هتلهای یک ستاره: در این هتلها تمام اتاقها باید حداقل دارای سرویس بهداشتی، توالت و حمام به همراه صابون و شامپو باشند. همه اتاقها باید به صورت روزانه نظافت شده و مجهز به امکاناتی از قبیل تلویزیون رنگی، میز و صندلی و تلفن متصل به پذیرش باشد. علاوه بر آن باید تلفن عمومی برای تمام مسافران در واحد پذیرش مهیا شود. ارائه صبحانه از دیگر ویژگیهای این دسته از هتلهای یک ستاره است.
هتلهای 2 ستاره: این هتلها علاوه بر امکانات هتلهای یک ستاره باید حداقل دارای بوفه صبحانه، چراغ آباژور در کنار تختهای موجود در اتاقها، حولههای بدن و صورت، کمدهای قفسهدار و سرویسهای رایگانی مانند مسواک و خمیردندان و کیف اصلاح صورت باشند.
هتلهای 3 ستاره: بدیهی است که این هتلها نیز علاوه بر امکانات هتلهای 2 ستاره باید امکاناتی از قبیل سرویس بار، سرویس اینترنت در اتاقها یا لابی هتل، بوفه و مینیبار در داخل اتاقها، داشتن کیت خیاطی؛ واکس کفش، لیوان، پارچ آب، قاشق و بشقاب و چنگال در اتاقها، سشوار، دستمال کاغذی، آینه قدی، محلی ویژه برای قراردادن چمدانها و سرویس خشکشویی داشته باشند.
علاوه بر این در صورت درخواست مسافر هتل موظف است بالش، پتو و ملحفه اضافه بدون دریافت مبلغ مضاعف ارائه نماید.
هتلهای 4 ستاره: این هتلها علاوه بر تمامی امکانات هتلهای 3 ستاره باید حداقل دارای این امکانات باشند:رستوران، پزشک کشیک، لابی و سالن اجتماعات به همراه سرویس بوفه و تریا، بوفه صبحانه، ارائه سرویس غذا در اتاقها، وجود کاناپه در اتاقها، ارائه رایگان وسایلی مانند دمپایی حمام، کلاه حمام و سوهان ناخن. پذیرش در این هتلها میبایست حداقل 18 ساعت از روز فعال باشد.
هتلهای 5 ستاره: این هتلها که به هتلهای لوکس نیز معروف هستند باید علاوه بر امکانات هتلهای 4 ستاره، امکانات دیگری را نیز به میهمانان خود ارائه دهند. کمترین این امکانات عبارتند از: پذیرش 24 ساعته، دربان و پیشخدمت، پارکینگ اختصاصی، استخر و سونا، سالن ورزش، لابی بزرگ با امکانات بالا و تعداد زیاد مبل، میز و صندلی، روم سرویس 24 ساعته، وجود کامپیوتر و اینترنت در تمام اتاقها، سرویس خشکشویی یک ساعته، تعبیه گاوصندوق و صندوقهای امنیتی در اتاقها، سرویس پولیش کفش در راهروهای همه طبقات و موزیک زنده در رستوران!
هتلهای 6 و 7 ستاره: در سالهای اخیر با توجه به پیشرفت صنعت گردشگری و همچنین ساخت هتلهای بسیار مجلل در کشورهای گوناگون برخی از هتلها برای توصیف امکانات خود از عنوان هتل 6 یا 7 ستاره استفاده میکنند.
منبع : همسفران البرز
هتلهای 2 ستاره: این هتلها علاوه بر امکانات هتلهای یک ستاره باید حداقل دارای بوفه صبحانه، چراغ آباژور در کنار تختهای موجود در اتاقها، حولههای بدن و صورت، کمدهای قفسهدار و سرویسهای رایگانی مانند مسواک و خمیردندان و کیف اصلاح صورت باشند.
هتلهای 3 ستاره: بدیهی است که این هتلها نیز علاوه بر امکانات هتلهای 2 ستاره باید امکاناتی از قبیل سرویس بار، سرویس اینترنت در اتاقها یا لابی هتل، بوفه و مینیبار در داخل اتاقها، داشتن کیت خیاطی؛ واکس کفش، لیوان، پارچ آب، قاشق و بشقاب و چنگال در اتاقها، سشوار، دستمال کاغذی، آینه قدی، محلی ویژه برای قراردادن چمدانها و سرویس خشکشویی داشته باشند.
علاوه بر این در صورت درخواست مسافر هتل موظف است بالش، پتو و ملحفه اضافه بدون دریافت مبلغ مضاعف ارائه نماید.
هتلهای 4 ستاره: این هتلها علاوه بر تمامی امکانات هتلهای 3 ستاره باید حداقل دارای این امکانات باشند:رستوران، پزشک کشیک، لابی و سالن اجتماعات به همراه سرویس بوفه و تریا، بوفه صبحانه، ارائه سرویس غذا در اتاقها، وجود کاناپه در اتاقها، ارائه رایگان وسایلی مانند دمپایی حمام، کلاه حمام و سوهان ناخن. پذیرش در این هتلها میبایست حداقل 18 ساعت از روز فعال باشد.
هتلهای 5 ستاره: این هتلها که به هتلهای لوکس نیز معروف هستند باید علاوه بر امکانات هتلهای 4 ستاره، امکانات دیگری را نیز به میهمانان خود ارائه دهند. کمترین این امکانات عبارتند از: پذیرش 24 ساعته، دربان و پیشخدمت، پارکینگ اختصاصی، استخر و سونا، سالن ورزش، لابی بزرگ با امکانات بالا و تعداد زیاد مبل، میز و صندلی، روم سرویس 24 ساعته، وجود کامپیوتر و اینترنت در تمام اتاقها، سرویس خشکشویی یک ساعته، تعبیه گاوصندوق و صندوقهای امنیتی در اتاقها، سرویس پولیش کفش در راهروهای همه طبقات و موزیک زنده در رستوران!
هتلهای 6 و 7 ستاره: در سالهای اخیر با توجه به پیشرفت صنعت گردشگری و همچنین ساخت هتلهای بسیار مجلل در کشورهای گوناگون برخی از هتلها برای توصیف امکانات خود از عنوان هتل 6 یا 7 ستاره استفاده میکنند.
منبع : همسفران البرز