josefrastgar
کاربر تازه وارد
- تاریخ عضویت
- 15 می 2015
- نوشتهها
- 13
- لایکها
- 4
- سن
- 29
عمق میدان
عمق میدان عبارت است از گستردگی محدودهای که جلوتر یا عقبتر از سوژهٔ اصلی ، فوکوس هستند و مقدار معینی از میدان دید لنز که در آن تصاویر بصورت کاملاً واضح ثبت میشوند. هرچه فاصلهٔ سوژه از دوربین افزایش یابد ، عمق میدان نیز افزایش خواهد یافت.
تعادل سفیدی
تعادل رنگ سفید (به انگلیسی: White Balance) یا تعادل رنگ عبارت است از به روند اصلاح رنگها که در این روند تن رنگ سفید که ممکن است تمایل به برخی رنگهای دیگر داشتهباشد تبدیل به سفیدِ کامل میشود و سایر رنگها نیز به تناظر آن ، اصلاح میشوند .
نوردهی
به مقدار نوری که به فیلم عکاسی یا گیرنده تصویر میرسد ، نوردهی گفته میشود . این مقدار ترکیبی از نور موجود ، عدد دیافراگم و سرعت شاتر است .
فوکوس
به تنظیم فاصلهٔ سوژه تا دوربین فوکوس گفته میشود . اشیایی که در فاصلهٔ فوکوس یا نزدیک به آن قرار داشته باشند واضح و سایر اشیاء ، محو میشوند .
فاصله کانونی
فاصله کانونی ، به فاصلهٔ مرکز اپتیکی لنز و مرکز کانونی آن گفته میشود . این فاصله معمولاً برابر با فاصله فاصله مرکز اپتیکی و سنسور است و تغییر فاصله کانونی باعث افزایش و یا کاهش بزرگنمایی میشود . هنگام افزایش بزرگنمایی روی یک شی ، فاصله کانونی عوض میشود و هر چه سوژه دورتر باشد فاصلهٔ کانونی بیشتر میشود . در شرایط یکسان عکسی که با فاصله کانونی کمتر گرفته شده باشد ، کیفیت بهتری دارد .
سرعت فیلم
سرعت فیلم یا ایزو عددی است که جهت اندازهگیری حساسیت فیلم عکاسی یا حسگرهای الکترونیکی استفاده میشود . در دوربین آنالوگ هرچه حساسیت فیلم بیشتر باشد نیاز به نور کمتری خواهد بود ولی کیفیت عکسها نیز کاهش پیدا میکند . در دوربین دیجیتال ، حساسیت دوربین ، مقدار تقویت خروجی حسگر را تعیین میکند . هرچه خروجی بیشتر تقویت شود ، نیاز به نور کمتر خواهد بود ولی افزایش تقویت ، باعث افزایش نویز و در نتیجه کاهش کیفیت میشود .
زاویه دید
زاویهٔ دید ، زاویهای است که لنز میتواند صحنهٔ روبهروی خود را ببیند ؛ اگر خطی فرضی از لنز به دو انتهای منظرهای که دیده میشود ترسیم کنیم ، زاویهٔ بین این دوخط ، زاویهٔ دید خواهد بود . زاویهٔ دید را فاصلهٔ کانونی مشخص میکند و هرچه فاصلهٔ کانونی بیشتر شود ، زاویهٔ دید کوچکتر و هرچه فاصلهٔ کانونی کمتر بشود ، زاویهٔ دید بزرگتر می شود .
منبع : عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی studio-lightroom
عمق میدان عبارت است از گستردگی محدودهای که جلوتر یا عقبتر از سوژهٔ اصلی ، فوکوس هستند و مقدار معینی از میدان دید لنز که در آن تصاویر بصورت کاملاً واضح ثبت میشوند. هرچه فاصلهٔ سوژه از دوربین افزایش یابد ، عمق میدان نیز افزایش خواهد یافت.
تعادل سفیدی
تعادل رنگ سفید (به انگلیسی: White Balance) یا تعادل رنگ عبارت است از به روند اصلاح رنگها که در این روند تن رنگ سفید که ممکن است تمایل به برخی رنگهای دیگر داشتهباشد تبدیل به سفیدِ کامل میشود و سایر رنگها نیز به تناظر آن ، اصلاح میشوند .
نوردهی
به مقدار نوری که به فیلم عکاسی یا گیرنده تصویر میرسد ، نوردهی گفته میشود . این مقدار ترکیبی از نور موجود ، عدد دیافراگم و سرعت شاتر است .
فوکوس
به تنظیم فاصلهٔ سوژه تا دوربین فوکوس گفته میشود . اشیایی که در فاصلهٔ فوکوس یا نزدیک به آن قرار داشته باشند واضح و سایر اشیاء ، محو میشوند .
فاصله کانونی
فاصله کانونی ، به فاصلهٔ مرکز اپتیکی لنز و مرکز کانونی آن گفته میشود . این فاصله معمولاً برابر با فاصله فاصله مرکز اپتیکی و سنسور است و تغییر فاصله کانونی باعث افزایش و یا کاهش بزرگنمایی میشود . هنگام افزایش بزرگنمایی روی یک شی ، فاصله کانونی عوض میشود و هر چه سوژه دورتر باشد فاصلهٔ کانونی بیشتر میشود . در شرایط یکسان عکسی که با فاصله کانونی کمتر گرفته شده باشد ، کیفیت بهتری دارد .
سرعت فیلم
سرعت فیلم یا ایزو عددی است که جهت اندازهگیری حساسیت فیلم عکاسی یا حسگرهای الکترونیکی استفاده میشود . در دوربین آنالوگ هرچه حساسیت فیلم بیشتر باشد نیاز به نور کمتری خواهد بود ولی کیفیت عکسها نیز کاهش پیدا میکند . در دوربین دیجیتال ، حساسیت دوربین ، مقدار تقویت خروجی حسگر را تعیین میکند . هرچه خروجی بیشتر تقویت شود ، نیاز به نور کمتر خواهد بود ولی افزایش تقویت ، باعث افزایش نویز و در نتیجه کاهش کیفیت میشود .
زاویه دید
زاویهٔ دید ، زاویهای است که لنز میتواند صحنهٔ روبهروی خود را ببیند ؛ اگر خطی فرضی از لنز به دو انتهای منظرهای که دیده میشود ترسیم کنیم ، زاویهٔ بین این دوخط ، زاویهٔ دید خواهد بود . زاویهٔ دید را فاصلهٔ کانونی مشخص میکند و هرچه فاصلهٔ کانونی بیشتر شود ، زاویهٔ دید کوچکتر و هرچه فاصلهٔ کانونی کمتر بشود ، زاویهٔ دید بزرگتر می شود .
منبع : عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی studio-lightroom