خرید ۱۹ میلیارد دلاری واتس اپ توسط شرکت فیسبوک موضوع پر سروصدای این روزها است. زاکر برگ که چند روز پیش در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد : بعد از یک خرید بزرگ ، فعلا وقت استراحت است . این خبر نشان دهنده ی رضایت فیسبوک از خرید شبکه ی ارتباطی واتس اپ میباشد .
مطلب های مرتبط به موضوع بحث :
- گوگل همچنان در رقابت فیسبوک برای خرید WhatsApp
- فیسبوک سهام شرکت whatsapp را خرید
اینکه چطور یک استارت آپ زیر صد نفری کمتر از چهارسال بعداز آغاز به چنین موفقیت بزرگی برسد احتمالا موضوع اصلی بسیاری از سخنرانیها و ایده پردازیهای تجاری شرکتهای تکنولوژی در آینده خواهد بود. امروزه در جهان به شرکتهای استارت آپی که قصد ورود به بازار را دارند گفته میشود که مدل درآمدزایی خود را مشخص کنند، اما WhatsApp مسیری خلاف جهت سایر شرکتها در پیش گرفت و مدل تجاری این شرکت تکیه نکردن به آگهی و در عین حال تقویت جنبههای فنی و کاربردی اپلیکیشن بود. مسیری دشوار (و البته خلاف جهت آب) که حالا با توجه به زمان بسیار کوتاه تا موفقیت به نظر میآید بهترین مسیر برای دستیابی به موفقیت بوده است. احتمالا بسیاری که برنامه ی واتساپ را روی گوشی خود دارند، میپرسند چرا شرکت فیسبوک برای چنین برنامه سبک و ساده ای که معمولی به نظر میرسد ۱۹ میلیون دلار پرداخته است؟ مروری بر این موفقیت احتمالا میتواند یک BestPractic (الگوی موفقیت یک شرکت) در صنعت آی تی جهان باشد.
واتس اپ و ۴۵۰ میلیون کاربر
واتس اپ در اصل یک مسنجر یا پیام رسان اینترنتی است که در سال ۲۰۰۹ و تنها هفت ماه پس از راه اندازی فروشگاه نرم افزاری اپل پا به عرصه گذاشت.
امروزه این اپلیکیشن ۴۵۰ میلیون کاربر فعال دارد که میتوان گفت این شرکت سریعترین رشد را در تاریخ داشته است. تنها ۹ ماه قبل واتس اپ اعلام کرده بود که تعداد کاربران فعال آن حدود ۲۰۰ میلیون نفر است که در همان زمان بیشتر از تعداد کاربران توییتر بود. روزانه بیش از یک میلیون نفر این اپلیکیشن چت یا پیام رسان را روی گوشی خود نصب میکنند. میزان رشد نصب روزانه این برنامه روی گوشیها ودستگاههای همراه رشد ۷۲ درصدی داشته درحالی که استاندارد رشد در این صنعت (پیامرسانهای اینترنتی) بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است.
محبوبیت چگونه به دست میآید؟
همه شرکتهای استارتآپ یا کسب و کارهای کوچک و بزرگ به دنبال محبوبیت بین کاربرانشان هستند، اما چرا ناگهان از بین این همه برنامه مسنجر اینترنتی (از اسکایپ و فیسبوک مسنجر، ای کلاد اپل، وایبر، تانگو، ویچت و…) واتس اپ به چنین موفقیتی میرسد. بنیانگذاران این شرکت یعنی جان کوم و برایان اکتون روی سادگی، امنیت و سریع بودن آن سرمایه گذاری کردند. در واقع سادگی و کارآیی مهمترین فاکتورهای متمایزکننده این محصول به شمار میرود.
واتس اپ امروز فقط ۳۲ مهندس و برنامه نویس کامپیوتری دارد. در واقع به ازای هر ۱۴ میلیون کاربر فعال فقط یک مهندس در این شرکت وجود دارد. چیزی که در این صنعت بیسابقه است. تیم پشتیبانی واتس اپ هم خیلی کمتر از این مقدار است. این گروه حالا۵۰ میلیارد پیغام را روزانه از طریق هفت پلتفرم هدایت میکند. میزان سرپا بودن سرویس در این محصول ۹۹.۹ درصد است و این چنین است که اعتماد کاربران را به خود جلب کرده است.
مدل تجاری: نه به آگهی!
امروزه بسیاری از بنیان گذاران شرکتهای استارتآپ در هنگام جذب سرمایه گذار یک چیز را تکرار میکنند: با افزایش تعداد کاربران و گرفتن آگهی میتوانیم به درآمدزایی برسیم.
واتس اپ، اما اساسا خود را از همان آغاز از آگهی مبرا کرد. در داخل این اپلیکیشن یک متن موجود است با این عنوان که «چرا ما آگهی نمیفروشیم؟» در این مطلب به تفصیل در مذمت دنیای پر از آگهی حرف زده شده و در عین حال به کاربران اطمینان داده شده که واتس اپ علاقهای هم به فروش اطلاعات کاربران خود ندارد. بنیانگذاران این شرکت در این مطلب تاکید کرده اند که تمام تلاش آنها بهبود عملکرد این اپلیکیشن است، اما در عین حال صحبتی از نحوه درآمد خود نکرده اند.
حالا که قیمت فروش این اپلیکیشن به شرکت فیسبوک مشخص و اعلام شده میتوان فهمید که مدیران این شرکت روی چه درآمدی حساب کرده بودند. وقتی واتس اپ در سال ۲۰۱۱ مهمترین سرمایه گذاری خودش را از شرکت Sequoia دریافت کرد، دهها رقیب در این عرصه وجود داشتند. (تنها در کشور بوتسوانا ۱۶ اپلیکیشن پیامرسان اجتماعی مانند واتساپ فعالیت میکنند). مدیران واتس اپ در تمام مسیر رشد خود و حتی در مسیر فروش به شرکت فیسبوک اصل بدون آگهی بودن سرویس را مد نظر قرار دادند و خریدار را هم وادار به موافقت با اصول خود کردند.
شاید باورنکردنی باشد که شرکتی که امروزه ۱۹ میلیارد دلار بابت آن پول جابه جا میشود حتی یک دلار هم خرج مارکتینگ (بازاریابی) نکرده است. برخلاف بسیاری از شرکتهای رقیبش این شرکت هیچ متخصص روابط عمومی یا بازاریابی استخدام نکرده است. همه آنچه باعث رشد واتس اپ شده، مشتریان خوشحالی بوده اند که با اشتیاق این سرویس را به دوستانشان معرفی کرده اند. تفاوتها قیمتها را هم تغییر میدهد. شاید از همین روست که نزدیکترین رقیبش وایبر را یک شرکت ژاپنی به اسم راکوتن با ۹۰۰ میلیون دلار میخرد و واتساپ با بیش از ۲۰ برابر قیمت به شرکت فیسبوک فروخته میشود.
و راه پیشرو؟
اما حالا و پس از خرید توسط شرکت بزرگ فیسبوک مسیر رشد واتس اپ چگونه خواهد بود؟
مارک زوکربرگ مشخصا از تعبیر دست و دستکش برای ادامه کار دو شرکت با هم استفاده کرده چیزی شبیه به کاری که شرکت فیسبوک با اینستاگرام هم انجام داد. اینستاگرام که شرکت فیسبوک برای آن یک میلیارد دلار پرداخت در هنگام فروش به شرکت فیسبوک تلاش کرد که استقلال این اپلیکیشن و شبکه اجتماعی محبوب اشتراک عکس را با شرکت خریدار – فیسبوک – حفظ کند. در واقع این نگرانی وجود داشت که مسئولان فیسبوک این شرکت را به بخشی از سرویس شبکه اجتماعی فیسبوک تبدیل کند، اما حالا به نظر میرسد که استقلال اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی مستقل حفظ شده است. این استراتژی دقیقا برخلاف استراتژی خریدهای گوگل است.
شرکت محبوب گوگل بعد از خرید یک شرکت آن را به زیرمجموعهای از شرکت خود تبدیل میکند و در واقع سیستم یکپارچه ای را به کاربرانش ارائه میکند که با خرید یک شرکت، بزرگ و بزرگ تر میشود. نیم نگاهی به نوع جذب یوتیوب یا سیستم عامل آندروید (شرکتهایی که پیشتر توسط گوگل خریداری شدند) نشان میدهد که گوگل مدل یکپارچهای برای جذب شرکتها در نظر دارد درحالی که فیسبوک راه متفاوتی را در این زمینه در پیش رو دارد. شاید همین روش متفاوت باعث پیروزی فیسبوک در معامله خرید واتساپ شده ( جزئیات مزایده و رقیب شدن فیسروک و گول برای خرید واتس اپ را اینجا بخوانید ) ، شایعاتی در بازار وجود دارد که گوگل قیمتی بالاتر از این هم به واتساپ پیشنهاد داده بود.
بر اساس معامله انجام شده جان کوم یکی از بنیانگذاران واتساپ حالا به عنوان عضو هیاتمدیره به فیسبوک میپیوندد، درست چیزی شبیه روشی که فیسبوک با کوین سیستروم بنیانگذار اینستاگرام انجام داد. فیسبوک که حالا روزهای بهتری را در بازار سهام میگذراند با داشتن بازوهای قدرتمندی چون اینستاگرام و واتساپ به روزهای پیش رو چشم دارد. او در جنگ تصاحب مسنجرها هر چند در خرید SnapChat ناموفق بود، اما حالا با دستی پر منتظر روزهای بهتر است .
به نظر شما فیسبوک این روند خرید را تا چه موقع ادامه میدهد ؟ آیا این سرمایه گذاری هارا بر روی شبکه اجتماعی خود کند ، پیشرفتی بهتر دارد یا ضعیف تر ؟
باز نشر با تغییرات : آی مگ
مطلب های مرتبط به موضوع بحث :
- گوگل همچنان در رقابت فیسبوک برای خرید WhatsApp
- فیسبوک سهام شرکت whatsapp را خرید
اینکه چطور یک استارت آپ زیر صد نفری کمتر از چهارسال بعداز آغاز به چنین موفقیت بزرگی برسد احتمالا موضوع اصلی بسیاری از سخنرانیها و ایده پردازیهای تجاری شرکتهای تکنولوژی در آینده خواهد بود. امروزه در جهان به شرکتهای استارت آپی که قصد ورود به بازار را دارند گفته میشود که مدل درآمدزایی خود را مشخص کنند، اما WhatsApp مسیری خلاف جهت سایر شرکتها در پیش گرفت و مدل تجاری این شرکت تکیه نکردن به آگهی و در عین حال تقویت جنبههای فنی و کاربردی اپلیکیشن بود. مسیری دشوار (و البته خلاف جهت آب) که حالا با توجه به زمان بسیار کوتاه تا موفقیت به نظر میآید بهترین مسیر برای دستیابی به موفقیت بوده است. احتمالا بسیاری که برنامه ی واتساپ را روی گوشی خود دارند، میپرسند چرا شرکت فیسبوک برای چنین برنامه سبک و ساده ای که معمولی به نظر میرسد ۱۹ میلیون دلار پرداخته است؟ مروری بر این موفقیت احتمالا میتواند یک BestPractic (الگوی موفقیت یک شرکت) در صنعت آی تی جهان باشد.

واتس اپ و ۴۵۰ میلیون کاربر
واتس اپ در اصل یک مسنجر یا پیام رسان اینترنتی است که در سال ۲۰۰۹ و تنها هفت ماه پس از راه اندازی فروشگاه نرم افزاری اپل پا به عرصه گذاشت.
امروزه این اپلیکیشن ۴۵۰ میلیون کاربر فعال دارد که میتوان گفت این شرکت سریعترین رشد را در تاریخ داشته است. تنها ۹ ماه قبل واتس اپ اعلام کرده بود که تعداد کاربران فعال آن حدود ۲۰۰ میلیون نفر است که در همان زمان بیشتر از تعداد کاربران توییتر بود. روزانه بیش از یک میلیون نفر این اپلیکیشن چت یا پیام رسان را روی گوشی خود نصب میکنند. میزان رشد نصب روزانه این برنامه روی گوشیها ودستگاههای همراه رشد ۷۲ درصدی داشته درحالی که استاندارد رشد در این صنعت (پیامرسانهای اینترنتی) بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است.
محبوبیت چگونه به دست میآید؟
همه شرکتهای استارتآپ یا کسب و کارهای کوچک و بزرگ به دنبال محبوبیت بین کاربرانشان هستند، اما چرا ناگهان از بین این همه برنامه مسنجر اینترنتی (از اسکایپ و فیسبوک مسنجر، ای کلاد اپل، وایبر، تانگو، ویچت و…) واتس اپ به چنین موفقیتی میرسد. بنیانگذاران این شرکت یعنی جان کوم و برایان اکتون روی سادگی، امنیت و سریع بودن آن سرمایه گذاری کردند. در واقع سادگی و کارآیی مهمترین فاکتورهای متمایزکننده این محصول به شمار میرود.
واتس اپ امروز فقط ۳۲ مهندس و برنامه نویس کامپیوتری دارد. در واقع به ازای هر ۱۴ میلیون کاربر فعال فقط یک مهندس در این شرکت وجود دارد. چیزی که در این صنعت بیسابقه است. تیم پشتیبانی واتس اپ هم خیلی کمتر از این مقدار است. این گروه حالا۵۰ میلیارد پیغام را روزانه از طریق هفت پلتفرم هدایت میکند. میزان سرپا بودن سرویس در این محصول ۹۹.۹ درصد است و این چنین است که اعتماد کاربران را به خود جلب کرده است.

مدل تجاری: نه به آگهی!
امروزه بسیاری از بنیان گذاران شرکتهای استارتآپ در هنگام جذب سرمایه گذار یک چیز را تکرار میکنند: با افزایش تعداد کاربران و گرفتن آگهی میتوانیم به درآمدزایی برسیم.
واتس اپ، اما اساسا خود را از همان آغاز از آگهی مبرا کرد. در داخل این اپلیکیشن یک متن موجود است با این عنوان که «چرا ما آگهی نمیفروشیم؟» در این مطلب به تفصیل در مذمت دنیای پر از آگهی حرف زده شده و در عین حال به کاربران اطمینان داده شده که واتس اپ علاقهای هم به فروش اطلاعات کاربران خود ندارد. بنیانگذاران این شرکت در این مطلب تاکید کرده اند که تمام تلاش آنها بهبود عملکرد این اپلیکیشن است، اما در عین حال صحبتی از نحوه درآمد خود نکرده اند.
حالا که قیمت فروش این اپلیکیشن به شرکت فیسبوک مشخص و اعلام شده میتوان فهمید که مدیران این شرکت روی چه درآمدی حساب کرده بودند. وقتی واتس اپ در سال ۲۰۱۱ مهمترین سرمایه گذاری خودش را از شرکت Sequoia دریافت کرد، دهها رقیب در این عرصه وجود داشتند. (تنها در کشور بوتسوانا ۱۶ اپلیکیشن پیامرسان اجتماعی مانند واتساپ فعالیت میکنند). مدیران واتس اپ در تمام مسیر رشد خود و حتی در مسیر فروش به شرکت فیسبوک اصل بدون آگهی بودن سرویس را مد نظر قرار دادند و خریدار را هم وادار به موافقت با اصول خود کردند.
شاید باورنکردنی باشد که شرکتی که امروزه ۱۹ میلیارد دلار بابت آن پول جابه جا میشود حتی یک دلار هم خرج مارکتینگ (بازاریابی) نکرده است. برخلاف بسیاری از شرکتهای رقیبش این شرکت هیچ متخصص روابط عمومی یا بازاریابی استخدام نکرده است. همه آنچه باعث رشد واتس اپ شده، مشتریان خوشحالی بوده اند که با اشتیاق این سرویس را به دوستانشان معرفی کرده اند. تفاوتها قیمتها را هم تغییر میدهد. شاید از همین روست که نزدیکترین رقیبش وایبر را یک شرکت ژاپنی به اسم راکوتن با ۹۰۰ میلیون دلار میخرد و واتساپ با بیش از ۲۰ برابر قیمت به شرکت فیسبوک فروخته میشود.
و راه پیشرو؟
اما حالا و پس از خرید توسط شرکت بزرگ فیسبوک مسیر رشد واتس اپ چگونه خواهد بود؟
مارک زوکربرگ مشخصا از تعبیر دست و دستکش برای ادامه کار دو شرکت با هم استفاده کرده چیزی شبیه به کاری که شرکت فیسبوک با اینستاگرام هم انجام داد. اینستاگرام که شرکت فیسبوک برای آن یک میلیارد دلار پرداخت در هنگام فروش به شرکت فیسبوک تلاش کرد که استقلال این اپلیکیشن و شبکه اجتماعی محبوب اشتراک عکس را با شرکت خریدار – فیسبوک – حفظ کند. در واقع این نگرانی وجود داشت که مسئولان فیسبوک این شرکت را به بخشی از سرویس شبکه اجتماعی فیسبوک تبدیل کند، اما حالا به نظر میرسد که استقلال اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی مستقل حفظ شده است. این استراتژی دقیقا برخلاف استراتژی خریدهای گوگل است.
شرکت محبوب گوگل بعد از خرید یک شرکت آن را به زیرمجموعهای از شرکت خود تبدیل میکند و در واقع سیستم یکپارچه ای را به کاربرانش ارائه میکند که با خرید یک شرکت، بزرگ و بزرگ تر میشود. نیم نگاهی به نوع جذب یوتیوب یا سیستم عامل آندروید (شرکتهایی که پیشتر توسط گوگل خریداری شدند) نشان میدهد که گوگل مدل یکپارچهای برای جذب شرکتها در نظر دارد درحالی که فیسبوک راه متفاوتی را در این زمینه در پیش رو دارد. شاید همین روش متفاوت باعث پیروزی فیسبوک در معامله خرید واتساپ شده ( جزئیات مزایده و رقیب شدن فیسروک و گول برای خرید واتس اپ را اینجا بخوانید ) ، شایعاتی در بازار وجود دارد که گوگل قیمتی بالاتر از این هم به واتساپ پیشنهاد داده بود.
بر اساس معامله انجام شده جان کوم یکی از بنیانگذاران واتساپ حالا به عنوان عضو هیاتمدیره به فیسبوک میپیوندد، درست چیزی شبیه روشی که فیسبوک با کوین سیستروم بنیانگذار اینستاگرام انجام داد. فیسبوک که حالا روزهای بهتری را در بازار سهام میگذراند با داشتن بازوهای قدرتمندی چون اینستاگرام و واتساپ به روزهای پیش رو چشم دارد. او در جنگ تصاحب مسنجرها هر چند در خرید SnapChat ناموفق بود، اما حالا با دستی پر منتظر روزهای بهتر است .
به نظر شما فیسبوک این روند خرید را تا چه موقع ادامه میدهد ؟ آیا این سرمایه گذاری هارا بر روی شبکه اجتماعی خود کند ، پیشرفتی بهتر دارد یا ضعیف تر ؟
باز نشر با تغییرات : آی مگ