آموزشگاه سینمایی اندیشه نو با سالها سابقه در حوزه ی سینما و سالها فعالیت در این راستا توانسته است تا در زمینه ی پرورش دانشوجویان رشته ی عکاسی حرفه ای عمل کند و رشد کافی در این زمینه را داشته باشد ما توانسته ایم در حوزه ی آموزش عکاسی دیجیتال به صورت حرفه ای عمل کنیم
تنظیمات ایدهآل دوربین برای شفافیت در هنگام شب
برای ثابتکردن جنبش در روز توصیه میشود از سرعت شاتر ۱/۳۲۰ با کمترین مرز ۱/۱۶۰ بهرهگیری کنید. بااینحال، در شب این روند تغییر میکند و در نواحی روشنتر با سرعت ۱/۲۵۰ میتوانید عکاسی کنید؛ اما اغلب اوقات بهتر است سرعت شاتر را بین ۱/۶۰ الی ۱/۱۶۰ نگه دارید. برای این پیشه دستها باید مقاوم و بدون لرزش باشد و به فاصلهی کانونی وسیع نیاز دارید. برای عکاسی دستی در سرعت ۱/۶۰، کاملا باید بیحرکت باشید.
لنز واید
برای این نوع عکاسی به لنز واید دربایستن دارید؛ زیرا هرچه فاصلهی کانونی بیشتر باشد، سرعت شاتر لازم برای حفظ شفافیت تصویر بالاتر است. همچنین، با لنز ۲۸ الی ۵۰ میلیمتری بهراحتی بهصورت دستی در سرعتهای ناچیز میتوانید عکاسی کنید.
مقالههای مرتبط:
چگونه با تکنیک نقاشی با نور، استاپموشنهای قشنگ خلق کنیم
چگونه نور طبیعی و نور پیکان دوربین را ترکیب کنیم
استفاده از لنز پرایم تند مثل لنز ۳۵میلیمتری f/2 هم برای چنین حالتی سودمند است. در صحنههای روشنتر، از f/4 هم میتوانید استفاده کنید؛ اما توانایی ثبت تصویر در f/2 و f/2.8 یا حتی f/1.8 توان انتخاب را بیشتر میکند.
در این وضعیت، ایزوی خویش را تا حتماً زیادی باید افزایش دهید. تنظیمات ایزوی پسندیده برای عکاسی در شب در دوربینهای دیجیتالی پیشرفته بین ۱۶۰۰ الی ۶۴۰۰ متغیر است. درغیر اینصورت، امکان عکاسی دستی در شب وجود ندارد. ایزوی ۳۲۰۰ و برخی مواقع ۶۴۰۰ نیز در چنین مواقعی مفید است.
۲. در نخست بهدنبال منابع روشنایی بروید
صرفنظر از مکان یا موعد عکاسی، همیشه باید بهدنبال منابع روشنایی اصلی باشید؛ اما شبها اهمیت این مسئله دوچندان میشود. شغل را با یافتن منابع زیبای روشنایی یا نورپردازیهای پسندیده آغاز کنید و چشم براه اتفاق بمانید.
منابع نور
به برخورد نور به سوژهها دقت کنید. اگر پشت به منبع روشنایی بایستید، با عبور سوژهها، برخورد قوی نور و رنگهای جذاب آن را میتوانید ببینید. اگر گشادگی دیافراگم بیشتر از f/4 نیست، با این شیوه بر این محدودیت میتوانید غلبه کنید. افزونبراین، اگر میخواهید دوربین بهسمت منبع روشنایی باشد، روشنایی کمتر بر سوژهها میتابد؛ ولی مثل تصویر بالا، اغلب بر تابلوی نور میتوانید تأکید کنید. در این تصویر، به تفاوت روشنایی در سمت چپ و راست صورت درگذشت دقت کنید.
۳. عکاسی از حیات روزمرهی شب
بعضی از جذابترین عکسهای خیابانی در شلوغی ثبت میشود. برای مثال، به پروژهی ماسیچ داکوویکز با نام شهر بعد از تاریکی (Cardiff After Dark) نگاه کنید.
۴. رعایت فاصله
بهگفتهی روبرت کاپا:
اگر عکسهایتان به اندازهی کافی خوب نیست؛ یعنی به اندازهی کافی به جستار نزدیک نشدید.
برخلاف گفتهی کاپا، در عکاسی در شب لازم است این روش را تغییر دهید؛ بدینمعنا که برخی مواقع دورشدن از جستار و تبدیل آن به عناصری حقیر از چشماندازی کلی، ایدهی بهتری است. پسزمینهها در شب زیباتر از روز است؛ پس اغلب اوقات مردم به عنصر ثانویهی چشمانداز تبدیل میشوند.
وقتی از سوژهها دور هستید، به سرعت شاتر بالا نیاز ندارید و این احد از مزایای عکاسی از چشمانداز شب است. از فاصلهی دور، جنبش جستار را با سرعت ۱/۶۰ و از فاصلهی نزدیک، با سرعت ۱/۱۲۵ میتوانید ثبت کنید.
۵. سهپایه و محوکردن جمعیت
برای عکاسی خیابانی، معمولا بهتر است بهصورت دستی عکس بگیرید؛ زیرا نمیتوان اتفاقات را پیشبینی کرد. بااینحال، تنها زمانی از سهپایه کاربرد کنید که بخواهید در محیط شلوغ عکاسی کنید.
سه پایه
کار با سرعتهای پایینتر شاتر مشابه ۱/۸ ثانیه را هم امتحان کنید. به عکس بالا توجه کنید. در این عکس، عکاس سررسید زیادی برای ثبت عکس بالا صرف کرده است؛ زیرا در آغاز منتظر پراکندهشدن مردم در کل صحنه و سپس، سوژهای جذاب برای پیشزمینه باقیمانده است.
آموزشگاه سینمایی اندیشه نو با سالها فعالیت در حوزه های آموزش سینمایی توانسته است دانشویان زیادی را در زمینه های آموزش عکاسی ،آموزش بازیگری ،گریم و....... را ارائه دهد
تنظیمات ایدهآل دوربین برای شفافیت در هنگام شب
برای ثابتکردن جنبش در روز توصیه میشود از سرعت شاتر ۱/۳۲۰ با کمترین مرز ۱/۱۶۰ بهرهگیری کنید. بااینحال، در شب این روند تغییر میکند و در نواحی روشنتر با سرعت ۱/۲۵۰ میتوانید عکاسی کنید؛ اما اغلب اوقات بهتر است سرعت شاتر را بین ۱/۶۰ الی ۱/۱۶۰ نگه دارید. برای این پیشه دستها باید مقاوم و بدون لرزش باشد و به فاصلهی کانونی وسیع نیاز دارید. برای عکاسی دستی در سرعت ۱/۶۰، کاملا باید بیحرکت باشید.
لنز واید
برای این نوع عکاسی به لنز واید دربایستن دارید؛ زیرا هرچه فاصلهی کانونی بیشتر باشد، سرعت شاتر لازم برای حفظ شفافیت تصویر بالاتر است. همچنین، با لنز ۲۸ الی ۵۰ میلیمتری بهراحتی بهصورت دستی در سرعتهای ناچیز میتوانید عکاسی کنید.
مقالههای مرتبط:
چگونه با تکنیک نقاشی با نور، استاپموشنهای قشنگ خلق کنیم
چگونه نور طبیعی و نور پیکان دوربین را ترکیب کنیم
استفاده از لنز پرایم تند مثل لنز ۳۵میلیمتری f/2 هم برای چنین حالتی سودمند است. در صحنههای روشنتر، از f/4 هم میتوانید استفاده کنید؛ اما توانایی ثبت تصویر در f/2 و f/2.8 یا حتی f/1.8 توان انتخاب را بیشتر میکند.
در این وضعیت، ایزوی خویش را تا حتماً زیادی باید افزایش دهید. تنظیمات ایزوی پسندیده برای عکاسی در شب در دوربینهای دیجیتالی پیشرفته بین ۱۶۰۰ الی ۶۴۰۰ متغیر است. درغیر اینصورت، امکان عکاسی دستی در شب وجود ندارد. ایزوی ۳۲۰۰ و برخی مواقع ۶۴۰۰ نیز در چنین مواقعی مفید است.
۲. در نخست بهدنبال منابع روشنایی بروید
صرفنظر از مکان یا موعد عکاسی، همیشه باید بهدنبال منابع روشنایی اصلی باشید؛ اما شبها اهمیت این مسئله دوچندان میشود. شغل را با یافتن منابع زیبای روشنایی یا نورپردازیهای پسندیده آغاز کنید و چشم براه اتفاق بمانید.
منابع نور
به برخورد نور به سوژهها دقت کنید. اگر پشت به منبع روشنایی بایستید، با عبور سوژهها، برخورد قوی نور و رنگهای جذاب آن را میتوانید ببینید. اگر گشادگی دیافراگم بیشتر از f/4 نیست، با این شیوه بر این محدودیت میتوانید غلبه کنید. افزونبراین، اگر میخواهید دوربین بهسمت منبع روشنایی باشد، روشنایی کمتر بر سوژهها میتابد؛ ولی مثل تصویر بالا، اغلب بر تابلوی نور میتوانید تأکید کنید. در این تصویر، به تفاوت روشنایی در سمت چپ و راست صورت درگذشت دقت کنید.
۳. عکاسی از حیات روزمرهی شب
بعضی از جذابترین عکسهای خیابانی در شلوغی ثبت میشود. برای مثال، به پروژهی ماسیچ داکوویکز با نام شهر بعد از تاریکی (Cardiff After Dark) نگاه کنید.
۴. رعایت فاصله
بهگفتهی روبرت کاپا:
اگر عکسهایتان به اندازهی کافی خوب نیست؛ یعنی به اندازهی کافی به جستار نزدیک نشدید.
برخلاف گفتهی کاپا، در عکاسی در شب لازم است این روش را تغییر دهید؛ بدینمعنا که برخی مواقع دورشدن از جستار و تبدیل آن به عناصری حقیر از چشماندازی کلی، ایدهی بهتری است. پسزمینهها در شب زیباتر از روز است؛ پس اغلب اوقات مردم به عنصر ثانویهی چشمانداز تبدیل میشوند.
وقتی از سوژهها دور هستید، به سرعت شاتر بالا نیاز ندارید و این احد از مزایای عکاسی از چشمانداز شب است. از فاصلهی دور، جنبش جستار را با سرعت ۱/۶۰ و از فاصلهی نزدیک، با سرعت ۱/۱۲۵ میتوانید ثبت کنید.
۵. سهپایه و محوکردن جمعیت
برای عکاسی خیابانی، معمولا بهتر است بهصورت دستی عکس بگیرید؛ زیرا نمیتوان اتفاقات را پیشبینی کرد. بااینحال، تنها زمانی از سهپایه کاربرد کنید که بخواهید در محیط شلوغ عکاسی کنید.
سه پایه
کار با سرعتهای پایینتر شاتر مشابه ۱/۸ ثانیه را هم امتحان کنید. به عکس بالا توجه کنید. در این عکس، عکاس سررسید زیادی برای ثبت عکس بالا صرف کرده است؛ زیرا در آغاز منتظر پراکندهشدن مردم در کل صحنه و سپس، سوژهای جذاب برای پیشزمینه باقیمانده است.
آموزشگاه سینمایی اندیشه نو با سالها فعالیت در حوزه های آموزش سینمایی توانسته است دانشویان زیادی را در زمینه های آموزش عکاسی ،آموزش بازیگری ،گریم و....... را ارائه دهد