• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

شاعـر و می و بـاده

rezadignity

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 ژانویه 2005
نوشته‌ها
1,588
لایک‌ها
6
محل سکونت
Iran
شاعر در شعر از می و باده می گوید و گروهی که گویی با شاعر نان و نمک خورده اند منظور شاعر را آن طور که خود فکر می کنند و دوست دارند معنی می کنند !

چــرا ؟
 

roje_aria79

Registered User
تاریخ عضویت
21 فوریه 2006
نوشته‌ها
3,518
لایک‌ها
19
محل سکونت
In The Stars
به نقل از rezadignity :
شاعر در شعر از می و باده می گوید و گروهی که گویی با شاعر نان و نمک خورده اند منظور شاعر را آن طور که خود فکر می کنند و دوست دارند معنی می کنند !
چــرا ؟
تا نگردي آشنا زين پرده رمزي نشنوي
گوش نامحرم نباشد جاي پيغام سروش

خود همون شاعر جوابتا داده
 

rezadignity

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 ژانویه 2005
نوشته‌ها
1,588
لایک‌ها
6
محل سکونت
Iran
تا نگردي آشنا زين پرده رمزي نشنوي
گوش نامحرم نباشد جاي پيغام سروش
خود همون شاعر جوابتا داده
مردم ما همیشه اینجوری جواب معماها و پرسشهای منطقی خودشونو میدن که انقدر در دانش و خرد و فلسفه پیش تازی می کنند !!

ایول نمی دونستم شما آشنا با پس پرده اسرار هستی و گوشتان جای پیغام سروش است !

التماس دعا داریم ...
 

AzhyDehAk

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
10 آپریل 2006
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
2
به نقل از rezadignity :
مردم ما هميشه اينجوری جواب معماها و پرسشهای منطقی خودشونو ميدن که انقدر در دانش و خرد و فلسفه پيش تازی می کنند !!
!
...

دوست عزيز شما كه ديگه بايد كاملا آگاه باشيد كه بحث عرفان از فلسفه و منطق جداس. انجا ديگه چيزي به اسم دليل عقلايي معنا نداره...شما فقط با شهود محض سر و كار داريد. پس نمي شه با دليل چيزي رو نفي كرد..بلكه هر ادعايي رو بايد بواسطه همون شهود بي واسطه رد كنيد. مگر اينكه شما ابتدا كل عرفان و مسائل مربوط به شناخت روحي رو به طور عقلاني منكر بشيد...در اونصورت مي شه مدعاي عرفا رو هم به طرق عقلي نقد كرد.
 

rezadignity

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 ژانویه 2005
نوشته‌ها
1,588
لایک‌ها
6
محل سکونت
Iran
یعنی شما میگی عرفان با عقل نسبتی ندارد ؟

من نگفتم که حتما می خورده ، من پرسیدم از کجا میگن فلان شاعر می نمی خورده ؟ دوستمان در آمد و با یک بیت مثلا جواب مرا داد !!

تا نگردي آشنا زين پرده رمزي نشنوي
گوش نامحرم نباشد جاي پيغام سروش

از آن برخوردهای آنچنانه بود . چه ربطی به سوال من داشت ؟

نمی شود بی عقل در هیچ زمینه ای به منزل رسید ، شما می گویید در این تاپیک عقل را تعطیل کنیم چون حافظ عارف بوده است ؟
 

پری

کاربر فعال ادبیات
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 مارس 2006
نوشته‌ها
1,599
لایک‌ها
20
محل سکونت
اونجایی که نیستی هست
چرا جو رو بهم میریزید

کسی با زور نمیتونه نظر دیگری رو عوض کنه هرکسی نظر خودشو داره شما هم نظرتونو گفتین و دیگری هم
یکی نظر شما رو میپذیره یکی نمیپذیره
حیف نیست جو دوستانه خرراب بشه
 

roje_aria79

Registered User
تاریخ عضویت
21 فوریه 2006
نوشته‌ها
3,518
لایک‌ها
19
محل سکونت
In The Stars
به نقل از rezadignity :
مردم ما همیشه اینجوری جواب معماها و پرسشهای منطقی خودشونو میدن که انقدر در دانش و خرد و فلسفه پیش تازی می کنند !!
ایول نمی دونستم شما آشنا با پس پرده اسرار هستی و گوشتان جای پیغام سروش است !
التماس دعا داریم ...
ببيندوست عزيز من ادعاي اسرار هستي دونستن نكرده و نمي كنم فقط گفتم بهتره با حافظ انس بگيري تا اينكه تهمتي بهش بزني كه معلو مه سرانجامي نداره.
دوست عزيز شما كه ديگه بايد كاملا آگاه باشيد كه بحث عرفان از فلسفه و منطق جداس. انجا ديگه چيزي به اسم دليل عقلايي معنا نداره...شما فقط با شهود محض سر و كار داريد. پس نمي شه با دليل چيزي رو نفي كرد..بلكه هر ادعايي رو بايد بواسطه همون شهود بي واسطه رد كنيد. مگر اينكه شما ابتدا كل عرفان و مسائل مربوط به شناخت روحي رو به طور عقلاني منكر بشيد...در اونصورت مي شه مدعاي عرفا رو هم به طرق عقلي نقد كرد
بله دوست عزيزم در عرفان دو رويكرد وجود دارد يك گروه كاملا عقل را نهي كرده و دل را ملاك تشخيص قرار ميدهند و گروهي ديگر تعامل عقل و دل را .بدين گونه است كه مولانا مي فرمايد:
عشق آمد-عقل او آواره شد
صبح آمد شمع او بيچاره شد
عقل در شرحش چه خر در گل بخفت
شرح عشق و عاشقي هم عشق گفت
از در دل چونكه عشق آمد درون
عقل رخت خويش اندازد برون
عقل را قربان كن اندر عشق دوست
عقلها باري از آن سويست كواست
عاشق از حق چون غذا يابد رحيق
عقل آنجا گم شود گم اي رفيق
 

AzhyDehAk

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
10 آپریل 2006
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
2
به نقل از roje_aria79 :
بله دوست عزيزم در عرفان دو رويكرد وجود دارد يك گروه كاملا عقل را نهي كرده و دل را ملاك تشخيص قرار ميدهند و گروهي ديگر تعامل عقل و دل را [/B][/SIZE][/COLOR]
حرف شما صحيحه...ولي منظور من نفي عقل نبود. منظور من تفسير عقلاني مسائل عرفاني بود. در واقع مي خواستم توضيح داده باشم كه بر فرض يك عارف نمي تونه تجربه شهور خودش رو كه چيزي متفاوت از سيستم منطق فلسفي بوده در قالب منطق اثبات كنه. براي همين هم مثلا عرفا از لفظ شراب استفاده كردن. چون تنها چيزي بوده كه در دنياي معقول مي تونسته مفهوم از خود بي خود شدن رو توضيح بده. اين تجربه براي اكثر ما وجود داره. ما هيچ وقت نمي تونيم روياهامون رو به درستي بيان كنيم. براي همين هميشه از تمثيل استفاده مي كنيم...يا گاهي از هنر:happy:
 

roje_aria79

Registered User
تاریخ عضویت
21 فوریه 2006
نوشته‌ها
3,518
لایک‌ها
19
محل سکونت
In The Stars
به نقل از AzhyDehAk :
حرف شما صحيحه...ولي منظور من نفي عقل نبود. منظور من تفسير عقلاني مسائل عرفاني بود. در واقع مي خواستم توضيح داده باشم كه بر فرض يك عارف نمي تونه تجربه شهور خودش رو كه چيزي متفاوت از سيستم منطق فلسفي بوده در قالب منطق اثبات كنه. براي همين هم مثلا عرفا از لفظ شراب استفاده كردن. چون تنها چيزي بوده كه در دنياي معقول مي تونسته مفهوم از خود بي خود شدن رو توضيح بده. اين تجربه براي اكثر ما وجود داره. ما هيچ وقت نمي تونيم روياهامون رو به درستي بيان كنيم. براي همين هميشه از تمثيل استفاده مي كنيم...يا گاهي از هنر:happy:
AzhyDehAkعزيز من هم كاملا حرف شما را تاييد ميكنم .مثال بالاي من فقط به عنوان سندي از نوعي نگرش عارفانه بود و خودم هم به هيجوجه نگرش خاصي را جانبداري نكردم و به هيچوجه هم عقل را رد نمي كنم ولي خواستم بگويم كه چنين نگرشي بر پايه چنين گفتاري وجود دارد و هركدام هم طرفداران خاص خويش را دارند .
 

rezadignity

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 ژانویه 2005
نوشته‌ها
1,588
لایک‌ها
6
محل سکونت
Iran
ببيندوست عزيز من ادعاي اسرار هستي دونستن نكرده و نمي كنم فقط گفتم بهتره با حافظ انس بگيري تا اينكه تهمتي بهش بزني كه معلو مه سرانجامي نداره.
من یک پرسش مطرح کردم و شما در جواب آن شعر را نوشتید . اگر من نمی دانم ، شما هم نمی دانید ، بنابراین معنی آن شعر همانقدر که می تواند پاسخ من باشد می تواند ادعای شما را نیز رد کند .

تا نگردي آشنا زين پرده رمزي نشنوي
گوش نامحرم نباشد جاي پيغام سروش


من تهمت نزدم ، من پرسش کردم ، منظور من رسیدن به نتیجه ای روشن تر بود .
 

roje_aria79

Registered User
تاریخ عضویت
21 فوریه 2006
نوشته‌ها
3,518
لایک‌ها
19
محل سکونت
In The Stars
به نقل از rezadignity :
من یک پرسش مطرح کردم و شما در جواب آن شعر را نوشتید . اگر من نمی دانم ، شما هم نمی دانید ، بنابراین معنی آن شعر همانقدر که می تواند پاسخ من باشد می تواند ادعای شما را نیز رد کند .
تا نگردي آشنا زين پرده رمزي نشنوي
گوش نامحرم نباشد جاي پيغام سروش

من تهمت نزدم ، من پرسش کردم ، منظور من رسیدن به نتیجه ای روشن تر بود .
اینکه شاعری چون حافظ خویش را آلوده می و مستی نمی سازد .بسیار روشن است و احتیاج به جانبداری چون منی ندارد.چونکه میی والاتر و بهتر وجود دارد که چون عارف ذره ای از آن چشید دیگر بهترین می های عالم در نظرش بیمعنا و حقیر مینماید .و باز هم چو نیک بنگری طی طریق و سیرو سلوک ممکن نیست مگر به پاکی و زهد و تقوا.
.این شعر به من مر تبتی افزون از شما نمی بخشد .ما هر دو در پشت یک در ایستاده ایم ولی من باور دارم به گشوده شدن در و لطف صاحب خانه ولی شما قضاوت پیش از موقع کرده اید و در دادگاه عقل خویش حکم به ارتداد صاحب خانه نموده اید .
پس اگر میخواهیم که با ما راز گوید (به زبان بی زبانی)باید سعی در رفتن به اندرون خانه نموده و صاحب خانه را مهمان شویم و الفت میان ما باعث گردد تا راز ها بر ما آشکار شود.
یا حق!
 

raxtastar

"کاربرفعال ورزش""کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 ژوئن 2005
نوشته‌ها
1,959
لایک‌ها
672
سن
39
سوال زیبایی کردی


رضا جان من این گونه از چندین استاد ادبیات شنیده ام



اولا شراب نماد پاکی است در ادبیات حافظ .اگر شراب انداخته باشید می بینید روی ان کپک زده ومایع پایین آن صاف و زلا گشته ماند عارف پاک



ثانیا عده زیادی هم معتقد هستند که این عرفا از شراب برای رسیدن به آن حالت معنوی هم استفاده می کردنند


کلا شراب بسیار ارزشمند بوده نزد ایرانیان تا جای که می گوییند ما هفت شین داشته ایم
از شراب و شمع وشمشاد و....

که بعد از اعراب به سرکه هم خانواده ان تبدیلش کردند شد هفت سین




تا جایی که تا همین چند وقت اخیر عده ای&^*^ حاظ را قبول نداشته و او را شراب خوار می دانسته اند

خوب بستگی به جنبه وظرفیت هر قوم و فرهنگ هم دارد((( امید وارم گرفته باشی))))
 

rezadignity

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 ژانویه 2005
نوشته‌ها
1,588
لایک‌ها
6
محل سکونت
Iran
ما هر دو در پشت یک در ایستاده ایم ولی من باور دارم به گشوده شدن در و لطف صاحب خانه ولی شما قضاوت پیش از موقع کرده اید و در دادگاه عقل خویش حکم به ارتداد صاحب خانه نموده اید .
اینکه احتمالا حافظ شراب میخورده از نظر من اصلا قابل نکوهش نیست ، به خودش مربوط است که چی می خورده !
من منظورم تکفیر کردن حافظ نیست ، منظور من روشن شدن واقعیت ها است .
واقعیتهایی که به نظر در زیر سایه شعارها و بازیهای با کلمات تا حدودی پنهان گشته است .
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
ببيندوست عزيز من ادعاي اسرار هستي دونستن نكرده و نمي كنم فقط گفتم بهتره با حافظ انس بگيري تا اينكه تهمتي بهش بزني كه معلو مه سرانجامي نداره.


اين سخن معقولانه ترين جواب است در پرسش شما جناب رضا خان


شما فرموديد كه
منظور من روشن شدن واقعیت ها است .

روشن شدن اين مطلب چه كمكي به شناخت بيشتر حافظ مي كند . اينجا دادسرا نيست كه بخواهيم به جرم شراب خواري بر كسي حدي جاري كنيم .


كنكاش در اين موضوعات قطعا شما را از مسير صحيح حافظ شناسي دور مي سازد .
 

rezadignity

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 ژانویه 2005
نوشته‌ها
1,588
لایک‌ها
6
محل سکونت
Iran
شما به پست شماره 13 من توجه نکردید !

اینکه احتمالا حافظ شراب میخورده از نظر من اصلا قابل نکوهش نیست ، به خودش مربوط است که چی می خورده !
من منظورم تکفیر کردن حافظ نیست ، منظور من روشن شدن واقعیت ها است .
واقعیتهایی که به نظر در زیر سایه شعارها و بازیهای با کلمات تا حدودی پنهان گشته است .
اتفاقا این موضوع ظریفی است که شناخت قابل توجه و با ارزشی به دست می دهد .
 

roje_aria79

Registered User
تاریخ عضویت
21 فوریه 2006
نوشته‌ها
3,518
لایک‌ها
19
محل سکونت
In The Stars
به نقل از rezadignity :
شما به پست شماره 13 من توجه نکردید !
اتفاقا این موضوع ظریفی است که شناخت قابل توجه و با ارزشی به دست می دهد .
آقا رضا من فهمیدم که منظورتون چیه. خواهش میکنم همین بحث را دوستانه ادامه بدیم تا همه بتونیم از لذت فهم این موضوع سیراب بشیم.
 
بالا