Mark Kern که قبلا طراح بازی World of Warcraft بود و الان به شرکت Red 5 پیوسته, خودش را برای مراسم خاکسپاری کنسول ها آماده می کند. او می گوید:"میلیاردها دلار پول و سرمایه صرف می شود تا یک کنسول ساخته شود و بعد از اون شما مجبورید 5 تا 7 سال اونو حمایت کنید تا بتونید پولتونو برگردونید و من فکر میکنم که این روش دیگه شکست خورده باشه. به نظر من سازندگان کنسولها باید روی چیزهای بزرگتری شرط بندی کنند نه در حال حاضر که نوآوری داره از بین میره و باعث میشه که گیمرها خسته بشن و برن.""تغییرات باید همراه با نوآوری شکل بگیره و من باور دارم که کنسول ها مُرده اند. من دو نشانه برای این موضوع دارم: یکی اینکه بازیها به سرعت به دو دسته ی بازی های AAA و همچنین سایر بازی, تقسیم می شوند و دوم اینکه ما شاهد اخراج کارکنان شرکتهای بازیسازی پس از شکست در فروش بازیهایشان هستیم که خیلی ناراحت کننده هست."البته Kern تصور نمیکند که ناشران بزرگ به این زودی ها به طرز تفکر او روی بیاورند:"اگه حتی مدیران این شرکتهای بزرگ این موضوع را فهمیده باشن, تغییر جهت سریع از آن روش قدیمی, برایشان خیلی سخت هست. در واقع آنها در ریسک سختی قرار دارند که توسط شرکتهایی مانند Apple و Google و Facebook مغلوب شوند. به بازیهای indie و به بازی League of Legends از شرکت Riot Games نگاه کنید. آنها حتی از World of Warcraft هم بیشتر گیمر دارند و این احمقانه ست در حالی که هیچ ناشری ندارن! واقعا کی به ناشر احتیاج داره؟ من که ندارم. در حال حاضر ناشران برای من اهمیت ناچیزی دارند."Kern همچنین علاقه ای برای آوردن بازی MMO و رایگانش یعنی Firefall به کنسولها, ندارد:"چرا من باید این کار را بکنم ؟ وقتی میبینم صاحبان کنسولها نمی دانند که چگونه بازیهای free-to-play را در روش فعلیشون قرار بدهند. حتی اون ها نمی دونند که چگونه از این گونه بازیهای برای به دست آوردن سرمایه, استفاده کنند. هیچ انگیزه ای برای من برای رفتن به سمت کنسول ها وجود نداره. در حال حاضر من بیشتر تمایل دارم که برم سمت Mac OS یا حتی iOS."بازی Firefall در حال حاضر در پایان انتشار بتای خود به سر می برد.
منبع