• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

بازاریابی ، تعریف از نگاه بزرگان این رشته

alijah.sh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 ژوئن 2015
نوشته‌ها
31
لایک‌ها
4
مقدمه: شاید بارها تعاریف مختلفی از بازاریابی را در کتب مختلف خوانده باشیم و یا از اهل فن شنیده باشیم. با این وجود اطلاع از نظر برخی از کارشناسان برجسته این رشته یا کارآفرینان موفق جهان خالی از لطف نیست. در حقیقت این مشاهیر دنیای مدیریت تعریف بازاریابی را از نگاه کاملا اجرایی و عملیاتی مورد بحث قرار داده اند.
نکته مهم تر اینکه هرچند این مطلب با تعریف رسمی انجمن بازاریابی آمریکا آغاز میشود اما در ادامه تعاریف غیر رسمی، حسی و برآمده از تجربیات سالیان بزرگان باعث ارائه دیدی مطلوب به خوانندگان می گردد. در این زمینه از وبلاگ سرکار خانم هایدی کوهن (Heidi Cohen) نیز استفاده شده است. ایشان هم از فعالان و برجستگان رشته بازاریابی بحساب آمده و دارای کارنامه کاری و تحصیلی درخشان در این زمینه هستند.
علیجاه شهربانویی مدیر عامل آژانس تبلیغاتی سان
عضو هیات علمی و مدرس دپارتمان تبلیغات مدرسه کسب و کار بن ژیوار

انجمن مارکتینگ آمریکا ، تعریف بازاریابی فرآیندی برنامه ریزی و اجرای محقق ساختن، تبادل پیشنهاداتی است که برای مشتریان، مراجعان ، شرکا و در نهایت اجتماع ارزشمند باشد.

دکتر فیلیپ کاتلر بازاریابی را اینگونه تعریف می کند:” علم و هنر پیگیری، خلق و ارائه ارزش برای برآورده ساختن نیازهای بازار هدف در یک سود مشخص. بازاریابی نیازها و تمایلات برآورده نشده را را مشخص می سازد. بازاریابی میزان و مقدار اندازه بازار هدف و میزان پتانسیل سود را مشخص می سازد. بازاریابی مشخص می سازد که شرکت کدام بخش از بازار را می تواند به بهترین نحو پذیرا باشد و کالاها و خدمات مناسب را طراحی و تبلیغ می نماید.

جای بایر نویسنده کتاب “اینک تحول” با همکاری آمبر ناسلاند: پیام ها یا فعالیت هایی است که باعث پیام یا فعالیت هایی می گردد.

جولی بارلی، قائم مقام مدیرعامل تجارت الکترونیک بازار فایروی: تعاریف بازاریابی در معنای مرسوم آن عبارت است از فرآیند تبادل و برقرای ارتباط و درگیرکردن مخاطبان هدف خود برای درک ارزش و نهایتا فروش خدمات یا محصولات. اما از زمانی که رسانه های دیجیتالی شناخته شده اند، بویژه رسانه های اجتماعی و نوآوری های تکنولوژیک، بازاریابی به صورت چشمگیری درباره ساخت ارتباط قوی تر و پرمعنی تر با مردمی شده است که قرار است محصولات و خدمات شرکت را خریداری کنند. همانگونه که دنیای رسانه ها بیشتر و بیشتر پیچیده می گردد، بازاریابان را توانمند می سازد که در یک زمان به صورت غیرقابل باوری به سرزمین های جدیدی دست یابند.

ماری الن بیانکو مدیر بازاریابی و ارتباطات گتزلر هنریخ و انجمن ال ال سی: شامل هدفگذاری، تبادل اطلاعات ( تبلیغات و پست مستقیم) و غالبا روابط عمومی باشد. بازاریابی در فروش همانند خیش برای کشاورز است. تعریف بازاریابی در حقیقت باعث رسیدن پیام مستقیم فروش به مخاطب می گردد.

رنه بولگت مدیر اجرایی و بوجود آورنده مجیک ساوس مدیا: ارتباطات و تبادل اطلاعات پیوسته با مشتری از راه های آموزش ، اطلاع رسانی برای ساخت رابطه در طول زمان زیاد است. بخش مدت زمان زیاد مهم است زیرا در زمان طولانی است که اعتماد ساخته می شود. با اعتماد، یک رابطه به صورت طبیعی میان محصول و خدمات و مشتریانش ساخته می شود و آنها از محصولات شما خرسند می گردند و به مبلغان و مروجان محصول شما تبدیل می شوند و به آن وفادار بوده و خرید را تکرار می کنند و غالبا دوست باقی می مانند. بازاریابی حقیقتا مسیری متعالی برای روشن شدن آنچه مردم بدست می آورند و آنها را نسبت به نام تجاری شما خوشحال و مشعوف می کند می باشد. همچنین بازاریابی آنچه به آنها می بخشد، درگیر شدن آنها در این پروسه است و بهترین بخش آن ساختن یک رابطه دوستانه عالی در این روند است.

شاید علاوه بر تعریف بازاریابی علاقمند باشید که تفاوت بازاریابی و فروش را از اینجا مطالعه کنید.
مت بلومبرگ رییس هیات مدیره و مدیر اجرایی ریتورن پد: بازاریابی زمانی که درست انجام شود، (الف) یک استراتژی کسب و کار است که شرح ارزش هایش به استراتژی بازار می رسد و موقعیت برند و تصویرش به جهان. بازاریابی زمانی که خوب اجرا نشود (ب) یک چک لیست بی پایان از برنامه های تبلیغاتی و ترویجی است که هیچ وقت کامل نمی گردد. بازاریابی در قرن بیست و یکم باید (ج) تا حد زیادی البته نه کاملا باید حول اجرای اهدف کسب و کار، قابل اندازه گیری و محاسبه باشد. بازاریابی وقتی درخشان انجام می گیرد، بوسیله ( الف) اجرا شده است که شامل یک بخش کوچک و منظم (ب) می شود و غرق فرهنگ (ج) است.

ادامه مطلب تعریف بازاریابی از نگاه بزرگان را از لینک منبع مطالعه بفرمایید.
 
Last edited:
بالا