• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

بررسی تگ های متا و تأثیر آن بر موتور های جستجو

hrpwebdesign

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 آپریل 2013
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
مواردبسیار زیادی در تاثیر تگ های متا در رتبه سایت در موتورهای جستجو هنوز هستند که به طوردرست مورد استفاده قرار نمی گیرند. بعضی از تگ ها که قبلا به صورت متناوب در سایت تکرار می شدند اما بعد از مدتی قدرت خود را از دست می دهند. خب حالا چه تگ هایی هنوز مفید هستند و کدام ها نیستند؟​
ابر تگ ها (Meta Tags) چه هستند؟
متا تگ های اطلاعات در باره ی وب سایت شما به موتور های جستجومی دهند. این اطلاعات مطلق و ضمنی هستند، یعنی خواه این مطالب در سایت باشد یا نباشد.
Meta tags ها ر ا می توان در درون تگ <head> نوشت و همچنین آنها را می توان در تگ <body> هم نوشت که البته این کار خوبی نیست چون که ممکن هست بعضی از مرورگر ها آنها را شناسایی نکند و آنها را به عنوان تگ های نامعتبر شناسایی کنند.
اغلب meta tags ها شامل صفت (attribute) name ، که مشخص کننده نوع ابر اطلاعات (metadata) هستند. مقدار این ابر اطلاعات بیان کننده صفت content می باشد.
Meta description:
تگ Meta description شاید یکی از بهترین و مفید ترین متا تگ ها باشد.همانطور که از نامش پیدا هست توضیحات کوتاهی را درباره ی سایت شما به موتورهای جستجو می دهد که به صورت زیر نوشته می شود:
<metaname=”description” content=”Everything you need to know about meta tags for search engine optimization”/>
این تگ برای بدست آوردن رتبه ی بالا مورد استفاده قرار می گیرد.اما الگوریتم به روز رسانی تاثیر آن را کم می کند و رتبه ی سایت شما را ارتقاء نمی دهد ، با این حال تگ meta description هنوز هم برای نمایش سایت در نتایج جستجوی ، موتورهای جستجو مفید و کاربرد دارد.
یعنی اینکه هنوز با کلیک کردن بر روی سایت شما و باز کردن آن موجب ارتقاء رتبه ی سایت می شود بعد از همه ی اینها ، کلمات هستند که موتورهای جستجوی به کلماتی که در سایت به صورت برجسته bold مشخص شده اند توجه می کنند و یعنی توضیحاتی که در تگ description نوشته اید را اگر در داخل سایت هم پیدا کند این موجب افزایش رتبه و پیدا شدن مطالب مرتبط با با موضوع جستجو و شانس سایت برای کلیک شدن و باز شدن می باشد. طول پیشنهادی برای نوشتن توضیحات یک سایت ۱۶۰ حرف می باشد.
اما چه اتفاقی خواهد افتاد اگر شما از description استفاده نکنید و یا آن را خالی بگذارید؟
موتور های جستجو یک متن دلخواه در قسمت SERPs نمایش خواهند داد ، که این متن دلخواه ممکن است مناسب نباشد. که این به معنی از دست دادن یک موقعیت خوب پیدا شدن شما در موتورهای جستجو و کلیک شدن سایت شما.
ابر ربوتها (Meta Robots) :
تگ Meta robots دسترسی یا صفحه ی وب برای موتورهای جتسجو را مدیریت می کند. شما می توانید به موتورهای جستجو اجازه index کردن و یا نکردن یک صفحه را بدهید. به طور مثال :
<metaname=”robots” content=”noindex, nofollow” />
این دستور به موتورهای جستجو اجازه ی ایندکس کردن را نمی دهد و از دنبال کردن لینک جلوگیری می کند. اگر شما از دو کلمه متناقض (noindex , index ) استفاده کنید ، گوگل از ایندکس کردن صفحه جلوگیری می کند.
چرا استفاده از این تگ برای سئو (SEO) مفید می باشد؟ اول از همه این روش بسیار ساده ای برای جلوگیری از ایندکس کردن مطالب تکراری در سایت می باشد برای مثال جلوگیری از ایندکس کردن نسخه ی چاپی یک مقاله .همچنین برای پیدا نکردن صفحاتی که کامل طراحی نشده اند و یا حفظ مطالب محرمانه ی سایت می تواند مفید باشد.
Title :
طبق اصول طراحی تگ Title یک متا تگ نمی باشد. اما اغلب شبیه به تگ های متا عمل می کند. که در بهینه سازی موتورهای جستجو نقش بسیار مهم و اساسی را دنبال می کند.
تگ title برای تمام صفحات html مورد نیاز می باشد که به صورت زیر تعریف می شود.
<title>Title of the page</title>
بسیار ساده و قدرتمند . مقدار تگ title در دو جا نمایش داده خواهد شد، یکی در بالای هر مرورگر و دیگر در نتایج موتور های جستجو. این به معنی تاثیری گذاری بسیار زیاد این تگ در کنترل رتبه سایت می باشد.
یک تگ title خوب باید شامل کلمات کلیدی باشد و مکان بسیار خوبی برای استفاده از کلمات کلید می باشد ، به خاطر داشته باشید که اگر این کلمات کلید ی مطابقت داشته باشند کلمات جستجو شده آنها به صورت bold نمایش داده خواهند شد.
و نکته دیگری که باید به آن توجه داشت طول آن می باشد که از نظر google حداکثر طول مجاز ۷۰ حرف می باشد.
سایر متا تگها :
Meta Content Type(charset) :
تگ متای content برای مشخص کردن encoding سایت مورد استفاده قرار می گیرد. روش خوبی برای جلوگیری از اینکه خود مرورگرهای encoding سایت را حدس بزنند که ممکن است در نحوه نمایش سایت دچار مشکل شود. اما در کنترل رتبه تاثیری ندارد. که به صورت زیر نمایش داده می شود:
<metahttp-equiv='Content-Type'content='Type=text/html; charset=utf-8'>
که امروزه به صورت کوتاه تری هم می توان نوشت:
<metacharset="utf-8"/>
این تگ باید قبل از هر نوشته ای در صفحه تعریف شود، حتی قبل از تگ title که قبلا صحبت کردیم.
Meta Keywords :
این تگ بسیار مفید می باشد، اما هیج ارزشی ندارد. امروزه موتورهای جستجو کمتر از meta keyword ها برای قضاوت کردن درباره ی محتوای سایت استفاده می کنند.
در این تگ شما می توانید کلمات کلیدی سایت خود را قرار دهید ، اگرچه آنها در ارتقاء رتبه ی سایت تأثیری ندارند. که به صورت زیر مورد استفاده قرار می گیرند:
<metaname=”keywords” content=”meta tags,search engine optimization” />
Meta Language
این تگ قبلا برای نمایش زبان سایت مورد استفاده قرار می گرفت که به صورت زیر تعریف می شود:
<metahttp-equiv="content-language"content="fr"/>
امام در حال حاضر به جای آن W3C تعریف آن را به تگ html پیشنهاد می کند.
<htmllang="en">
این روش می تواند برای سایر تگ ها نیز بکار برود.
<plang="es">Me gusta..
Notranslate :
گاهی اوقات گوگل لینک را مبنی بر ترجمه سایت درSERPs (Search Engine Result Page) نمایش می دهد . که شاید شما بخواهید مطالب سایت ترجمه نشود. اگر این نمی خواهید گوگل صفحه ی شما را ترجمه نکند از کد زیر استفاده کنید:
<metaname=”google” content=”notranslate” />
Refresh
با این تگ شما می توانید به مرورگر بگویید که بعد از مدت زمان مشخص صفحه ی وب را refresh کند.دستور زیر بعد از هر ۳۰ ثانیه صفحه را refresh می کند.
<metahttp-equiv=”refresh” content=”۳۰”>
همچنین امکان redirect کردن هم می باشد که به صورت زیر تعریف می شود:
<metahttp-equiv=”refresh” content=”۳۰;URL=’http://website.com’”>
استفاده از قطعه کد بالا از طرف W3C پیشنهاد نمی شود چون باعث کم شدن کاربران سایت می شود و بعلاوی این که هیچ تأثیری در در رتبه ی موتورهای جستجو ندارد.
سخن آخر:
در به کار بردن متا تگ ها باید به سه متا تگ توجه خاص و ویژه داشت:

  1. Meta description که اطلاعات بیشتری درباره ی محتوای سایت شما نمایش می دهد.و موتورهای جستجو آنها را در SERPs
  2. Meta Robots که می تواند از اندیکس کردن مطالب تکراری و محرمانه ی سایت جلوگیری کند
  3. Title Tag که حداکثر باید از ۷۰ کاراکتر در title استفاده شود و معمولا کلمات کلیدی سایت را در آن قرار می دهند.
در گذشته Meta Keywords یکی از تگ های بسیار مهم بشمار می رفت اما امروزه اینگونه نیست و بهتر است کمتر مورد استفاده قرار بگیرد. و از دیگر از تگ های دیگر که تأثیر کمتری در سئو دارند : content tag, refresh tag and nontranslate tag. می باشند.
[starlist][/starlist]

 
بالا