شتباهی که بسیاری از طراحان باتجربه نیز مرتکب آن می شوند، عدم تطابق سایت با میانگین امکانات مخاطبان است. مساله ای که فقط با استفاده از تجربه و نتایج آمارگیرها و تحلیل آنها می توان اطلاعات درست را دریافت.
به عنوان مثال تا دو سه سال پیش اکثریت کاربران اینترنت ایرانی از رزولوشن مانیتور 800 در 600 پیکسل استفاده می کردند. شاید متوجه شده باشید برخی سایتها ترجیح داده اند یک حاشیه قابل توجه دو طرف سایت داشته باشند. دلیل این است که طراحان سایت نخواسته اند یک اسکرول بار افقی مزاحم بازدید مخاطبان شود. زیرا اگر طول سایت مثلا بیشتر از 760 پیکسل بود، یک اسکرول بار افقی در مرورگر ایجاد می شد و بخشی از سایت به شکل طبیعی دیده نمی شد! حالا هم که اکثریت کاربران ایرانی از رزولوشن 1024 در 768 استفاده می کنند، هنوز هم باید حواسمان به رزولوشنهای پایین تر و بالاتر باشد. طبیعتا روز به روز با بزرگتر شدن مانیتورها و قویتر شدن کارت گرافیک کامپیوترها، این آمار تغییر می کند.
سایر امکانات کاربران را نیز می توان از روی آمار شمارنده ها تحلیل و بر اساس آن برنامه ریزی کرد. مثلا میانگین سرعت اینترنت. در ایران هنوز اکثریت کاربران از خطوط dial-up با سرعت بسیار پایین استفاده می کنند. قطعا میان سایتی که شما برای مخاطب شهرستانی ایرانی، یا مخاطب دانشگاهی و آکادمیک، یا مخاطب خارجی طراحی می کنید باید تفاوتهایی از لحاظ حجم سایت باشد. ممکن است یک مخاطب با dial-up سرعت 28k چندین دقیقه منتظر لود شدن لوگوی زیبای سایت شما باشد. در حالی که برای مخاطب خارجی می توانید به راحتی از افکتهای پیشرفته جی کوئری استفاده کنید! این مساله در سایتها و پرتالهای دولتی که خدمات عام می دهند (کارت سوخت المثنی و آمار خانوار و...) معمولا اصلا رعایت نمی شود و مثلا یک فایل جاوا اسکریپت تزئینی و اضافه ممکن از ده ها کیلوبایت باشد.
از دیگر امکانات مخاطبان وبسایتمان که باید مد نظر داشت، مرورگرها و ورژنهای مورد استفاده آن است. خوشبختانه طبق آخرین آماری که در سایتهای مختلف داشته ام (1389)، مرورگر اینترنت اکسپلورر 6 رو به کاهش و نسبت به ورژنهای بالاتر و نیز فایرفاکس در اقلیت است. مشکلات و محدودیتهای این مرورگر قدیمی برای طراحان وب شناخته شده است. از عدم پشتیبانی از تصاویر png شفاف گرفته تا تفاوتهای چشمگیر در اجرای کدها نسبت به فایرفاکس و کروم و غیره.
البته در سبک و سلیقه طراحی، و در استفاده از لی آوت های خلاقانه یا کلاسیک هم سطح مخاطب و هم سفارش دهنده را باید در نظر داشته باشیم تا دچار شکست عشقی نشویم!
منبع : طراحی سایت ، طراحی وب سایت ، بهینه سازی سایت ، طراحی لوگو، طراحی آرم
طراحی کاتالوگ
چاپ کاتالوگ
سایر امکانات کاربران را نیز می توان از روی آمار شمارنده ها تحلیل و بر اساس آن برنامه ریزی کرد. مثلا میانگین سرعت اینترنت. در ایران هنوز اکثریت کاربران از خطوط dial-up با سرعت بسیار پایین استفاده می کنند. قطعا میان سایتی که شما برای مخاطب شهرستانی ایرانی، یا مخاطب دانشگاهی و آکادمیک، یا مخاطب خارجی طراحی می کنید باید تفاوتهایی از لحاظ حجم سایت باشد. ممکن است یک مخاطب با dial-up سرعت 28k چندین دقیقه منتظر لود شدن لوگوی زیبای سایت شما باشد. در حالی که برای مخاطب خارجی می توانید به راحتی از افکتهای پیشرفته جی کوئری استفاده کنید! این مساله در سایتها و پرتالهای دولتی که خدمات عام می دهند (کارت سوخت المثنی و آمار خانوار و...) معمولا اصلا رعایت نمی شود و مثلا یک فایل جاوا اسکریپت تزئینی و اضافه ممکن از ده ها کیلوبایت باشد.
از دیگر امکانات مخاطبان وبسایتمان که باید مد نظر داشت، مرورگرها و ورژنهای مورد استفاده آن است. خوشبختانه طبق آخرین آماری که در سایتهای مختلف داشته ام (1389)، مرورگر اینترنت اکسپلورر 6 رو به کاهش و نسبت به ورژنهای بالاتر و نیز فایرفاکس در اقلیت است. مشکلات و محدودیتهای این مرورگر قدیمی برای طراحان وب شناخته شده است. از عدم پشتیبانی از تصاویر png شفاف گرفته تا تفاوتهای چشمگیر در اجرای کدها نسبت به فایرفاکس و کروم و غیره.
البته در سبک و سلیقه طراحی، و در استفاده از لی آوت های خلاقانه یا کلاسیک هم سطح مخاطب و هم سفارش دهنده را باید در نظر داشته باشیم تا دچار شکست عشقی نشویم!
منبع : طراحی سایت ، طراحی وب سایت ، بهینه سازی سایت ، طراحی لوگو، طراحی آرم
طراحی کاتالوگ
چاپ کاتالوگ
Last edited: