khodroreview
Registered User
- تاریخ عضویت
- 15 ژانویه 2012
- نوشتهها
- 99
- لایکها
- 7
نوشته امین آزاد برای سایت خودرو خودرو | خانه داستان خودرو تیبا داستان عجیبی است. خودرویی که میگفتند ایرانی است اما روز تولد، اسم فرانسویاش را با املای غلط نوشتند. خودرویی که ابتدا اسمش مینیاتور بود، اما پس از اینکه این نام با املای غلط تمام بیلبوردهای شهر را پر کرد، به تیبا تغییر نام داد.
قرار بود قیمت این خودرو زیر ده میلیون تومان باشد که نشد. قرار بود با کیفیت بهتر از پراید و ریو تولید شود. اما عکاسان صنعتی پروژه مجبور شدند با روتوش، شیارهای نامتوازن روی کاپوت آن را اصلاح کنند. قرار بود آن را از سال گذشته به مشتریان تحویل دهند که ندادند و هنوز هم با تأخیر به خریداران تحویل داده میشود.
مهرداد بذرپاش مدیر عامل بسیار جوان سایپا، که برخی میگفتند در ۲۸ سالگی، با رانت سیاسی به سایپا آمده بود، طرح ساخت این ماشین را از بایگانی پروژههای نیمه کاره رها شده سایپا بیرون آورد و اجرا کرد تا با ثبت این خودرو به نام خود، پلکانی در دنیای سیاست برای خود دست و پا کند.
پس از رفتن بذرپاش از سایپا، نام خودرو با فشار این و آن به تیبا، یعنی آهو تغییر کرد. برای آن یک نشان هم در نظر گرفتند. اما حتی نشان تیبا هم مانند قطعات آن عاریهای بود و بسیار شبیه به نشان شورلت ایمپالا.
برای خواندن بقیه مقاله و عکسها به سایت خودرو مراجعه کنید
خودرو | مقالات | داستان یک مینیاتور قلابی
تولد یک خودروی ملی؟
روز ۲۳ آذر ماه۱۳۸۷ خودرویی که آن را مینیاتور مینامیدند، با عنوان اولین خودروی ملی سایپا رونمایی شد. اما آنچه ایرانی بودن این خودرو را تا حد زیادی زیر سوال برد کمک گرفتن از مشاوران ایتالیایی، آلمانی و کرهای و استفاده از قطعات خودروهای دیگر مانند پراید، ریو و تندر ۹۰ در ساخت این خودرو بود.
با این همه برخی مدیران صنعتی این خودرو را کاملا ایرانی میدانند و از آن به عنوان یکی از بزرگترین طرح های صنعتی چند سال اخیر نام بردهاند.
دکتر زارعی مدیر مرکز تحقیقات سایپا این خودرو را یک خودروی کاملا ایرانی با یک پلت فرم کاملا جدید میداند که به آن میتوان نازید. او در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان این محصول را ایرانی و کاملا جدید خواند در حالی که که موتور، گیربکس و سیستم ترمزش ارتقا یافته پراید است، اکسلش با کمی تغییر از کیا ریو گرفته شده و بخش زیادی از طراحی بدنهاش هم توسط استودیو طراحی ایتال دیزاین در کشور ایتالیا انجام شده است، میگوید: «قطعات این خودرو ممکن است از خودروهای دیگر (کری اوور) گرفته شده باشد اما با تغییراتی که مهندسان سایپا برای هماهنگ کردن و تغییر دادن این مجموعهها به هم دادهاند یک پلت فرم جدید شکل گرفته است. پلت فرمی که متعلق به شرکت سایپا است و در سالهای آینده خودروهای دیگری نیز بر روی این پلت فرم طراحی خواهد شد.»
او درباره طراحی این خودرو هم میگوید: «کار بر روی این خودرو ابتدا در حدود سال ۷۵ با نام اس ۸۱ توسط یک تیم در سایپا بر روی پایه پراید آغاز شد. سپس طراحی توسط یک تیم ایتالیایی تکمیل شد. اما این پروژه در سال ۸۳ کنار گذاشته شد و مهندسان سایپا این طرح جدید را از حدود دو سال قبل دوباره آغاز کردند و در طراحی بخش هایی از آن خودرویی که توسط تیم ایتالیایی انجام گرفته بود به خصوص قسمت عقب آن تغییراتی را دادند.»
علی رضا محمدزاده کارشناس طراحی خودرو معتقد است طراحی این خودرو بی شباهت به بسیاری از خودروهای چینی نیست و میگوید « تیم ایتالیایی قسمت جلو خودرو را بسیار خوب طراحی کرده اما قسمت عقب چندان چنگی به دل نمی زند. در قسمت تزئینات داخلی نیز به راحتی می توان ردپای تندر ۹۰ و پراید و ریو را دید. گویی طراحان، قسمتهای مختلف این چند خودرو را با هم مخلوط کرده اند.»
او البته معتقد است ردپای طراحان خارجی را میتوان در بیشتر نقاط خودرو دید.
برای خواندن بقیه مقاله و عکسها به سایت خودرو مراجعه کنید
خودرو | مقالات | داستان یک مینیاتور قلابی
قرار بود قیمت این خودرو زیر ده میلیون تومان باشد که نشد. قرار بود با کیفیت بهتر از پراید و ریو تولید شود. اما عکاسان صنعتی پروژه مجبور شدند با روتوش، شیارهای نامتوازن روی کاپوت آن را اصلاح کنند. قرار بود آن را از سال گذشته به مشتریان تحویل دهند که ندادند و هنوز هم با تأخیر به خریداران تحویل داده میشود.
مهرداد بذرپاش مدیر عامل بسیار جوان سایپا، که برخی میگفتند در ۲۸ سالگی، با رانت سیاسی به سایپا آمده بود، طرح ساخت این ماشین را از بایگانی پروژههای نیمه کاره رها شده سایپا بیرون آورد و اجرا کرد تا با ثبت این خودرو به نام خود، پلکانی در دنیای سیاست برای خود دست و پا کند.
پس از رفتن بذرپاش از سایپا، نام خودرو با فشار این و آن به تیبا، یعنی آهو تغییر کرد. برای آن یک نشان هم در نظر گرفتند. اما حتی نشان تیبا هم مانند قطعات آن عاریهای بود و بسیار شبیه به نشان شورلت ایمپالا.
برای خواندن بقیه مقاله و عکسها به سایت خودرو مراجعه کنید
خودرو | مقالات | داستان یک مینیاتور قلابی
تولد یک خودروی ملی؟
روز ۲۳ آذر ماه۱۳۸۷ خودرویی که آن را مینیاتور مینامیدند، با عنوان اولین خودروی ملی سایپا رونمایی شد. اما آنچه ایرانی بودن این خودرو را تا حد زیادی زیر سوال برد کمک گرفتن از مشاوران ایتالیایی، آلمانی و کرهای و استفاده از قطعات خودروهای دیگر مانند پراید، ریو و تندر ۹۰ در ساخت این خودرو بود.
با این همه برخی مدیران صنعتی این خودرو را کاملا ایرانی میدانند و از آن به عنوان یکی از بزرگترین طرح های صنعتی چند سال اخیر نام بردهاند.
دکتر زارعی مدیر مرکز تحقیقات سایپا این خودرو را یک خودروی کاملا ایرانی با یک پلت فرم کاملا جدید میداند که به آن میتوان نازید. او در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان این محصول را ایرانی و کاملا جدید خواند در حالی که که موتور، گیربکس و سیستم ترمزش ارتقا یافته پراید است، اکسلش با کمی تغییر از کیا ریو گرفته شده و بخش زیادی از طراحی بدنهاش هم توسط استودیو طراحی ایتال دیزاین در کشور ایتالیا انجام شده است، میگوید: «قطعات این خودرو ممکن است از خودروهای دیگر (کری اوور) گرفته شده باشد اما با تغییراتی که مهندسان سایپا برای هماهنگ کردن و تغییر دادن این مجموعهها به هم دادهاند یک پلت فرم جدید شکل گرفته است. پلت فرمی که متعلق به شرکت سایپا است و در سالهای آینده خودروهای دیگری نیز بر روی این پلت فرم طراحی خواهد شد.»
او درباره طراحی این خودرو هم میگوید: «کار بر روی این خودرو ابتدا در حدود سال ۷۵ با نام اس ۸۱ توسط یک تیم در سایپا بر روی پایه پراید آغاز شد. سپس طراحی توسط یک تیم ایتالیایی تکمیل شد. اما این پروژه در سال ۸۳ کنار گذاشته شد و مهندسان سایپا این طرح جدید را از حدود دو سال قبل دوباره آغاز کردند و در طراحی بخش هایی از آن خودرویی که توسط تیم ایتالیایی انجام گرفته بود به خصوص قسمت عقب آن تغییراتی را دادند.»
علی رضا محمدزاده کارشناس طراحی خودرو معتقد است طراحی این خودرو بی شباهت به بسیاری از خودروهای چینی نیست و میگوید « تیم ایتالیایی قسمت جلو خودرو را بسیار خوب طراحی کرده اما قسمت عقب چندان چنگی به دل نمی زند. در قسمت تزئینات داخلی نیز به راحتی می توان ردپای تندر ۹۰ و پراید و ریو را دید. گویی طراحان، قسمتهای مختلف این چند خودرو را با هم مخلوط کرده اند.»
او البته معتقد است ردپای طراحان خارجی را میتوان در بیشتر نقاط خودرو دید.
برای خواندن بقیه مقاله و عکسها به سایت خودرو مراجعه کنید
خودرو | مقالات | داستان یک مینیاتور قلابی