در طراحی لوگو ها باید ابتدا اطلاعات کافی و وافی در مورد جا و مکانی که قرار است برای آن طراحی لوگو را انجام دهید بدست بیاورید. همیشه برای شرکت ها یا موسسات یا افراد نیست که سفارش طراحی لوگو داده می شود. گاهی برای رخداد یک رویداد نیز آرم ها و نشانه هایی طراحی می شود. مثلا گاهی برای برگزاری یک همایش یا نشستی مثلا همایش بزرگداشت مولونا و یا چیزی شبیه این وقایع طراحی آرم و حتی سربرگ و اوراق دیگر انجام می گردد . برای طراحی لوگو یک موضوع، باید ابتدا آن موضوع را به خوبی درک کرده باشید و اطلاعات کافی از سفارش دهنده آن دریافت نموده باشید.
1- قبل از شروع کار برای طراحی بهتر است لوگو های مختلفی که با همان موضوع شما ( نظیر لوگو های برندها ) ، قبلا طراحی شده است ببینید و با اصول درست، به تفسیر علت طراحی آن ها بپردازید. اینگونه ایده های بسیاری از طرح موضوع مشابه دیگر خواهید گرفت. پیشنهاد می شود اگر مشتری شما قبلا برای همان موضوع مورد سفارش ، طراحی لوگویی داشته است (که احتمالا حالا قصد تغییر یا کنار گذاشتن آن را دارد) به شما عرضه کند تا آن را هم ببینید و همچنین پیشنهاد می شود اگر مشتری شما رقیبی دارد که احتمالا از طرح لوگو آن خوشش می آید ، آن را نیز در اختیار شما گذارد تا سلیقه مشتری دستتان بیاید.
2- قلم و کاغذ خود را آماده کنید. طرح اولیه ای که به ذهن شما می آید ، بهتر است ابتدا روی کاغذ سفید ترسیم شود و شما با انگشتان دست کمی ها و کاستی های آن را بگیرید. بهتر است مدادی که استفاده می کنید سیاه باشد و اگر قرار است جایی از لوگو پر یا تو خالی باشد با مداد سیاه به خوبی مشخص کنید. الزامی به وجود خط کش کنار دستتان نیست، زیرا قرار است تنها طرح ابتدایی و شمای کلی آن روی کاغذ ترسیم شود و شکل گرید بندی شده و منظم و قرینه سازیهای آن، توسط نرم افزارهای مخصوص همین کار ، طراحی گردد.
3- در صورت امکان، طراحی لوگو را برروی صفحه شطرنجی (چه در مانیتور، چه برروی کاغذ) انجام دهید تا قرینه سازی در آن رعایت شود و امکان پیاده سازی برروی صفحات پیکسلی ، وجود داشته باشد.
4- لوگو همواره سیاه و سفید طراحی می شود. لوگوهایی که در همان مرحله اول رنگی یا گرادینت طراحی می شوند، از حرفه ای گری آن کاسته شده است. باید در نظر داشته باشیدلوگو طراحی شده معلوم نیست در کجاها درآینده قرار است استفاده گردد. ممکن است مجبور به استفاده بدون رنگ یا سیاه و سفید از آن باشیم. ممکن است مجبور باشیم آن را در ابعاد بسیار کوچک استفاده کنیم. طراحی لوگوی شما باید به نحوی باشد که به هیچ وجه از زیبایی و انتقال صریح مفهومی آن در سایزهای مختلف یا در رنگ های مختلف ، کاسته نگردد.
5- بعد از طراحی طرح اولیه لوگو که حتما با رعایت نکات در نمادشناسی لوگو و رعایت نکات در انواع لوگو انجام داده اید، طرح را روی نرم افزار پیاده سازی طرح های برداری و وکتور که متداول ترین آنها کورل و ایلوستریتور است، پیاده نمایید.
6- بهتر است چندین طرح (حداقل دوطرح مختلف) برای مشتری خود طراحی کنید تا به او این امکان را بدهید که از میان طرح های مختلف ، دستش برای انتخاب باز باشد. خود این امر، نوعی احترام به مشتری تلقی می شود و معمولا او را راضی نگه میدارد.
7- بعد از طراحی و نمایش آن به مشتری ، دست او را برای چند مورد تغییر باز گذارید تا در مرحله تکمیلی طرح ،آن را اجرا و اعمال نمایید. یادتان باشد که شما تنها، سفارش گیرنده هستید و نمی توانید سلیقه خود را به مشتری تحمیل نمایید. دیدن شما در وضعیتی که حق را به مشتری می دهید ، برای او رضایت بخش خواهد بود و او با انگیزه بیشتری به انتخاب طرح شما و دادن دستورات تغییری برای مرحله تکمیلی طرح می پردازد.
منبع: طراحی سایت ، طراحی وب سایت ، بهینه سازی سایت ، طراحی لوگو، طراحی آرم
طراحی کاتالوگ
چاپ کاتالوگ
1- قبل از شروع کار برای طراحی بهتر است لوگو های مختلفی که با همان موضوع شما ( نظیر لوگو های برندها ) ، قبلا طراحی شده است ببینید و با اصول درست، به تفسیر علت طراحی آن ها بپردازید. اینگونه ایده های بسیاری از طرح موضوع مشابه دیگر خواهید گرفت. پیشنهاد می شود اگر مشتری شما قبلا برای همان موضوع مورد سفارش ، طراحی لوگویی داشته است (که احتمالا حالا قصد تغییر یا کنار گذاشتن آن را دارد) به شما عرضه کند تا آن را هم ببینید و همچنین پیشنهاد می شود اگر مشتری شما رقیبی دارد که احتمالا از طرح لوگو آن خوشش می آید ، آن را نیز در اختیار شما گذارد تا سلیقه مشتری دستتان بیاید.
2- قلم و کاغذ خود را آماده کنید. طرح اولیه ای که به ذهن شما می آید ، بهتر است ابتدا روی کاغذ سفید ترسیم شود و شما با انگشتان دست کمی ها و کاستی های آن را بگیرید. بهتر است مدادی که استفاده می کنید سیاه باشد و اگر قرار است جایی از لوگو پر یا تو خالی باشد با مداد سیاه به خوبی مشخص کنید. الزامی به وجود خط کش کنار دستتان نیست، زیرا قرار است تنها طرح ابتدایی و شمای کلی آن روی کاغذ ترسیم شود و شکل گرید بندی شده و منظم و قرینه سازیهای آن، توسط نرم افزارهای مخصوص همین کار ، طراحی گردد.
3- در صورت امکان، طراحی لوگو را برروی صفحه شطرنجی (چه در مانیتور، چه برروی کاغذ) انجام دهید تا قرینه سازی در آن رعایت شود و امکان پیاده سازی برروی صفحات پیکسلی ، وجود داشته باشد.
4- لوگو همواره سیاه و سفید طراحی می شود. لوگوهایی که در همان مرحله اول رنگی یا گرادینت طراحی می شوند، از حرفه ای گری آن کاسته شده است. باید در نظر داشته باشیدلوگو طراحی شده معلوم نیست در کجاها درآینده قرار است استفاده گردد. ممکن است مجبور به استفاده بدون رنگ یا سیاه و سفید از آن باشیم. ممکن است مجبور باشیم آن را در ابعاد بسیار کوچک استفاده کنیم. طراحی لوگوی شما باید به نحوی باشد که به هیچ وجه از زیبایی و انتقال صریح مفهومی آن در سایزهای مختلف یا در رنگ های مختلف ، کاسته نگردد.
5- بعد از طراحی طرح اولیه لوگو که حتما با رعایت نکات در نمادشناسی لوگو و رعایت نکات در انواع لوگو انجام داده اید، طرح را روی نرم افزار پیاده سازی طرح های برداری و وکتور که متداول ترین آنها کورل و ایلوستریتور است، پیاده نمایید.
6- بهتر است چندین طرح (حداقل دوطرح مختلف) برای مشتری خود طراحی کنید تا به او این امکان را بدهید که از میان طرح های مختلف ، دستش برای انتخاب باز باشد. خود این امر، نوعی احترام به مشتری تلقی می شود و معمولا او را راضی نگه میدارد.
7- بعد از طراحی و نمایش آن به مشتری ، دست او را برای چند مورد تغییر باز گذارید تا در مرحله تکمیلی طرح ،آن را اجرا و اعمال نمایید. یادتان باشد که شما تنها، سفارش گیرنده هستید و نمی توانید سلیقه خود را به مشتری تحمیل نمایید. دیدن شما در وضعیتی که حق را به مشتری می دهید ، برای او رضایت بخش خواهد بود و او با انگیزه بیشتری به انتخاب طرح شما و دادن دستورات تغییری برای مرحله تکمیلی طرح می پردازد.
منبع: طراحی سایت ، طراحی وب سایت ، بهینه سازی سایت ، طراحی لوگو، طراحی آرم
طراحی کاتالوگ
چاپ کاتالوگ