با ظهور وب سایت های تک صفحه ای چه خوشتان بیاید چه نه، باید با این جریان همراه شوید. این گرایش از طراحی وب سایت در گذشته بدلیل دوستانه نبودن جستجو شدیدا با انتقاد مواجه شد. ساختار صفحه بندی نشده ی سایت های تک صفحه ای نمایه گذاری(indexing) در این سایت ها را دشوار میکند. درصورت حجم بالای محتوا در این سایت ها جستجو و یافتن محتوای مربوطه به دشواری انجام میشود. علاوه براین وجود تنها یک صفحه موجب میشود که شما نتوانید بیش از یک کلید واژه را هدف قرار دهید.
البته ناگفته نماند که سایت های تک صفحه ای بسیاری وجود دارند که جستجو در آنها کاربر پسندانه می باشد. درحقیقت تکنیک هایی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید ایرادات نامبرده در بالا را برطرف کرده و این سایت ها را بهینه کنید. و از آنجاکه این سایت ها تنها بر یک هدف متمرکز شده اند بهینه سازی آنها آسانتر می باشد.
در این مقاله به برخی از روشهای بهینه سازی سایت های تک صفحه ای برای موتورهای جستجو اشاره می کنیم.
صفحه بندی.
مهم ترین ایرادی که به سایت های تک صفحه ای وارد است، مهندسی صفحه بندی نشده (unpaginated) آنها می باشد. صفحه بندی کردن ساختاری است که همه ما با آن آشنایی داشته و به آن عادت کرده ایم. این ساختار به شما کمک میکند تا اعتبار دامنه اینترنتی خود را گسترش داده و چندین کلیدواژه را هدف قرار دهید. درحقیقت بیشتر وب سایت ها از این ساختار بهره میبرند. وب سایت های تک صفحه ای بهترین گزینه برای صفحات فرودی هستند که به پیشنهادات تجاری و داستانگویی اختصاص دارند.
اما آنچه درخصوص سئوی سایت های تک صفحه ای آزاردهنده است وجود تفکر غلط افزودن بلاگ یا سایر صفحات محتوا به این سایت هاست. افزودن صفحات دیگر به سایت های تک صفحه ای آنها را به سایت های چند صفحه ای مبدل میکند.
بجای صفحه بندی کردن سایت می توانید محتوای موجود را با فرمت سازمان یافته و قانع کننده تفکیک کنید. به این ترتیب، درحقیقت تنها صفحه سایت خود را صفحه بندی کرده اید. اگر صفحه ی موردنظر صفحه ی فرود باشد می توانید محتوا را به هدینگ های مختلف مانند: مشخصات، هدینگ ها، مرور، فرم تماس و غیره تفکیک کنید. اگر قصد راه اندازی یک سایت تک صفحه ای برای حرفه ی خود دارید می توانید فرمت سایت های معمول و سنتی را از طریق تفکیک محتوا به انواع استاندارها ازقبیل: home ، about، تماس، محصولات، بلاگ و غیره به یک تک صفحه، کامپایل کنید.
قطعا بخش هایی که بطور واضح تعریف شده اند نویگیت سایت تک صفحه ای شما را برای کاربران آسان کرده و سایت شما را برای بازدیدکنندگان آن خواناتر میکند.
سازماندهی CSS برای اسپایدرها.
مسلما شما خواستار آن هستید که کاربران شما با زبان برنامه نویسی CSS سازگار باشند. برای دستیابی به این خواسته یک راه ساده وجود دارد و آن عبارت است از جایگذاری قسمت های محتوا در DIV ها. هرچند این راهکار تاثیری بر سئو ندارد اما پیمایش CSS را آسانتر میکند. شما می توانید از آی دی های CSS بعنوان لینک های پیوندی استفاده کرده و ازاین طریق مستقیما بر سئو تاثیر بگذارید. این لینک ها بمانند کلید واژه هایی هستند که موتورهای جستجو روی آنها قفل میکنند.
بهتر است این لینک ها بهمراه نویگیشن بار( چه در راس یا گوشه های صفحه) اجرا شوند. این کار سایت تک صفحه ای شما را قابل استفاده تر کرده و نمایه گذاری را آسانتر میکند. هریک از لینک های پیوندی باید یک کلید واژه هدف داشته باشد، کلید واژه ای که در کانتکست کلی سایت شما کاملا طبیعی و منطقی جلوه کند. درصورت عدم تناسب کلید واژه ها با ساختار محتوا کاربران آزرده خاطر شده و نرخ واگشت بالا میرود.
برای ساخت لینک پیوندی با نام گذاری DIV آغاز کنید:
سپس لینک را اضافه کنید:
یکی دیگر از شیوه های افزایش رتبه در موتورهای جستجو، ساخت لینک های بیرونی برگشت داده شده به سایت است.
اعتبار(Authority).
علیرغم اهمیت ناچیز لینک ها اما آنها هنوز هم در استراتژی سئو و بویژه درصورت داشتن محتوای وایرال تاثیر گذارند. تمرکز شما نباید بر روی ساخت لینک های اسپم در بخش کامنت های راندوم باشد. بلکه باید باتن های رسانه اجتماعی را در سایت خود بگنجانید تا بدین ترتیب محتوا به آسانی به اشتراک گذاشته شود.همچنین باید برای اعتبار بخشیدن به صنعت خود و ایجاد دید مثبت در کاربران از طریق بلاگ های مهمان بدنبال لینک های معتبربرگشتی باشید.
تگ های H1.
در شرایط عادی استفاده از چندین تگ اچ وان در صفحه، فرم خوبی نیست. اما در سایت های تک صفحه ای می توان از تگ های اچ وان برای اشاره به تفکیک در محتوا استفاده کرد و از این طریق خوانایی صفحه و دوستانه بودن جستجو را ارتقا داد. بعلاوه استفاده از این تگ ها فرصتی است برای بهینه سازی کلید واژه ها.
خوانایی.
خوانایی بدیهی ترین و مهم ترین نکته در طراحی وب سایت است که در بخش های پیشین نیز به آن اشاره شد. هیچگاه روانی و انسجام در محتوا را قربانی سئو نکنید. سریع ترین عامل در تنزل رتبه ناخوانا بودن محتوای سایت است. بنابراین برای افزایش رتبه ی سایت خود می بایست کیفیت محتوا را ارتقا دهید. موفقیت در ارتقای کیفیت محتوا، ترافیک ارگانیک برای سایت شما را درپی خواهد داشت.
حفظ تازگی.
برای ارتقای رتبه ی سایت خود در گوگل باید دائما مطالب و محتوای سایت خود را بروز رسانی کنید. در سایت های تک صفحه ای که اسکرول نامحدود آنها فعال شده است بروز رسانی محتوا چندان دشوار نیست. بروز رسانی و حفظ تازگی مطالب امریست ضروری بنابراین شما برای روبرو شدن با این چالش باید خلاقیت بخرج دهید. یکی از راهکارهای حل این مشکل سوییچ کردن دائم مطالب قدیمی با مطالب جدید است.
در بدترین شرایط تنها چاره افزودن صفحه ای دیگر یا استفاده از محتوای ایجاد شده توسط کاربران است.
اگر شما ترفند دیگری برای بهبود سئوی سایت های تک صفحه ای میشناسید نظرات خود را با درمیان بگذارید.
منبع: طراحی وب سایت
طراحی فروشگاه اینترنتی
البته ناگفته نماند که سایت های تک صفحه ای بسیاری وجود دارند که جستجو در آنها کاربر پسندانه می باشد. درحقیقت تکنیک هایی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید ایرادات نامبرده در بالا را برطرف کرده و این سایت ها را بهینه کنید. و از آنجاکه این سایت ها تنها بر یک هدف متمرکز شده اند بهینه سازی آنها آسانتر می باشد.
در این مقاله به برخی از روشهای بهینه سازی سایت های تک صفحه ای برای موتورهای جستجو اشاره می کنیم.
صفحه بندی.
مهم ترین ایرادی که به سایت های تک صفحه ای وارد است، مهندسی صفحه بندی نشده (unpaginated) آنها می باشد. صفحه بندی کردن ساختاری است که همه ما با آن آشنایی داشته و به آن عادت کرده ایم. این ساختار به شما کمک میکند تا اعتبار دامنه اینترنتی خود را گسترش داده و چندین کلیدواژه را هدف قرار دهید. درحقیقت بیشتر وب سایت ها از این ساختار بهره میبرند. وب سایت های تک صفحه ای بهترین گزینه برای صفحات فرودی هستند که به پیشنهادات تجاری و داستانگویی اختصاص دارند.
اما آنچه درخصوص سئوی سایت های تک صفحه ای آزاردهنده است وجود تفکر غلط افزودن بلاگ یا سایر صفحات محتوا به این سایت هاست. افزودن صفحات دیگر به سایت های تک صفحه ای آنها را به سایت های چند صفحه ای مبدل میکند.
بجای صفحه بندی کردن سایت می توانید محتوای موجود را با فرمت سازمان یافته و قانع کننده تفکیک کنید. به این ترتیب، درحقیقت تنها صفحه سایت خود را صفحه بندی کرده اید. اگر صفحه ی موردنظر صفحه ی فرود باشد می توانید محتوا را به هدینگ های مختلف مانند: مشخصات، هدینگ ها، مرور، فرم تماس و غیره تفکیک کنید. اگر قصد راه اندازی یک سایت تک صفحه ای برای حرفه ی خود دارید می توانید فرمت سایت های معمول و سنتی را از طریق تفکیک محتوا به انواع استاندارها ازقبیل: home ، about، تماس، محصولات، بلاگ و غیره به یک تک صفحه، کامپایل کنید.
قطعا بخش هایی که بطور واضح تعریف شده اند نویگیت سایت تک صفحه ای شما را برای کاربران آسان کرده و سایت شما را برای بازدیدکنندگان آن خواناتر میکند.
سازماندهی CSS برای اسپایدرها.
مسلما شما خواستار آن هستید که کاربران شما با زبان برنامه نویسی CSS سازگار باشند. برای دستیابی به این خواسته یک راه ساده وجود دارد و آن عبارت است از جایگذاری قسمت های محتوا در DIV ها. هرچند این راهکار تاثیری بر سئو ندارد اما پیمایش CSS را آسانتر میکند. شما می توانید از آی دی های CSS بعنوان لینک های پیوندی استفاده کرده و ازاین طریق مستقیما بر سئو تاثیر بگذارید. این لینک ها بمانند کلید واژه هایی هستند که موتورهای جستجو روی آنها قفل میکنند.
بهتر است این لینک ها بهمراه نویگیشن بار( چه در راس یا گوشه های صفحه) اجرا شوند. این کار سایت تک صفحه ای شما را قابل استفاده تر کرده و نمایه گذاری را آسانتر میکند. هریک از لینک های پیوندی باید یک کلید واژه هدف داشته باشد، کلید واژه ای که در کانتکست کلی سایت شما کاملا طبیعی و منطقی جلوه کند. درصورت عدم تناسب کلید واژه ها با ساختار محتوا کاربران آزرده خاطر شده و نرخ واگشت بالا میرود.
برای ساخت لینک پیوندی با نام گذاری DIV آغاز کنید:
سپس لینک را اضافه کنید:
یکی دیگر از شیوه های افزایش رتبه در موتورهای جستجو، ساخت لینک های بیرونی برگشت داده شده به سایت است.
اعتبار(Authority).
علیرغم اهمیت ناچیز لینک ها اما آنها هنوز هم در استراتژی سئو و بویژه درصورت داشتن محتوای وایرال تاثیر گذارند. تمرکز شما نباید بر روی ساخت لینک های اسپم در بخش کامنت های راندوم باشد. بلکه باید باتن های رسانه اجتماعی را در سایت خود بگنجانید تا بدین ترتیب محتوا به آسانی به اشتراک گذاشته شود.همچنین باید برای اعتبار بخشیدن به صنعت خود و ایجاد دید مثبت در کاربران از طریق بلاگ های مهمان بدنبال لینک های معتبربرگشتی باشید.
تگ های H1.
در شرایط عادی استفاده از چندین تگ اچ وان در صفحه، فرم خوبی نیست. اما در سایت های تک صفحه ای می توان از تگ های اچ وان برای اشاره به تفکیک در محتوا استفاده کرد و از این طریق خوانایی صفحه و دوستانه بودن جستجو را ارتقا داد. بعلاوه استفاده از این تگ ها فرصتی است برای بهینه سازی کلید واژه ها.
خوانایی.
خوانایی بدیهی ترین و مهم ترین نکته در طراحی وب سایت است که در بخش های پیشین نیز به آن اشاره شد. هیچگاه روانی و انسجام در محتوا را قربانی سئو نکنید. سریع ترین عامل در تنزل رتبه ناخوانا بودن محتوای سایت است. بنابراین برای افزایش رتبه ی سایت خود می بایست کیفیت محتوا را ارتقا دهید. موفقیت در ارتقای کیفیت محتوا، ترافیک ارگانیک برای سایت شما را درپی خواهد داشت.
حفظ تازگی.
برای ارتقای رتبه ی سایت خود در گوگل باید دائما مطالب و محتوای سایت خود را بروز رسانی کنید. در سایت های تک صفحه ای که اسکرول نامحدود آنها فعال شده است بروز رسانی محتوا چندان دشوار نیست. بروز رسانی و حفظ تازگی مطالب امریست ضروری بنابراین شما برای روبرو شدن با این چالش باید خلاقیت بخرج دهید. یکی از راهکارهای حل این مشکل سوییچ کردن دائم مطالب قدیمی با مطالب جدید است.
در بدترین شرایط تنها چاره افزودن صفحه ای دیگر یا استفاده از محتوای ایجاد شده توسط کاربران است.
اگر شما ترفند دیگری برای بهبود سئوی سایت های تک صفحه ای میشناسید نظرات خود را با درمیان بگذارید.
منبع: طراحی وب سایت
طراحی فروشگاه اینترنتی