است و مردم طوری می اندیشند که استفاده ی بی حد و حساب از این مواد حق آن ها است؟

**زمان زاده: با توجه به اینکه اقتصاد ما یک اقتصاد نفتی است، اینکه قیمت های انرژی در داخل اقتصاد ایران نسبت به خارج در حد معقولی (حدود چند درصد) پایین تر باشد پر بیراه نیست. ولی اینکه این شکاف به 40، 50، 60 یا 70 درصد برسد مشکل بزرگی به وجود می آورد و اینگونه شکاف ها قابل قبول نیست؛ هرچقدر هم که ما منابع انرژی بیشتری نسبت به دیگر کشورها داشته باشیم. بر این اساس قیمت های پایین تر در حامل های انرژی در حد چند درصد نسبت به قیمت های جهانی معقول است اما بیشتر از آن باید اصلاح شود و طبق آن چیزی هم که در مجلس تصویب شده است ما باید به قیمت های 90 تا 95 درصد «فوب» خلیج فارس (قیمتی که زمان تحویل به کشتی های خارجی در این منطقه داده می شود) برسیم و این مقدار با توجه به اینکه ما یک اقتصاد نفتی هستیم و از منابع انرژی بالایی برخورداریم، قابل چشم پوشی است؛ ولی بیش از آن در نهایت به ناکارایی می انجامد. نکته کلیدی که در این بحث مطرح است، نحوه ی مصرف انرژی است. اگر با وجود اینکه قیمت ها پایین بود هم در بخش خانگی و هم در بخش تولیدی کشور، مصرف بهینه بود، امکان داشت که قمیت های پایین تر حامل های انرژی را پذیرفت اما آنچه که مسلم است اینکه قیمت پایین انرژی به اینکه مصرف ما غیربهینه باشد علامت می دهد. مشکلی که طی سه دهه گذشته با آن مواجه بودیم و در سال های اخیر اوج گرفته است. به نظر من اصل مشکل همین جاست و تا قیمت ها اصلاح نشود انگیزه ها برای شکل دهی مصرف انرژی به نحو کارا چه در بخش مصرف و چه در بخش تولید به وجود نخواهد آمد و به نظر من بحث های دیگر مطرح شده توسط برخی که به لزوم اصلاح چارچوب های دیگر تاکید دارند و اصلاح قیمت ها را چندان موثر نمی دانند، خیلی قابل اتکا نیست.



***ایرنا: به طور کلی شما معتقدید بهترین راهبرد برای مدیریت بر منابع انرژی کشور چیست؟ آیا ما باید به سمت افزایش خام فروشی پیش برویم؟

**زمان زاده: آنچه مشخص است اینکه اگر تحریم ها به نقطه یی برسند که ما بتوانیم صادارت خود را افزایش دهیم و انرژی بیشتری را در بازارهای جهانی بفروشیم، به نظر من مشکلی ندارد؛ به این شرط که سیاست ما در قبال درآمدهای حاصل از فروش این مواد مثل یک دهه ی گذشته و به ویژه در دولت های نهم و دهم نباشد. اگر ما منابع نفتی خود را بفروشیم و منابع حاصل از آن یا حداقل بخش مهمی از آن را در حساب صندوق توسعه ی ملی انباشت کنیم و از منابع این صندوق در راستای سرمایه گذاری برای نسل های آینده استفاده شود، این شاید کاراتر از این باشد که منابع انرژی ما در زمین باقی بماند.

اگر بازدهی و نحوه ی استفاده از این منابع و پس اندازی که می کنیم و بازدهی که از این پس انداز می توانیم بدست آوریم به نحوی بهینه مدیریت شود، به طور احتمالی از نگه داشتن منابع انرژی در زمین برای استفاده نسل های بعد هم بهتر است. بنابراین مساله ی مهم بحث میزان صادرات نیست بلکه نحوه ی استفاده از درآمدهای حاصل از آن است. اگر قرار باشد همه ی این درآمدها خرج شود به طور مسلم هرچه کمتر منابع نفتی خود را استخراج کنیم بهتر است ولی اگر مدیریت درآمدها به نحو بهینه باشد و بازدهی خوبی از منابع ارزی که پس انداز می کنیم داشته باشیم، به نظر من برای نسل های آتی هم این بهتر است و در واقع یک منبع درآمدی ارزی بزرگ خواهیم داشت که همه ی نسل هایی که به مرور به وجود می آیند از منابع آن بهره مند می شوند.



***ایرنا: هدف از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها، اصلاح الگوی مصرف در کشور از یک سو و افزایش رفاه طبقات پایین اجتماعی از سوی دیگر اعلام شده بود. اما با گذشت زمان و به جز یک برهه ی زمانی اندک، طبق اعلام مسوولان و منابع رسمی کشور این طرح نه تنها به اهداف از پیش تعیین شده نرسید بلکه به تضعیف هرچه بیشتر دهک های پایین جامعه منجر شد. به نظر شما دلیل موفق نبودن این قانون در فاز نخست چه بود؟

**زمان زاده: به نظر من دو نکته ی کلیدی در این ارتباط وجود داشت. بحث شیب افزایش قیمت ها و نحوه ی هزینه ی درآمد ناشی از آن بزرگترین ضعف های فاز نخست بود که پیامدهای مثبت قانون را کاهش داد و پیامدهای منفی آن را در عوض افزایش داد. اینکه فاز نخست موجب کاهش قدرت خرید دهک های پایین جامعه شد، به این قضیه بر می گردد که رکود و به ویژه تورمی که طی دو سال گذشته اتفاق افتاده است، به طور عمده ناشی از برقراری تحریم ها بود. به نظر من اجرای فاز نخست طرح هدفمندی به طور قطع و بدون شک رفاه نسبی طبقات پایین درآمدی را نسبت به طبقات بالای درآمدی افزایش داده است. زیرا پیش از اجرای این طرح بخش زیادی از یارانه ی انرژی به مصرف کنندگان انرژی تعلق می گرفت؛ به این معنی که هرکس انرژی بیشتری مصرف می کرد از یارانه ی بیشتری بهره می برد و به طور حتم طبقات بالای جامعه از مصرف بیشتری برخوردار بودند و طبقات پایین چون مصرف کمتری داشتند از یارانه ی کمتری بهره می بردند. وقتی که حتی ما یارانه را به طور مساوی میان همه ی مردم تقسیم کردیم در واقع یارانه را از طبقات بالا به طبقات پایین جامعه منتقل کردیم و این به وضوح به این معناست که رفاه نسبی از طبقات بالا به طبقات پایین منتقل شد. این نکته نیز درست است که پیامدهای منفی رفاهی افزایش تورم برای طبقات پایین جامعه بیشتر است اما مساله ی کلیدی این است که پیامدهای تورمی این دوسال به دلیل اجرای هدفمندی نبوده است بلکه با شدت گرفتن تحریم ها مرتبط است. بنابراین اینگونه جمع بندی کنم که بحث هدفمندی، رفاه نسبی طبقات پایین جامعه را افزایش داد ولی تورم ناشی از تحریم ها، رفاه مطلق طبقات پایین جامعه را در اواخر سال 1392 نسبت به اوایل سال 1390 کاهش داد.



***ایرنا: برخی کارشناسان ضعیف بودن اثر جانشین های مناسب به منظور تغییر در رفتار مصرف کننده را یکی از عوامل اصلی بی اثرشدن قانون هدفمندی در فاز نخست می دانند. تحلیل شما در این ارتباط چیست؟

**زمان زاده: به نظر من در ارتباط با بیشتر منابع انرژی مصرفی از جمله آب و برق، مهمترین نشانه (سیگنال)، نشانه های قیمتی است. در بنزین هم به طور حتم نشانه ی قیمتی مهم است اما به خصوص در شهرهای بزرگ، توسعه ی حمل و نقل عمومی به طور موازی در کنار سیاست هدفمندی یارانه ها یک سیاست تکمیلی محسوب می شود. در نهایت مساله ی کلیدی این است که بدون اصلاح قیمت های حامل های انرژی اینکه انتظار داشته باشیم کارایی در مصرف به وجود بیاید، اشتباه است. نکته ی دوم اینکه حتی اگر ما بخواهیم سیاست های توسعه یی برای مثال در حمل و نقل شهری را داشته باشیم، ارزیابی مفید بودن آن دوباره به قیمت های انرژی مرتبط است. یعنی اگر قیمت های انرژی ما بالا باشد و ما بتوانیم با توسعه حمل و نقل عمومی مصرف انرژی را کاهش دهیم، بازدهی اجرای طرح های توسعه حمل و نقل خیلی بیشتر است و به صرفه است که این کار را انجام دهیم. اما وقتی قیمت های انرژی را پایین نگه داشته باشیم این انتقال از حمل و نقل خصوصی به حمل و نقل عمومی بازدهی پایینی دارد، بنابراین احتمال اجرای چنین طرح هایی کاهش می یابد.



***ایرنا: برخی تحلیلگران ظرفیت اندک جذب سرمایه را مشکل اصلی اقتصاد ایران می دانند که خود به رکود تورمی کشور دامن زده است. نظر شما در این ارتباط چیست؟ راه حل شما برای گریز از این معضل چیست؟

**زمان زاده: به نظر من، هم در ارتباط با اثر تورمی هدفمندی و هم اثر رکودی آن از طرف برخی از اقتصاددانان بیش از حد اغراق شده است و عمده ی مساله یی که اتفاق افتاده است این است که چند شوک بزرگ طی سه سال گذشته به اقتصاد ایران وارد شده است که یکی از آن ها هدفمندی یارانه ها بوده است. اما بزرگترین شوک اقتصادی که حداقل طی دوسال گذشته یعنی سال 1391 و 1392 به اقتصاد کشور وارد شده است بحث تحریم های اقتصادی است که پیامدهای تورمی و رکودی ناشی از تحریم ها به طور کامل بر پیامدهای تورمی و رکودی بحث هدفمندی غالب بود و چون این دو به دنبال هم رخ داد خیلی از کارشناسان نتایج تورمی و رکودی که به ویژه در دو سال گذشته رخ داد را به طرح هدفمندی منتسب می کنند. در حالی که بخش مهم و عمده ی رکود تورمی ناشی از تحریم های اقتصای بود که از مسیرهای مختلف اقتصاد ما را دچار آسیب های جدی کرد. بنابراین ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که ارزیابی بیش از حدی از پیامدهای منفی فاز اول طرح هدفمندی نداشته باشیم.

با وجود این باید آسیب شناسی مرحله ی اول صورت گیرد و دو نقطه ی ضعف فاز نخست در نظر گرفته شود. اما در ارتباط با پیامدهای رکودی و تورمی آن، به نظر من با توجه به بحث تحریم ها باید قدری محافظه کارانه برخورد کنیم. بر این اساس من پیش بینی می کنم که با توجه به کاهش شیب افزایش قیمت ها، با شوک چندانی رو به رو نباشیم. بنابراین راه حل گریز از این معضل این نیست که فاز دوم طرح هدفمندی را متوقف کنیم به خصوص اینکه شیب افزایش قیمت ها ملایم است و اجرای آن ضروری و گریزناپدیر است. پس باید مشکل اصلی را حل کنیم که همان بحث برداشتن تحریم ها است و اگر آن حل شود به نظر من اجرای فاز دوم هدفمندی نمی تواند اقتصاد ایران را با بی ثباتی در کوتاه مدت و پیامدهای رکودی و تورمی چندان قابل توجهی در میان مدت رو به رو کند.



***ایرنا: دولت به تازگی خط فقرهای 5 گانه یی را که پرداخت یارانه برمبنای آن صورت خواهد گرفت، اعلام کرده است. گذاشتن سقف درآمدی مشخص با توجه به تفاوت های فاحش هزینه های زندگی در مناطق مختلف ایران را چطور ارزیابی می کنید؟برخی کارشناسان گذاردن خط فقرهای متناسب با شرایط خانوارهای مختلف را پیش می کشند، نظر شما در این ارتباط چیست؟ در نگاه کلان تر، رویکرد خوداظهاری که دولت برای شروع روی آن حساب باز کرده است و مبنا را اعتماد به مردم گذاشته است، چقدر موفق می دانید؟

**زمان زاده: من فکر می کنم که اگر تنها بر فرم های خود اظهاری پرشده از طرف مردم اتکا شود و بحث راستی آزمایی آن مورد استفاده قرار نگیرد، به طور عملی کسانی که از درآمدهای بالایی برخوردارند، اگر قرار بر ثبت نام باشد در این فرم درآمد خود را کمتر از مقدار واقعی اعلام می کنند یا فرم را پر نمی کنند زیرا می دانند که اگر درآمد واقعی خود را اعلام کنند از طرح حذف می شوند. بر این اساس باید منتظر ماند و دید چند درصد جامعه فرم خود اظهاری راپر نکرده اند و در این مرحله انصراف داده اند. اگر این درصد به طور نسبی مناسب باشد شاید بتوان به همین میزان اکتفا کرد و آن می تواند به اجرای فاز دوم هدفمندی کمک کند. اما اگر تعداد انصرافی ها کم باشد، باید هم بحث راستی آزمایی را مد نظر قرار داد و هم بحث اینکه بر اساس چه مبنای درآمدی کسانی که فرم خوداظهاری را پر کردند حذف شوند. بحث شما اینجا صادق است و اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد، حداقل باید سه مبنای درآمدی مدنظر قرار گیرد و این سه مبنا هم به نظر من بر اساس مناطق جغرافیایی چندان مناسب نیست بلکه می توان در تهران از یک سقف درآمدی استفاده کرد و در شهرهای بزرگ از سقف درآمدی خاص خود و سومین سقف درآمدی را به روستاها و شهرهای کوچک اختصاص داد. پس به نظر من اگر قرار بر حذف افراد بر اساس سقف درآمدی باشد، این مساله نمی تواند معیاری برای کل کشور باشد و بهتر است که از چند مبنای مختلف با توجه به وضع درآمدی هر منطقه استفاده کنیم. به نظر من اگر در این فاز تعداد افراد انصرافی و افرادی که بر اساس فرم خوداظهاری حذف می شوند، چیزی در حدود 20 تا 25 درصد یارانه بگیران باشد من بحث راستی آزمایی را به دولت توصیه نمی کنم؛ اما اگر کمتر از 10 درصد باشد، در آن صورت استفاده از بحث راستی آزمایی تا حدودی گریزناپذیر می نماید.



***ایرنا: دولت هم چندان مایل به سرکشی در اموال و حساب های مردم نیست.

**زمان زاده: بله. به طور حتم این بستگی دارد به اینکه مبنادادن به فرم های خوداظهاری، باعث حذف چه مقدار از یارانه بگیران می شود. همان طور که گفتم اگر میزان انصرافی ها تا سطح 25 درصد برسد، وارد شدن به بحث راستی آزمایی ضرورتی ندارد.



***ایرنا: در ادامه ی بحث، رویکرد دولت در هزینه کرد مبلغ انصرافی یارانه ی هر شهر برای همان شهر را چگونه می بینید؟ تفاوت جغرافیایی و دوری از مرکز به طور طبیعی محرومیت هایی را در برخی نقاط سبب شده است که ممکن است موجب کاهش انصراف از یارانه در این مناطق شود. در ارتباط با این رویکرد اعلامی دولت چه نظری دارید؟

**زمان زاده: به نظر من بهتر است که این سیاست اجرا نشود. به نظر من بهترین سیاست همان است که ما منابع آزاد شده از این محل را به طور عمومی به مسایل عمومی از جمله بهداشت، آموزش و حمل و نقل عمومی تخصیص بدهیم تا اینکه بخواهیم منطقه بندی کنیم تا بر این اساس بودجه را تخصیص دهیم. چون به هرحال بر اساس مصوبات مجلس در بودجه ی کل کشور این تخصیص ها صورت می گیرد و به نظر من بهترین رویکرد در این طرح همین است که در بخش های خاصی از جمله بهداشت و بیمه تمرکز کنیم و منابع را برای همه ی مردم یا در صورت شناسایی برای طبقات ضعیف جامعه تخصیص دهیم.



***ایرنا: شما این بسته ی اعلامی دولت را که یارانه را از حالت به طور صرف نقدی به بسته یی از پوشش بیمه همگانی، گسترش بهداشت، حمل و نقل عمومی، توسعه ی پایدار و محیط زیست در کنار دادن بن کالا به طبقات محروم جامعه در بر می گیرد، چطور ارزیابی می کنید؟

**زمان زاده: حذف یارانه ی فاز نخست هدفمندی به نظر من هزینه ها و جنجال های اجتماعی-سیاسی ایجاد می کند که بیشتر از منافع آن است. بنابراین توصیه ی من این است که تا هر زمانی که این طرح ادامه پیدا می کند یارانه ی نقدی فعلی را برای افرادی که در این فاز یارانه بگیر خواهند بود داشته باشیم. اما بحث باقی مانده در ارتباط با منابع حاصل از حذف برخی از گروه ها و منابع حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی در فاز دوم است که رقم مناسبی خواهد شد و به نظر من در ارتباط با این رقم در حوزه هایی که ذکرکردم، برنامه ریزی باید صورت بگیرد. پس کاهش یارانه 45 هزار و 500 تومانی به نظر من برای دولت هزینه ی سیاسی-اجتماعی خواهد داشت و منافع اقتصادی که از آن حاصل خواهد شد با این هزینه ها نمی خواند و به نظر دولت هم قصد حذف آن را ندارد.



***ایرنا: از دیگر مباحث مهمی که در تدوین و اجرای این قانون مورد تاکید قرار گرفته است، پرداخت یارانه ی متناسب به واحدهای تولیدی یا به عبارت بهتر «یارانه ی تولید» است که با تجربه ی تلخی در فاز نخست این قانون همراه شد. نحوه ی تخصیص یارانه به واحدهای تولیدی کشورمان که به طور واقعی به تولید کمک می کنند را چگونه می بینید؟ چطور می توان در این موضوع زمینه های فسادبرانگیز و ایجادکننده ی رانت را کنترل و محدود کرد تا واحدهای تولیدی حیاتی و با اولویت که از سوددهی کافی برخوردارند، از یارانه ی مناسب بهره مند شوند؟

**زمان زاده: به نظر من توزیع یارانه به صورت نقدی به بخش تولید به سادگی توزیع آن به بخش خانوارها نیست؛ زیرا اطلاعات خانوارها به طور کامل بر اساس شناسنامه و کد ملی مشخص است ولی در ارتباط با تولیدکنندگان اینچنین شناسنامه ی دقیقی نداریم. نمی دانیم تولیدکننده چقدر تولید می کند و چقدر مصرف دارد. بنابراین به نظر من بهترین راهبرد این است که بر اساس یک قاعده ی عمومی اگر خواهان تخصیص این منابع در بخش تولید هستیم، این کار را انجام دهیم. بهترین قاعده یی هم که برای کمک به تولید و تولید کننده به ذهن من می رسد، این است که بر اساس معافیت های مالیاتی عمل کنیم. به این معنی که با توجه به اینکه مالیات های هر تولید کننده مشخص است، با در نظر گرفتن منابعی که خواهان تخصیص آن هستیم، تولید کننده از پرداخت بخشی از مالیات معاف شود و این قاعده برای همه ی تولیدکنندگان در نظرگرفته شود. این قاعده یی صریح، ساده و شفاف است و به تولید نیز کمک می کند.



***ایرنا: به نظر شما این پیشنهاد به نوعی یکسان دیدن تمام واحدهای تولیدی نیست؟ از رقابت در تولید نمی کاهد؟

**زمان زاده: اگر بخواهیم وارد شناسایی تولیدکننده و صنایع مختلف شویم، هزینه های سنگین شناسایی و همچنین فساد را در پی دارد؛ چون وقتی وارد جزییات می شویم در آن زمان بحث چانه زنی ها شروع می شود. اما زمانی که قاعده ی عمومی زیر عنوان مالیات داشته باشیم، چون مالیات ها مشخص است، منابعی را که می خواهیم به این طرح تخصیص دهیم، زیر عنوان معافیت های مالیاتی می بخشیم و هر تولیدکننده یی که فعالیت بیشتری انجام می دهد و تولید بیشتری دارد، در نتیجه از معافیت مالیاتی بیشتری برخوردار می شود. از یک جهت دیگر نیز مفید است و آن هم اینکه به تولید کنندگانی که درحال پرداخت مالیات هستند این مزیت را می دهد تا قدرت رقابتی خود با تولیدکنندگانی که در حال فرار مالیاتی هستند، افزایش دهند. از هر دوجنبه به نظر من سیاست معافیت مالیاتی بهترین گزینه است که هزینه های کم و منافع بالایی برای بخش تولید دارد.



***ایرنا: از دیگر مواردی که موجب نگرانی مردم شده است، شوک احتمالی حاصل از تعدیل نرخ های انرژی است که ممکن است به تورم شدید منجر شود. مهمترین راهکار برای کاستن از بار این شوک چیست؟ دولت با در دست داشتن بیشتر اهرم های اقتصادی کشور، چگونه می تواند این شوک را کنترل کند و پیامدهای آن را برای مردمی که از آن آسیب می بینند، کاهش دهد؟

**زمان زاده: همان طور که گفتم وقتی که ما پیامدهای تورمی و رکودی فاز نخست هدفمندی یارانه ها و شرایط فعلی اقتصاد کشور را در نظر بگیریم، به نظر من خیلی جای نگرانی وجود ندارد و این هم به دو دلیل است. دلیل نخست اینکه تورم از اوج حدود 40 درصدی که داشت در حال نزول است و به 35 درصد رسیده است و طی ماه های آتی این روند کاهش شدت هم خواهد گرفت. بر این اساس در سیر نزولی تورم که شدید هم خواهد بود و تا اواخر تابستان تورم میانگین حدود 20 درصدی محتمل است، در این شرایط نزولی تورم، به نظر من افزایش 25 تا 30 درصدی حامل های انرژی به طور عملی مانعی برای تداوم سیر نزول تورم نیست و تنها اتفاقی که می افتد تا حدودی در کوتاه مدت سرعت کاهش تورم را کم می کند. پس نگرانی از پیامدهای تورمی فاز دوم منتفی است. تنها بزرگترین ریسکی که برای اجرای فاز دوم هدفمندی وجود دارد، بحث باقی ماندن تحریم ها است و اینکه اگر اجرای فاز دوم این طرح در ماه های آینده با ریسک به نتیجه نرسیدن گفت و گوهای هسته یی همراه شود، آن زمان پیامدهای منفی تورم به پیامدهای به نتیجه نرسیدن گفت و گوها هم اضافه می شود و به احتمال زیاد شرایط را با بی ثباتی رو به رو خواهد کرد. اما اگر گفت و گوها در چارچوبی که در حال پیشرفتن است، حرکت کند و توافق هسته یی صورت گیرد، به نظر من هیچ نگرانی نباید از بابت برگشتن تورم یا افزایش تورم و تعمیق رکود ناشی از هدفمندی یارانه ها داشته باشیم. پس به شرط رسیدن به توافق هسته یی اقتصاد ایران طی چند سال آینده شرایط تورم پایین و رشد بالا را تجربه خواهد کرد فارغ از اینکه هدفمندی اجرا بشود یا نشود.



***ایرنا: چشم انداز اقتصادی کشور را در سال 1393 چگونه می بینید؟

**زمان زاده: بزرگترین ریسک اقتصاد ایران در زمان حاضر ریسک تحریم ها و سرانجام آن است. اگر ما در سال 1393 به سمت رفع تحریم ها و توافق هسته یی گام برداریم، ریسک اقتصاد ایران کاهش پیدا خواهد کرد و تورم سیر نزولی خود را ادامه خواهد داد و به احتمال زیاد ما به تورم زیر 15 درصد پایداری در سال های آتی خواهیم رسید و رشد اقتصادی حداقل مناسبی را که بالای 5 درصد برای آن محتمل است، طی چند سال آینده خواهیم داشت. در مقابل به نتیجه نرسیدن گفت و گوهای هسته یی، بزرگترین ریسک اقتصاد است و می تواند دوباره رکود و تورم را تعمیق ببخشد. در هر دو صورت اجرای فاز دوم هدفمندی با شیب افزایش حدود 30 درصدی قیمت های انرژی، متغیری تعیین کننده در روند اقتصاد ایران نخواهد بود.

*گفت و گو از: مسعود گودرزی (گروه پژوهش های خبری)
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
شریعتمداری خبر داد:
اعلام نرخ بنزین تا پایان هفته جاری/ یارانه اردیبهشت ماه پرداخت می شود

تهران - ایرنا - معاون اجرایی رییس جمهوری گفت: قیمت بنزین در سال 1393 تا پایان هفته جاری اعلام می شود و تک نرخی یا دو نرخی بودن آن به اطلاع مردم می رسد.

81131088-5638924.jpg

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محمد شریعتمداری» این مطلب را روز دوشنبه در حاشیه گردهمایی معاونان برنامه ریزی و اشتغال و مدیران کل دفاتر امور اقتصادی استانداری های سراسر کشور در وزارت کشور و در جمع خبرنگاران بیان کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره واریز سهمیه بنزین 400 تومانی خودروها تاکید کرد: سهمیه بنزین خودروهای عمومی واریز شده است و قیمت بنزین برای سایر خودروها نیز تا آخر هفته اعلام می شود.

جانشین رییس ستاد هدفمندی یارانه ها یادآور شد: افرادی که در کارت های خود بنزین 400 تومانی دارند، می توانند از سهمیه بنزین خود استفاده کنند.

شریعتمداری در پاسخ به سوالی درباره پرداخت یارانه اردیبهشت ماه اظهارداشت: یارانه اردیبهشت ماه نیز به ثبت نام کنندگان پرداخت می شود.

وی همچنین درباره میزان ثبت نام کنندگان یا افراد انصرافی در طی 10 روز گذشته تصریح کرد: اطلاعات در حال پردازش است و هنوز اطلاعاتی در مورد تعداد افراد ثبت نام کننده یا انصراف دهنده منعکس نشده است.

معاون اجرایی رییس جمهوری درباره نظرسنجی های گذشته دولت و برآورد از تعداد انصراف دهندگان گفت: براساس نظرسنجی ها برآورد ما این بود که یک دهک انصراف خواهند داد ولی هنوز آمار کاملی از انصرافی ها وجود ندارد و اطلاعات خانوارها در حال پردازش است.

وی همچنین درمورد افزایش قیمت های کرایه های حمل و نقل عمومی اظهارداشت: افزایش کرایه خودروهای حمل و نقل عمومی با هماهنگی وزارت کشور انجام می شود و این اقدام متناسب با نرخ حامل های انرژی، تصمیم شورای شهر و مراجع ذیصلاح اجرا می شود.

معاون اجرایی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: تا اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، قیمت ها ثابت می ماند تا بعد از عبور از مرحله دوم این قانون تصمیم لازم اتخاذ شود.

شریعتمداری در پاسخ به این پرسش که آیا کل ثبت نام کنندگان فرم های خود اظهاری یارانه دریافت می کنند؟، گفت: تمامی افرادی که ثبت نام کرده اند یک مرحله را گذرانده اند و دولت به همه اعتماد لازم دارد.

وی درباره تعداد ثبت نام کنندگان یا انصراف دهندگان از دریافت یارانه خاطرنشان کرد: هنوز آمار کافی درباره تعداد ثبت نام کنندگان یا انصراف دهندگان از دریافت یارانه وجود ندارد چرا که اطلاعات در حال پردازش است.

جانشین رییس ستاد هدفمندی یارانه ها یادآور شد: درهای انصراف از دریافت یارانه هنوز باز است و ساز و کار آن اعلام شده است.

شریعتمداری ادامه داد: دولت تدبیر و امید به افراد اعلام نیاز به دریافت یارانه اعتماد کامل دارد، مگر در طی دوره زمانی در مواردی اندک خلافش ثابت شود.

وی همچنین از عملکرد صدا و سیما در انعکاس اخبار مربوط به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه قدردانی کرد و اظهارداشت: البته رویکرد رسانه ملی در همه موارد متناسب با دیدگاه های دولت نبود.

معاون اجرایی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: مخاطب ما دهک های 9 و 10 بودند اما از برنامه های صدا و سیما چنین هدفی مشاهد نشد و این از برنامه های صدا و سیما برآمد که همه مخاطبان انصراف دهندگان یارانه ها هستند.

سیام(3)**7261**9132**ل.ا**1336



انتهای پیام /*
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
کرباسیان:
کالاهای اساسی فاز دوم هدفمندی یارانه ها تامین شد

تهران - ایرنا - رییس کل گمرک ایران از تامین و ذخیره کالاهای اساسی مورد نیاز در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر داد.

81131989-5640505.jpg

به گزارش ایرنا، مسعود کرباسیان عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در رابطه با تامین کالاهای اساسی مورد نیاز در راستای اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها، افزود: کالاهای اساسی مورد نیاز به میزان مناسب تامین و ذخیره سازی شده است.

وی ادامه داد: هرچند در اوایل سال گذشته مشکلاتی در تامین برخی از کالاهای اساسی و دارو وجود داشت اما هم اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: گمرک ایران حتی در تعطیلات نوروز نیز تعطیل نبوده به طوری که توانسته ایم 24 ساعته فعالیت های خود را انجام دهیم، این در حالی است که با راه اندازی سامانه جامع گمرکی و توافق با سازمان استاندارد زمان را برای واردات کالا بیش از پیش کوتاه کردیم.

کرباسیان درخصوص تعرفه های جدید گمرکی در سال 93، اظهار داشت: دولت همانطور که بودجه را با کمک مجلس شورای اسلامی در زمان مقرر ارائه کرد، تعرفه های گمرکی را نیز از اول سال نهایی و از دو هفته پیش به تمام گمرکات کشور ابلاغ کرده است.

رییس کل گمرک ایران تصریح کرد: با تمهیدات اتخاذ شده از سوی دولت مطالباتی که در گذشته به طور سالانه ایجاد می شد را در سال جاری نخواهیم داشت و براساس تدابیر دولت، کمیسیون ماده یک در طول سال می تواند اصلاحات مورد نیاز را درخصوص طبقه بندی کالاها انجام دهد که در آن صورت فعالیت های اقتصادی روان تر خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص افزایش تعرفه های گمرکی نیز گفت: افزایش نرخ تعرفه برای سال جاری نداشتیم و تنها تعرفه چند قلم کالا به منظور حمایت از تولید داخل افزایش داشته است.

به گفته وی، تعرفه گمرکی برخی از لوازم خانگی خارجی، مشمول افزایش تعرفه گمرکی شده اند.

وی درباره تعرفه واردات خودرو نیز گفت: این تعرفه ها تقریبا همانند تعرفه های سال گذشته است و خودروهای تا 2000 سی.سی با تعرفه 40 درصد و خودروهای1500 سی.سی با تعرفه 55 درصد امکان ورود دارند، این در حالی است که خودروهای بالای 2500 سی.سی به غیر از خودروهایی که در گذشته ثبت سفارش شده اند، امکان واردات ندارند.

رییس کل گمرک ایران، درباره الکترونیکی کردن گمرکات ایران نیز گفت: با همکاری دانشگاه ها به خصوص دانشگاه تهران سیستم الکترونیکی را در گمرکات کشور پیاده سازی و در بخش ترانزیت اظهار از راه دور را راه اندازی کردیم، ضمن آنکه سیستم هوشمند تسویه را در مبدا و مقصد انجام می دهد. همچنین سیستم ردیابی ماهواره ای از هفته آینده در گمرک راه اندازی خواهد شد.

کرباسیان اظهار داشت: دستگاه های ایکس ری نیز برای دروازه های ورودی خریداری شده و برای تسهیل در واردات نیز سیستم اظهار از راه دور و در ارتباط با سیستم جامع گمرکی در 87 درصد گمرکات نظیر تهران، بوشهر، خرمشهر، شهید رجایی، فرودگاه امام، بندر امام و بازرگان راه اندازی شده است.

به گفته وی، مجوزها به صورت الکترونیک صادر می شود و عبور از مسیر قرمز که در گذشته 226 ساعت طول می کشید به 26 ساعت کاهش یافته است، در این مسیر کالاها ارزیابی و اسناد چک می شد.

به گفته وی 85 درصد واردات در گذشته تحت این رویه انجام می شد اما هم اکنون کاهش یافته است.

رییس کل گمرک گفت: عبور از مسیر زرد که 5 درصد کالاها در گذشته از این مسیر عبور می کردند از بالغ بر 160 ساعت به 16 ساعت در حال حاضر کاهش یافته است و مسیر سبز که پیشتر کمتر از دو درصد واردات کالا از آن انجام می گرفت و هم اکنون به بیش از 20 درصد افزایش یافته، به هفت ساعت رسیده است.

به گفته کرباسیان 80 درصد گمرکات کشور به سیستم های جدید متصل شده اند و امیدواریم از 2 هفته آینده کل گمرکات کشور به صورت یکپارچه زیر پوشش این سیستم قرار گیرد.

وی گفت: در زمینه صادرات نیز از هفته آینده اظهار از راه دور را راه اندازی می کنیم ضمن آنکه در زمینه سیستم کارنه تیر یا ترانزیت بین المللی هم این سیستم راه اندازی شده و تسویه یکروزه انجام می شود.

اقتصام(3)9141/م.ب**1558



انتهای پیام /*
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
نماینده مجلس: زمان افزایش قیمت بنزین را نمی توان عقب انداخت
اصفهان- ایرنا- نماینده مردم نایین و خوروبیابانک در مجلس شورای اسلامی گفت: زمان افزایش قیمت بنزین را نمی توان به عقب انداخت زیرا در این صورت دولت به درآمدهای پیش بینی شده برای بودجه امسال دست نمی یابد.

81131899-5640451.jpg
سید حمیدرضا طباطبایی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر دولت افزایش قیمت بنزین را به ماههای آینده موکول کند آنگاه ناچار می شود در ماههای پایانی سال قیمت ها را با شیب تند افزایش دهد.

وی در باره اظهار نظر برخی کارشناسان اقتصادی که از دولت خواسته اند زمان افزایش قیمت بنزین را به تعویق بیندازد، گفت: اگر دولت دست نگه دارد از عدد بودجه ای که در کل سال باید از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بدست آید عقب می ماند و این موضوع به صلاح نیست.

وی با بیان اینکه درباره عددی که دولت باید از محل افزایش قیمت حامل های انرژی برای مواردی مانند سلامت و تولید داخلی هزینه کند، تصمیم گیری شده است، اظهار کرد: افزایش قیمت ها در باره آب، برق و گاز پیش بینی و اعمال شده و به احتمال زیاد در این هفته در باره قیمت بنزین نیز اطلاع رسانی می شود.

طباطبایی تصریح کرد: توصیه مجلس شورای اسلامی به دولت این است که شیب افزایش قیمت ها ملایم باشد تا آثار تورمی آن کمتری در کشور شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اگر بنزین گران شود همه چیز گران می شود، افزود: هدف اصلی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها این بوده که قیمت ها به واقعیت نزدیک شود اما این موضوع با پرداخت یارانه به مردم جبران شود.

وی گفت: دولت باید به سر جمع درآمدی که از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تعیین شده برسد و اینکه قیمت کدام حامل انرژی بیشتر گران شود در اختیار خود دولت است.

وی با اشاره به انتقاداتی که مجلس از نحوه ثبت نام مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها دارد، گفت: دولت هنوز مشخص نکرده است که به چه میزان درآمدی می خواهد یارانه دهد.

طباطبایی اضافه کرد: به دلیل اینکه این موضوع هنوز مشخص نیست نمی توانیم بگوییم چه کسانی استحقاق دریافت یارانه دارند یا ندارند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
ک اقتصاددان در گفت‌وگو با ایسنا:
پرداخت مستقیم یارانه‌ها بی معنی است/ نسخه شفابخش اقتصاد ایران "عقلانیت" است


یک استاد اقتصاد که از منتقدان پرداخت مستقیم یارانه ها به شمار می‌رود معتقد است "وقتی در کشوری تعداد زیادی از مردم زیر خط فقر باشند، یارانه‌ها بهتر از پرداخت‌های مستقیم خواهد بود".



دکتر عبدالحسین ساسان، یکی از اقتصادانانی است که در هشت سال گذشته با امضا کردن نامه‌های چندگانه مخالفت خود را با سیاست‌های اقتصادی دولت نهم و دهم اعلام کرد. اکنون با استقرار دولت یازدهم و حضور افرادی در راس تیم اقتصادی دولت که به اصول علم اقتصاد احترام می گذارند، وی همچنان کرسی نقد خود را حفظ کرده و به انتقاد از تداوم سیاست‌ها بحران زا در اقتصاد کشور می‌پردازد.

برخلاف موافقان اقتصادی طرح هدفمندی که حذف یارانه‌ها را هدف مقدس اقتصاد ایران می‌دانند وی معتقد است "هدف مقدس و خوب، رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم و بیکاری کم است نه حذف یارانه‌ها".

در گفت‌وگوی تفصیلی ایسنا با این استاد دانشگاه به بررسی طرح هدفمندی یارانه‌ها و آسیب شناسی این طرح و همچنین بحران‌های اقتصاد ایران و راه حل‌های برون رفت از این بحران‌ها پرداختیم که متن این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید:

- فاز اول هدفمندی یارانه‌ها با تمام کم و کاستی‌ها اجرا شد. سوال اول من این است که به نظر شما برای رفع نواقص طرح در مرحله دوم، چه کسانی و به چه شکلی باید یارانه دریافت کنند ؟



به نظر من در درجه اول باید پرسید آیا باید به مردم یارانه داد؟ آیا باید هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کرد یا خیر؟ این سوالات بر سوال‌های شما مقدم است.



ببینید یارانه‌ها مطلقاً بد هستند، همان طور که قرص و بیماری بد است. اما وقتی در کشوری تعداد زیادی از مردم زیر خط فقر باشند یارانه‌ها بهتر از پرداخت‌های مستقیم خواهد بود. اگر بخواهید به 70 درصد از مردم یارانه بدهید تا هزینه زندگی آن ها را تامین کنید این کار پر هزینه، پر چالش و اشتباه خواهد بود چون باید این 70 درصد را از میان 100 درصد انتخاب و پیدا کنید. در این مواقع در بحث‌های پخته شده و تخصصی اقتصاد گفته می‌شود یارانه‌ها را حذف نکنید.



در شرایطی که بسیاری از صاحبان مشاغل آزاد درآمد خود را نمیدانند، اگر یارانه حذف شود هزینه سرسام آور جمع آوری اطلاعات و هزینه وحشتناک اشتباه کاری‌ها اجتناب ناپذیر خواهد بود زیرا معیار مناسبی برای سنجش درآمد افراد نداریم.



مثلاً در مورد کسبه گفته می‌شود سرقفلی معیار خوبی است اما به نظر من اصلاً این گونه نیست. زیرا سرقفلی سرمایه فرد است و ممکن است قیمت سرقفلی و اجاره مغازه فردی بالا باشد، اما به نان شب محتاج باشد. "میلتون فریدمن"، اقتصاددان بزرگ باور دارد درآمدها و هزینه‌های زندگی انسان متناسب با سیکل زندگی او است و به هیچ وجه نمی‌توان در برهه‌ای از زمان درآمدها را تشخیص داد. این موضوع برای مالیات‌ها نیز صدق می‌کند. پرداخت یارانه نقدی به افراد یعنی مالیات منفی. در مالیات مثبت نیز این مشکل وجود دارد. شناسایی طبقات مالیات گیر در اقتصادی که ثبت نمی‌شود بسیار مشکل است و میزان فروش بسیاری از مغازه‌ها قابل تعیین نیست.



در غرب به دلیل دیجیتالی بودن و پیوستگی بانک های اطلاعاتی به یکدیگر، سیستم مالیاتی و اطلاعاتی کامل است، اما بخش اعظم اقتصاد ایران بدون تابلو است و ضبط نمی‌شود. بر اساس نظریه‌های اقتصادی، تا زمانی که کمتر از 10 الی 20 درصد مردم به زیر خط فقر برسند، هیچ کس هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت مستقیم آن را توصیه نمی‌کند.



- پس شما معتقدید ساختار اقتصاد ایران با این شیوه پرداخت همگون نیست. پس یارانه‌ها در چه قالبی، به چه شکلی و به چه میزان باید پرداخت شود؟



در این رابطه می‌توان نظرات روز و نظرات سیاسی مرتبط با نیاز جامعه را دخالت داد. در گذشته در آمریکا کوپن‌هایی برای تهیه غذا بین مردم نیازمند توزیع می‌شد، اما دولت‌های جدید ترجیح می‌دهند این کمک‌ها به صورت خدمات آموزشی و بهداشتی باشد و تحولی در این زمینه ایجاد شده است. اگر همیشه به نیازمندان بن‌های غذایی داده شود این هزینه‌ها به عدالت جامعه کمک می‌کند، اما کارایی جامعه را کاهش می‌دهد اما اگر این هزینه‌ها برای آموزش مصرف شود، کارایی جامعه افزایش می‌یابد و انسان‌ها سالم‌تر و داناتر ‌می‌شوند و این نکته بسیار دارای اهمیت است که در یارانه‌ها نظرات مردم و نظرات روز گنجانده شود.

اگر کشوری دارای روستاهای فراوان باشد، مسولان یک نوع تصمیم گیری می‌کنند و اگر کشوری دارای شهرهای پرجمعیت و متمرکزی باشد، گونه‌ای دیگر تصمیم گیری می‌شود. اما آنچه مسلم است کمک‌های مستقیم در شرایط کنونی مانند ایران که درصد قابل توجهی از جمعیت کل زیر خط فقر هستند معنی نمی‌دهد.



به صورت خلاصه شما با جامعه ای مواجه هستید که اکثریت آن نیازمند یارانه برای ادامه زندگی هستند. این که بگوییم 20 تا 30 درصد مردم از بنزین ارزان‌تر استفاده نکنند و به خاطر این کار تمام سیستم اقتصادی را به هم بریزیم، معنی نمی‌دهند و به اعتقاد من در این شرایط جامعه ایران درست‌تر آن است که همه از این امکان استفاده کنند اما در مقابل از این طبقه 20 الی 30 درصدی مالیات گرفته شود.



- چه موانع دیگری بر سر تداوم راه هدفمندی یارانه‌ها از نظر سیستم اجرایی می‌بینید؟



ببینید در دیگر کشورها مثل آمریکادر زمینه دریافت یارانه‌ها، مبنا بر اعتماد گذاشته شده و اگر دولت به شواهد و قراینی دست پیدا کرد که شهروندی اطلاعات اشتباه داده بلافاصله از او مطالبه می‌کند. در آنجا کشف دروغگو و خلافکار آسان‌تر هم است، اما در کشور ما که اعلام کرده‌اند تعداد یارانه بگیران از تعداد جمعیت بیشتر بوده کار بسیار مشکلی است. در حالیکه 70 میلیون نفر جمعیت داریم نزدیک به 80 میلیون نفر یارانه گرفته‌اند یعنی اینقدر اطلاعات نداریم که چه کسی مرده است و چه کسی زنده و برخی شناسنامه‌ها باطل نشده است.



جدا از در نظر گرفتن فساد ساختاری که متاسفانه در ساختار دولت قبلی ریشه دوانده، انجام طرح‌هایی همچون هدفمند کردن یارانه‌ها در اقتصاد، ذاتاً ایجاد فساد می‌کند. این طرح‌ها شفافیت ندارد و هرچقدر اقتصاد از شفافیت دور شود، زمینه‌های فساد آن بیشتر می‌شود.

- منتقدان هدفمندی همواره کاهش کارایی جامعه را یکی از نتایج اجرا و گسترش چنین طرحی در اقتصاد کشور برشمرده اند. به نظر شما تاثیر کوتاه مدت و بلند مدت حرکت سیستم اقتصاد کشور به سمت پرداخت مستقیم یارانه‌ها چیست؟



به نظر من خطرناک‌ترین و وحشتناک‌ترین تاثیری که پرداخت مستقیم یارانه‌ها دارد این است که فقرا به فرزند به چشم درآمد نگاه کنند و بچه‌هایی متولد شوند، فقط برای اینکه خانواده‌هایشان یارانه بگیرند.

چنین اتفاقی، بچه‌های دروازه غار تهران را پرورش خواهد داد که حتماً در آن گزارش تلخ اجتماعی خوانده‌اید که مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. بچه‌های فقر دنیای وحشتناکی دارند و این جنبه انسانی ماجرا است.



دومین خطر آن به هم خوردن ترکیب جمعیت است. هر جامعه‌ای نیاز به استخراج نقشه ژنتیکی افراد دارد که البته تهیه آن به شدت پرهزینه است، اما وجودش ضرورت دارد. چنین نقشه ای به شهروندان می گوید که از لحاظ ژنتیکی این اشکالات را دارند و اگر ازدواج و فرزندآوری کنند، شانس اینکه این اشکالات در فرزند شما ایجاد شود و خود، خانواده، دولت و سیستم بهداشت و درمان را فلج کند وجود دارد. باید به فرد گفته شود که تعدادی از مشکلات ژنتیکی قابل اصلاح است و تعدادی دیگر خیر. پس نباید ریسک کرد و بدبختی را به دنیا آورد. پرداخت نقدی یارانه‌ها به این سبک می‌تواند خلاف نقشه ژنتیکی عمل کند و باعث شود افرادی که به واسطه گرفتاری در معضلات اجتماعی مانند اعتیاد و ... احتمال می رود مشکل ژنتیکی دارند، برای گرفتن یارانه بیشتر زاد و ولد کنند و جامعهای پر از بیمار پرورش دهند. متاسفانه در اینجا نسبت جمعیت بین آدم‌های کارآفرین و جویای کار، عرضه کار و تقاضای کار به هم خواهد خورد و هر چقدر دولت تلاش کند نمی‌تواند فقر را کاهش دهد. به این ترتیب هر روز بر جمعیت مستندان افزوده خواهد شد و جمعیت تولیدکنندگان روبه کاهش می‌گذارد.

- شما معتقدید این طرح تاثیرات اجتماعی زیادی داشته و در بلند مدت نیز این روند بدتر می شود؟

بله. اکنون یک سونامی عظیم بیکاری در پیش است. بیکاری یک بیماری خاموش و مسبب بسیاری از گرفتاری‌ها مانند جرم و جنایت و اعتیاد است و بدتر از بیکاری، پرداخت پول به یک بیکار است. این مساله دلیل تنیده شدن و ارتباط مستقیم آمار اعتیاد با هدفمندی یارانه‌ها است. بی تردید عوارض آن غیر قابل محاسبه و برآورد است و بدترین و شدیدترین عارضه افزایش زاد و ولد در طبقات محروم است که بی تردید در بلندمدت موجب گرفتاری های بیشتر خود آن ها می شود.



اولین نشانه‌ای که عقل سلیم می‌دهد اولاد کمتر است. بی تردید وقتی در طبقه ای از جامعه فرزندان مریض هستند و وضع مالی خوبی نیست، چه دلیلی می تواند وجود داشته باشد که تعداد فرزندان را افزایش دهند. روایتی داریم که می‌گوید: " العقل هوالنبی الباطن " یعنی عقل پیغمبر درونی است. خدواند یک پیغمبر از بیرون برای ما فرستاده و یک پیغمبر از درون که عقل پیغمبر درونی ما است.

سیستم هدفمندی یارانه‌ها، عقلانیت را تعطیل می‌کند و پیغمبر کشی می‌کند، نبی باطن را که خداوند مبعوث کرده می‌کُشد. با این سیستم، عقلانیت را مخدوش می‌کنیم دیگر فرد با عقل خود تصمیم نمی‌گیرد که چند تا فرزند می‌خواهد، بلکه میزان یارانه است که تعداد فرزند را برای او تعیین می‌کند.



- دولت یک سری اهداف برای پیاده سازی فاز اول هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته بود که امروز می‌بینیم در رسیدن به این اهداف شکست خورده است. عده‌ای معتقدند دولت در فاز اول هدفمند کردن یارانه‌ها، به جای سرمایه گذاری در تولید، توسعه و اشتغال، هدف خود را راضی نگه داشتن مردم قرار داده است. به نظر شما ریشه و انگیزه‌های این حرکت دولت در چه بوده است؟



اینکه انسان سعی کند به حکومت برسد برای جناح‌های سیاسی خوب است، ولی سالم‌ترین راه این است که سعی کند با ارایه برنامه بهتر و با نقد دقیق از دولت‌ موجود و دولت گذشته و با برنامه‌ای بهتر از سایر رقبا به این هدف برسد. متاسفانه وقتی خط فقر خیلی گسترده است یعنی به صورت تقریبی 70 درصد مردم زیر خط فقر هستند. طبق اعدادی که رسما اعلام شد 9.2 میلیون نفر از مردم بی سواد مطلق هستند و 2.5 میلیون کم سواد و بین 10 تا 20 میلیون بیسواد اجتماعی داریم. چنین جامعه‌ای به شدت از یک نقطه نظر آسیب پذیر است و آن هم وعده‌های جذاب است مانند اینکه به شما پول داده می‌شود بدون اینکه فرد فکر کند از کجا؟ با چنین وعده‌هایی سریعاً نبی باطن فرد، یعنی عقل از بین خواهد رفت. این آفت تمام دموکراسی‌های دنیا است و ما هم بالاخره یک سیستم انتخاباتی داریم. ممکن است به این سیستم ایراداتی وارد باشد ولی باید از همین نهال کوچک حفاظت کنیم تا روزی درخت تنومندی شود، که در این مسیر باید در ابتدای امر آسیبهای سیستم انتخاباتی خود را بشناسیم.



سیستم مبتنی بر رای در کنار بسیاری از عواید و فوایدی که دارد، آسیب‌های بسیار خطرناکی هم دارد. در این سیستم افراد اول انتقاداتی می‌کنند که درست نیست و بعد وعده‌هایی می‌دهند که قابل اجرا نیست. در انتها هم فرد منتخب هیچ ترسی ندارد که با دنیایی از وعده‌ها قدرت را ترک کند. ما نه تنها در دولت‌های نهم و دهم، بلکه در دولت‌های پیشین هم آسیب‌های زیادی از این ناحیه خورده‌ایم. امروز هشت کارخانه فولاد کشور تعطیل است مانند فولاد قروه. وقتی اقتصاددانان علت تعطیلی یکی از آنها را پیگیری می‌کنند، می‌بینند که این کارخانه هیچگونه توجیه اقتصادی نداشته و صرفا برای راضی نگه داشتن مردم تاسیس شده است.



- یعنی معتقدید این سیاست راضی نگه داشتن مردم، در مواردی می تواند به منافع مردم و ملی آسیب برساند؟



ببینید مردم را با اقتصاد واقعی و خیلی چیزهای دیگر میتوان راضی کرد. در زمان دولت اصلاحات، استاندار کردستان هیئتی را از اقتصاددانان اصفهان دعوت کرد که به کردستان بروند و من هم در معیت آقایان بودم. آقای استاندار در آتش خدمت به مردم می‌سوخت و مرتب می‌پرسید برای کردستان چکار کنم؟ می‌خواهم کردستان عوض شود. پرسیدیم برنامه خودتان چیست گفت که برنامه ما طرح فولاد قروه است و کارهای آن از قبل انجام شده و به دنبال گرفتن بودجه آن از دولت هستیم. من دیدم استاندار تمام امید خود را به فولاد قروه بسته است، واقعا نمی‌توانستم با این همه شور و شوق از او بپرسم آیا این پروژه مطالعه و توجیه اقتصادی دارد؟ به نظر نمی‌رسید توجیهی داشته باشد. بعد در تور کردستان به طور محسوس دیدم باید یک برنامه‌ریزی کوهستانی برای کردستان می‌شد، اما ما در کشور هیچ برنامه‌ای برای مناطق کوهستانی نداریم و فکر نمی‌کنم حتی یک مقاله یا یک کتاب درباره توسعه مناطق کوهستانی داشته باشیم. مزیت نسبی کردستان در کشاورزی بی نهایت است و تنها استانی است که آب آن آلوده نیست، هر چند گرد و غبارها را دارد، اما از استان‌های پاک ایران است و این پاکی یک استثنا است و اینجا دولت باید سرمایه‌هایش را در بخش کشاورزی کردستان متمرکز کند، زیرا از این استان می‌تواند محصولات غذایی پاک و سالم بیرون بیاید. بر خلاف اصفهان که گزارش‌ها حاکی از آن است که صیفی‌جات و حبوبات آن آلوده است. من مثال استان کردستان در ذهنم بود، اما استانی به استان دیگر فرق می‌کند برای هر استانی باید نشست و فکر کرد و کار را به کارشناسان سپرد.



- بحث آمایش سرزمین چه نقشی می‌تواند در این طرح‌های کارشناسی ایفا کند؟



آمایش سرزمین بسیار مهم است، اما باید از وعده‌ها هم اجتناب کرد ما در همین استان اصفهان فرودگاهی داریم که رییس جمهور سه دوره قبل آن را افتتاح کرد، اما از آن به بعد یک هواپیما هم در آن ننشست، این فرودگاه خواسته مردم بود، اما وظیفه دولت این نیست که هر چه مردم خواستند بدون استثنا بگوید چشم و سمعاً و طاعتاً. دولت باید بگوید چشم و کارشناسان دانشگاه‌ها را بفرستد تا ابتدا هزینه‌ها را بررسی کنند.

دولت بیش از هر زمان نیازمند فاصله گرفتن از فضا احساسی و نزدیک شدن به مسائل کارشناسی، علمی و منطقی است که در سایه این امر، رضایت مردم در بلندمدت بدست می آید. دولت باید پیشتاز حرکت روشنفکری باشد و نه دنباله‌روی حرکات عوام گرایانه.



- در ماه‌های پایانی سال گذشته، دولت اقدام به توزیع سبدهای کالا کرد. فکر می کنید توزیع سبدهای کالا در این شرایط و به این نحو صحیح بوده است؟



آنقدر مطبوعات به خوبی و به درستی از توزیع سبد کالا انتقاد کردند که من کمتر به پاسخ آن وقت اختصاص می‌دهم. توزیع سبد کالا مطلقاً اشتباه بود. در شرایطی که مشکل دولت تامین کسری پول برای هدفمندی یارانه‌ها بود، صلاح نبود مشکل با سبد کالا چند برابر شود. این کار دولت کاملاً غیر قابل دفاع و توجیه بود.



- برگردیم به بحث یارانه‌ها. آقای دکتر آیا یارانه یک حق اجتماعی است و یا یک ابزار حمایتی برای حمایت از افراد نیازمند جامعه؟



این موضوع یک جنبه شرعی و یک جنبه اقتصادی دارد. از لحاظ شرعی نفت از انفال و منابع طبیعی است. انفال متعلق به همه است و به هیچ عنوان تنها یک گروه خاص نمی‌تواند از آن بهره مند شوند. با نگاه اقتصادی، طبیعتا هدف از پرداخت یارانه اجرای عدالت است. بنابراین اگر پول نفت به پروژه‌های عمرانی اختصاص داده شود، همه منتفع و هم حکم شرعی و هم حکم اقتصادی پیاده خواهد شد. اگر این پول صرف بهداشت و بهبود کیفیت آموزش شود، همه سودش را خواهند برد.



- در زمانی که بحث هدفمند کردن یارانه‌ها مطرح شد، به خاطر دارم که در مناظره دکتر رنانی و دکتر پژویان در دانشگاه اصفهان، این توافق بین دو استاد ایجاد شد که در مرحله شناسایی بیماری درست عمل شده. برخی از اقتصاددانان نقطه مثبت هدفمند سازی یارانه‌ها را واقعی شدن اقتصاد ایران می دانند. آیا شما هم به اهداف مقدس و صحیح ولی در کنار آن ابزارهای ناصحیح هدفمندسازی اعتقاد دارید؟



من چنین اعتقادی ندارم. به ما آدرس اشتباه داده‌اند و ما به دنبال یک آدرس اشتباه رفته‌ایم. هدف مقدس و خوب، رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم و بیکاری کم است نه حذف یارانه‌ها. اگر کنار این‌ها چیز دیگری گذاشته شود حواس آدم پرت می‌شود. این‌هایی که بد آدرس می‌دهند در حقیقت آدم را سنگ قلاب می‌کنند و این آدرس‌های اشتباه سنگ قلاب کردن اقتصاد است. برخی تئورسین های این طرح نیز آدرس اشتباه می‌دادند. ما حرفمان با اقتصاددانان حامی این طرح این بود که "تئوری دومین بهتر" چیست و کاربردش کجاست؟ تئوری دومین بهتر در کتاب اقتصاد بخش عمومی خود دکتر پژویان است و حرفش این است که نمی‌توان در همه اقتصادها یارانه‌ها را حذف کرد. بنابراین حذف یارانه‌ها هدف مقدسی نیست، بلکه رشد اقتصادی بیشتر، تورم و بیکاری کمتر هدف مقدسی است.



باید ورق زد و دید بعد از انقلاب این اتفاق چگونه رخ داد. در دولت هشتم تورم یک رقمی و بیکاری بسیار به یک رقمی نزدیک شد و رشد اقتصادی نیز در این دولت به بالاترین حد خود رسید. سوال اینجاست که چه کسانی این وضعیت اقتصادی را به هم زدند و چرا؟ این افراد هنوز هستند باید پاسخ دهند چرا شرایط اقتصادی سابق را به هم زدند. این ماشین اقتصاد در حال کار کردن با وضعیت خوبی بود، چرا چوب لای چرخ آن گذاشتند و چگونه؟ به اینصورت که آمدند درست از دولتی که کمترین تورم را در طول تاریخ انقلاب ایجاد کرده بود انتقاد کردند. شخصی از قم در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران سخنرانی می‌کرد و میگفت دولت هشتم مسبب تورم است و علت آن هم اضافه کردن سالانه چند درصد به قیمت بنزین و خدمات شهری است.



متاسفانه این حرف های نسنجیده بنیان کشور را به هم زد و به این ملت و جوانان بیکار ظلم کرد چون اعلام می شد چرا نرخ بهره بانکی بالا است. تورم در دولت هشتم به پایین‌ترین میزان خود در طول تاریخ انقلاب رسیده بود. مردم برای رسیدن به تورم صفر حوصله نکردند و تحت تاثیر چنین سخنرانی‌ها و افرادی قرار گرفتند. در آن زمان آدم ها و پول‌های زیادی از اروپا و آمریکا برای سرمایه گذاری به بازارهای ایران آمده بودند، چون بازده این بازارها از دیگر نقاط دنیا بیشتر شده بود. در این شرایط دولت چاره‌ای جز جمع کردن پول‌ها از سطح جامعه نداشت، زیرا که اگر این کار را نمی‌کرد تورم دوباره دو رقمی میشد. به همین دلیل در آن زمان نرخ بهره بانکی بالا بود. آنها با این ادعا که در **** بانکداری اسلامی نرخ بهره صفر است به دولت حمله کردند، در حالی که امروز با نرخ بهره 24 درصد و نرخ واقعی استقراض 35 تا 40 درصد روبه رو هستیم.



به نظرم باید افرادی را که ماشین اقتصادی موفق سابق که به ما 9 درصد تورم، 10 تا 16 درصد بیکاری و حدود 7 درصد رشد اقتصادی را می‌داد بر هم زدند، شناسایی کنیم و از آنها خیلی دوستانه بپرسیم ماشین اقتصادی سابق چه ایرادی داشت که به هم زدید و برای یک دستمال قیصریه را آتش زدید؟ بعد این سوال را دنبال کرد که آیا ماشین اقتصادی کنونی موفق است؟ بیکاری، تورم و نرخ رشد اقتصادی آن به چه میزان است؟ امروز در حالی که کشورهای دنیا با نرخ هشت درصد و 9 درصد رشد اقتصادی دارند، ایران با نرخ رشد 5.8 منفی با همان سرعت به عقب باز می‌گردد. این فاجعهای است که دیگر هرگز جبران نخواهد شد.

- آیا برای دولت راهی برای فرار از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها باقی مانده است؟



چیزی که برای مردم تبدیل به حق شد، باز پس گرفتن آن تنش‌زا است. دولت حاضر احتیاج دارد که از تنش دوری کند. حداقل چیزی که از این دولت انتظار داریم این است که دستگاه‌های بحران ساز را از این ماشین اقتصادی خارج کند. پس نباید این پول‌ها را قطع کند، اما تکلیف کسر بودجه چیست؟ به هر حال نه تنها دولت یازدهم و دوازدهم، بلکه تا دورانی بسیار طولانی دولت‌های آینده گروگان دولت نهم و دهم هستند.



باید واقعیت را پذیرفت که زندانی دولت دهم هستیم و دولت حاضر سعی کند خود را با شرایط یک زندانی تطبیق دهد. حال باید زندگی این زندانی به چه شکل باشد؟ برای اولین قدم باید واقعیت‌های عدد و رقم را به مردم گفت و آگاهی آنها را بالا برد. دموکراسی موجود در اثر ناآگاهی و عدم اطلاع رسانی به مردم ضربه‌های شدیدی خواهد دید اگر مردم آگاه نشوند و درست رای ندهند از هر استبدادی بدتر خواهد شد. باید به مردم بگوییم ضعف‌های طرح هدفمند کردن یارانه‌ها چه چیزهایی بود و برخلاف تئوری دومین بهتر و 20 درصد زیر خط فقر اجرا شد و به آنها بگوییم اکنون این اتفاقات افتاده است و ما نمی‌خواهیم 45 هزار تومان شما را قطع کنیم، اما می‌خواهیم خواهش کنیم آنهایی که این پول در زندگی‌شان چندان تاثیری ندارد انصراف دهند.



شاید مردم همچون زمان دکتر مصدق به میدان بیایند و با خرید اوراق قرضه به دولت کمک کنند. احتمال هم دارد مردم نیایند، چون اکنون خانواده‌های متوسط هم فقیر شده اند. اگر مردم برای کمک به دولت نیامدند، یارانه‌ها نباید قطع شود، بلکه دولت باید صبر کند تا مدت زندان و گروگانگیری‌اش توسط دولت قبلی تمام شود.



با تورمی که دولت فعلی کنترل کرده است، طی سه سال آینده این یارانه پرداختی عددی نیست و ارزش آن 4500 تومان است و اگر آن را قطع کنیم عیب ماشین دولت هشتم پیش می‌آید که ماشین به خوبی کار می‌کرد، اما مردم آن را دوست نداشتند در این شرایط چاره‌ای جز پرداخت نقدی یارانه باقی نمیماند و نیاز به صبر داریم.



مردم باید توسط قشر دانشجو و پیشتاز بیدار شوند، جوان‌های درس خوانده و روشن باید با مردم کار کنند و به آنها در شناسایی عقلا کمک کنند. من تردیدی ندارم که اگر نمایندگانی که اکثریت آنان عقلا باشند به مجلس راه یابند و بر این اساس کابینه را تایید کنند مطمئن باشید دیگر باید منتظر رحمت الهی بود. نه اینکه افراد بر اساس معیارهای غیر عقلانی مانند پسرخاله من، فامیل من، باند من، گروه من و حتی معیار ایدئولوژی من انتخاب شوند. فقط این دو تا کار مد نظر است "مجلس عقلانی"و "دولت عقلانی"

- از انصراف اختیاری مردم صحبت کردید. به نظر شما در شرایط فعلی، مردم این امادگی را برای انصراف داوطلبانه دارند؟



خیر مردم به دلیل نداشتن اعتماد به دولت و آینده خود، آمادگی انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه‌ها را ندارند. الان شاید نیازی به 45 هزار تومان ندارند اما نمی‌دانند فردایشان چه می‌شود و می‌ترسند از اینکه داوطلبانه انصراف دهند با چنین روندی هیچکس از آینده اقتصادی خود خبر نخواهد داشت.



- به عنوان یک اقتصاددان بیماری را برای ویزیت به اتاق شما می‌آورند که این بیمار مشکلات متضادی دارد. قلب این بیمار مشکلی دارد، اما اگر شما برای قلب آن نسخه‌ای تجویز کنید ممکن است کلیه آن از کار بیفتد. این بیمار اقتصاد ایران است. در اجرای عدالت مشکل دارد. با مشکل فساد، بیکاری و تورم روبه رو است. نیاز به کنترل نقدینگی دارد و از سویی دیگر نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. سایه بیماری هلندی بر سرش است و از سویی به دنبال رضایت و رفاه عمومی است. بسیاری از این‌ها یک حالت پارادوکس در اقتصاد ایران ایجاد کرده است. اگر بخواهند سیاست‌های انبساطی را دنبال کنند یک سری مسائل ایجاد می‌شود و اگر سیاست انقباضی پیاده شود مشکلاتی دیگر. شما به عنوان یک پزشک چه نسخه‌ای برای این بیمار تجویز می‌کنید و فکر می‌کنید کدام یک از مشکلات این بیمار باید در اولویت رسیدگی قرار بگیرد؟



سوال فوق العاده مشکلی است و من می‌ترسم به آن جواب بدهم. از بس مشکل است می‌ترسم اشتباه کنم، اما یک چیز برای من روشن است و آن این است که خداوند باید خودش مشکلات را حل کند، نه به صورت متافیزیکی بلکه به صورت صد درصد فیزیکی. به نظرم خداوند به همین دلیل عقل به انسان داده است. من به طور جدی اعتقاد دارم که عقلانیت باید تعریف شود و اگر از من می‌خواهید که یک نسخه تجویز کنم، می‌گویم که عقلانیت باید تعریف شود و جامعه باید شجاع باشد و بپذیرد که اگر این تعریف عقلانیت است، برای مدتی و بر اساس عقلانیت نیروهای تصمیم گیرنده را انتخاب کند.



شما با حضور تعداد بسیار اندکی از افراد که نبی باطن آنها قبلا کشته شده و اکنون وارد مجلس شده‌اند چه کاری می‌توانید بکنید و چگونه می‌توان دست به اقدام زد ؟ در جاهای مختلف افرادی می‌بینید که اعمال و گفتارشان منطقی و عقلانی نیست و به ویژه اینکه حرف‌های آنها در اینترنت دست به دست می‌چرخد و نوع حرف‌ها و مباحث گفته شده باعث بی آبرویی یک ملت و یک دین بسیار بسیار برحق می‌شود. چون این قبیل افراد خود را نماد دین و مذهب و همه افراد معرفی می‌کنند، ولی مطالب غیر عقلایی آنها تنها در سطح قانون‌گذاری نیست، بلکه در تمام سطوح دیده می‌شود و به نظرم به جز بازگشت به عقلانیت راهی نیست.عقلانیت انواع مختلفی دارد در تمام موضوعات و مسائل راهحل عقلانی وجود دارد به شرطی که انسانی عاقل سر کارها باشد.



- حرف شما درست است. این پارادوکس‌ها در اقتصاد دنیا هم وجود دارد ولی هر کشوری بالاخره از یک نقطه‌ای شروع می‌کند. ترکیه تصمیم گرفت سرمایه گذاری را بالا ببرد با وجود اینکه تورم کشورش افزایش پیدا می‌کند ولی تولید ناخالص ملی را به قدری افزایش بدهد که بعد بتواند تورم را هم مهار کند. می‌خواهیم بدانیم نقطه آغاز در ایران کدام یک از شاخص‌ها است؟



خود مثالی که از ترکیه زدید من را راهنمایی کرد. فرایند توسعه ترکیه یک فرآیند فوق العاده زیبا ولی تصادفی است یعنی با شکوه و زیبا که البته معتقدم خود ترکیه آن را ایجاد نکرد. داستان از این قرار بود که تعداد کثیری از جوانان ترک به عنوان کارگر در آلمان شرقی کار می‌کردند و پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی و بلوک شرق، اروپای شرقی آزاد و دیوار برلین توسط مردم تخریب شد و آلمان شرقی به آلمان غربی پیوست و آرزوی دیرینه دو ملت محقق شد. آلمان شرقی از کشورهای پیشرفته اروپای شرقی بود، ولی وقتی در برابر آلمان غربی قرار گرفت، متوجه شدند تمام کارخانه‌های این کشور باید تعطیل شود چون همگی آهن پاره است. کار می‌کند اما در یک فضای بسته کمونیستی که دور آن دیوار باشد و هیچ صادرات و وارداتی انجام نشود. اما در اقتصاد رقابتی این کارخانه ها بی ارزش هستند. بنابراین تمام کارخانه‌های آلمان شرقی تعطیل شد و نیروی کار فراوان، قانع و ارزان در اختیار اروپای غربی قرار گرفت و اروپای غربی دید تا دیروز به ترک‌ها نیاز داشته اما اکنون با این نیروی ارزان نیازی ندارد. در روزنامه‌ها گفتند که مهاجرین خارجی باعث شدند ما فرصت‌های شغلی خود را از دست دهیم. جوان‌های سر تراشیده می‌ریختند و خانه ترک‌ها را آتش می‌زدند و فضا بسیار برای ترک‌ها نا امن شد. نمایندگان آنها رفتند با دولت صحبت کردند و دولت گفت به کارفرماها کمک می‌کنیم و پول می‌دهیم تا سوابقتان را بخرید و بروید یا اگر خواستید سوابقتان را به صورت ماشین آلات تحویل بگیرید و این باعث شد گروهی از نیروهای کارآفرین، منضبط صنعتی، با تفکر سیستماتیک، با پول پر قدرت و سوابق به ترکیه بازگشتند. ما این فرآیند را به صورت معکوس دنبال می‌کنیم.



سال‌ها است که در ایران صحبت از فرار مغزها می‌شود و ما با آن به سادگی برخورد می‌کنیم، در حالی که اگر ما یک نفر از این افراد را می‌شناختیم، متوجه وقوع فاجعه‌ای که اتفاق افتاده می‌شدیم. اکنون ما مانند ترک‌ها در آلمان کارآفرین‌های زیادی در آمریکا داریم که انضباط صنعتی و تفکر سیستمی دارند و همچنین صاحب سرمایه‌های فراوان و با تجربه مدیریت بالا هستند. به خصوص در بخش IT و ICT ایرانیان درخشان هستند. یک راهحل برای بازگرداندن این افراد، تصادف و مشیت الهی است که آنها همچون ترک‌های مهاجر در آلمان شرقی مجبور شوند به کشور خود بازگردند و به اقتصاد ایران کمک کنند. زیرا در شرایط عادی حتی با تشویق‌های دولت هم بعید است این افراد به کشور خود بازگردند. فرزندان این افراد فارسی نمی‌دانند و فرهنگ کشور دوم را پذیرفته‎اند. برای این افراد بازگشت به وطن مشکل است. اگر بپرسید بعد از عقلانیت به طور عینی چه چیزی می‌تواند به خیر ایران باشد. می‌گویم اول بازگشت بزرگان صنعت، نام‌های بزرگ، سرمایه‌های بزرگ و دوم کاهش نرخ مهاجرت نخبگان جامعه.

من خیلی متاسفم که تقریبا تمام شاگرد اول‌های کنکور سراسری بدون استثنا جذب آمریکا می‌شوند، البته اگر جهانی فکر شود ایرادی ندارد. چون آمریکا فضایی درست کرده و به تمام ملت‌های دنیا می‌گوید هر چقدر نابغه دارید بفرستید و در این فضا به آنها همه چیز داده می‌شود تا تکنولوژی، دانش، درمان برای بشر پیش رود، شاید در بلند مدت به نفع بشریت باشد، اما در کوتاه مدت مشکلات فراوانی برای کشورهای مختلف خصوصا آنهایی که بیشتر از همه نوابغ خود را از دست داده‌اند، ایجاد خوهد شد.

- آیا نسخه نهایی ما می‌تواند بازگشت به سند چشم‌انداز گذشته باشد؟ یعنی رسیدن به نرخ رشد اقتصادی بالا در چشم‌انداز بیست ساله؟



خیر. کتابی به اسم " نام من امروز است" وجود دارد. این کتاب اسم خود را از شعر یک شاعر شیلیایی گرفته که برنده جایزه نوبل بود. این شاعر شیلیایی در شعر خود که به مضمون نقل می‌کنم می‌گوید که من کودکم؛ امروز قد من در حال بلند شدن است، امروز استخوان‌های من در حال شکل گرفتن است، همین امروز خون من دارد ساخته می‌شود، من امروز نیاز به غذا دارم، نه فردا، نام من امروز است!



ما اکنون کودکان گرسنه زیادی داریم که نامشان امروز است. ما اکنون خیل عظیمی از معتادان گرفتار شده داریم، که نامشان امروز است. خیل عظیمی از بیکاران داریم که به آنها می‌گوییم صبر کن، از این ستون تا آن ستون فرج است، آنها می‌گویند نام من امروز است! آنها می‌گویند ما چقدر صبر کنیم؟ مگر ما دوباره به دنیا خواهیم آمد که باز هم صبر کنیم و ازدواج کنیم و بچه دار شویم؟ ما دوست داریم مثل همه یک بچه در آغوش بگیریم. این افراد نامشان امروز است.



سیستم اقتصادی گذشته و اجزای آن و همچنین عقلانیت این سیستم از بین رفته است. باید یک ماشین اقتصادی جدید ساخت، با اعتراف به اینکه ماشین اقتصادی قبلی یک ضعف داشت و نام آن "فردا" بود. الان باید ماشین اقتصادی را اختراع کنیم که نامش امروز و فردا باشد. من تردیدی ندارم که اگر ماشین اقتصادی گذشته به کار خود ادامه داده بود، امروز با داشتن رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی بسیار بالا، در دنیا یک قدرت اقتصادی بزرگ محسوب می‌شدیم. اما نباید فراموش کرد که ماشین اقتصادی سابق پوپولیستی نبود و با زبان دانشگاهیان، برنامه‌ریزان، فیلسوفان و اقتصاددانان صحبت می‌کرد. مگر ما چه تعداد فیلسوف و دانشگاهی داریم؟ دیگر آن ماشین را توصیه نمی‌کنم و از تجربه فروپاشی آن ماشین درس می‌گیرم و می‌گویم آن ماشین باید یک مقداری نقطه ضعف خود را جبران کند.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به فارس:
اطلاعات یارانه نقدی بر اساس قانون راستی‌آزمایی می‌شود/ دولت به حساب‌های بانکی مردم وارد نمی‌شود
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه راستی‌‌آزمایی خوداظهاری دریافت یارانه بر اساس قانون انجام می‌شود، گفت: رتبه ایران در محیط کسب و کار ۱۵۲ است.


13920304000218_PhotoA.jpg

  • Tweet
    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شاپور محمدی معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی امروز در حاشیه نشست بهبود فضای کسب و کار در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه رتبه ایران در محیط کسب و کار چند است، اظهار داشت: ایران از میان 189 کشور رتبه 152 را دارد که نسبت به سال 2013، 6 پله سقوط داشته و امیدواریم در سال 2015 این شاخص‌ها بهبود یابد و در این راستا با بانک جهانی ارتباط برقرار کردیم، تا بتوانیم اطلاعات خوبی در این زمینه بدهیم.

    وی ادامه داد: در حال حاضر تصحیح خوبی در شاخص‌ها انجام گرفته است و در 10 شاخص تلاش‌های مختلفی صورت گرفته که امیدواریم این شاخص‌ها بهبود یابد.

    محمدی در مورد نوسان ارز تصریح کرد: در این باره نرخ ارز نوساناتی دارد، اما این موضوع در بلندمدت بوده و دولت در تلاش است که نرخ بازار آزاد را به نرخ بودجه نزدیک کند و نوسانات کنونی کوتاه‌ مدت بوده و در بلندمدت بهبود خواهد یافت، تا در محیط کسب و کار نیز مؤثر باشد.

    معاون وزیر امور اقتصادی در مورد ثبت‌نام افراد متقاضی دریافت یارانه تصریح کرد: بر اساس آمارهایی که اعلام شده بحث انصراف تا پایان سال ادامه دارد و اقدام خوبی در این راستا صورت گرفته و مردم تشخیص می‌دهند که نیازمند هستند و نظرات آنها مبنا قرار دارد.

    وی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت افراد غیرنیازمند را حذف خواهد کرد، گفت: دولت در چارچوب قانون عمل کرده و تکلیف قانون است. همچنین راستی‌آزمایی در متن قانون وجود دارد و دولت برمبنای آن حرکت می‌کند اما اصل بر اعتماد مردم بوده و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

    وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه آیا سقف درآمدی برای پرداخت یارانه تعیین خواهد شد، عنوان کرد: دولت اعلام کرده که با تحصیل منابع خدمات بیشتری به مردم می‌دهد و از محل انصرافی‌ها این مباحث صورت می‌گیرد و لزوماً نمی‌توان بحث حذف افراد را مطرح کرد و در این مورد مباحث اجرایی بوده که مسئولان برای آن تصمیم می‌گیرند.

    معاون وزیر اقتصاد گفت: دولت به حساب‌های بانکی مردم ورود نخواهد کرد و در حال حاضر آنچه که رویکرد وزارت اقتصاد در بهبود فضای کسب و کار است، دسترسی به تسهیلات آسان و گمرک است.

    معاون اقتصادی وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه کارشناسان عنوان می‌کنند، دولت برای اجرای مرحله دوم با شیوه کنونی کسری منابع خواهد داشت و اینکه گفته می‌شود دولت باید 20 میلیون نفر را از دریافت یارانه حذف کند درست است؟ اظهار داشت: دولت تلاش می‌کند، به نسبتی که منابع کسب می‌کند، اعتبار را تخصیص دهد.

    انتهای پیام/ب
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


یوسفیان در گفتگو با فارس:
60درصد ثبت نام کنندگان گفته‌اند کمتر از 600هزارتومان درآمد دارند/بیش از 70میلیون نفر تقاضای دریافت یارانه دارند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها درصد ناچیزی از مردم از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند، گفت که باید ارقام برای مردم به صورت شفاف بیان می‌شد.


13921228000103_PhotoA.jpg

  • Tweet
    عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه خانه ملت در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها درصد ناچیزی از مردم از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند، گفت: در زمان آقای احمدی‌نژاد از مردم خواستند که انصراف دهند و فقط 954 نفر انصراف دادند، اکنون نیز شاهد انصراف کمی بودیم.

    وی با تأکید بر اینکه باید ارقام برای مردم به صورت شفاف بیان می‌شد، تصریح کرد: نباید مردم را برای انصراف از دریافت یارانه نقدی تهدید کرد. طبق قانون می‌توان به هر کس که واجد شرایط بود یارانه داد و به هر کس نیز شرایط را دارا نیست یارانه‌ای نداد.

    رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رقم انصراف‌دهندگان ناچیز است، خاطر نشان کرد: بالای 70 میلیون ثبت‌نام کردند و بیش از 60 درصد ثبت‌نام کنندگان اعلام کردند که درآمدشان در ماه کمتر از 600 هزار تومان است که اگر این واقعیت داشته باشد بسیار ناگوار است اما می‌توان به این نکته هم توجه کرد که مردم را به صورت عمدی وادار به کتمان حقیقت می‌کنند.

    یوسفیان با بیان اینکه آقایان اگر به دنبال تحول اقتصادی هستند باید انتخابات را فراموش کنند، گفت: اینکه بخواهند پای هر کار اقتصادی، رأی هم داشته باشند جواب نمی‌دهد؛ یا باید تحول اقتصادی کرد و یا کار انتخاباتی.

    انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
بازی مخالفان دولت با کارت یارانه نقدی
تهران - ایرنا - برجسته ترین سرخط خبری روز سه شنبه روزنامه ایران با عنوان « بازی مخالفان با کارت یارانه نقدی» به بازتاب سخنان سه تن از کارشناسان اقتصادی کشورمان پیرامون موضوع یارانه ها اختصاص یافته است.

81132582-5641834.jpg

در بخشی از این مطلب که نظرات اقتصاددانان طی گفت و گو با روزنامه ایران تشریح شده است می خوانیم: پس از اعلام آمار مقدماتی تعداد ثبت نام کنندگان برای دریافت یارانه نقدی که نشان دهنده انصراف 10 درصد از یارانه بگیران است، علل این موضوع سرخط رسانه ها را به خود اختصاص داده است.

در این میان برخی از رسانه ها بی اعتمادی مردم به دولت را دلیل اصلی انصراف تعداد محدودی از یارانه بگیران می دانند.

ولی صاحبنظران اقتصادی در گفت وگو با ایران با اعلام مهم ترین دلایل ثبت نام اکثر مردم در مرحله دوم هدفمندی، حقایق این موضوع را آشکار کرده اند.

* سعید لیلاز/ تحلیلگر اقتصادی:

به اعتقاد من با انصراف 7 تا 10 میلیون نفر از یارانه بگیران، دولت به هدف خود دست یافته است.

در این میان نباید فریب اعداد و آمار را خورد چرا که اعتباری که از انصراف همین 7 میلیون نفر آزاد می شود، بالغ بر 4 تا 5 هزار میلیارد تومان در سال است که علاوه بر تأثیر مثبت بر روند کاهشی نرخ تورم می تواند در یک دوره 3 تا 4 ساله بخش حمل و نقل کشور را متحول کند.

حتی اگر انتظار برای انصراف بیش از رقم فعلی باشد هم واقعیت این است که دولت به دلیل نداشتن ابزار اطلاع رسانی مناسب، نتوانست در این زمینه مطلوب عمل کند.

صدا و سیما نیز در تبلیغات خود بسیار ناشیانه و از سر تکلیف اقدام کرد.

دلیل اصلی انصراف داوطلبانه فعلی به دلیل فساد هایی است که به عملکرد دولت یازدهم ربطی ندارد.

اگر یک بار دیگر انتخابات برگزار شود، دکتر روحانی بیش از 30 میلیون رأی می آورد.

* علی قنبری/ استاد دانشگاه تربیت مدرس:

کم رغبتی مردم در انصراف داوطلبانه به سه عامل مهم مربوط می شود؛ اول نرخ تورم بالا در کشور است که طی سال های اخیر بر کشور تحمیل شد و قدرت خرید مردم را کاهش داد. دومین علت اطلاع رسانی ضعیف در توجیه مردم درخصوص مزایای انصراف و اجرای سیاست های جبرانی دولت است و سومین دلیل بی اعتمادی مردم به دولت های قبل است چرا که این دولت ها بسیاری از وعده های خود را عملی نکردند و باورهای مردم را سست کردند.

بنابراین ترمیم سرمایه اجتماعی در بخش اقتصاد به زمان نیاز دارد.

* مهدی تقوی/ استاد دانشگاه علامه طباطبایی:

به اعتقاد من، مهم ترین دلیل به مسائل فرهنگی مربوط می شود.

این که برخی از افراد جامعه نمی خواهند به خاطر منافع عمومی از منافع شخصی خود بگذرند.

اگر چنین بود، حداقل دو دهک ثروتمند که 20 درصد جامعه را تشکیل می دهد، باید انصراف می دادند.

علاوه بر این، طی سال های اخیر بالا رفتن تورم، بیکاری و کاهش رشد اقتصادی مردم را به سیاست های اقتصادی دولت ها بدبین کرده است.

اول**1104



انتهای پیام /*
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
خودروهای میلیاردی در صف بنزین!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بعد از صف سينما و صف سبد كالا، حالا نوبت به صف بنزين رسيده. ساعت يازده شب، در نزديكي‌هاي هر جايگاه بنزيني كه مي‌رويم صف‌هاي بلندي تشكيل شده است. از پرايد و پيكان تا بنز و مازراتي در صف ايستاده‌اند. بعضي‌ها هم پياده مي‌شوند و گالن به دست به سمت پمپ‌هاي بنزين مي‌دوند. اگر شرايط همين‌گونه ادامه پيدا كند به آخرين ماشيني كه در صف ايستاده، طرفاي صبح نوبت مي‌رسد. از هشت تير 1386 تا يكم ارديبهشت 1393 شش سال مي‌گذرد، آن سال هم تا صبح مردم گالن‌ها و باك‌هاي ماشين‌شان را پر مي‌كردند.

حالا شش سال گذشته اما همچنان گزارش انتظار مردم براي بنزين ادامه دارد. مستوفي صاحب آخرين ماشيني است كه در صف ايستاده، البته ديگر در خيابان فضايي نيست و اگرنه باز هم به اين صف ماشين اضافه مي‌شد. از او پرسيدم كه با اين روند حدود 5 يا 6 صبح به شما نوبت مي‌رسد، در پاسخ گفت: «حالا يك شب است ديگر، تا صبح منتظر مي‌مانم. ايراد نداره.» به او گفتم كه نهايتا دوازده هزار تومان اختلاف قيمت اين بنزين و نرخ جديد است، آيا مي‌ارزد كه چند ساعت منتظر بمانيد؟ مستوفي در پاسخ گفت: «حتما نياز داريم كه در صف ايستاده‌ايم.»

بعضي‌ها پشت فرمان ماشين خواب‌شان برده و با بوق ماشين پشت سرشان از خواب بيدار مي‌شوند، ساعت نزديك‌هاي دوازده است، به صورت خيلي ناگهاني، بعضي از پمپ‌هاي بنزين اقدام به تعطيل كردن جايگاه‌هاي سوخت مي‌كنند، در اين لحظه تنها چيزي كه ابتدا به ذهن مي‌آيد اين است كه آن ماشين‌هايي كه در آخر صف ايستاده‌اند چگونه متوجه اين ماجرا مي‌شوند. وارد جايگاه بنزين شدم تا ببينم چرا پمپ را تعطيل مي‌كنند.

جايگاه‌ها بنزين تمام كردند
يكي از كارمندان پمپ در پاسخ به اين سوال ما گفت: «بنزين تمام شده است. ديگر بنزين نداريم.» چرا درخواست نمي‌كنيد تا براي شما مجددا بفرستند؟ در پاسخ گفت: «نه ديگر بنزين تمام شده بنزين نداريم.» نكته جالب اينجا بود كه اگر به اين پمپ‌ها توجه مي‌كرديد كارمندان در حال ثبت موجودي مخزن‌ها بودند تا ببينند شرايط چگونه است. «اعتماد» تصميم گرفت تا در همان لحظه با رييس اتحاديه جايگاه‌هاي سوخت كشور اين مساله را در ميان بگذارد.

بيژن حاج محمدرضا در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: «اين كار درستي نيست كه به بهانه نداشتن بنزين جايگاه را تعطيل كرده‌اند، من و همكارانم هم‌اكنون در حال بررسي اين مشكلات هستيم و اگر واقعا سهميه بنزين اين جايگاه‌ها تمام شده باشد به صورت كمكي در اختيار آنها سوخت مي‌گذاريم.»آرام نزديك شيشه بنزي مي‌روم، به شيشه مي‌زنم، شبيه آنهايي كه مي‌خواهند، جنسي بفروشند، مرد خواب است، بيدار مي‌شود و شيشه را پايين مي‌دهد. به او مي‌گويم: بنزين تمام شده، جايگاه را بسته‌اند، منتظر چي هستيد؟ مرد خيلي آرام و خونسرد مي‌گويد: «بالاخره مجبور مي‌شوند باز كنند ديگر، در اخبار شنيدم كه گفتند تا سه روز گران نمي‌شود، حالا چند ساعت ديگر باز مي‌شود ما هم بنزين مي‌زنيم.»

براساس اطلاعات موجود از اين مدل بنز، قيمت ماشين حدود 800 ميليون تا يك ميليارد تومان است. مرد مي‌خواهد چند ساعت منتظر باشد تا شايد 50 هزار تومان در مصرف بنزين خود صرفه‌جويي كند. يكي از مردم مي‌گويدكه چند پمپ بنزين ديگر هم بسته‌اند و آنها هم مي‌گويند بنزين‌شان تمام شده است. به سرعت خودم را به پمپ‌هاي ديگر مي‌رسانم تا از نزديك شاهد اين ماجرا باشم. اين اتفاق قطعا نمي‌تواند ناگهاني باشد كه چند جايگاه بنزين راس ساعت دوازده شب بنزين‌شان تمام شده باشد.

شنيدن اين خبر در حالي است كه عصر روز يكشنبه طبق پيش‌بيني‌هاي رييس اتحاديه جايگاه‌هاي سوخت، تقريبا خبري از افزايش قيمت نبود. رييس اتحاديه جايگاه‌هاي سوخت كشور با اشاره به ازدحام جمعيت مقابل جايگاه‌هاي سوخت از شب گذشته گفت: طي شب گذشته تا صبح دوشنبه در تهران و حومه 110 درصد افزايش فروش بنزين داشته‌ايم. وي در خصوص ازدحام خودروها مقابل جايگاه‌هاي سوخت اظهار داشت: ازظهر روز يكشنبه تا 5 صبح دوشنبه در تهران و حومه تردد خودروها در جايگاه‌ها براي دريافت بنزين شدت گرفت به‌طوري كه در حومه برخي با ظرف نيز منتظر دريافت بنزين بودند كه حتي بحث‌هايي نيز بين مردم پيش آمده بود.

طي ساعات شلوغي جايگاه‌ها و تشكيل صف‌هاي كيلومتري در ورامين سه جايگاه با ازكار افتادگي تلمبه مواجه شدند كه بلافاصله مشكل رفع و يوزرها فعال شد. وي خاطرنشان كرد: طي ساعات تراكم جمعيت در ساعات ابتدايي روز دوشنبه براي شارژ باك خودروها، جايگاه‌ها 110 درصد افزايش فروش داشته‌اند كه اين ميزان شامل بنزين آزاد و دولتي مي‌شود.

ماشين‌هاي چند ميلياردي در صف بنزين
در پمپ بنزين ديگري مردم همچنان در صف‌ها منتظر ايستاده‌اند اما جايگاه تعطيل است، وارد محوطه جايگاه سوخت مي‌شوم، مسوول مربوطه جلو آمد و گفت: «آقا بنزين تمام شده، براي چي مي‌آيي داخل؟» به او گفتم كه خبرنگارم و مي‌خواهم بدانم كه چرا بايد بنزين تمام شود، چرا ساعت 12:30 تمام نشد و همزمان چند پمپ بنزين ساعت 12 بنزين تمام كردند؟ خيلي خونسرد پاسخ مي‌دهد: «تمام شده، نداريم، الان هم به مردم مي‌گويند بيشتر از اين در صف منتظر نباشند.» «اعتماد» مجددا با رييس اتحاديه جايگاهداران سوخت تماس گرفت و مشكل را با ايشان در ميان گذاشت.

حاج محمدرضا گفت: «هم‌اكنون طبق گزارش‌هاي ما افزايش قيمت نداريم و جايگاه‌ها نبايد تعطيل كنند، من در حال هماهنگ كردن براي ارسال بنزين به جايگاه‌ها هستم و به زودي اين جايگاه‌ها باز مي‌شوند.»داخل بعضي از ماشين‌ها را كه نگاه مي‌كني، خانواده‌هايي منتظر بنزين نشسته‌اند، كودكي به شيشه صندلي عقب ماشين سرش را گذاشته و خوابيده است، پدرش شيشه ماشين را پايين مي‌دهد از من پرسيد: «بنزين تمام شده؟» الان يك ساعتي هست كه مي‌گويند تمام شده. حالا مي‌خواهيد به پمپ‌هاي ديگر سر بزنيد، شايد بنزين بود. در ميانه‌هاي صف صداي يك ماشين نشان مي‌دهد كه ماشين معمولي نيست، يك مازراتي زرد رنگ در صف ايستاده تا بنزين بزند، از راننده پرسيدم كه واقعا اين اندازه به بنزين احتياج دارد كه حدود دو ساعت است كه در صف ايستاده؟ راننده اين مازراتي گفت: «من با دوستام اومدم ببينم خيابون‌ها امشب چه شكليه و زماني كه بنزين گرون ميشه مردم چه كار مي‌كنند. بعدشم ديدم بنزينم كم است تصميم گرفتم كه حالا بنزيني هم زده باشم.»

عدم آموزش الگوهاي رفتاري صحيح در ميان مردم
موتوري از دور با سرعت مي‌آيد و چند گالن خالي در دست دارد تا همه‌شان را پر كند. با توجه به اينكه اعلام شد روز اول ارديبهشت بنزين گران نمي‌شود و طي چهار روز اين اتفاق مي‌افتد اما انتظار مردم براي پر كردن باك‌هاي بنزين‌شان دوباره مطابق چند سال گذشته صحنه‌هاي جالبي را خلق كرد. مي‌توان گفت كه اين‌گونه واكنش مردم به خبر افزايش قيمت بنزين سال 1386 هم تكرار شده بود اما دوباره امسال مردم همان رفتارهاي چند سال پيش را انجام دادند. رعايت نكردن حق نوبت در صف‌هاي بنزين از ديگر مشكلاتي بود كه در ميان اين همه شلوغي وجود داشت، بعضي از مردم به ديگران احترام نمي‌گذاشتند و از لا‌به‌لاي خيابان‌ها و كوچه‌ها خودشان را وارد صف مي‌كردند و بحث‌هاي زيادي ميان مردم شكل گرفت.

غلامحسين معتمدي، روانپزشك درباره تكرار رفتارهاي غلط از سمت مردم به «اعتماد» گفت: «اين مساله و ديگر موضوعات شبيه به اين ماجرا الگوهاي رفتاري غلطي هستند كه در حال تكرار هستند، زماني كه در حوزه فردي و اجتماعي جامعه‌يي سرشار از الگوهاي رفتاري غلط باشد و هيچ‌گونه آموزشي براي بهبود اين رفتارها به آنها ارائه نشود، اين دسته از اتفاقات بسامان نمي‌شوند. اين مساله زماني كه شرايط سخت اقتصادي وجود داشته باشد دو چندان مي‌شود.عده ديگري كه با وجود ثروت زياد باز هم دست به اين‌گونه اقدامات مي‌زنند، الگوهاي مصرف و ثروت اندوزي را آموزش نديده‌اند و دست به رفتارهاي غلط مي‌زنند.

آخرين دليل اين‌گونه كارهاي اشتباه جمعي اين است كه در بعضي از زمينه‌ها، كسي ديگر را ببيند كه اضطراب مثلا قيمت بنزين دارد، به او هم اين اضطراب وارد مي‌شود و اين‌گونه يك اضطراب جمعي به وجود مي‌آيد.» خيابان‌ها كم كم خلوت مي‌شود اما حاشيه خيابان‌ها صف‌هاي بنزين همچنان ادامه دارد، عده‌يي شيشه ماشين را پايين داده‌اند و يكي، دو ساعتي مي‌شود در خواب هستند، شايد صبح كه بيدار شوند نوبت‌شان رسيده باشد
منبع: اعتماد
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
مصرف روزانه بنزین رکورد زد
با وجود اینکه، مسوولان دولتی اعلام کرده اند ذخیره سهمیه 400 تومانی بنزین بدون تغییر به فاز دوم هدفمندسازی یارانه منتقل می شود، اما میزان مراجعه به جایگاه های عرضه به طور قابل توجهی افزایش داشته است.
با وجود تاکید مسوولان مبنی بر انتقال ذخیره بنزین 400 تومانی به فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها و افزایش قیمت بنزین با شیب ملایم، میزان مراجعه مالکان خودروها به جایگاه های عرضه سوخت افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، با نزدیک شدن به زمان اعلام نرخ جدید بنزین در پایان هفته جاری، میزان مصرف روزانه بنزین با رسیدن به مرز 100 میلیون لیتر در آستانه یک رکورد شکنی جدید قرار گرفته است، به طوری که بر اساس گزارش های رسمی در دو روز پایانی فروردین ماه سال جاری، میزان مصرف بنزین کل کشور به بیش از ١٧٤ میلیون لیتر رسید.

بر اساس گزارش های منتشر شده، میزان مصرف بنزین در روز شنبه ٣٠ فروردین ماه به ٨٠ میلیون و ٧٠٠ هزار لیتر و در روز یکشنبه ٣١ فروردین ماه نیز به ٩٤ میلیون لیتر رسید.

در هفته منتهی به ٢٣ فروردین ماه، میانگین روزانه مصرف بنزین ٦٦ میلیون لیتر بود که مقایسه آن با روزهای پایانی فروردین نشان می دهد، مصرف این فرآورده به یکباره اوج گرفته است.

بر اساس گزارش شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در بازه زمانی ٢٤ تا ٣٠ فروردین ماه سال جاری، به بیش از ٧٠ میلیون لیتر رسید.

در دوره زمانی یاد شده ٤٩٤ میلیون و 500 هزار لیتر بنزین مصرف شد که در مقایسه با هفته قبل از آن، ٣١ میلیون و ٤٠٠ هزار لیتر افزایش یافته است.

بنزین مصرفی تهران در هفته منتهی به ٣٠ فروردین ماه سال جاری به ٩٨ میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر رسید.

بر پایه این گزارش، در دوره زمانی ٢٤ تا ٣٠ فروردین ماه امسال، میانگین مصرف روزانه بنزین در تهران ١٤ میلیون و ٧٠ هزار لیتر بوده است.

بیشترین مقدار مصرف بنزین تهران در بازه زمانی یاد شده با ١٥,٤ میلیون لیتر به روز پنچشنبه ٢٨ فروردین و کمترین میزان مصرف آن نیز با ١٢.٩ میلیون لیتر به روز یکشنبه ٢٤ فروردین ماه مربوط می شود.

مجموع مصرف بنزین سوپر کشور نیز در هفته منتهی به ٣٠ فروردین ماه با میانگین چهار میلیون و ٥٠ هزار لیتر، به ٢٨ میلیون و ٤٠٠ هزار لیتر رسید.

** ذخیره سازی بنزین در ظروف غیراستاندارد

افزایش میزان مراجعه مردم به جایگاه ها و بالا رفتن میزان مصرف بنزین در روزهای اخیر ناشی از نگرانی مردم از باطل شدن سهمیه سوخت 400 تومانی است.

با وجود اینکه، مسوولان دولتی اعلام کرده اند ذخیره سهمیه 400 تومانی بنزین بدون تغییر به فاز دوم هدفمندسازی یارانه منتقل می شود، اما میزان مراجعه به جایگاه های عرضه به طور قابل توجهی افزایش داشته است.

علت دیگر مراجعه مردم به جایگاه ها، استفاده از بنزین آزاد 700 تومانی است، به طوری که بیژن حاج محمدرضا رئیس انجمن جایگاهداران سوخت سراسر کشور در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیش از 60 درصد مالکان خودرو با کارت جایگاه داران اقدام به پر کردن باک خودروهای خود با بنزین 700 تومانی کرده اند.

به گفته مدیران جایگاه های عرضه سوخت در روزهای اخیر برخی از مردم به ویژه در مناطق حاشیه ای شهرها، اقدام به ذخیره بنزین در بشکه، بطری و ظروف غیر استاندارد کرده اند که با توجه به درجه اشتعال زایی بالای بنزین، اقدامی خطرناک به شمار می رود.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
شریعتمداری: میزان انصراف دهندگان یارانه، مطابق با نظرسنجی ها بود
تهران – ایرنا – جانشین رییس ستاد هدفمندی یارانه ها گفت: تعداد انصراف دهندگان از دریافت یارانه همان میزانی است که هم در نظرسنجی ها و هم در بررسی های کارشناسانه از قبل مطرح بود و تفاوت چندانی با پیش بینی ها ندارد.

81134863-5645740.jpg
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا محمد شریعتمداری روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: کسانی که از ابتدا تا حال انصراف داده و یارانه دریافت نکرده اند، یک دهک را شامل می شوند. این رقم همان میزانی است که هم در نظرسنجی ها و هم در بررسی های کارشناسانه از قبل مطرح بود و تفاوت چندانی با پیش بینی ها ندارد.

معاون اجرایی رییس جمهوری با اشاره به نظرسنجی های دولت قبل از اجرای ثبت نام برای دریافت یارانه و گزارش های کارشناسان اقتصادی دولت گفت: همه اینها حاکی از این بود که بخش قابل ملاحظه ای از جمعیت ایران به ویژه دریافت کنندگان قبلی یارانه، همچنان احساس نیاز به دریافت یارانه می کنند.

شریعتمداری ادامه داد: همچنین این موارد نشان دهنده این بود؛ انصراف دهندگان عمدتا متمکنینی هستند که با توصیه ها و توضیحات دولت متقاعد شدند از دریافت یارانه ای که تا فروردین ماه دریافت کرده اند، انصراف داده و از اردیبهشت ماه دریافت نکنند.

وی همچنین گفت: کمتر از یک درصد از ثبت نام کنندگان برای دریافت یارانه، اعلام کرده اند که درآمد بالای دو میلیون و پانصد هزار تومان دارند.

شریعتمداری اظهار داشت: طی 10 روز مهلت ثبت نام برای دریافت یارانه ، 30 هزار نفر از کسانی که ابتدا ثبت نام کردند، انصراف دادند.

معاون اجرایی رییس جمهوری اظهار داشت که 85 درصد مردم از طریق دسترسی شخصی به اینترنت برای دریافت یارانه ثبت نام کرده اند که حاکی از ضریب بالای نفوذ اینترنت در کشور است.

شریعتمداری همچنین اعلام کرد که قیمت بنزین، گازوئیل و CNG تا پایان هفته مشخص خواهد شد.

معاون اجرایی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما گفته بودید آمارها خوشایند نیست؟ پاسخ داد: من چنین مطلبی را نگفته ام.

شریعتمداری در پاسخ به این سوال که برخی پس از ثبت نام، پیامک دریافت نکرده اند، گفت: کسانی که پس از ثبت نام در سامانه رفاهی در سایت پیام با «موفقیت ثبت شد»، را مشاهده کردند، هیچ مشکلی نخواهند داشت و دریافت پیامک روی تلفن همراه ملاک نیست.

وی با اشاره به 79 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت کشور گفت: انجام ثبت نام به این گستردگی؛ توانایی و قدرت فنی و فناوری اطلاعات کشور را در انجام این کار مهم نشان می دهد.

معاون اجرایی رییس جمهوری ادامه داد: وظیفه دارم از کسانی که در این زمینه طی ماه های اخیر در سازمان فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش کردند، قدردانی کنم.

شریعتمداری گفت: دولت اختیار قانونی دارد در مورد کسانی که دارای تمکن مالی کافی هستند و نیاز به یارانه ندارند بعدا بررسی کرده به آنها اعلام کند، اما دولت در این زمینه چنین قصدی را ندارند، زیرا تشخیص آن این بود که در ابتدا از طریق خوداظهاری انجام این کار بهتر است.

شریعتمداری با اشاره به 30 هزار نفری که در مدت 10 روز پس از ثبت نام برای دریافت یارانه انصراف داده اند، ادامه داد: این سخن رییس جمهوری برای باز بودن باب انصراف به این دلیل است که استقبال از انصراف همچنان وجود دارد و به نظر می رسد که هر چه پیش رویم، تعداد بیشتری به این انصراف بپیوندند.

سیام **9012**ن.س **
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز: برخورد با قاچاق سوخت اولویت این ستاد است
مشهد- ایرنا- رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: کنترل و برخورد با قاچاق سوخت اولویت فعالیت ها و برنامه ریزی های این ستاد در سال جاری است.

81135199-5645983.jpg
ˈحبیب الله حقیقیˈ روز چهارشنبه پس از بازدید از گمرک، پایانه و منطقه ویژه اقتصادی تایباد در گفت و گو با خبرنگاران ضمن تاکید بر برطرف کردن موانع قانونی در برخورد با قاچاق کالا، افزود: قانون مبارزه با قاچاق کالا که دو سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد، نقش مهمی در برخورد هدفمند با معضل قاچاق کالا دارد.

وی مهم ترین ویژگی های این قانون را تعریف تناسب بین جرم و مجازات ذکر کرد و گفت: اجرای موثر این قانون نوعی نقش بازدارنده در برخورد با قاچاق کالا خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در مقابله با قاچاق کالا تنها مبارزه فیزیکی، امنیتی و انتظامی نتیجه نمی دهد، بلکه باید در کنار آن با اقداماتی نظیر روان سازی تجارت و مسائل قانونی آن شاهد کاهش معضل قاچاق باشیم.

حقیقی گفت: حذف مقررات زاید و موانع قانونی تجارت و آسان سازی واردات و صادرات، عامل مهمی در کاهش معضل قاچاق کالا است.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور افزود: مبارزه با این معضل باید به صورت کامل و هدفمند از سوی دستگاه های اجرایی و دست اندرکاران ذیربط به طور کامل و هدفمند از مسیر ورود قاچاق به کشور تا مقصد که همان عرضه در واحدهای فروش است، مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در کنار این مسئله بایستی از طریق فرهنگ سازی، مردم را به اهمیت خرید کالای داخلی و پرهیز از خرید کالاهای قاچاق تشویق کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور ضمن بازدید از استان هایی که با معضل این پدیده دست به گریبانند، از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنان قرار گرفته و راهکارهای مناسب را اتخاذ می کنند.

وی گفت: استان خراسان رضوی و شهرستان تایباد با توجه به حساسیت خاصی که در زمینه معضل قاچاق سوخت داشته، در اولویت این بازدید ها قرار گرفت.

رییس و معاونان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور روز چهارشنبه از پایانه، گمرک مرزی دوغارون و منطقه ویژه اقتصادی تایباد و هنگ مرزی تایباد بازدید کردند و از نزدیک در جریان فعالیت ها و مشکلات آن ها قرار گرفتند.

7490/659/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
نوبخت:
2 میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه انصراف دادند/همه اقساط درآمدهای ارزی نفتی محدود شده آزاد شده اند
تهران- ایرنا- سخنگوی دولت ضمن قدردانی از تمامی دو میلیون و 400 هزار نفر که از دریافت یارانه انصراف دادند، گفت: آنان با انصراف خود هزار و 200 میلیارد تومان منبع مالی در اختیار دولت قرار دادند تا از این امکانات برای ارتقای بخش های تولید، حمل و نقل عمومی، بهداشت و درمان و کمک به اقشار کم درآمد استفاده شود.

81134641-5645349.jpg

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محمد باقر نوبخت» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در نشستی با خبرنگاران افزود: هر چند در روزهای نخست، تعداد افرادی که برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده بودند به بیش از 10 درصد رسیده بود و پیش بینی می شد که هفت تا هشت میلیون نفر از دریافت انصراف دهند، به تشخیص خانوارها تعداد دو میلیون و 400 هزار نفر در مرحله دوم ثبت نام از دریافت یارانه انصراف دادند.

وی یادآور شد: 73 میلیون نفر نیز در این مرحله برای دریافت یارانه ثبت نام کرده اند.

سخنگوی دولت از تمامی دو میلیون و 400 هزار نفر که از دریافت

یارانه انصراف دادند قدردانی کرد و گفت: آنان با انصراف خود هزار و 200 میلیارد تومان منبع مالی در اختیار دولت قرار دادند تا از این امکانات برای بخش های تولید، حمل و نقل عمومی، بهداشت و درمان و کمک به اقشار کم درآمد استفاده شود.

نوبخت با تاکید بر این که دولت مصمم است در سال 1393 نرخ تورم را کاهش دهد، گفت: از این جهت همانطور که به دفعات از سوی مسوولان دولتی به ویژه رییس جمهوری اعلام شد، افزایش قیمت حامل های انرژی رشدی بسیار محدود و کند خواهد داشت که از سوی وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در زمان اجرا اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما منابع در اختیار را برای پرداخت 5 هزار و 400 میلیارد تومان در بخش های تولید، اشتغال، حمل و نقل عمومی و 4 هزار و 800 میلیارد تومان را برای بیمه، بهداشت و درمان و ارزان کردن هزینه های درمانی و 2 هزار و 400 میلیارد تومان را نیز برای امنیت غذایی تخصیص می دهیم که به صورت کالا و مواد غذایی در اختیار اقشار خاص و کم درآمد که تعریف می شود، قرار گیرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: همچنین به افرادی که ثبت نام کرده اند، همچون ماه نخست امسال 45 هزار و 500 تومان به ازای هر فرد پرداخت می شود.

نوبخت اظهار داشت: خانوارهایی که از دریافت یارانه نقدی انصراف داده اند از امتیاز همیاری با دولت برخوردار خواهند شد و این بخش از مردم به جای دریافت کمک های نقدی، به شکل های دیگر از تسهیلات خاصی برخوردار می شوند.

وی اظهار امیدواری کرد با اقدامات انجام شده، کاستی های مرحله اول که شامل کسری بودجه برای پرداخت یارانه و پرداخت به همه خانوارها اعم از متقاضی و غیر متقاضی بود، برطرف شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری تصریح کرد: در این مرحله به اقشار کم درآمد توجه می شود و برخلاف مرحله اول با رقمی که در اختیار دولت از این محل قرار می گیرد به بهداشت، درمان، تولید و اشتغال توجه کافی و مناسب خواهد شد.

نوبخت اظهار امیدواری کرد: با این اقدام پرونده مرحله دوم هدفمندی یارانه ها بسته شود و دولت بتواند کار اجرایی را آغاز کند تا مردم خوب و شریف ایران از منافع و فواید آن استفاده کنند.

وی همچنین گفت: خانوارها این اختیار را داشتند که در این مرحله یا دریافت رایانه های نقدی را همچنان ترجیح دهند یا به نفع برنامه های دولتی، انصراف دهند.

نوبخت افزود: طبیعی است که هر چه تشخیص بر انصراف بیشتر بود، منابع بیشتری در اختیار دولت قرار می گرفت، اما تشخیص مردم برای ما محترم است.

وی ادامه داد: ما خود را خادم مردم و مجری نظرات آنان می دانیم و نمی توانیم برای مردم تعیین تکلیف کنیم که شما حتما باید انصراف دهید تا ما منابع بیشتری داشته باشیم البته همه منابعی که از این محل به دست می آید را به کل جامعه باز می گرداندیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: هرچه انصراف از دریافت یارانه افزایش می یافت، دولت می توانست منابع بیشتری حاصل کند. برای برخی خانواده های ایرانی مشکل بود که طی سال ها این منبع را در سبد درآمدی خود داشتند، حذف کنند، از این جهت برای این نظر مردم احترام قائل هستیم.

سخنگوی دولت با تشکر از کسانی که از دریافت یارانه ها انصراف داده اند، گفت: ما با واقعیت هایی که وجود دارد می توانیم نسبت به اجرای نظرات مردم و قانون عمل کنیم.



** متقاضیان یارانه همچون گذشته دریافت می کنند

نوبخت با بیان این که مشکل ما با این ثبت نام حل شده است، گفت: راه روشن است، عده ای اعلام کرده اند که هم چنان می خواهند یارانه نقدی استفاده کنند که ما هم طبق روال گذشته یارانه را در اختیار آن ها قرار می دهیم و آن منابع را هم که از قبل انصراف از دریافت یارانه به دست آمده است را در جهت خدمات عمومی استفاده خواهیم کرد.



**1200 میلیارد تومان درآمد حاصل از انصراف

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: برای تامین محل اجرای قانون برای تامین 10 هزار میلیارد تومان بخش تولید، 4 هزار و 800 میلیارد تومان برای بخش بهداشت و 2 هزار میلیارد تومان برای بیمه نیازمند به انصراف یا افزایش بیشتر قیمت حامل های انرژی بودیم.

نوبخت ادامه داد: تلاش شده است تا افزایش قیمت حامل های انرژی در حد ممکن محدود شود، انتظار بود که از محل انصراف هم عددی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: باید از 2 میلیون و 400 هزار نفر تشکر کنم که با انصراف خود یک هزار و 200 میلیارد تومان منبع در اختیار دولت قرار دادند تا ما بتوانیم اقداماتی که برای تولید، اشتغال، حمل و نقل و بهداشت و درمان به ویژه کمک به اقشار کم درآمد که به صورت امنیت غذایی صورت می گیرد، تامین کنیم.



** اقساط 4.2 میلیارد دلاری بر اساس توافق آزاد شده است

سخنگوی دولت ادامه داد: صرف نظر از این که عده ای در جهت نوعی التهاب افکنی تلاش دارند، در این مرحله که نیاز به آرامش دارد همانگونه که در تمامی مصاحبه های قبلی استدعا کردم این موضوعی بسیار حساس است و به نوعی همه جمعیت کشور را تحت پوشش قرار می دهد، این ثبات و آرامش را به هم نزنید.

نوبخت یادآور شد: عده ای شاید تصور می کردند که عدم انتخاب گزینه دوم یعنی به نفع فعالیت های عمومی و اجتماعی کنار رفتن و اعلام انصراف دادن، نوعی امکان بهره برداری سیاسی نسبت به اقتصاد، فرآیند و سیاست های دولت تلقی شود، اما باید بپذیریم که دولت با درک واقعیت ها باید نرخ تورم را تا پایان سال جاری به زیر 25 درصد برسانیم.

وی اظهار داشت: اگر اندکی از این محل که همه آن ها محاسبه شده است از محل افزایش قیمت حامل های انرژی را بسیار با رشد ملایم انجام می دهیم، بنابر این تورم ناشی از آن خیلی محدود است.

سخنگوی دولت ادامه داد: همانطور که در 6ماهه دوم سال 92 شاهد کاهش قابل توجه نرخ تورم بودید، تعادل بودجه ای و سیاست های پولی را به گونه ای پیش خواهیم برد که

تا پایان امسال با وجود افزایش چند درصدی قیمت حامل های انرژی نرخ تورم در پایان سال به کمتر 25 درصد برسد.

نوبخت اطمینان داد که در چند روز آینده با مشخص شدن این رقم و با فعالیت های بسیار درستی که بخش ارزی در بانک مرکزی انجام می دهد مجددا ثبات به اقتصاد ایران بازگردد.

وی افزود: برخی ها تلاش کردند این مطلب را ترویج کنند که 4.2 میلیارد دلاری که طبق توافق ژنو آزاد شد، آزاد نشده است و ما امکان استفاده از آن را نداریم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: همانطور که اعلام شد، تمام آن چه که طبق توافق وعده داده شده بود، انجام شده و این که چگونه از این منابع استفاده کنیم به صورت نقدی یا استفاده برای برخی از کالاها، این قدرت انتخاب ما است.

نوبخت خاطر نشان کرد: ما حساب هایی داریم که می توانیم برای واردات هر نوع کالای ضروری همچون کالاهای اساسی و دارو استفاده کنیم، ضرورتی ندارد که این 4.2 میلیارد دلار که تا کنون اقساط آن طبق توافق آزاد شد، حتما از آن استفاده کنیم.

وی اظهارداشت: عده ای تلاش می کنند بگویند که چون شما برای واردات از آن استفاده نکردید، پس این منابع قابلیت استفاده را ندارد.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری تصریح کرد: این یک سخن نادرستی است و در خوشبینانه ترین شرایط اطلاعات آنها ناکافی است و در وضعی دیگر نوعی ناموفق نشان دادن توافق ژنو است که با اعلام وصول نشدن و عدم دریافت به دنبال مخدوش کردن کلیات آن هستند.

نوبخت تصریح کرد: همه اقساط را طبق توافق ژنو آزاد کرده اند و نحوه استفاده با ما است. شاید ایده آل این باشد که روش غیر معمولی که در جامعه وجود دارد حتما به صورت نقدی وارد کنیم وگرنه در این که حواله صادر شود تا ازاین مبالغ برای واردات استفاده شود ما برای دیگر حساب ها مشکلی نداریم.

وی با تاکید بر این که قدرت انتخاب با ما است، به همه اطمینان داد که این اقساط طبق توافق ژنو آزاده شده است.

سخنگوی دولت یادآور شد: عده ای همین فضا را در کنار مبهم بودن شرایط قیمت حامل های انرژی که اندکی روی بورس هم اثر گذاشت، تلاش کردند تا یک وضعیت عدم ثبات اقتصادی توصیف کنند که انشاء الله خیلی زود این ثبات بازخواهد گشت.



** تدوین آئین نامه چگونگی تخصیص منابع تولید به بخش های صنعت و کشاورزی

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی در زمینه چگونگی تخصیص منابع بخش تولید به حوزه های صنعت و کشاورزی، گفت: منابع بخش تولید به صنعت و کشاورزی تعلق می گیرد؛ ساز و کار آن با آیین نامه ای که توسط وزیران تولیدی در مرحله نهایی شدن است، مشخص می شود.

وی ادامه داد: آیین نامه آن توسط دولت به طور رسمی اعلام می شود تا همه واحدهای تولیدی بدانند که چطور می توانند برای تولید، حمل و نقل و اشتغال از سهم 5 هزار و 400 میلیارد تومان استفاده کنند.



** کار برخی پول گرفتن برای طرح اکاذیب است

نوبخت در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی در مورد طرح ادعاها و مطالب نادرست درباره جشن روز زن، گفت: روابط عمومی پاسخ این مساله و کذب بودن آن را بیان کرده است.

وی ادامه داد: عده ای منتظر هستند که هر روز موضوع کوچکی را بزرگ کنند و موضوعی غیرواقعی را مطرح کنند تا ذهن و فکر دولت که اکنون درگیر مسایل مهمی همچون مذاکرات ژنو و ساماندهی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است را درگیر کنند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: یک عده ای ممکن است کارشناسان این باشد که پولی بگیرند، جایی بنشینند و این مسایل را تولید و مطرح کنند؛ ما اگر بخواهیم همیشه به این ها پاسخ دهیم پس کشور را چه کسانی باید اداره کنند؟

نوبخت از اظهارهمدردی رسانه ها قدردانی کرد و گفت: فکر می کنم مطبوعات متعهد، آگاه و روشنگر وجود دارد که می تواند پاسخ این مطالب را بدهد و هر زمان که نیاز به اطلاع رسانی بیشتر باشد من با کمال میل در خدمتتان خواهم بود.



** تشکیل تیمی در دولت برای پیگیری موضوع بند 350 زندان اوین

وی در پاسخ به سوالی در باره بند 350 زندان اوین نیز گفت: رییس جمهوری در این باره طبق قانون اساسی و هیات وزیران بر اساس ماموریت و وظایفی که دارند در هیچ یک از مواردی که حقوق شهروندان نادیده گرفته شود یا مخدوش شود سکوت نخواهند کرد.

وی افزود: هنگامی که این فعالیت با اعلام موضع و بیان نظر همراه می شود به صورت اجرایی و عملی ورود می یابد؛ از زمانی که این خبر مطرح شد دولت برای این کار، تیمی را مامور کرد و جزییات این موضوع در حال بررسی و گزارش گیری است؛ قطعا دولت از ایفای وظایف قانونی خود در حمایت از شهروندان کوتاه نخواهد آمد.

نوبخت با انتقاد از رسانه یا رسانه های بیرونی که تلاش می کنند که این موضوع ها را بزرگ کنند، گفت: برخی تلاش می کنند که بخشی از وقت دولت را برای پاسخگویی بگیرند؛ مثلا 4.2 میلیارد دلاری که اقساطش رسیده واقعا آزاد شده است؛ بخشی از وقت دولت را باید برای این موضوع بگذاریم و بخش دیگری را باید به این اختصاص دهیم به بزرگنمایی مراسمی که بانوان در آن حضور داشته است؛ گرچه ثبت و ضبط شده و برای خانم ها فیلمبرداری شد و ما نمی توانیم آن را منتشر کنیم.

وی تصریح کرد: قطعا همه این موارد را برای پاسخگویی ضروری نمی دانیم ولی برای پیگیری به ویژه برای حفظ حقوق شهروندانمان کوتاه نخواهیم آمد.

وی ادامه داد: افرادی که زندانی می شوند هم حقوقی دارند و این که طبق قانون مجازات شوند قانونی است اما حق نداریم هیچ اقدامی خلاف قانون نسبت به آنها انجام دهیم به صرف این که آنها زندانی هستند.

سخنگوی دولت همچنین اظهارداشت: این ها مواضع دولت است و به جز بیان، در اجرا هم در حال پیگیری و بررسی است و پس از آن که اطلاعات کافی از طرفین استماع و مدارک جمع آوری شود آن وقت به طور مناسب هم اقدام و هم اطلاع رسانی می شود.

سیام(3)9012*1429*9189**1336



انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رئیس انجمن جایگاه داران بنزین:
ترافیک جایگاه های عرضه بنزین برطرف شده است/ آمادگی جایگاه ها برای عرضه بنزین با نرخ جدید
تهران - ایرنا - رئیس انجمن جایگاه داران بنزین با بیان اینکه ترافیک جایگاه های عرضه بنزین برطرف شده است، گفت: جایگاه ها برای عرضه بنزین با نرخ جدید درساعت 24 شب جاری یا فردا شب آمادگی کامل دارند.

81135138-5645651.jpg

بی‍ژن حاج محمدرضا عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: شواهد، حاکی از افزایش نرخ بنزین از شب جاری است و به جایگاه ها دستور داده شده که برای شب جاری (چهارشنبه شب) و فردا شب (پنج شنبه شب) آماده باشند.

رئیس انجمن جایگاه داران بنزین افزود: البته افزایش قیمت بنزین از شب جاری قطعی نیست و امکان دارد که این تصمیم به فرداشب موکول شود.

حاج محمدرضا در خصوص وضعیت ترافیک جایگاه های عرضه سوخت نیز گفت: مشکل ترافیک و تجمع در جایگاه های بنزین در حال حاضر برطرف شده و هیچ ترافیک غیرمتعارفی در جایگاه عرضه سوخت مشاهده نمی شود.

وی با بیان اینکه اوج ترافیک در جایگاه های عرضه مربوط به اول اردیبهشت ماه بود، افزود: اما در روزهای دوم و سوم اردیبهشت این معضل برطرف شده و روند مراجعه به جایگاه های عرضه بنزین به صورت عادی و روان جریان دارد.

رئیس انجمن جایگاه داران بنزین گفت: بیشتر مراجعان به جایگاه ها از بنزین آزاد 700 تومانی استفاده می کنند.

حاج محمدرضا در خصوص عرضه بنزین در ظروف غیراستاندارد، اظهار داشت: طبق دستورالعمل وزارت نفت توزیع بنزین در دبه و هر ظرف غیراستانداردی ممنوع است و تنها به صورت جزیی برای خودروهایی که بنزین تمام کرده باشند در ظروف کوچک مانند بطری های نوشابه بنزین عرضه خواهد شد.

وی در خصوص رفع مشکل نمایشگرهای تلمبه های بنزین نیز گفت: این مشکل هنوز حل نشده و تغییر نحوه محاسبه نمایشگرها از ریال به تومان به صورت موقت پاسخگو خواهد بود.

رئیس انجمن جایگاه داران بنزین ادامه داد: برای حل مشکل نمایشگرها باید سامانه مربوط به آنها به طور کامل تعویض شود.

وی اظهار داشت: شمارشگر تلمبه ها، تنها قادر به نشان دادن چهار رقم (9999 ریال)است، بنابراین اگر بنزین به قیمت بیش از این رقم عرضه شود، شمارشگرها قادر به محاسبه و نشان دادن میزان مصرف بنزین نبوده این امر مشکلاتی را برای مردم ایجاد خواهند کرد.

حاج محمدرضا گفت: مخازن جایگاه های عرضه بنزین به طور کامل پر شده و جایگاه های عرضه، آماده اعلام نرخ جدید بنزین هستند.

اقتصام(4)2022**1558



انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
 
بالا