چه دامنه ای مناسب تجارت شماست؟ آیا هنوز .com بودن آن مهم است؟ و یا دامنه ای مثل .biz نیز کار شما را راه خواهد انداخت؟ آیا موتورهای جستجو مثل گوگل فرقی بین دامنه .com و دیگر دامنه ها قائل می شود؟
در ادامه، به این سوالات پاسخ خواهیم داد و شما را برای انتخاب دامنه مناسب راهنمایی خواهیم کرد.
خیلی مواقع دامنه .com در دسترس نیست و یا با قیمت های بسیار بالایی به فروش گذاشته شده اند.
در این صورت آیا شما باید به دنبال دامنه های غیر معمولی مثل .cc یا .tv بروید یا از استفاده از این دامنه صرف نظر کنید؟
اول از همه باید در خصوص این دامنه های عجیب توضیحاتی دهیم. هر دامنه ای مثل .cc و .tv کدهای کشورها هستند. کشورهایی مثل Tuvalu، جزیره ای با 12000 نفر جمعیت، از این اقبال برخوردار بودند که صاحب چنین دامنه هایی شوند. دامنه ای که می تواند توسط شبکه های تلویزیونی استفاده گردد.
پیشنهاد ما این است که از چنین دامنه هایی دوری کنید، دامنه هایی که متعلق به کشور دیگری هستند، مانند دامنه هایی که به .us و .tv منتهی می شوند. همچنین در صورتی که کالایی را می فروشید، از دامنه .org استفاده نکنید، زیرا در ذهنیت بیشتر مردم، دامنه .org متعلق به سازمان هاست.
به ترتیب، پیشنهاد ما دامنه های .com و .net و .biz و .ir هستند. در صورتی که هیچکدام از این دامنه ها در دسترسی نباشند، پیشنهاد ما جستجو برای کلمه دیگریست. اگر به جای spicy عبارت hot در دسترس بود، فرصت را از دست نداده و دامنه را خریداری کنید.
نیازی به .com ندارید؟
حرف هایی در سراسر اینترنت می شنویم مبنی بر اینکه دامنه .com رتبه بهتری در گوگل می گیرد. به شما اطمینان می دهیم که این موضوع کاملا افسانه است! برای گوگل، در خصوص دامنه، کلماتی که در دامنه به کار می برید مهم است تا اینکه دامنه شما .com است یا نه.
تنها دلیلی که می گوییم دامنه شما .com باشد این است که اگر شما دامنه ای با پسوند دیگری دارید، و سایتی با پسوند .com موجود باشد. کاربران زیادی به آن سایت مراجعه خواهند کرد در صورتی که این بازدید می توانست متعلق به شما باشد.
اگر پسوند .com در دسترس بود، آن را بخرید! اخیرا کلمه کلیدی پیدا کردم که ماهانه 27100 جستجو داشت و دامنه .com آن در دسترس بود، مطمئنا فرصت را از دست ندادم و برای استفاده، آن را خریدم.
در نهایت با اینکه شما می توانید تجارت خود را با پسوند هایی مثل .biz و .ir شروع کنید اما نهایتا پیشنهاد ما این است که اگر دامنه .com شما آماده فروش است. پس از گسترش تجارت خود و بازدهی، آن دامنه را بخرید.
منبع: مرکز آموزش تهران هاست
در ادامه، به این سوالات پاسخ خواهیم داد و شما را برای انتخاب دامنه مناسب راهنمایی خواهیم کرد.
کوتاه و جذاب و یا طولانی؟
به طور ساده، دو نوع نام دامنه داریم: کوتاه و جذاب و یا طولانی و پرمحتوا. (کوتاه در اینجا به معنای کمتر از 8 کاراکتر قبل از نقطه است.) انتخاب نوع دامنه بستگی به برنامه ریزی شما برای جذب بازدیدکننده دارد. اگر قصد جذب بازدید از طریق خود بازدیدکننده ها را دارید، پیشنهاد ما دامنه های کوتاه و جذاب است.
از سوی دیگر سایت های زیادی هستند که برنامه خود را بر روی جذب بازدید از طریق موتورهای جستجو بنا کرده اند. در این صورت، دامنه ای پرمحتوا (در واقع کلمات کلیدی اصلی که قصد جذب کاربر با آنها را دارید) ترجیح داده می شود. به طور مثال صاحب رستورانی که ساندویچ های اسپایسی در تهران می فروشد، بهتر است دامنه ای به شکل Spicysandwich.ir را انتخاب کند.
نکته مهم در اینجا پیدا کردن کلماتیست که مردم در گوگل و دیگر موتورهای جستجو از آن استفاده می کنند. در این صورت دامنه شما با عبارت مورد جستجو مطابق خواهد بود و تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. یعنی اگر مردم عبارت Spicy Sandwiches in Tehran را جستجو کنند، شانس شما بیشتر خواهد بود. البته استفاده از عباراتی مثل 'the'، 'a' و دیگر حروف اضافه پیشنهاد نمی شوند.
چگونه بفهمیم مردم در گوگل به دنبال چه چیزی می گردند؟
شما می توانید از ابزار رایگان Google Keyword Tool برای پیدا کردن نام دامنه مناسب استفاده کنید. کلمه ای را بیابید که بین 10000 تا 50000 بار در ماه جستجو می شود و ببینید آیا آن عبارت، برای ثبت به عنوان دامنه آزاد است یا خیر.
اگر دامنه .com آزاد نباشد چه کنیم؟به طور ساده، دو نوع نام دامنه داریم: کوتاه و جذاب و یا طولانی و پرمحتوا. (کوتاه در اینجا به معنای کمتر از 8 کاراکتر قبل از نقطه است.) انتخاب نوع دامنه بستگی به برنامه ریزی شما برای جذب بازدیدکننده دارد. اگر قصد جذب بازدید از طریق خود بازدیدکننده ها را دارید، پیشنهاد ما دامنه های کوتاه و جذاب است.
از سوی دیگر سایت های زیادی هستند که برنامه خود را بر روی جذب بازدید از طریق موتورهای جستجو بنا کرده اند. در این صورت، دامنه ای پرمحتوا (در واقع کلمات کلیدی اصلی که قصد جذب کاربر با آنها را دارید) ترجیح داده می شود. به طور مثال صاحب رستورانی که ساندویچ های اسپایسی در تهران می فروشد، بهتر است دامنه ای به شکل Spicysandwich.ir را انتخاب کند.
نکته مهم در اینجا پیدا کردن کلماتیست که مردم در گوگل و دیگر موتورهای جستجو از آن استفاده می کنند. در این صورت دامنه شما با عبارت مورد جستجو مطابق خواهد بود و تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. یعنی اگر مردم عبارت Spicy Sandwiches in Tehran را جستجو کنند، شانس شما بیشتر خواهد بود. البته استفاده از عباراتی مثل 'the'، 'a' و دیگر حروف اضافه پیشنهاد نمی شوند.
چگونه بفهمیم مردم در گوگل به دنبال چه چیزی می گردند؟
شما می توانید از ابزار رایگان Google Keyword Tool برای پیدا کردن نام دامنه مناسب استفاده کنید. کلمه ای را بیابید که بین 10000 تا 50000 بار در ماه جستجو می شود و ببینید آیا آن عبارت، برای ثبت به عنوان دامنه آزاد است یا خیر.
خیلی مواقع دامنه .com در دسترس نیست و یا با قیمت های بسیار بالایی به فروش گذاشته شده اند.
در این صورت آیا شما باید به دنبال دامنه های غیر معمولی مثل .cc یا .tv بروید یا از استفاده از این دامنه صرف نظر کنید؟
اول از همه باید در خصوص این دامنه های عجیب توضیحاتی دهیم. هر دامنه ای مثل .cc و .tv کدهای کشورها هستند. کشورهایی مثل Tuvalu، جزیره ای با 12000 نفر جمعیت، از این اقبال برخوردار بودند که صاحب چنین دامنه هایی شوند. دامنه ای که می تواند توسط شبکه های تلویزیونی استفاده گردد.
پیشنهاد ما این است که از چنین دامنه هایی دوری کنید، دامنه هایی که متعلق به کشور دیگری هستند، مانند دامنه هایی که به .us و .tv منتهی می شوند. همچنین در صورتی که کالایی را می فروشید، از دامنه .org استفاده نکنید، زیرا در ذهنیت بیشتر مردم، دامنه .org متعلق به سازمان هاست.
به ترتیب، پیشنهاد ما دامنه های .com و .net و .biz و .ir هستند. در صورتی که هیچکدام از این دامنه ها در دسترسی نباشند، پیشنهاد ما جستجو برای کلمه دیگریست. اگر به جای spicy عبارت hot در دسترس بود، فرصت را از دست نداده و دامنه را خریداری کنید.
نیازی به .com ندارید؟
حرف هایی در سراسر اینترنت می شنویم مبنی بر اینکه دامنه .com رتبه بهتری در گوگل می گیرد. به شما اطمینان می دهیم که این موضوع کاملا افسانه است! برای گوگل، در خصوص دامنه، کلماتی که در دامنه به کار می برید مهم است تا اینکه دامنه شما .com است یا نه.
تنها دلیلی که می گوییم دامنه شما .com باشد این است که اگر شما دامنه ای با پسوند دیگری دارید، و سایتی با پسوند .com موجود باشد. کاربران زیادی به آن سایت مراجعه خواهند کرد در صورتی که این بازدید می توانست متعلق به شما باشد.
اگر پسوند .com در دسترس بود، آن را بخرید! اخیرا کلمه کلیدی پیدا کردم که ماهانه 27100 جستجو داشت و دامنه .com آن در دسترس بود، مطمئنا فرصت را از دست ندادم و برای استفاده، آن را خریدم.
در نهایت با اینکه شما می توانید تجارت خود را با پسوند هایی مثل .biz و .ir شروع کنید اما نهایتا پیشنهاد ما این است که اگر دامنه .com شما آماده فروش است. پس از گسترش تجارت خود و بازدهی، آن دامنه را بخرید.
منبع: مرکز آموزش تهران هاست