amir shirvani
کاربر تازه وارد
- تاریخ عضویت
- 11 مارس 2018
- نوشتهها
- 1
- لایکها
- 0
- سن
- 38
ذاتا تمایل به شمارهگذاری چیزها دارد؛ با این کار میتواند بهتر قیاس کرده و اشیای همنوع را رتبهبندی کند. وبسایتها هم از این موضوع مستثنی نیستند؛ بههرحال صاحبان کسبوکارهای اینترنتی برای بررسی روند رشد و توسعهی تجارت خود نیازمند معیارهایی هستند تا بتوانند به مقایسه وضعیت فعلی و گذشتهبپردازند. برای این منظور چندین روش وجود دارد و یکی از شناختهشدهترینِ آنها رتبهبندی «الکسا» (Alexa) است. در ادامه برایتان توضیح میدهیم که وبسایتها چگونه در الکسا رتبهبندی میشوند و اساسا رتبههای الکساتا چه حد اهمیت دارند. با تله چن همراه باشید.
الکسا چیست؟
الکسا در سال ۱۹۹۶ در کالیفرنیای آمریکاتاسیس شد؛ چندی بعد در سال ۱۹۹۹ میلادی بهوسیلهی شرکت بزرگ آمازون خریداری شده و به یکی از زیرمجموعههای آن تبدیل شد. الکسا بهطور تخصصی در زمینهی گردآوری دادههای ترافیکی وب فعالیت میکند و این کار را از طریق نوارهای ابزار و افزونههای مرورگرها انجام میدهد. البته شرکت الکسا پیشتر در حوزههای دیگری چون ایجاد پایگاه داده برای امور جست و جو نیز فعالیت داشت که دیگر متوقف شدهاند.
اما آنچه باعث شهرت این شرکت شده، «رتبهبندی الکسا» است که به عنوان مشخصهای از محبوبیت وبسایتها است؛ یا آنطور که خود شرکت میگوید این ابزار، برای فهمیدن اینکه در سه ماه گذشته «یک وبگاه در چه حال بوده» به کار میرود.
الکسا از طریق مرورگر کاربرانی که دارای تولبار الکسا هستند آمار آنها را به دست میآورد. در سال ۱۹۹۸ این شرکت نسخهای ۲ ترابایتی از اطلاعات دنیای وب را به کتابخانه Library of Congress تحویل داد. در سال ۱۹۹۹ الکسا با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا توسط آمازون خریداری شد.
آمازون الکسا را برخلاف آنچه که در ابتدا بود به موتور جستجو هوشمند تبدیل کرد. در اوایل سال ۲۰۰۲ الکسا به همکاری با گوگل روی آورد و در سال ژانویه ۲۰۰۳ نیز با شرکت Open Directory Project قرارداد همکاری بست. در می سال ۲۰۰۶ آمازون نتایج جستجو در الکسا را از طریق گوگل به نمایش گذاشت. در دسامبر ۲۰۰۶ بخش جستجوی عکس الکسا راهاندازی شد. در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۸ الکسا اعلام کرد باتوجه به اینکه موتور جستجو این سایت مناسب نبوده است سرویس را قطع خواهد کرد که این اتفاق در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹ رخ داد و از این پس تیم شرکت به طور تخصصی به رتبه بندی سایتها اقدام کرده است.
.
رتبهدهی چهطور انجام میگیرد؟
بر اساس آنچه در صفحهی «دادههای ما» در وبگاه رسمی الکسا آمده، رتبهها با استفاده از ترکیبی از تخمین مراجعهکنندگان یکتای روزانه به یک وبسایت و تخمین شمار صفحههای بازدیدشدهی آن وبسایت در سه ماه گذشته محاسبه میشوند. بدین ترتیب بالاترین رتبه به وبگاهی تعلق میگیرد که جمع بیشترین مراجعهکنندهی یکتا و صفحهی مرورشده را داشته باشد.
همانطور که گفته شده، دادههای مورد نیاز از طریق کاربران وبی تامین میشود که یکی از ۲۵٬۰۰۰ افزونهی مرورگر الکسا برای کروم، فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر را استفاده میکنند. سپس یک الگوریتم انحرافهای بالقوهی مختلف و وبسایتهایی که احتمالا در آمار نیامده باشند (عاملی که مدتها است دربارهی آن کاری نشده) را اصلاح و جبرانسازی میکند. درنهایت با تعدیل دادهها بر پایهی مراجعهکنندگان مناطق جغرافیایی، رتبهبندی انجام میگیرد.
چهطور میتوان رتبهی الکسای یک وبسایت را مشاهده کرد؟
دسترسی به این قسمت راحت است: خیلی ساده به وبگاه رسمی الکسا بروید، نام کامل وبسایت موردنظر به همراه دامنهی آن را وارد کنید. برای اطلاعات بیشتر کافی است در صفحهی نتایج، پایین بروید تا به مواردی چون نرخ پرش (Bounce Rate)، میانگین روزانهی صفحههای مرورشده بهوسیلهی مراجعهکنندگان، زمان گذراندهشدهی روزانه در وبسایت، مراجعان هدایتشده از جستوجوگرها، فهرستی از وبگاههای مرتبط و حتی سرعت بارگذاری صفحهها دست پیدا کنید.
اصولا رتبهی یک وبسایت در الکسا چه معنایی دارد؟
به نظر میرسد ارتباطی بین رتبهی الکسای یک وبسایت و ترافیک استفاده شدهی آن وجود دارد؛ بنابر آنچه در خود سایت الکسا آمده «ترافیک رتبههای ۱۰۰٬۰۰۰ و بالاتر بهسختی قابل تخمین است و بر همین اساس، هرچه رتبهی وبسایت به ۱ نزدیکتر شود رتبهی ترافیکی آن هم دقیقتر میشود.» دقت محاسبات الکسا برای رتبههای بالاتر از ۱۰۰٬۰۰۰ بهقدری پایین است که میتوان آن را کاملا بیمصرف دانست.
آیا رتبهی الکسا مهم است؟
مسلما وضعیت یک وبسایت برای اغلب صاحبان آنها خیلی مهم است. به نظر میرسد در مجموع برای پیگیری و نظارت دایم بر روند پیشرفت یک وبسایت استفاده از گوگل آنالیتیکس بهتر از دادههای الکسا باشد؛ اما به همین نسبت برای سنجش میزان محبوبیت در قیاس با رقبا، میتوان گوشه چشمی هم به آمار الکسا داشت تا انحرافهای احتمالی از رویهی صحیح به حداقل برسد. هرچند بعید است چند رتبه بالا و پایین در الکسا به معنای اختلاف فاحش در ترافیک دو وبگاه باشد.
چگونه رتبه الکسا خود را ارتقا دهیم؟
اگر می خواهید رتبه خودتان را در الکسا افزایش دهید باید چند قانون ساده را رعایت کنید:
۱- تولبار الکسا را نصب کرده و سپس در سایت خودتان گشت و گذار کنید.
۲- ابزار الکسا را در سایت خودتان قرار دهید این باعث می شود که کاربران شما که تولبار الکسا ندارند بر روی آن کلیک کنند و نصب کنند.
۳- مقالات مفیدی را بنویسید که صاحبان سایت را جذب کند. و آن را در انجمن هایی که مدیران سایت ها هستند ارسال کنید. آن ها تولبار الکسا را دارند و در صورتی که به سایت شما وارد شوند رتبه الکسا شما بیشتر می شود.
۴- سعی کنید مطالب خود را در سایت های اجتماعی درج کنید.
۵- به کاربران خودتان و دوستانتان اطلاع رسانی کنید که تولبار الکسا را نصب کنند و از سایت شما بازدید کنند. می توانید بنر تولبار الکسا را در سایت خودتان قرار دهید.
۶- در انجمن ها وقتی پستی را ارسال می کنید حتماً آدرس سایتتان را در امضاء خود قرار دهید.
تعداد بازدید و مدت زمان لازم برای کسب رتبه الکسا
الگوریتم های فعلی الکسا به نحوی تعریف شده که برای اختصاص رتبه به آدرس های وب نیاز به حداقلی از اطلاعات و داده های دریافتی است لذا اگر به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده ایم برای اینکه در قسمت نمایش اطلاعات سایت الکسا جایی داشته باشیم باید پس از عضویت در آن و ثبت آدرس سایت خود، معمولا مدتی بین ۱ تا ۳ ماه از زما ن ثبت سایت بگذرد، هرچه بازدیدکننده سایتمان بیشتر باشد شانسمان بیشتر خواهد بود، لذا می توان گفت بهترین کار برای کسب رتبه بالاتر (در سیستم الکسا هرچه عدد کوچکتر باشد یعنی رتبه سایت بالاتر است!) تلاش در جهت انتشار مطالب بهتر، مفیدتر و اهمیت قائل شدن برای مخاطبان است، به این ترتیب هر چه که فعالیت ما در وب مستمر و با کیفیت باشد، سایت الکسا نیز اهمیت بیشتری برایمان قائل شده و نوع تجزیه تحلیل و آمارهای ارائه شده آن نیز به مرور زمان متفاوت خواهد بود.
نتیجهگیری
قطع یقین وجود آمار ارایهشده از سوی الکسا به عنوان معیاری فراگیر در فضای وب خوب است؛ خصوصا همانطور که در آغاز گفته شد اختصاص شماره و رتبه به وبسایت میتواند مقایسه و بررسی عمق نفوذش را سادهتر کند.
منبع:
https://telechann.com/معرفی-کامل-الکسا-و-رقابت-برای-رتبه-بهتر/
الکسا چیست؟
الکسا در سال ۱۹۹۶ در کالیفرنیای آمریکاتاسیس شد؛ چندی بعد در سال ۱۹۹۹ میلادی بهوسیلهی شرکت بزرگ آمازون خریداری شده و به یکی از زیرمجموعههای آن تبدیل شد. الکسا بهطور تخصصی در زمینهی گردآوری دادههای ترافیکی وب فعالیت میکند و این کار را از طریق نوارهای ابزار و افزونههای مرورگرها انجام میدهد. البته شرکت الکسا پیشتر در حوزههای دیگری چون ایجاد پایگاه داده برای امور جست و جو نیز فعالیت داشت که دیگر متوقف شدهاند.
اما آنچه باعث شهرت این شرکت شده، «رتبهبندی الکسا» است که به عنوان مشخصهای از محبوبیت وبسایتها است؛ یا آنطور که خود شرکت میگوید این ابزار، برای فهمیدن اینکه در سه ماه گذشته «یک وبگاه در چه حال بوده» به کار میرود.
الکسا از طریق مرورگر کاربرانی که دارای تولبار الکسا هستند آمار آنها را به دست میآورد. در سال ۱۹۹۸ این شرکت نسخهای ۲ ترابایتی از اطلاعات دنیای وب را به کتابخانه Library of Congress تحویل داد. در سال ۱۹۹۹ الکسا با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا توسط آمازون خریداری شد.
آمازون الکسا را برخلاف آنچه که در ابتدا بود به موتور جستجو هوشمند تبدیل کرد. در اوایل سال ۲۰۰۲ الکسا به همکاری با گوگل روی آورد و در سال ژانویه ۲۰۰۳ نیز با شرکت Open Directory Project قرارداد همکاری بست. در می سال ۲۰۰۶ آمازون نتایج جستجو در الکسا را از طریق گوگل به نمایش گذاشت. در دسامبر ۲۰۰۶ بخش جستجوی عکس الکسا راهاندازی شد. در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۸ الکسا اعلام کرد باتوجه به اینکه موتور جستجو این سایت مناسب نبوده است سرویس را قطع خواهد کرد که این اتفاق در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹ رخ داد و از این پس تیم شرکت به طور تخصصی به رتبه بندی سایتها اقدام کرده است.
.
رتبهدهی چهطور انجام میگیرد؟
بر اساس آنچه در صفحهی «دادههای ما» در وبگاه رسمی الکسا آمده، رتبهها با استفاده از ترکیبی از تخمین مراجعهکنندگان یکتای روزانه به یک وبسایت و تخمین شمار صفحههای بازدیدشدهی آن وبسایت در سه ماه گذشته محاسبه میشوند. بدین ترتیب بالاترین رتبه به وبگاهی تعلق میگیرد که جمع بیشترین مراجعهکنندهی یکتا و صفحهی مرورشده را داشته باشد.
همانطور که گفته شده، دادههای مورد نیاز از طریق کاربران وبی تامین میشود که یکی از ۲۵٬۰۰۰ افزونهی مرورگر الکسا برای کروم، فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر را استفاده میکنند. سپس یک الگوریتم انحرافهای بالقوهی مختلف و وبسایتهایی که احتمالا در آمار نیامده باشند (عاملی که مدتها است دربارهی آن کاری نشده) را اصلاح و جبرانسازی میکند. درنهایت با تعدیل دادهها بر پایهی مراجعهکنندگان مناطق جغرافیایی، رتبهبندی انجام میگیرد.
چهطور میتوان رتبهی الکسای یک وبسایت را مشاهده کرد؟
دسترسی به این قسمت راحت است: خیلی ساده به وبگاه رسمی الکسا بروید، نام کامل وبسایت موردنظر به همراه دامنهی آن را وارد کنید. برای اطلاعات بیشتر کافی است در صفحهی نتایج، پایین بروید تا به مواردی چون نرخ پرش (Bounce Rate)، میانگین روزانهی صفحههای مرورشده بهوسیلهی مراجعهکنندگان، زمان گذراندهشدهی روزانه در وبسایت، مراجعان هدایتشده از جستوجوگرها، فهرستی از وبگاههای مرتبط و حتی سرعت بارگذاری صفحهها دست پیدا کنید.
اصولا رتبهی یک وبسایت در الکسا چه معنایی دارد؟
به نظر میرسد ارتباطی بین رتبهی الکسای یک وبسایت و ترافیک استفاده شدهی آن وجود دارد؛ بنابر آنچه در خود سایت الکسا آمده «ترافیک رتبههای ۱۰۰٬۰۰۰ و بالاتر بهسختی قابل تخمین است و بر همین اساس، هرچه رتبهی وبسایت به ۱ نزدیکتر شود رتبهی ترافیکی آن هم دقیقتر میشود.» دقت محاسبات الکسا برای رتبههای بالاتر از ۱۰۰٬۰۰۰ بهقدری پایین است که میتوان آن را کاملا بیمصرف دانست.
آیا رتبهی الکسا مهم است؟
مسلما وضعیت یک وبسایت برای اغلب صاحبان آنها خیلی مهم است. به نظر میرسد در مجموع برای پیگیری و نظارت دایم بر روند پیشرفت یک وبسایت استفاده از گوگل آنالیتیکس بهتر از دادههای الکسا باشد؛ اما به همین نسبت برای سنجش میزان محبوبیت در قیاس با رقبا، میتوان گوشه چشمی هم به آمار الکسا داشت تا انحرافهای احتمالی از رویهی صحیح به حداقل برسد. هرچند بعید است چند رتبه بالا و پایین در الکسا به معنای اختلاف فاحش در ترافیک دو وبگاه باشد.
چگونه رتبه الکسا خود را ارتقا دهیم؟
اگر می خواهید رتبه خودتان را در الکسا افزایش دهید باید چند قانون ساده را رعایت کنید:
۱- تولبار الکسا را نصب کرده و سپس در سایت خودتان گشت و گذار کنید.
۲- ابزار الکسا را در سایت خودتان قرار دهید این باعث می شود که کاربران شما که تولبار الکسا ندارند بر روی آن کلیک کنند و نصب کنند.
۳- مقالات مفیدی را بنویسید که صاحبان سایت را جذب کند. و آن را در انجمن هایی که مدیران سایت ها هستند ارسال کنید. آن ها تولبار الکسا را دارند و در صورتی که به سایت شما وارد شوند رتبه الکسا شما بیشتر می شود.
۴- سعی کنید مطالب خود را در سایت های اجتماعی درج کنید.
۵- به کاربران خودتان و دوستانتان اطلاع رسانی کنید که تولبار الکسا را نصب کنند و از سایت شما بازدید کنند. می توانید بنر تولبار الکسا را در سایت خودتان قرار دهید.
۶- در انجمن ها وقتی پستی را ارسال می کنید حتماً آدرس سایتتان را در امضاء خود قرار دهید.
تعداد بازدید و مدت زمان لازم برای کسب رتبه الکسا
الگوریتم های فعلی الکسا به نحوی تعریف شده که برای اختصاص رتبه به آدرس های وب نیاز به حداقلی از اطلاعات و داده های دریافتی است لذا اگر به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده ایم برای اینکه در قسمت نمایش اطلاعات سایت الکسا جایی داشته باشیم باید پس از عضویت در آن و ثبت آدرس سایت خود، معمولا مدتی بین ۱ تا ۳ ماه از زما ن ثبت سایت بگذرد، هرچه بازدیدکننده سایتمان بیشتر باشد شانسمان بیشتر خواهد بود، لذا می توان گفت بهترین کار برای کسب رتبه بالاتر (در سیستم الکسا هرچه عدد کوچکتر باشد یعنی رتبه سایت بالاتر است!) تلاش در جهت انتشار مطالب بهتر، مفیدتر و اهمیت قائل شدن برای مخاطبان است، به این ترتیب هر چه که فعالیت ما در وب مستمر و با کیفیت باشد، سایت الکسا نیز اهمیت بیشتری برایمان قائل شده و نوع تجزیه تحلیل و آمارهای ارائه شده آن نیز به مرور زمان متفاوت خواهد بود.
نتیجهگیری
قطع یقین وجود آمار ارایهشده از سوی الکسا به عنوان معیاری فراگیر در فضای وب خوب است؛ خصوصا همانطور که در آغاز گفته شد اختصاص شماره و رتبه به وبسایت میتواند مقایسه و بررسی عمق نفوذش را سادهتر کند.
منبع:
https://telechann.com/معرفی-کامل-الکسا-و-رقابت-برای-رتبه-بهتر/