Great user
کاربر تازه وارد
- تاریخ عضویت
- 3 ژانویه 2016
- نوشتهها
- 19
- لایکها
- 8
در این موضوع موارد اساسی در طراحی لوگو آورده شده. مواردی که دربارۀ اونها میخونید در زیر اومده:
1. ابزار طراحی لوگو
2. فکر کردن دربارۀ ایده
3. رعایت اصول در طرح
4. روانشناسی رنگ
5. اصول طراحی لوگوی حرفه ای
1. ابزار طراحی لوگو: نرم افزار های زیادی در این زمینه استفاده میشن. طراحان نرم افزارهای مختلفی رو معرفی میکنن. در اینجا هر کدام از اونها رو معرفی میکنه تا خودتون به انتخاب بهتر برسید:
photoshop: نرم افزار گرافیکی که بر پایۀ بیت مپ(تصاویری که به صورت پیکسل ذخیره میشوند. هر عکس به تعدادی پیکسل کوچک تقسیم میشه و اطلاعات هر پیکسل ذخیره میشه. این تصاویر حجم بالایی دارند) است. کاربردهای فتوشاپ عبارتند از: ایجاد- ترکیب- ویرایش و بازسازی تصاویر، نقاشی دیجیتال، عکاسی(ویرایش عکس، روتوش)، طراحی گرافیک، انیمیشن و فیلم، تصویرسازی. در مجموع فتوشاپ بیشتر برای کار با عکس استفاده میشه چون عکس ها هم بر اساس علم پیکسل ایجاد میشن.
corel: نرم افزار برداری است و برپایۀ وکتور(تصاویری که بعد از ایجاد در ابعاد کوچک میتوان آنها را به ابعاد بزرگ تغییر داد بدون اینکه کیفیت آنها افت کنه. این تصاویر حجم کمی دارند) است. کاربردهای کورل عبارتند از: طراحی و خلق عکس، طراحی نوشته و آرم، طراحی پوستر و کاتالوگ و کارت ویزیت، طراحی باستفاده از تمپلیت ها و صفحات آماده برای طراحی مجله ها و روزنامه ها، طراحی روی سی دی. در کل کورل برای طراحی و خلق تصاویر استفاده میشه.
illustrstor : محیط این برنامه شباهت زیادی به فتوشاپ داره. فقط دستورها و ابزار ها متفاوت است. یک نرم افزار برداری و بر پایۀ وکتور است. نرم افزاری برای طراحی و خلق تصاویر، طراحی نمودار، چارت و لوگو. نرم افزار قوی در ویرایش و تولید تصاویر است. پلت کنترل رنگی پیشرفته و قالب های از پیش ساخته دارد.
برای کار با نرم افزار های بالا، باید دانش مخصوص اون نرم افزار رو داشته باشید. اگر دانش در این زمینه ندارید از نرم افزارهایی که آبجکت های از پیش آماده شده برای طراحی لوگو دارند استفاده کنید که عبارتند از:
logo maker : با این نرم افزار میتوانید بدون نیاز به دانش فنی یا هنری، لوگوی حرفه ای بسازید. در این نرم افزار تصاویر آماده در موضوعات مختلف دسته بندی شده اند، میتوانید تصاویر را با هم ترکیب کنید. بعد از طراحی میتوانید تصویر را در فرمت های مختلف تصویری ذخیره کنید.
logo design studio pro : بیش از 1500 قالب از پیش طراحی شده و بیش از 5000 طرح برای طراحی سریع در اختیار میگذارد.
eximiousSoft logo designer : این نرم افزار هم طرح های آماده داره و قابلیت ترکیت تصاویر. علاوه بر طراحی لوگو میتوان از آن برای طراحی کارت ویزیت، سربرگ و پوستر هم استفاده کرد. قابلیت ذخیرۀ تصاویر در فرمت های مختلف هم دارد.
2. فکر کردن دربارۀ ایده: کلمات کلیدی دربارۀ سوژه پیدا کنید، برای کلمۀ کلیدی نماد بیابید. مثلا نماد کلمۀ تست علامت تیک (√) هست، برای طراحی لوگو اول اونو روی کاغذ بکشید. شاید شما وسوسه شوید که طرح خود را مستقیم با کامپیوتر اجرا کنید اما به توصیه بن پاول برای مقاومت کردن در مقابل این اصرار که یک سوال می باشد توجه کنید: آن چیزی که شما در ابتدا یاد گرفتید چه چیزی بوده است ؟ مداد یا کامپیوتر؟ ، به سایت ها مختلف در این زمینه مراجه کنید، آنچه که بدست آوردیده اید با هم ترکیب کنید. و در نرم افزار پیاده کنید.
3. رعایت اصول در طرح: لوگویی که طراحی میکنید باید ساده باشه، به یاد ماندنی باشه یعنی در موقعیت های مختلف بتواند ذهن مخاطب رو به سوی برند مورد نظر سوق بده، از یک شبکه برا ی طراحی لوگوی ابتدایی استفاده کنید، طرح های طراحی شدۀ قبلیی رو نگه دارید، در طرح تعادل ایجاد کنید یعنی رنگ و سایز عناصر در لوگو تقارن داشته باشند، طرح لوگو به گونه ای باشد که در هر اندازه ای خوانا و زیبا باشد، از رنگ ها هوشمندانه استفاده کنید مثلا رنگ های روشن استاده نکنید چون به سختی به چشم میان و اینکه لوگو در رنگ های سیاد، سفید و خاکستری هم باید زیبا و جذاب باشه، تایپوگرافی اهمیت داره یعنی انتخاب فونت مناسب و سایز مناسب. برخی موارد مهم در تایپوگرافی: فونت هایی که رواج زیادی دارند استفاده نکنید، وقتی سایز فونت کوچک میشه باز هم باید خوانا باشه، دو فونت مختلف در یک طرح بکار نبرید.
4. روانشناسی رنگ: مفاهیمی که از رنگ قرمز در ذهن بوجود می آید عبارتند از: هیجان، سرعت، شجاعت، حرکت، خطر، عصبانیت. رنگ آبی: خنکی، اعتماد، راستگویی، آرامش، آسودگی، موفقیت، قدرت. رنگ زرد: خلاقیت، گرمی، نور، خوش بینی، جوانی، امید، انرژی. رنگ سبز: طبیعت، صلح، رشد، زندگی، پایداری، تأثیر، سخاوت. رنگ نارنجی: اشتیاق، جنبش، ماجراجویی، پرتوانی. رنگ سیاه: هوشمندی، وقار، گمراه سازی، مدرن، رسمی، محرمانه. رنگ خاکستری: خنثی، میانه رو، رکود، خونسردی، کمبود انرژی.
5. اصول طراحی لوگوی حرفه ای: قبل از این که شروع به راه رفتن کنیم ابتدا در فکر یک هدف هستیم، سپس مقصدمان و در نهایت مسیر را مشخص می کنیم. هیچگاه بدون فکر کردن (تعیین هدف) نمی توان کاری را انجام داد. میخواهیم بدانیم که چگونه لوگویی طراحی کنیم که خود را برای برند شدن آماده کند. منظور از برند شدن در اصل نمایش و حظور یک نام، کراکتر و یا فعالیت خاص در عرصه ها و جایگاه های مختلف هست. دلیل برند کردن یک کسب و کار، تنها آشنا کردن مردم، با اون نیست، بلکه هدف برند سازی، محبوب کردن آن میان مردم است. نکاتی در این باره عبارتند از: تحقیقات بازار، تاریخچۀ کاری، تعیین صفات برند، بازار هدف، رنگ های سازمانی، شمایل خاص در طراحی، جمع بندی اطلاعات و ارائۀ ایده های برتر، نوع طراحی لوگو، مفهوم کاراکتر، تدوین و نگارش برند.
1. ابزار طراحی لوگو
2. فکر کردن دربارۀ ایده
3. رعایت اصول در طرح
4. روانشناسی رنگ
5. اصول طراحی لوگوی حرفه ای
1. ابزار طراحی لوگو: نرم افزار های زیادی در این زمینه استفاده میشن. طراحان نرم افزارهای مختلفی رو معرفی میکنن. در اینجا هر کدام از اونها رو معرفی میکنه تا خودتون به انتخاب بهتر برسید:
photoshop: نرم افزار گرافیکی که بر پایۀ بیت مپ(تصاویری که به صورت پیکسل ذخیره میشوند. هر عکس به تعدادی پیکسل کوچک تقسیم میشه و اطلاعات هر پیکسل ذخیره میشه. این تصاویر حجم بالایی دارند) است. کاربردهای فتوشاپ عبارتند از: ایجاد- ترکیب- ویرایش و بازسازی تصاویر، نقاشی دیجیتال، عکاسی(ویرایش عکس، روتوش)، طراحی گرافیک، انیمیشن و فیلم، تصویرسازی. در مجموع فتوشاپ بیشتر برای کار با عکس استفاده میشه چون عکس ها هم بر اساس علم پیکسل ایجاد میشن.
corel: نرم افزار برداری است و برپایۀ وکتور(تصاویری که بعد از ایجاد در ابعاد کوچک میتوان آنها را به ابعاد بزرگ تغییر داد بدون اینکه کیفیت آنها افت کنه. این تصاویر حجم کمی دارند) است. کاربردهای کورل عبارتند از: طراحی و خلق عکس، طراحی نوشته و آرم، طراحی پوستر و کاتالوگ و کارت ویزیت، طراحی باستفاده از تمپلیت ها و صفحات آماده برای طراحی مجله ها و روزنامه ها، طراحی روی سی دی. در کل کورل برای طراحی و خلق تصاویر استفاده میشه.
illustrstor : محیط این برنامه شباهت زیادی به فتوشاپ داره. فقط دستورها و ابزار ها متفاوت است. یک نرم افزار برداری و بر پایۀ وکتور است. نرم افزاری برای طراحی و خلق تصاویر، طراحی نمودار، چارت و لوگو. نرم افزار قوی در ویرایش و تولید تصاویر است. پلت کنترل رنگی پیشرفته و قالب های از پیش ساخته دارد.
برای کار با نرم افزار های بالا، باید دانش مخصوص اون نرم افزار رو داشته باشید. اگر دانش در این زمینه ندارید از نرم افزارهایی که آبجکت های از پیش آماده شده برای طراحی لوگو دارند استفاده کنید که عبارتند از:
logo maker : با این نرم افزار میتوانید بدون نیاز به دانش فنی یا هنری، لوگوی حرفه ای بسازید. در این نرم افزار تصاویر آماده در موضوعات مختلف دسته بندی شده اند، میتوانید تصاویر را با هم ترکیب کنید. بعد از طراحی میتوانید تصویر را در فرمت های مختلف تصویری ذخیره کنید.
logo design studio pro : بیش از 1500 قالب از پیش طراحی شده و بیش از 5000 طرح برای طراحی سریع در اختیار میگذارد.
eximiousSoft logo designer : این نرم افزار هم طرح های آماده داره و قابلیت ترکیت تصاویر. علاوه بر طراحی لوگو میتوان از آن برای طراحی کارت ویزیت، سربرگ و پوستر هم استفاده کرد. قابلیت ذخیرۀ تصاویر در فرمت های مختلف هم دارد.
2. فکر کردن دربارۀ ایده: کلمات کلیدی دربارۀ سوژه پیدا کنید، برای کلمۀ کلیدی نماد بیابید. مثلا نماد کلمۀ تست علامت تیک (√) هست، برای طراحی لوگو اول اونو روی کاغذ بکشید. شاید شما وسوسه شوید که طرح خود را مستقیم با کامپیوتر اجرا کنید اما به توصیه بن پاول برای مقاومت کردن در مقابل این اصرار که یک سوال می باشد توجه کنید: آن چیزی که شما در ابتدا یاد گرفتید چه چیزی بوده است ؟ مداد یا کامپیوتر؟ ، به سایت ها مختلف در این زمینه مراجه کنید، آنچه که بدست آوردیده اید با هم ترکیب کنید. و در نرم افزار پیاده کنید.
3. رعایت اصول در طرح: لوگویی که طراحی میکنید باید ساده باشه، به یاد ماندنی باشه یعنی در موقعیت های مختلف بتواند ذهن مخاطب رو به سوی برند مورد نظر سوق بده، از یک شبکه برا ی طراحی لوگوی ابتدایی استفاده کنید، طرح های طراحی شدۀ قبلیی رو نگه دارید، در طرح تعادل ایجاد کنید یعنی رنگ و سایز عناصر در لوگو تقارن داشته باشند، طرح لوگو به گونه ای باشد که در هر اندازه ای خوانا و زیبا باشد، از رنگ ها هوشمندانه استفاده کنید مثلا رنگ های روشن استاده نکنید چون به سختی به چشم میان و اینکه لوگو در رنگ های سیاد، سفید و خاکستری هم باید زیبا و جذاب باشه، تایپوگرافی اهمیت داره یعنی انتخاب فونت مناسب و سایز مناسب. برخی موارد مهم در تایپوگرافی: فونت هایی که رواج زیادی دارند استفاده نکنید، وقتی سایز فونت کوچک میشه باز هم باید خوانا باشه، دو فونت مختلف در یک طرح بکار نبرید.
4. روانشناسی رنگ: مفاهیمی که از رنگ قرمز در ذهن بوجود می آید عبارتند از: هیجان، سرعت، شجاعت، حرکت، خطر، عصبانیت. رنگ آبی: خنکی، اعتماد، راستگویی، آرامش، آسودگی، موفقیت، قدرت. رنگ زرد: خلاقیت، گرمی، نور، خوش بینی، جوانی، امید، انرژی. رنگ سبز: طبیعت، صلح، رشد، زندگی، پایداری، تأثیر، سخاوت. رنگ نارنجی: اشتیاق، جنبش، ماجراجویی، پرتوانی. رنگ سیاه: هوشمندی، وقار، گمراه سازی، مدرن، رسمی، محرمانه. رنگ خاکستری: خنثی، میانه رو، رکود، خونسردی، کمبود انرژی.
5. اصول طراحی لوگوی حرفه ای: قبل از این که شروع به راه رفتن کنیم ابتدا در فکر یک هدف هستیم، سپس مقصدمان و در نهایت مسیر را مشخص می کنیم. هیچگاه بدون فکر کردن (تعیین هدف) نمی توان کاری را انجام داد. میخواهیم بدانیم که چگونه لوگویی طراحی کنیم که خود را برای برند شدن آماده کند. منظور از برند شدن در اصل نمایش و حظور یک نام، کراکتر و یا فعالیت خاص در عرصه ها و جایگاه های مختلف هست. دلیل برند کردن یک کسب و کار، تنها آشنا کردن مردم، با اون نیست، بلکه هدف برند سازی، محبوب کردن آن میان مردم است. نکاتی در این باره عبارتند از: تحقیقات بازار، تاریخچۀ کاری، تعیین صفات برند، بازار هدف، رنگ های سازمانی، شمایل خاص در طراحی، جمع بندی اطلاعات و ارائۀ ایده های برتر، نوع طراحی لوگو، مفهوم کاراکتر، تدوین و نگارش برند.