panasonic.ir
Registered User

ویکیپدیا میگوید که:
استراتژی محتوا به برنامهریزی، توسعه و مدیریت محتواهای نوشته شده و یا در رسانههای مختلف اشاره میکند. این عبارت از اواخر سال ۱۹۹۰ در وب رواج یافته است.
اما تعریفی که من و شاید خیلیهای دیگر داشته باشند چیزی شبیه به: ” استراتژی محتوا یک برنامه کامل و راهنما، برای محتواهایی است که باید برای رسیدن به یک هدف تجاری منتشر کنید” حال در این استراتژی، مواردی همچون برنامهریزی برای انتشار، مشخص کردن نوع محتواها و .. نیز وجود دارد. اما یادتان باشد که استراتژی محتوا میتواند به معنای:” رساندن محتوای خوب به کاربری که به آن نیاز دارد” هم هست.
اما چرا داشتن استراتژی محتوا مهم است؟
تولید محتوا بدون هدف، اکثر اوقات باعث میشود تا هدف تجاری شما محقق نشود و نوشتههایتان در هیچ قالب و سبکی جای نگیرد. در واقع این که نوشتههای شما هدفی را دنبال نکنند بیشتر باعث میشود تا اولا، ندانید که اصلا چرا محتوا تولید میکنید و ممکن است این کار را کنار بگذارید و ثانیا، بر روی برند شما تاثیر منفیای خواهد گذاشت. محتواهایی که هیچ هدفی را دنبال نمیکنند و به سوال “چرا من این محتوا را نوشتم؟” پاسخ نمیدهند، اکثرا نه در شبکههای اجتماعی منتشر میشوند و نه از طرف کاربران جدی گرفته میشوند. کاربران میخواهند محتواهایی منسجم، پیرامون یک موضوع و کاربردی ببینند؛ نه صرفا محتواهایی که یک برند خود را در آن ستایش میکند و یا در آن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد نوشته میشود.
حالا که میدانیم یک استراتژی محتوا دقیقا چه کاری را برای ما انجام میدهد، بهتر است بدانیم که چگونه میتوانیم برای خود استراتژی محتوا آماده کنیم؟
برای تولید و آماده کردن استراتژی محتوا، اولین چیزی که نیاز دارید شروع تحقیق بر روی موارد زیر است که در ادامه به اختصار توضیحشان میدهم:
- تحقیق درباره شرکت خودتان
- تحقیق درباره مشتریان و خوانندگان
- تحقیق درباره رقیبان
تحقیق در شرکت خودتان
در این مرحله از تحقیقات میبایست بدانید که شرکتتان چه ارزشهایی را دنبال میکند و اهداف اصلی شما چه چیزهایی هستند. برخی از سوالاتی که میتوانید طی تحقیق از خود بپرسید:
- شرکت شما دنبال چه چیزی است؟
- به جز پول، چرا این کسب و کار را انجام میدهید؟
- آیا محتوایی که قبلا نوشتید اهداف شما را دنبال میکند؟
هستند. پاسخ دقیق به این سوالات و نوشتن آنها میتواند شما را راحتتر به هدفتان برساند.
تحقیق درباره مشتریان
در طی این مرحله، باید بفهمید که کاربرانتان چه چیزهایی میخواهند و افراد چه مسیری را طی میکنند تا به مشتری شما تبدیل شوند. شاید بد نباشد در این مرحله بدانید که کاربران چگونه، کجا و کی از محتواهای شما استفاده میکنند؟
تحقیق درباره رقیبان
بهتر است که اینجا رقیبان را به دو دسته: رقیبان تجاری و رقیبان محتوایی تقسیم کنیم. در زمینههای مختلف، همه سایتها تجاری نیستند (حداقل به شیوه کاری شما تجاری نیستند) و صرفا به تولید محتوا میپردازند. ابتدا باید بدانید که رقیبان تجاری شما چه اهدافی را دنبال میکند و چگونه با کاربرانشان ارتباط برقرار میکنند.
در مرحله دوم باید بدانید که رقیبان محتوایی شما چه کاری انجام میدهند. شاید اطلاعاتی که به دست میآورید با اطلاعات رقیبان تجاریتان کمی متفاوت باشد و بتواند به تکمیل نتیجه تحقیقتان کمک کند.
حالا که نتایج تحقیقاتتان در دستههای بالا را مکتوب کردید، از خودتان بپرسید که:
- آیا محتواهای شما نیاز کاربرانتان را رفع میکند؟
- آیا رقیبان محتوایی و تجاری شما هم این نیاز را رفع میکنند و یا بهتر از شما عمل کردند؟ چرا بهتر از شما؟
- اگر رقیبانتان نتوانستهاند موفق بشوند، آیا شما میتوانید؟ چرا شما بهتر از آنها خواهید بود؟
- و همیشه از خود بپرسید که آیا من به هدفم میرسم؟
پس از این که یاد گرفتید کاربرانتان به چه چیزی نیاز دارند و چگونه دوست دارند که آن محتوا به دستشان برسد، بد نیست مطمئن شوید که:
- محتوایی که تولید خواهید کرد کاملا با ارزشهای کسب و کارتان گره خورده باشد
- آن محتوا باعث افزایش ارزش برند شما شود
- بین شما و رقیبانتان تمایز ایجاد کند
- باعث رسیدن شما به اهداف تجاریای که دنبال میکنید باشد
بحث استراتژی محتوا اینجا به پایان نمیرسد و شاید نوشته فوق فقط معرفی مختصری در این زمینه باشد. جالب است بدانید که متخصصینی با عنوان شغلی Content strategist وجود دارند که میتوانند به شما در انجام این برنامه ریزی کمک کنند.
در این قسمت که با نیاز های چیدمان استراتژی محتوا آشنا شدید بد نیست نگاهی بندازیم به مقاله وب سایت بازاریاب آنلاین در زمینه بازاریابی محتوا و تکنیک های برای تولید محتوا و انتشار برای علاقه مندان و مخاطبین وب سایت شما. اصلیترین و مهمترین نیاز هر وبلاگ، تولید محتوا و مطالب باکیفیت است. اما برای هر شخص وبلاگ نویسی پیش میآید بنا به دلایل مختلف، فرصت، انرژی یا حوصلهی نوشتن را برای مدتی نداشته باشد. هیچ وبلاگی بدون محتوا سرپا نخواهد ماند، اما میشود وبلاگی که موقتا محتوای جدید تولید نمیکند را با چند ترفند، زنده نگه داشت. با بازاریاب آنلاین همراه باشید تا این ترفندها را بیشتر بشناسیم.
۱- از پادکست و ویدئو استفاده کنید. تولید پادکست و ویدئو، گاهی از نوشتن مطالب هم سختتر است و اجرا و تهیهی یک پادکست یا ویدئوی حرفهای، علاوه بر انرژی بسیار، به زمان زیادی هم نیاز دارد. اما بعضی اوقات وبلاگ نویسی نیاز به تنوع دارد. بعضی وقتها شما فقط حوصلهی نوشتن ندارید؛ نه اینکه حوصلهی کار کردن نداشته باشید. در این مواقع میتوانید پادکست و ویدئو را در دستور کارتان قرار دهید. مخصوصا تولید پادکست، گاهی اوقات آنقدرها هم سخت نیست.
۲- فهرستهای بهترین و بدترین درست کنید. فهرستهای ۱۰ بهترین یا ۱۰ بدترین تهیه کنید. در هر زمینهای که وبلاگ نویسی میکنید، به جای تولید مطالب وقتگیر و انرژیبر، فهرستهای بهترین و بدترین مرتبط با وبلاگتان تهیه کنید. مثلا اگر وبلاگ شما در حوزهی تبلیغات اینترنتی فعالیت میکند، فهرست ۱۰ شرکت برتر برندینگ و تبلیغات اینترنتی ایران یا جهان را تهیه کنید. یا مثلا ۱۰ کتاب برتر حوزهی تبلیغات را فهرست کنید. اینطوری اگر هم ایدهای برای تولید مطالب نداشتهاید، به راحتی ذهنتان باز خواهد شد، و اگر حوصلهی تالیف مطالب پر و پیمان همیشگی را ندارید، با یک فهرست تیتروار، وبلاگ را بهروز نگه داشتهاید و محتوای اسپم و بیخود هم به خورد مخاطبتان ندادهاید!
۳- مطالب دیگران را به اشتراک بگذارید. یکی از راحتترین راهحلهای این فهرست همین است که مطالب دیگران را به اشتراک بگذارید. در هر زمینهای که وبلاگ نویسی میکنید، قطعا وبسایتهای مرجع یا وبلاگهای معتبر و حرفهای دیگری هم سراغ دارید. از مطالب آنها استفاده کنید و با ذکر منبع و گاهااندکی تلخیص و دستکاری، مقالههای مفید و کاربردی دیگران را به اشتراک بگذارید. اگر در وبلاگتان لینکدونی هم دارید که چه بهتر. حتما از آنجا برای لینک دادن به مطالب و مقالات دیگران استفاده کنید؛ و سعی کنید این بخش را در مکان خوبی از وبلاگتان و در معرض دید مخاطبان خود قرار دهید. اینطوری مخاطبان شما از فعالیت و حضورتان در وبلاگ آگاه خواهند شد و گرد مرگ روی وبلاگتان نخواهد نشست.
۴- مطالب قدیمی را بهروز کنید. بعضی مطالب قدیمی ارزش بهروز کردن را دارند. میتوانید آنها را بدون دخل و تصرف، صرفا با تغییر تاریخ، به صفحهی اول وبلاگتان منتقل کنید. برخی دیگر هم نیاز به تغییرات دارند که معمولا جزئی است. غلطهای املایی را هم فراموش نکنید. گروه دیگری از مطالب هم هستند که بنا به پیشرفتهای فکری و افزایش تجربهی شما، نیاز به تغییرات دارند. این دست مطالب، بهترین گزینه برای بهروز کردن هستند. مثلا مطلبی داشتهاید دربارهی «شیوههای مختلف تبلیغات هدفمند اینترنتی» و حالا پس از چند سال یا چند ماه به این نتیجه رسیدهاید که فلان مورد از موارد موجود در این مقاله، در گروه تبلیغات هدفمند نمیگنجد و آن زمان به اشتباه چنین تصور میکردهاید. چنین مطالبی را با اعتراف به اشتباهات گذشتهی خود، اصلاح کرده و مجددا بهروز کنید. مخاطبان فهیم شما، قدر توجه و دقتنظر شما را میدانند و از این کارتان برداشت مثبتی خواهند داشت.
۵- بخش درباره ما را غنیتر کنید. اگر صفحه یا بخش «درباره ما» نداشتهاید، حتما ایجاد کنید. و اگر از قبل در وبلاگتان این بخش را داشتهاید، آن را بهروز کرده و با اضافه کردن اطلاعات جدید، آن را غنیتر کنید. معمولا هر کسی که به پشت سرش نگاه میکند، به دلیل پیشرفتهای فکری و ذهنی، ایرادات بسیاری در گذشتهی خودش پیدا میکند. بخش درباره ما وبلاگ شما هم حتما پس از چند وقت به تغییرات نیاز خواهد داشت. با دقت بررسی کنید؛ خودتان متوجه خواهید شد.
۶- در ظاهر سایت تغییر ایجاد کنید. اگر خودتان تواناییهای فنی تغییر در ظاهر وبلاگتان را دارید که خیلی بهتر، اگر هم خودتان قادر به انجامش نیستید، شخصی را برای کمک استخدام کنید و تغییراتی را در ظاهر وبلاگتان ایجاد کنید. این تغییرات میتواند از جابهجا کردن باکسهای مختلف سایدبار شروع بشود و به تغییر رنگبندی وبلاگ یا نهایتا تغییر کلی قالب وبلاگ ختم بشود. اگر قالب وبلاگ به نظرتان نیاز به تغییر کلی ندارد، برای یافتن ایرادهای جزئی، بیشتر جستوجو کنید. اگر هم از سیستمهایی مثل وردپرس استفاده میکنید، میتوانید برای اضافه کردن امکانات جدید از افزونههای بیشماری که در موضوعات مختلف، به رایگان وجود دارند، بهره ببرید.
۷- پاسخ همهی کامنتها را بدهید. اگر حوصلهی تولید محتوای جدید ندارید، میتوانید پاسخ کامنتهای مخاطبانتان را بدهید. البته پاسخ دادن به کامنتها برای اوقات کمحوصلگی نیست و همیشه باید با مخاطبانتان در تعامل باشید. اما حتما دیدگاههای بسیاری وجود دارند که بدون پاسخ ماندهاند. سعی کنید همهی کامنتها را با پاسخهای مرتبط و تعاملجو پاسخ بدهید. این کار، مخاطبان وبلاگتان را مطمئن میسازد که شما فعال هستید و حواستان به نظرات و پیشنهادات آنها هست.
۸- صفحه*ی تماس با ما را کامل*تر کنید. اطلاعات صفحه*ی «تماس با ما» را دقیق*تر و کامل*تر کنید. اگر آدرسی در این صفحه گذاشته*اید، سعی کنید با استفاده از گوگل مپ، مکان خود را به نمایش بگذارید. هم**چنین می*توانید برای کامل*تر کردن این بخش، از آدرس صفحات و حساب*های خود در شبکه*های اجتماعی استفاده کنید. شماره*ی تلفن یا حساب خود در پیام*رسان*های معمول این روزها از قبیل وایبر، لاین، تلگرام و اسکایپ را نیز می*توانید قرار بدهید. آدرس ایمیل و فرم تماس با ما هم از واجبات این بخش هستند.
۹- از کلید*های درخواست اقدام بهره ببرید. کلید*های درخواست اقدام -یا دقیق*تر Call to Action- را می*توانید به انواع مختلف استفاده کنید و برای افزایش نرخ تعامل و فعالیت کاربران از آن*ها بهره ببرید. می*توانید در انتها یا ابتدای مطالب وبلاگ، کلید*های اشتراک*گذاری در شبکه*های اجتماعی را قرار بدهید. حتی می*توانید این کلیدها را در صفحه*ی اصلی وبلاگ و برای اشتراک*گذاری آدرس اصلی وبلاگ نیز استفاده کنید. علاوه بر کلید*های اشتراک*گذاری، کلید*های درخواست اقدام می*توانند برای کارهای مختلفی استفاده شوند. می*توانید با قرار دادن یک کلید از کاربر بخواهید که زیر پست وبلاگ یا پست*های شبکه*های اجتماعی شما کامنت بگذارند، مقالات مرتبط را بخواند، یا حتی نقد و معرفی محصولات و خدمات مرتبط را ببیند. کلید*های درخواست اقدام باید کاربر را مجاب به انجام کاری کند که در باطنش منفعتی را نصیب شما کند و در ظاهر فعالیت دل*پذیری را نصیب کاربر.
۱۰- از شبکه*های اجتماعی استفاده کنید.
به جای فعالیت در وبلاگ و نوشتن مطالب و مقالات جدید می*توانید در شبکه*های اجتماعی فعالیت کنید. شبکه*های اجتماعی خود را در وبلاگ*تان به انواع مختلف معرفی کنید تا کاربران وبلاگ*تان شما را در شبکه*های اجتماعی بشناسند و دنبال کنند. آن*گاه است که فعالیت شما در شبکه*های اجتماعی، نوعی فعالیت مرتبط با وبلاگ*تان خواهد بود. می*توانید از مطالب و پست*های کوتاه استفاده کنید یا پست*های دیگران را به اشتراک بگذارید. مخصوصا اشتراک*گذاری مقالات مرتبط دیگران، در شبکه*های اجتماعی، بسیار مفید خواهد بود. هم*چنین می*توانید از عکس و ویدئو هم استفاده*های زیادی ببرید. این*طوری، کاربران از فعالیت*های شما مطلع می*شوند و می*فهمند که شما و وبلاگ شما تعطیل یا کم*کار نشده است. ۱۱- مطالب شخصی بنویسید. اگر حوصله*ی نوشتن مطالب حرفه*ای و مقالات تخصصی ندارید، مطالب شخصی و دست*نوشته*های عمومی را امتحان کنید. بسته به استایل وبلاگ*تان می*توانید تا حدی که صلاح می*دانید وارد مسائل شخصی یا کاری خود بشوید و آن*ها را با دیگران در میان بگذارید. حتی می*توانید پستی بگذارید درباره*ی این*که چرا چند وقت است پست جدیدی در وبلاگ منتشر نمی*کنید! این مورد مستقیما به استایل و شکل*و*شمایل و دسته*بندی*های موضوعی وبلاگ شما مرتبط است و ممکن است هر کسی دوست نداشته باشد مثلا در یک وبلاگ تخصصی، دل*نوشته*های شخصی یا دیدگاه*های عمومی*اش را منتشر کند. انتخاب با شماست.
۱۲- از مخاطبان خود بخواهید که دوست دارند درباره*ی چه بنویسید. هم*چنین می*توانید پستی در وبلاگ یا شبکه*های اجتماعی منتشر کنید که از مخاطبانتان درباره*ی وبلاگ شما نظرسنجی کند و از آن*ها بپرسد که دوست دارند مطالب وبلاگ بیش*تر در چه زمینه یا چه موضوع مشخصی باشند. این*طوری علاوه بر افزایش تعامل کاربران و کسب اطلاعات آماری ارزشمند، مدتی هم برای انتشار پست*های جدید بعدی، وقت خریده*اید!
۱۳- به مخاطبان خود ایمیل بدهید. برخی وبلاگ*نویس*ها به کلی از ایمیل مارکتینگ غافل*اند. البته ارسال صدها و هزاران ایمیل به آدرس*های ناشناس، ایمیل مارکتینگ نیست؛ که اسپم است و بحث جدایی*ست. اما برای هر وبلاگی واجب است که با بهره گرفتن از کلیدهای Call to Action مناسب و استفاده از استراتژی*های حساب*شده، ایمیل*های کاربران خود را قبل از خروج از وبلاگ، جمع*آوری کنند. این موضوع و کل بحث ایمیل مارکتینگ، موضوع این مقاله نیست؛ ولی برای جمع*آوری ایمیل*ها می*توانید از امکاناتی مثل افزونه**ی وردپرسی OptinMonster استفاده کنید. جمع*آوری ایمیل*ها باید همیشگی و مداوم انجام بشود تا علاوه بر استفاده*های روتین و ارسال خبرنامه*های ماهانه یا هفتگی، در مواقع این*چنینی هم بتوانید با ارسال ایمیل به کاربران وبلاگ خود، آن*ها را در جریان اتفاقات مربوط به وبلاگ و دلیل کم*کاری*های اخیر خود بگذارید. این*طوری، کاربران خودشان را به وبلاگ*نویس نزدیک احساس می*کنند و هم*چنین وبلاگ شما را فراموش نمی*کنند. برای ارسال ایمیل*ها به شکل حرفه*ای، از سرویس*های بسیاری می*توانید استفاده کنید که برخی از بهترین*هایشان به این قرار هستند:
MailChimp، Campaign Monitor، Aweber، Constant Contact، GetResponse، MailerLite.-
14مصاحبه کنید.
با افراد مرتبط به حوزه*ی فعالیت وبلاگ*تان مصاحبه کنید. هرچند مصاحبه کردن به شکل حرفه*ای، سختی*های بسیاری دارد، اما می*تواند تنوعی در شیوه*ی کار شما باشد و باعث دمیده شدن روح تازه*ای در وبلاگ*تان نیز بشود. هر چه افراد مورد مصاحبه، افراد مشهورتر و معتبرتری باشند، و هرچه سوالات و اجزای مختلف مصاحبه*ی شما حساب*شده*تر باشد، نتیجه*ی بهتری به دست خواهد آمد؛ که باعث جذب مخاطبان بسیاری نیز خواهد شد.
۱۵- ترجمه کنید. اگر ترجمه برای*تان راحت است، به جای تحقیق و تالیف مقالات تخصصی، از بین مقالات و مطالب تخصصی و باکیفیت در مراجع معتبر، مطلبی را انتخاب و آن را مستقیما ترجمه کنید.
از طرفی خود ترجمه و تولید مطالب ترجمه شده، کار ساده*ای نیست و وقت و حوصله*ی زیادی می*طلبد؛ و از طرفی اگر سطح زبان*تان خوب باشد، عادت به ترجمه داشته باشید و سرعت ترجمه کردن*تان بالا باشد، می*تواند در مقایسه با تالیف مطالب جدید که گاها نیاز به تحفیفات و مطالعات بسیار دارد، آسان*تر و سریع*تر باشد. من، این موارد را بنا به تجارب شخصی خودم امتحان و استفاده کرده*ام و بسته به شرایط مختلف، هر کدام، نتایج متفاوتی را سبب شده*اند. اما می*توانم ادعا کنم که همه*ی این موارد به افزایش اعتبار و بالا بردن سطح وبلاگ و وبلاگ نویسی شما، چه مستقیم و چه غیرمستقیم کمک خواهد کرد.