sr70i
کاربر تازه وارد
- تاریخ عضویت
- 23 نوامبر 2015
- نوشتهها
- 87
- لایکها
- 83
- سن
- 33
ایمیل مارکتینگ هرگز به تنهایی شما را صاحب یک کسبوکار پردرآمد اینترنتی نخواهد کرد، اما کسی که خدمات آن را به شما میفروشد به احتمال زیاد، کسبوکار پردرآمدی خواهد داشت! سراب تصویر غیر واقعی از ماهیت چیزی است که در واقعیت وجود دارد. در کسبوکارهای اینترنتی هم سراب هست و میتواند با یک تصویر غیر واقعی شما را به امید واهی به سمت دریاچه زیبایی هدایت کند که در واقعیت وجود ندارد! بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ واقعیت تاثیرگذاری در یک کسبوکار اینترنتی بوده اما نه به اندازه هیاهویی که برای آن به پا شده است. این تحلیل به معنی نفی و عدم استفاده از این ابزار خوب و کارآمد نیست. بلکه سعی در نشان دادن جایگاه واقعی و امروزی بازاریابی ایمیلی در یک کسبوکار اینترنتی دارد.
هدف از نوشتن این مطلب چیست؟
هدف از نوشتن این مطلب چیست؟
- تحلیل این نکته که چرا ایمیل مارکتینگ مانند گذشته تاثیرگذار نیست و به نسبت زمان و هزینه آیا راههای جایگزین بهتری برای آن وجود دارد؟ بررسی بزرگنمایی بیش از حدی که در فضای وب فارسی برای این روش بازاریابی صورت گرفته است و علل تغییرات تاثیرگذاری بازاریابی ایمیلی نسبت به گذشته.
- چرا برای این روش بازاریابی اینقدر تبلیغات و آموزش و آمار وجود دارد؟ به شکلی که انگار اگر کسی به آن مشغول نباشد، کسبوکار و درآمدی هم ندارد. بررسی خواهیم کرد که چرا تکیه کردن و صرف وقت بیش از اندازه به این روش موجب آسیب به ساختار درآمدی کسبوکار شما خواهد شد. و چرا باید بر آمارهای استخراج شده خودتان تکیه کنید نه آنچه دیگران منتشر میکنند.
- قدمت نامهنگاری و بازایابی مکابتهای: بازاریابی با نامه از زمان شکلگیری رسمی پست و نامهرسانی وجود داشته است، با پیدایش پست الکترونیک بخش زیادی از اصول شناخته شده نامهنگاری سنتی به نامه نگاری الکترونیک (ایمیل) منتقل شد، ایمیل اولین ابزار ارتباط و اطلاعرسانی شخصی کمهزینه یا رایگان در بستر وب بود و ارسال یک نامه در کمتر از یک دقیقه بهصورت رایگان در زمان خودش یک پدیده منحصر بفرد به شمار میآمد. بخش زیادی از آموزشهای زیادی که وجود دارد به دلیل سابقه و اولین بودن، این فعالیت است.
- سرویس های ایمیل مارکتینگ: با استقبال از روش بازاریابی ایمیلی کمکم هزینههای آن مورد توجه قرار گرفت و شرکتهای و سرورهای ایمیل اختصاصی و ایمیل انبوه شروع به فعالیت کردند. این سامانهها برای تبلیغ و رونق کار اقدام به تولید آموزش و محتوای تبلیغاتی کردند. با اینکه به تدریج با ظهور شبکههای اجتماعی و ارتباطی از اهمیت این ابزار کاسته شد، این سامانهها به خاطر حفظ منبع درآمد خود شروع به اغراق در مورد ایمیل مارکتینگ کردند.
- سایت های فروش آموزش کسبوکار: سایتهای و بسترهایی که آموزشهای درآمد اینترنتی میفروشند، بیشتر سراغ روشهایی میروند که برای آن منابع زیاد رایگان وجود داشته باشد و برای کاربران هم شناخته شدهتر باشد. پس کاملا طبیعی است که وقتی یک بستهآموزشی یا ویدئویی تولید میکنند با اغراق زیاد آن را تبلیغ کرده و برای تبلیغات هم سعی میکنند اهمیت ایمیل مارکتینگ را بیشتر از واقعیت نشان دهند.
- تکیه بر آمارهای غیرقابل استناد: بسیاری از آموزشها و تولید محتوای صورت گرفته بر اساس آمارهای غیرقابل استنادی است که از سایتهای خارجی و اینفوگرافیکهای لایه باز رایگان استخراج شده است. این آمارها معمولا از اخبار غیر رسمی استخراج شده و اکثرا هم رایگان هستند به شکلی که آمارهای آنها را نه میتوان تأیید کرد و نه میتوان رد کرد! تصمیمگیری براساس چنین آمارهایی با خطای بالایی مواجه خواهد شد.
- حضور پررنگ شبکههای اجتماعی با امکانات بیشتر و جذابتر برای اطلاع رسانی که در رأس آن میتوان به فیسبوک، لینکداین و اینستاگرام اشاره کرد، و همینطور دسترسی آسان عمومی به شبکههای ارتباطی مبتنی بر تلفن همراه مثل تلگرام، واتساپ، وایبر و..
- تبلیغ و تشویق برندهای بزرگ برای پیوستن مردم به صفحات شبکههای اجتماعی تا خبرنامه. تا به حال دیدهاید یک برند در تبلیغات خود کاربران را تشویق به عضویت در خبرنامه کند؟
- بازگشت ایمیل به جایگاه اطلاع رسانی رسمی و شخصی برای کاربران. کاربران ترجیح میدهند از ایمیل به عنوان یک ابزار شخصی و ارتباطی رسمی استفاده کنند.
- اکثر این آمارها توسط سایتهایی منتشر میشود که ذینفع ایمیل مارکتینگ هستند. مثلا سایتهایی که فروشنده پنلهای ایمیل انبوه هستند، یا کسانی که با هدف فروش بسته آموزشی بازاریابی ایمیلی تبلیغ میکنند. طبیعی است که این آمارها یکطرفه تحلیل و منتشر میشود.
- آمارهای که توسط گوگل و یا سایتهای مشابه منتشر میشود کلی و مختص آمریکا و اروپاست و به سادگی قابل تعمیم به یک کسبوکار در ایران نیست. از چنین آمارهایی فقط میتوان یک برداشت کلی داشت، در صورتی که در تبلیغات تعیین جامعه هدف بسیار مهم است.
- نمونه کلی گویی که نمیتوان از آن برداشت دقیقی داشت شبیه این مورد است: ۹۱ درصد از کاربران در طول روز بیش از یک بار ایمیل خود را چک میکنند، و یا مثلا ۶۵ درصد از کاربران در سال ۲۰۱۲ با تلفن همراه ایمیل خود را چک کردند! این آمارها اطلاعات عمومی خوبی ارائه میدهند اما نه برای تصمیمگیریهای مهم.
- سایتهای آنالیز و تحلیل خارجی مهمترین منتشرکننده آمارهای اینفوگرافیک لایه باز هستند. مانند buzzsumo ، towardsmaturity ، smartinsights. این سایتها هم معمولا آمارها را از منابعی مثل سرویس دهندههای اینترنت یا اپراتورهای تلفن همراه استخراج میکنند که به هیچ عنوان قابل استناد نبود و حتی در صورت صحت هیچ ارتباطی با کاربر ایرانی ندارد.
- خود شما اگر مدیر یک سایت بزرگی مثل دیجیکالا یا تخفیفان بودید رسما اعلام میکردید که از طریق ایمیل چقدر جذب مخاطب و فروش دارید! آمارهای جزئی کسب درآمد از طریق ایمیل مارکتینگ برای کسبوکارها بسیار حیاتی بوده و هرگز آن را به صورت عمومی منتشر نمیکنند.
- استخراج آمار قابل استناد و دقیق، نیاز به کار تحقیقات بازار و نظرسنجی حرفهای دارد که استخراج چنین اطلاعاتی به دهها میلون تومان نقدینگی و صرف چندی ماه زمان نیاز دارد. پس به هیچ عنوان منطقی نیست که یک شرکت آمارهای واقعی استفاده تجاری از ایمیل را رایگان منتشر کند.
- اکثر وبلاگها و سایتهایی که این آمار را منتشر میکنند در بهترین حالت فقط مرجع دریافت کننده فایل اصلی را ذکر میکنند نه منبع استخراج کننده اطلاعات را. حالا شما به اینها سایتهایی را اضافه کنید که محتوای آنها تنها از بازنشر و بازنویسی محتوای چند سایت بالادست خودشان تأمین میشود.
- هزینه: ارسال ایمیل گروهی رایگان نیست اما شبکههای اجتماعی و ارتباطی رایگان هستند. ارسال ایمیل گروهی رایگان بسیار محدود است و برای ارسال به جامعه بزرگ چندهزارتایی باید هزینه کنید.
- نیاز به مهارت نسبی: برای استفاده و ارسال ایمیل گروهی نیاز به حداقل آشنایی با اصول طراحی وب و تولید محتوای خاص ایمیل است. حتی برای سامانههای پیشرفته.
- عدم سهولت و جذابیت: اپلیکیشنهای تلفن همراه ایمیل، نسبت به برنامههای ارتباطی و شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام جذاب نیستند. بسیاری از کاربران عادی اپلیکیشنهای ایمیل را استفاده نمیکنند و هرگز روی موبایل خود نصب نکردهاند.
- سرعت رشد مخاطب: سرعت پیوستن و عضویت در کانال، گروه و صفحات شبکههای اجتماعی قابل مقایسه با خبرنامهها نیست. خودتان به عنوان یک کاربر میتوانید این میزان عضویت را در میان خانواده و دوستان مقایسه کنید.
- تعامل بهتر و جذابتر: لایت کردن، کامنت گذاشتن و منشن کردن قابلیتهای بسیار جذابی است که ایمیلها آن را ندارند، چون برای این کار طراحی نشدهاند.
- سرعت تحریر و تدوین: یک متن یا معرفی در شبکههای ارتباطی و اجتماعی به سرعت و در لحظه قابل تحریر و ارسال است، اما آماده کرده یک خبرنامه خوب، حداقل یکی دو ساعت زمان نیاز دارد.
- اعتماد پائین به ایمیل مارکتینگ: متاسفانه تبلیغات ایمیلی به دلیل اسپم فراوان به حال روز تبلیغات پیامکی دچار شده و این شدت مزاحمت باعث بیاعتمادی عمومی به این رسانه شده است.
- مقابله با اسپم: سایتهای بزرک خدمات ایمیل مثل گوگل به شدت با اسپم و خبرنامههای ناخواسته مقابله میکنند. شروع رسمی این حرکت از تبهای جیمیل آغاز شد که اجازه ورود خبرنامه را به صندوق اصلی کاربر (اینباکس) نمیدهد. تجربه ثابت کرده که یاهو و ماکروسافت هم از این قافله عقب نخواهند ماند و این یعنی انزوای بیشتر خبرنامهها.
- میلسرورهای اختصاصی: بسیاری از کاربران از آدرس ایمیل اختصاصی سایت یا میلسرور خوشان استفاده میکنند. این ایمیلها نسبت به میلسرورهای بزرگ و رایگان مانند جیمیل و یاهو محدودیتهای نرمافزاری و حجمی زیادی دارند که باعث میشود کاربران خیلی سریع از دریافت خبرنامههای تبلیغاتی منصرف شوند.
- محدودیتهای چندرسانهای: ایمیلها به سادگی شبکههای اجتماعی از تصاویر و ویدئوها پشتیبانی نمیکنند، اینجا منظور پشتبانی از سمت کاربر است، چرا که به صورت پیشفرض قابلیت نمایش تصویر و ویدئو در ایمیل کاربران غیرفعال است.
- بله تاثیرگذار است، فقط باید این تاثیر را به نسبت سایر رسانهها ارزیابی و مقایسه کنید. بررسی کنید ببینید رقبا و یا نزدیکترین فعالیت به کسبوکار شما، به کدام رسانه تبلیغاتی تمرکز دارد و از آن نتیجه گرفته است.
- نرمافزارهای تحلیل آماری که در سامانههای ایمیل انبوه وجود دارد بزرگترین مزیت و ابزار ایمیل مارکتینگ به شمار میآید. به کمک این برنامهها تحلیل کنید که تبلیغات ایمیلی شما تا چه اندازه بازدهی داشته است. بازگشت هزینه و میزان کاریایی ایمیل مارکتینگ با دقت نسبتا بالایی قابل ارزیابی است، از این ابزارها به خوبی استفاده کنید.
- دریافت اجباری ایمیل: از دریافت اجباری ایمیل کابر خودداری کنید، برای مثال وارد کردن ایمیل فقط با هدف دانلود مطلب، یا مشاهده لینک. بپذیرید که خودتان هم یک کاربر هستید، آیا برای شما دلچسب است به خاطر دیدن یک لینک یا دانلود یک فایل ساده ملزم به وارد کردن و چک کردن ایمیل باشید؟
- ارسال ایمیل به اعضاء سایت: برای کسانی که عضو سایت یا برنامه شما هستند، بدون اجازه خبرنامه ارسال نکنید، این روشها شاید در کوتاهمدت نتیجهبخش باشد اما در دراز مدت به اعتبار شما لطمه خواهد زد.
- خرید لیست ایمیل: بستههای ایمیل فروشی یا بانک ایمیلهایی که خودتان جمعآوری نکردهاید هیچ نتیجهای به غیر صرف وقت و هزینه برای شما نخوهد داشت. هرگز لیست ایمیل نخرید. مشتریان باهوشتر از چیزی هستند که تصور میکنید.
- هوشمندانه ایمیل جمع آوری کنید: ترجیحا یک فرم پیشرفته ثبت ایمیل داشته باشید، تا کاربر بتواند انتخاب کند بابت چه مواردی چه تعداد ایمیل در چه مدتی دریافت میکند. مثلا تخفیف، بروزآوری، محصولات جدید، دریافت هفتگی ایمیل .. برای کاربر قابل انتخاب باشد.
- آموزش ایمیل مارکتینگ: تصور نکنید اگر یک بسته چند دههزار تومانی یا چندصد هزار تومانی آموزشی خریداری کردید به همان اندازه هم نتیجه میگیرید! ایمیل مارکتینگ هیچ جادو و ترفند خاصی ندارد. تمام آموزشها و ابزارهای آن به صورت رایگان از اینترنت در دسترس است و عناوینی مثل: “بسته طلایی آموزش ایمیل مارکتنیگ” و “روشهای جادویی کسب درآمد ایمیلی” و.. تنها برای فروش محتوای سادهای است که با چند جستجوی رایگان در دسترس شماست.
- میزان زمان و هزینهای که شما برای اطلاعرسانی و تبلیغات در اختیار دارید محدود است. هرگز بدون ارزیابی و جمعبندی، انرژی و توان تبلیغاتی خودتان را به یک رسانه معطوف نکنید مگر اینکه از بازدهی آن اطمینان داشته باشید. ایمیل مارکتینگ را درکنار سایر رسانهها و ابزارها بررسی کنید، اگر نتایج بدست آمده رضایت بخش بود آن را اولیت اول اطلاعرسانی خود قرار دهید.