• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

رییس دانشگاه فنی حرفه‌ای: ادغام دانشگاه با دانشگاه علمی کاربردی منتفی شد

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]تاسیس شرکت‌های تعاونی برای استادان و دانشجویان[/h]
[h=1]رییس دانشگاه فنی حرفه‌ای: ادغام دانشگاه با دانشگاه علمی کاربردی منتفی شد

[/h]







رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به این دانشگاه به عنوان نخستین دانشگاه دولتی تربیت کننده تکنسین در کشور، از ایجاد تعاونی مصرف برای عرضه مناسب تولیدات مراکز تابعه دانشگاه و تاسیس شرکت‌های تعاونی ‌تولیدی و توزیعی برای استادان و دانشجویان خبر داد.
به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سهراب رضایی در نشست خبری دانشگاه فنی و حرفه‌ای، با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای ماموریت خود را از سال 90 تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز کرده، اظهار کرد: علی‌رغم وجود نگرانی‌هایی برای ادغام این دانشگاه با دیگر دانشگاه‌های مهارتی مانند دانشگاه‌های علمی و کاربردی، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی این موضوع منحل شد.
[h=4]توجه به اهمیت تربیت تکنسین با راه اندازی دانشگاه غیر انتفاعی[/h]وی با اشاره به وضعیت موجود **** آموزشی کشور، تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای با آغاز فعالیت خود از سال 1339 و با بیش از نیم قرن سابقه در راستای تربیت تکنسین در حال حاضر دارای جایگاه ویژه و منحصر به فردی در آموزش عالی است؛ این درحالی است که علی‌رغم اهمیت ویژه تربیت تکنسین در کشورهای پیشرفته، این مهم تاکنون در **** آموزش عالی ایران به صورت ****‌مند پیش‌بینی و تعریف نشده بود؛ اما با راه‌اندازی دانشگاه فنی و حرفه‌ای این امر در قالب ماموریتی جدید، مورد توجه قرار گرفت.
[h=4]ایجاد اشتغال و کارآفرینی، سرلوحه کار دانشگاه فنی و حرفه‌ای[/h]رضایی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای، ضمن تاکید بر حفظ ارزش‌های بنیادین **** مقدس جمهوری اسلامی ایران پیوند واقعی بین علم و عمل و تبدیل آن به ثروت را در دستور کار خود قرار داده و تلاش می‌کند از طریق تربیت تکنسین‌های مومن، ماهر و کارآفرین و نیز تعامل با مراکز صنعتی، بخش‌های دولتی و غیر دولتی، زمینه لازم برای کسب مهارت‌ها، ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای جوانان را ایجاد کند و این امر را سرلوحه کار خود قرار دهد.
[h=4]250 هزار نفر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند[/h]رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه با بیان این‌که هیچ دانشگاهی در وزارت علوم به ارائه آموزش به دانش‌آموزان هنرستانی نمی‌پرداخت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 4.5 میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که از این میان 200 هزار نفر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل هستند که با احتساب 80 هزار دانشجوی پذیرفته شده در سال جاری و خروجی این دانشگاه هم اکنون این تعداد به 250 هزار نفر رسیده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای در 170 دانشکده در شهرهای مختلف کشور مشغول به تحصیل هستند؛ به گونه ای که 58.48 درصد از آن ها در گروه فنی و مهندسی ، 5.43 درصد از آن‌ها در گروه کشاورزی و دامپزشکی، 16.71 درصد از آن‌ها در گروه علوم انسانی، 2.90 درصد از آن‌ها در گروه علوم پزشکی و 15.6 درصد از این دانشجویان در گروه هنر تحصیل می کنند.
وی در خصوص ویژگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای ابراز کرد: یکی از ویژگی‌های این دانشگاه نسبت به دیگر دانشگاه‌ها پرداختن به تربیت تکنسین به عنوان هدف و مأموریت اصلی خود بوده تا بتواند برای فارغ‌التحصیلان خود اشتغال‌زایی کند. به گونه‌ای که دانش‌آموزان هنرستانی پس از گذراندن سه سال دوره متوسطه در همان رشته به تحصیل در دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مقاطع کاردانی و کارشناسی می‌پردازند و در واقع پس از اتمام دوره دو ساله‌شان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای گواهی پایان دوره پنج ساله آموزش تخصصی و کارگاهی را کسب کرده‌اند.
[h=4]تاسیس رشته‌های فنی و حرفه‌ای براساس پتانسیل‌های منطقه‌ای[/h]رضایی با اشاره به این‌که 70درصد دروس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، کارگاهی است، گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های این دانشگاه این است که دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای 170 دانشکده بوده که همگی آن‌ها به صورت تفکیک جنسیتی و تعریف رشته‌های مختلف براساس پتانسیل‌های منطقه‌ای و استان و توانمندی‌های دختران و پسران است و در واقع تنها دانشگاه دولتی در کشور بوده که به عرصه فنی و حرفه‌ای گام نهاده است.
[h=4]دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشگاهی تقاضا محور است[/h]وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در 54 رشته کاردانی دانشجو جذب کرده و یکی از افتخاراتش همواره این بوده که در این رشته‌ها حتی یک نفر بیکار هم ندارد؛ چرا که نوع آموزش‌ها دراین دانشگاه به گونه‌ای است که به دلیل عملیاتی‌ بودنشان دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی حتی در صورت نیافتن شغل می‌تواند خود یک کارآفرین باشد. همچنین یکی دیگر از افتخارات این دانشگاه این است که بسیاری از صاحبان صنایع و کارخانجات به دانشگاه درخواست نیرو داده تا بتوانند از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به عنوان نیروهای انسانی ماهر و متخصص، در حوزه‌های مورد نیاز خود بهره‌مند شوند و این نشان می‌دهد که دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشگاهی تقاضا محور است.
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان این‌که این دانشگاه حدود 4.5 میلیون متر مربع فضای فیزیکی و 1300 کارگاه و آزمایشگاه در اختیار دارد، اظهار کرد:‌ امکانات و کارگاه‌های این دانشگاه در طی 50 سال سابقه آن به مرور تکمیل شده و در حال حاضر دارای گستردگی در 170 منطقه در کشور است.
وی ادامه داد: همچنین این دانشگاه حدود 700 خوابگاه و 700 فضای آموزشی و اداری دارد و در حال حاضر نیز 180 هزار متر مربع فضای فیزیکی در حال احداث در اختیار دارد تا بتواند حوزه زیربنایی و زیرساختی خود را بیش از پیش گسترش دهد؛ اما برای استفاده از این امکانات راهکارهایی را اندیشیده‌ایم که می‌توان به تشویق دانشجویان برای حمایت از تولید ملی و فعالیت آن‌ها در کارگاه‌ها اشاره کرد؛ به گونه‌ای که اگر روزانه یک ساعت کار خارج از ساعات آموزشی دانشگاه در 1300 کارگاه فعال انجام شود این میزان به حدود 125 روز کار می رسد و این نشان از پتانسیل مناسب دانشگاه فنی و حرفه ای دارد.
[h=4]راه‌اندازی نهضت اشتغال زایی آکادمیک از اهداف دانشگاه[/h]رضایی تشکیل شرکت‌های تعاونی توسط اساتید و دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای را یکی دیگر از اقدامات این دانشگاه برای حمایت از اشتغال‌زایی برشمرد و افزود: براساس تفاهم‌نامه‌هایی که با بانک توسعه و تعاون و برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی امضا کرده‌ایم، در تلاشیم تا یک استاد با دانشجویان خود بتواند یک شرکت تعاونی را در رشته تخصصی خود راه‌اندازی کند تا دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند به وسیله مستقل کردن این شرکت‌های تعاونی از دانشگاه و یا راه‌اندازی شرکت‌های مشابه در محیط خارج از دانشگاه مسیر اشتغال خود را ادامه دهند؛ در واقع یکی از اهداف‌ اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای راه‌اندازی نهضت اشتغال‌زایی آکادمیک در کشور است.
[h=4]باید به ازای تربیت هر مهندس سه تا هفت تکنسین تربیت شود[/h]رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اهمیت اشتغال زایی جوانان در کشور، تصریح کرد: در دنیا و اکثر کشورهای پیشرفته بیش از 80 درصد مشاغل توسط تکنسین‌ها اجرایی می‌شود و این در حالی است که دانشگاه‌ها در ایران بیشتر به تقویت دوره‌های آموزش عالی در مقاطع کارشناسی و بالاتر می‌پردازند؛ اما باید برای رسیدن به استانداردهای بین المللی به ازای تربیت هر مهندس سه تا هفت تکنسین تربیت شود.
رضایی ادامه داد: تولید 26 هزار مقاله علمی ISI توسط محققان ایرانی افتخاری بزرگ به شمار می‌رود و نشان می دهد که کشور در این زمینه از هم اکنون به اهداف سند توسعه چشم انداز 20 ساله که همان دستیابی به جایگاه اول علمی منطقه است، دست یافته اما برای عملیاتی کردن این حجم از تولیدات علمی و دانش باید بتوانیم نیروی انسانی توانمند برای پیاده سازی آن تربیت کنیم و این همان دانشگاه نسل سوم یا کارآفرین است که در **** آموزش عالی ایران به عنوان یک خلاء محسوب می شد.
[h=4]اعضای هیئت علمی برای ارتقا باید به حوزه کاربرد وارد شوند[/h]رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به این دانشگاه به عنوان دانشگاه کارآفرین، اسلامی و تنها دانشگاهی که به صورت کامل تفکیک جنسیتی شده است، گفت: در این دانشگاه تمامی مزایا برای ارتقای اعضای هیات علمی به صورت منحصر به فرد تعریف می‌شود؛ به گونه‌ای که اعضای هیات علمی برای ارتقا باید به جای تولید مقالات علمی به حوزه کاربرد وارد شده و به انجام پژوهش‌های کاربردی ملموس بپردازند.
[h=4]ادغام دانشگاه فنی و حرفه‌ای با دیگر دانشگاه‌ها منتفی شد[/h]وی در پایان با بیان این‌که دانشگاه فنی و حرفه‌ای بزرگراه رسیدن به اشتغال از طریق دانشگاه در کشور است، در خصوص مسئله ادغام این دانشگاه با دانشگاه علمی کاربردی، خاطرنشان کرد: این موضوع از چند سال گذشته در کشور در راستای تشکیل سازمان ملی مهارت مطرح شده و هدف آن ادغام و تجمیع تمامی دانشگاه‌ها و موسسات فنی و حرفه‌ای در کشور در قالب این سازمان بود؛ اما با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی پس از طرح این موضوع، ادغام دانشگاه فنی و حرفه‌ای با دیگر دانشگاه‌ها منتفی شد.
وی تاکید کرد: دانشگاه فنی وحرفه‌ای با توجه به ویژگی‌های منحصربه فرد خود مانند اختصاص داشتن به فارغ‌التحصیلان هنرستانی، بهره‌مندی از امکانات گسترده کارگاهی و آموزشی، تفکیک جنسیتی در تمامی واحدها و تمرکز بر تربیت تکنسین در رشته‌های مورد نیاز هر منطقه امکان ادغام با دیگر دانشگاه‌ها را ندارد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه برنامه ریزی برای تربیت تکنسین و نیروی کار ماهر به عنوان مهمترین سرمایه انسانی دانشگاه، برنامه ریزی برای برگزاری ارتباط واقعی بین صنعت و دانشگاه، ایجاد فضای مناسب برای بسط و اشاعه تفکر مهندسی معکوس در دانشکده‌ها و آموزشکده‌ها برای ساخت دستگاه‌های صنعتی مورد نیاز، برنامه ریزی برای شکل گیری انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی وحرفه‌ای، ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و تخصیص بودجه به پروژه‌های دانشجویی، تجهیز کارگاه و آزمایشگاه‌های مراکز تابعه و به روز آوری آن‌ها، برنامه‌ریزی برای توسعه بازارچه‌های مجازی به منظور عرضه تولیدات دست ساخته‌های استادان و دانشجویان دانشگاه را از فعالیت‌های این دانشگاه برای تحقق شعار «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» عنوان کرد.
به گفته وی، ایجاد تعامل موثر با بانک‌های عامل به منظور دریافت تسهیلات برای استادان و دانشجویان برای راه اندازی بنگاه‌های زود بازده اقتصادی، ایجاد تعاونی مصرف برای عرضه مناسب تولیدات مراکز تابعه دانشگاه با برگزاری نمایشگاه‌های فصلی یا دائمی، ایجاد بستر مناسب برای تاسیس تعاونی‌های تولیدی و توزیعی برای استادان و دانشجویان، ارائه پیشنهاد برای اصلاح قوانین استخدامی به منظور به کارگیری کارگران ماهر (تکنسین) در دوایر و نهادهای دولتی، اصلاح سرفصل‌های دروس به منظور کاربردی کردن آموزش، بومی سازی رشته‌ها با صنایع مرتبط در استان‌ها براساس طرح آمایش و غیره را بخشی از فعالیت‌های این دانشگاه برای تحقق شعار «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» در امتثال از فرامین مقام معظم ***** (مدظله) دانست.
[h=4]تحصیل دختران در آموزشکده‌های حرفه‌ای و پسران در آموزشکده‌های فنی[/h]رضایی در خصوص ویژگی‌ها و مزایای دانشگاه فنی و حرفه ای، تصریح کرد: با تفکیک جنسیتی دانشجویان در دانشکده‌ها، دانشجویان دختر در آموزشکده‌هایی تحصیل می کنند که جنبه حرفه‌ای داشته و دانشجویان پسر در آموزشکده‌هایی ادامه تحصیل می‌دهند که جنبه فنی دارد و آموزشکده‌ها از لحاظ جنسیتی مستقل و جدا هستند.
وی در پایان جذب دانشجو از فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها و تکمیل آموزش‌های مهارتی آن‌ها در آموزشکده‌ها و دانشکده‌ها، مطابقت خروجی آموزشکده‌ها با شرایط فعلی جامعه و ... را از مزایای منحصر به فرد دانشگاه فنی و حرفه‌ای نسبت به دیگر دانشگاه‌های کشور برشمرد.
انتهای پیام
 
بالا