hossein137
مدیر بازنشسته
سلام
راستش اول از همه باید یک اقرار بزرگ بکنم.این که من از ایشون هیچ اطلاعات مفید و جامعی ندارم.امیدوارم کم کم و به کمک بچه ها اطلاعات من هم در مورد این نویسنده بیشتر بشه.ولی با این حال من پیشنهاد این تایپیک رو داده بودم و متاسفانه کسی این کار رو نکرد.پس با خودم گفتم به عنوان یکی از کوچکترین اعضای این انجمن با قبول همه ی کمبود هایی که دارم این کار رو انجام بدم
قبل از هر چیز هم از مدیر بخش تشکر میکنم
زندگی نامه:
رضا قاسمی (۱۳۲۸) نویسنده معاصر ایرانی است که به کارگردانی تئاتر و ساخت موسیقی هم پرداختهاست. وی از سال ۱۳۶۵ در پاریس زندگی میکند و تعدادی از آثارش به زبان فرانسه ترجمه و چاپ شدهاند.
در سال ۱۳۲۸ در اصفهان به دنیا آمد اما اصلیت جنوبی دارد. اولین اثر او نمایشنامه کسوف بود که در ۱۸ سالگی نوشت و دو سال بعد در دانشگاه تهران به روی صحنه برد. در سال ۱۳۵۵ جایزه اول «تلویزیون ملی ایران» برای بهترین نمایشنامه به اثر او چو ضحاک شد بر جهان شهریار تعلق گرفت. او از سال ۱۳۴۹، همزمان با تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا، به نمایشنامه نویسی و کارگردانی تآتر پرداخت و آثاری چون کسوف، آمد ورفت، نامه هائی بدون تاریخ از من به خانوادهام و بالعکس، و چاه را به صحنه آورد. نویسندگی و کارگردانی سه نمایشنامه اتاق تمشیت، ماهان کوشیار و معمای ماهیار معمار هم حاصل فعالیت او در دورهٔ پس از انقلاب است. اما شرایط کار برایش سخت شد و در سال ۱۳۶۵ ترک وطن گفت و از آن زمان در فرانسه زندگی میکند.
رمان معروف او با نام همنوایی شبانه ارکستر چوبها در سال ۱۹۹۶ در آمریکا و در سال ۱۳۸۱ در ایران به چاپ رسید و جوایز مختلفی را برای نویسنده به ارمغان آورد. و وی در زمینه موسیقی ایرانی فعالیت کرده و به آهنگسازی و نوازندگی مانند بداههنوازی در اصفهان و راست پنجگاه پرداختهاست.
آثار:
رمان:
همنوایی شبانه ارکستر چوبها (۱۹۹۱-۱۹۹۴). چاپ اول:۱۹۹۶، نشر کتاب. لس آنجلس. چاپ ششم: انتشارات نیلوفر، تهران
چاه بابل (۱۹۹۴ـ۱۹۹۸)چاپ اول: نشر باران، سوئد. ۱۹۹۹
وردی که برهها میخوانند (۲۰۰۲نشر انترنتی)، انتشارات خاوران، پاریس: ۲۰۰۸
نمایشنامه:
کسوف (۱۳۴۷)
صفیه موعود (۱۳۵۰)
نامههایی بدون تاریخ از من به خانوادهام و بالعکس (۱۳۵۳)
چو ضحاک شد بر جهان شهریار (۱۳۵۵)
اتاق تمشیت (۱۳۵۸)
خوابگردها (۱۳۶۰)
ماهان کوشیار (۱۳۶۲)
معمای ماهیار معمار (۱۳۶۴)
حرکت با شماست مرکوشیو! (۱۹۹۰)
تمثال (۱۹۹۱)
داستان:
نارون کوچک، نارون تنها (۱۳۴۹)
پرتگاه،۱۹۹۶
چتر و گربه و دیوار باریک ۱۹۹۷
شعر:
لکنت (۱۹۹۰-۲۰۰۱)
تحقیق و تالیف [ویرایش]
موسیقی در تعزیه (۱۳۵۴)
تأملاتی در باب موسیقی ایرانی (۱۹۸۶-۱۹۹۰)
حلقه گمشده آمارا (۱۹۹۵-۲۰۰۱)
نشر الکترونیکی:
نشریه ادبی با نام دوات (تأسیس اوت ۲۰۰۱)
موسیقی:
«چهارده قطعه برای باز پریدن» آهنگهای رضا قاسمی با آواز سپیده رئیسالسادات (۱۳۸۹)
گل صد برگ با صدای شهرام ناظری
سیاوشخوانی (در چهارگاه)
اصفهان ـ راست پنجگاه(بداهه نوازی)
دشتی ـ ماهور با صدای هما نیکنام (سی دی)Buda musique، پاریس،
کارگردانی تآتر:
کسوف، ۱۳۴۹ (دانشکده هنرهای زیبا)
آمد و رفت (از ساموئل بکت) ۱۳۴۹ (دانشکده هنرهای زیبا)
نامههایی بدون تاریخ از من به خانوادهام و بالعکس (کارگاه نمایش، ۱۳۵۳)
چاه (از داود دانشور) ۱۳۵۶ (کار تجربی با نوجوانان شیر و خورشید سرخ شاهرود)
چاه (از داود دانشور) ۱۳۵۷(کارگاه نمایش)
اتاق تمشیت، ۱۳۶۰ (تآتر شهر)
ماهان کوشیار، ۱۳۶۳ (تآتر چارسو)
معمای ماهیار معمار، ۱۳۶۵ (تآتر شهر)
آثار منتشر شده به زبان فرانسه:
Harmonie nocturne ۲۰۰۱ - Editions Phébus
ترجمه ژان شارل فلورس
Le dilemme de l’architecte Mâhyâr ۱۹۸۸ - Editions Les Solitaires Intempestifs
ترجمه ژان شارل فلورس. اجرا شده در ژون تآتر ناسیونال، به کارگردانی امانوئل کوردلیانی، پاریس، آوریل۲۰۰۱
Portrait ۱۹۹۵ - Editions L’Harmattan
ترجمهٔ مونیک پیکارد، اجرا شده به صورت میزان اسپاس در ژون تآتر ناسیونال، به کارگردانی امانوئل کوردلیانی، پاریس، مارس ۲۰۰۱
A vous de jouer Mercutio! ۱۹۹۵ - Editions L’Harmattan
ترجمهٔ مونیک پیکارد، اجرا شده به صورت نمایشنامهٔ رادیویی به کارگردانی کلود گر، پاریس، رادیو فرانس کولتور، ۱۹۹۶
جوایز :
جایزه رمان برگزیده دهه نویسندگان و منتقدان مطبوعات برای ۱۳۸۸همنوایی شبانه ارکستر چوبها
جایزه رمان اول از بنیاد گلشیری ۱۳۸۱همنوایی شبانه ارکستر چوبها
جایزه بهترین رمان سال از نویسندگان و منتقدان مطبوعات۱۳۸۱همنوایی شبانه ارکستر چوبها
«تندیس ویژهٔ رمان تحسین شده» جایزه مهرگان ادب (پکا) ۱۳۸۱همنوایی شبانه ارکستر چوبها
جایزه اول مسابقه نمایشنامه نویسی جشن طوس (تلویزیون ملی ایران) برای چو ضحاک شد بر جهان شهریار۱۳۵۵
به نقل از ویکیپدیا:
رضا قاسمی - ویکیپدیا
-----------------------------------------------
سایت شخصی ایشون :
Reza Ghassemi
----------------------------------------------
از این صفحه میتونید برخی از آثار ایشون رو به صورت pdf دانلود کنید:
دانلود کتابهای رضا قاسمی
-----------------------------------------------
پ.ن: الان دسترسی به فیل ..... شکن ندارم و نتونستم مطالب بهتری پیدا کنم.
در روز های آینده حتما" این کار رو میکنم و همچنین آخر رمان "وردی که بره ها میخوانند" ایشون مصاحبه و حرف های جالبی گذاشتند.سعی میکنم اون مطالب رو هم این جا قرار بدم
پ.ن 2: به غیر از رمان همنوایی شبانه ی ارکستر چوب ها هیچ کدوم از رمان های ایشون در ایران به چاپ نرسیدند.بر همین اساس فکر میکنم لینک pdf ای که گذاشتم مشکلی نداشته باشه.اگر این طور بود بهم اطلاع بدید
با تشکر
-----------------------------------------------
نظر خود من در مورد ایشون: همون طور که زندگی نامه و آثارشون رو دیدید باید به این نکته رسیده باشید که ایشون چقدر فعال هستند و همچنین برای رمان هاشون وقت میگذارند.
خود من تا الان فقط تونستم رمان "وردی که بره ها میخوانند" رو از ایشون بخونم.میتونم اغرار کنم که یکی از بهترین رمان هایی بود که خوندم.جدا از اون سبک نوشتنشون (که به کار گیری کلمات و نتیجه گیری های غیر عادی هست) و همچنین نوشتن بدون سانسورشون باعث شد که من بیش از پیش به این نویسنده علاقه مند بشم.البته این ها فقط توی این رمان استفاده شده و مطمئن نیستم که توی کارهای دیگه هم این شکلی باشه.
برای همه تون آرزوی سلامتی و خوشی دارم
راستش اول از همه باید یک اقرار بزرگ بکنم.این که من از ایشون هیچ اطلاعات مفید و جامعی ندارم.امیدوارم کم کم و به کمک بچه ها اطلاعات من هم در مورد این نویسنده بیشتر بشه.ولی با این حال من پیشنهاد این تایپیک رو داده بودم و متاسفانه کسی این کار رو نکرد.پس با خودم گفتم به عنوان یکی از کوچکترین اعضای این انجمن با قبول همه ی کمبود هایی که دارم این کار رو انجام بدم
قبل از هر چیز هم از مدیر بخش تشکر میکنم
زندگی نامه:
رضا قاسمی (۱۳۲۸) نویسنده معاصر ایرانی است که به کارگردانی تئاتر و ساخت موسیقی هم پرداختهاست. وی از سال ۱۳۶۵ در پاریس زندگی میکند و تعدادی از آثارش به زبان فرانسه ترجمه و چاپ شدهاند.
در سال ۱۳۲۸ در اصفهان به دنیا آمد اما اصلیت جنوبی دارد. اولین اثر او نمایشنامه کسوف بود که در ۱۸ سالگی نوشت و دو سال بعد در دانشگاه تهران به روی صحنه برد. در سال ۱۳۵۵ جایزه اول «تلویزیون ملی ایران» برای بهترین نمایشنامه به اثر او چو ضحاک شد بر جهان شهریار تعلق گرفت. او از سال ۱۳۴۹، همزمان با تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا، به نمایشنامه نویسی و کارگردانی تآتر پرداخت و آثاری چون کسوف، آمد ورفت، نامه هائی بدون تاریخ از من به خانوادهام و بالعکس، و چاه را به صحنه آورد. نویسندگی و کارگردانی سه نمایشنامه اتاق تمشیت، ماهان کوشیار و معمای ماهیار معمار هم حاصل فعالیت او در دورهٔ پس از انقلاب است. اما شرایط کار برایش سخت شد و در سال ۱۳۶۵ ترک وطن گفت و از آن زمان در فرانسه زندگی میکند.
رمان معروف او با نام همنوایی شبانه ارکستر چوبها در سال ۱۹۹۶ در آمریکا و در سال ۱۳۸۱ در ایران به چاپ رسید و جوایز مختلفی را برای نویسنده به ارمغان آورد. و وی در زمینه موسیقی ایرانی فعالیت کرده و به آهنگسازی و نوازندگی مانند بداههنوازی در اصفهان و راست پنجگاه پرداختهاست.
آثار:
رمان:
همنوایی شبانه ارکستر چوبها (۱۹۹۱-۱۹۹۴). چاپ اول:۱۹۹۶، نشر کتاب. لس آنجلس. چاپ ششم: انتشارات نیلوفر، تهران
چاه بابل (۱۹۹۴ـ۱۹۹۸)چاپ اول: نشر باران، سوئد. ۱۹۹۹
وردی که برهها میخوانند (۲۰۰۲نشر انترنتی)، انتشارات خاوران، پاریس: ۲۰۰۸
نمایشنامه:
کسوف (۱۳۴۷)
صفیه موعود (۱۳۵۰)
نامههایی بدون تاریخ از من به خانوادهام و بالعکس (۱۳۵۳)
چو ضحاک شد بر جهان شهریار (۱۳۵۵)
اتاق تمشیت (۱۳۵۸)
خوابگردها (۱۳۶۰)
ماهان کوشیار (۱۳۶۲)
معمای ماهیار معمار (۱۳۶۴)
حرکت با شماست مرکوشیو! (۱۹۹۰)
تمثال (۱۹۹۱)
داستان:
نارون کوچک، نارون تنها (۱۳۴۹)
پرتگاه،۱۹۹۶
چتر و گربه و دیوار باریک ۱۹۹۷
شعر:
لکنت (۱۹۹۰-۲۰۰۱)
تحقیق و تالیف [ویرایش]
موسیقی در تعزیه (۱۳۵۴)
تأملاتی در باب موسیقی ایرانی (۱۹۸۶-۱۹۹۰)
حلقه گمشده آمارا (۱۹۹۵-۲۰۰۱)
نشر الکترونیکی:
نشریه ادبی با نام دوات (تأسیس اوت ۲۰۰۱)
موسیقی:
«چهارده قطعه برای باز پریدن» آهنگهای رضا قاسمی با آواز سپیده رئیسالسادات (۱۳۸۹)
گل صد برگ با صدای شهرام ناظری
سیاوشخوانی (در چهارگاه)
اصفهان ـ راست پنجگاه(بداهه نوازی)
دشتی ـ ماهور با صدای هما نیکنام (سی دی)Buda musique، پاریس،
کارگردانی تآتر:
کسوف، ۱۳۴۹ (دانشکده هنرهای زیبا)
آمد و رفت (از ساموئل بکت) ۱۳۴۹ (دانشکده هنرهای زیبا)
نامههایی بدون تاریخ از من به خانوادهام و بالعکس (کارگاه نمایش، ۱۳۵۳)
چاه (از داود دانشور) ۱۳۵۶ (کار تجربی با نوجوانان شیر و خورشید سرخ شاهرود)
چاه (از داود دانشور) ۱۳۵۷(کارگاه نمایش)
اتاق تمشیت، ۱۳۶۰ (تآتر شهر)
ماهان کوشیار، ۱۳۶۳ (تآتر چارسو)
معمای ماهیار معمار، ۱۳۶۵ (تآتر شهر)
آثار منتشر شده به زبان فرانسه:
Harmonie nocturne ۲۰۰۱ - Editions Phébus
ترجمه ژان شارل فلورس
Le dilemme de l’architecte Mâhyâr ۱۹۸۸ - Editions Les Solitaires Intempestifs
ترجمه ژان شارل فلورس. اجرا شده در ژون تآتر ناسیونال، به کارگردانی امانوئل کوردلیانی، پاریس، آوریل۲۰۰۱
Portrait ۱۹۹۵ - Editions L’Harmattan
ترجمهٔ مونیک پیکارد، اجرا شده به صورت میزان اسپاس در ژون تآتر ناسیونال، به کارگردانی امانوئل کوردلیانی، پاریس، مارس ۲۰۰۱
A vous de jouer Mercutio! ۱۹۹۵ - Editions L’Harmattan
ترجمهٔ مونیک پیکارد، اجرا شده به صورت نمایشنامهٔ رادیویی به کارگردانی کلود گر، پاریس، رادیو فرانس کولتور، ۱۹۹۶
جوایز :
جایزه رمان برگزیده دهه نویسندگان و منتقدان مطبوعات برای ۱۳۸۸همنوایی شبانه ارکستر چوبها
جایزه رمان اول از بنیاد گلشیری ۱۳۸۱همنوایی شبانه ارکستر چوبها
جایزه بهترین رمان سال از نویسندگان و منتقدان مطبوعات۱۳۸۱همنوایی شبانه ارکستر چوبها
«تندیس ویژهٔ رمان تحسین شده» جایزه مهرگان ادب (پکا) ۱۳۸۱همنوایی شبانه ارکستر چوبها
جایزه اول مسابقه نمایشنامه نویسی جشن طوس (تلویزیون ملی ایران) برای چو ضحاک شد بر جهان شهریار۱۳۵۵
به نقل از ویکیپدیا:
رضا قاسمی - ویکیپدیا
-----------------------------------------------
سایت شخصی ایشون :
Reza Ghassemi
----------------------------------------------
از این صفحه میتونید برخی از آثار ایشون رو به صورت pdf دانلود کنید:
دانلود کتابهای رضا قاسمی
-----------------------------------------------
پ.ن: الان دسترسی به فیل ..... شکن ندارم و نتونستم مطالب بهتری پیدا کنم.
در روز های آینده حتما" این کار رو میکنم و همچنین آخر رمان "وردی که بره ها میخوانند" ایشون مصاحبه و حرف های جالبی گذاشتند.سعی میکنم اون مطالب رو هم این جا قرار بدم
پ.ن 2: به غیر از رمان همنوایی شبانه ی ارکستر چوب ها هیچ کدوم از رمان های ایشون در ایران به چاپ نرسیدند.بر همین اساس فکر میکنم لینک pdf ای که گذاشتم مشکلی نداشته باشه.اگر این طور بود بهم اطلاع بدید
با تشکر
-----------------------------------------------
نظر خود من در مورد ایشون: همون طور که زندگی نامه و آثارشون رو دیدید باید به این نکته رسیده باشید که ایشون چقدر فعال هستند و همچنین برای رمان هاشون وقت میگذارند.
خود من تا الان فقط تونستم رمان "وردی که بره ها میخوانند" رو از ایشون بخونم.میتونم اغرار کنم که یکی از بهترین رمان هایی بود که خوندم.جدا از اون سبک نوشتنشون (که به کار گیری کلمات و نتیجه گیری های غیر عادی هست) و همچنین نوشتن بدون سانسورشون باعث شد که من بیش از پیش به این نویسنده علاقه مند بشم.البته این ها فقط توی این رمان استفاده شده و مطمئن نیستم که توی کارهای دیگه هم این شکلی باشه.
برای همه تون آرزوی سلامتی و خوشی دارم
Last edited: