برگزیده های پرشین تولز

روغن ذرت و فواید آن

imanghaderi

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2014
نوشته‌ها
145
لایک‌ها
19
سن
34
محل سکونت
tehran
در میان روغن های خوراکی ، روغن ذرت را بیشتر بشناسید
اگر بخواهیم روغن ذرت را به عنوان یکی از پر مصرف ترین روغن های خوراکی مورد مطالعه قرار دهیم ، بهتر است در ابتدا با تاریخچه ی آن آشنا شویم. روغن ذرت را می توان یکی از غنی ترین منابع تامین کننده اسید های چرب ضروری معرفی کرد. ذرت به عنوان یکی از انواع غلات شناخته شده است که منشا آن را قاره آمریکا می دانند. جالب است بدانید که پس از گندم یکی از فراوان ترین ارضی کشاورزی جهان را به ذرت اختصاص داده اند. تا قبل از سال 1492 میلادی ( کشف قاره آمریکا) ، در قاره اروپا ، آسیا و آفریقا ، ذرت را به عنوان یک غلات یا گیاه زراعی نمیشناختند. اما از قرن های قبل در آمریکاری مرکزی شناخته شده بود و توسط سرخ پوستان آن ناحیه کشت می شد. اگر به نام لاتین آن توجه کنید نیز متوجه خواهید شد که این نام را از یکی ازطوایف سرخ پوست برگرفته اند و به آن Marisi Mahig می گویند.

از انواع ذرت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ذرت دندان اسبی

ذرت بلوری

ذرت آردی

ذرت پاپ کورن

ذرت غلاف دار

ذرت مومی

ذرت شیرین

اگر بخواهیم به مصارف غیر غذایی روغن ذرت اشاره کنیم ، باید مواردی چون تهیه لاک و رنگ ، ترکیبات عایق ، پوشش سطوح ، صابون سازی ، نساجی ، ساخت مواد شیمیایی و حشره کش ، تولید لسیتین و حتی مصارف دارویی را عنوان کنیم. روغن ذرت به عنوان حامل ویتامین E و سایر ترکیبات دارویی در کپسول ها شناخته شده است.

روغن ذرت حاوی تقریباً 4/5 درصد روغن می باشد. البته حدود 85% این روغن در جوانه آن قرار دارد. از خصوصیات این روغن خوراکی می توان به بوی ملایم آن اشاره کرد. از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و منبع غنی از امگا 3 می باشد. این همان اسید چرب ضروری برای بدن است که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم.

فواید روغن ذرت برای بدن :

گفتیم که روغن ذرت منبع غنی تامین کننده اسید های چرب ضروری و لازم برای بدن است. سرشار از ویتامین های K و E بوده ، اثرات مفید آن بر سیستم های قلبی و عروقی و البته سیستم ایمنی ثابت شده است.

این روغن حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب غیراشباع و مقادیر کمی اسیدهای چرب اشباع شده است که از این نظر نیز برای سلامتی بسیار مفید می‌باشد.

همچنین روغن ذرت غنی از فیتواسترول‌ها (استرول‌های گیاهی) است و می‌تواند میزان جذب کلسترول را بیش از 25 درصد کاهش دهد و در نتیجه، بیماری‌های قلبی- عروقی که تا حد زیادی مربوط به کلسترول خون هستند، را کاهش می‌دهد.

تحقیقاتی که به منظور تعیین اثر روغن ذرت بر رشد جسمانی، غلظت چربی‌های خون و نیز ترکیب بدن موش‌ها صورت گرفت، نشان داد موش‌هایی که از روغن ذرت در جیره غذایی آن‌ها استفاده شد، دارایHDL (کلسترول خوب) بیشتر و LDL (کلسترول بد) کمتری بودند.

علاوه بر آن ذرت حاوی مقادیر زیادی از امگا- 6 (اسید چرب غیر اشباع) و ویتامین E می‌باشد و به همین دلیل برای درمان اگزما (حساسیت پوستی) و سایر بیماری‌های پوستی می‌تواند مفید واقع شود.

همچنین اسیدهای چرب لینولئیک و آراشیدونیک موجود در روغن ذرت در سلامت پوست و ساخت هورمون‌های مهم بدن به خصوص هورمون‌های جنسی و کاهش ابتلا به بیماری‌های پوستی از قبیل آکنه و اگزما بسیار موثر می‌باشند.

تحقیقات دیگری در زمینه فواید روغن ذرت نشان دادند که **** غذایی حاوی روغن ذرت احتمالاً یک نقش مهم کمکی در کنترل قند خون دارد و خاصیت ضد سرطانی این روغن (به خصوص سرطان روده) در حیوانات به اثبات رسیده است، البته لازم به ذکر است که با وجود ارزش غذایی مناسب، مصرف مقادیر بالای روغن موجب چاقی و بیماری می‌گردد و لذا مصرف مناسب آن توصیه می‌گردد.
 
بالا