برگزیده های پرشین تولز

آیا تلفن همراه واقعاً مضر است

unisells

Registered User
تاریخ عضویت
12 می 2016
نوشته‌ها
100
لایک‌ها
8
مدتهاست درباره خطر تلفن های همراه از گوشه و كنار اخطارهایی را می شنویم, اما آیا این تلفن ها واقعا خطرناك هستند

گفتگو به وسیله تلفن همراه، در بنیان؛ نیازی است كه اربابان ابزار تولید و كسانی كه برایشان سودهای سیاسی!!! و اقتصادی را دارند هر روز پررنگتر می كنند. در این ماجرا، افشای ضرر احتمالی گوشی همراه به ضرر كیست ؟

معلوم است در ابتدا اپراتورهای ارایه دهنده رومینگ و خدمات موبایل و موازی آن ركت های موتورولا، انتل، نوكیا، سونی اریكسون، سامسونگ، ودافون، مایكروسافت، اس.ف.ر و بویگ و بسیاری دیگر از شركت ها در مقیاس جهانی كه ابزار و خدمات مربوط به تلفن همراه را روانه همه بخش های بازار می كنند. پس خودتان بخوانید و قضاوت كنید.

آیا تلفن همراه واقعا مضر است ؟؛ مدتهاست درباره خطر تلفن های همراه از گوشه و كنار اخطارهایی را می شنویم، اما آیا این تلفن ها واقعا خطرناك هستند؟ اما قبل از جواب باید به این موضوع نگاه كرد شمار تلفن های همراه فروخته شده در سال ،۲۰۰۳ بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه برآورد شده، یك سوم مردم ژاپن با تلفن همراه به شبكه اینترنت پیوسته اند.آمریكایی ها ۱۵میلیارد ساعت از تلفن های همراه خود استفاده كرده اند و اروپاییان بیش از ۱۱۳ میلیارد پیام كوتاه خدماتی برای همدیگر فرستاده اند. چین ۲۲۰ میلیارد پیام را داشته است.

تلفن‌های همراه وسایل ارتباط بی سیم هستند كه از امواج الكترومغناطیسی برای برقراری ارتباط بهره می برند. این امواج نخستین بار توسط هانیریش هرتز كشف شدند.

امواج الكترومغناطیسی، همانند هر نوع موج دیگر حامل انرژی هستند. این امواج عرضی هستند، یعنی راستای نوسان آنها بر جهت انتشار عمود است. برای انتقال نیاز به محیط واسطه نداشته و می توانند در خلا منتشر شوند. درست مثل هر موج دیگر، این امواج نیز دارای مشخصه های فركانس، دامنه و طول موج می باشند.

سرعت آنها ثابت و برابر ۳۰۰ هزار كیلومتر بر ثانیه می باشد. طیف امواج الكترومغناطیس بسیار گسترده است و از امواج رادیویی با فركانس در محدوده كیلوهرتز تا گیگا هرتز كه معادل طول موجهای كیلومتری تا سانتیمتری است، تا پرتوهای گاما كه طول موج كمتر از ۰/۱ نانومتر دارند گسترده است. نور مرئی از امواج الكترومغناطیسی با طول موج بین ۰/۴ تا ۰/۸ میكرومتر تشكیل شده.

دستگاههای تلفن همراه در محدوده های فركانسی خاصی از امواج رادیویی فعالیت می كنند كه عبارتند از ۸۷۲ تا ۹۶۰ ، ۱۷۱۰ تا ۱۸۷۵ و ۱۹۲۰ تا ۲۱۷۰ مگاهرتز.امواج الكترومغناطیس به دو دسته یونیزان و نایونیزان تقسیم می شوند. امواج یونیزان عبارتند از پرتوهای فوق بنفش، ایكس و گاما و به دلیل انرژی زیادی كه دارند می توانند اتمهای موجود در مسیر را یونیزه كنند. سایر امواج از جمله امواج رادیویی چنین خاصیتی را ندارند. به همین دلیل تا مدتها تصور می شد امواج رادیویی بی خطر هستند.

در واقع خطر موجود در امواج یونیزان به دلیل اثرات بیولوژیكی است كه ایجاد می كنند. این آسیب در اثر بر هم كنش پرتو یونیزان باDNA سلولها رخ می دهد و در نتیجه سلولها از نظر ژنتیكی آسیب می بینند كه ممكن است آنها را از بین ببرد یا در بدترین حالت به سلولهای سرطانی تبدیل كند و این آثار یك قرن است كه شناخته شده اند. اما تنها چند دهه است كه آثار مخرب پرتوهای نایونیزان نیز شناسایی شده است.مهمترین تاثیری كه این نوع امواج دارند ایجاد گرما است.

اجاق های مایكروویو كه در زندگی خانگی بسیاری از انسانها وارد شده اند از امواج مایكروویو كه از نظر طول موج بین امواج رادیویی و فرو سرخ قرار دارند. برای گرم كردن غذا به همین شیوه استفاده می كنند. امواج رادیویی كه از تلفن همراه منتشر می شوندنیز طول موج نزدیك به مایكروویو داشته و قابلیت ایجاد حرارت در محیط اطراف خود را دارند. این موضوع باعث می شود وقتی از این تلفن ها استفاده شود، درجه حرارت بخشی از مغز كه در مجاورت آنها قرار دارد اندكی بالا رود.این امواج آثاری از نوع مغناطیسی نیز دارند. وقتی سلولهای بدن انسان در عرض امواج الكترومغناطیسی قرار بگیرند، در غشاء آنها تغییراتی رخ می دهد.

غشاء سلول دارای دریچه های بسیار كوچك نانومتری است كه از جنس مولكولهای پروتئین هستند. فعالیتهای سلولی كه شامل ورود و خروج مواد باشند از طریق این دریچه ها انجام می شوند.

بعضی از این دریچه ها به صورت الكتریكی تحریك می شوند تا باز یا بسته شوند. امواج الكترومغناطیسی می توانند در بدن انسان میدانهای الكتریكی تولید كنند. این میدانها روی دریچه های غشاء سلول تاثیر گذاشته و باعث تداخل در عملكرد آنها می شوند.با این حال هنوز خطرزا بودن امواج تلفن های همراه به اثبات نرسیده است.

شدت میدان تولید شده توسط این دستگاه كم است و ثابت نشده كه حرارت تولید شده آن در سطح خطرناك باشد، گرچه قابل اندازه گیری است. میدانهای الكتریكی نیز وضعیت مشابهی دارند؛ با اینكه به وضوح در بدن ایجاد می شوند، اما شدت پایینی دارند و نمی توان به طور قطع آسیب را به آنها نسبت داد.

● آماری نیست كه نیست

بررسی هایی كه تاكنون انجام شده نیز رابطه آماری معنی داری بین استفاده از تلفن همراه و بیماری خاصی را در انسان نشان نداده است. با این وجود تاثیر امواج تلفن همراه روی موجودات دیگری از جمله كرم ها به اثبات رسیده است.

بنابراین هنوز به هیچ وجه نمی توان این امواج را بی خطر اعلام كرد. به همین دلیل انجام اقدامات پیشگیرانه ضروری است. استفاده از گوشی های كم تشعشع و هندزفیری می تواند امواج دریافتی را تا ۹۵ درصد كاهش دهد.

هرچند استفاده از هندزفیری، به دلیل متمركز كردن امواج ممكن است خطر را به شكلی دیگر ایجاد كند. به هر حال، انسان امروزین خود را در محاصره امواج الكترومغناطیس قرار داده و حلقه محاصره را روز به روز گرد خود تنگ تر می كند. تا وقتی بی خطر بودن تلفن های همراه اثبات نشود، بایستی با احتیاط از آن ها استفاده كرد.
 
بالا