برگزیده های پرشین تولز

راهکارهای افزایش فروش تلفنی

4058423

Registered User
تاریخ عضویت
30 آگوست 2011
نوشته‌ها
2,980
لایک‌ها
1,875
محل سکونت
ایران !
برای موضوع کاری دنبال مطلبی با عنوان راهکارهای افزایش فروش تلفنی بودم که متاسفانه مطلب مفیدی رو نتونستم به دست بیارم ، به همین خاطر دست به کار شدم و با اطلاعات و تجربیاتی که داشتم مطالب زیر رو براتون آماده کردم که تقدیم حضورتون میشه. امیدوارم نکات رو با دقت مرور کنید و همه اون هارو توی کسب و کار خودتون پیاده سازی کنید تا در کوتاه مدت نتیجه اون رو ببینید.

نکاتی مهم برای کارشناسان فروش تلفنی


1 – اطلاعات کامل و قدرت تصمیم گیری
داشتن اطلاعات کامل از محصول و محتوای ارائه شده به کاربر ضروری ترین اصل معرفی و فروش یک محصول است ، اینکه کاربر از شما سوالی در خصوص قیمت و یا محتوای ارائه شده در محصول داشته باشد و شما درخواست انتظار از کاربر برای پیدا کردن پاسخ را داشته باشید یعنی قدرت تصمیم گیری و اطلاعات کافی در رابطه با محصولی که در حال معرفی و فروش آن هستید را ندارید ! یادمان باشد که مذاکره با فردی که هیچ اختیار و اطلاعاتی ندارد ! مذاکره با هیچ کس است !



2 – تشکر از مشتری
همه افراد علاقمند به تحسین شدن هستند . متاسفانه بسیاری از فروشندگان که حتی بسیار مودب و عالی هم هستند تشکر از مشتری را فراموش میکنند ! نباید فراموش کنیم که فروشنده حرفه ای ، خرید را وظیفه تماس گیرنده نمی داند ! پس در ابتدا و پایان تماس با کاربر می توانید از ایشان تشکر و قدردانی کنید که مجموعه ما را برای رسیدن به هدف خود انتخاب کرده اند. این کار را حتما با بیان یک جمله مودبانه انجام دهید.

( نکته : فراموش نکنید که ابتدا کاربر باید تماس را قطع کند نه کارشناس فروش تلفنی یا پشتیبان تلفنی ! )



3 – گمراه کردن تماس گیرنده
به هیچ عنوان برای فرار از ارائه اطلاعات به کاربر ، ایشان را به سایت و .. ارجاع ندهید! اگر موضوعی در مجموعه وظایف شما نیست و یا آن را نمی دانید شفاف به کاربر بگوید که برای دریافت پاسخ پرسش خود میتوانند به واحد دیگری ( واحد مربوطه ) مراجعه نماید. ارجاع بی مورد کاربر به وب سایت باعث ایجاد ذهنیت منفی از مجموعه شما برای تماس گیرنده می شود.



4 – فقط بگو چرا ؟!
این سوالی صادقانه است که می تواند مشتری را خلع سلاح کند ! حتی اگر 9 مرتبه از 10 مرتبه به شما جواب دهد ( هیچ چیز ) در این صورت باز هم شما شانس خوبی برای فروش دارید ! چرا که مشتری جواب صادقانه ای خواهد داد و توضیح خواهد داد که چرا نمی تواند خرید کند ! و این یعنی فرصتی برای پیدا کردن راه حل برای فروش محصول مجموعه شما.



5 – با مشتری خودمانی نشوید
مشتری از فروشنده ای که خیلی سریع ابراز دوستی می کند ناخشنود می شود ، حتی اگر به روی شما نیاورد ! فراموش نکنیم که تماس گیرنده به دنبال دوست شدن با شما نیست ! بلکه به دنبال دریافت بهترین مشاوره و بهترین خدمات از شماست که باید همراه با احترام باشد. استفاده از کلمات مودبانه تاثیر بسیار شگفت انگیزی در فروش شما خواهد داشت ، پس برای افزایش آمار خود کافیست کلمات محلی ! و غیر رسمی را جایگزین کلمات مودبانه و رسمی کنید. البته همه ما میدانید که استثنا همیشه هست پس در موارد خاص گاهی با مشتری خودمانی شدن چاره کار است! ( تاکید میکنم فقط در مواقع خاص )

نکته : سعی کنید همراه ویژگی های ذکر شده در مورد شماره 5 شوخ طبع هم باشید. ( اما ادب را فراموش نکنید و با مشتری خودمانی نشوید ) وقتی می‌خندید، احساس خوبی دارید. وقتی حس خوبی دارید، لبخند می‌زنید. خوش‌خُلق بودن، موجب جلب توجه‌ِ دیگران می‌شود و تأثیر کلام شما را در مخاطب، افزایش می‌دهد. همواره به یاد داشته باشید یک روش قدرتمند برای جلب توجه و متقاعدکردن مخاطبان، شوخ‌طبعی است.



6 – سلاح شما در فروش تلفنی
قدرتمند ترین سلاح شما در مکالمه تلفنی و فروش تلفنی صدای شماست ! پس از سلاح خود درست استفاده کنید ! اگر تن صدای خوبی دارید که برگ برنده با شماست ، اما اگر حس میکنید که تن صدای مناسبی ندارید با اعتماد به نفس و لطیف صحبت کنید! این کار باعث ایجاد جذابیت برای مخاطب می شود. سعی کنید یک آینده روی میز داشته باشید و گاهی به آن نگاه کنید و لبخند بزنید ، حالت چهره شما در صدایتان منعکس می شود. توجه داشته باشید که صدای هر فرد منحصر به خود او است. نشانه‌هایی از حالات روحی در آهنگ صدا و جان کلام‌ نهفته و مانند ظاهر، گویای شخصیت فرد است، مثلا عزت‌نفس پایین با ایجاد تردید در صدا، خود را نشان می‌دهد. فرد خجالتی صدای آرامی دارد، حال آنکه تسلط بر آهنگ صدا و شفافیت کلام از نشانه‌های افراد با اعتماد‌به‌نفس است.



7 – مراقب کلام و عبارات مورد استفاده خود باشید
در حذف کلمات کلیشه ای و عباراتی که تکیه کلام شما هستند ولی خیلی پسندیده نیستند تلاش کنید. فراموش نکنیم که در فرایند فروش خانم ها از اصطلاحات مردانه نباید استفاده کنند. هدف از بازاریابی و فروش محصول به صورت تلفنی گرفتن وقت از مخاطب برای ملاقات حضوری نیست ! به همین دلیل از ارائه اطلاعات غیر ضروری و خسته کننده اجتناب کنید. فراموش نکنید که گاهی اوقات حرفی را بدون هیچ منظوری می گوییم، اما طرف مقابل اشتباه برداشت می کند. منظور ما یک چیز است، اما طرز بیان یا آهنگ کلام ما به گونه ای است که چیز دیگری را به طرف مقابل منتقل می کند. و این یعنی شروع سوتفاوهم و در نتیجه شکست مذاکره! و در نهایت نکته مهم : در برخورد با مشتری هرگز فرد مقابل را طوری خطاب نکنید که احساس تهدید یا تحقیر کند و حالت دفاعی خود بگیرد.



8 – کیفیت کار خود را بررسی کنید
صدای خود را ضبط کنید و به آن ها گوش دهید ! این کار عیوب مکالمه ها را برای شما نمایان میکند.



9 – گاهی ایستاده صحبت کنید
در مذاکرات تلفنی مهم ایستاده صحبت کنید چرا که در این صورت آدرنالین بیشتری از مغز ترشح می شود و تسلط شما را بالا می برد. همچنین ایستادن در هنگام صحبت، تمرکز مغز را افزایش داده و تسلط و اعتمادبه‌نفس شما را بالا می‌برد.



10 – مثل یک حرفه ای سلام و احوال پرسی کنید
با یک سلام خشک و خالی، یک نفس بدون اینکه به طرف مقابل اجازه ی صحبت بدهید، وارد بحث ارائه ی تلفنی خود نشوید. نحوه ی سلام کردن شما بر رسمیت بخشیدن به کارتان تاثیر می گذارد. به جای اینکه مثل بقیه تنها به گفتن سلام اکتفا کنید، در ابتدای مکالمه، با اشاره به نام فرد مقابل، خود را متفاوت و حرفه ای نشان بدهید. برای مثال بگویید ( صبح بخیر، آقای هاشمی یا عصر بخیر، خانم یزدی )



11 – آیا با افرادی که در تماس اول تمایلی به خرید ندارند مجددا تماس بگیریم؟
بله! حتماااااا! توجه داشته باشید که رفتار افراد در یک روز و در یک ساعت خاص ممکن است تحت تاثیر عوامل بسیاری از جمله ترافیک، مشکلات کاری،مشکلات خانوادگی،بیماری و … بسیار متفاوت باشد. در صورتی که در تماس تلفنی اول ،شخص تمایلی به شنیدن صحبتهای شما یا خرید محصول نشان نداد. شماره کاربر را یاداشت کرده و در یک زمان مناسب دیگر با ایشان تماس حاصل فرمایید. برای مثال اگر تماس اول شما در صبح یک روز کاری بود ، تماس دوم را به ظهر و یا بعد از ظهر روزی دیگر موکول کنید.



12 – از القاب شگفت‌انگیز استفاده کنید
در علم روان‌شناسی ثابت شده است وقتی شما به افراد القاب مثبت نسبت می‌دهید (برای مثال باهوش بودن یا آدم خوبی بودن)، آنها تلاش می‌کنند به گونه‌ای رفتار ‌کنند که توصیف‌ شده‌اند و از آنها انتظار می‌رود. بر همین اساس وقتی شما به مشتری صفت‌های خوب نسبت می‌دهید، در واقع مغز عاطفی او را درگیر می‌کنید. دقت کنید منظور من چاپلوسی و تملق نیست. یک ویژگی مثبت در تماس گیرنده ( مشتری ) پیدا و آن‌ را بیان کنید تا احساس خوبی داشته باشد و شما را دوست خود به حساب بیاورد. مثلا می‌توانید بگویید: ( شما از بهترین مشتریان ما هستید یا شما صدای زیبای دارید و … )



13 – قبل از تماس دچار استرس میشوم
برای رفع استرس راه های بسیاری وجود دارد که کاربردی ترین آن ها را در قالب تجربه شخصی خدمتتان عرض میکنم . اعداد را از 20 به پایین ( برعکس حالت طبیعی ) در ذهنتان بشمارید ! و یا اعداد بزرگ را با هم جمع و یا ضرب کنید ! این کار باعث تمرکز مغز بر روی یافتن جواب شده و استرس را از ذهنتان خارج میکند. اگر همچنان استرس داشتید کمی قدم بزنید و بعد اولین تماس خود را به صورت تستی با یکی از همکاران بخش های مختلف به اندام انجام دهید … اعتماد به نفس راه رسیدن به موفقیت برای شماست پس به خود ایمان داشته باشید. همانطور که ما به توانایی و استعداد شما ایمان داریم.



14 – اثر ارّابه‌ی موسیقی را به خاطر داشته باشید
شما دیدگاه خود را به‌گونه‌ای مطرح می‌کنید که گویی افراد زیادی با آن موافق هستند، درواقع تلاش می‌کنید مخاطب را با خود همراه کنید. این یکی از روش‌های مورد علاقه‌ی سیاستمداران است. مثلا فرض کنید یکی از اهالی سیاست در کانادا در سخنرانی خود بگوید: ( مردم کانادا می خواهند! ) اکنون باید پرسید که او از کجا می‌داند مردم کانادا چه چیزی می‌خواهند؟ حقیقت این است که وی اصلا در این زمینه اطلاعی ندارد. اما از این روش برای جلب توجه و تأثیرگذاری بر مخاطب استفاده می‌کند. وقتی مردم حس کنند که افراد دیگری نیز با آنها هم‌عقیده‌ هستند. با مقاومت کمتری سخنان شخص گوینده را قبول می‌کنند.



15 – از قدرت نوستالژی غافل نشوید
افراد از این روش استفاده می‌کنند تا تداعی‌کننده‌ی خاطرات خوش مخاطبان در زمان گذشته باشند. ایجاد حس دل‌تنگی و تداعی خاطرات و تجربه‌های خوش گذشته برای افراد مختلف به ویژه سالمندان، می‌تواند در متقاعدکردن و ترغیب مخاطبان، بسیار مثمرِثمر باشد.



16 – از پرسش‌های تأکیدی بهره بگیرید
پرسش تاکیدی یا همان استفهام انکاری یعنی در قالب یک پرسش، موضوعی را مطرح کنید، بدون آنکه به ‌دنبال پاسخ مشخصی برای پرسش باشید. در حقیقت پرسش‌های تأکیدی نیاز به پاسخ ندارند، چون پاسخ کاملا مشخص است و مخاطبان نیز با آن موافقند! مثال: کیست که به آب نیاز نداشته باشد!



17 – از سوالات منفی اجتناب کنید
فرض کنید به یک مشتری بگویید: برنامه ی آویدفا را نصب نکردید؟ و او جواب دهد: بله! حالا سوال اینجاست که منظور او از بله گفتن چیست؟ بله، شما درست می گویید. برنامه ی آویدفا را نصب نکرده ام یا بله، برنامه ی آویدفا را نصب کرده ام؟!

لطفا توجه داشته باشید ، سوالاتی که در آنها افعال منفی به کار رفته است، فرد مقابل را گیج می کند. بهتر است در جهت نحوه ی صحیح برخورد با مشتری، افعال منفی را از جملات حذف کنید و مثلا بگویید: برنامه ی آویدفا را نصب کردید؟ یا یک سوال باز بپرسید: چه نرم افزارهایی را نصب کرده اید؟ اگر ناچار به استفاده از افعال منفی هستید، سوال تان را اینگونه مطرح کنید: شما برنامه ی آویدفا را نصب نکردید، درست می گم؟ تاثیر استفاده از جملات مثبت به جای جملات منفی را می توانید به مرور در ارتباط موثر با تماس گیرنده ببینید.

خوب خسته نباشید! فعلا به انتهای مطلب رسیدیم ، قطعا همه تمرکز ما بر روی ارائه شیوه ای خلاقانه برای استفاده از تمامی ظرفیت و ویژگی های مثبت شما در کسب و کار شماست ، پس لطفا با ما همکاری لازم را داشته باشید و تجربیات و نقطه نظرات ارزشمند خود را با واحد کسب و کار وب سایت آویدفا مطرح فرمایید.
 
بالا