الگویتم مرغ مگس خوار که در سال 2013 از طرف گوگل معرفی گردید، با هدف بهبود وضعیت جستجوی معنایی ارائه شد و گوگل آن را در دهمین سالگرد تاسیس خود معرفی کرد و این الگوریتم را انقلابی در نتایج جستجو دانست. الگوریتم RankBrain به سایر سیگنالهای اندازه گیری صفحات اینترنتی گوگل اضافه شده است و طبق اعلام گوگل یکی از سیگنالهای با وزن بالا در الگوریتم گوگل خواهد بود.
همانطور که می دانید گوگل در سال های اخیر بیش از پیش اقدام به بروزرسانی الگوریتم های خود کرده است و به سرعت درصدد این است تا الگوریتم های سئوی خود را با استفاده از تکنیک های جدید آپدیت نماید و هر دوره، از نسخه های جدید آنها رونمایی کند.
در سال های اخیر تکنیک های AI یا Artificial Intelligence بیش از پیش گسترش یافت اما با ظهور پدیده ای به نام سئو سایت و اهمیت رنکدهی توسط الگوریتم های گوگل در سال های اخیر، شاهد ظهور نسل جدیدی از تکنیک های هوش مصنوعی با نام AIO یا Artificial Intelligence Optimization هستیم.
اخیرا گوگل اعلام کرده است که عملیات رنکدهی با استفاده از تکنیک های AI دیگر صورت نمی گیرد و به جای آن از فراهوش مصنوعی AIO استفاده می شود.
لگوریتم RankBrain نیز یکی از تکنیک های AIO می باشد که گوگل بارها اقدام به آپدیت آن کرده است.
HTTPS و سئو موبایل در ابتدای معرفیشان بسیار مورد توجه قرار گرفتند اما با ظهور الگوریتمی مانند RankBrain تمامی توجهات به سمت این الگوریتم جلب شد.
برای اینکه مفهوم AIO را بهتر درک نمایید در ادامه مثالی برایتان می آورم. فرض کنید گوگل مانند یک بچه باشد. این بچه نیاز به آموزش، مراقبت و پرستاری دارد. همچنین نیازمند کسب علم و دانش است و می بایست منابع و کتاب هایی در اختیارش قرار بگیرد. حال تصور کنید که اگر منابعی که در اختیار این کودک هستند مناسب نباشند، آنگاه چه اتفاقی برای این کودک خواهد افتاد؟ آیا این کودک قادر خواهد بود خود را اصلاح و با در اختیار گذاشتن اطلاعات و منابع جدید خودش را بروز کند؟
AIO نیز دقیقا به مانند این کودک عمل کرده و اطلاعات خود را از منابع گوگل دریافت می کند.
Gary Illyes، یکی از مدیران ارشد گوگل در تاریخ 27 ژوئن 2017 در توییتی عنوان کرد که بیشتر سایت ها می توانند توسط این الگوریتم سئوشوند، زیرا آنها می دانند که چگونه از این الگوریتم استفاده کنند (البته مثل همیشه نامفهوم صحبت کرد).
بهینه سازی توسط این الگوریتم کار جدید و پیچیده ای نیست. در این مقاله به بررسی الگوریتم RankBrain پرداخته می شود تا ببینیم چیست و چه کاری انجام می دهد.
RankBrain چیست؟
الگوریتم رنک برین، یک الگوریتم پیچیده یادگیرنده به زبان ماشین است که توسط گوگل برای پردازش داده های کیفی (محتوای نوشته شده) به داده های کمی (محتوای ریاضیات) و تبدیل آنها به زبان قابل فهم برای کامپیوتر، مورد استفاده قرار می گیرد.
15 درصد پروسه های بازجست گوگل، جدید هستند؛ لذا کاملا مشهود است که از این الگوریتم قبلا در بازجست های گوگل استفاده نشده و کاملا ایده ای بکر می باشد. همچنین این الگوریتم پس از اعلام رسمی شرکت گوگل به طور آزمایشی برای مدتی مورد استفاده قرار گرفت.
از سوی دیگر، تعداد بازجست (Query) ها به نسبت سال 2007 میلادی 25 درصد کاهش یافته است. اما با افزایش استفاده از تلفن های هوشمند، میزان نفوذ اینترنت در سراسر جهان افزایش و رشد چشمگیری داشته است.
الگوریتم RanBrain گوگل در سه قسمت خلاصه می گردد:
همانطور که می دانید گوگل در سال های اخیر بیش از پیش اقدام به بروزرسانی الگوریتم های خود کرده است و به سرعت درصدد این است تا الگوریتم های سئوی خود را با استفاده از تکنیک های جدید آپدیت نماید و هر دوره، از نسخه های جدید آنها رونمایی کند.
در سال های اخیر تکنیک های AI یا Artificial Intelligence بیش از پیش گسترش یافت اما با ظهور پدیده ای به نام سئو سایت و اهمیت رنکدهی توسط الگوریتم های گوگل در سال های اخیر، شاهد ظهور نسل جدیدی از تکنیک های هوش مصنوعی با نام AIO یا Artificial Intelligence Optimization هستیم.
اخیرا گوگل اعلام کرده است که عملیات رنکدهی با استفاده از تکنیک های AI دیگر صورت نمی گیرد و به جای آن از فراهوش مصنوعی AIO استفاده می شود.
لگوریتم RankBrain نیز یکی از تکنیک های AIO می باشد که گوگل بارها اقدام به آپدیت آن کرده است.
HTTPS و سئو موبایل در ابتدای معرفیشان بسیار مورد توجه قرار گرفتند اما با ظهور الگوریتمی مانند RankBrain تمامی توجهات به سمت این الگوریتم جلب شد.
برای اینکه مفهوم AIO را بهتر درک نمایید در ادامه مثالی برایتان می آورم. فرض کنید گوگل مانند یک بچه باشد. این بچه نیاز به آموزش، مراقبت و پرستاری دارد. همچنین نیازمند کسب علم و دانش است و می بایست منابع و کتاب هایی در اختیارش قرار بگیرد. حال تصور کنید که اگر منابعی که در اختیار این کودک هستند مناسب نباشند، آنگاه چه اتفاقی برای این کودک خواهد افتاد؟ آیا این کودک قادر خواهد بود خود را اصلاح و با در اختیار گذاشتن اطلاعات و منابع جدید خودش را بروز کند؟
AIO نیز دقیقا به مانند این کودک عمل کرده و اطلاعات خود را از منابع گوگل دریافت می کند.
Gary Illyes، یکی از مدیران ارشد گوگل در تاریخ 27 ژوئن 2017 در توییتی عنوان کرد که بیشتر سایت ها می توانند توسط این الگوریتم سئوشوند، زیرا آنها می دانند که چگونه از این الگوریتم استفاده کنند (البته مثل همیشه نامفهوم صحبت کرد).
بهینه سازی توسط این الگوریتم کار جدید و پیچیده ای نیست. در این مقاله به بررسی الگوریتم RankBrain پرداخته می شود تا ببینیم چیست و چه کاری انجام می دهد.
RankBrain چیست؟

الگوریتم رنک برین، یک الگوریتم پیچیده یادگیرنده به زبان ماشین است که توسط گوگل برای پردازش داده های کیفی (محتوای نوشته شده) به داده های کمی (محتوای ریاضیات) و تبدیل آنها به زبان قابل فهم برای کامپیوتر، مورد استفاده قرار می گیرد.
15 درصد پروسه های بازجست گوگل، جدید هستند؛ لذا کاملا مشهود است که از این الگوریتم قبلا در بازجست های گوگل استفاده نشده و کاملا ایده ای بکر می باشد. همچنین این الگوریتم پس از اعلام رسمی شرکت گوگل به طور آزمایشی برای مدتی مورد استفاده قرار گرفت.
از سوی دیگر، تعداد بازجست (Query) ها به نسبت سال 2007 میلادی 25 درصد کاهش یافته است. اما با افزایش استفاده از تلفن های هوشمند، میزان نفوذ اینترنت در سراسر جهان افزایش و رشد چشمگیری داشته است.
الگوریتم RanBrain گوگل در سه قسمت خلاصه می گردد:
- تفسیر پژوهش های کاربران
- بررسی گرایشات جستجوی کاربران
- انتخاب نتایج (آیتم ها) از پایگاه داده