قانون دوم تا می تونی نباید تک بدی!!!
فکر می کنی کسی که اصطلاحات بازی رو نمی دونه اگه می گفتم گشاد نباید بدی متوجه می شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ما میگیم نباید گشاد بدی
اسم های زیادی داره!ما میگیم نباید گشاد بدی
تخته یه بازی راحتیه که فقط یه کم شانس تو تاس و بعد دقت تو حرکت مهره می خواد.
درود
با پوزش باید بگم خیر اینطور نیست , این بازی فقط ظاهر ساده ای داره اما دنیایی از حرکات و استراتژی های مختلف توش وجود داره و به راحتی میشه یه کتاب قطور درباره اون نوشت.
نمیدونم اطلاع دارید یا نه که تمام اعداد , تعداد خانه ها , تعداد مهره ها و حتی تعداد خالهای روی تاس برای خودشون معنی و فلسفه خاصی دارن.
اینو هم عرض کنم که بغیر از این روش عادی که همه ما بلدیم , توی همین ایران تخته رو به روشهای دیگه ای هم بازی میکنن که بسیار سخت هست.
در آخر این که بهترین راه برای شما اینه که با کسی که تخته بلده چند بار بازی کنین تا قوانین اولیه دستتون بیاد , بعدها که به تجربه شما اضافه شد به ریزه کاری های اون بیشتر آشنا میشین.
با سپاس
نمي خواستم جوابي به اين تاپيك بدم ولي يه جورايي از خنده نتونستم
تخته نرد رو رو كامپيوتر بازي مي كني كه اينجا تاپيك دادي ؟ LOL
روش معمول بازی در ايران:
وسايل بازی:
2 تاس
15 مهره سياه و 15 تا سفيد
هدف بازی:
از بازی خارج کردن مهره های خودی سريعتر از آن حريف
شروع بازی با ريختن تاس تعيين ميشود.
پس از آن هر بازيکن بنوبت تاس ريخته، مهره های خود را متناسب با ا عداد به زمين نشسته
حرکت ميدهد. بهنگام جفت، هر دو تاس يک عدد بنشينند، چهار بار بايد آن عدد بازی شود.
حرکت مهره ها فقط در يک سو است يا در جهت حرکت عقربه های ساعت يا برعکس که بسته
بچيدن اوليه مهره ها دارد. آخرين قسمت از چهار قسمت صفحه تخته که مهره ها در آن
جمعميشوند را خانه ميگويند.
هر مهره در جهت تعيين شده به اندازه عدد تاس ميتواند پيش رود و در خانه ی مقصد که بايد حتما
خالی باشد بنشيند.
اما
اگر خانه مقصد با تک مهره ی رقيب اشغال بود، جا گزين آن ميشود و مهره حريف را
وسط صفحه بازی، ميکارند تا در نوبت بعدی وارد زمين شود.
تا زمانی که بازيکن مهره کشته دارد (کاشته شده روی وسط تخته) وی نميتواند مهره های
ديگرش را تکان دهد.
برای به بازی گذاشتن مهره کشته، پس از ريختن تاس اگر در خانه حريف آن ا عداد خالی
يا تک مهره بود ميتواند مهره را آنجا بنشاند وگر نه نوبت خود را از دست ميدهد تا دور بعدی.
در نهايت بازيکن تمامی مهره ها را در خانه خود جمع ميکند و پس از آن شروع به خوردن،
از بازی خارج کردن مهره هايش ميشود.
برای خارج کردن مهره ها بسته به تاس آورده شده از خانه ی مربوطه
در شکل همراه آعداد يک تا شش خانه ی بازيکن با مهره های سياه هست. آن
ا عدد هم مشخص کننده اين است که به موقع خوردن از کدام خانه بايد مهره را برداشت.
اين اصول اوليه بازی است (احتمالا قسمت های هم جا افتاده که ميبخشيد). استراتژی
بازی امّا نکته ديگری است. دوستان مواردی از آن را برايتان نوشته اند که بايد
آن ها را در بازی بياموزيد.