برگزیده های پرشین تولز

بادی بیلدینگ و پاورلیفتینگ مانند دو برادر جدانشدنی

nikelhamsh

همکار نویسنده
همکار نویسنده [؟]
تاریخ عضویت
8 آگوست 2017
نوشته‌ها
43
لایک‌ها
27
سن
29
w3fy_lumberjack-jack.jpg



بادی بیلدینگ و پاورلیفتینگ مانند دو برادر جدانشدنی از هم میباشند که البته هیچ وقت هم مثل هم نمیشوند! برای درک بیشتر این موضوع باید این را بدانید که این دو رشته خیلی به هم شباهت دارند و حرکات مشابه هم کم ندارند. در رشته پاورلیفتیگ ورزشکاران حرکت اسکات، ددلیفت، پرس سینه را اجرا میکنند. این در حالی است که آنها ممکن است حرکات پشت بازو را هم همانند بدنسازان در رشته پاور انجام بدهند .زیر بغل هالتر خم و قفسه سینه دمبل را هم میتوان با کمی اکراه به این لیست اضافه کرد. ولی 3 حرکت اصلی پاورلیفتینگ همچنان بیبش از بقیه مورد توجه قرار میگیرد و مسابقات پاورلیفتینگ هم حول این سه حرکت برگزار میگردد.

بدنسازان بزرگی بوده اند که توانسته اند با ترکیب این دو رشته و تمرینات هر دوی آنها به صورت ترکیبی به مقام های بزرگی برسند. در راس همه آنها جانی جکسون، استان افردینگ و رونی کلمن را میتوان نام برد. آنها در کنار تمرینات بادی بیلدینگ ست هایی را هم به وزنه های بسیار سنگین و تعداد پائین اختصاص می دادند که بتواند چگالی عضلانی را بهبود ببخشند و رشد عضلات را سریع تر کنند. البته در زمان طلایی بادی بیلدینگ هم نمونه های حیرت آوری از بدنسازان سطح حرفه ای و قهرمان داشته ایم که وزنه های بسیار سنگین را می زدند و همچنان توانسته بودند بدنی زیبا و استایلیش را به نمایش بگذارند. نمونه آن فرانمکو کلمبو رقیب سر سخت آرنولد شوارتزنگر در مسابقفات مسترالمپیا. اگرچه آنها در یک رده وزنی قرار نمیگرفتند و فرانکو تنها 84 کیلو داشت ولی رکورد های خوبی در سطح پاورلیفتینگ از خود به جای گذاشته است. او تنها با 165 سانتی متر قد توانسته بود 340 کیلوگرم ددلیفت اجرا کند.

ددلیفت
البته باید این را هم بگوییم که به استثنای اسکات و پرس سینه که در میان ورزشکاران بادی بیلدینگ بسیار پر طرفدار است حرکت ددلیفت طرفداران بسیاری ندارد. مثلا اگر به برنامه تمرینی روتین بدنسازان اواسط دهه 1990 به قبل نگاهی بیندازید به ندرت حرکت ددلیفت را خواهید یافت. البته نباید از گفت این نکته فارغ شد که بدنسازانی که توانسته بودند با پشتی ضخیم و حجیم بر روی استیج بیایند همه از طرفداران پروپا قرص حرکت ددلیفت بوده اند. دوریان یتس و رونی کلمن هر دو حرکت ددلیفت را بسیار مورد توجه قرار می داده اند و این باعث شد بهترین پشت ها را داشته باشند.


صحبت های جانی جکسون در باره ترکیب تمرینات
جانی جکسون یکی از ورزشکاران بدنساز است که در سطح مسابقات مستر المپیا به فعالیت میپردازد و هم اکنون 47 سال دارد. او میگوید:" من همواره تمرینات حجم بالا ی بادی بیلدینک را با تمرینات قدرتی پاورلیفتینگ انجام داده ام و به نظرم شما نمیتوانید بدون ترکیب این دو به چیزی که میخواهید برسید."


نکاتی درباره بادی بیلدینگ قدرتی یا ترکیبی
-تمرکز بیشتر بر روی حرکت وزنه آزاد مثل حرکات با هالتر، پرس ارتشی سر شانه و پرس بالا سینه دمبل.
-همچنان تشنه ماندن برای بلند کردن وزنه های سنگین تر. در این موضوع اگر شما با یک حرکت نمیتوانید وزنه های خود را افزایش دهید می توانید از حرکتی دیگر برای تحت فشار قرار دادن عضله هدف استفاده کنید.
-انجام ست های معمولی و قدرتی به جای تمرینات سوپرست یا دراپ ست.
-تمرین دادن ساق پا و عضلات شکم در رنج 10 الی 15 تکرار.


 
بالا