• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

ساختار دیزل ژنراتور

ellanorouzi

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2016
نوشته‌ها
230
لایک‌ها
28
سن
41
دیزل ها از نظر طراحی به دو دسته V شکل و L شکل تقسیم می شوند. تنظیم دیزل های نوع V یا خورجینی نیازمند دقت بالا و تعمیر و بالانس مکانیکی ویژه است . اما در نوع L یا خطی، محور همه سیلندرها یکی است و استقبال از این نوع در ایران بیشتر است.
از لحاظ سرعت هم می توان دیزل ها را به سه دسته پر دور، دور متوسط و کم دور تقسیم کرد.
تعداد دور در دقیقه در دیزل های پر دور، از 750 تا 1500 دور متغیر است. نسبت وزن به قدرت این دسته از بقیه انواع کمتر و سرعت بارگیری و راه اندازی آنها بیشتر است.
دیزل های با دور متوسط در هر دقیقه حدود 450 دور می زنند و تعداد دور دیزل های کم دور هم از 400 دور در دقیقه کمتراست.
در دیزل ها هرچه تعداد دور دیزل کمتر باشد، نسبت واحد وزن آن بیشتر، قیمت بالاتر، مدت زمان رسیدن به بار کامل بیشتر و قدرت افزایش می یابد. دیزل ژنراتورهای پر دور معمولا برای تولید بار اضطراری بکار می روند و ژنراتورهای کم دورتر تامین کننده بار پایه هستند.
احتراق درونی دیزل ژنراتور
دیزل ژنراتورها ترکیبی هستند از دو بخش موتور دیزلی و ژنراتور. طرز کار آنها به این شکل است که موتور دیزلی سوخت دیزل را به منظور تولید حرکت برای ژنراتورمی‌سوزاند و پس از آن ژنراتور حرکت را بواسطه نیروی الکترومغناطیس به الکتریسیته تبدیل می‌کند. دو جزء مختلف موتور و ژنراتور الکترومغناطیس با میل لنگی به یکدیگر وصل شده و حرکت تولید شده توسط موتور دیزلی را به آهنربای ژنراتور منتقل می‌کنند.
موتور دیزلی با یک احتراق درونی کوچک روشن می شود. در این موتورها دریچه ای تعبیه شده که سوخت را کنترل می‌کنند و سرعت موتور دیزلی را تحت کنترل در می‌آورند. این کار موجب استاندارد شدن قدرت خروجی ژنراتور می شود. سپس همزمان با چرخاندن میل لنگ توسط موتور دیزلی متصل به ژنراتور، محور اصلی آن درون محفظه آلترناتور می چرخد و این حرکت با سرعت بالا، سبب چرخش آهن ربا درون سیم پیچ ژنراتور می شود. به این ترتیب با استفاده از قانون القای الکتریکی، الکتریسیته تولید می شود.
گاورنر یا کلید هدایتگر هم به موتور اجازه می دهد در صورت افزایش مصرف، با بالابردن سرعت، الکتریسیته مورد نیاز را تامین کند، تا در صورت افزایش یا کاهش ناگهانی در مصرف کنندگان، میزان تولید برق را کنترل کند.
فیلتر های سوخت
فیلتر سوخت یکی از موارد اساسی در بحث نگهداری موتور دیزل و دیزل ژنراتورهاست. چراکه با وارد شدن ذرات آلودگی و یا ناخالصی به داخل سوخت، موتور آسیب دیده و زودتر فرسوده می‌شود.



کاربرد فیلتر هوا در موتور دیزل
تصفیه هوای ورودی به موتور یکی از پارامترهای مهم در نگهداری موتور دیزل و یا دیزل ژنراتور است. چراکه وارد شدن ذرات گرد و غبار به داخل موتور موجب بروز مشکلاتی مانند گیر کردن سوپاپ ها، خاک گرفتگی اطراف آنها، ایجاد خط و خراش در دیواره سیلندر و پیستون ها خواهد شد که می تواند سبب ساز بروز مشکلاتی متعددی گردد. بنابراین وجود فیلترهای هوا و نظارت بر آنها در هر ده ساعت کار دیزل ژنراتور ضروری است.

سیستم خنک کننده در دیزل ژنراتور
استفاده مداوم از دیزل ژنراتور سبب داغ شدن اجزای مختلف آن می شود و لازم است آنرا به سیستم خنک کننده ی مناسب تجهیز کرد.سیستم خنک کننده در برخی از موتور ژنراتورها در سایزهای کوچک به صورت هوا خنک ( بدون رادیاتور ) می باشد و در اغلب موارد دیزل ژنراتور ها به صورت آب خنک ( دارای رادیاتور ) می باشند فروش دیزل ژنراتور های هوا خنک معمولا" در مناطق حاره بیشتر از سایر مناطق می باشد .

موتور ژنراتور های گاز سوز سری ABG کوپله کمپانی آکسا(aksa) با موتور های Vanguard ژاپن از سری موتورهای هوا خنک و کلیه موتورهای کامینز(Cummins) موتورهای دارای رادیاتور و آب خنک هستند . کلیه دیزل ژنراتور های کوپله کمپانی آکسا(aksa) با موتور کامینز(Cummins) دارای رادیاتور های Tropical( مخصوص مناطق گرمسیری) می باشند که قدرت خنک کنندگی بالاتری نسبت به رادیاتور های معمولی دارند . برای نگهداری مناسب از دیزل ژنراتور سطح مایع خنک کننده در آن لازم است روزانه بررسی شود. سیستم خنک کننده و پمپ آب هم باید پس از هر ۶۰۰ ساعت و فیلتر هوا پس از هر ۲۴۰۰ ساعت کار دیزل ژنراتور تمیز شود.
سیستم سوخت در دیزل ژنراتور
مخزن سوخت دیزل ژنراتور معمولا ظرفیت کافی برای روشن نگه داشتن دیزل ژنراتور جهت ۸ ساعت کارکرد اضطراری دستگاه را دارد. در دیزل ژنراتورهای کوچک، مخزن سوخت بخشی از پایه شاسی دیزل ژنراتور است .کلیه دیزل ژنراتورهای کوپله کمپانی آکسا دارای مخزن سوخت روزانه تا قدرت 550 kva نصب شده در شاسی دیزل ژنراتور و در قدرتهای بالای 550 KVA دارای مخزن سوخت جداگانه می باشند .
سیستم های سوخت دیزل ژنراتورها موارد مشترکی به شرح ذیل دارند:
1. اتصال به لوله از مخزن سوخت به موتور دیزل ژنراتور
2. لوله تهویه برای مخزن سوخت
3. اتصال سرریز از مخزن سوخت به لوله تخلیه

دیزل ژنراتور سایلنت :
میزان صدای خروجی در دیزل ژنراتور ها و گاز ژنراتورها تاحدودی توسط سایلنسر Silencer کاهش می یابد موتور ژنراتور های کامینز (Cummins) کوپله کمپانی آکسا دارای silencer residential جهت کارکرد دیزل ژنراتور ها در مناطق مسکونی می باشند . که صدای دیزل ژنراتور را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد . همچنین در برخی از موارد جهت به حداقل رساندن صدای موتور ژنراتور ها و حفاظت آنها در برابر شرایط اب و هوایی آنها را داخل کاور یا به اصطلاح کانوپی قرار می دهند کانوپی اتاقک فلزی است که داخل آن با فوم آکوستیک و ضد حریق پوشانده شده و صدای موتور ژنراتور ها را تا حدود 60 الی 80 دسی بل (dB) کاهش می دهد . در صورتی که کاهش صدای بیشتری مورد نیاز باشد، باید فکر دیگری کرد که راهکار معمول آن ساختن اتاقکی است که دارای دیوار و سقف عایق باشد. این اتاق ها هم نیاز به رعایت استاندارهایی دارند. از جمله اینکه باید هواکش هایی در دیواره دو طرف اتاقک جهت ورود و خروج هوا نصب شده باشد و همچنین جایی برای خروجی اگزوز در سقف یا ارتفاعی از دیوار اتاقک در نظر گرفته شود. معمولا در دیوار اتاقک‌ها از بلوک سفالی یا سیمانی تو خالی استفاده می‌شود. عایق پشم شیشه و یونولیت هم می تواند در دو طرف دیواره ها و سقف تاثیر زیادی در کاهش صدا داشته باشد.

منبع : دیزل ژنراتور
 
بالا