• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اکشن اسکریپت آموزش و پرسش و پاسخ از مبتدی تا انشاالله حرفه ای

flash_doost

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 می 2006
نوشته‌ها
53
لایک‌ها
1
محل سکونت
جلوی مانیتور
سلام دوستان خسته نباشید
باتوجه به اهمیت اکشن اسکریپت و همچنین دنیای زیبای ان دلم میخواد یه پست تخصصی باز بشه که ان شاالله با کمک حرفه ای ها هم رونق داشته باشه و هم چراغش خاموش نشه البته با اجازه حرفه ای ها و
واما برای اینکه بحث از یه جایی شروع بشه مبنا رو براین گذاشتم که این پست مناسب کسانی باشه که با جنبه انیمیشن ویا در اصل پیکره متحرک سازی فلش اشنا هستند و حالا قصد دارند که با اکشن اسکریپتها اشنا بشوند من برای شروع کار چند اموزش کوتاه میگذارم ان شاالله بقیه بحث با سئوالات شما و اگر شد پاسخ من یا دوستان ادامه پیدا کند و جهت مناسب پیدا کند
فقط اگه پراکنده شروع میکنم ببخشید چون من معمولا شروع کننده خوبی نیستم

جلسه 1 دسترسی به خصوصیات هر نماد property

اولین اصل که برای شروع با اکشن اسکریپت باید به خاطر سپرد این است که همیشه برای دسترسی به خصوصیات ویا محتویات یک نماد اعم از movie clip , button ,graphic باید برای ان نماد در قسمت
Property ------- instance name یک نام برای ان انتخاب میکنیم
پس این را برای همیشه به خاطر میسپاریم

حال مراحل کار
فرض کنیم شما یک مربع را در صفحه خود کشیده اید
1. با فشردن کلید f8 ان مربع را به یک نماد تبدیل کنید هر نامی دوست داشتید بگذارید
2. حالا ان نماد را در صفحه نمایش انتخاب کنید و در قسمت یا پنل property پایین صفحه گزینه instance name را که در پایین و سمت چپ صفحه قرار دارد را کلیک کنید و یک نام به نماد خود بدهید مثلا namad_1 با این کار شما میتوانید از این به بعد به تمامی خصوصوصیات این نماد دسترسی پیدا کنید
3. خب برای شروع یک دکمه ایجاد کنید ما قصد داریم که به این دکمه وظایفی را نسبت دهیم ضمنا من چون در اینجا خصوصیات رو میگم اگه میخواید میتونید دکمه کوچک درست کنید تا هر دکمه یک کار خاص را انجام دهد تا تفکیک ان راحت تر باشد
4. خب دکمه خودرا درصفحه نمایش انتخاب کنید حالا پنل اکشن را که باز کنید با زدن دکمه + چهارمین گزینه را که property می باشد را انتخاب کنید و در این قسمت شما تعدادی گزینه مواجه میشوید که اول بای شروع _x را توضیح میدهم و بعد کار برد بقیه هم مانند همین است
5. ما قصد داریم که با فشرده شدن کلید نماد ما در محور افقی _x حرکت کند برای این کار بعد از انتخاب گزینه _x در قسمت اکشنها می بینیم که جمله _x نوشته شده که شما کافیست قبل از ان نام نماد مورد نظرتان که باید جابجا شود را به همراه یک . مینویسیم
on (release) {

namad_1._x=namad_1.x+10;
}
که در این مثال با فشرده شدن کلید ودر زمان رها شدن کلید توسط کاربر که همانا on release می باشد
نمونه namad_1 از موقعیت آخر خود ده پیکسل به سمت راست حرکت میکند
ضمنا شما میتوانید مقدار x یا هر خصوصیت دیگر را درون یک متغیر بریزید و از ان استفاده کنید

برای حرکت در سمت چپ کافیست جمع را به تفریق تبدیل کنید

on (release) {
namad_1._x=namad_1._x-10;
}

:) :) :)
6. واما بقیه گزینه ها را یک به یک توضیح میدهم همگی دقیقا شرایط کارشون مثل _x هستش
البته بازهم تکرار میکنم بهتر است همیشه مقدار خصوصیت مورد نظر را در یک متغیر ذخیره کنیم
و بعد ورد استفاده قرار دهیم
_y : برای دسترسی به خصوصیت y وهمچنین حرکت در روی محور y
در مثال زیر با هربار رها شدن دکمه نماد مورد نظر در محور y به سمت بالا حرکت میکند

on (release) {
namad_1._y=namad_1._y-10;
}

واین مثال که در جهت پایین حرکت میکند

on (release) {
namad_1._y=namad_1._y+10;
}

:) :)

7. _y scale : با این خصوصیت میتوانید یک نماد را فقط به صورت عمودی بزرگ کنید
مانند مثال زیر

namad_1._yscale=namad_1._yscale+10;

8. _x scale اینم فقط برای بزرگ شدن جسم از جهت افقی
اینم مثال

on (release) {
namad_1._xscale=namad_1._xscale+10;
}
:) :)
y mouse_ : این گزینه مقدار y نقطه ای را که ماوس در ان قرار دارد را میدهد که بیشترین استفاده ان زمانی است که مثلا شما میخواهید یک نماد را به دنبال ماوس بیندازید و نیاز دارید که موقعیت ماوس را بدانید
یا زمانی که از نمادهای قابل درگ استفاده میکنید ویا زمانی که یک بازی شبیه به پازل دارید ویا هزاران کاربرد دیگه من البته در اینجا چون بحث مقدماتیه از این میگذرم ولی اگه کسی در این زمینه سئوالی داشته باشی میتونم کمک کنم
X mouse_: اینم که تکلیفش با بالایی معلوم شد

:) :)

_ width : اینم که معلومه عرض نماد رو تغییر میده
اینم مثال :
on (release) {
namad_1._width=namad_1._width+10;
}


Height_ : اینم که معلومه ارتفاع نماد رو تغییر میده

namad_1._height=namad_1._height+10

:) :)
_ url : این گزینه ادرس فایل جاری را بر میگرداند وشما از ان میتوانید استفاده نمایید این گزینه خصوصا در کارهای مولتی مدیا و تحت وب دینامیک کاربرد فراوان دارد
برای این مثالی اینجا میذارم
که برای مشاهده مسیرفایلتون اول یک text دینامیک درست کنید که اگر اشنا نیستید این مراحل را دنبال کنید یک متن بی معنی با تعداد حروف بالا در روی صفحه ایجاد کنید بعد در قسمت سمت چپ پایین صفحه property در قسمت سمت چپ نوع متن را از static text یا همون متن معمولی به متن dynamic تغییر بدهید و درقسمت var نام متغیری را بنویسید که من برای این مثال وبرای روشن بودن زمان استفاده از متغیر نام اونو ali در نظر گرفتم حالا شما یک متن دینامیک به نام ali دارید
در زیر نحوه نمایش مسیر فایل جاری را میبینید
on (release) {
ali=namad_1._url;
}

ویا
on (release) {
ali=this._url;
}
:(
Total frames_ : این گزینه تعداد فریم های یک نماد را مشخص میکند بهترین کاربرد این گزینه زمانی است که شما نمادهای دینامیک توسط کاربر میسازید که ان شاالله بعدا میرسیم و با این گزینه میتوانید زمان نمایش را با خیال راحت به کاربر سپرده سپس کنترل و اداره کنید باشه تابعد
و اما برای این مثال هم اول متن دینامیک بسازید اینجا مثلا ali_2
اینم مثال

on (release) {
ali_2=namad_1._totalframes;
}
:(
_ target: و _ soundbuftime در حال کشف البته قابل حدسه اما هنوز وقت نشده بررسی بشه اگه کسی میدونه لطف میکنه اگه بگه
:( :wacko: :wacko:
rotation برای چرخش نماد استفاده میشود مانند مثال

on (release) {
namad_1._rotation=namad_1._rotation+10;
}

:)

_ quality : این گزینه مقدار کیفیت quality فایل را مشخص میکند البته این گزینه بیشتر زمانی کار برد دارد که شما قصد داشته باشید حتی پابلیش کردن کارتون رو هم به صورت دینامیک به کاربر بسپارید که خیلی این کار معدوده ولی پارامتر هاش اینه low , medium ,high , best که از دو در دو grid و همینطور چهار در چهار grid استفاده میکنه
:) :) :)

_name : با این گزینه میتوانید نامی را که برای نماد خود در نظر گرفتید را تغییر بدهید از نمونه کاربردهای این گزینه زمانی که شما بخواهید که تولید نمونه نماد ونام گذاری را به کاربر بسپارید ویا اینکه شما قصد دارید تمام مشخصات یک نماد را که تابه حال در دسترس کاربر بوده را غیر فعال کنید که جای شرح تک تک اونها کافیه که اسم اون نماد را با این دستو عوض کنید تا دیگر اکشن های سابقی را که نسبت داده اید دیگر فعال نباشد یکی از بهترین کاربردهای این گزینه در ساختن برنامهای مشابه paint با فلش هستش خیلی حال وده
اینم یه مثال ساده که مثلا با تغییر نام نماد بعدا که یک کم پیش رفتیم یه نمونه توپ از کاربرد این گزینه براتون میذارم حال کنید

on (release) {
namad_1._name=name_2;
}

:)
_framesloaded : نشان دهنده تعداد فریم های لود شده نماد می باشد بهترین کاربرد این گزینه زمانی است که شما قصد دارید یک loader ویا preloaded بسازید
on (release) {
ali_4=namad_1._framesloaded;
}
:) :)
_ focusrect_: این گزینه مشخص میکند که در حال حاضر فوکوس بر روی کدام فیلد یا دکمه می باشد
این رو در بخش فرمها اگه عمری بود میگم فقط بدونید که مقدار او Boolean هستش یعنی یا درست یا غلط

Droptarget : اینم بذارید با قسمت drag & drop براتون بگم
:)
Currentframe _:مشخص میکند که الان تایم لاین یک نماد در کدام فریم قرار دارد این گزینه کاربرد زیادی دارد مثلا در ساخت loader ویا زمانی که شما نیاز به یک استپ دینامیک و رجوع مجدد دارید ویا بنا به برنامتون نیاز دارید که بدونید الان در تایم لاین نمادتون در کدام فریم قرار دارید
در این نمونه ای که اینجا گذاشتم اول شما یک نماد دو فریمی که استپ نداره وفقط داخلش یک متن دینامیکه مثلا ali_3 را ایجاد کنید وبه فریم اول این نماد اکشن زیر را نسبت دهید

و بعد در تایم لاین اصلیتون یک نماد به نام namad_1 بسازید که مثلا 15 یا هر چندتا فریم داشته باشه
حالا فایلتون اجرا کنید می بینید که در هر لحظه شماره فریمی را که در نماد namad_1 در حال اجراست را نشان میدهد

ali_3 = _root.namad_1._currentframe;
:) :)
alpha : این گزینه هم که مشخص است با ان میتوانید الفا یا شفافیت یک نماد را کم و زیاد کنید
اینم مثالی که الفا را کم میکند
on (release) {
namad_1._alpha=50;
}
ویا
on (release) {
namad_1._alpha=namad_1._alpha-10;
}

:) :)
وبا این گزینه میتوانید یک نماد را HIDDEN کنید
on (release) {
namad_1._visible=false;
}

:) :)
امیدوارم این توضیحات کمکی کرده باشه
سئوالی بود بپرسین اگه بلد بودیم که یا علی اگر نه هم خودمونو میزنیم به اون راه
راستی جلسه بعدی fscommand
ضمنا عین همین مطالب را در این پست هم گذاشتم اگه خدا عمری بده و مثل امشب حال داشته باشم هرهفته یه چیز تازه ای میاریم
ضمنا نظر موافق یادتون نره مخالفها هم اصلا طاقت ندارم نگین (شوخی بود بخندیم :D )
:cool: :rolleyes: :D :p :)
 

flash_doost

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 می 2006
نوشته‌ها
53
لایک‌ها
1
محل سکونت
جلوی مانیتور
سلام دوستان خسته نباشید:rolleyes: :rolleyes:

این پست رو به fscommand که یکی از توابع از پیش تعریف شده در فلش هستش و کارایی زیادی داره اختصاص می دهم که در اینجا چند موردش رو با مثال توضیح میدم
این تابع دو پارامتر می گیره که پارامتر اول نوع کاری را که شما میخواهید انجام دهید را مشخص میکند پارامتر دوم مقدار اختصاص یافته به خاصیت مورد نظر را تعیین میکند به این مثال ها توجه کنید
:) :)
Fullscreen
جهت تعیین نحوه نمایش فایل به صورت تمام صفحه
در این مثال با فشرده شدن دکمه فایل شما به صورت تمام صفحه نمایش می یابد
همچنین با تغییر گزینه true به false فایل شما به سایز اولیه در می اید

on (release) {
fscommand("fullscreen", "true");
}

:) :)
Allowscale
اگر این گزینه راfalse
انتخاب کنیم با این که فایل ما به صورت تمام صفحه نمایش می یابد اما اندازه کادر نمایش به همان اندازه ای که در اصل فایل مشخص شده نمایش می یابد برای امتحان این گزینه اول فرمان
fscommand("fullscreen", "true");
را به یک فریم اختصاص دهید تا فایل شما تمام صفحه شود سپس این کد را بگذارید

fscommand("allowscale", "false");
ویا شما میتوانید همین کد را به همان دکمه قبلی اضافه کنید
:) :)
Showmenu
اگر این گزینه راfalse
انتخاب کنیم در فایل خروجی ما منوهای فلش حذف میشود اینم نمونه کد
on (release) {
fscommand("showmenu", "false");
}
:( :(
trapallkeys
هنوز کاملا کشفش نکردم یعنی امتحان نکردم ولی قابل حدسه اگر کسی هم میتونه توضیحی بده ممنون میشم
:wacko:
exec
بااین گزینه شما میتوانید یک فایل اگزه (exe) خارجی را اجرا کنید واما برای اینکه این کار درست انجام شود این مراحل را اجرا کنید

1 در همان شاخه ای که فایل شما قرار دارد یک پوشه به نام fscommand بسازید ودرون این پوشه فایل اگزه ای را که قصد اجرای ان را دارید را بگذارید که در این مثال ali.exe هستش

2 وقتی کد زیر را در فایل خود گذاشتید فایل فلش خودرا اگزه پابلیش کنید چون این دستور فقط زمانی قابل اجراست که هر دوفایل شما اگزه باشند
اینم کد لازم

on (release) {
fscommand("exec", "ali.exe");
}

:happy: :p :blush:
quit
اگر این گزینه راtrue
انتخاب کنیم بافشرده شدن دکمه فایل ما بسته میشود
ساخت دکمه خروج برای این کار ابتدا یک دکمه بسازید و سپس این کد را به ان اختصاص دهید

on (release) {
fscommand("quit", "true");
}

:) :rolleyes: :D
ضمنا شما با این تابع میتوانید حتی با برنامه های دیگر مثل mmb ویا vb ارتباط برقرار کنید و یا حتی
یک پنجره پیغام بسازید و کلی کارهای دیگر که الان زیاد حوصله ندارم ببخشید اینجا من تمام گزینه های قابل دسترس روگفتم ولی اگه بازم سئوالی بود در خدمتم
دوستان همگی خوش باشین
ضمنا مشابه این پست در این ادرس می باشد
http://forum.graphicplanet.net/showthread.php?p=8231#post8231
:cool: :cool: :cool:
 

flash_doost

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 می 2006
نوشته‌ها
53
لایک‌ها
1
محل سکونت
جلوی مانیتور
دوستان مجدد سلام :)

ا توجه کنید که هدف این پست ایجاد یک محیط پرسش و پاسخ در زمینه اکشن اسکریپت می باشد

پس لطفا شما هم با مطرح کردن سئوالات تخصصی مسیر پیشروی را مشخص کنید تا نتیجه هم بهتر باشد من خیلی تعجب کردم با این که در عرض این یک هفته با این تعدا بازدید کننده هیچ کس سئوالی درباره اکشن اسکریپتها نداشت :eek: :eek: :eek: :eek:

در هر صورت امیدوارم شما با طرح سئوال کمی کمک کنید

موفق باشید
:) :rolleyes: :) :wacko: :cool:
 

flash_doost

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 می 2006
نوشته‌ها
53
لایک‌ها
1
محل سکونت
جلوی مانیتور
سلام دوستان خسته نباشید
دوستان طبق قرار قبلی این جلسه قصد داشتم راجع به حلقه ها بنویسم و چون ارتباط مطقابلی بین حلقه ها و عبارات شرطی و همچنین عملگرهای منطقی می باشد گفتم اول عبارات شرطی و عملگرهای منطقی رو بگم و جلسه بعد حلقه ها

عبارت شرطی if
در هر زبان برنامه نویسی شما نیاز به دستوراتی دارید که شرطهای لازم شما را بسنجند که در فلش شما میتوانید از دستور if استفاده کنید
مثلا جمله زیر به این صورت تعریف میشود
if (adad==20) {
play();
}
معنی این سورس این است
اگر adad برابر 20 بود شروع به حرکت کن
نکات مهم این دستور عبارت است از
1 درون پرانتز شرط ما قرار میگیرد مثل نمونه بالا که شرط کردیم اگر مقدار متغیر adad برابر بیست بود
2 درون {} دستوری را که ما میخواهیم در صورتی که شرط ما برقرار بود اجرا گردد را مینویسیم
که در مثال بالا عمل حرکت کردن بود
3 توجه کنید که فقط در صورتی عمل درون {} انجام میشود که شرط برقرار باشد در غیر این صورت هیچ عملی انجام نشده و خطهای بعدی برنامه مد نظر سیستم قرار میگیرد

دستور else
در حالت کلی دستور else را میتوان این گونه معنا کرد (در غیر این صورت ) یعنی این گزینه زمانی کاربرد دارد که شما قصد دارید که به سیسیتم بگویید اگر شرط برقرار نبود چکار کند
مثلا به سورس زیر توجه کنید

if (adad==20) {
play();
} else {
gotoAndStop(15);
}

معنی این سورس این است که اگر adad برابر بیست بود حرکت کن در غیر این صورت برو به فریم 15 و بایست
نکته مهم این دستور عبارت است از
1. همیشه باید از این دستور درون یک دستور if استفاده کرد وگرنه معنا ندارد



دستور else if
شاید معنی محاوره ای این دستور تین باشد (در غیر این صورت اگر ...)
این دستور زمانی کابرد دارد که شما قصد دارید چندین حالت را مورد شرط قرار دهید
مثلا به سورس زیر توجه کنید

if (adad==20) {
play();
gotoAndStop(15);
} else if (adad==80) {
gotoAndPlay(1);
}

معنی این سورس این است اگر عدد برابر بیست بود حرکت کن درغیر این صورت اگر عدد برابر هشتاد بود برو به فریم یک وشروع به حرکت کن
نکات مهم این دستور
1. همیشه از این دستور درون یک دستور if استفاده میکنیم وگرنه معنایی ندارد
2.قبل از این دستور نمیتوان از دستور else استفاده کرد ولی بعد از ان میتوان
خب اینم از عبارتهای شرطی
سئوالی بود در خدمتم موفق باشید
 

flash_doost

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 می 2006
نوشته‌ها
53
لایک‌ها
1
محل سکونت
جلوی مانیتور
:cool:
سلام دوستان خسته نباشید :rolleyes: :rolleyes:
واما عمگرهای منطقی
عملگرهای منطقی همان نشانه هایی هستند که کار مقایسه را انجام میدهند که من دراینجا به چند تا اشاره میکنم
1. = = مقایسه میکند ببیند که دوطرف تساوی برابر هستند یا نه راگر مساوی بودند شرط برقرار میشود
مثال :
if (adad==20) {
play();
}
به معنی اگر عدد برابر بیست بود حرکت کن


2. =! مقایسه میکند ببیند که دوطرف تساوی برابر هستند یا نه و اگر مساوی نبودند شرط برقرار میشود
مثال :
if (adad!=20) {
play();
}
به معنی اینکه اگر عدد برابر بیست نبود شروع به حرکت کن


3 . < علامت بزرگتر که دیگه نیاز به توضیح نداره
if (adad>20) {
play();
}

به معنی اگر عدد بزرگتر از بیست بود حرکت کن


4. > علامت کوچکتر که دیگه مثال نمیزنم

5. >= به معنای اینکه هم کوچکنر هم مساوی
اینم مثال
if (adad<=20) {
play();
}

به معنی اگر عدد کوچکتر ویا مساوی بیست بود حرکت کن
5. =< اینم به معنای بزرگتر مساوی که دیگه مثال نمیزنم

6. && به معنای و می باشد این گزینه زمانی کاربرد دارد که شما قصد دارید دوشرط را بسنجید
مثال

if (adad= =20&&adad_2<10) {
play();
}

به معنی اینکه اگر adad برابر 20 بود و adad_2 کوچکتر از 10 بود حرکت کن


7 || به معنای یا این گزینه زمانی کاربرد دارد که شما قصد دارید که اگر حتی یک کدام از شرطها برقرار بود عملیات انجام شود
مثال

if (adad= =20||adad_2<10) {
play();
}

به معنی اینکه اگر adad برابر بیست بود یا اینکه اگر adad_2 کوچکتر از 10 بود شروع به حرکت کن

خب دوستان چند تا از مهمترین عملگرهای منطقی را گفتم البته تعداد این عملگرها خیلی بیشتر از این حرفهاست و کارهای خیلی بیشتری هم با انها میتوان انجام داد مثلا حتی شما میتوانید خودتان عبارت بولی بسازید ویا خیلی کارهای دیگر و بررسی های دقیقتر
برای شروع و لمس دقیقتر این عبارات بهتر است از متغیرهایی استفاده کنید که مربوط به property باشد که برای شروع کار بتوانید نتایج را راحت تر بررسی کنید

در هر صورت همگی موفق باشید
سئوالی هم بود در خدمتم
ان شاالله جلسه بعدی اگه عمری بود حلقه ها رو میگم
 

flash_doost

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 می 2006
نوشته‌ها
53
لایک‌ها
1
محل سکونت
جلوی مانیتور
سلام دوستان خسته نباشید :)
اولا خیلی خوشحالم از اینکه دوباره پی تی آزاد شد
راستی آموزش فعلا تا یک هفته ده روز تعطیله شدیدا کار دارم
بعدشم میرم سر اصل مطلب
:rolleyes: :rolleyes:
با دستور lineto میتوان نقطه شروع و خاتمه یک خط را مشخص کرد که در یک movie clip قرار دارد
تا فلش خط را رسم کند

اینجا یک سورس میذارم که بدنیست نگاهش کنید


on (release) {
with (clip_1) {
lineStyle(5, 0xFF00FF, 100);
moveTo(200, 200);
lineTo(300, 300);
lineTo(100, 300);
lineTo(200, 200);
}
}




اول یک نماد movie clip درست میکنیم که میتواند خالی باشد و نام آن را clip_1 میگذاریم


linestyle سه پارامتر داره
(1)border که در این مثال 5 (2)کدرنگ خط (3)آلفای خط 0 تا 100


move to به نقطه شروع خط میرود وخط از آنجا شروع میشود
lineto نقطه آخر خط را مشخص میکند
که در حالتی که از دستور moveto استفاده نکنیم نقطه فعلی نقطه شروع فرض میشود
(خط سوم به بعد برنامه )

واما یک نکته ای رو بگم و اون اینه که نیاز نیست حتما برای اجرای این دستور داخل یک نماد را هدف گیری کنید و حتی میتوانید در تایم لاین جاری هم ازاین دستور استفاده کنید که واقعا چیز عالیه
بیشترین کاربرد این دستور زمانی است که شما میخواهید کشیدن خط را به کاربر بسپارید ویا بنا بر نیاز میخواهید یک خط را در همان لحظه تعریف کنید اینم یک مثال که میتونید به یک دکمه نسبت دهید
on (release) {
lineStyle(5, 0xFF00FF, 100);
moveTo(200, 200);
lineTo(300, 300);
lineTo(100, 300);
lineTo(200, 200);
}
ضمنا شما میتوانید به جای مقدار دهی دقیق x,y از متغیر ها هم استفاده کنید
سئوالی بود در خدمتم
:D
موفق باشید:) :rolleyes:
 

flash_doost

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 می 2006
نوشته‌ها
53
لایک‌ها
1
محل سکونت
جلوی مانیتور
سلام دوستان خسته نباشيد :rolleyes:
بعد از يك وقفه دوسه ماهه از شنبه جدي تر هستم در خدمتتون براي اولين پست هم سورس تقويم فارسي رو همراه با آموزش شنبه تقديم ميكنم همگي موفق باشيد
ضمنا پرسش و پاسخ يادتون نره :cool:
 

magserver2000

Registered User
تاریخ عضویت
6 نوامبر 2005
نوشته‌ها
262
لایک‌ها
0
محل سکونت
http://localhost/
عزيز اگه ميتوني يه فايل pdf آخر هر آموزش بذار ...
قربون دستت ...
 

Bahram.ws

Registered User
تاریخ عضویت
8 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,132
لایک‌ها
73
سن
40
محل سکونت
On The Fly
خیلی عالی هست ادامه بدین

فقط اگه لطف کنی اسکریپت هارو توی
کد:
 بزاری ممنونت میشم
 

flash_doost

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 می 2006
نوشته‌ها
53
لایک‌ها
1
محل سکونت
جلوی مانیتور
سلام دوستان خسته نباشيد

راستش قرار بود تو اين پست علاوه بر گذاشتن تقويم فارسي سورس و آموزشش رو هم بذارم

اما ببخشيد چون فردا مسافرم و تا چند روز نيستم فقط براي اينكه حداقل سورس رو گذاشته باشم و تا حدودي به قولم عمل كرده باشم يك نمونه براتون ميذارم البته يك نمونه كاملتر ازاين كه روزها رو هم فارسي و هم تاريخ را با حروف فارسي مينويسه نوشتم و لي هرچي گشتم پيدا نكردم اينم نمونه اوليه است كه فكر كنم فقط به كار حرفه اي ها بياد حتما درون فايل fla را نگاه كنيد به چند نكته توجه كنيد

1. درون فايل fla تمام متغير هارو با اسم فارسي تعريف كردم پس راحت ميتونيد بفهميد هركدوم كارش چيه
:)
2. متغير هايي براي شناختن ماههاي فارسي هستش كه با كمي توجه به سورس ميتونيد از اونها براي روز و ماه با لغات فارسي استفاده كنيد چون من خودم هم در نمونه كاملتر همين كار رو كردم
:)
3.تنها ايراد اين سورس اين هستش كه سال كبيسه را پيش بيني نكردم البته دوستان حرفه اي ميتونند با يك يا دوخط اضافه كردن اونم پيش بيني كنند (مضرب هاي چهار )
:)
4. با توجه به اينكه اين سورس در عرض نيم ساعت اونم در ارتفاع 4200 متري از سطح دريا در دشت مخمل درون چادر كوهنوردي ساعت دو نيمه شب نوشته شده كاستي هاشو ببخشيد
:) :cowboy:

انشااله برگردم سورس كاملتر همراه با آموزش رو ميذارم اما همين هم فكر كنم كار حرفه اي تر هارو راه بندازه
همگي موفق باشيد
باي
:cheff:
 

فایل های ضمیمه

  • Flash_doost.zip
    4.9 KB · نمایش ها: 184

flash_doost

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 می 2006
نوشته‌ها
53
لایک‌ها
1
محل سکونت
جلوی مانیتور
سلام دوستان خسته نباشيد :rolleyes:
خب مثل اينكه سورس تقويم كار راه انداز بوده و نياز به آموزش و اين حرفها نداره اما براي جلسه بعد كه احتمالا سه شنبه مي نويسم منتظر سورس تغيير رنگ ديناميك به وسيله اكشن اسكريپت باشيد
ضمنا اون دوستي كه تقاضاي فايل پي دي اف كرده بود عرض ميكنم كه سهي ميكنم كل سورس هر جلسه را بذارم كه ديگه همه راحت باشند
چون فكر كنم اصل فايل fla بيشتر كارتون رو راه بندازه :santa:
همگي خوووووووووووووووووووش باشين تا سه شنبه
:cowboy: :guitar:
 

flash_doost

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 می 2006
نوشته‌ها
53
لایک‌ها
1
محل سکونت
جلوی مانیتور
سلام دوستان خسته نباشيد:rolleyes:
بعد از مدتها دوباره در خدمتتون هستم با تغيير رنگ ديناميك در اكشن اسكريپت
فقط ببخشيد كه جديدا بد قول شدم اما همچنان سعي مي كنم از اين عادت زشت :( دست بردارم :hmm:
واما بريم سر اصل مطلب

دوستان براي اينكه بتونيد با اكشن رنگ يك جسم را تغيير رنگ دهيد از دستور .setRGB() استفاده مي كنيم
:)
و اما نكات لازم كه بايد رعايت شود
;)
1. جسم ما نماد باشد و ضمنا به آن داده instance name باشيم كه در نمونه زير من به آن اسم جسم را داده ام

:blush:
2.ابتدا بايد يك شي رنگ با دستور new Color بسازيم

3.در قسمتي كه كد رنگ را مي دهيم بايد با عبارت 0x شروع شود

4. كد رنگ را به صورت هگزا دسيمال وارد مي كنيم

5. براي اينكه كد هر نگ را به دست آوريد روي پالت رنگها روي رنگ مورد نظر كليك كنيد و كد معادل آن را در قسمت كد پالت ببينيد

به نمونه كد زير توجه كنيد



on (release) {
rang = new Color(jesm);
rang.setRGB(0x6565FE);
}


واما دوستان يك نمونه هم آماده كردم كه مي تونيد دانلود كنيد و ببينيد فايل fla رو هم براتون گذاشتم
ضمنا متغير ها رو هم با اسم فارسي تعريف كردم كه راحت باشيد


شما ميتونيد نمونه را از اينجا دانلود كنيد


واما دوستان راستي مي تونيد تمام كدهارو به صورت رندم و با كاملا ديناميك تعريف كنيد


يكي از كار بردهاي مهمش در ساحتن آزمايشگاه شيمي و يا اينكه مثلا شما مي خواهيد كه هر بار صفحتون لود ميشه يك رنگ تصادفي داشته باشه و يا خيلي چيزهاي ديگه

اميدوارم به كارتون بياد
:)

سئوالي بود در خدمتم :cool:

موفق باشيد خوشتون باشه به خوشي ما
:blink:
 

فایل های ضمیمه

  • Flash_Doost_Color.zip
    41.9 KB · نمایش ها: 122

flash_doost

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 می 2006
نوشته‌ها
53
لایک‌ها
1
محل سکونت
جلوی مانیتور
سلام دوستان خسته نباشيد
:)
اين پست رو به آموزش ساخت ساعت در اكشن اسكريپت اختصاص مي دهم

براي اينكه شما بتوانيد به ساعت سيستم دسترسي پيدا كنيد ابتدا بايد يك شي تاريخ بسازيد
emrooz = new Date();

كه مثلا در نمونه بالا من يك شي تاريخ ساخته ام و به آن اسم امروز داده ام
:rolleyes:
خب تا اينجا ما يك ضي تاريخ داريم حالا كافي است كه از توابع مرتبط با تاريخ استفاده كنيم و مقاديري مثل دقيقه و ثانيه و ساعت را بگيريم و در متفير ذخيره كنيم و سپس يك متغير مي سازيم كه آن ها را به صورت رشته اي در آوريم
كه من اسم اين متغير را alan گذاشته ام
:blink:

daghigheh = emrooz.getMinutes();
sanieh = emrooz.getSeconds();
saat = emrooz.getHours();
alan = saat+" : "+daghigheh+" : "+sanieh;

:blush:
خب تا اينجا ما تاريخ را به دست آورده ايم حالا كافي است كه اين سورس را درون يك نماد دو فريمي قرار دهيم تا مرتب به روز شود
كار ساخت ساعت شما تمام شد

:wacko:

فقط دوستان به چند نكته توجه كنيد

1. حتما اين سورس را به فريم اختصاص دهيد و درون يك نماد مستقل قرار دهيد تا مرتب به روز شود وگرنه فقط يك دفعه تاريخ را به شما نشان مي دهد

2.براي اينكه اين كار اصولي تر باشد من سه دستور if قرار داده ام كه اگر ساعت و ثانيه و دقيقه كوچكتر از 10 بود يك 0 به آن اضافه شود
:cap:

if (saat<10) {
saat = "0"+saat;
}
if (daghigheh<10) {
daghigheh = "0"+daghigheh;
}
if (sanieh<10) {
sanieh = "0"+sanieh;
}

:cowboy:

3.تاريخي كه اينجا به دست مي آيد تاريخ كلاينت مي باشد پس اگر از آن در صفحه وب استفاده مي كنيد اين تاريخ سرور نيست
:cigar:

براي اينكه راحت تر باشيد يك نمونه مي گذارم شما نيتونيد دانلود كنيد و درون سورس را ببينيد
ضمنا متغير ها رو هم فارسي تعريف كردم كه بدانيد هر كدام كارش چيست اميدوارم به كارتان بيايد
:whistle:



ضمنا شما ميتوانيد با استفاده از همين دستورات يك تايمر هم بسازيد حتي تايمر معكوس

اگر كسي هم مايل بود ساعت عقربه اي را آموزش بدم بگه تا اونم آموزش و سورس اش را بذارم
:whistle:
اميدوارم مفيد بوده باشه
:santa:
جلسه بعدي كار با ماوس را توضيح خواهم داد
:rambo:
موفق باشيد
:cheff:
خوشتون باشه به خوشي ما
:guitar::guitar::glasses:
:cowboy:
 

فایل های ضمیمه

  • flash_doost_time.zip
    5.9 KB · نمایش ها: 168

nightwish

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 ژوئن 2006
نوشته‌ها
3
لایک‌ها
0
سلام دوستان ،
من مي خوام با فلش يه منو بسازم كه كاربر روي هركدوم از دكمه ها كليك كرد يك فيلم پخش بشه و كاربر بتونه فيلم رو كنترل كنه مثل وقتي كه فيلم با مديا پلير پخش ميشه.
چجوري ميشه فيلم مستقيم با مديا پلير پخش بشه يا با فلش پلير بصورتيكه يه seek bar مثل مديا پلير داشته باشه بدون اينكه نياز باشه روي سيستم كاربر هيچ نرم افزاري نسب بشه.
پيشاپيش از راهنمايي تون ممنونم.
 
بالا