برگزیده های پرشین تولز

بهترین چای ایرانی کدام است؟

fateme_r77

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 جولای 2020
نوشته‌ها
6
لایک‌ها
3
سن
26
احتمالا برای شما هم پیش آمده که در یک کافه یا مهمانی، چای ایرانی خوش طعم خورده باشید و بعد از آن تصمیم گرفته باشید که بهترین چای ایرانی را پیدا کرده و بیش‌تر از طعم خوش آن بهره ببرید. ممکن است زمانی که به دنبال بهترین چای هستید، نام انواع چای ایرانی مثل قلم، شکسته، سرگل و ممتاز را شنیده باشید ولی ندانید تفاوت بین این‌ها چیست؟ ما در این جا در مورد انواع چای و تفاوت بین آن‌ها توضیح می‌دهیم و در آخر بهترین چای ایرانی را به شما معرفی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

1599566272546.png

انوع چای ایرانی

چایکار هنگام چیدن برگ سبز چای، تمامی برگ‌ها را در یک گونی ریخته و به کارخانه تحویل می‌دهد. در نتیجه غنچه و برگ‌های بالایی بوته چای که بسیار لطیف‌تر هستند در کنار برگ‌های پایین‌تر که برگ‌های بزرگ‌تر و زمخت‌تری هستند قرار می‌گیرند. ولی طی آخرین مرحله از مراحل تولید چای، که مرحله سورتینگ است به انواع مختلفی از چای مثل سرگل، ممتاز، قلم، شکسته، باروتی و خاک چای تفکیک می‌شوند. البته هرکدام از این‌ها نیز درجه‌بندی دارند.

سایت درکام فیلمی تهیه کرده است که در آن در مورد انواع چای و تفاوت بین آن‌ها توضیح داده و سپس به معرفی بهترین چای ایرانی پرداخته است. در صورتی که فرصت مطالعه ادامه مقاله را ندارید می توانید روی لینک کلیک کنید تا این ویدئو را ببینید.

چای سرگل

این چای مرغوبیت و کیفیت عالی دارد که از لطیف‌ترین قسمت بوته چای یعنی غنچه و برگ‌های بالای آن به دست می‌آید و به خاطر لطافتی که دارد، برخلاف برگ‌های پایین‌تر بوته چای که طی فرآیند تولید می‌شکنند، حالت پیچشی به خود می‌گیرد. برگ‌های کوچک این چای باعث شده که طعم و عطر عالی داشته باشد و رنگ آن نیز بسیار خوش‌رنگ باشد. در خرید این چای باید دقت شود؛ زیرا برخی چای شکسته را به اسم چای سرگل می فروشند.

چای ممتاز

بعد از چای سرگل، بین چای‌های ایرانی، این چای در رده دوم قرار می‌گیرد. این چای نسبت چای سرگل دارای اندازه کمی بزرگتر و طعم ملایمتر و تلخی کمتر است ولی همچنان دارای پیچیدگی در برگ‌ها و اندازه کوچک است. قیمت این چای از چای سرگل کم‌تر و از چای قلم بیش‌تر است.

چای قلم

چای قلم از برگ‌های پایین‌تر چای به دست می‌آید و دارای اندازه درشت‌تر و طعم ملایم‌تری به نسبت سایر چای‌ها است. چای قلم سوزنی، رنگ کمتر و به طور کلی قیمت ارزان‌تری نسبت به چای ممتاز و سرگل دارد.

چای شکسته

طی فرآیند تولید، برگ‌های چای به صورت کامل باقی نمی‌مانند و به چند تکه تقسیم می‌شوند. چای شکسته از برگ‌های خرد شده تشکیل شده و دارای وزن سبک‌تر به نسبت چای ممتاز و سرگل می‌باشد. برخلاف انواع دیگر چای ایرانی، پیچیدگی چای شکسته کم‌تر و برگ‌های آن صاف می‌باشند. همچنین این چای به خاطر اندازه کوچک خود، زوددم هستند و برای افرادی که می خواهند چای آن ها در کم تر از 10 دقیقه دم بکشد، مناسب است.

چای باروتی

چای باروتی شبیه چای شکسته است ولی دارای اندازه ریزتر و برگ‌های خردتری می‌باشد. از این نوع چای، به خاطر زوددم بودن و زود رنگ پس دادن، در دمنوش‌ها و بعضا تی‌بگ‌ها استفاده می‌شود.

چای بهاره، چای تابستانه، چای پاییزه

علاوه بر موارد بالا اسامی دیگری برای دسته بندی چای های ایرانی استفاده می شود. که این نام با توجه به این که چای در چه فصلی از سال برداشت شود، مشخص می‌شود. در بین این سه چای، چای بهاره عطر و طعم بهتری نسبت به دو چای دیگر دارد اما چای تابستانه و پاییزه نیز کیفیت مناسبی دارند و هر فرد بسته به ذائقه خود ممکن است هر یک از این سه را ترجیح دهد.

بهترین چای ایرانی

چای سرگل به خاطر به دست آمدن از غنچه و برگ‌های لطیف چای، مرغوب‌ترین و گران‌ترین چای ایرانی است. چای ممتاز نیز بعد از چای سرگل و در رده بعدی قرار می‌گیرد. تمام این‌ها دلیل نمی‌شود که چای‌های ارزان‌قیمت‌تر مثل چای قلم و یا شکسته، چای‌های بی‌کیفیتی باشند. چای قلم به خاطر طعم و عطر ملایمی که دارد و همچنین قیمت مناسب‌تر آن، چای محبوب بسیاری از خانواده‌های ایرانی است. چای شکسته هم به خاطر زوددم بودن و رنگ زیادی که دارد در خیلی از ادارات و یا خانواده‌هایی که فرصت کافی برای دم کشیدن چای قلم و ممتاز را ندارند، استفاده می‌شود.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر و مشاهده انواع چای‌های ایرانی، به سایت درکام مراجعه کنید.
 
بالا