• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

از مته اي كه سوراخ مربعي ايجاد ميكند تا موتور دوراني ونكل

mazoolagh

Registered User
تاریخ عضویت
10 آپریل 2004
نوشته‌ها
2,938
لایک‌ها
7
يك مثلث متساوي الاضلاع به ضلع r رو در نظر بگيرين. حالا پرگار رو در هر يك از سه راس اين مثلث قرار بدين و سه قوس به شعاع r بين دو راس ديگه اون بسازين. به شكل هندسي حاصل مثلث رولو ميگن Reuleaux Triangle
rimg2333.gif


1- مته اي كه سوراخ مريعي ايجاد ميكنه (اختراع شده توسط Harry Watt )
reul-8.jpg

reuleaux.gif





2- موتور دوراني (اختراع شده توسط Felix Heinrich Wankel )

wankel.jpeg

img41220f8948936.jpg

wankel.gif

wankel.gif

 

electronic

Registered User
تاریخ عضویت
16 ژانویه 2005
نوشته‌ها
1,661
لایک‌ها
75
سن
38
محل سکونت
USA
چقدر جالبه.راستش همیشه برام سوال بود که سوراخهای مربعی چه جوری ایجاد میشن.
 

mehrdad1355

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 فوریه 2004
نوشته‌ها
3,971
لایک‌ها
30
سن
48
موتورهای ونکل غیر از گرون درامدن قطعاتشون -چون برای روغن کاری احتیاج به مخلوط بودن سوخت و روغن دارند برای همین الودگی زیادی دارند و باوجود کم بودن تعداد قطعات و اصطهلاک شون هرگز متداول نشدند
 

mazoolagh

Registered User
تاریخ عضویت
10 آپریل 2004
نوشته‌ها
2,938
لایک‌ها
7
به نقل از mehrdad1355 :
موتورهای ونکل غیر از گرون درامدن قطعاتشون -چون برای روغن کاری احتیاج به مخلوط بودن سوخت و روغن دارند برای همین الودگی زیادی دارند و باوجود کم بودن تعداد قطعات و اصطهلاک شون هرگز متداول نشدند
كاملا درسته - مشكلات فني زيادي دارن: مسئله آب بندي كه باعث اتلاف سوخت ميشه - محدوديت در افزايش تعداد محفظه ها (بجاي سيلندر در نظر بگيرين) بدليل پيچيدگي سيستم انتقال قدرت بين محفظه ها و ...
ولي مزاياي زيادي هم دارن : حجم و وزن كم به نسبت قدرت - لرزش كم - دور بالا و ... كه باعث ميشه براي وسايلي مثل اسنوموبيل يا جت اسكي مناسب باشه (مشكل آلودگي هوا در فضاي باز با تراكم كم وسايل نقليه منتفي هست)
ظاهرا غير از مزدا هيچ شركت ديگه اي براي ساخت مدلهاي سواري سرمايه گذاري نكرده
 

mehrdad1355

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 فوریه 2004
نوشته‌ها
3,971
لایک‌ها
30
سن
48
به نقل از mazoolagh :
كاملا درسته - مشكلات فني زيادي دارن: مسئله آب بندي كه باعث اتلاف سوخت ميشه - محدوديت در افزايش تعداد محفظه ها (بجاي سيلندر در نظر بگيرين) بدليل پيچيدگي سيستم انتقال قدرت بين محفظه ها و ...
ولي مزاياي زيادي هم دارن : حجم و وزن كم به نسبت قدرت - لرزش كم - دور بالا و ... كه باعث ميشه براي وسايلي مثل اسنوموبيل يا جت اسكي مناسب باشه (مشكل آلودگي هوا در فضاي باز با تراكم كم وسايل نقليه منتفي هست)
ظاهرا غير از مزدا هيچ شركت ديگه اي براي ساخت مدلهاي سواري سرمايه گذاري نكرده
البته شاید تو ایران اینجور باشه ولی تو خارج و اروپا و امریکای شمالی این استاندارهای سخت گیرانه مانع بزرگی بر سر این نوع ماشین هستند!
درضمن هزینه تولید اینها به شدت بالاست! هم از بعد فنی و هم از بعد مواد که باید بسیار محکم و درمقابل اصطهلاک مقاوم باشند!
 

vmf

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 نوامبر 2003
نوشته‌ها
506
لایک‌ها
2
سن
40
به نقل از mazoolagh :
كاملا درسته - مشكلات فني زيادي دارن: مسئله آب بندي كه باعث اتلاف سوخت ميشه - محدوديت در افزايش تعداد محفظه ها (بجاي سيلندر در نظر بگيرين) بدليل پيچيدگي سيستم انتقال قدرت بين محفظه ها و ...
ولي مزاياي زيادي هم دارن : حجم و وزن كم به نسبت قدرت - لرزش كم - دور بالا و ... كه باعث ميشه براي وسايلي مثل اسنوموبيل يا جت اسكي مناسب باشه (مشكل آلودگي هوا در فضاي باز با تراكم كم وسايل نقليه منتفي هست)
ظاهرا غير از مزدا هيچ شركت ديگه اي براي ساخت مدلهاي سواري سرمايه گذاري نكرده

من بروشور یکی از موتور های مزدا رو که از این سیستم استفاده کرده بود دیدم. اما اطلاعات دقیقتری ازش ندارم. می خواستم بدونم شما اطلاعات کاملتری از مدل مزدا ار ایکس هشت که از این مدل موتور بهره میبره ندارید. مخصوصا اینکه من توی اون بروشور نتونستم سیستم های سوخت رسانی رو روغن کاری و خنک کردن موتور رو خوب ببینم و متوجه بشم. و متاسفانه توی اینترنت هم منابع خوبی رو براش ندیدم

در ضمن اگر لینکی که در مورد موتور های وانکل دارید یا اطلاعات اضافه ایی دارید به من بدید
 

mazoolagh

Registered User
تاریخ عضویت
10 آپریل 2004
نوشته‌ها
2,938
لایک‌ها
7
به نقل از vmf :
من بروشور یکی از موتور های مزدا رو که از این سیستم استفاده کرده بود دیدم. اما اطلاعات دقیقتری ازش ندارم. می خواستم بدونم شما اطلاعات کاملتری از مدل مزدا ار ایکس هشت که از این مدل موتور بهره میبره ندارید. مخصوصا اینکه من توی اون بروشور نتونستم سیستم های سوخت رسانی رو روغن کاری و خنک کردن موتور رو خوب ببینم و متوجه بشم. و متاسفانه توی اینترنت هم منابع خوبی رو براش ندیدم

در ضمن اگر لینکی که در مورد موتور های وانکل دارید یا اطلاعات اضافه ایی دارید به من بدید
مطلب و عكس در مورد اين موتورها تو اينترنت زياده ولي ممكنه جزئياتي كه شما ميخواين نداشته باشه - بعضي وقتها تماس با كارخونه سازنده و عضويت در انجمنها يا گروههاي خبري بهتر از جستجو هست البته ديرتر نتيجه ميده ولي نتايجش بهتره

http://www.monito.com/wankel/
http://www.automotive-technology.com/projects/mazda_rx8/index.html#mazda_rx81



2004-Mazda-RX-8-Engine.jpg
 
بالا