commment
Registered User
- تاریخ عضویت
- 23 مارس 2014
- نوشتهها
- 377
- لایکها
- 361
- سن
- 32
کشمکش بر سر اکران فیلم «رستاخیز» تا آنجا بالا گرفته که برخی اشخاص خط و نشان بدی برای کارگردان این فیلم کشیدهاند اما ظاهراً درویش همچنان بر موضع خود مبنی بر اکران این فیلم بدون نورانی کردن چهره حضرت عباس (ع)، علی اکبر (ع) و علی اصغر (ع) تاکید دارد؛ اتفاقی که بدون تردید رخ نخواهد داد و در مقابل تهدیدهایی متوجه کارگردان فیلم شده که هرگونه تلاش برای تغییر وضعیت اکران «رستاخیز» از دست برود.
به گزارش «تابناک»، «رستاخیز» ساخته بسیار گرانقمیت احمدرضا درویش درباره واقعه عاشورا که حاضران در چند دوره اخیر جشنواره بین المللی فیلم فجر چشم انتظارش بودند، بالاخره در جشنواره سی و دوم فیلم فجر رونمایی شد؛ رویدادی که برای کارگردانش یک زمان طلایی برای سنجش واکنشها نسبت به حرکت تازهای که در این فیلم 170 دقیقهای رقم خورده بود، نیز محسوب میشد.
در این فیلم علاوه بر نمایش چهره حضرت عباس (ع) در ده ها سکانس، چهره حضرت علی اکبر، حضرت علی اصغر و حضرت قاسم و یاران امام حسین (ع) یک به یک نشان داده می شود و در سکانسی، شاهد سخن گفتن حضرت زینب (س) هستیم که دوربین از پشت بازیگر این نقش، فیلمبرداری می کند؛ امری که تهیه کننده اعلام کرد اعتقادی به عدم نمایش چهره ایشان و یا نورانی کردن نداشته اند.
پس از نمایش چهره حضرت عباس (ع) و فرزندان امام حسین (ع) و امام حسن (ع)، استفتای آیات وحید خراسانی، مکارم و نوری همدانی به میان آمد که برخی آیات بر نمایش ندادن چهرهها تأکید کردند و همزمان برخی مداحان نیز نسبت به نمایش این فیلم به شدت هشدار دادند و عملاً فضا آنچنان سنگین شد که وزیر فرهنگ و ارشاد رسماً اعلام کند که نمایش عمومی «رستاخیز» منوط به اعمال اصلاحات است و اصلاحات نیز طبیعتاً نورانی کردن چهره حضرت عباس و فرزندان امام حسین (ع) و امام حسین (ع) است؛ موضوعی که امروز دوباره مورد تاکید جنتی قرار گرفته است.
این در حالی است که احمدرضا درویش تاکید دارد که نورانی کردن چهرهها مانع از انتقال حس بازیگران در سکانسهای کلیدی فیلم و به طور خاص سکانسهای روز عاشورا میشود و به خصوص برای تماشاچی غیرایرانی، این نوع اصلاح فیلم، گیرایی و اثرگذاری فیلم را به شدت کاهش خواهد داد و از این منظر تا به حال زیر بار اعمال این اصلاحات نرفته و ترجیح داده تا زمانی که فضا تغییر کند، از طرق مختلف به رایزنی با علما بپردازد و از اعمال اصلاحات پرهیز کند.
بر اساس پیگیریهای «تابناک»، در خصوص این فیلم تاریخی، مذهبی و حماسی که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت میکندو هزینهای چند ده میلیارد تومانی را داشته، نشستی در وزارت فرهنگ و ارشاد با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد، رئیس سازمان سینمایی و همچنین احمدرضا درویش کارگردان این فیلم برگزار شد و طرفین به تبادل نظر پرداختهاند و برای حفظ آرامش جامعه، فیلم با اصلاحات مورد اشاره اکران شود اما در نهایت درویش نورانی کردن چهره حضرت عباس و فرزندان حسنین (ع) را نپذیرفته و بر نمایش فیلم به همین شکل تاکید کرده است.
این در حالی است که ظاهراً برخی اشخاص و مشخصاً یک تشکل، خط و نشانهای خطرناکی برای احمدرضا درویش و خانوادهاش کشیدهاند و تهدیدهایی داشتهاند که در صورت اکران فیلم «رستاخیز» به همان شکل که در جشنواره به نمایش درآمد، دست به حرکت خطرناکی میزنند که واقعاً تهدید مذکور نسبتی به دغدغههای دینی ندارد. شنیدهها حکایت از آن دارد که برای چنین مسئله نه چندان پیچیدهای تهدید به اسیدپاشی به خانواده این کارگردان برجسته سینما مطرح شده که نشان میدهد برخی از مخالفان با اکران رستاخیز دغدغه دینی ندرند و یا نگاه افراطی به این مسائل دارند. در این رابطه درویش برای کاهش نگرانیاش، اقدامات تامینی نیز انجام داده اما ظاهراً همچنان بر نظر پیشینش مصر است.
باید دید در نهایت این کارگردان حاضر خواهد شد فیلمش با اصلاحات اکران شود یا میلیونها دلار اعتباری که صرف تولید این فیلم شده و حداقل در ظاهر امر توسط بخش خصوصی تامین شده، بر باد خواهد رفت؟ «رستاخیز» که طی 250 جلسه فیلمبرداری در چندین لوکشین در ایران فیلمبرداری شده توسط «طریق انور» تدوینگر معروف و نامزد دریافت اسکار (برای فیلم سینمایی سخنرانی پادشاه) در لندن انجام شده است. موسیقی فیلم توسط «استیفن واربک» Stephen Warbeck آهنگساز برجسته و برنده اسکار برای موسیقی فیلم «شکسپیر عاشق» صورت گرفته و همه مراحل فنی این فیلم در استودیو «مولینر» لندن انجام گرفته است.
به گزارش «تابناک»، «رستاخیز» ساخته بسیار گرانقمیت احمدرضا درویش درباره واقعه عاشورا که حاضران در چند دوره اخیر جشنواره بین المللی فیلم فجر چشم انتظارش بودند، بالاخره در جشنواره سی و دوم فیلم فجر رونمایی شد؛ رویدادی که برای کارگردانش یک زمان طلایی برای سنجش واکنشها نسبت به حرکت تازهای که در این فیلم 170 دقیقهای رقم خورده بود، نیز محسوب میشد.
در این فیلم علاوه بر نمایش چهره حضرت عباس (ع) در ده ها سکانس، چهره حضرت علی اکبر، حضرت علی اصغر و حضرت قاسم و یاران امام حسین (ع) یک به یک نشان داده می شود و در سکانسی، شاهد سخن گفتن حضرت زینب (س) هستیم که دوربین از پشت بازیگر این نقش، فیلمبرداری می کند؛ امری که تهیه کننده اعلام کرد اعتقادی به عدم نمایش چهره ایشان و یا نورانی کردن نداشته اند.
![376996_868.jpg](/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fcdn.tabnak.ir%2Ffiles%2Ffa%2Fnews%2F1393%2F3%2F3%2F376996_868.jpg&hash=273264b376f6d1d15121db30f2d7e976)
پس از نمایش چهره حضرت عباس (ع) و فرزندان امام حسین (ع) و امام حسن (ع)، استفتای آیات وحید خراسانی، مکارم و نوری همدانی به میان آمد که برخی آیات بر نمایش ندادن چهرهها تأکید کردند و همزمان برخی مداحان نیز نسبت به نمایش این فیلم به شدت هشدار دادند و عملاً فضا آنچنان سنگین شد که وزیر فرهنگ و ارشاد رسماً اعلام کند که نمایش عمومی «رستاخیز» منوط به اعمال اصلاحات است و اصلاحات نیز طبیعتاً نورانی کردن چهره حضرت عباس و فرزندان امام حسین (ع) و امام حسین (ع) است؛ موضوعی که امروز دوباره مورد تاکید جنتی قرار گرفته است.
این در حالی است که احمدرضا درویش تاکید دارد که نورانی کردن چهرهها مانع از انتقال حس بازیگران در سکانسهای کلیدی فیلم و به طور خاص سکانسهای روز عاشورا میشود و به خصوص برای تماشاچی غیرایرانی، این نوع اصلاح فیلم، گیرایی و اثرگذاری فیلم را به شدت کاهش خواهد داد و از این منظر تا به حال زیر بار اعمال این اصلاحات نرفته و ترجیح داده تا زمانی که فضا تغییر کند، از طرق مختلف به رایزنی با علما بپردازد و از اعمال اصلاحات پرهیز کند.
بر اساس پیگیریهای «تابناک»، در خصوص این فیلم تاریخی، مذهبی و حماسی که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت میکندو هزینهای چند ده میلیارد تومانی را داشته، نشستی در وزارت فرهنگ و ارشاد با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد، رئیس سازمان سینمایی و همچنین احمدرضا درویش کارگردان این فیلم برگزار شد و طرفین به تبادل نظر پرداختهاند و برای حفظ آرامش جامعه، فیلم با اصلاحات مورد اشاره اکران شود اما در نهایت درویش نورانی کردن چهره حضرت عباس و فرزندان حسنین (ع) را نپذیرفته و بر نمایش فیلم به همین شکل تاکید کرده است.
این در حالی است که ظاهراً برخی اشخاص و مشخصاً یک تشکل، خط و نشانهای خطرناکی برای احمدرضا درویش و خانوادهاش کشیدهاند و تهدیدهایی داشتهاند که در صورت اکران فیلم «رستاخیز» به همان شکل که در جشنواره به نمایش درآمد، دست به حرکت خطرناکی میزنند که واقعاً تهدید مذکور نسبتی به دغدغههای دینی ندارد. شنیدهها حکایت از آن دارد که برای چنین مسئله نه چندان پیچیدهای تهدید به اسیدپاشی به خانواده این کارگردان برجسته سینما مطرح شده که نشان میدهد برخی از مخالفان با اکران رستاخیز دغدغه دینی ندرند و یا نگاه افراطی به این مسائل دارند. در این رابطه درویش برای کاهش نگرانیاش، اقدامات تامینی نیز انجام داده اما ظاهراً همچنان بر نظر پیشینش مصر است.
باید دید در نهایت این کارگردان حاضر خواهد شد فیلمش با اصلاحات اکران شود یا میلیونها دلار اعتباری که صرف تولید این فیلم شده و حداقل در ظاهر امر توسط بخش خصوصی تامین شده، بر باد خواهد رفت؟ «رستاخیز» که طی 250 جلسه فیلمبرداری در چندین لوکشین در ایران فیلمبرداری شده توسط «طریق انور» تدوینگر معروف و نامزد دریافت اسکار (برای فیلم سینمایی سخنرانی پادشاه) در لندن انجام شده است. موسیقی فیلم توسط «استیفن واربک» Stephen Warbeck آهنگساز برجسته و برنده اسکار برای موسیقی فیلم «شکسپیر عاشق» صورت گرفته و همه مراحل فنی این فیلم در استودیو «مولینر» لندن انجام گرفته است.