• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

رواج کاربرد پل‌های کامپوزیتی در دنیا

مهندس ساخت و ساز

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
5 فوریه 2014
نوشته‌ها
60
لایک‌ها
24
سن
39
پروفیل‌های كامپوزیتی كه به روش پالتروژن تهیه می‌شوند، كاربرد فراوانی در ساخت پل‌ها دارند. پل‌های كامپوزیتی حاصل، در مقایسه با پلهای مشابه از جنس بتن و فولاد ، از سبكی، طول عمر و سرعت نصب بیشتری برخوردارند و هزینه نصب كمتری دارند.
یکی از وسیع‌ترین کاربردهای محصولات پالتروژنی در ساختمان، تولید سازه‌های باربر است. ساخت پلها و زیرسازه‌ها با پروفیل‌های پالتروژنی به شدت مورد توجه مهندسین آمریکایی و اروپایی قرار گرفته است. عمر مفید بالا و کاهش هزینه‌های نگهداری پل در طول دوره کاری، دلیل استقبال از کامپوزیت‌ها در ساخت پلها می‌باشد. سازه‌های بزرگی که توسط تیرهای فولادی ساخته شده‌اند در طول عمرشان چندین بار رنگ‌آمیزی می‌شوند. تعمیر و نگهداری و رنگ‌آمیزی این تیرهای فولادی به ویژه در پلهای قدیمی بلند که دسترسی به آنها مشکل است، بسیار پرهزینه می‌باشد.

سطوح پلهای کامپوزیتی نیز از پانل‌های كامپوزیتی ساخته می‌شوند. استفاده از پانلهای کامپوزیتی روشی مناسب برای کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری این سازه‌هاست. این پانلها از روشهایی همچون لایهچینی دستی و پالتروژن ساخته می‌شوند و با طول عمر بالا و استحکام بیشتر، جایگزین ایده‌آلی برای مشابه فولادی خود هستند. سطوح پل‌های کامپوزیتی بصورت طول‌های پیوسته توسط فرآیند پالتروژن طراحی و تولید می‌گردند.
این قطعات متناسب با احتیاج مصرف کننده می‌تواند در سایزهای مختلفی بریده شود تا با ابعاد پل موردنظر سازگار باشند. پل‌های کامپوزیتی اکنون به عنوان پل‌های دایمی برای راههای اصلی بسیاری از کشورهای پیشرفته بکار گرفته می‌شوند. این پلها به میزان قابل قبولی اهداف موردنظر طراحان را برآورده ساخته اند.
نخستین نمونه این پل‌ها در ایالات متحده آمریکا طراحی و تست شدند و اولین نمونه آن در روستایی در ویرجینیای غربی نصب شد. با نصب پلها در ویرجینیای غربی ثابت شد که کامپوزیت‌ها بطور عملی برای ساخت پلهای هوایی بسیار مفید هستند. این یک مرحله مهم در توسعه پل‌هایی بود که با كامپوزیت‌ها ساخته شده‌اند.
نمونه دیگری از پل‌های كامپوزیتی، یک پل در دانمارک است كه در آن از پروفیلهای پالتروژنی‌ استفاده شد. این پل با ۴۰ متر طول و ۳ متر عرض جهت عبور عابرین پیاده، دوچرخه‌ها و موتور سیکلتها طراحی شده و بر روی خط راه‌آهن احداث گردیده است. پل مذکور می‌تواند بارهای معادل kg/m۲_۵۰۰ را تحمل کند و این استحکام بوسیله یک سطح کامپوزیتی که تنها ۱۲ تن وزن دارد مهیا می‌شود. در حالی که سطوح پلهای بتنی و فولادی که بتوانند همین میزان استحکام را داشته باشند به ترتیب دارای وزنهای ۹۰ و ۲۸ تن خواهند بود. ارتفاع این پل ۱۸.۵ متر است. تیرها و پانل‌هایی که در ساخت این پل بکارگرفته شده‌اند از پروفیل‌های پالتروژنی ساخته می‌شوند. برجها و بخش‌های دیگر بصورت پیش‌ساخته نهایی در محل پل نصب می‌شوند. به دلیل سبکی وزن کامپوزیتها، نصب پل تنها ۱۸ ساعت طول کشید و مزاحمت و آشفتگی در ترافیک ریلها به كمترین حد ممكن رسید.
در فیلادلفیای آمریکا با استفاده از کامپوزیت‌ها، نوعی پل‌ کابلی طراحی شده است که توانایی جمع شدن دارد.

اجزای کامپوزیتی پل‌ها نسبت به مشابه فولادی خود، علاوه بر سبك‌تر بودن، از مشخصات مکانیکی بهتری نیز برخوردار است و به آسانی و بدون نیاز به تجهیزات سنگین یا کارکنان زیاد نصب می‌شوند. این پل‌ها در مكان‌هایی مانند پارک ملی ایسلند و یا گلدن گیت مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اکنون ساخت پل‌های عبور وسایل نقلیه به شکل یک کار مرسوم تجاری در آمریکای شمالی و اروپا رونق گرفته است.


هم‌اكنون در ساخت بسیاری از پلها تماماً از كامپوزیت‌ها استفاده می‌شود. یكی از موارد كاربرد كامپوزیت‌های سبك، در ساخت پل‌های رودخانه‌ها و مسیرهای آبی است كه در انگلستان و سایر كشورهای اروپایی مورد استقبال فراوان واقع شده است.



ادامه مطلب در لینک زیر:
http://ccop.ir/ViewText.aspx?Id=5226&رواج-کاربرد-پل‌های-کامپوزیتی-در-دنیا
 
بالا