• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

بررسی انواع مدلهای هواپیماهای نظامی

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
با سلام خدمت همهء دوستان.

من قبلاً در یک بخش علمی یک فروم دیگه همچین تاپیکی زده بودم که البته با استقبال قابل قبولی روبرو شد.

در این تاپیک می خوام در مورد هواپیماهای نظامی صحبت کنم و دربارهء اوناع مدلهای اونا توضیح بدم.

برای شروع مقالاتم رو که در اون یکی فروم استفاده کزده بودم منتقل می کنم ایجا و بعد در همین خصوص مقالات جدیدتری هم می نویسم.

دوستان اگر سؤال یا نظر خاصی دارن لطفاً مطرح کنن.

با تشکر.
 

top11top

Registered User
تاریخ عضویت
24 آپریل 2006
نوشته‌ها
10
لایک‌ها
0
salam lotfan adrese oon forum va ........mohabat kon
mersi
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
salam lotfan adrese oon forum va ........mohabat kon
mersi
از اینجا می تونید به اون تاپیک دسترسی پیدا کنید.
البته بدون عضویت در اون فروم نمی تونید اون صفحه رو ببینید. ثبت نام در اون سایت هم منوط به داشتن دعوتنامه است.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
پیشینه و شکل گیری طرح


b-2.jpg


پس از جنجال سياسي سال 1960 در مورد سقوط يک فروند هواپيماي جاسوسي امريکايي - يو بر فراز خاک لاخاد جماهير شوروي، دولتمردان ايالات متحده نسبت به بقيهء طرحهاي مربوط به هواپيماهاي مربوط به هواپيماهاي نفوذي بيمناک شدند و در سال بعد برنامهء بمب افکن بلند پرواز XB70 را لغو کردند. با اين حال، انديشهء نفوذ بي خطر به خاک دشمن همچنان باقي ماند، تا آنکه به ساخت بمب افکن بال متغير B-1 در سال 1975با سطح مقطع راداري نسبتاً کوچک انجاميد. اما پيشرفتهاي صنايع دفاعي، از تکنولوزي B-1 سريعتر رشد مي کرد، به علاوه هواپيماهاي پيش اخطار هوابرد روسي در حال توسعه بودند. به اين ترتيب، معيارهاي طراخي يک بمب افکن دور پرواز نفوذي روز به روز از جنبهء عملکرد پروازي خارج ميشد. وبه جنبهء طراحي ويژهء آئروديناميکي و استفاده از مواد جاذب رادار براي کاهش سطخ مقطع راداري گرايش پيدا کرد.

در اواخر دههء 1970 تکنولوزي مواد جاذب رادار به اندازهء کافي پيشرفت کرده بود، ابزارهاي رايانه اي هم تا حدي توسعه بافته بود که براي شبيه سازي رياضي شکلهاي پيچيدهء منحني شکل بيروني و همچنين همکاري در اومر ساخت، به طور وسيعي کارآمد مي باشد.

شرکت نورث روپ از ابتداي تأسيس، فعاليتهايي جدي دربارهء طرحهاي بدون دم (بالهاي پرنده) انجام داده بود و طراحان آن شرکت براي بال پرندهء خفاکار هم نظراتي داشتند. ما بمب افکنهاي قبلي نورث روپ دچار مشکلات کنترلي بودند، و در اثر وزش باد نسبي جانبي دچار تکانه هايي مي شدند. با اين حال، پيشرفت سيستم کنترل پرواز با سيم اواخر دههء 1970، به خوبي اين مشکل را حل کرد. در مناقصه اي که پنتاگون براي طراحي و ساخت «بمب افکن کم پيدا با تکنولوژي پيشرفته» مطرح کرد، گروه شرکتهاي نورث روپ، ال تي وي و بو يينگ با استفاده از موتورهاي جنرال الکتريک طرحي را پيشنهاد کردند که با کد رمز Senior Ice نامگذاري شد. در 20 اُکتبر 1981 اين طرح در رقابت با پيشنعهاد گروه شرکتهاي لاکهيد و راکول، برندهء مناقصه شد. به زودي نام طرح به Senior CJ تغيير کرد، و فعاليت جدي سه شرکت پيشنهاد دهندهء با مديريت نورث روپ و پنهان کاري شديد شروع شد.

در ابتداي کار نورث روپ با خريد يک کارخانهء متروکهء خودروسازي فورد در اطراف لس آنجلس آنرا به پيسرفته ترين مرکز مجهز به سيستم کامپيوتري طراحي و ساخت کرد. براي تدارک برنامهء نرم افزاري سه بعدي ادره کنندهء امور طراحي، ابزارهاي ماشيني و سيستمهاي روباتيک در حدود يک ميليارد دلار هزينه شد و اين مرکز اطلاعاتي باتأسيسات شرکتهاي همکار (بويينگ و ال تي وي( به صورت الکترونيکي مرتبط شد. با وجود اشتغال هزاران نفر در هر سه شرکت مذکور، در امور مربوط به اين طرح شديدترين اقدامات امنيتي براي حفظ اطلاعات انجام شد، چنانکه تنها عدهء معدودي از کل برنامه اطلاع داشتند.

با تقسيم فعاليتها بين بوئينگ (براي ساخت قسمت مرکزي بدنه از جنس تيتانيوم، پوششهاي بزرگ بيروني بال، سيستم سوخترساني، سيستم تحويل ب کابين خلبان و مونتاژ نهايي هواپيماار جنگي و ارابه هاي فرود( ، ال تي وي براي ساخت قسمتهاي مياني بدنه و سازه هايي از جنس آلومينيوم، تيتانيوم و مواد مرکب و نورث روپ براي ساخت قسمت مرکزي پيشين بدنه، کابين خلبان و مونتاژ نهايي هواپيما) سرانجام محصول نهايي به نام B-2 در 22 انوامبر براي نخستين بار به نمايش گذاسته شد. اين هواپيما در 17 جولاي 1989 به پرواز دآمد.

در مقايسه با ساير هواپيماهاي زيرصوتي، B-2 بيشترين زمان آزمايشها را گذرانده است. مثلاً براي آزمايشهاي تونل باد هواپيما مدت 24000 ساعت و براي پازمايشهاي صلاحيت پروازي، مدت 291000 ساعت وقت صرف شده است. ظاهر غيرعادي B-2 حاصل سازگاري بين معيارهاي خفاکاري و معيارهاي عملکرد پروازي است. لبهء حملهء B-2 سازه اي به شکل گوه است که درون |آن از کامپوزيتهاي لانه زنبوري جاذب رادار استفاده شده است. امواج رادار درون اين سطخ به دام مي افتد و با انعکاس به جلو و عقب انرژي خود را از دست مي دهد. چهار موتور بي-2 به کمک مواد مرکب مقاوم دربرابر حرارتهاي زياد کاملاً درون بدنه فرو رفته است. براي کاهش تشعشع حرارتي اگزوزها، محل خروجي ها در روي بال و در عقب بدنه قرار گرفته، و گازهاي خروجي اندکي به سمت بالا جهت داده مي شود. ضمناً مواد شيميايي جديدي که با گازهاي خروجي مخلوط مي شود، از تشکيل دنباله در ارتفاع بالا جلوگيري مي کند.

در آغاز يک مأموريت تهاجمي سيستم اويونيکي B-2 براي اجراي وظايف خفاکاري تنظيم شده و سيستمهاي نا لازم خاموش مي شود. از آنجا که هواپيما در هنگام رهاسازي بمبها قابل رديابي است، عملکرد سريع دريچه هاي پرتاب بمب اهميت زيادي دارد. رادار مخصوص بي-2 عمل رديابي آن را توسط جستجوگرهاي زميني ناممکن مي کند.


مشخصات فنی


B-2.gif


موتور:
*چهار موتور توربوفن جنرال الکتریک F-118-GE-110 بدون پس سوز
*بیشترین رانش موتور: 84.5KN

ابعاد:
*دهانهء بال: 54.42m
*مساحت بال: 477.51m2
*طول:21.0m
*ارتفاع:5.18m

وزنها:
*وزن خالص: 56.700Kg
*بیشینهء وزن سوخت: 74.844Kg
*بیشینهء وزن برخاست: 168.422

عملکرد پروازی:
*بیشینهء سرعت افقی: 0.8 ماخ
*برد:
در بیشترین وزن برخاستن بدون سوختگیری هوایی: 11.675Km
در بیشترین وزن برخاستن با یک نوبت سوختگیری هوایی: 18.532Km

تسلیحات:
*پرتابگر چرخان پیشرفتهء بویینگ با قدرت حمل موشکها یا بمبها در حداکثر 54 آرایش مختلف
*قادر به حمل سلاح های هسته ای دور ایستا و بمبهای هسته ای پرتاب آزاد
*مجهز به انباره های غیر هسته ای برای حداکثر 80 بمب پرتاب آزاد​
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
تو پست بالایی دو تا عکس بود که متأسفانه ظاهراً یکی از اونها نشون داده نمیشه.

این هم چند تا عکس دیگه از B-2:

B-2.jpg


B2.jpg


b-2-43727.jpg
 

fireboy

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
17 ژوئن 2003
نوشته‌ها
3,217
لایک‌ها
34
محل سکونت
:: طهرون قديم ::
تو
پست بالایی دو تا عکس بود که متأسفانه ظاهراً یکی از اونها نشون داده نمیشه.
الان ۲ عكس لود ميشه. اون موقع اصلا چيزي لود نميشد.


حالت انتهايي بال هاش خيلي زيباست.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
t-b52.jpg

ماموريت
گروه فرمان رزمي هوايي ب 52 يک مسير طولاني و يک بمب افکن سنگيني است که ميتونه ماموريت هاي گوناگوني را انجام بده
بمب افکن قادره که پرواز کنه بيش از سرعت صوت(فراتر از سرعت صوت با ارتفاع بالغ بر 50000فيت يعني151666متر اين ميتونه حمل کنه بمبي يا راهنماي دقيق قرار دادي توپ در سر تا سر جهانبا قابليت هدايت دقيق

اينده
دريک قرار داد ب 52 ميتونه حمله هاي استراتزيکي انجام بده و جلو گيري کنه از تجاوز متقابل عملکرد هوا و دريا ودر طيتوفان و کولاک نجات بده ب 52 را 40درصد از همه ي سلاح ها به وسيله ي پيوستگي فيزيکش يعني بدنه اش
اين يه عامل موثر وقتي که استفاده ميشه براي نظارت اقيانوس و ميتونه کمک کنه به نيروي دريايي يو نايتد ستيتس بر ضد ناو و عملکرد منبع معادن
ميتونه ب 52 عدد 2 اگاه کنه 140000برابر مايل 364000 بر سطح اقيانوس ها
همه ي ب 52ها مجهز به سيستم مر.رگر الکترو نوري که استفاده مي کنه از پلاتين سيليکون جلويي تماشاي مادون سرخ و صداي بلند پابرجا نور- درجه ي تلويزيوني حساس براي افزودن کيفيت هدف گير تشخيص جنگ استفاده ميکنند
و پرواز ايمن بدين گونه تقويت شايستگي نبرد هوايي و درجه يپيشرفت پرواز
خلبانان عينک هاي ايمني مي زنند براي بالا بردن ديدشان در تاريکي. عينک محافظ ايمني سالمي را براي پرواز در طي عمليات شب فراهم ميکند و اين کار را به وسيله ي فزاينده ي قدرت خلبانان براي ديدار روشن عوارض زمين
دور کردن دشمن با رادار و ديدن ساير هواپيماها در يک پناهگاه خارج از محيط
راه اندازي ان در سال 1989 در تغيير مسير .يکي کردن موقعيت سيستم سراسري . مبدل ذخاير سنگين براي انتقال 2000 پوند مهمات و تکميل صف پيشروي سلاحهاي جاري تحت توسعه بود
در استفاده ي هوايي تجديد سوخت گيري در ب 52 به طور محدود فقط به وسيله ي کار کنان هوا پيما براي حد اکثر توان پرورز انجام ميشود
اون غير قابل سوخت گيري دوباره بود برد نبرد بيش از 8800 مايل (160080 کيلو متر) بود
انعطاف پذيري هوا پيما آشکار بود در طي عمليات توفان بيابان و دوباره در طي عمليات نيروي قراردادي ب 52 ها ي سيستم مصيبت زده ناحيه ي گروهان هوانيروز با مواد شيميايي هوايي تاسيسات ثابت و انبارهاي بزرگ و تلفات زياد حزب جمهوريخواه عراق در جنگ هاي با فاصله از هم و پيچيده طو لاني ترين هيات تک هوايي در طول تاريخ هوايي بود
وقتي که نشست از بارکسديل پايگاه نيروي هوايي موشک هاي گشتي به هوا پرتاب شد و به بارک سديل برگشت و تا 35 ساعت توقف نکرد در ماموريت جنگي در طي عمليات نيروي متفق ب 52 ستاز را آغاز کرد و با گشت معمولي موشک حمله کرد و پس از فراگذاري تسليم به قصد بمباران عمومي و بمب خوشه اي يکاهاي موضع ارتش صربستان استقرار موقت در فضا حمله کرد

دورنما
براي بيشتر از 40 سال قاره پيماي ب 52 يک ستون مقاوم نيروي بمب افکن استراتزيکي براي ايالت متحده ميشود
ب52ها جزو تواناترين پرتاب کننده هاي منظم و پهناورترين سلاح در فهرست ايالت متحده است که شامل گرانش بمبيه بمبهاي خوشه اي دقيق ترين هادي موشک ها و اتصال مستقيم حمله ي مهمات است
فناوري مدرن ب 52 داراي قابليت نجات همه ي ظرفيت پرسنل سازماني ناو و اتصال رشد يافته ي سلاح ها خواهد بود در قرن بيست و يکم به عنوان عنصر مهم دفاعي ملت ما فعاليت هايش را ادامه خواهد داد جريان موشکافي مهندسي نشان ميدهد که افسار زندگي ب 52ها در سال 2040 توسعه داده خواهد شد
اولين ب 52 مدل مدل (آ) در سال 1954 پرواز کرد و مدل (ب) آن در 1955 داخل شد مجموعه ي (آ) 744 ب 52 به عنوان اخرين انها ساخته شد
يک ب52 مدل (اچ) در اکتبر 1962 تحويل داده شد هنوز تنها مدل ب 52 در فهرست نيروي هوايي است و به فرمادهي نيروي هوايي و ذخيره ي نيروي هوايي واگذار شده است
اولين ب 52 هاي 102 به فرماندهي نيروي هوايي در ماه (مي) 1961
مدل اچ ميتواند 20 پرتاب کننده ي موشک هاي گشتي را حمل کنه در اضافه اون ميتونه موشک هاي گشتي معمولي را که پرتاب شده بود در چندين عمليات در طي 1990
راه اندازي با عمليات کولاک بيابان و به اوج رسيدن با عمليات نيروي هوايي هم پيمان(متفق) انجام شد

مشخصات کلي
کارکرد اصلي:بمب افکن سنگين
پيمانکار:هواپيمايي نظامي بووينگ
قدرت دستگاه:8 پرت.تکه دستگاه.تي اف 33 پي 3/103 موتوري با سوخت معين که تراست بيشتري نسبت به جت ايجاد ميکند
پيشرانه:هر قطعه 17000 پوند
درازا . طول:159 فيت 8اينچ.48/5 متر
ارتفاع:40 فيت.8اينچ.12/4متر
طول باله ها:185فيت (56/4متر)ي
سرعت:650 مايل بر ساعت(0/86 ماخ)ي
سقف پرواز: 50.000 فيت.15.151.5 متر
وزن:تقريبا 185.000 پوند خالي (83.250کيلو گرم
وزن بيشينه ي بر خاستن هواپيما:488.000 پوند (219.600 کيلو گرم
برد: قابليت تجديد سوخت گيري 8.800 مايل (7/652) مايل مربوط به دريا نوردي
تسحيلات:تقريبا 70.000 پوند(31.500 کيلو گرم) مخلوط.بمبها.مينهاو موشکها
خدمه:5 تا( فرماندهي هوا پيما.خلبان.افسر اسکان رادار.افسر و دفتر دار بخش الکترونيک
جا:شش جاي خروج
واحد هزينه:53/4 ميليون دلار( 98 دلار مقدار ثابت) ي
تاريخ گسترش يافتگي:فوريه ي 1955


b-52-image-bank.jpg
 

seymour

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
3 آگوست 2005
نوشته‌ها
6,209
لایک‌ها
84
محل سکونت
Tehran
خوب بود ... ادامه پلیز ...
aeroplane.gif
 

Muhammadinfo

کاربر فعال علم و دانش
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
7 فوریه 2006
نوشته‌ها
2,000
لایک‌ها
72
سن
40
خوبه.یکی از دویتان هم تو P30world همین کا را میکنه ولی شما ادامه بده مخصوصا عکسات که خیلی باحاله
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
خوبه.یکی از دویتان هم تو P30world همین کا را میکنه ولی شما ادامه بده مخصوصا عکسات که خیلی باحاله
اگه ممکنه لینکشو بده برم بخونم. چون اونجا اونقدر شلوغه که اصلاً نمیشه راحت تاپیکی رو پیدا رد.
 

Muhammadinfo

کاربر فعال علم و دانش
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
7 فوریه 2006
نوشته‌ها
2,000
لایک‌ها
72
سن
40
چرا ادامه نمیدی.فکر کنم اشتباه کردم لینک دادما.شما کار خودتو بکون دوست عزیز
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
چرا ادامه نمیدی.فکر کنم اشتباه کردم لینک دادما.شما کار خودتو بکون دوست عزیز
چشم الآن ادامه میدم. ولی هر کدوم از دوستان هم که لینکهایی در موزد موضوع این تاپیک دارن لطفاً قرار بدن همینجا تا سایر دوستان هم بتونن استفاده کنن. اینجوری تاپیک پربار تر هم میشه.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
f-20.gif


f-20_4.jpg

هواپیمای جنگنده اف20 ملقب به تایگر شارک به معنای کوسه ببر ساخت شرکت نورثروپ گرومن در سال 1982 وارد عرصه خدمت گشته و اولین پرواز خود را نیز همین سال در 30 آگوست به ثبت رسانید. این جنگنده را می توان نوع ارتقا یافته و بهبودیافته هواپیمای جنگنده اف-5 تایگر برشمرد.

این جنگنده تاکتیکی برخلاف جنگنده اف-5 با دو موتور، از یک موتور نیرومند اف 404 ساخت شرکت جنرال الکتریک با قدرت کشش یا کشش خشک استاتیکی معادل 18000 پوند بهره می برد. لازم به ذکر است این موتور یک از کارآمدترین وقابل اطمینان ترین موتورها در جهان بوده که در هواپیمای ناونشین اف-18 ای نیز مورد استفاده قرار می گرفت. جنگنده اف-20 را می توان یکی از سازگارترین هواپیماها از نظر جوی به حساب آورد. همچنین این جنگنده از ترکیب ویژگیهای جالبی برخوردار است که از آنها می توان به توانایی حمل بیش از 8300 پوند تسلیحات خارجی و 5 پایلون سوخت اشاره کرد. به علاوه این هواپیما قادر به حمل 6 موشک سایدوایندر در ماموریت های هوابه هواست. برای نبردهای هوابه زمین نیز 6800 پوند تسلیحات قابل حمل وجود دارد. دو توپ 20 میلی متری داخلی نیز جزو تجهیزاتی بوده که در اف-20 تعبیه شده بودند. همچنین از تجهیزات اویونک این جنگنده می توان به رادار چند حالته جنرال الکتریک، لیزر خودکار هانی ول، سیستم هد آپ دیسپلی یا دستگاه مربوط به هدفگیری و اطلاعات مربوط به آن که در شیشه کابین جلو خلبان تعبیه شده جنرال الکتریک، سیستم ها و نمایشگر های دیجیتالی و دستگاه های کنترلی بندیکس و سیستم ماموریت کامپیوتری تلدیان اشاره نمود.

هریک از موارد فوق نیز کارایی جالبی به این جنگنده داده است، برای مثال سیستم رادار چند حالته خلبان را قادر به شناسایی و یافتن و مسیریابی هدف در رسایی وبردی معادل 48 ناتیکال مایل می سازد همچنین سیستم ماموریت کامپیوتری هواپیما را در هماهنگ سازی و سازماندهی مهمات و تسلیحات جنگی یاری می نماید. لازم به ذکر است سیستم اچ یو دی هد آپ دیسپلی این جنگنده نیز قابلیت های جالبی را در زمینه مکان یابی و وضعیت استقرار سلاح ها در شرایط بحرانی را برای خلبان ودر سطح و رسایی چشم وی فراهم آورده است.

این امکانات خلبان را قادر به شناسایی صحیح هدف بدون نظر انداختن به پایین و نشان دهنده ها می سازد، چرا که تمام اطلاعات اعم از ارتفاع و سرعت در این صفحه نقش می بندند. نورثروپ در این طرح یک کاناپی وسیع و در عین حال جدید را طراحی نمود که میدان دید را نسبت به جنگنده های پیشین این شرکت نزدیک به 50 درصد افزایش داده بود. توسعه در زمینه جا و وضعیت سر نیز هرچه بیشتر و بیشتر به وضعیت دید خلبان می افزود چرا که این مسایل در شرایط بحرانی بسیار موثر و تعیین کننده هستند. از ویژگی های مثبت آیرودینامیکی این جنگنده می توان به بزرگتر نمودن زائده روی بال ها اشاره کرد که 30 درصد برا را برای مانورهای گوناگون افزایش می داد.

شکل دماغه نیز جنگنده را برای انجام مانورها در ارتفاعات بالاتر از طرف لبه حمله خود توانا می ساخت. بدنه هواپیما نیز قادر به مقاومتی به نسبت 9 جی یا شتاب گرانشی زمین بود. جنگنده اف20 برای نگهداری نیز ساده و قابل اطمینان بوده و در مقایسه با جنگنده های همزمان از درجه بهتری برخوردار بود. اف-20 حدود 53 درصد از سوخت بهینه تری برخوردار بوده و کم مصرف تر به حساب می آمد و 63 درصد از نظر عملیات نگهداری مقرون به صرفه تر بوده و به این شیوه از چهار نظر قابل اطمینان به نظر می رسید. حداکثر سرعت این هواپیما 2 ماخ و از سقف پروازی نزدیک به 20 کیلومتر برخوردار است که مشخصاتی بسیار مطلوب برای یک شکاری محسوب می شوند.
 

mynobar

Registered User
تاریخ عضویت
27 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
2,556
لایک‌ها
2
سن
43
سلام .
مطالبت خیلی عالیه یاشار جان .
من که حسابی دارم لذت میبرم .
 
بالا