bijan_darvishi
Registered User
- تاریخ عضویت
- 14 آگوست 2007
- نوشتهها
- 2,092
- لایکها
- 660
پرورش کاکتوس از طریق بذر کار دشواری نیست و به راحتی میتوانید در منزل پرورش کاکتوس را انجام دهید.هنوز برای پرورش کاکتوس از بذر روشی که واقعا یکی باشد نداریم و با متدهای مختلفی بین پرورش دهندگان این گونه گیاه پرورش داده می شود. در نظر داشته باشید از هزاران بذری که در طبیعت بصورت تصادفی به گیاه تبدیل می شود شاید چند مورد بالغ شوند این میتونه اگر روش درستی را عمل نکنید در کاشت شما هم باشد ولی ما خوشبختانه میتوانیم با پیگیری از چند روش امتحان پس داده و حقیقی این احتمال را به شکل قابل توجهی افزایش دهیم. این مقاله توسط شرکت بذرکو بهعنوان یک بازبینی کلی در زمینهی تکثیر بذر شناخته میشود و ادعا نمیکنم که روش مطرح شده در اینجا، تنها راه یا بهترین راه برای پرورش کاکتوس است. صرفاً میتوانم بگویم روشی میباشد که نتایج مثبتی را در پی داشته است. هدف ما در سایت بذرکو این است که سایر علاقهمندان کاکتوس را به استفاده از روش خودشان برای پرورش گیاه تشویق کنم. خودم این روشها را با کسب تجربه از پرورشدهندگان قدیمیتر و عبرتآموزی از شکستهای آنها یاد گرفتهام. البته هنوز هم خودم را در این موضوع متخصص نمیبینم و به همین دلیل اگر نتوانستید در بار اول کار را بهدرستی انجام دهید، ناراحت نشوید
چرا بذر؟
گفته میشود که بسیاری از گیاهان کاکتوس میتوانند بهراحتی و از طریق قلمهزنی پرورش داده شوند. گیاهان بزرگتر یا دارای رشد کامل نیز در بسیاری از گلخانهها و فروشگاههای مخصوص این کار مشاهده میشوند. پس چرا کاکتوس را از طریق بذر پرورش دهیم؟
پرورش کاکتوس از طریق بذر چندین مزیت دارد ... در اینجا میتوان به چند مورد اشاره کرد:
بذرها ارزان هستند ... غالباً به ازای هر بسته از آنها چند هزار تومان پرداخت کرده یا حتی میتوانید آنها را بهصورت رایگان از روی گیاه خودتان برداشت کنید.
گیاهان زیادی خواهید داشت که میتوانید آنها را به دوستانتان هدیه داده یا با آنها تبادل کنید.
میتوانید گونهها و واریتههایی را داشته باشید که بهعنوان گیاه در بازار موجود نیستند ماننده واریته های کمیاب و خاص
میتوانید تنوع بیشتری نسبت به حالت پرورش با قلمه داشته باشید.
میتوانید چرخهی کامل پرورش گیاهتان را مشاهده کنید که خیلی ها واقعا عاشق این قسمت خواهند شد و لذت بسیار زیادی دارد
بذرها میتوانند سادهتر از گیاهان پست شوند.
گیاهی که از بذر تولید می شود نسبت به گیاه قلمه ای رشد بالاتر داشته و به افات و بیماریها نیز مقاوم تر هستند
با تشخیص این مزایا، تعدادی عیب و محدودیت هم وجود دارد که بزرگترین آنها موضوع زمان است. برای اینکه بتوانید گلها را روی گیاه مشاهده نمایید، امکان دارد برای برخی از گونهها به سالها زمان نیاز داشته باشید. حتی گونههایی که زود گل میدهند، حداقل یک سال زمان میخواهند تا به شکوفهدهی برسند. سایرین در بازهی زمانی 3 سال یا بیشتر گل میدهند. همچنین نگهداری جوانهها در ابتدا نسبت به گیاهان بزرگسال سختتر است. در غالب موارد، جوانهها توانایی تحمل تغییرات دمایی شدید، حملات آفات یا سایر چالشهایی که کاکتوس بالغ معمولاً از آنها سربلند بیرون میآید را ندارند.
بنابراین باید مزایا و معایب را بهصورت توأمان در نظر بگیرید، اما به خاطر داشته باشید که تعداد بسیار زیادی از افراد چنین رویهای را طی کردهاند. با خواندن مقالاتی نظیر این مورد در سایت بذرکو و تماس با سایر پرورشدهندگان، میتوانید شانس موفقیتتان را به شکل قابل توجهی بیافزایید و از پرورش کاکتوس از بذر لذت ببرید اگر این کار را انجام دهید، به نظرم تفاوت مزایا و معایب را خوب درک خواهید کرد و همانند بسیاری از علاقمندان از بذر کاکتوسها را تولید خواهید کرد
میتوانید برای خرید بذرها به این لینک نیر مراجعه فرمایید
سه اصل مهم برای جوانه زنی بذرها:
برای جوانهزنی بذرهای کاکتوس، سه شرط موردنیاز هستند: نور، حرارت و رطوبت.بر عکس تمام آموزشها که اصرار روی بستر دارند بنده نظرم اینه بستر کاشت برای جوانهزنی اهمیت ندارد و در یک سری از واریته های خاص از کاکتوس ها باید رعایت شود در کل بسترکاشت بعد از جوانه زنی جوانهها نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. کاکتوس به میزان اندکی نور برای جوانهزنی احتیاج دارد، اما نه نوری که از طریق آفتاب مستقیم حاصل شود البته دقت فرمایید بعضی از گونه ها احتیاج به سرمادهی دارند (مدت سرمادهی 10روز درون یخچال در قسمت جامیوه ای می باشد یعنی بذرها را به مدت 10 روز بعد از خرید درون یخچال نگاهداری نمایید) این سرمادهی بیشتر برای واریتههای گوناگون آمریکایی که در ارتفاع بالا رشد کرده و همچنین گونههای متفاوت اوپونتیا در این دسته قرار میگیرند
مواد لازم:
1-ظرف که میتونه گلدان باشد-ظرف میوه های یک بار مصرف که در مجالس استفاده می شود البته ظرفی که شل نباشد ول شود ظرف کیفیت خوب یا سایر ظرفهای مشابه در کل مهم این است که حتما ته ظرفها سوراخ شود برای زهکشی خوب بستر.
2- ضدعفونی بستر: ماکرو فر یا قارچ کش کاربندازیوم یا بنومیل یا سایر قارچ کش ها در این مورد در توضیحات قید میکنیم
3- نایلون های زیپ کیپ که در توضیحات قید میکنیم یا یک نایلون شفاف همراه با کش برای بستن درب
4- ماسه ساختمانی به مقدار لازم در توضیحات قید می شود
5-پیت ماس
6-سنگ های درشت یک الی دو سانتی متری برای کف بستر یا گلدان
7- سنگ ریزه های 1 الی دو میلی متری
8-مقداری زغال کبابی خرد شده این مورد زیاد مهم نیست از نظر بنده
روش کاشت بذرها:
ابتدا ظرف خود را تمیز شسته و آن را سوراخ می کنید تا زهکشی خوبی داشته باشد.در مرحله بعدی سنگ های درشت یک سانتی متری یا درشت تر را به انتهای گلدان یا بستر خودمان به اندازه حدود یکی دو سانتی متر می ریزیم این مقدار بستگی به ظفیت گلدان شما دارد در کل یک لایه باشد
مرحله دوم:ابتدا ماسه ساختمانی خریداری شده را باید تفکیک کنیم این تفکیک باید بدین صورت انجام شود که ابتدا خوب ماسه رو شسته تا رس آن جدا شود باید چندین بار در تشت خوب بشورید تا رس ها جدا شود تا جایی که تقریبا آب صاف شود سپس با یک الک یا سبد سنگ های ریز و درشت را از هم جدا کنید .سنگ ریزه های ریز را باید با پیت ماس مخلوط کنید بدین صورت که یک پیمانه پیت ماس+2 پیمانه ماسه ریز یک میلی متری یا دو میلی متری+یک پیمانه یا نیم پیمانه ذغال کبابی خرد شده مخلوط مورد نظر را اگر ماکروفر دارید میتوانید به مدت 5دقیقه قرار دهید سپس بعد از سر شدن روی سنگ های درشت که در مرحله اول آماده کرده بودیم تا مقداری کمی مانده به سر گلدان یا بستر می ریزیم. بعد این کار با فشار دست کمی فشار دهید تا بستر محکم شود
مرحله سوم: مقداری از سنگ ریزه های ریز یک میلی متری روی بستر می پاشم این مقدار میتونه یک لایه خیلی نازک باشد.
مرحله چهارم:یک پیش مقدمه عرض میکنم بهتر است بذرهای درشت کمی درون آب قرار دهید تا کمی آماده شوند برای بذرهای ریز این کار احتیاج نیست. بذرهای ریز روی سطح خاک پاشیده شود کافی هست . خب بریم ادامه کاران: بذرها را وقتی بسترآماده شده روی آن بریزید دقت فرمایید هر بذر حدود 5برابر قطر بذر از هم فاصله داشته باشند دقت فرمایید اگر بذرهای شما کمی درشت بودند همانند آسترفیتوم ها میتوانید یک لایه خیلی نازک پیت ماس روی آن قرار دهید
مرحله پنجم: آماده سازی قارچ کش برای تهیه قارچ کش اگر خریدتان خوب باشد میتوانید از فروشگاه تقاضای قارچ کش نمایید تا بصورت رایگان برای شما ارسال شود دقت فرمایید بعد از خرید قارچ کش ها حتما آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید.برای درست کردن محلول قارچ کش به مقدار دو در هزار استفاده نمایید یک قاشق چایخوری برای میزان یک ظرف نوشابه خانواده می باشد.میتوانید قارچ کش را در ظرفی که بزرگ تر از ظرف بستر شما است درست کنید و بعد از اماده سازی ظرف بستر خود را درون آن قرار داده (دقت کنید محلول شما باید تا کمر ظرف بستر شما باشد) به مدت چند ثانیه بستر خود را درون این محلول قرار دهید انتهای بستر شما که سوراخ هست محلول را کشیده و تا بالا هدایت می شود، به محض خیس شدن آن را به آرامی برداشته و اجازه دهید آب اضافی خارج شود .
مرحله ششم: بعد از خارج شدن آب محلول قارچ کش ظرف را درون یک نایلون زیپ دار قرار دهید و درب آن را خوب ببندید تا رطوبت به 100 درصد برسد سپس در مکانی که دمای آن بین 20 الی 30 درجه می باشد قرار دهید سعی کنید مکانی که قرار می دهید دارای نور ضعیف باشد دقت کنید نور ضعیف عرض کردیم و این خیلی مهم است
مرحله هفتم: هر یک هفته یک بار بستر را چک کرده و درب آن را باز نمایید و بررسی کنید که آیا بستر قارچ زده شده یا نه اگر کپک های سفید دیدید از محلول قارچ کش کاربتدازیوم یا مانکوزب برای قارچ کشی مورد مورد نظر استفاده کنید و با اسپره روی آن اسپری کنید.
مرحله هشتم: چنانچه بذرها بصورت کامل جوانه زنی کردند مقدار نور بیشتر شود ولی باز تاکید میکنیم نور مستقیم نباشد باز تا چند ماه باید طبق روش گفته شده ادامه دهید شما هر 4 روز یکبار نایلون رو باز کرده و بررسی کنید که مشکلی نداشته باشد همین مقدار برای تعویض هوای بستر هم کافیه و هوای بستر عوض میشه و احتیاج نیست که نایلون را بردارید و مهم تر این که هر 15روز یکبار نایلون را باز کرده و با قارچ کش مقداری اسپری نمایید این مدت تا حداقل 4 ماه معمولا ادامه دهید و بعد این مدت که جوانه ها کمی رشد داشتتند و قوی تر شدن یک سوراخ در نایلون ایجاد کنید تا کمی رطوبت کمتر شده و گیاه شما به هوای بیرون عادت کند که اصطلاحا آداپته شدن گیاه نامیده می شود و به مرور بعد چند هفته این یک سوراخ به دوتا و همینطور بیشتر
چند نکته:
1- درب زیپ پک شما خوب بسته شود احتیاجی به آبیاری مجدد نمیشود ولی اگر احساس کردید رطوبت کم شده مجددا عمل مرحله پنج را انجام دهید
2-چنانچه بستر شما قارچ زده شد یا جلبک های سبز زد با یک اب پاش از محلول قارچ کش روی آن اسپری نمایید البته هر دو هفته یک بار اگر روی بستر خود را با قارچ کش اسپری نمایید هم مشکلی ندارد
3-جوانه زنی بذرها کاملا متفاوت هستند بین یک هفته الی 3ماه زمان میبرد پس صبرو باشید.کاشت آناکامپسروس، کونوفیتوم، اچوریا، کراسولاکیا، لیتوپس و مسمبریانتموم نیاز به دمای بالاتر از 20 درجه تا زمان جوانهزنی ندارد و نباید پوشانده شود اگر چنانچه بذرهای شما جوانه زنی نکردند مجددا بذرها را از بستر خارج نموده خشک کرده به مدت 10 روز درون یخچال نگهداری نمایید و اعمال جوانه زنی را مجددا اجرا نمایید
4-روی هر بستری با یک لیبل نام بذرهای کاشته شده همراه با تاریخ کاشت آن را بزنید که بعدها متوجه شدید گیاه شما چه بوده
5-بعد از جوانه زنی به مدت یک الی چندماه نشاها را به همان صورت درب بسته قرار دهید و بعد از گذشت زمان مورد نظر به مرور رطوبت را کاهش دهید تا آداپته شده و به مرور گیاهان را از خزانه به گلدان ها انتقال دهید
6-آفتاب برای اکثر جوانهها بسیار شدید بوده و در طبیعت وحشی آنها معمولاً زیر یک سنگ یا گیاه دیگر به رشد ادامه میدهند. با در نظر گرفتن این مورد، گلدانها را در نقطهای روشن و زیر قفسهی گلخانه یا پنجره قرار دهید تا فقط در مقاطعی از روز نور دریافت نماید. برای کنترل بهتر، نورپردازی مصنوعی ایدئال است.
7-اکثر جوانههای کاکتوس به دمای بین 21 الی 32 درجهی سانتیگراد برای جوانهزنی نیاز دارند. البته این یک نتیجهگیری عمومی است. برخی از گونهها نظیر فروکاکتوس در دمای پایین جوانه نمیزنند و باید گرما را زیاد کنید دقت کنید تاکید میکنیم دما خیلی خیلی مهم هست
منبع : سایت بذرکو
چرا بذر؟
گفته میشود که بسیاری از گیاهان کاکتوس میتوانند بهراحتی و از طریق قلمهزنی پرورش داده شوند. گیاهان بزرگتر یا دارای رشد کامل نیز در بسیاری از گلخانهها و فروشگاههای مخصوص این کار مشاهده میشوند. پس چرا کاکتوس را از طریق بذر پرورش دهیم؟
پرورش کاکتوس از طریق بذر چندین مزیت دارد ... در اینجا میتوان به چند مورد اشاره کرد:
بذرها ارزان هستند ... غالباً به ازای هر بسته از آنها چند هزار تومان پرداخت کرده یا حتی میتوانید آنها را بهصورت رایگان از روی گیاه خودتان برداشت کنید.
گیاهان زیادی خواهید داشت که میتوانید آنها را به دوستانتان هدیه داده یا با آنها تبادل کنید.
میتوانید گونهها و واریتههایی را داشته باشید که بهعنوان گیاه در بازار موجود نیستند ماننده واریته های کمیاب و خاص
میتوانید تنوع بیشتری نسبت به حالت پرورش با قلمه داشته باشید.
میتوانید چرخهی کامل پرورش گیاهتان را مشاهده کنید که خیلی ها واقعا عاشق این قسمت خواهند شد و لذت بسیار زیادی دارد
بذرها میتوانند سادهتر از گیاهان پست شوند.
گیاهی که از بذر تولید می شود نسبت به گیاه قلمه ای رشد بالاتر داشته و به افات و بیماریها نیز مقاوم تر هستند
با تشخیص این مزایا، تعدادی عیب و محدودیت هم وجود دارد که بزرگترین آنها موضوع زمان است. برای اینکه بتوانید گلها را روی گیاه مشاهده نمایید، امکان دارد برای برخی از گونهها به سالها زمان نیاز داشته باشید. حتی گونههایی که زود گل میدهند، حداقل یک سال زمان میخواهند تا به شکوفهدهی برسند. سایرین در بازهی زمانی 3 سال یا بیشتر گل میدهند. همچنین نگهداری جوانهها در ابتدا نسبت به گیاهان بزرگسال سختتر است. در غالب موارد، جوانهها توانایی تحمل تغییرات دمایی شدید، حملات آفات یا سایر چالشهایی که کاکتوس بالغ معمولاً از آنها سربلند بیرون میآید را ندارند.
بنابراین باید مزایا و معایب را بهصورت توأمان در نظر بگیرید، اما به خاطر داشته باشید که تعداد بسیار زیادی از افراد چنین رویهای را طی کردهاند. با خواندن مقالاتی نظیر این مورد در سایت بذرکو و تماس با سایر پرورشدهندگان، میتوانید شانس موفقیتتان را به شکل قابل توجهی بیافزایید و از پرورش کاکتوس از بذر لذت ببرید اگر این کار را انجام دهید، به نظرم تفاوت مزایا و معایب را خوب درک خواهید کرد و همانند بسیاری از علاقمندان از بذر کاکتوسها را تولید خواهید کرد
میتوانید برای خرید بذرها به این لینک نیر مراجعه فرمایید
سه اصل مهم برای جوانه زنی بذرها:
برای جوانهزنی بذرهای کاکتوس، سه شرط موردنیاز هستند: نور، حرارت و رطوبت.بر عکس تمام آموزشها که اصرار روی بستر دارند بنده نظرم اینه بستر کاشت برای جوانهزنی اهمیت ندارد و در یک سری از واریته های خاص از کاکتوس ها باید رعایت شود در کل بسترکاشت بعد از جوانه زنی جوانهها نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. کاکتوس به میزان اندکی نور برای جوانهزنی احتیاج دارد، اما نه نوری که از طریق آفتاب مستقیم حاصل شود البته دقت فرمایید بعضی از گونه ها احتیاج به سرمادهی دارند (مدت سرمادهی 10روز درون یخچال در قسمت جامیوه ای می باشد یعنی بذرها را به مدت 10 روز بعد از خرید درون یخچال نگاهداری نمایید) این سرمادهی بیشتر برای واریتههای گوناگون آمریکایی که در ارتفاع بالا رشد کرده و همچنین گونههای متفاوت اوپونتیا در این دسته قرار میگیرند
مواد لازم:
1-ظرف که میتونه گلدان باشد-ظرف میوه های یک بار مصرف که در مجالس استفاده می شود البته ظرفی که شل نباشد ول شود ظرف کیفیت خوب یا سایر ظرفهای مشابه در کل مهم این است که حتما ته ظرفها سوراخ شود برای زهکشی خوب بستر.
2- ضدعفونی بستر: ماکرو فر یا قارچ کش کاربندازیوم یا بنومیل یا سایر قارچ کش ها در این مورد در توضیحات قید میکنیم
3- نایلون های زیپ کیپ که در توضیحات قید میکنیم یا یک نایلون شفاف همراه با کش برای بستن درب
4- ماسه ساختمانی به مقدار لازم در توضیحات قید می شود
5-پیت ماس
6-سنگ های درشت یک الی دو سانتی متری برای کف بستر یا گلدان
7- سنگ ریزه های 1 الی دو میلی متری
8-مقداری زغال کبابی خرد شده این مورد زیاد مهم نیست از نظر بنده
روش کاشت بذرها:
ابتدا ظرف خود را تمیز شسته و آن را سوراخ می کنید تا زهکشی خوبی داشته باشد.در مرحله بعدی سنگ های درشت یک سانتی متری یا درشت تر را به انتهای گلدان یا بستر خودمان به اندازه حدود یکی دو سانتی متر می ریزیم این مقدار بستگی به ظفیت گلدان شما دارد در کل یک لایه باشد
مرحله دوم:ابتدا ماسه ساختمانی خریداری شده را باید تفکیک کنیم این تفکیک باید بدین صورت انجام شود که ابتدا خوب ماسه رو شسته تا رس آن جدا شود باید چندین بار در تشت خوب بشورید تا رس ها جدا شود تا جایی که تقریبا آب صاف شود سپس با یک الک یا سبد سنگ های ریز و درشت را از هم جدا کنید .سنگ ریزه های ریز را باید با پیت ماس مخلوط کنید بدین صورت که یک پیمانه پیت ماس+2 پیمانه ماسه ریز یک میلی متری یا دو میلی متری+یک پیمانه یا نیم پیمانه ذغال کبابی خرد شده مخلوط مورد نظر را اگر ماکروفر دارید میتوانید به مدت 5دقیقه قرار دهید سپس بعد از سر شدن روی سنگ های درشت که در مرحله اول آماده کرده بودیم تا مقداری کمی مانده به سر گلدان یا بستر می ریزیم. بعد این کار با فشار دست کمی فشار دهید تا بستر محکم شود
مرحله سوم: مقداری از سنگ ریزه های ریز یک میلی متری روی بستر می پاشم این مقدار میتونه یک لایه خیلی نازک باشد.
مرحله چهارم:یک پیش مقدمه عرض میکنم بهتر است بذرهای درشت کمی درون آب قرار دهید تا کمی آماده شوند برای بذرهای ریز این کار احتیاج نیست. بذرهای ریز روی سطح خاک پاشیده شود کافی هست . خب بریم ادامه کاران: بذرها را وقتی بسترآماده شده روی آن بریزید دقت فرمایید هر بذر حدود 5برابر قطر بذر از هم فاصله داشته باشند دقت فرمایید اگر بذرهای شما کمی درشت بودند همانند آسترفیتوم ها میتوانید یک لایه خیلی نازک پیت ماس روی آن قرار دهید
مرحله پنجم: آماده سازی قارچ کش برای تهیه قارچ کش اگر خریدتان خوب باشد میتوانید از فروشگاه تقاضای قارچ کش نمایید تا بصورت رایگان برای شما ارسال شود دقت فرمایید بعد از خرید قارچ کش ها حتما آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید.برای درست کردن محلول قارچ کش به مقدار دو در هزار استفاده نمایید یک قاشق چایخوری برای میزان یک ظرف نوشابه خانواده می باشد.میتوانید قارچ کش را در ظرفی که بزرگ تر از ظرف بستر شما است درست کنید و بعد از اماده سازی ظرف بستر خود را درون آن قرار داده (دقت کنید محلول شما باید تا کمر ظرف بستر شما باشد) به مدت چند ثانیه بستر خود را درون این محلول قرار دهید انتهای بستر شما که سوراخ هست محلول را کشیده و تا بالا هدایت می شود، به محض خیس شدن آن را به آرامی برداشته و اجازه دهید آب اضافی خارج شود .
مرحله ششم: بعد از خارج شدن آب محلول قارچ کش ظرف را درون یک نایلون زیپ دار قرار دهید و درب آن را خوب ببندید تا رطوبت به 100 درصد برسد سپس در مکانی که دمای آن بین 20 الی 30 درجه می باشد قرار دهید سعی کنید مکانی که قرار می دهید دارای نور ضعیف باشد دقت کنید نور ضعیف عرض کردیم و این خیلی مهم است
مرحله هفتم: هر یک هفته یک بار بستر را چک کرده و درب آن را باز نمایید و بررسی کنید که آیا بستر قارچ زده شده یا نه اگر کپک های سفید دیدید از محلول قارچ کش کاربتدازیوم یا مانکوزب برای قارچ کشی مورد مورد نظر استفاده کنید و با اسپره روی آن اسپری کنید.
مرحله هشتم: چنانچه بذرها بصورت کامل جوانه زنی کردند مقدار نور بیشتر شود ولی باز تاکید میکنیم نور مستقیم نباشد باز تا چند ماه باید طبق روش گفته شده ادامه دهید شما هر 4 روز یکبار نایلون رو باز کرده و بررسی کنید که مشکلی نداشته باشد همین مقدار برای تعویض هوای بستر هم کافیه و هوای بستر عوض میشه و احتیاج نیست که نایلون را بردارید و مهم تر این که هر 15روز یکبار نایلون را باز کرده و با قارچ کش مقداری اسپری نمایید این مدت تا حداقل 4 ماه معمولا ادامه دهید و بعد این مدت که جوانه ها کمی رشد داشتتند و قوی تر شدن یک سوراخ در نایلون ایجاد کنید تا کمی رطوبت کمتر شده و گیاه شما به هوای بیرون عادت کند که اصطلاحا آداپته شدن گیاه نامیده می شود و به مرور بعد چند هفته این یک سوراخ به دوتا و همینطور بیشتر
چند نکته:
1- درب زیپ پک شما خوب بسته شود احتیاجی به آبیاری مجدد نمیشود ولی اگر احساس کردید رطوبت کم شده مجددا عمل مرحله پنج را انجام دهید
2-چنانچه بستر شما قارچ زده شد یا جلبک های سبز زد با یک اب پاش از محلول قارچ کش روی آن اسپری نمایید البته هر دو هفته یک بار اگر روی بستر خود را با قارچ کش اسپری نمایید هم مشکلی ندارد
3-جوانه زنی بذرها کاملا متفاوت هستند بین یک هفته الی 3ماه زمان میبرد پس صبرو باشید.کاشت آناکامپسروس، کونوفیتوم، اچوریا، کراسولاکیا، لیتوپس و مسمبریانتموم نیاز به دمای بالاتر از 20 درجه تا زمان جوانهزنی ندارد و نباید پوشانده شود اگر چنانچه بذرهای شما جوانه زنی نکردند مجددا بذرها را از بستر خارج نموده خشک کرده به مدت 10 روز درون یخچال نگهداری نمایید و اعمال جوانه زنی را مجددا اجرا نمایید
4-روی هر بستری با یک لیبل نام بذرهای کاشته شده همراه با تاریخ کاشت آن را بزنید که بعدها متوجه شدید گیاه شما چه بوده
5-بعد از جوانه زنی به مدت یک الی چندماه نشاها را به همان صورت درب بسته قرار دهید و بعد از گذشت زمان مورد نظر به مرور رطوبت را کاهش دهید تا آداپته شده و به مرور گیاهان را از خزانه به گلدان ها انتقال دهید
6-آفتاب برای اکثر جوانهها بسیار شدید بوده و در طبیعت وحشی آنها معمولاً زیر یک سنگ یا گیاه دیگر به رشد ادامه میدهند. با در نظر گرفتن این مورد، گلدانها را در نقطهای روشن و زیر قفسهی گلخانه یا پنجره قرار دهید تا فقط در مقاطعی از روز نور دریافت نماید. برای کنترل بهتر، نورپردازی مصنوعی ایدئال است.
7-اکثر جوانههای کاکتوس به دمای بین 21 الی 32 درجهی سانتیگراد برای جوانهزنی نیاز دارند. البته این یک نتیجهگیری عمومی است. برخی از گونهها نظیر فروکاکتوس در دمای پایین جوانه نمیزنند و باید گرما را زیاد کنید دقت کنید تاکید میکنیم دما خیلی خیلی مهم هست
منبع : سایت بذرکو
Last edited: