• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اهمیت تبلیغات اینترنتی و تاثیر آن در کسب و کار

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
539714_706.jpg

تعداد کاربران و سایت های اینترنتی چقدر است؟
در این گفتار به موضوع بازاریابی الکترونیکی به عنوان موتور محرک در توسعه کسب و کار های اینترنتی و کارآفرینی پرداخته شده و نکات کلیدی متعددی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نقش بازاریابی و تبلیغات اینترنتی در توسعه کارآفرینی دیجیتالی
همان طور که در سلسله مطالب پیشین عنوان شد، موضوع کارآفرینی دیجیتالی با کسب و کار از طریق ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباط، در واقع یک موضوع میان رشته ای می باشد و علوم و فنون مختلفی در پیش برد و اثربخشی آن نقش غیر قابل انکاری بازی می کنند. یکی از این علوم و فنون، علم بازاریابی یا MARKETING است که در توسعه کسب و کار چه در زمینه تبلیغات اینترنتی و چه سنتی نقش مهمی ایفا می کند. بنابراین در حوزه کسب و کار اینترنتی اگر قصد فعالیت دارید ، توصیه میکنیم لااقل چند کتاب در عرصه بازاریابی خوانده و با اساتید این فن مشورت کنید.

در ابتداي بايستي با مفهوم بازاريابي آشنا شويم. اگر شما دانشجوي يکي از رشته هاي مرتبط با مديريت فناوري اطلاعات باشيد، خواهيد ديد که کورس هاي مطرح شده در اين رشته هاي جديد آي تي مدار، تا حد زيادي وابسته به کورس هاي سنتي اما با رويکرد جديد رشته هاي اقتصاد، بازرگاني، انفروماتيک و غيره است. بنابراين در بحث بازاريابي الکترونيکي و تبلیغات اینترنتی نيز نيازمند دانستن اطلاعاتي درباره مفهوم بازاريابي هستيم. يافتن يک بازار و شناسايي توان مندي هاي بالقوه و بالفعل آن به گونه اي که بتواند اثر بخشي کاري ما را در يک بازار با مصرف کننده هاي مختلف، افزايش دهد، در معناي کلي بازاريابي خلاصه مي شود. بازاريابي امروزه به عنوان يکي از شاخص هاي مهم در ارتقاي اثر بخشي شرکت ها و موسسات بازرگاني و صنعتي در بازارهاي داخلي و جهاني شناخته شده است. اصولا بازاريابي بر اساس آن چه فيليپ کاتلر استاد به نام بازاريابي معرفي مي کند از قبل از طراحي محصول تا مراحل بعد از فروش ادامه دارد.

بازاريابي را مديريت بازار مي دانند و نخستين وظيفه مدير بازاريابي يک مجموعه اقتصادي را " ارزيابي فرصت ها و تهديدهاي بازار (Market) " تلقي مي کنند. بر همين اساس در بازاريابي جديد که امروزه با نام بازاريابي الکترونيکي يا بازاريابي تحت وب1 شناخته شده است، اساس تفکر يا هدف واقعي دکترين بازاريابي سازمان، مبتني بر ارضاي نيازها و خواسته هاي مشتريان به عنوان مخاطبان اصلي سازمان به شمار مي آيد. يعني مديريت بازاريابي همان مديريت تقاضا مي باشد. ايجاد تقاضا و مديريت آن بحث گسترده محافل اقتصادي و صنعتي دنيا مي باشد که نمونه هاي موفق آن را مي توان در شرکتهاي چند مليتي کره و چين و ايالات متحده به وفور مشاهده کرد.

قطعا هر مجموعه اي که بتواند نياز سنجي صحيحي صورت بدهد و اين نياز سنجي را هدايت کند تاثيرات شگرف بازاريابي هوشمند را در درآمد سالانه مشاهده خواهد نمود. امروزه بهترين شکل بازاريابي را بازاريابي از طريق روشهاي غير کلامي تعريف مي کنند که بالطبع يکي از بهترين روش هاي چنين مارکتينگ خلاقي : بازاريابي مبتني بر وب مي باشد. اين مقاله بدنبال ارائه شيوه هاي علمي و کلاسيک و تئوري در مورد اصول بازاريابي الکترونيکي و تدوين بيانيه خاصي براي آن نيست. بلکه ذهن شما را به نکاتي توجه مي دهد که مي تواند سرفصلي براي گسترش بازاريابي از طريق وب باشد. بازاريابي تحت وب به عنوان يکي از زمينه هاي بستر ساز در رسيدن به تجارت الکترونيک است. اما عمل ساده معرفي کردن (پرزنت کردن) خود به فردي ديگر نيز نوعي بازاريابي محسوب مي شود. براي مثال به سايت هاي خدمات شخصي يا سايت هاي دوست يابي نگاه کنيد؛ اين افراد خود را براي همسران يا شرکاي احتمالي بازاريابي مي کنند. همين طور هر وقت شما براي موقعيت خاص يا حتي براي مصاحبه کاري يا جلسات مهم لباس هاي خوبي مي پوشيد، شما در حال بازاريابي کردن براي خودتان هستيد؛‌ شما تلاش خاصي بکار مي بريد تا خود را به بهترين نحو به ديگران نشان دهيد.

همان طور که مي بينيد بازاريابي در همه جاي زندگي وجود دارد. بازاريابي چيزي نيست که تنها تجارت هاي بزرگ انجام دهند. بازاريابي کاري است که تمام ما در بسياري از موقعيت ها انجام مي دهيم. و بازاريابي به رسانه هاي قديمي يا دنياي فيزيکي محدود نمي شود. اگر بازاريابي سنتي عمل پرزنت کردن چيزي به فرد ديگر باشد،‌ بازاريابي اينترنتي چيست؟ تنها کاري که لازم است اضافه کردن يک کلمه به تعريف اصلي است: بازاريابي ايميل عمل پرزنت کردن چيزي به فرد ديگر به صورت آنلاين است.

نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه کارآفرینی دیجیتالی
استراتژی های بازاریابی دیجیتالی بر روی افزایش میزان موفقیت و اثربخشی کسب و کار تاکید دارد.

بله، بازاريابي اينترنتي همان بازاريابي سنتي است که به صورت آنلاين انجام مي شود. اين تعريف در عين سادگي مفهومي بسيار پيچيده دارد. پس چه چيزي در بازاريابي اينترنتي یا حتی تبلیغات اینترنتی تغيير پيدا کرده است؟ مطمئنا اساس کار تغييري پيدا نکرده اند اما بعضي از مفاهيم و ابزارهاي خاص تغيير پيدا کرده اند. اولين مفهوم خاص که تغيير پيدا مي کند عمل پرزنت کردن است. در اينترنت روش هايي که ما چيزي را معرفي مي کنيم بسيار متفاوت تر و گوناگون تر از روش هاي قديمي هستند. ما مي توانم بوسيله ايميل پرزنت کرده يا از وب سايت استفاده کنيم. همين طور ما مي توانيم از طريق پادکست و فيلم نيز براي معرفي کردن استفاده کنيم. يا اينکه از شبکه هاي اجتماعي و بلاگ استفاده کنيم.

حتي اگر ما تعريف وسيعي از اينترنت داشته باشيم مي توانيم با استفاده از طريق موبايل هايي پرزنت خود را انجام دهيم که به اينترنت وصل مي شوند. به طور خلاصه روش هاي زيادي براي معرفي کردن چيزي در اينترنت وجود دارد و ما بايد به تمامي آن توجه داشته باشيم. مفهوم خاص بعدي که تغيير مي کند آن چيزي است که ما معرفي مي کنيم. مطمئنا ما هنوز خودمان، شرکتمان، برندمان و محصول خود را معرفي مي کنيم. اما ما مي توانيم وبسايت خود را نيز معرفي کنيم. بعضي افراد بيان مي کنند که وبسايت نماينده و بخشي از شما،‌ شرکتتان،‌ يا محصول شما محسوب مي شود اما اين مسئله درست نيست و وبسايت مسئله اي کاملا جدا است.

نکته: بازاريابي اينترنتي به نام بازاريابي آنلاين، بازاريابي وب و بازاريابي ديجيتال نيز شناخته مي شود. اين عبارات معناي يکساني داشته و هيچ تفاوتي در اساس آنها وجود ندارد. در آخر نيز بايد به کسي که به وي نکته اي معرفي مي شود را در نظر گرفت. با اينکه اکثر مخاطبين ما تفاوت زيادي با مخاطبين بازاريابي سنتي ندارند، بازاريابي اينترنتي به ما اجازه مي دهد مخاطبين خود را با استفاده از روشهاي جديد و اصلاح شده جذب کنيم. به عبارت ديگر وب به ما اجازه مي دهد فرآيند انتخاب مخاطب را با روش هايي انجام دهيم که در بازاريابي سنتي وجود نداد؛ در واقع اگر بخواهيم مي توانيم مشتريان خود را با جزئيات کاملي تعريف کنيم.

مهارت هاي بازاريابي اينترنتي

نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه کارآفرینی دیجیتالی

اگر همان طور که گفتيم بازاريابي اينترنتي همان بازاريابي سنتي باشد که به صورت آنلاين انجام مي شود، چه مهارت هايي براي بازاريابي ديجيتال الزامي هستند؟ کتاب های زیادی در این باره نوشته شده است که میتوان به آن ها مراجعه کرد. اما مهم ترين مسئله اي که بايد از آن آگاه باشيد اين است که اساس و پايه هاي بازاريابي سنتي و اينترنتي يکي هستند. مهم نيست شما چه نوع بازاريابي انجام مي دهيد، بازاريابي چه به صورت آنلاين و چه به صورت سنتي همان بازاريابي است و شما براي موفقيت به مهارت هاي کليدي بازاريابي نياز داريد. البته در بازاريابي اينترنتي بعضي از مهارت ها مهم تر از سايرين هستند. همين طور مهارت هاي جديدي نيز وجود دارند که شما بايد در آنها مهارت پيدا کنيد زيرا فعاليت هاي آنلاين، ذاتي متفاوت با فعاليت هاي رسانه هاي سنتي دارند. پس بگذاريد نگاهي به مهارت هاي مهم در بازاريابي اينترنتي داشته باشيم. همچنین جهت اطلاعات تکمیلی میتوانید از بازاریاب آنلاین آموزش بازاریابی و تبلیغات اینترنتی به زبان ساده را مشاهده کنید.

مهارت هاي جست و جو

درک اينکه مشتريان شما چه کساني هستند،‌ چه کارهايي انجام مي دهند؛‌ و چرا اين کارها انجام مي دهند در هر دو نوع بازاريابي اهميت ويژه اي دارد. رفتار مصرف کننده و مخاطبين. همين طور دانستن اينکه مشتريان شما چه کارهايي انجام داده و درک ديناميک بازار خاص شما نيز از اهميت برخوردار است. کسب اطلاعات و دانش در اين موارد به مهارت هاي جست و جو نياز دارد. خوشبختانه تحقيقات آنلاين زيادي در دسترس وجود دارد. يعني شما به راحتي مي توانيد بررسي کنيد افراد در اينترنت چه کارهايي انجام مي دهند؛ آناليتيک هاي وبسايت به شما در بررسي فعاليت هاي بازديدکنندگان از سايت کمک مي کنند. تنها با استفاده از چند کليک موشواره مي توانيد بفهميد چه سايت هايي افراد را به وبسايت شما هدايت کرده اند،‌ اين افراد چه زماني در سايت شما باقي مانده، بعد از ديدن چه صفحه هايي سايت شما را ترک کرده،‌ و غيره. اين يعني داده هاي مفيد بسياري که در دنياي واقعي و خارج از اينترنت تقريبا غيرممکن است.

شما به اين تحقيقات نياز داريد تا بتوانيد تصميم گيري آگاهانه در مورد مسايلي مانند طراحي سايت يا ساختار برنامه هاي تبليغاتي آنلاين خود داشته باشيد. مطمئنا شما در روش هاي سنتي نيز به تحقيقات نياز داريد تا بتوانيد محصولات قابل فروش خود، نوع بسته بندي هاي پرفروش،‌ دامنه قيمت ها و غيره را مشخص کنيد.امروزه تحقيقات براي روش هاي سنتي نيز به صورت آنلاين با راحتي بيشتري انجام مي شوند. يعني شما مي توانيد از گوگل و ساير ابزار جست و جو براي پيدا کردن اطلاعاتي استفاده کنيد که خارج از اينترنت يافتن آنها کار ساده اي نيست. شما متعجب مي شوید وقتي ببينيد مقدار داده هاي خام در اينترنت وجود دارد. تنها چيزي که لازم است، دانستن مکان و نحوه گشتن به دنبال اين داده هاست.

اينترنت بهشت جست و جوگران محسوب مي شود. يک بازارياب موفق بايد مهارت هاي جست و جوي بالايي داشته باشد. البته با وجود اين مقدار داده هاي خام زياد، ‌گم شدن در خيل عظيم داده ها بسيار ساده است. و همين جاست که مهارت هاي جست و جو بکار مي آيد. شما بايد توانايي تشخيص داده هاي مفيد از اطلاعات بي استفاده و بي ربط را داشته باشيد. همين طور شما بايد بتوانيد بفهميد چه زماني داده کافي است و چه زمان خير - يعني وقتي شما بايد دلايل و علت هاي رفتارهاي مشتري خود را پيدا کنيد. حتي با وجود تمامي داده هاي موجود در اينترنت، هيچ جايگزيني براي وارد شدن به مغز مشتريان و خود را جاي آنها قرار دادن نيست. اين همان مهارت جست و جوي نهايي است که شما بايد به آن دست پيدا کنيد.

مهارت هاي برنامه ريزي

جست و جو به شما کمک مي کند چه کاري انجام دهيد. مهارت هاي برنامه ريزي به شما کمک مي کنند چطور آن کار را انجام دهيد. و مطمئن باشيد که در زمان بازاريابي برنامه ريزي سنگين و زيادي لازم است زيرا مطالب زيادي براي برنامه ريزي وجود دارد. اگر شما از روش هاي متفاوت بازاريابي اينترنتي ممکن استفاده کنيد، بايد براي کمپين هاي ايميلي، طراحي وب سايت جديد، بهينه کردن وبسايت مطابق با موتور هاي جست و جو، ايجاد تبليغات اينترنتي نمايشي و تبليغات وابسته به کليک کردن، ضبط پادکست، ‌ضبط فيلم، مديريت بلاگ شرکت، برقراري ارتباط با ساير بلاگ نويس ها و وب مسترها،‌ مديريت صفحات و پروفايل در شبکه هاي اجتماعي مانند فيس بوک و غيره، پاسخ گفتن به فعاليت هاي روزانه سايت هايي مانند تويتر،‌ تلاش براي تبديل بعضي يا تمامي اين فعاليت ها به شکل قابل استفاده در موبايل و بسياري موارد بي شمار ديگر برنامه ريزي کنيد.

به هر صورتي که به آن نگاه کنيد، نياز برنامه ريزي زياد و مداوم حتمي است. برنامه ريزي هيچ وقت متوقف نمي شود. مطمئنا برنامه ريزي براي يک تبليغ بعد از مدت زمان خاصي تمام مي شود اما سريعا بايد به دنبال برنامه ريزي براي تبليغ ديگر باشيد. همين طور بلاگ نويسي،،‌ پادکستينگ، و شبکه هاي اجتماعي نيز فرآيندهاي بدون توقف هستند و هميشه به برنامه ريزي نياز دارند. شما هر روز بايد به اين فعاليت ها رسيدگي کنيد. اگر شما توانايي برنامه ريزي خوبي نداشته باشيد، نمي توانيد به درستي فعاليت هاي بازاريابي اينترنتي خود را مديريت کنيد.

مهارت هاي تعيين بودجه

هم زمان با تمام برنامه ريزي هايي که گفته شد، شما بايد بودجه هر کدام را نيز مشخص کرده و تصميم بگيريد چه مقدار پول را براي کدام برنامه اختصاص مي دهيد. اگر فعاليت هاي بازاريابي بيشتري موجود است،،‌ بدين معنا نيست که شما بودجه بزرگتري نيز خواهيد داشت. براي بسياري از بازارياب ها بخش بزرگي از فرآيند تعيين بودجه به تعيين سهم هر قسمت از برنامه کلي اختصاص داده مي شود. شما چقدر هزينه صرف بهينه سازي موتور جست و جو کرده و چه مقدار هزينه صرف تبلغيات مبتني pay per click کرده و چه مقدار هزينه را صرف شبکه ها اجتماعي و ساير فعاليت ها مي کنيد؟ بودجه آنلاين شما عملکرد متفاوتي نسبت به بودجه بازاريابي سنتي شما دارد. در کل شما بايد به روش Pay Per Click عادت کنيد در حالي که در در بازاريابي سنتي يک جا هزينه تلاش هايتان را دريافت مي کرديد. اين روش بهتر و صادقانه تر به شما نشان مي دهد فعاليت هاي تبليغاتي شما چقدر موفق بوده است اما نتيجه کارتان را بعد از فعاليت دريافت کرده و پيش پرداختي نداريد. در روش Pay Per Click شما زماني پول تبليغات را پرداخت مي کنيد که افراد بر روي تبليغات شما کليک مي کنند و شما ديگر هيچ هزينه اي براي مقدار خاصي تبليغات صرف نمي کنيد. اين موضوع به معناي سخت تر شدن برنامه ريزي بودجه نيست، بلکه تنها شکل آن عوض شده است.

مهارت هاي کپي رايتينگ و توليد محتوا

وقتي صحبت از بازاريابي الکترونيک باشد، به مقدار زيادي کپي کردن نياز است. وبسايت، ‌بلاگ و تمامي تبليغات و ايميل هاي شما همراه با شبکه هاي اجتماعي تمامي به محتوا نياز دارند. اين يعني مقدار زيادي کپي رايتينگ که شما بايد به صورت مداوم انجام دهيد؛ اينترنت يک ماشين خودکار ارائه محتواست. و مسئله اينجاست – کپي کردن آنلاين بسيار با کپي کردن سنتي فرق دارد. کپي کردن آنلاين در مدت زمان کمتري انجام مي شود، ‌و براي مثال با 140 کلمه حد مجاز کپي کردن در سايت فيس بوک شما مي توانيد مقدار زيادي محتوا را جابجا کنيد. اطلاعات در اينترنت به صورت مکتوب هستند. شما و همين طور موتور هاي جست و جو مي توانيد اين اطلاعات را بخوانيد؛ يعني شما بايد در زمان نوشتن يا کپي کردن هر نوع مطلبي سئو را نيز در گوشه ذهن خود داشته باشيد. اين مهارت جديد براي بسياري از افراد مشکل است. قابل جست و جو بودن و مختصر بودن کليد کپي رايتينگ در اينترنت است. حفظ حريم خصوصي افراد و رعايت کپي رايت را بايد همواره در نظر داشته باشيد.

مهارت هاي تحليلي

شما همين طور بايد عملکرد تمامي کانال هاي بازاريابيتان را نيز تحليل کنيد. چطور مي توانيد بفهميد کدام کانال به درستي عمل کرده و کداميک عملکرد مناسبي نداشته است؟ چطور پي مي بريد کدام فعاليت بيشترين بازده را دارد؟ وقتي بودجه شما کم باشد،‌ چطور مي دانيد بهتر است براي کدام فعاليت ها بيشتر سرمايه گذاري کنيد؟ کسب مهارت هاي تحليلي اهميت ويژه اي دارد. تحليل تنها بررسي کردن اعداد و داده هاي خاص نيست. شما بايد توانايي مقايسه کردن تعداد بازديدکنندگان بدست آمده از يک روش با روش ديگر را داشته باشيد. تحليل يعني که شما ارقام خام را به ارزش نسبي ترجمه کرده و ميزان بازده هر کدام را مشخص کنيد. اگر شما نتوانيد به درستي فعاليت هاي خود را تحليل کنيد، ‌بازاريابي اينترنتي شما اثربخشي مناسبي نداشت و احتمالا با شکست روبرو خواهيد شد. هيچ کدام از اين دو نتيجه مطلوب نيستند.

مهارت هاي ارتباطي
نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه کارآفرینی دیجیتالی
اين مسئله کاملا مشخص است، ‌ مگر اينکه فکر کنيد هيچ کسي واقعا به صورت آنلاين رو در رو ارتباط برقرار نکند. مطمئنا تمام ارتباطات رو در رو هستند اما هر تويتي که انجام مي دهيد،‌ هر ايميلي که مي فرستيد،‌ هر کامنتي که در فروم هاي آنلاين قرار مي دهيد شکلي از ارتباطات است. قطعا اين مسئله بدين معناست که شما ارتباطات آنلاين زيادي را در پيش رو داريد. نه تنها شما با مسايل رسمي سر و کار داريد( که احتمالا در حيطه کپي رايتينگ قرار مي گيرد، ‌) بلکه شما در بسياري از ارتباطات غير رسمي نيز در گير هستيد. شما مجبوريد با بلاگرها يا وب مسترهاي مهم به صورت خصوصي صحبت کرده، پست هاي فيس بوک و تويت هاي خصوصي انجام داده، به کامنت هاي بلاگ ها پاسخ داده و همين طور به تمامي ايميل هايي که از مشتريان فعلي و احتمالي شما رسيده است نيز پاسخ دهيد. واقعيت اين است که اينترنت باعث شده است کاربران بسيار راحت تر از زمان هاي قديم و بوسيله نامه نويسي با شما ارتباط برقرار کنند. پس آماده باشيد زيرا مقدار عظيمي سوال، ايميل و کامنت منتظر پاسخ گفتن هستند.

مهارت هاي فني بازاريابي اينترنتي
اکثر مهارت هايي که تا الان بحث کرده ايم آنالوگ هايي در دنياي واقعي دارند. اما دسته اي جديد از مهارت ها در حيطه اينترنتي وجود دارند که دسته بندي "مهارت هاي فني" را تشکيل مي دهند. اين مهارت ها چه چيزهايي هستند؟

نوع اين مهارت ها به ميزان و نوع حمايتي بستگي دارد که از شما مي شود؛ هرچه تيم شما کوچکتر باشد،‌ احتمالا اينکه شما در حيطه فني وارد شويد بيشتر مي شود.

اين بدين معناست که شما بايد در مهارت هاي سئو استاد شويد. همين طور شما بايد اساس کد گذاري HTML را ياد بگيريد. يا اينکه ياد بگيريد چطور يک بلاگ درست کرده و در آن پست بگذاريد. و يا اينکه در فن آوريهاي توليد فيلم و فايل صوتي مهارت پيدا کنيد.
تمام اين مهارت هاي فني الزامي هستند زيرا تمام فعاليت هاي آنلاين شما از اين کانال ها ميسر مي شوند. مطمئنا شما بايد برنامه هاي بازاريابي خود را مشخص کرده، محتواي خود را نوشته و يا اينکه از مکان هاي ديگر کپي کنيد اما اگر نتوانيد اين کارها را در چهارچوب فن آوري مناسب در اينترنت قرار دهيد،‌ با مشکل روبرو خواهيد شد. اگر توانايي انجام فعاليت هاي فني نداشته باشيد، بايد کسي را استخدام کنيد که از پس اين کارها بر بيايد. البته بهتر است بعد از استخدام فردي ديگر نيز اطلاعاتي در مورد نحوه کار متخصص فني خود داشته باشيد تا بتوانيد از روند کارها ارزيابي داشته باشيد و يا اينکه يک شرکت پيمانکار پيدا کنيد.
نقش بازاریابی اینترنتی در توسعه کارآفرینی دیجیتالی، نقش driving force است. یعنی توسعه دهنده و شتاب دهنده کسب و کار. موضوع بازاریابی اینترنتی مساله مهمی است که باید همه اعضای یک کسب و کار فعال در عرصه اینترنت به آن آگاه و در فرآیند آن مشارکت کنند. تجربه نشان داده است که پرتال های موفق در کارآفرینی دیجیتالی، معمولا افرادی بودند که در عرصه بازاریابی توانسته اند تلفیقی از المان های سنتی و دیجیتال را در راستای توسعه کسب و کار خود پیوند دهند. در گفتار بعدی، به ارائه 10 نکته مهم در توسعه بازاریابی اینترنتی به عنوان یک الزام در تقویت نهاده های کارآفرینی دیجیتالی پرداخته می شود.
 
Last edited:

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
Administrator%5Cfiles%5CUploadFile%5Caimages%20%281%29.jpg

طبق اخرین بررسی‌های منتشر شده از سوی گوگل 85 درصد از کل سفرهایی که در جهان صورت می‌گیرد، تقریبا از طریق جستجوی آنلاین برای انتخاب مقاصد سفرانجام می‌شود. این آمار نشانگر آن است که بازاریابی از طریق رسانه‎های اجتماعی که با عنوان (SMM) می شناسیم، به طور فزاینده‌ای برای صنعت گردشگری و سفر اهمیت یافته است.بازاریابی رسانه اجتماعی(SMM)، نامی است برای تمامی فعالیت‌هایی که باعث افزایش محبوبیت و تعامل وب سایت‌ها وموسسات تجاری و کسب و کار های مختلف با وب سایت‌های دیگر و در میان شبکه‎های اجتماعی متنوع در فضای وب، می‌شوند.
SMM مخفف عبارت Social Media Marketing و به معنی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است. این نوع از بازاریابی اینترنتی بر پایه حضور فعال در شبکه‎های اجتماعی محبوب به منظور افزایش ترافیک وب سایت و ارتباط بیشتر با مشتریان شکل گرفته است. در بازاریابی رسانه‎های اجتماعی از شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک ، توییتر ، لینکدین و گوگل پلاس ونیزانواع دیگر ابزارهای نوین ازجمله اسکوائریا اینستاگرام ومانند آن استفاده می‌شود.
طبق بررسی‌ها ی منتشر شده ، درسال‌های اخیر به اشتراک گذاردن اطلاعات نیز سهم بالایی در انتخاب مقصد سفر داشته است. به طوری که در سال 2013 از هر 4 نفر یک نفر از رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده‌‌اند.
بازاریابی رسانه‎های اجتماعی درصنعت گردشگری و هتلداری نیزمبدل به مکانی برای ترویج نام‌های تجاری موفق و همچنین پیدا کردن ترکیب درستی از ابزارهای مناسب برای استفاده از مزایای آنها شده است.
بازاریابی رسانه های اجتماعی مشخصا بر فعالیت موفق و تبلیغات آنلاین در شبکه های اجتماعی ،COBRAsو نیز بازاریابی (از طریق دهان به دهان) eWOM استوار است. شبکه های اجتماعی با ارائه انواع اطلاعات درباره تعداد لایک‌ها و دیسلایک‌ها از مشتریان خود سرنوشت ویا خط سیر یک کالا ویا موسسه کسب و کار را هدایت می‌کنند. این تکنیک‌ها بسیار تعیین کننده هستند زیرا برای کالا وکسب و کار خود مخاطبان مشخصی را تعریف کرده و هدف قرار می‌دهند.
از طریق رسانه های اجتماعی اطلاعات درباره هر کالا یا موسسه تجاری به کاربران عرضه شده و با دفعات لایک که از سوی کاربران دریافت می‌کند به نوعی تبلیغات نیز کرده است.
ارتباط مشتریان آنلاین یک برند با فعالیتهای مختلف (COBRAs) روش دیگری است که برای تبلیغ کالا و معرفی خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. فعالیت‌هایی چون آپلود عکسی از کفش ورزشی اش در فیس بوک نمونه ای از بازاریابی COBRA است. تکنیک دیگر برای بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی تبلیغات دهان به دهان یا (eWOM) است. یعنی توصیه های الکترونیکی و قضاوت و ارزیابی یک کالا از طریق ارتباط متقابل مشتریان با هم است.
ارائه دیدگاه‌ها وجمعبندی آن به صورت آنلاین درباره یک هتل ، نمونه‌ای از بازاریابی (eWOM)یا تبلیغات از طریق دهان به دهان است. شرکت یا موسسه هتلداری می‎تواند دو نتیجه محتمل را از این طریق درباره خدمات مهمان پذیری خود بدست آورد. اگر خدمات خوبی ارائه داده باشد، نتیجه ثبت دیدگاه‌های مثبت است که نوعی تبلیغ برای هتل از طریق رسانه است. روشن است که خدمات ضعیف و ناکارامد هتل نیز می‌تواند دیدگاه منفی مشتری را در بر داشته باشد که بالقوه به معنی نابودی شهرت و اعتبار شرکت یا موسسه هتلداری است.
اما بازاریابی رسانه‌های اجتماعی تجربه موفقی نیز برای برخی کسب و کار های کوچک و محلی بوده است. درواقع موارد موفقی از صاحبان کسب وکارهای کوچک دردست است که با استفاده از شبکه سایت‎های اینترنتی به عنوان تکنیک ارتقای کسب و کار خود بهره بسیار برده‌اند. تجربه نشان داده است که صاحبان کسب و کار های کوچک هم می‎توانند با جستجوی افراد در شبکه‌ها و سایت‌های اجتماعی در محدوده‌های محلی و کوچکتر دست به تبلیغ و بازاریابی و معاملات خاص خود بزنند.
این روش می‌تواند به صورت انحصاری و فردی باشد ویا به شکل تبلیغاتی از این دست که با ارائه نسخه‌ای از این توییت شما می‌توانید یک کالای رایگان (مثلا یک نوشیدنی یا یک وعده غذای رایگان ) بدست آورید یا تخفیف بگیرید. این نوع از پیام‌ها دیگر افراد محلی را نیز تشویق می‌کند کالا یا خدمات تجاری ومثلا کالای گردشگری خاصی را که دراین شبکه ها معرفی شده، دنبال کنند تا ازاین طریق به معامله‌ای پرسود دست یابند. دراین فرایند کالا تجاری بیشتر دیده و شناخته می‌شود و خود را درسطح بالاتری از بازاریابی به مشتریان بیشتری معرفی کرده و ارتقا می‌دهد. این کار درنهایت به معنی قابلیت دیده شدن یک برند یا کالای تجاری است.
رسانه اجتماعی می‌تواند به هر رسانه ‌که توسط کاربران ساخته می‌شود ویا محتوای آن توسط کاربران مصرف می شود و یا توسط کاربران توزیع می‌شود، مربوط باشد. امروزه برخی رسانه‌های اجتماعی محبوب و پرکاربرد همانند خوراک های RSS، bookmarkها، وبلاگ‌ها، به اشتراک گذاری ویدیو، به اشتراک گذاری تصویر، مطالب مطبوعاتی و غیره اکنون نقش انکار ناپذیری در صحنه کسب و کار و فعالیت های تجاری ایران دارند.
علاوه بر توییتر، فیس بوک و یوتیوپ، رسانه‌های دیگر همانند گوگل پلاس، اینستاگرام، یلوپیج، فوراسکوئر،نیز ازمهم‌ترین ابزارها و شبکه های اجتماعی مطرح در دنیای کسب وکار هستند. بازاریابی شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، MySpace، LinkedIn و به ویژه فوروم‌های اختصاصی می‌توانند در رابطه با موضوعی مرتبط با صنعت گردشگری و نیز افراد فعال درآن، همچون سکوی پرتابی برای بخش‌های مختلف این صنعت باشند. این رسانه‌ها به ویژه ابزار کارآمدی برای گفتگو با مشتریان بالقوه، به شمار می رود. بنابراین کلید اصلی در SMM، گفتگویی است که بین اعضای شبکه اجتماعی درمی‌گیرد. البته اغلب آغاز این گفت و گو از سوی یک کارگزار داخلی، می‌تواند در این پروسه مانند یه کاتالیزور(تسریع کننده) عمل کند.
متخصصین به راهبردهای وب، همچنین نامی دیگر را هم برای وب سایت‌هایی که از زاویه دید اجتماعی در سطح بالایی بهینه سازی شده‌اند، ابداع کرده‌اند : بهینه سازی رسانه اجتماعی(SMO)! در واقع SMO فرایندی است که در پس هر راهبرد بازاریابی رسانه اجتماعی خوبی قرار دارد.
امروزه رسانه‌های اجتماعی نقش ذاتی درهرجنبه‌ای از صنعت سفر و گردشگری ایفا می‌کنند . در طول تعطیلات ،حدود 50 درصد از مسافران شرح حال و دیدگاه‌های خود را همراه با انواع عکس و توصیفات درباره مقصدهای مختلف گردشگری بر روی شبکه‌های اجتماعی و سایت های اینترنتی قرار می‌دهند.
استفاده از تلفن‌های همراه متصل به تجهیزات و سایت‌های اینترنتی، این امکان را بیش از پیش سرعت بخشیده وگسترش داده است. از این رو باید توجه داشت که 53 درصد دیگر از مسافران نیز عکس‌ها و دیدگاه های خود را حین سفر و تجربه های گوناگونی که بدست آورده و مشاهدات خودرا بدون واسطه و بدون وقفه از طریق رسانه‌های اجتماعی ویا دروبلاگ های خود ماندگار می کنند. این فرایند اکنون با خواست ها و امیال مردم پیرامون هر موضوع تقویت شده است و به پدیده‌ای دامن زده است که انواع کالاهای تجاری ازجمله کالاها و خدمات گردشگری را از طریق دهان به دهان درشبکه‌های اجتماعی معرفی کرده و تبلیغ می‌کند.

درهمین راستا متخصصان رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی درسراسر جهان دست اندرکار درک وشناسایی استراتژی‌های بازاریابی درشبکه‌های اجتماعی هستند به گونه‌ای که بیشترین نتیجه را برای کالا و برند تجاری مشتریان خود فراهم آورند.این استراتژی‌ها شمال استراتژی توسعه ؛ابزارهای راه اندازی وایجاد مدیریت روزانه و نیز مونیتورینگ برند است که همگی حاصل به کارگیری و طبیعت شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات و بازاریابی تجاری است.
هنگامی که افراد به سمت ابزارهای(بازاریابی شبکه های اجتماعی) روی می‌آورند، در مورد برنامه‌های کاربردی که در زمان واقعی بازخوردهای طولانی مدت ایجاد می‌کند و عملکرد شبکه‌های اجنماعی بحث و تبادل نظر می‌کنند.ابزارهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی حتی می‌توانند تعداد دفعاتی که یک نام تجاری در سراسر هر شبکه یادآوری و ذکر می‌شود را بررسی و ردیابی نماید. این ابزارها قادرند محل شروع و مسیر آن را نیز ردیابی نمایند ودرک بهتری از جایگاه یا محبوبیت کالاها وخدمات یا برندهای مختلف به صاحبان آن بدهند.
شناختن و تمرکز بر روی هر یک از این ابزارها و بهترین روش استفاده از آنها، کلیدی برای بدست آوردن و تحت کنترل در آوردن تمامی قدرت آن است. استفاده از آنها می‌تواند کمکی به ترویج نام تجاری شرکت‌ها و استفاده کامل از پتانسیل آن باشد.
صرف نظر از این که این روش‌های بازاریابی در صنعت گردشگری ایران تا چه مورد استفاده است، آمارهای جهانی حاکی از گسترش بازاریابی شبکه های اجتماعی است. این آمارها نشان می دهد که حجم اطلاعات دیجیتالی در طول پنج سال گذشته 9 برابر افزایش یافته و همچنین پیش بینی شده است که در سال 2014، 43 درصد از رزرواسیون‌های سفرها در دنیا از طریق اینترنت انجام شود. بنابر تحقیقات انجام شده، امروزه یک نفر از هر دو مسافری که سفر تفریحی انجام می‌دهند، برای انتخاب مقصد سفرشان از جست و جوهای اینترنتی استفاده می‌کنند.

درهمین راستا شرکت گوگل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی جهان که از 2 سال پیش اقدام به سه‌بعدی کردن برخی بناهای مشهور جهان روی نقشه ماهواره‌ای خود (گوگل ارث) کرده بود،خدمات خود را درصنعت گردشگری بشدت گسترش داده است. این شرکت در تازه ترین اقدام خود دست به ارائه نقشه مقصدهای مختلف جهان از نظر تعداد بازدید کنندگان نقشه آن محل در گوگل و در واقع آمار عکاسی کاربران گوگل بود. گوگل پیش از این نیز در اقدامی دیگر بسیاری از بناهای تاریخی اصفهان را به‌صورت سه‌بعدی با قابلیت چرخش تصاویر به نمایش درآورد. پیش از این اقدام گوگل، تنها چندین بنای تاریخی و ساختمان مهم در جهان به‌صورت سه‌بعدی روی صفحه گوگل ارث مشاهده می‌شدند که کعبه، اهرام مصر، ساختمان رادیو فرانسه، برج ایفل و برخی آثار دیگر را شامل می‌شد. در نسخه جدید گوگل ارث اما تعداد تصاویر 360درجه از آثار تاریخی کشور بیشتر شده و تصاویر میدان آزادی و تخت جمشید و برخی کوه‌های کشور افزوده شده است.
بنابراین اکنون فضا و مسیر برای حرکت آزادانه ترموسسات وشرکت‌های فعال در حوزه گردشگری و صنایع مسافرتی و ابسته به گردشگری هموار است اما این امکانات ظاهرا چنان که باید در صنعت گردشگری مورد استفاده قرار نگرفته است. این ابزارها به ویژه برای ایجاد آگاهی و فرهنگ سازی درمسیر گردشگری پایدار اهمیت بسیار دارد. چرا که درکشورما بیشتر علاقمندان به سفر و برنامه‌های جدی گردشگری ، به نحوی به سایت‌ها و شبکه های اجتماعی دسترسی دارند.
در واقع استراتژی استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM)، استفاده از چند برنامه به صورت همزمان، دستیابی به منابع متعدد اطلاعاتی و یا آزمایش روش‌های مختلف در آن جهت دستیابی به بهترین روش برای رفع نیازهای تجاری وبازاریابی است.
 

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
آیا می‌دانید تبلیغات اینترنتی، مشتریان حضوری شما را افزایش می‌دهد؟

خرده فروشان، معمولا تاثیر تبلیغات اینترنتی را با توجه به فروش اینترنتی خود مورد بررسی قرار می‌دهند. هزینه هر کلیک، هزینه هر عمل صورت گرفته و هزینه هر فروش مواردی است که برای آنها اهمیت دارد. اما اخیرا گروه RapidBlue که به تجزیه و تحلیل وضعیت تبلیغات آنلاین خرده فروشان می‌پردازد، آمده و روی تاثیر تبلیغات آنلاین روی خرید های حضوری تمرکز کرده است.
شگفت آور است که این گروه متوجه شده اند که ارتباط قوی‌ای میان این دو برقرار است. در چندین نمونه بررسی شده، RapidBlue شاهد افزایش دو رقمی تعداد خریداران حضوری فروشگاه‌های مورد بررسی، در زمان کمپین های تبلیغاتی اینترنتی آنها شده است.

مدیر عامل RapidBlue، سمپو پارکنین، در اینباره گفته که: در حقیقت ما متوجه شدیم که اثرگذاری تبلیغات آنلاین فراتر از این است که فقط روی فروش آنلاین تاثیر بگذارد.
این نتیجه شگفت‌آور است و مشخص می‌کند که تمام محاسباتی که برای اندازه گیری بازگشت سرمایه انجام داده اید، نادرست بوده. تنها به نظر می‌آید که تبلیغات آنلاین روی فروش اینترنتی تاثیر می‌گذارد؛ در صورتی که تاثیری مثبت روی فروش حضوری محصولات هم به واسطه تبلیغات اینترنتی ایجاد می‌شود.
این خبر خوبی برای خرده فروشانی است که در Showroom‌های Amazon.com حضور دارند؛ زیرا اخیرا BestBuy که یکی از خریداران حاضر در Showroomهای آمازون است، ناراضی بودن خود را اعلام کرده بود.
پارکنین اضافه کرد که: “ما در حقیقت نمی‌توانیم تعداد فروش‌های حضوری‌ای که از طریق تبلیغات آنلاین صورت گرفته اند را ردیابی کنیم؛ ولی می‌توانستیم با ردیابی گوشی‌های همراه در خرده فروشی‌ها دریابیم که اوضاع از چه قراری است.
تصمیم گرفتیم که برای یک خورده فروشی، یک کمپین تبلیغاتی در فضای آنلاین راه اندازی کنیم و از همان روز ردیابی کنیم که چند نفر وارد فروشگاه شده اند. پس از اتمام کمپین تبلیغاتی آنلاین، همچنان به بررسی تعداد بازدید کننده‌ها ادامه و حتی رفتار آنها را مورد بررسی قرار دادیم تا متوجه شویم وضعیت چه قدر متفاوت خواهد بود.
“در انتها تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که نتایج بسیار امیدوارکننده بود و می‌توان گفت که تبلیغات آنلاین حکم ملات فروش‌های حضوری را دارد. به خصوص اگر به صورت مداوم باشد و به دستی اطلاع‌رسانی در مورد محصولات و برند، صورت گیرد.”
پس اگر می‌خواهید که فروش‌های حضوریتان افزایش یابد، از تبلیغات آنلاین غافل نشوید و سعی کنید به کمک یک سری روش‌های خلاقانه (چون ردیابی یا پرسش‌نامه)، فروش از این طریق را ردیابی کنید.
 

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
تبليغات در اينترنت و ويژگيهای آن

در این مقاله منظور از تبلیغات اینترنتی نمایش دادن نامها و علائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتها (پایگاهها)ی پربیننده اینترنت است، به نحوی که به تحقق اهداف عمومی تبلیفات کمک نماید و کاربران (مخاطبان) را به سایت مورد نظر آگهی دهنده هدایت کند.
آگهی اینترنتی (Banner) معمولاً در ابعاد استاندارد ساخته و عرضه می‌شود. بنر به صورت نوشته یا تصویر ثابت یا متحرک است. هر بنر ممکن است به صورت ثابت در سایت یا سایتهای مشخص نمایش داده شود یا همراه مجموعه‌ای از بنرهای دیگر، به صورت متناوب به نمایش درآید. در هر صورت پس از اتصال مخاطب به سایت آگهی دهنده، اطلاعات کامل به وی داده می‌شود و در صورت لزوم امکاناتی مانند پست الکترونیکی، فرمهای درخواست اطلاعات، فرمهای سفارش کالا یا خدمات، در اختیار او قرار می گیرد.

ویژگیهای مهم تبلیغات اینترنتی

۱- دستیابی به بازار جدید در حال گسترش
۲- هدفگیری دقیق مخاطبان
۳- اطلاع رسانی کامل و سریع
۴- هزینه کم
۵- نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه
۱- دستیابی به بازار جدید در حال گسترش

در سالهای اخیر عده کاربران اینترنت در جوامع مختلف به سرعت در حال افزایش است. این روند در کشور ما نیز به خوبی مشاهده می‌شود. بررسیهای آماری معتبر حاکیست که ظرف نيمه دوم دهه هشتاد (۱۳۷۹-۱۳۷۵) نرخ رشد کاربران اینترنت در ایران بطور متوسط سالانه ۳۱۷% بوده است. به عبارت روشنتر عده این کاربران که مخاطبان تبلیغات اینترنتی هستند هر سال بیش از سه برابر شده وهم اکنون بين 20 تا 25 ميليون نفر برآورد می شود.
نکته در خور توجه این است که بیشتر کاربران اینترنت در ایران از اقشار جوان و میانسال، تحصیلکرده یا متخصص و متعلق به دهکهای درآمدی متوسط به بالا هستند که این ویژگیها بازار بسیار مناسبی را برای جذب کالاها و خدمات مختلف ایجاد می کند. بخش مهم دیگری از این بازار جدید، جمعیت چند میلیونی هموطنان خارج از کشورند که بيشترشان از اینترنت استفاده می کنند. بعلاوه باید به بازار بزرگ جهانی و مشتریان بالقوه کالاها و خدمات ایرانی در سرتاسر دنیا اشاره کرد که اینترنت بهترین راه دسترسی به آنان است.
۲- هدفگیری دقیق مخاطبان

اینترنت توانایی بالایی برای پیام رسانی به مخاطبان خاص (هدفگیری شده) دارد. هر گروه از کاربران اینترنت به سایتهای ویژه‌ای علاقمندند، که با وجود سایتهای تخصصی در هر زمینه، حتی می‌توان پیامگیران را بر اساس علایق تخصصی‌شان از هم تفکیک کرد. به عنوان مثال انواع لوازم و پوشاک ورزشی بهتر است در سایتهای اختصاصی ورزش و علاقمندان آن تبلیغ شوند تا بهترین نتیجه را برای آگهی دهنده داشته باشند. همچنین علاقمندان به اخبار، علوم، فنون، تجارت، هنر، بهداشت و امثال آن هر یک به سایتهای مربوطه مراجعه می کنند که آگهی‌های مناسب ایشان را میتوان در آن سایتها نمایش داد.
بر این اساس، تبلیغات اینترنتی تولیدکننده/عرضه کننده هرگونه کالا یا خدمت را مستقیماً به مصرف کننده آن وصل می کند و به این ترتیب هدفگیری مخاطب در اینترنت بسیار دقیقتر از رسانه‌های سنتی (مطبوعات، رسانه‌های چاپی و رادیو و تلویزیون) صورت می گیرد.
۳- اطلاع رسانی کامل و سریع

اطلاع رسانی تبلیغاتی در رسانه‌های سنتی با محدودیتهای متعدد روبروست. از جمله برای اجتناب از هزینه بالا، پیامها باید بسیار فشرده و کوتاه عرضه شوند. بعلاوه تولید و پخش آگهی در این رسانه‌ها به برنامه‌ریزی و زمان بیشتری نیاز دارد. در تبلیغات اینترنتی این موانع تا حدود زیادی برطرف شده و آگهی دهنده می‌تواند ضمن استفاده از امکانات سمعی و بصری، پیامها و اطلاعات مورد نظر را به شکل کامل در اختیار مخاطب قرار دهد. همچنین این امکان برای او فراهم است که بدون مراجعه حضوری (به صورت آن لاین) آگهی خود را سفارش دهد و ظرف چند دقیقه تا چند ساعت شاهد پخش آن باشد.
۴- هزینه کم

امروزه هزینه تبلیغ در رسانه‌های سنتی نظیر مطبوعات پرتیراژ و تلویزیون بسیار سنگین است. همچنین در این نوع تبلیغات تنها با بررسیهای پرهزینه می‌توان از میزان رسیدن پیام به مخاطبان اصلی و اثربخشی آن با خبر شد. حال آنکه در تبلیغات اینترنتی، آگهی دهنده با کمترین هزینه پیام خود را به مخاطبان مورد نظر می‌رساند، منبع اطلاع رسانی جامعی را به طور مستمر در اختیار ایشان قرار میدهد و هر لحظه که اراده کند با دریافت گزارشهای دقیق از عکس العمل آنها مطلع می شود. به عنوان نمونه در سیستم "پارس اَدز" آگهی دهنده می‌تواند در هر لحظه گزارشهایی دریافت کند که نشان می‌دهد آگهی‌های او چند بار و در چه سایتهایی به نمایش درآمده و مخاطبان چه عکس العملی در برابر آن نشان داده‌اند (چند بار روی بنر کلیک کرده و به سایت آگهی دهنده وصل شده اند و ...).
۵- نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه

چنانکه اشاره شد، یکی از ویژگیهای بارز تبلیغات اینترنتی امکان نظارت دقیق بر آگهی‌ها و ارزیابی مستقیم نتایج است.
این کار به دو صورت انجام میشود؛ اول آنکه از طریق نرم‌افزار پیش بینی شده در سیستم "پارس اَدز" در هر لحظه می‌توان سایتهای نمایش دهنده، تعداد نمایش هر آگهی، تعداد کلیک روی هر بنر، محدوده جغرافیایی بینندگان آگهی، میزان اعتبار باقیمانده (از کل مبلغ توافق شده برای درج آگهی) و اطلاعات مبسوط دیگر را دریافت کرد؛ گفتنی است که این اطلاعات در قالب جدول و نمودار در اختیار آگهی دهنده قرار می‌گیرد و بر اساس آن می‌توانید تغییرات لازم را در برنامه تبلیغاتی خود اعمال کنید. ثانیاً نتیجه درج آگهی به صورت افزایش مراجعه به سایت آگهی دهنده جلوه می کند که در این مورد نیز با نرم افزارها و سرویسهای آن لاین آمارگیری از سایتها تعیین میزان افزایش بازدید کنندگان سایت و حتی تغییر در تعداد صفحات مشاهده شده بسهولت میسر است.
 

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
تبلیغات اینترنتی هنوز نو پاست و تبلیغاتچی‌ها هنوز در حال تحقیق و بررسی‌اند که آیا تبلیغ در اینترنت هم شبیه تبلیغ در مطبوعات، تلویزیون و تابلو آگهی است یا نه. در حقیقت باید بگویم که تبلیغات اینترنتی آمیزه‌ای از تمام این تبلیغات است.

تبلیغات اینترنتی شبیه تبلیغ در مطبوعات است، چون با وجود آنکه این تبلیغ روی سایت می‌رود، باز هم حاشیه و مرز مشخص و معینی دارد. می‌توان این‌طور به قضیه نگاه کرد. وقتی روزنامه را ورق می‌زنید هیچ‌وقت برای تشخیص مقاله از تبلیغ مشکلی ندارید، چون آگهی‌های روزنامه کادر مشخص دارند و اغلب اوقات این آگهی‌ها کوچکند و یک صفحه‌ی کامل را به تسخیر خود در نمی‌آورند. آگهی‌های اینترنت هم همین‌طور هستند. بیشتر این آگهی‌ها داخل چیزی به نام بنر قرار می‌گیرند (مربع یا مستطیلی که حاوی آگهی شماست و در بالا و یا پایین صفحه نمایش داده می‌شوند).

البته آگهی‌های اینترنتی شبیه آگهی‌های بازرگانی تلویزیونی هم هستند. چون تبلیغات اینترنتی نیز با انیمیشن و فیلم توجه بیننده را جلب می‌کند.

آگهی اینترنتی شبیه تابلو آگهی نیز هست، چون هر دو این نوع باید توجه بیننده را به خود جلب کنند و در مورد اتفاقی که در شرف وقوع است اطلاعاتی بدهند.

مثل رسانه‌های دیگر، تبلیغ در اینترنت هم جنبه‌های مثبت و منفی خاص خود را دارد.

نکات مثبت تبلیغات اینترنتی
خیلی راحت می‌توان بازار را آزمایش کرد. اگر بخواهید بروشور تهیه کنید، مجبورید قبل از اینکه بفهمید این برنامه تبلیغی مفید است یا نه آن را چاپ و توزیع کنید. پاسخ مثبت یا منفی تبلیغ از طریق اینترنت خیلی سریعتر مشخص می‌شود.

تبلیغات اینترنتی ارزان‌تر تمام می‌شود. از آنجا که در این تبلیغات هزینه‌ای برای چاپ و توزیع صرف نمی‌شود (بر خلاف تبلیغات سنتی‌تر که در آن قسمت اعظم بودجه صرف چاپ و توزیع می‌شود)، هزینه کل تبلیغ نسبتاً به‌صرفه از آب در می‌آید.

تبیلغات اینترنتی ۲۴ ساعت روز، ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز سال در معرض دیدند.

تعویض آگهی در اینترنت خیلی آسان‌تر از تعویض آگهی در رسانه‌های دیگر است. اگر لازم باشد آگهی اینترنتی عوض شود نیاز به چاپ و ضبط مجدد نیست فقط باید HTML تبلیغ اینترنتی را عوض کرد تا در عرض چند دقیقه آگهی تغییر کند.

مشتریان می‌توانند بدون ترک خانه آگهی و مغازه‌ی شما را ببینند و (در صورتی که فروشگاه اینترنتی داشته باشید) از شما خرید هم بکنند. دستیابی به این درجه از راحتی خیلی آسان نیست.

خیلی راحت می‌توان به مخاطبان درسترسی پیدا کرد. راز موفقیت این کار هم در این است که آگهی را در جایی بگذارید که مشتریان آن را ببینند. اگر قرار است چای خارجی بفروشید، تبلیغ را در سایت فروش نان فانتزی و شیرینی بگذارید تا در سایتی که موتور سیکلت و دوچرخه می‌فروشد. سعی کنید خود را جای مشتری بگذارید و حتی الامکان حدس بزنید این مشتری‌ها از چه سایت‌هایی دیدن می‌کنند. این سایت‌ها جای مناسب برای تبلیغ شما هستند.

نکات منفی تبلیغات اینترنتی
آمار و ارقام تبلیغات اینترنتی را خیلی راحت می‌توان ثبت کرد. فرد بازدید کننده به راحتی می‌تواند آمار و اطلاعات مورد نظر را کسب کند. و از آن بدتر قطع شود (از سایت خارج شود)، تعداد کلیک‌های هر صفحه (تعداد دفعه‌هایی که یک آگهی کلیک شده و تعداد مرتبه‌هایی که یک آگهی رویت شده) خیلی پایین و در حدود ۱ تا ۲ درصد (شاید هم کمتر) است. این نشان می‌دهد کسانی که آگهی را می‌بینند ندرتاً روی آن کلیک می‌کنند تا از سایت بازدید یا خرید کنند. تبلیغات اینترنتی هنوز کاملاً جا نیفتاده. هیچ‌کس درست نمی‌داند کدام آمار ارزش بیشتری دارد. (البته اگر حرفه باشید به وسیله گوگل انالیتیک شاید بشود یک کارهایی انجام داد)
چند سال قبل تبلیغات‌چی‌ها فکر می‌کردند هر چه تعداد بیننده‌های تبلیغی بیشتر باشد، آمار فروش بالاتر می‌رود. توجیه آن‌ها این بود که هزاران چشم ناظر بر تبلیغ تبدیل به صدها خریدار می‌شود. لزوماً چنین نیست. کمی بعد تصور می‌شد هرچه تعداد کلیک‌ها بیشتر باشد، آمار فروش بالاتر می‌رود. اما این هم درست از آب در نیامد. امروزه تبلیغات‌چی‌ها معتقدند تنها راه صحیح برای سنجش موفقیت تبلیغات، شمارش افرادی است که واقعاً کالای تبلیغ شده را می‌خرند. نکته در این است که چون مردم درست نمی‌دانند چی خوب است، از هر جایی که بتوانند آمار و اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند. البته هر آماری هم بدرد بخور نیست.
بعضی از شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی کم کم دارند جذب تبلیغات اینترنتی می‌شوند. اینترنت هنوز به‌قدری جدید است که دنیای تبلیغات واقعاً درست نمی‌داند بهترین روش تبلیغ چیست. البته مطلب خوشحال کننده‌ای هم بگویم: تقریباً کسی نمی‌تواند منکر این مطلب بشود که در آینده تبلیغات اینترنتی قدرت و تأثیر لازم را بدست خواهد آورد.

بله تلاش برای جلب و حفظ مشتری از طریق اینترنت خیلی عالی است. مشکل عمده در این زمینه شلوغی بیش از حد بعضی صفحات است. اطلاعات خیلی زیادی ناگهان پیش روی خواننده قرار می‌گیرد. به همین دلیل بیشتر خوانندگان ترجیح می‌دهند تبلیغات را نادیده بگیرند. و این دلیل اصلی درصد پایین پاسخ‌های مثبت است. مثل تبلیغات کاملاً بدرد نخورد پاپ آپ که این روزها در ایران مد شده است.

اما با وجود نکات منفی اشاره شده، اینترنت دارد تبدیل به ابزاری می‌شود که حتی از حد تصور طراحان و مدیران اجرایی نیز خارج است. ۳۸ سال طول کشید تا رادیو ۵۰ میلیون مخاطب پیدا کند. برای تلویزیون جلب این تعداد مخاطب ۱۳ سال طول کشید. اما رسیدن به چنین رقمی برای اینترنت فقط ۵ سال طول کشید و این موفقیتی به واقع شگفت‌انگیز است.

اینترنت یک فناوری اجتماعی و مردمی است. با گسترش سایت (و افزایش تعداد افراد بازدید کننده) می‌توان پیشنهاد مکالمات اینترنتی و ارسال خبرنامه داد. شبکه‌های اجتماعی هم جالب و اثر بخشند. مردم جوامع کوچک را دوست دارند و اینترنت امکان شرکت در چنین جوامعی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. خلاصه تمام این ارتباطات به این معنی است که می‌توان آنچه را که مردم لازم درند (و نه آنچه در انبار باقیمانده) به مردم فروخت. نه تنها این نکته مفید است، بلکه مفید هم هست.
 
بالا