www.seosem.ir
کاربر تازه وارد
چهار دسته عامل اصلي در رنكينگ سئو وجود دارد كه مورد توجه اغلب موتورهاي جست و جو است كه عبارتند از:
- عوامل رتبه بندي داخل صفحهاي
- عوامل رتبه بندي خارج از صفحهاي
- تخلفها
- بلوكه كردن
همچنان كه در ادامه خواهيم گفت، هر دسته عوامل زير مجموعهاي هم دارد. هر كدام از اين زيرمجموعهها، خود شامل يك يا چند فاكتور مستقل سئو ميباشند.
حال سعي ميكنيم با قالبي تصويري آنچه را در مجموع ميخواهيم بگوييم، توصيف كنيم؛ جدولي كه شايد در نگاه نخست شما را به ياد جدول عناصر شيميايي بيندازد!
به مثابه جدول مندليف، دراينجا به نمايندگي هر عنصر موثر در SEO دو حرف قرار دادهايم. اسم جدول را هم ميگذاريم «جدول عناصر سئو». حرف اول هر «عنصر سئو» مربوط ميشود به زيرگروهي كه در آن قرار دارد. و حرف دوم نمايا نگر خود عامل و فاكتور است.
تركيب عوامل باهم
هيچ عامل منفرد سئويي نميتواند متضمن توفيق در رتبه بندي نزد سرچ اينجينها باشد. مثلا هر چقدر هم كه تايتل HTML سايت شما عالي باشد، اگر از لحاظ محتوايي فقير باشد، فايدهاي نخواهد داشت. اما با در كنارهم داشتن چند فاكتور مثبت ميتوان شانس موفقيت را بالا و بالاتر برد. از طرف ديگر هم مشخص است كه فاكتورهاي منفي اين بخت را كاهش ميدهد.
فاكتورهاي داخل صفحهاي
فاكتورهاي رتبه بندي داخل صفحهاي (on the page factors) به عواملي گفته ميشود كه تماما در كنترل خود ناشر قرار دارند. چه جور محتوايي منتشر ميكنيد؟ آيا سعي كردهايد نشانههاي HTML مهمي داشته باشيد كه ارتباطشان توجه سرچ انجينها را جلب كند؟ معماري سايتتان به موتورهاي جستجو كمك ميكند يا برعكس براي آنها دافعه دارد؟ سوالاتي از اين دست همگي مربوط به اين عوامل ميشوند.
فاكتورهاي خارج از صفحهاي
عوامل رتبه بندي خارج از صفحهاي (off the page factors) به مواردي اطلاق ميشود كه پابليش كننده نميتواند مستقيما بر آن كنترل داشته باشد. موتورهاي جستجو از آنجا كه از مدتها پيش دريافتهاند علامتهاي (signals) ناشر نه تنها در زمينه رابطه مندي (Relevancy) چندان آنها را راهنمايي نميكند، بر اين گروه فاكتورها نيز تكيه دارند. مثلا ممكن است برخي از ناشران تلاش كنند به طرقي بيش از حد واقعيت خود را«مرتبط» با موضوع نشان دهند و موتور جست و جو را به نوعي گول بزنند.
مسئله مهمتر آن است كه با وجود ميلياردها وب پيج كه بايد فهرست و دسته بندي شوند، تكيه صرف برنشانههاي درون صفحهاي مسلما كافي نخواهد بود. براي برآورد صحيحتر بهترين صفحات وب براي هر جستجوي خاص، به نشانههاي بيشتري نياز است.
تخلفات
اشتباه نكنيد! موتورهاي جست و جو دوست دارند همه «سئو» كنند. آنها مستقيما تمهيداتي هم از لحاظ تكنيكهاي سئو فراهم آوردهاند تا افراد را بيشتر ترغيب كنند. چراكه تبعا سئوي خوب فهرستهاي آنها را بهينهتر ميكند. با اين حال، ترفندهايي هم هستند كه از منظر آنها اسپم يا كلاهبرداري محسوب ميشود. اعمالي كه اگر مرتكب شويد، حاصلش امتياز منفي در رنكينگ يا حتي بدتر از آن، كلا رد (ban) شدن از سوي سرچ انجين ميشود.
بلوكه كردن
بلوكه سازي كلاس جديدي در ميان سيگنالهاي رتبه بندي محسوب ميشود. اينجاست كه ممكن است جست و جوگران خود به اين نتيجهگيري برسند كه صفحات يك وب سايت خاص را دوست ندارند؛ درحالي كه شايد اين وبسايتها عملا از هيچ يك از قوانين معمول مربوط به اسپمينگ تخطي نكرده باشند.
بلوكه سازي اثر عميقي بر آنچه فرد بلوكه كننده ميبيند، دارد. ضمن اينكه برآنچه هر جستوجوگر ديگري نيز ميبيند، موثر است.
- عوامل رتبه بندي داخل صفحهاي
- عوامل رتبه بندي خارج از صفحهاي
- تخلفها
- بلوكه كردن
همچنان كه در ادامه خواهيم گفت، هر دسته عوامل زير مجموعهاي هم دارد. هر كدام از اين زيرمجموعهها، خود شامل يك يا چند فاكتور مستقل سئو ميباشند.
حال سعي ميكنيم با قالبي تصويري آنچه را در مجموع ميخواهيم بگوييم، توصيف كنيم؛ جدولي كه شايد در نگاه نخست شما را به ياد جدول عناصر شيميايي بيندازد!
به مثابه جدول مندليف، دراينجا به نمايندگي هر عنصر موثر در SEO دو حرف قرار دادهايم. اسم جدول را هم ميگذاريم «جدول عناصر سئو». حرف اول هر «عنصر سئو» مربوط ميشود به زيرگروهي كه در آن قرار دارد. و حرف دوم نمايا نگر خود عامل و فاكتور است.
تركيب عوامل باهم
هيچ عامل منفرد سئويي نميتواند متضمن توفيق در رتبه بندي نزد سرچ اينجينها باشد. مثلا هر چقدر هم كه تايتل HTML سايت شما عالي باشد، اگر از لحاظ محتوايي فقير باشد، فايدهاي نخواهد داشت. اما با در كنارهم داشتن چند فاكتور مثبت ميتوان شانس موفقيت را بالا و بالاتر برد. از طرف ديگر هم مشخص است كه فاكتورهاي منفي اين بخت را كاهش ميدهد.
فاكتورهاي داخل صفحهاي
فاكتورهاي رتبه بندي داخل صفحهاي (on the page factors) به عواملي گفته ميشود كه تماما در كنترل خود ناشر قرار دارند. چه جور محتوايي منتشر ميكنيد؟ آيا سعي كردهايد نشانههاي HTML مهمي داشته باشيد كه ارتباطشان توجه سرچ انجينها را جلب كند؟ معماري سايتتان به موتورهاي جستجو كمك ميكند يا برعكس براي آنها دافعه دارد؟ سوالاتي از اين دست همگي مربوط به اين عوامل ميشوند.
فاكتورهاي خارج از صفحهاي
عوامل رتبه بندي خارج از صفحهاي (off the page factors) به مواردي اطلاق ميشود كه پابليش كننده نميتواند مستقيما بر آن كنترل داشته باشد. موتورهاي جستجو از آنجا كه از مدتها پيش دريافتهاند علامتهاي (signals) ناشر نه تنها در زمينه رابطه مندي (Relevancy) چندان آنها را راهنمايي نميكند، بر اين گروه فاكتورها نيز تكيه دارند. مثلا ممكن است برخي از ناشران تلاش كنند به طرقي بيش از حد واقعيت خود را«مرتبط» با موضوع نشان دهند و موتور جست و جو را به نوعي گول بزنند.
مسئله مهمتر آن است كه با وجود ميلياردها وب پيج كه بايد فهرست و دسته بندي شوند، تكيه صرف برنشانههاي درون صفحهاي مسلما كافي نخواهد بود. براي برآورد صحيحتر بهترين صفحات وب براي هر جستجوي خاص، به نشانههاي بيشتري نياز است.
تخلفات
اشتباه نكنيد! موتورهاي جست و جو دوست دارند همه «سئو» كنند. آنها مستقيما تمهيداتي هم از لحاظ تكنيكهاي سئو فراهم آوردهاند تا افراد را بيشتر ترغيب كنند. چراكه تبعا سئوي خوب فهرستهاي آنها را بهينهتر ميكند. با اين حال، ترفندهايي هم هستند كه از منظر آنها اسپم يا كلاهبرداري محسوب ميشود. اعمالي كه اگر مرتكب شويد، حاصلش امتياز منفي در رنكينگ يا حتي بدتر از آن، كلا رد (ban) شدن از سوي سرچ انجين ميشود.
بلوكه كردن
بلوكه سازي كلاس جديدي در ميان سيگنالهاي رتبه بندي محسوب ميشود. اينجاست كه ممكن است جست و جوگران خود به اين نتيجهگيري برسند كه صفحات يك وب سايت خاص را دوست ندارند؛ درحالي كه شايد اين وبسايتها عملا از هيچ يك از قوانين معمول مربوط به اسپمينگ تخطي نكرده باشند.
بلوكه سازي اثر عميقي بر آنچه فرد بلوكه كننده ميبيند، دارد. ضمن اينكه برآنچه هر جستوجوگر ديگري نيز ميبيند، موثر است.