برگزیده های پرشین تولز

بیوگرافی کوچک و کاربردی از مشهد

wizunemployed

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 جولای 2015
نوشته‌ها
42
لایک‌ها
5
سن
44
... به ما ایراد میگیرند که چرا این همه میآیید مشهد؟

چرا نیاییم؟ آدم تا نفهمد از اینها چه گرفته، حق دارد رها کند و برود اینور و آنور، ولی وقتی که میفهمد از این منابع چه به دست آمده و چقدر راهها نزدیک شده، آن موقع آدم هر کجا که ولش کنند مثل گربة مرتضی علی(ع) بر خواهد گشت اینجا!
mashhad.jpg

من گاهی شده در قم اگر یک پنجشنبه، جمعه فرصتی باشد، یکی از دوستان ماشین داشته باشد و بگوید بیا برویم مشهد و در هتلهای مشهد اقامت کنیم، من حتّی اگر یک هفته قبلش به مشهد رفته باشم، رویم نمیشود بگویم که نمیآیم. حتّی شده در شب، گیر میکردیم، راه میافتادیم و میآمدیم. عصر چهارشنبه از قم حرکت میکردیم و میآمدیم تهران، ده، دوازده ساعته، با چه بدبختی از آن جاده میآمدیم، (با داستانها و وضعیت هایی که بماند!) میرسیدیم مشهد. دو تا زیارت نکرده، دوباره غروب راه میافتادیم بر میگشتیم.
مهمترین عاملی که در طول تاریخ در شکل گرفتن محل سکونت فعلی مشهد مؤثر بوده‌است، موقعیت طبیعی حوضه کشف رود و رودخانه اترک می‌باشد. با در نظر گرفتن این عامل به عنوان امری نسبتاً ثابت برای جذب جمعیت، می‌توان تأثیر عوامل تاریخی و سیاسی و اجتماعی و مذهبی را در دوره‌های مختلف بررسی نمود. حوضه رودخانه کشف رود در تمام دوره اسلامی و حتی در دوره پیش از اسلام از مراکز عمده سکونت در خراسان شمالی بوده ‌است. در دوره اسلامی مهمترین و پرجمعیتی ترین سکونتگاه، حوضه کشف رود ولایت توس بوده که مرکز آن شهر تابران وده‌است. به مرور زمان از اهمیت شهرهای تابران و نیشابور کاسته و آبادیهای جدیدی به اسامی نوغان و سناباد رشد نمودند. سناباد در ۲ کیلو متری نوقان قرار داشته و کاخ حمید بن قحطبه طلائی والی خراسان که اکنون عمارت آستانه شهر مقدس مشهد است در میان باغ بزرگی در این دهکده قرار داشته‌است در بهار سال ۱۹۳ه-ق هنگامی که هارون جهت ***** شورشی در سمرقند به نوقان رسید مریض و سپس فوت نمود وی وصیت نموده بود پس از مرگ او را در باغ مجاور محل اقامتش دفن نمایند ..
 
بالا