sina86
Registered User
- تاریخ عضویت
- 27 آپریل 2008
- نوشتهها
- 3,309
- لایکها
- 35
وي افزود: در روش فوق به عنوان نمونه سال تحصيلي از 15 تا 20 شهريور آغاز ميشود و هر ترم 10 تا 12 هفته طول ميكشد و فرجه هر نيم سال تحصيلي هفت يا هشت روز خواهد بود.
مديركل دفتر نظارت و ارزيابي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به طرح كاهش دوره ليسانس دانشگاهها، از حذف برخي دروس عمومي و اختياري، كاهش سقف واحدها، ارايه برخي دروس به شكل مجازي و طرح 3 ترمي شدن هر سال تحصيلي خبر داد.
دكتر رضاعامري در گفتوگو با ايسنا، يكي از طرحهاي وزارتخانه در راستاي تحول در شيوههاي پذيرش دانشجو و تجديد نظر در شيوههاي آموزشي دانشگاهها را بازنگري در طول دورهها عنوان كرد و گفت: با توجه به اين كه دوره كارشناسي در ايران نسبت به ساير كشورهاي دنيا طولانيتر است، در اين زمينه در صدديم كه دوره ليسانس را حداقل تا يك نيمسال، كاهش دهيم.
وي افزود: با توجه به اينكه تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد سه ميليون و700 هزار دانشجو داشته باشيم و قريب به سه ميليون و 500 نفر از اين دانشجويان در دوره كارشناسي و پايينتر از آن مشغول به تحصيل هستند، بنابراين اگر در دوره كارشناسي بررسي و تجديد نظري صورت گيرد، اين موضوع بر روي دورههاي پايينتر از كارشناسي نيز تاثير خواهد داشت.
وي با بيان اينكه در حال حاضر 4 طرح براي كاهش دوره ليسانس در نظر گرفته شده است، اظهاركرد: در اين زمينه سادهترين شيوه، كم كردن واحدهاي درسي است، با توجه به اينكه تعداد واحدهاي مقطع كارشناسي بين 135 تا 140 واحد متغييراست، بنابراين ميتوان با حذف برخي از دروس اختياري، عمومي و يا پايه تعداد واحدها را كاهش داد.
دكترعامري افزود: همچنين كاهش سقف واحدهاي درسي در برخي از دروس نيز از ديگر طرحها و شيوههاي موجود جهت كاهش دوره ليسانس است، بدين صورت كه دروس 3 يا 4 واحدي به 2 يا 3 واحد درسي كاهش يابد.
وي، خاطر نشان كرد: همچنين استفاده از ظرفيت دورههاي مجازي از ديگر روشهاي موجود جهت كاهش دورههاي ليسانس است، بدين ترتيب كه دانشجويان واحدهايي را كه ميتوانند به صورت غيرحضوري پاس كنند را به صورت مجازي بگذرانند كه بر اين اساس هر دانشجو ميتواند حداقل تا30 واحد را به صورت غيرحضوري بگذراند.
دكترعامري با بيان اين كه سه روش ذكر شده جهت كاهش دوره ليسانس روشهاي مرسوم و قابل اجرايي هستند، گفت: روش ديگري در اين زمينه مطرح است و آن اين كه در تقويم تحصيلي دانشگاهها يك بررسي كارشناسانه انجام گيرد بدين ترتيب كه به جاي اينكه دو نيم ترم تحصيلي در هر سال برگزار شود، اين دو ترم به سه ترم تحصيلي افزايش يابد و در هر ترم حدود 15 يا 16 واحد گذرانده شود كه در مجموع هر سال 45 واحد ارايه خواهد شد، اين در حاليست كه در حالت معمولي در سال، دو ترم تحصيلي برگزار ميشود و دانشجويان نيز حدود 38 يا 36 واحد ميگذرانند.
وي افزود: در روش فوق به عنوان نمونه سال تحصيلي از 15 تا 20 شهريور آغاز ميشود و هر ترم 10 تا 12 هفته طول ميكشد و فرجه هر نيم سال تحصيلي هفت يا هشت روز خواهد بود.
دكترعامري خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه از نيم سال دوم تحصيلي دانشگاهها بهرهوري به صورت كافي انجام نميگيرد، بنابراين با اجراي سه ترم تحصيلي در يك سال ميتوان از فرصتهايي كه دانشجويان در دانشگاهها حضور نمييابند استفاده بهينهتري انجام داد.
مدير كل برنامهريزي و ارزيابي وزارت علوم، در پايان اظهار كرد: قابل ذكر است كه روش هاي ذكر شده ميتواند به صورت تلفيقي نيز مورد استفاده قرار گيرد.
مديركل دفتر نظارت و ارزيابي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به طرح كاهش دوره ليسانس دانشگاهها، از حذف برخي دروس عمومي و اختياري، كاهش سقف واحدها، ارايه برخي دروس به شكل مجازي و طرح 3 ترمي شدن هر سال تحصيلي خبر داد.
دكتر رضاعامري در گفتوگو با ايسنا، يكي از طرحهاي وزارتخانه در راستاي تحول در شيوههاي پذيرش دانشجو و تجديد نظر در شيوههاي آموزشي دانشگاهها را بازنگري در طول دورهها عنوان كرد و گفت: با توجه به اين كه دوره كارشناسي در ايران نسبت به ساير كشورهاي دنيا طولانيتر است، در اين زمينه در صدديم كه دوره ليسانس را حداقل تا يك نيمسال، كاهش دهيم.
وي افزود: با توجه به اينكه تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد سه ميليون و700 هزار دانشجو داشته باشيم و قريب به سه ميليون و 500 نفر از اين دانشجويان در دوره كارشناسي و پايينتر از آن مشغول به تحصيل هستند، بنابراين اگر در دوره كارشناسي بررسي و تجديد نظري صورت گيرد، اين موضوع بر روي دورههاي پايينتر از كارشناسي نيز تاثير خواهد داشت.
وي با بيان اينكه در حال حاضر 4 طرح براي كاهش دوره ليسانس در نظر گرفته شده است، اظهاركرد: در اين زمينه سادهترين شيوه، كم كردن واحدهاي درسي است، با توجه به اينكه تعداد واحدهاي مقطع كارشناسي بين 135 تا 140 واحد متغييراست، بنابراين ميتوان با حذف برخي از دروس اختياري، عمومي و يا پايه تعداد واحدها را كاهش داد.
دكترعامري افزود: همچنين كاهش سقف واحدهاي درسي در برخي از دروس نيز از ديگر طرحها و شيوههاي موجود جهت كاهش دوره ليسانس است، بدين صورت كه دروس 3 يا 4 واحدي به 2 يا 3 واحد درسي كاهش يابد.
وي، خاطر نشان كرد: همچنين استفاده از ظرفيت دورههاي مجازي از ديگر روشهاي موجود جهت كاهش دورههاي ليسانس است، بدين ترتيب كه دانشجويان واحدهايي را كه ميتوانند به صورت غيرحضوري پاس كنند را به صورت مجازي بگذرانند كه بر اين اساس هر دانشجو ميتواند حداقل تا30 واحد را به صورت غيرحضوري بگذراند.
دكترعامري با بيان اين كه سه روش ذكر شده جهت كاهش دوره ليسانس روشهاي مرسوم و قابل اجرايي هستند، گفت: روش ديگري در اين زمينه مطرح است و آن اين كه در تقويم تحصيلي دانشگاهها يك بررسي كارشناسانه انجام گيرد بدين ترتيب كه به جاي اينكه دو نيم ترم تحصيلي در هر سال برگزار شود، اين دو ترم به سه ترم تحصيلي افزايش يابد و در هر ترم حدود 15 يا 16 واحد گذرانده شود كه در مجموع هر سال 45 واحد ارايه خواهد شد، اين در حاليست كه در حالت معمولي در سال، دو ترم تحصيلي برگزار ميشود و دانشجويان نيز حدود 38 يا 36 واحد ميگذرانند.
وي افزود: در روش فوق به عنوان نمونه سال تحصيلي از 15 تا 20 شهريور آغاز ميشود و هر ترم 10 تا 12 هفته طول ميكشد و فرجه هر نيم سال تحصيلي هفت يا هشت روز خواهد بود.
دكترعامري خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه از نيم سال دوم تحصيلي دانشگاهها بهرهوري به صورت كافي انجام نميگيرد، بنابراين با اجراي سه ترم تحصيلي در يك سال ميتوان از فرصتهايي كه دانشجويان در دانشگاهها حضور نمييابند استفاده بهينهتري انجام داد.
مدير كل برنامهريزي و ارزيابي وزارت علوم، در پايان اظهار كرد: قابل ذكر است كه روش هاي ذكر شده ميتواند به صورت تلفيقي نيز مورد استفاده قرار گيرد.