برگزیده های پرشین تولز

عجایب هوش مصنوعی

farhad021

Registered User
تاریخ عضویت
3 آگوست 2012
نوشته‌ها
1,137
لایک‌ها
110
محل سکونت
tehran
هوش مصنوعی علمی است که سرعت رشدش از سرعت رشد انسان بیشتر است! این علم به دلیل اینکه تاکنون کمتر به شکل ملموس در دسترس مردم قرار گرفته ، کمتر نیز شناخته شده و اکثریت مردم به جز تعاریفی مبهم ، چیز دیگری راجع به آن نمی دانند. در این مقاله به هوش مصنوعی و دستاورد های حیرت آور بشر در این حوزه می پردازیم.

هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence که به اختصار AI نامیده می شود ، در واقع زیر مجموعه ی علوم کامپیوتر محسوب می شود. به طور خلاصه می توانیم بگوییم که در این علم یک هدف بیشتر وجود ندارد : شبیه سازی انسان!
شما به عنوان انسان یک سری توانایی های مشخص دارید ، مثلا قادرید صحبت کنید ، تحلیل و استنتاج کنید ، سوال برایتان پیش بیاید و …
اگر ما بتوانیم کاری که کنیم که یک کامپیوتر هم به این ویژگی های انسانی دست پیدا کند ، ما در واقع یک هوش مصنوعی ایجاد کرده ایم. انجام این کار شاید به زبان ساده بیاید ، ولی واقعیت این است که برای ساخت یک ماشین هوشمند ، به الگوریتم های فوق العاده پیچیده و میلیون ها خط کد نیاز است.

تاریخچه هوش مصنوعی و تست تورینگ
سر آغاز هوش مصنوعی به دانشگاه دارتموث آمریکا و سال ۱۹۵۰ بر می گردد. در آن سال دانشجویی به نام آلن تورینگ روی مبحث جدید و ناشناخته ای به نام هوش مصنوعی کار می کرد که اندکی بعد تر به تحولی عظیم در علم بشری منجر شد.
تورینگ یک مقاله در رابطه با نحوه ی ساخت یک ماشین هوشمند نوشت و در آن روشی را برای تشخیص اینکه یک ماشین هوشمند است یا نه ارائه داد که به تست تورینگ معروف شد.
در تست تورینگ روش تشخیص یک ماشین هوشمند به این شکل است :
فرض کنید شما با یک شخص که در پشت یک پرده نشسته است و او را نمی بینید در حال صحبت و پرسش و پاسخ هستید. اگر مکالمه شما پایان بیابد و شما متوجه ربات بودن آن شخص نشوید ، می توان گفت که آن شخص یک ماشین هوشمند است. اما اگر در حین مکالمه شما توانستید تشخیص دهید که شخص رو به روی شما یک انسان نیست ، پس آن ماشین یک ماشین هوشمند نیست.
سال ها بعد شرکت IBM یک ابر کامپیوتر به نام دیپ بلو را معرفی کرد که توانست با یک کار حیرت آور توانایی هوش مصنوعی را به همه نشان دهد. این کامپیوتر در سال ۱۹۹۶ توانست در یک مسابقه شطرنج ، گری کاسپارف اسطوره شطرنج دنیا را شکست دهد!

عجایب هوش مصنوعی
هوش مصنوعی در سال های اخیر به حدی پیشرفت کرده که بعضا کارهای حیرت آور و حتی خطرناکی از آن سر می زند. در اینجا چند نمونه از عجیب ترین دستاورد های علم هوش مصنوعی را بررسی می کنیم.
هوش مصنوعی GPT2
هوش مصنوعی GPT2 یک سیستم یاد گیرنده زبان است که تیم سازنده اش هرگز آن را منتشر نکردند. این سیستم در ابتدا برای کمک به بازنویسی مطالب طراحی شد اما سازندگان آن متوجه شدند که می تواند موجودی بسیار خطرناک باشد.
این سیستم می تواند اخبار جعلی تولید کند به گونه ای که هیچ کس متوجه جعلی بودنش نشود. یا می تواند خود را جای افراد مختلف جا بزند و دست به اعمال خلافی همچون کلاه برداری بزند!
نائو
نائو نام پروژه ای است که در آن ربات های انسان نما با جثه های کوچک تولید شدند. در این پروژه انسان ها توانستند موجودات خودآگاه خلق کنند!
طی آزمایشی ، به سه ربات نائو گفته شد که قرار است به شما قرص خواب داده شود. سپس دانشمندان دو ربات را خاموش کردند و از سومی پرسیدند که چه قرصی خورده ای؟ انتظار می رفت که پاسخ این باشد : نمی دانم!
اما این ربات پاسخ داد : من می دانم چه اتفاقی افتاد. شما هیچ قرص خوابی به من نداده اید!
شبکه هاپفیلد
این نام یک هوش مصنوعی بسیار پیچیده است که می تواند بخوابد و خواب ببیند! دانشمندان قابلیت خوابیدن این شبکه را بر اساس خواب حیوانات طراحی کردند. این شبکه آفلاین نمی شود ، بلکه می خوابد. هنگام خواب نیز اطلاعات زمان بیداری اش را تحلیل می کند و در واقع خواب می بیند. این شبکه به حدی شبیه به انسان است که اگر به آن اجازه ندهند خواب کافی داشته باشد ، بازدهی اش پایین می آید و خسته می شود. بر عکس وقتی به اندازه کافی می خوابد ، خوشحال و سرحال می شود و توانایی یادگیری اش افزایش می یابد. درست مثل انسان!
نورمن
نورمن یک سیستم هوش مصنوعی بیمار است که دانشمندان دانشگاه MIT آن را ساختند. البته نه با این هدف که یک بیمار روانی خلق کنند!
این هوش بسیار خطرناک است و دائما در حال پرورش افکار منفی است. شاید با تست لکه جوهر آشنا باشید. این تست در تشخیص های روان شناسی به کار می رود. دانشمندان به نورمن لکه جوهری را نشان دادند که شبیه به یک هواپیما بود ، با این حال نورمن در این لکه جوهر یک مرد را دید که تیر خورده و در حال خونریزی است!
آیدا
آیدا یک ربات فیزیکی است که با هوش مصنوعی کار می کند. این ربات قادر است نقاشی ها و مجسمه های بسیار پیچیده و زیبا خلق کند. این ربات مانند یک انسان راه می رود ، نقاشی می کند ، صحبت می کند و حتی قادر است روز به روز چیزهای بیشتری یاد بگیرد! آیدا همچنین دارای یک نمایشگاه آثار است که برای عموم قابل مشاهده است.
منبع
 
بالا