• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

ترفند هایی از آفیس

HAMED_PT

کاربر فعال ورزش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
26 دسامبر 2006
نوشته‌ها
3,418
لایک‌ها
64
محل سکونت
KERMAN
سلام دوستان عزیز

در این قسمت مطالب آموزشی و ترفند هایی از آفیس را برای شما به نمایش می گذارم.

از شما دوستان هم درخواست دارم تا علاوه بر بیان نظر خود را در مورد این قسمت مطالب مفید در مورد آفیس را برای استفاده دوستان دیگر در این قسمت بگذارید.






:D
 

HAMED_PT

کاربر فعال ورزش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
26 دسامبر 2006
نوشته‌ها
3,418
لایک‌ها
64
محل سکونت
KERMAN
کلیه کلیدهای میانبر موجود در آفیس


یکی از نشانه های کاربران حرفه ای عملکرد سریع آنها توسط کلیدهای میانبر است. میتوان گفت تمامی نرم افزارها این کلیدهای میانبر را برای سهولت کار کاربران دارا هستند. در این ترفند قصد داریم به معرفی تمامی کلیدهای میانبر موجود در بسته نرم افزاری آفیس برای برنامه های Excel , PowerPoint , Word و ... و همچنین نحوه عملکرد هر یک بپردازیم. اگر قصد دارید در زمان خود صرفه جویی کنید این کلیدها را به خاطر بسپرید.

کلیدهای عمومی
ايجاد يك سند جديد Ctrl+N
فراخواني يك سند متفاوت Ctrl+O
حركت ميان سندهاي باز Ctrl+F6
ذخيره سازي يك سند Ctrl+S
چاپ يك سند Ctrl+P
بستن يك سند Ctrl+W

كليدهاي ميانبر حركت در سند
يك كلمه جهت نماي راست +Ctrl و جهت نماي چپ +Ctrl
يك پاراگراف جهت نماي بالا +Ctrl و جهت نماي پايين +Ctrl
يك صفحه كامل به بالا Page up
يك صفحه كامل به پايين Page down
ابتداي سطر Home
انتهاي سطر End
ابتداي يك سند Ctrl+Home
انتهاي يك سند Ctrl+End
يك سطر بالا كليد جهت نماي بالا
يك سطر پايين كليد جهت نماي پايين
يك كاراكتر به سمت راست يا چپ كليدجهت نماي راست يا چپ
حذف كلمه يا عبارتي در سمت راست (بعد)مكان نما Ctrl+Del
حذف كلمه يا عبارتي در سمت راست (قبل)مكان نما Ctrl+Backspace
حركت مكان نما به بالاي صفحه نمايش Ctrl+Page up
حركت مكان نما به پايين صفحه نمايش Ctrl+Page down

كليد هاي ميانبر كار با متن
انتخاب كاراكتر سمت راستي اشاره گر كليدجهت نماي راست+Shift
انتخاب كاراكتر سمت چپي اشاره گر كليدجهت نماي چپ+Shift
انتخاب يك واژه كليدجهت نماي راست+Shift+‍Ctrl
انتخاب يك سطر Shift+End
انتخاب يك پاراگراف كليد جهت نماي پايين+Shift+‍Ctrl
اتنخاب تمام سند A+‍Ctrl
رفتن به يك صفحه مشخص G+‍Ctrl

كليد هاي ميانبر ويرايش متن
حذف كاراكتر قبلي اشاره گر Backspace
حذف كاراكتر كه اشاره گر روي ان قرار دارد يا متني كه انتخاب شده است Delete
حذف واژه قبلي اشاره گر Ctrl+ Backspace
حذف كاراكتر بعدي اشاره گر Ctrl+Delet
کپی و حذف متن انتخاب شده Ctrl+X
كپي گرفتن از متن انتخاب شده Ctrl+C
الصاق متن كپي شده Ctrl+V
بررسي املايي يك سند F7
يافتن متن در سند Ctrl+F
جايگزيني متن در سند Ctrl+H
عملUndo Ctrl+Z
عمل Redo Ctrl+Y
پايان سطر و انتقال به سطر بعدي Enter
ترفندستان
حركت به سمت پايين در Tab Outline
درج تورفتگي سطر اول پاراگراف يا پرش به ايستگاههاي پرشي Tab
حذف يا افزودن سطر جاري Ctrl+0

كليدهاي ميان بر قالب بندي متن
تغيير قلم F+Shift+‍Ctrl
تغيير اندازه قلم P+Shift+‍Ctrl
پررنگ كردن قلم B+‍Ctrl
ايتاليك كردن قلم I+‍Ctrl
زير خط دار كردن قلم U+‍Ctrl
دو زير خط دار كردن قلم D+Shift+‍Ctrl
حذف قالب بندي كاراكتر Space Bar+‍Ctrl
فضاي خطوط تنها پاراگراف 1+‍Ctrl
فضاي دو برابر خطوط پاراگراف 2+‍Ctrl
فضاي 5/1 برابر خطوط پاراگراف 5+‍Ctrl
تراز بندي وسط پاراگراف E+‍Ctrl
تراز بندي چپ پاراگراف L+‍Ctrl
تراز بندي راست پاراگراف R+‍Ctrl
تراز بندي از دو طرف پاراگراف J+‍Ctrl
برجسته كردن پاراگراف از چپ M+‍Ctrl
برجسته كردن پاراگراف ازراست M+shift+‍Ctrl
حذف قالب بندي پاراگراف Q+‍Ctrl
به روز رساني فيلدها F9
تغيير روش نمايش فيلد منتخب Shift+F9
تغيير روش تمام فيلدهاي سند Alt+F9
كاهش يا افزايش اندازه قلم به اندازه يك رقم [+Ctrlا]
تغيير اندازه قلم به اندازه پيش فرض قبلي يا بعدي <+Ctrl+Shiftا>
تبديل حروف عادي به حالت دو زير خط و برعكس D+Shift+‍Ctrl
تبديل حروف عادي به انديس دار پايين و برعكس =+Ctrl
تبديل حروف عادي به انديس دار بالا و برعكس =+Ctrl+Shift
تبديل ابتداي كلمات به حروف كوچك يا بزرگ AK+shift+‍Ctrl
تغيير قلم جاري F+Shift+‍Ctrl
تغيير قلم جاري F+Shift+‍Ctrl
تغيير اندازه قلم جاري F3+Shift
ايجاد تو رفتگي از سطر بعدي P+Shift+‍Ctrl
حذف تو رفتگي سطر بعدي +T‍Ctrl
حذف تو رفتگي سطر دوم T+Shift+‍Ctrl
انتخاب همه سند A+‍Ctrl
درج يك شكستگي سطري Enter+Shift
انتقال به سطر يا صفحه بعدي Ctrl+Enter
اشكار يا پنهان نمودن علايم H+Shift+‍Ctrl

كليدهاي ميان بر صدا
خاموش/روشن نمودن ميكروفن Winkey+V
انتقال بين دو حالت ديكته و فرمان صوتي Winkey+T
فعال كردن حالت تصحيح Winkey+C

كليدهاي ميان بر منوها
فعال شدن اولين عنوان نوار منو ALT
فعال شدن منوی Alt + F File
فعال شدن منوی Alt + E Edit
فعال شدن منوی Alt + V View
فعال شدن منوی Alt + I Insert
فعال شدن منوی Alt + O Format
فعال شدن منوی Alt + T Tools
فعال شدن منوی Alt + A Table
فعال شدن منوی Alt + W Windows
فعال شدن منوی Alt + H Help




:D
 

HAMED_PT

کاربر فعال ورزش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
26 دسامبر 2006
نوشته‌ها
3,418
لایک‌ها
64
محل سکونت
KERMAN
گذاشتن پسورد بر روی پرونده های آفیس


ممکن است این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که آیا امکان قرار دادن پسورد بر روی پرونده های مختلف آفیس وجود دارد؟ پاسخ مثبت است. با استفاده از ترفندی که هم اکنون به شما معرفی خواهید کرد ، میتوانید با استفاده از قابلیتهای نسخه جدید آفیس بر روی پرونده های ساخته شده توسط نرم افزارهای Word ، Excel و PowerPoint پسورد بگذارید ، به طوری که مشاهده این پرونده ها تنها با وارد کردن پسورد صحیح امکان پذیر باشد.


بدین منظور:
یکی از برنامه های Word ، Excel و یا PowerPoint را اجرا نمایید.
از منوی Tools بر روی Options کلیک کنید.
اکنون به تب Security بروید.
در این قسمت دو فیلد را مشاهده میکنید. یکی قسمت Password to open و دیگری Password to modify میباشد.
کاربرد قسمت Password to open بدین شکل است که با وارد کردن پسورد در این بخش و ذخیره آن ، با هر بار باز کردن فایل محافظت شده ، از شما پسورد خواسته میشود و تا زمانی که پسورد را وارد نکنید امکان هیچ کاری را نخواهید داشت.
اما عملکرد بخش Password to modify بدین شکل است که پس از ذخیره پسورد در فایل ، بعد از اجرا نمودن فایل گزینه ای به نام Read Only در اختیار کاربر قرار میگیرد که با استفاده از میتوان تنها فایل را مشاهده کرد و در صورت تغییر به شکل جدا آن را ذخیره نمود. در نتیجه فایل هیچ تغییری نمی پذیرد.

دقت کنید پس از انتخاب پسورد و زدن دکمه OK نیاز به وارد کردن مجدد پسورد میباشد.
در صورتی هم که هر دو قسمت توسط شما پسورد گذاری شود ، هنگام باز کردن فایل دوبار از شما پسورد خواسته میشود.
نیازی به انتخاب دو پسورد یکسان برای دو قسمت وجود ندارد.
لازم به ذکر است در انتخاب پسورد دقت کافی به خرج دهید ، اگر دو پسورد میگذارید این دو پسورد را حتما به خاطر بسپرید چرا که غیر قابل بازیابی نیست (مگر در موارد خاص توسط نرم افزارهای مخصوص) .





:D
 

HAMED_PT

کاربر فعال ورزش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
26 دسامبر 2006
نوشته‌ها
3,418
لایک‌ها
64
محل سکونت
KERMAN
7 ترفند کاربردی در نرم افزار Word




قصد داریم تا هم اکنون 7 ترفند ساده اما کاربردی در نرم افزار Word را به شما معرفی کنیم. با بکار بستن اين ترفندها در کار خود با نرم افزار Word سرعت بخشيد و همچنین خود را حرفه ای تر نشان دهید.


1- با فشردن کليد Shift + F5 مي‌توانيد به قسمتي از متن که بتازگي تغييري در آن ايجاد کرده ايد برويد. فشردن مجدد اين کليدها شما را به قسمت‌هاي تغيير يافته قبلي متن مي‌برد.

2- اگر فرمت قسمتي از متن را تغيير داده ايد، مثلا رنگ يا نوع فونت آن را عوض کرده ايد و حالا مي‌خواهيد به همان وضعيت پيش فرض Word برگردانيد، مي‌توانيد آن بخش از متن را انتخاب و کليدهاي CTRL + SPACEBAR را فشار دهيد.

3- وقتي مي‌خواهيد بخشي از متن را انتخاب نمائيد، مي‌توانيد کلمه ALT را پائين نگه داريد و با ماوس DRAG کنيد. اين کار باعث مي شود عمل انتخاب به صورت مستطيل شکل انجام شود و سرعت شما به طرز چشمگيري افزايش يابد.

4- وقتي در حال تايپ کردن يک متن انگليسي هستيد و به دنبال مترادف يک کلمه خاص مي گرديد، کافيست نشانگر را در کنار و يا در زير کلمه مربوطه ببريد و کليدهاي Shift + F7 را فشار دهيد. با اين کار فهرستي از کلمات مترادف آن کلمه خاص نمايش داده مي‌شود.

5- در پنجره Print Preview شما مي‌توانيد پيش از پرينت گرفتن ، پيش نمايشي از فايل خود را ببينيد. براي انجام تغييرات در همين صفحه، کافيست روي آيکون Magnifier کليک نمائيد تا اجازه تصحيح در متن به شما داده شود.

6- اگر مي‌خواهيد همزمان دو بخش مختلف از يک Document را ببينيد، مي‌توانيد فايل مربوطه را در نرم افزار Word باز کرده، ماوس را بالاي فلش موجود در بالاي نوار لغزان نگه داريد تا نشانگر ماوس به شکل دو خط موازي با دو فلش در بالا و پائين آن درآيد. آنگاه کليک کرده و بدون رها کردن ماوس آن را به سمت پائين بکشيد. حال صفحه به دو قسمت تقسيم مي‌شود که در هر دو بخش همان فايل نمايش داده مي‌شود و همزمان مي‌توانيد دو بخش مختلف فايل را ببينيد و ويرايش کنيد.

7- فرض کنيد يک فايل طولاني داريد و پيدا کردن مطالب برايتان دشوار، کافيست گزينه Document Map را از منوي View انتخاب کنيد تا فهرستي از عناوين Document شما را نشان دهد. حال با کليک بر هر عنوان به آن قسمت از فايل خود پرش مي‌کنيد.





:D :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :D
 

HAMED_PT

کاربر فعال ورزش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
26 دسامبر 2006
نوشته‌ها
3,418
لایک‌ها
64
محل سکونت
KERMAN
3 ترفند بسیار کاربردی در نرم افزار Excel



مطمئنأ شما نیز پس از نصب بسته نرم افزاری آفیس ، با نرم افزار Microsoft Office Excel برخورد داشته اید. اکسل نرم افزاری قدرتمند براي محاسبه ، مديريت و تحليل داده ها مي باشد. بسیاری از کاربران عملیات آماری و اعدادی خود را با این نرم افزار انجام میدهند. اکنون قصد داریم به معرفی 3 ترفند بسیار کاربردی در اکسل بپردازیم. این ترفندها عبارتند از "کشیدن چارت در چند ثانیه" ، "کپی کردن Chart Formats" و "لینک کردن Autoshape و Textbox با اطلاعات داخل سلول". یقینأ استفاده از این ترفند میتواند کار با اکسل را برای شما آسان تر و بهینه تر نماید.


كشيدن چارت در اكسل در چند ثانیه
در واقع در دو مرحله بسيار ساده شما ميتوانيد به سرعت يك چارت در اكسل بكشيد:
1- يك سلول را در ميان جدولي كه ميخواهيد اطلاعات آن به شكل چارت رسم شود انتخاب كنيد.
2- كليد F11 را فشار دهيد.
چارت شما آماده است ! اكسل چارت شما را در يك Chart Sheet جديد ايجاد ميكند. شما ميتوانيد ساير تنظيمات را طبق روش معمول انجام دهيد.

كپي كردن Chart Formats در اكسل
همانگونه كه ميدانيد تنظيمات مربوط به فرمت چارتها در اكسل بسيار وقت گير و گاه كسل كننده است. آيا تا به حال چارتي را در اكسل ايجاد كرده ايد كه به نظرتان فرمت مناسب و ايده آلي داشته باشد و دوست داشته باشيد ساير چارتهايي كه ايجاد ميكنيد يا قبلا كشيده ايد همين فرمت را داشته باشند؟ در اين ترفند روش بسيار ساده اي را براي كپي كردن Chart Formats حتي بين فايلهاي مختلف معرفی خواهیم کرد.
1- چارتي كه فرمت دلخواهتان را دارد انتخاب (select) كنيد.
2- با فشردن دو كليد ctrl+C چارت را كپي كنيد.
3- چارت مقصد كه ميخواهيد فرمت آن را تغيير دهيد را انتخاب (select) كنيد.
4- از منوي edit بالاي صفحه گزينه Paste Special را انتخاب كنيد.
5- در پنجره ظاهر شده گزينه Formats را انتخاب كرده و Ok كنيد. به همين سادگي كليه فرمتهاي چارت شما كپي شد.

لینک کردن Autoshape و Textbox با اطلاعات داخل سلول در اکسل
آيا تا به حال به مرتبط كردن يك text box يا يك AutoShape به يك سلول نياز پيدا كرده ايد؟ با اين ترفند شما مي توانيد اطلاعات يك سلول را به يك text box يا يك AutoShape بصورت لينك منتقل كنيد.
1- اولا يك text box يا يك AutoShape رسم كنيد.
2- حالا text box يا AutoShape ايجاد شده را انتخاب (select) كنيد.
3- روي formula bar (نوار بالاي صفحه كه فرمولها در آن نمايش داده ميشوند) كليك كنيد و علامت = را تايپ كنيد.
4- حال بر روي سلول مورد نظرتان كليك كنيد و كليد enter را فشار دهيد. همانطور كه مشاهده مي كنيد اطلاعات سلول مور نظرتان به text box يا AutoShape بصورت لينك منتقل شده است. حالا ميتوانيد از روشهاي معمول format دلخواهتان را به text box يا AutoShape بدهيد.
 

HAMED_PT

کاربر فعال ورزش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
26 دسامبر 2006
نوشته‌ها
3,418
لایک‌ها
64
محل سکونت
KERMAN
عبارات پرکاربرد خود را ساده تر در Word وارد کنید



ممکن است این مسئله برای شما نیز پیش آمده باشد که در نرم افزار Microsoft Word مشغول تایپ متنی باشید و در داخل این متن عبارت یا عباراتی وجود داشته باشد که ممکن است چندین و چند بار تکرار شده باشد. کافی است این عبارت اندکی بزرگ و پیچیده باشد تا کار شما مشکل تر شود. در این ترفند قصد داریم راهی بسیار کاربردی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن میتوانید هنگام تایپ یک متن در Word کلمات مورد نظر را طوری تعیین کنید که دیگر نیازی به تایپ مجدد هر یک نداشته باشید. در صورتی که با Word زیاد سر و کار دارید این ترفند را به شما پیشنهاد میکنیم.

برای این کار:
نرم افزار Microsoft Word را اجرا نمایید.
از منوی Insert بر روی AutoText کلیک کنید.
در پنجره باز شده عبارت مورد نظر خود را وارد نمایید سپس دکمه Add را بزنید.
اکنون این کار را با تک تک عبارت مورد نظر انجام دهید و پس از پایان کار دکمه OK را انتخاب کنید.
حالا کافی است در یکی از صفحات باز Word ، کلمه مورد نظر خود را وارد نمایید تا پس از تایپ چند حرف آن در کادر زرد رنگ کلمه پیشنهادی را ببینید و با زدن دکمه Enter کلمه را کاملأ وارد Word نمایید.

در پایان دقت کنید:
این ترفند روی تمامی ورژنهای Microsoft Word عملی است.
برای وارد کردن عبارات از کلمات فارسی نیز میتوانید استفاده کنید.
 

HAMED_PT

کاربر فعال ورزش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
26 دسامبر 2006
نوشته‌ها
3,418
لایک‌ها
64
محل سکونت
KERMAN
بسیاری از کاربران نرم افزار Microsoft Powerpint آفیس را تنها یک برنامه مفید برای ساخت اسلایدها و استفاده از آن در همایشها میدانند. اما کارهای فراوان دیگری نیز این نرم افزار بر می آید. نمونه آن ساخت آلبوم های عکس به شکل کاملا پیشرفته میباشد. این ترفند روی ورژنهای مختلف آفیس از 2000 به بالا قابل اجراست.

برای این کار:
ابتدا نرم افزار Powerpoint را اجرا کنید.
حالا از منوی Insert و در قسمت Picture گزينه New Photo Album را انتخاب نماييد.
در پنجره باز شده روي دکمه File/Disk کليک کرده و عکسهاي خود را از داخل هارد انتخاب و با فشردن دکمه Insert آنها را اضافه کنيد. سپس در همان پنجره در قسمت Album Layout با استفاده از انتخاب گزينه ها ، حالت نمايش عکسها را مشخص نماييد. مثلا تعداد عکسها در يک صفحه ، کادر هر عکس و ساير ويژه گي هاي قرارگيري عکسها در آلبوم را مي توان تنظيم کرد.
در پايان براي ايجاد آلبوم بروي دکمه Create کليک کنيد تا آلبوم مورد نظرتان ساخته شود.
اگر هم خواستيد اين آلبوم را تغيير دهيد از منوي Format گزينه Format Photo Album را انتخاب و ويرايش لازم را به عمل آوريد.
اين ترفند بيشتر براي آنهايي که ميخواهند در سايت خود آلبوم عکس قرار دهند کاربرد دارد.
 

♂MAJID

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 مارس 2005
نوشته‌ها
1,239
لایک‌ها
2
سن
36
محل سکونت
HellioN !!!
مرسي حامد جان جالب بود ..
 
بالا