• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

یادگیری بهتر عکاسی از طریق اینترنت!

lilyrose

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
4,270
لایک‌ها
8,207
محل سکونت
My Sweet Home
این تاپیک رو زدم تا مطالب آموزشی ای رو که توی نت در رابطه با عکس و عکاسی می بینیم ، اینجا بذاریم.

در صورت امکان منبع رو هم عنوان کنید. توی همین پست به تدریج فهرست موضوعات اضافه خواهد شد.
 

lilyrose

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
4,270
لایک‌ها
8,207
محل سکونت
My Sweet Home
چگونه عكاس خوبي باشيم؟



يك عكاس خوب در هواي بد شناخته مي شود.

بهترين دوربين آن است كه در پشت آن بهترين عكاس قرار دارد.

يك عكاس خوب مانند يك مهندس اندازه گيري مي كند، مانند يك فيلسوف فكر مي كند و دنيا را مانند يك شاعر مي بيند.

بهترين عكس آن است كه هنوز آنرا نگرفته ايد.

عكاسي و صداقت دست در دست يكديگر كار مي كنند.

عكاسي از آنجايي كه هنر و تكنولوژي با هم تقاطع دارند آغاز مي شوند.

با عكاسي كسي چيزي نمي گويد بلكه شخصي آنچه را بايد گفته شود به نمايش مي دهد.

اگر شما عكاس ماهري باشيد حتي از گرد و غباري كه روي لنز نشسته است براي گرفتن عكس بهتر كمك مي گيريد.

از اساتيد عكاسي پيروي كنيد تا زمانيكه خودتان يكي از آن اساتيد شويد.

ابتدا يك گل را بشناسيد سپس از آن عكس بگيريد.

دوربين را براي مدت طولاني كنار نگذاريد اين براي هر دوي شما (عكاس و دوربين) مضر است.

يك دوربين پيشرفته لزوماً عكسهاي عالي نمي گيرد.

بسياري از عكاسان بيشتر نگران وضوح ظاهري عكس هستند تا مفهوم آن.

درباره عكاس با دوربينش قضاوت نكنيد بلكه با عكسهايش در مورد او قضاوت كنيد.

شما عكاس خوبي مي شويد اگر بدانيد كه چه چيزي سبب مي شود شما عكاس بدي باشيد.

خوب است كه نسبت به فيلمي كه استفاده مي كنيد حساس باشيد.

يك عكاس خوب سوژه عكاسي را حتي از پشت يك مه غليظ توصيف مي كند.

دوربين هاي اتوماتيك لزوماً عكسهاي زيبايي نمي گيرند آنها فقط متخصص فني خوبي هستند نه يك هنرمند خوب.

منبع
 

lilyrose

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
4,270
لایک‌ها
8,207
محل سکونت
My Sweet Home
نكاتي در عكاسي (قسمت اول)

عكاسان خوب هم بخاطر رعايت تكنيكهاي عكاسي و هم براي رعايت نكات ظريف است كه عكاسان خوبي هستند. عكس هاي با ارزش زيادي به خاطر تكنيك ضعيف ضايع مي شوند در اينجا چند نكته ياد آوري مي شود كه در زمان گرفتن عكس بهتر است مورد توجه قرار گيرند.

1ـ نزديكتر شويد:


بيشتر آماتورها در زمان عكاسي از موضوع خود خيلي دور مي شوند از داخل لنز نگاه كنيد! اين واقعآ مهم است مخصوصاً زماني كه از مردم عكس مي گيريد. عكاسان حرفه اي از لنزهاي 85 تا 105 ميليمتري براي عكاسي چهره استفاده مي كنند. بيشتر دوربينهاي غير حرفه اي لنزهاي 35mm دارند.

pt1.jpg


2ـ گنجاندن افراد در عكسها:

افزودن افراد به عكسها مفهوم و فضا مي دهد. اين كار رابطه بر قرار كردن با عكس را آسان مي كند و بعضي مواقع به ما يك مفهوم از بزرگي و كوچكي يا مقياس مي دهد.

pt2.jpg



3ـ حركتها را شكار كنيد:


بگذاريد افراد در حال حركت باشند و از لحظه ها عكس بگيريد.

pt3.jpg





4ــ ساختار را ساده نگه داريد:


تركيب ساده فهم و درك را ساده تر مي كند. يك زمينه ( back ground ) ساده كمتر بيننده را گيج مي كند و به آنها اجازه تمركز روي موضوع را مي دهد.

pt4.jpg
 

lilyrose

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
4,270
لایک‌ها
8,207
محل سکونت
My Sweet Home
نكاتي در عكاسي ( قسمت دوم )

1-سوژه را در مركز قرار ندهيد

سعي كنيد موضوع اصلي را در مركز تصوير قرار ندهيد عكاسان حرفه اي از قانون يك سوم استفاده مي كنند يعني سوژه يا موضوع اصلي را حدوداً به فاصله يك سوم از گوشه فريم قرار مي دهند اگر به اين روش عمل كنيد در نتيجه كار شما تاثيري مي گذارد كه حتي فكر آن را هم نمي كنيد.

1.jpg


2- زاويه را تغيير دهيد.


اين عمل مي تواند عكس را خيال انگيز و دراماتيك كند. تقريباً همه آماتور ها از روبرو عكس مي گيرند ولي زواياي فراوان ديگري وجود دارند كه مي توانند نتايج شگفت انگيزي بوجود آورند.


2.jpg


3- پيش نما ( منظره جلوي عكس ) را در چشم انداز قرار دهيد.

پيش نما جزئيات را به عكس اضافه مي كند و مي توان از آن به عنوان يك قاب طبيعي براي عكس استفاده كرد.

3.jpg


4- به نور پردازي و و روشنايي توجه كنيد.


نور مستفيم خورشيد باعث سايه روشن شدن بيش از اندازه عكس مي شود، اما نور ناكافي منجر به يك عكس تار مي شود. هميشه به اين شعار توجه داشته باشيد كه نور عكس را مي سازد.

4.jpg


5- از فلاش استفاده كنيد.

فلاش مي تواند وضعيت روشنايي را بهتر كند. ( حتي در يك روز آفتابي )



6- روش نگه داشتن دوربين


تكان هاي دوربين مي تواند يك عكس عالي را ضايع كند. دوربين بايد نسبت به موضوع ثابت نگه داشته شود رعايت اين نكته مخصوصاً در هنگام Zoom كردن بسيار مهم است.

منبع پست 3 و 4
 

lilyrose

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
4,270
لایک‌ها
8,207
محل سکونت
My Sweet Home
تمیز کردن دوربین

اگر عکس هایتان همواره مات و محو میفتند ممکن است به این معنا باشد که لنز دوربینتان را باید پاک کنید. اکثر دوربین های دیجیتال ویژگی افزودن یک فیلتر فرابنفش UV را دارند که نه تنها لنز را در برابر کثیفی بلکه از خراش هم محافظت می کند. اما دوربین های ارزان تر این ویژگی را ندارند پس به یاد داشته باشید تا لنز آنرا در مواقعی که استفاده نمی کنید بپوشانید و آنرا لمس نکنید.

بیش از حد لنز دوربین را تمیز نکنید. بسته به فاصله ی زمانی استفاده ی شما از دوربین، هر چند هفته یا چند ماه یک بار مناسب است. برای تمیز کردن لنز، کیت مخصوص پاک کردن لنز را برداشته و با استفاده از برس لنز هرگونه ذرات چسبنده را از سطح لنز پاک کنید. کمی مایع پاک کننده لنز را روی پارچه ی مخصوص بریزید و با حرکت دادن دایره وار بروی لنز، آن را تمیز کنید. با استفاده از يك دمنده هوا لنز را خشک کنید یا بگذارید به طور طبیعی خشک شود. از هرگونه ماده ی ساینده همچون صابون یا محکم تمیز کردن لنز به مانند تمیز کردن بدنه دوربين خودداری کنید.

مراقب باشید که با تمیز کردن مداوم در یک جهت روي لنز لک نیندازید. حرکت دایره وار را از بالا به پایین یا به طرفین تغییر دهید.

اگر می توانید لنزهای دوربینتان را تعویض کنید، اطمینان حاصل کنید که دوربین خاموش باشد و در محیطی با گرد و غبار کم باشید که اگر بروی حسگر تصویرتان گردی بنشیند، آنرا در تمام تصاویرتان نشان خواهد داد. گرچه می توانید خودتان حسگر را تمیز کنید اما پیش نهاد می کنم آنرا به یک عکاسی ببرید تا به طور تخصصی تمیزش کنند.



از دیگر اجزای دوربینتان هم محافظت کنید خصوصا از اسلات های کارت حافظه و باتری. هرگز چیزی را در اسلات کارت حافظه وارد نکنید که ممکن است باعث شکستن پین های کوچک آن شود. برای تمیز ماندن بهتر است که همواره یک کارت حافظه را داخلش بگذارید یا دست کم کاور آنرا ببندید.
 

lilyrose

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
4,270
لایک‌ها
8,207
محل سکونت
My Sweet Home
اصول عکاسی پرتره و چهره

سعی کنید لحظه ای را شکار کنید که چشمان مدل با دوربین’ ارتباط‘ پیدا میکنند. دوربین های دیجیتال این خاصیت را دارا هستند که شما میتوانید شات های متعددی بگیرید تا موقعی که به این’ ارتباط‘ دست پیدا کنید...




در این مقاله سعی شده در مورد مبانی و اصول پایه ای عکاسی پرتره صحبت کنیم. باید توجه داشت این نکات اصول اولیه و اصلی میباشد و برای اکثر پرتره های متعارف و متداول (Classic Portraits) مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
در مورد نکات ساده ولی موثری صحبت خواهم کرد که میتواند عکس های شما را از دوستان و فامیل و .. را بهتر کند. هدف ما عکاسی از صحنه ای میباشد که ارتباط احساسی با مدل در آن مشهود باشد. اگر سوژه جذاب نباشد، یا بی حوصله یا ناراحت باشد در تصویر نهایی این موضوع منعکس خواهد شد و بستگی به این ندارد که شما چقدر در PhotoShop مهارت داشته باشید.


● راحتی و آرامش مدل

سعی کنید لحظه ای را شکار کنید که چشمان مدل با دوربین’ ارتباط‘ پیدا میکنند. دوربین های دیجیتال این خاصیت را دارا هستند که شما میتوانید شات های متعددی بگیرید تا موقعی که به این’ ارتباط‘ دست پیدا کنید.
این ارتباط میتواند به راحتی بوجود آید. کافیست مدل راحت و آرام باشد یا با تغییر در نحوه قرار گرفتن دستها و یا با داشتن تعامل با محیط و اطراف خود.


▪ زاویه درست:
با تغییر زاویه ای سر میتوان از گرفتن عکس های بی حس شناسنامه ای پرهیز کرد. منبع نور را در مکانی تنظیم کنید که صورت مدل به طور واضح و کامل نمایان باشد ولی جزئیات صورت نیز به تصویر کشید شوند.

▪ ایجاد سایه ها:
به مدل زاویه ای بدهید و با استفاده از زوم، تصویری با وضوح بالا و دارای پرسپکتیو طبیعی بوجود آورید. به منبع نور هم زاویه ای بدهید که علاوه بر پوشش کل سطح صورت سایه هایی ریزی را در پشت بوجود آورد.
▪ پرتره های جذاب احتیاج به فهمیدن مفاهیم ابتدایی تاثیر نور نیز دارد:
استفاده خلاقانه از نور طبیعی و استفاده از نورهای استودیو میتواند تاثیر زیادی روی نتیجه نهایی داشته باشد. در پایان میتوانید ایده های نو و جدید خود را نیز مورد استفاده قرار دهید. بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیوفتد این است که مدل شما خسته و بی حوصله خواهد شد!!

● تمام قد


▪ حالت: برای صلابت و استحکام بخشیدن به مدل، او را در حالتی قرار دهید که دست ها به پایین کمر متصل باشد و پاها کمی از هم باز باشند و کمی خم شده باشند. سعی کنید از زاویه های پایین تر و با استفاده از لنزهای wide عکاسی کنید.

● عکسبرداری پرتره

پرتره از آغاز اختراع عکاسی تاکنون تغییرات فراوانی پیدا کرده است. برای گرفتن یک پرتره خوب باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید:
۱) صورت و خصوصیات صورت مدل را تجزیه و تحلیل کرده و بهترین حالت صورت را برای عکاسی درنظر بگیرید. برای این کار مدل را بررسی کنید، اول با او صحبت کرده تا بتوانید بهترین حالتی که معایب او به نظر نرسد را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر کسی دارای چانه چاق می‌باشد نباید سر خود را به پایین بیاورد.

۲) یکی از مهمترین وسایلی که برای عکسبرداری پرتره مورد نیاز است استفاده از عدسی‌های خاص پرتره می‌باشد که ویژگی‌ نرم‌کردن تصویر را دارا می‌باشند. این ویژگی را نباید با واضح نبودن عکس به دلیل نامیزان بودن عدسی اشتباه گرفت. ین عدسی‌ها خطوط چهره مثل چین و چروک را محو می‌کنند. البته لازم به توضیح است که گاهی اوقات عکاس پرتره ممکن است بخواهد به عمد، چین و چروک پوست را بیشتر هم نشان بدهد.

▪ تاثیر فیلتر نرم کننده یا (Soft Focus)
عدسی‌های نرم‌کننده قابل کنترل بوده و می‌توان شدت نرمش را کنترل کرد. این عدسی ها بیشتر در دوربین‌های قطع بزرگ قابل استفاده می‌باشند. اگر از دوربین‌های قطع کوچک استفاده می‌کنید برای اعمال این ویژگی از شیشه‌های مخصوصی استفاده کنید که مانند فیلتر بر روی عدسی بسته می‌شوند و با شکست نور نرمی را ایجاد می‌کنند. به این شیشه‌ها ((فیلتر نرم‌کننده)) یا پخش کننده می‌گویند.

۳) گرفتن پرتره در فاصله نزدیک باعث اعوجاج و کج‌شکلی می‌شود. لذا نباید بیشتر از ۵/۱ متر به مدل نزدیک شد.
بنابراین باید از عدسی‌هایی استفاده کنید که فاصلهٔ کانونی بلندتری دارند تا بدون نزدیک‌شدن به مدل، ‌نمای درشتی از چهره‌اش بردارید. بهترین لنز برای عکاسی پرتره، لنزی است که فاصله کانونی آن دو برابر فاصله کانونی لنز نرمال ‌باشد. به عنوان مثال در یک دوربین ۳۵ میلیمتری، یک عدسی با فاصلهٔ کانونی ۸۵ تا ۱۳۵ میلی‌متر برای پرتره مناسب است.
▪ تاثیر لنز واید در عکسبرداری پرتره

۴) نوع و اندازه دوربین برای عکاسان حرفه‌ای که عکس را روتوش می‌کنند بسیار مهم است. در کادرهای کوچک مانند دوربینهای ۱۳۵ امکان روتوش نگاتیو براحتی وجود ندارد. همچنین هنگام استفاده از دوربینهای دیجیتال، هرچه رزولوشن سنسور بیشتر باشد، برای عکاسی پرتره مناسبتر است.

۵) زمینه باید متناسب با موضوع باشد.

۶) دوربین باید در جایی تعبیه شود که بتواند مناسب‌ترین زاویه‌ها را دارا باشد.

۷) فاصله طوری تنظیم شود و دیافراگم تا جایی بسته شود که نقاط اصلی موضوع که مد نظر عکاس است، در داخل میدان وضوح واقع شود

▪ تاثیر تغییر عمق میدان وضوح

۸) سوژه نباید تا آماده‌ شدن عکاس تکان بخورد. در زمان‌های قدیم که حساسیت شیشه‌های عکاسی کم بود از آلاتی برای نگهداری و ثابت نگه‌داشتن موضوع استفاده می‌کردند. باید دقت کرد که سوژه با تکان‌خورد از میدان وضوح خارج نشود. در صورت استفاده از دوربین‌های انعکاسی سوژه دائماً در منظره یاب دیده می‌شود و تغییر وضوح آن مشخص است.

۹) نورسنجی از مواردی است که دقت بسیار زیادی را می‌خواهد. نور باید به قدر کافی به فیلم بتابد. اگر موضوع نمی‌تواند بی‌حرکت باشد بهتر است با دیافراگم بازتری عکس گرفت تا با سرعت عکسبرداری بالا از تکان‌‌خوردگی موضوع جلوگیری شود؛ مانند پرترهٔ کودکان.

۱۰) نور بی‌شک از مهمترین مسئله‌ای است که عکاس با آن روبروست.

به‌طور کلی دو نوع نور وجود دارد.

۱) نور عمومی که همه‌جای مدل را در روشنایی لطیف قرار می‌دهد.
۲) نور اختصاصی که فقط به نقاط لازم تابانده می‌شود.

نور عمومی به تنهایی موضوع را تخت و مسطح نشان می‌دهد. بهتر است نور اختصاصی برای القای عمق و بُعد استفاده ‌شود. می‌توان به وسیلهٔ کاغذ یا پارچهٔ سفید سایه‌ها و انعکاس‌های دلخواه را به وجود آورد. قابل ذکر است که در عکاسی سیاه و سفید تلفیق دو نور مصنوعی و نور طبیعی مانعی ندارد. اما در عکاسی رنگی به علت تأثیرات آبی و زرد موجود در این نورها باید نورسنجی بسیار دقیقی انجام شود و از یک نوع نور (مصنوعی یا طبیعی با کلوین یکسان) استفاده شود.

● نورپردازی پرتره:

1) نور روبرو:

تصویری کاملاً مسطح و بی‌عمق ایجاد می‌کند.

۲) نور مایل:

برجستگی‌ها را بهتر نشان می‌دهد ولی قسمتی ازچهره در تاریکی است.

۳) نور مماس:

برای برخی از حالت‌های چهره در وضع نور مایل می‌توان چنان پیش رفت تا نیمی از صورت را روشن کند و با آن مماس شود.

۴) نور پایین:

از پایین به موضوع می‌تابد و حالت خاصی را به چهره می‌بخشد که بیشتر برای ایجاد جلوه های ویژه نوری کاربرد دارد. در این حالت سوژه کمی ترسناک بنظر می رسد..

● شرایط موضوع:

▪ صورت گرد یا چاق: سوژه را نسبت به دوربین در حالت سه چهارم ‌رخ قرار دهید، از نورپردازی کوتاه استفاده نمایید، زاویه دوربین را کمی بالا ببرید.

▪ صورت لاغر: سوژه را تمام رخ قرار دهید.
▪ صورت پرچین: از نورپردازی مات و روبرو استفاده نمایید.
▪ صورت لک‌دار یا با اثر سوختگی: نواحی دارای مشکل را در سایه قرار دهید یا موقعیت سوژه را طوری قرار دهید که مشکل در عکس دیده نشود.
▪ بینی بزرگ: کمی چانه را بالا ببرید، لنز دوربین را در راستای بینی قرار دهید.
▪ بینی کوچک: لنز دوربین را نسبت به بینی با زاویه نگه دارید.
▪ فک مستطیلی: از حالت سه چهارم ‌رخ استفاده کنید، زاویه دوربین را بالاتر ببرید.
▪ غبغب: گردن را بکشید، سر سوژه را به طرف دوربین کج کنید.
▪ چشم‌های غیر هم اندازه: چشم بزرگتر را نزدیک به دوربین و چشم دیگر را در سایه قرار دهید.
▪ چشم‌های گودافتاده: نور را روبروی چشم‌ها بتابانید.
▪ پلک‌زدن: عکس را بلافاصله بعد از یک پلک‌زدن بگیرید.
▪ گوش بزرگ: موقعیت سوژه سه چهارم ‌رخ، فقط یک گوش را نشان دهید. گوش دیگر را در سایه قرار دهید، با عینکی با فریم خالی عکس بگیرید، عینک را در موقعیت دور از نورها قرار دهید، ارتفاع نور را زیاد کرده و یا از بازتاب سقف استفاده نمایید.
▪ موی تیره: بررسی کنید که پس‌زمینه در موها محو نمی‌شود، از نور جداگانه مخصوص موها استفاده کنید تا موها برق بزند.
▪ موقعیت مردان: بالای سر را به طرف شانه دورتر متمایل کنید.
▪ موقعیت زنان: بالای سر را به طرف شانه نزدیک‌تر متمایل نمایید.( البته برای زنان از هر دوی این موقعیت‌ها می‌توان استفاده نمود.)

● در مورد دستها:
▪ هیچگاه نواحی صاف دست را نشان ندهید، لبه‌های انگشتان را نشان دهید.
▪ انگشتان نباید در مقابل لنز قرار گیرند.
▪ انگشتان را در تمام مفاصل کمی خم کنید.
▪ دست مردان بهتر است بسته‌تر و دست زنان بازتر باشد.
▪ انگشتان را در هم نپیچید.
▪ سر را در حالت تکیه داده به مشت قرار ندهید.

● گرفتن عکس گروهی:

ـ به عنوان یک قاعدهٔ کلی، در عکس باید طیف یکنواختی در گروه دیده شود، هم از لحاظ شرایط فیزیکی گروه و هم شرایط بصری.
ـ تمام افراد گروه بهتر است دارای طیف یکنواختی از رنگها باشند، طیف گرم یا سرد.
ـ افرادی که رنگهای روشن و درخشان پوشیده‌اند باید در میانه گروه قرار گیرند.
ـ مردان را کمی بلندتر از زنان قرار دهید.
ـ ارتفاع قدها را به صورت منظم و به ترتیب تنظیم کنید.
ـ یکبار افراد گروه را بر اساس ارتباطشان با یکدیگر قرار داده و بار دیگر مردان را در یک سمت و زنان را در سمت دیگر کادر قرار دهید.
استقرار باز به عکسی می‌گویند که بین افراد فاصلهٔ فیزیکی یا بصر باشد. استقرار بسته به عکسی گفته می‌شود که بعضی از قسمت افراد در عکس روی هم بیفتد و فاصلهٔ بصری بین آنها نباشد. با ترکیب استقرار باز و بسته در گروههای بزرگ می‌توان عکسهای جالبی گرفت.

● ژست مخصوص زوجها
▪ ژست روبه‌روی هم: افراد روبروی هم قرار می‌گیرند یا همدیگر را لمس می‌کنند.
▪ ژست رو به دوربین: در این حالت دو نفر به صورت پشت سر هم با زاویه‌ای رو به دوربین به صورتی که جلوی بدنشان دیده شود می‌ایستند و به روبرو نگاه می‌کنند.
برای ایجاد صمیمت فاصله بین سرها را کم کنید.
فضای اطراف زوجها را در کادر، زیاد بگیرید.

● پیشنهاداتی برای نورپردازی

حالت تصویر را با نورپردازی هماهنگ نمائید.
▪ نورپردازی بالا (High key): القای شادی. در این حالت اکثر قسمتهای تصویر و سوژه روشن است.
▪ نورپردازی کم (Low key): القای غم و حالت درام. در این حالت کنتراست نورپردازی بالا می باشد.
مثالی برای نحوهٔ نورپردازی بالا :
▪ میزان نور اصلی و نورپرکننده را به هم نزدیک کنید (نسبت ۱:۱ یا حداکثر ۱:۲
▪ لباس روشن، زمینهٔ روشن.
▪ بدون سایه.
▪ نور را بر اساس مرکز زمینه تنظیم کرده و نور زمینه را یک گام بالاتر از نور اصلی قرار دهید.
▪ سوژه باید در میانه راه بین زمینه تا دوربین قرار گیرد.
▪ نور اصلی باید از دو منبع چتری با قدرت مساوی و در حالت ترکیبی باشد.

با توجه به مطالب گفته شده:
الف) اگر از یک لامپ استفاده کنید جزییات چهره مشخص می‌باشد و با کمک صفحات منعکس‌کننده یا نور یک پنجره می‌توان سایه‌های شدید را ملایم کرد.
ب) در پرتره با دو لامپ در صورتی که از یک صفحه منعکس‌کننده استفاده کنید می‌توانید تصویری با عمق و برجستگی ایجاد کنید. مهم ایجاد تعادل بین این دو نور می‌باشد. نباید نورها با هم مساوی باشند بلکه یکی بر دیگری برتری داشته باشد.
ج) در پرتره با سه لامپ، یک نور را نور اصلی، یک نور را نور پر کننده و نور سوم را از بالا برای کتفها و مو قرار دهید.


تهیه و تنظیم:سمیه سفیدگران
 
Last edited:

MNDE

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2007
نوشته‌ها
1,704
لایک‌ها
325
سن
40
محل سکونت
esfahan
عکاسی در شب می‌تواند عکس‌هایی زیبا و دیدنی را برایتان به ارمغان بیاورد. خیابان‌های شهر در رنگارنگ‌ترین زمانشان هستند، هنگامی که چراغ‌های رنگارنگ خیابان‌ها روشن هستند.

17718_657.jpg

عکاسی در شب می‌تواند عکس‌هایی زیبا و دیدنی را برایتان به ارمغان بیاورد. خیابان‌های شهر در رنگارنگ‌ترین زمانشان هستند، هنگامی که چراغ‌های رنگارنگ خیابان‌ها روشن هستند. غروب آفتاب رنگ‌های درخشانی را می‌سازد که می‌تواند منظره‌ی زیبایی را برایتان به منظور عکاسی در شب ایجاد کند. شما می‌توانید عکس‌های در نور کم شب را به کمک یک اس‌ال‌آر و کیت‌لنزی که به همراه آن گرفته‌اید بگیرید. همه اس‌ال‌آرها نیازهای مقدماتی برای عکاسی در شب را دارند. دوربین‌های کامپکت «فشار بده و بگیر» یا point and shot که دارای تنظیمات دستی باشند نیز می‌توانند برای این‌کار استفاده شوند. در ادامه چند نکته مقدماتی برای گرفتن عکسای زیبا در شب و یا نور کم ارائه می‌شود.

17720_581.jpg

از سه پایه استفاده کنید
اولین چیزی که شما به آن احتیاج دارید یک سه‌پایه است، حتی اگر حمل کردن آن ناراحت کننده و دردناک باشد. در عوض، این کار بهترین راه برای مطمئن شدن این مسئله است که عکس‌‌هایی که در نور کم می‌گیرید شارپ خواهند بود. تعدادی از دوربین‌های جدید دارای قابلیت کاهش لرزش هستند که به شما عکس‌هایی شارپ در سرعت کم شاتر می‌دهند. اما همچنان استفاده از سه پایه بهترین گزینه برای داشتن عکس‌هایی شارپ‌تر در نور کم خواهد بود. شما به راحتی می‌توانید سه‌پایه‌ای متناسب با بودجه‌ی خود پیدا کنید، ولی حتما مطمئن شوید که این سه‌پایه توانایی حمل وزن
نهایی دوربین و لنزتان را داشته باشد و به اندازه‌ی کافی برای حمل کردن راحت باشد.


از تنظیمات «اولویت با دیافراگم» دوربین خود استفاده کنید
در این حالت شما با کنترل کردن دیافراگم، به دوربین اجازه می‌دهید که خودش سرعت شاتر مناسب را برای نوردهی صحیح انتخاب کند. در دوربین‌های معمول اس‌ال‌آر میزان دیافراگم f/8 ، شما را مطمئن خواهد کرد که عکس‌هایتان کاملاً شارپ و با عمق میدان مناسب خواهند بود. در دوربین‌های point-and-shot که سنسورهای کوچکی دارند، این کار را می‌توان با میزان دیافراگم f/4 نیز انجام داد. دوباره در اینجا استفاده از سه پایه به شما کمک خواهد کرد که عکس‌هایی که با سرعت‌های شاتر یک یا دوثانیه و یا بیشتر، می‌گیرید بدون بلور یا محوشدگی باشند. همچنین در این حالت بهتر است که ISO دوربین خود را در کمترین میزان قرار دهید تا عکس‌های شما نویز کمتری داشته باشند.

17719_543.jpg

از سلف‌تایمر دوربین‌تان برای گرفتن عکس استفاده کنید
از سلف‌تایمر دوربینتان یا کابل شاتر (دکلانشور) و یا کنترل از راه دور برای گرفتن عکس استفاده کنید تا از هرگونه تکان خوردن دوربین هنگام فشردن دکمه شاتر جلوگیری کنید. اکثر دوربین‌ها دارای سلف‌تایمر ۲ یا ۱۰ ثانیه هستند، که استفاده از این قابلیت بهترین گزینه خواهد بود.


تراز سفیدی دوربین را روی نور روز تنظیم کنید
اکثر دوربین‌های دیجیتال به طور پیش‌فرض تنظیم تراز سفیدی (وایت بالانس) آن‌ها روی حالت اتوماتیک است. اما در حالت اتوماتیک دوربین سعی می‌کند تا رنگ نور چراغ‌ها به سفید برساند و در نتیجه رنگ‌های شفاف و زنده‌ی عکس را تغییر خواهد داد. تنظیم «نور روز» رنگ‌های زیبا و زنده‌ی غروب خورشید را بدون آنکه دستکاری زیادی بکند، بهتر حفظ خواهد کرد.


در بهترین زمان نور عکس بگیرید
بهترین زمان شب برای عکاسی هنگامی است که هنوز مقداری رنگ در آسمان باقی مانده است. این زمان عکس‌های رنگارنگ‌تری را نسبت به زمانی که هوا کاملا تاریک است، به شما می‌دهد. عکس زیر که میدان تایمز شهر نیویورک می‌باشد، در حدود ۱۵ دقیقه بعذ از غروب که آخرین رنگ‌های آسمان همچنان پابرجا بودند گرفته شده بود. هنگامی‌که نور طبیعی با نورهای خیابان مخلوط می‌شود، نتیجه کار می‌تواند کاملاً چشمگیر باشد. نیم‌ساعت قبل، همزمان و بعد از غروب می‌توانند بهترین زمان برای عکاسی باشند.

17721_331.jpg

عکس‌ها و تنظیمات را بررسی کنید
عکس‌هایتان روی صفحه ال‌سی‌دی دوربینتان بررسی و مقایسه کنید. آیا از عکس‌هایی که گرفته‌اید راضی هستید و آن‌ها را دوست دارید؟ اگر عکس‌هایتان تاریک هستند از ابزار تصحیح نوردهی (exposure compensation) برای تنظیم نوردهی در سرعت شاتر بالا استفاده کنید. همینطور اگر عکس‌هایتان بیش از حد روشن است از همان ابزار برای تصیحی نوردهی در سرعت شاتر کم استفاده کنید. معمولا اکثر دوربین‌های اس‌ال‌آر ممکن است به تصحیح نوردهی نیاز داشته باشند تا عکس‌های گرفته شده زیبا و با نور مناسب به نظر بیایند.

17724_966.jpg

توضیحات اضافی


تصحیح نوردهی چیست؟
ابزارهای سنجش نور دوربین‌ها کامل نیستند. گاهی اوقات اندازه‌های انتخاب شده توسط دوربین عکس‌هایی با نور خیلی زیاد و یا با نور خیلی کم ایجاد می‌کنند. تصیح نوردهی ویزگی‌ای در دوربین است که به شما اجازه می‌دهد تا نوردهی را تنظیم کنید. با انجام این کار شما می‌توانید به صورت دستی نوردهی را تا جایی‌که عکس به اندازه‌ی کافی روشن‌تر و یا تیره‌تر شود تنظیم کنید. معمولاً میزان این تغییرات بین -۲ تا +۲ EV و با گام‌های ۱/۳ (یک‌سوم) می‌باشد. هر دوربین ممکن است تفاوت‌های اندکی در روش‌های اعمال این تنظیمات داشته باشد، بنابراین لطفا به دفترچه راهنمای دوربین خود مراجعه کنید.


حالت الویت با دیافراگم چیست؟
حالت الویت با دیافراگم یا تقدم با دیافراگم، یک تنظیم در دوربین است که به شما اجازه می‌دهد تا عدد دیافراگم را خودتان انتخاب کنید. در این حالت دوربین به طور خودکار سرعت شاتر مناسب برای این دیافراگم را تشخیص می‌دهد. هدف اصلی از حالت الویت با دیافراگم کنترل عمق میدان است. عمق میدان فاصله‌ای است که در آن اشیا در پیش‌زمینه و پس‌زمینه‌ای که شما انتخاب کرده‌اید شارپ و یا محو (بلور) هستند. در عکاسی منظره در شب شما باید مطمئن باشید که فوکوس تصویرتان کاملا شارپ باشد. برای این‌کار بایستی عدد دیافراگم‌تان به میزان مناسب بزرگ باشد. دیافراگم لنز شما ممکن است از ۲٫۸ یا ۳٫۶ به عنوان بازترین دریچه شروع شود تا کوچک‌ترین دریچه که ممکن است f/16 یا f/22 باشد. دیافراگم (دریچه) بازتر منجر به محوتر شدن بک‌گراند عکستان و کاهش عمق میدان می‌شود. بسته‌تر شدن دیافراگم که همان بزرگتر شدن عدد آن است باعث شارپ‌تر شدن پس‌زمینه و پیش‌زمینه عکستان خواهد شد. تنظیم دیافراگم روی f/8 یا f/11 معمولاً برای بدست آوردن فوکوسی کاملاً شارپ در عکاسی منظره مناسب هستند.

17723_512.jpg


منبع:stylepeterson.com
 

lilyrose

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
4,270
لایک‌ها
8,207
محل سکونت
My Sweet Home
نکات مهم عکاسی از غذا

طبیعتا هر عکاس در دوره فعالیت خود از غذاها نیز عکس برداری می کند. نکته ای که در مورد عکس برداری از غذا باید بدانیم این است که عکس باید حس طعم و مزه غذا را به بیننده منتقل کند.

1. انتخاب پس زمینه مناسب- انتخاب پس زمینه اولین و مهم ترین نکته اساسی در هر نوع عکس برداری است. هدف شما این است که سوژه حالت برجسته ای روی پس زمینه داشته باشد و این کار را با کنتراست رنگی که بین پس زمینه و سوژه وجود دارد انجام می دهید. برای مثال، اگر شما می خواهید از برنج سفید عکس برداری کنید، طبیعتا نباید از بشقاب سفید استفاده کنید.

2. مطمئن شوید از تعادل رنگ سفید در عکس رعایت شده است- اگر می خواهید از یک تکه گوشت عکس برداری کنید، بهتر است کاری کنید تا تصویر آن گرم تر به نظر برسد تا سرد. گوشت را با یک رنگ آبی در نظر بگیرد! این باعث می شود تصویر گوشت خیلی بد به نظر برسد.

1291805199_0007023460g-1920x1440.jpg


3. سعی کنید بیشترعکس ها را در نور طبیعی بگیرید- نور طبیعی، مخصوصا نوری که از پنجره وارد می شود مناسب ترین نور برای عکس برداری از غذاست. وقتی می خواهید از نور فلش استفاده کنید، مطمئن شوید نور به خوبی پراکنده و منتشر می شود تا بتوانید به یک نتیجه مشابه با عکس برداری در نور طبیعی دست پیدا کنید. نور مستقیم از یک فلش بسیار زننده و تند است و برای عکس های غذا اصلا مناسب نیست.

4. سه پایه را فراموش نکنید- هنگامی عکس برداری با نور طبیعی، ممکن است مجبور شوید از سرعت شاتر خیلی آهسته استفاده کنید، چرا که نه، بهتر است از یک دریچه دیافراگم کوچک مثل f11 استفاده کنید. برای عکس برداری با این روش از یک سه پایه استفاده کنید.


1291805551_0007023644g-1920x1440.jpg

5. به جزییات توجه کنید- این کار از مشخصه های یک عکاس خوب است. وقتی می خواهید از یک غذا عکس بگیرید به دنبال اشتباهات کوچکی که باعث ایجاد اشتباه در انتقال اطلاعات می شوند، مثل کارد و چنگال و یا بشقاب های رنگی، باشید. شما باید تصویرتان را با همان توجه و دقتی که یک سرآشپز غذا را ارائه می کند بگیرید.

6. از نمای نزدیک عکس برداری کنید- ایده خوبی است که با یک نمای نزدیک از غذا عکس برداری کنید، چون این کار باعث می شود تا بیننده احساس کند در حال تماشای یک بافت از غذا است. حتما تا به حال تصاویر نمای نزدیک غذاها را در مجلات دیده اید جایی که عکاس به قدری به سوژه نزدیک شده که دیگر اثری از بشقاب غذا وجود ندارد.

1291805579_0007024173g-1920x1440.jpg


7. غذا را خرد و تکه تکه کنید- تکه تکه کردن غذا روش خوب و موثری است. اگر می خواهید از یک کیک عکس برداری کنید، بهتر است آن را برش داده و قطعه قطعه کنید، چون تنها از این راه می توانید اطلاعاتی در مورد لایه های درونی کیک به بیننده بدهید. این کار برای سایر غذاها نیز کاربرد دارد.

8. خلاقانه از زوایای مختلف عکس برداری کنید- فقط از نمای پایین بشقاب که یک روش قدیمی و کسل کننده است عکس برداری نکنید. سعی کنید از نمای طرفین و بالای سوژه نیز عکس برداری کنید و هر چه می توانید عکس های متفاوت بگیرید. مخصوصا اگر غذا را تکه تکه کرده اید گرفتن عکس از طرفین تاثیر بیشتری نسبت به عکس برداری از نمای بالا دارد.

1291805614_allday.ru_26.jpg


9. لوازم صحنه- لوازم صحنه همیشه و برای همه نوع عکس برداری خوشایند و مطلوب است، البته تا زمانی که باعث حواس پرتی نشوند. برای مثال اگر در حال عکس برداری از یک کیک هستید، یک لیوان آب پرتقال در کنار آن یک ترکیب رنگ زییا و دوست داشتنی در تصویر بوجود خواهد آورد.

10. تا حد امکان از ترفندهای عکاسی استفاده کنید- برخی از عکاسان برای ایجاد جلوه بهتر از یک گوشت کباب شده یک چراغ جوشکاری در سمت راست سوژه قرار می دهند. شما می توانید از یک سیب زمینی به گونه ای عکس برداری کنید که شبیه یک بستنی به نظر برسد، و یا می توانید هر تغییری که دوست دارید روی غذا اعمال کنید، چون بعد از عکس برداری دیگر نمی خواهید آن را میل کنید.

1291805631_shutterstock_10047169.jpg
 

hossein137

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
10 جولای 2009
نوشته‌ها
9,400
لایک‌ها
10,757
سن
34
محل سکونت
Isfahan
Last edited:

lilyrose

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
24 جولای 2010
نوشته‌ها
4,270
لایک‌ها
8,207
محل سکونت
My Sweet Home
چگونه از گلها و گیاهان عکاسی کنیم ؟

عکاسی از طبیعت و گیاهان یکی از پرطرفدار ترین شاخه های عکاسی است . هیچ تردیدی وجود ندارد که با وجود هزارن گونه گل و گیاه در جهان ، شما موضوعات فراوان و متعددی برای عکاسی در اختیار خواهید داشت . چندین روش برای عکاسی از گلها وجود دارد :

گلهایی که در طبیعت وحشی رشد می کنند .
گلهایی که در باغها و گلخانه ها پرورش می یابند .
گلهایی کدر محیط خانه قرار دارند .

عکاسی از هریک از این گروهها روشهای خاص خودش را دارد . این مقاله بیشتر به عکاسی از گلهایی که در طبیعت و حشی و باغها و گلخانه ها پرورش می یابند می پردازد.

flower-m2%5B300%5D.jpg


عکاسی ماکرو چیست؟
رایج ترین روش برای عکاسی از گلها در طبیعت عکاسی ماکرو می باشد. در گذشته عکاسی ماکرو به معنی استفاده از دوربینهای SLR و خریدن لنزهای مخصوص بود که هزینه ای بین صد تا هزاران دلار به دنبال داشت . اما این مساله در مورد دوربینهای دیجیتال فرق می کند. در واقع اکثر دوربینهای دیجیتال ویژگی دارند که به صورت خودکار می توانند روی حالت ماکرو فعال شوند ، حتی برای عکاسی حرفه ای .
در حالت ماکرو شما می توانید تا جایی که امکان دارد از موضوع خود تصویر کلوزآپ زیبایی بگیرید که این حالت در عکاسی از گلها بسیار مهم است . به همین دلیل آیکون یا علامت حالت ماکرو در اکثر دوربینهای دیجیتال به شکل گل لاله است.

با استفاده از حالت ماکرو می توانید با فاصله ای 10 تا 20 سانتی متری تا حتی کمتر، از سوژه خود عکاسی کنید.
بهتر است برای پیدا کردن این فاصله در دوربین خود به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. قابلیت نزدیک شدن به یک موضوع از تواناییهای خوب و مفید دوربین است اما این کار محدودیتهایی را هم به دنبال دارد.
یکی از این محدودیتها عمق میدان بسیار کم است. عمق میدان فاصله ای است که هر شیء جلو یا پشت سوژه شما در حالت فوکوس قرار دارد و در حالت ماکرو این فاصله بسیار کم است. در نتیجه بیشتر تصویر تار است اما خود این محدودیت گاهی مفید است و بااین کارمی توانید تمام توجه بیننده را به موضوع مورد نظر خود معطوف کنید.

مشکل دوم زمان نوردهی زیاد آن است که البته مشکل حل نشدنی نیست. نور دهی زمانی است که شاتر دوربین برای ثبت تصویر بازمی ماند . در حالت ماکرو دیافراگم کوچک است و شاتر بایداین نور دهی کم را جبران کند، بنابراین احتمال فریز(freez ) شدن حرکتها بسیار کم است. اگر گل مورد نظر شما در اثر وزش نسیمی حرکت کند یا دستتان در حالت ثابتی نباشد تصویر شما تار خواهد شد.

توجه داشته باشید پس از عکاس از گلها ، دوربین خود را از حالت ماکرو خارج کنید. چون این کار باعث می شود عکسهای بعدی شما تارو مبهم باشند. در برخی دوربینها ، تنظیم حالت ماکرو به صورت مستقل و جداگانه است مثل حالت پرتره . اما در برخی دیگر حالتی مکمل است و با سایر حالتهای تنظیمی فعال می شود . اگر دوربین شما به این صورت عمل می کند بهترین حالت این است که گزینه پرتره را در ارتباط باحالت ماکرو انتخاب کنید.

عکاسی از گلها خارج ازمحیط خانه

اگرمی خواهید از گلهای یک باغ یا گلهای وحشی طبیعت عکاسی کنید ، روزی پر نور اما در عین حال ابری را برای عکاسی انتخاب کنید. زیرا ابرها باعث پخش شدن نور خورشید و در نتیجه ملایم شدن رنگها و سایه ها می شوند . اگر می خواهید روز عکاسی کنید که آسمان صاف و بدون ابر است ، ساعتهای قبل از غروب و بعد از طلوع خورشید مناسب هستند. در این ساعات رنگها روشن تر بوده و کنترل سایه ها کار آسان تری می باشد. به خاطر داشته باشید از فلاش داخلی دوربین خود هنگام نزدیک شدن به سوژه استفاده نکنید زیرا فیلم بیش از حد نورمی بیند.



مراقب باد باشید
نسیم و باد ناگهانی می تواند کار عکاسی از گلها را دشوار سازد ، به خصوص هنگامی که از حالت ماکرو استفاده می کنید. بهترین روش برای به حداقل رساند این تاثیر این است که در میان مسیر وزش نسیم و گل قرار بگیرید. صبور باشید . منتظر بمانید نسیم بخوابد و سپس عکاسی کنید . به یک شات اکتفا نکنید و چندین عکس بگیرید.

تا حد امکان نزدیک شوید
مجبور هستید برای نزدیک شدن به موضوع روی زانو خم شوید ، این کار را بکنید.
مطمئن شوید که موضوع تمام صفحه را گرفته است و فقط به خود گل توجه نکنید . برای اینکه تمام گل و شاخه و برگش درتصویر باشند چند سانتی متر به عقب بروید . شاید هم بخواهید از چندین گل عکس بگیرید . توجه داشته باشید که تعداد گلها در عکس عدد فرد باشد: 3 تا 5 گل نسبت به 2 یا 4 گل جلوه بصری بیشتری دارند.

مراقب سایه ها باشید
توجه داشته باشید روی گل مورد نظر سایه ای نیفتاده باشد . به همین خاطر همیشه اشیاء اطرافتان مثل درختها ، سایر گیاهان ، ساختمانها ، حفاظها را در نظر بگیرید.

از سه پایه استفاده کنید
به دلیل اینکه حالت ماکرو احتیاج به زمان نوردهی زیادی دارد ممکن است تصویر شما تار شود ، استفاده از یک سه پایه احتمال این خطارا کاهش می دهد . همچنین با استفاده از سه پایه دیگر لازم نیست برای نزدیک شدن به موضوع روی زانو خم شوید تا حتی روی زمین بخوابید.

بک گراند خود را به دقت انتخاب کنید
اگر رنگها و بافتی که در پس زمینه عکس شما قرار دارند با رنگها و بافت پیش زمینه شباهت داشته باشند ، جلوه بصری عکس از بین می رود حتی اگر دوربین به صورت اتوماتیک روی موضوع فوکوس کند واطراف آن تار باشد.

به محیط زیست احترام بگذارید
از قوانین ومقررات اطاعت کنید . مراقب باشید هنگام راه رفتن به محیط زیست اطراف خود صدمه وارد نکنید. از چیدن گلها در مکانهای عمومی ، پارکها و ممناطق حفاظت شده خودداری کنید. با این کار سایرین نیز می توانند از محیط زیست سالم لذت ببرند.



عکاسی از گلهای باغ
با استفاده از تکنیکهای عکاسی ماکرو می توانید از گلهای یک باغ یا یک پارک عمومی عکاسی کنید . همچنین باغچه های گل نیز جلوه خاصی برای عکاسی دارند. در این صورت باید تنظیم دوربین خود را از حالت ماکرو به لنداسکیپ (land scape ) تغییر دهید تا تصویر بزرگ تری داشته باشید.


عکاسی از گلها در گلخانه
گلخانه ها معمولا نور زیادی در خود جمع می کنند به همین دلیل می توانید از تکنیکهای مشابه در عکاسی خارج از محیط خانه استفاده کنید . اما در اینجا دیگر باد مزاحمتی ندارد . همچنین اگر هوای گلخانه گرم تراز هوای خارج از آن باشد ، پنجره ها بخار می کنند و این حالت باعث پخش شدن نور خورشید و ایجاد شرایط نوری بهتر می شود . همچنین عکاسی در گلخانه این فرصت را فرهم می کند که از گونه های گلها عکاسی کنید ( مثل گل ارکیده) گونه هایی که درمنطقه زندگی شما نمی رویند. هنگام عکاسی مراقب سایه های ایجاد شده از ساختار و تجهیزات درون گلخانه باشید.


عکاسی از گلها در محیط خانه
هنگامی که در محیط خانه عکاسی می کنید کنترل بیشتری روی تکنیکها و روش کارخود دارید . افراد مبتدی می توانند از یک شاخه گل شروع کنند تا روی نور و بک گراند آن تسلط بیشتری داشته باشند . در صورت تمایل می توانید از گلدانهای گل عکس بگیرید.برای این کار مانند موقعیت خارج از خانه از حالت ماکرو استفاده کنید.

برای عکاسی بهتر اطلاعاتی در مورد گلها به دست آورید
یکی از روشهای ارتقاء سطح عکسهای خود جمع آوری اطلاعات از گلها است . باغهای گل ، گلخانه های عمومی ، پارکهای ملی ، حیات وحش حفاظت شده همه مکانهایی هستند که شما می توانید علاوه بر عکاسی اطلاعات مفیدی در مورد گلها کسب کنید . هرچه بیشتر در مورد مکان و زمان رویش گلها بدانید ، عکسهای بهتری خواهید گرفت.


عکاسی از گل یکی از بهترین روشها برای تزئین فضای داخلی خانه است . تصاویر قاب شده گلها تکمیل کننده دکور می باشند.

منبع
 

kia47

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 آگوست 2012
نوشته‌ها
34
لایک‌ها
18
[h=4]ترکیب‌بندی؛ از عکس‌های فوری تا عکس‌های حرفه‌ای[/h]
9780321741325.jpg

سال 2011 | 270 صفحه | ISBN: 9780321741325 | 34,03 MB |
pdf_icon.gif



توضیحات:
این کتاب از سری کتاب‌های آموزش عکاسی فوری تا عکاسی حرفه‌ای می‌باشد که به شما طریقه استفاده از دوربین‌های دیجیتال را به‌صورت یک کتاب راهنمای مرجع نشان خواهد داد. یکی از عناصر کلیدی در عکاسی، ترکیب‌بندی یعنی تنظیم خلاقانه اجزای سازنده یک تصویر و کنترل مسیر نگاه بیننده، می‌باشد.
در کتاب “ترکیب‌بندی” Laurie Excell -عکاس و نویسنده- متن خود را با اصول اولیه ترکیب‌بندی آغاز کرده و در ادامه به تشریح چگونگی هماهنگی اجزای رنگ، اشکال، و زاویه‌ها به‌منظور ایجاد عکس‌های فوری می‌پردازد.
این کتاب با مشارکت عکاسانی چون John Batdorff، David Brommer، Rick Rickman، و Steve Simon و ارائه دیدگاه‌های منحصربه‌فرد آنها در ترکیب‌بندی عکاسی سیاه‌وسفید، ورزشی، هنری و سایر زمینه‌ها، تالیف شده است. کتاب “ترکیب‌بندی” که متصور با عکس‌های بزرگ و نمونه‌های بسیار می‌باشد به مخاطب خود نحوه کنترل عکاسی را به گونه‌ای که تصاویر شما همواره مطلوب واقع شود، آموزش می‌دهد.
این کتاب با زبانی دوستانه و قابل درک مطالب زیر را به شما خواهد آموخت:
bulletList.png
ویژگی‌های کلیدی دوربین که در ترکیب‌بندی عکس‌ها تاثیرگذارند
bulletList.png
مثلث تاثیر نور (ایزو،دیافراگم،سرعت شاتر)
bulletList.png
نور و سایه و متمرکز کردن نگاه بیننده روی موضوع اصلی تصویر
bulletList.png
خطوط و اشکالی که مسیر دید را به نقاط مورد نظر در تصویر می‌کشانند
bulletList.png
نقش رنگ، و نحوه استفاده از رنگ‌های مکمل یا متضاد



book.gif
خواندن کتابهای خوب، در حکم مکالمه با انسانهای شرافتمند گذشته است. "دکارت"
 

hasti1100

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 سپتامبر 2012
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
2

9781584282624.jpg


سال 2010 | 128 صفحه | ISBN: 9781584282624 | 6,53 MB |
pdf_icon.gif



معرفی: این کتاب با بررسی سبکی از عکاسی که به طور فزاینده‌ای محبوب خانواده‌ها شده است به تجزیه و تحلیل و بررسی عمیق مهمترین جنبه‌های پرتره مادر و کودکان پرداخته است.
این مرجع مفید خلاصه‌ای از توصیه‌های متخصصان باتجربه در خصوص چگونگی ایجاد محیط مناسب برای گرفتن عکس پرتره و همچنین انتخاب با دقت بهترین وسایل، پس‌زمینه و نور برای گرفتن عکس پرتره از مادر و کودکان را فراهم کرده است و این در حالی که به آنها اجازه می‌دهد به طور طبیعی با یکدیگر در تعامل باشند.
این کتاب دارای مجموعه بسیار متنوعی از عکسهای پرتره مادر و کودکان است که بیانگر تصور کلی عکاس بوده و نمونه‌های الهام‌بخشی می‌باشند.




book.gif
مطالعه، اندیشیدن با ذهن دیگری است.
"آرتور شوپنهاور"
 

kia47

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 آگوست 2012
نوشته‌ها
34
لایک‌ها
18

9781584282624.jpg


سال 2010 | 128 صفحه | ISBN: 9781584282624 | 6,53 MB |
pdf_icon.gif


دانلود کتاب

معرفی: این کتاب با بررسی سبکی از عکاسی که به طور فزاینده‌ای محبوب خانواده‌ها شده است به تجزیه و تحلیل و بررسی عمیق مهمترین جنبه‌های پرتره مادر و کودکان پرداخته است.
این مرجع مفید خلاصه‌ای از توصیه‌های متخصصان باتجربه در خصوص چگونگی ایجاد محیط مناسب برای گرفتن عکس پرتره و همچنین انتخاب با دقت بهترین وسایل، پس‌زمینه و نور برای گرفتن عکس پرتره از مادر و کودکان را فراهم کرده است و این در حالی که به آنها اجازه می‌دهد به طور طبیعی با یکدیگر در تعامل باشند.
این کتاب دارای مجموعه بسیار متنوعی از عکسهای پرتره مادر و کودکان است که بیانگر تصور کلی عکاس بوده و نمونه‌های الهام‌بخشی می‌باشند.



book.gif
کتاب راستین همان است که پا به تنهایی ما می‌گذارد. "کریستین بوبن"
 
Last edited:

lildude

Registered User
تاریخ عضویت
27 مارس 2006
نوشته‌ها
2,294
لایک‌ها
1,449
درود،


یک عادت رایج بین اکثر مردم وجود دارد که اگر متوجه بشوند عکسی با دوربین تلفن گرفته شده، آن را نادیده می‌گیرند. خیلی‌ها هم مدام دیگران را نصیحت می‌کنند که «به جای دور ریختن پولت با خرید یک تلفن گران، یک ارزانش را بخر و در کنارش هم یک دوربین "واقعی" بگیر.» ولی می‌دانیم که این دوربین‌های "واقعی" اکثراً در گوشه‌ای از خانه افتاده و دارند خاک می‌خورند.

بسیار خوب است که هر کسی یک دوربین واقعی داشته باشد تا در شرایط خاص مثل سفر یا گردش، بتواند عکس‌های عالی با آن ثبت کنید ولی به هر حال یک عکس خوب، یک عکس خوب است و فرقی نمی‌کند که با چه وسیله‌ای گرفته شده باشد.


دوربین‌های موجود در تلفن‌های هوشمند ضعف‌ها و قوت‌های خود را دارند، با تأکید روی نقاط قوت و بی اهمیت کردن ضعف‌ها، شما می‌توانید منفی‌خوان‌ها را پیش از شروع بازی‌شان به سکوت دعوت کنید. دوربین‌های به کار رفته در تلفن‌های هوشمند در طول چند سال اخیر خیلی بهتر شده‌اند و حالا شما می‌توانید نتایج بسیاری خوبی با آنها بگیرید، به خصوص اگر بدانید که دارید دقیقاً چه می‌کنید.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید. می‌خواهیم «9 مورد» را با شما در میان بگذاریم تا از این به بعد، قبل از آتش کردن اپلیکیشن عکاسیِ تلفن اندرویدی، یا آیفون یا لومیای خودتان، آنها را در ذهن داشته باشید و عکس‌های بهتری بگیرید.

مورد 1: به سوژه نزدیک شوید


بسیاری از دوربین‌های تلفن‌های هوشمند وقتی آنها را در نزدیکی سوژه نگه دارید فوق‌العاده درخشان عمل می‌کنند. سنسور کوچک عمق میدان نسبتاً عریضی را در اختیار شما قرار می‌دهد بنابراین می‌توانید تمام اشیا را در فوکوس داشته باشید، حال آنکه در وضعیت مشابه دوربین‌هایی با سنسور بزرگتر و لنز‌های بلندتر مشکل خواهند داشت.

معمولاً با نزدیک شدن به سوژه، کنترل بیشتر بر وضعیت نوردهی آن شی هم ممکن می‌شود. آیا نورهای روشن پشت سوژه شما باعث می‌شوند دوربین به اشتباه افتاده و سوژه را تیره ثبت کند؟ کافی است با نزدیک شدن به آن، این اثر را حذف کنید. چنین تصاویری در صورت ثبت صحیح، می‌توانند جزئیات زیاد و مؤثری را ثبت کنند.

تصویر بالا، مربوط به ساچمه یک تفنگ بادی است که به هدفی فلزی اصابت کرده و صاف شده. می‌بینید که دوربین تلفن چه جزئیات زیادی را در نور یکنواخت ثبت کرده.


مورد 2: زوم نکنید، بلکه بعداً قیچی کنید


خیلی از دوربین‌های تلفن‌های هوشمند امکان زوم دیجیتال را در اختیار شما قرار می‌دهند ولی تقریباً همیشه بهترین تصمیم این است که وانمود کنید اصلاً چنین چیزی وجود ندارد. حتی در مشاهده زنده قبل از ثبت عکس هم می‌توان دید که با شروع زوم دیجیتال چقدر کیفیت تصویر افت می‌کند. علت این افت را باید در عملکرد دوربین دانست زیرا با انجام زوم دیجیتال، دوربین فقط از روی قرائن و شواهد حدس می‌زند که تصویر واقعی چه شکلی دارد و به همین خاطر نتیجه از واقعیت بیرونی فاصله می‌گیرد.

اما وقتی بعد از ثبت تصویر بدون زوم دیجیتال، با قابلیت Crop بخش‌های اضافه را قیچی و تصویر مورد نظر را بزرگ می‌کنید در حقیقت در حال نمونه برداری از پیکسل‌هایی هستید که قبلاً ثبت شده‌اند. خیلی از تلفن‌های هوشمند دوربین‌های 8 مگاپیکسلی دارند، این یعنی شما می‌توانید با قیچی کردن بخش مورد نظر، همچنان رزولوشن بالایی را در اختیار داشته باشید و فقدان ضایعات تصویری که با بزرگ کردن مصنوعی عکس بروز می‌کنند، کمک خواهد کرد تا عکس شما زاییده دوربین یک تلفن هوشمند پنداشته نشود.

عکس بالا از کوهی در ونکوور گرفته شده و تقریباً نیمی از آن قیچی شده. ولی چنانچه با زوم دیجیتال سعی در ثبت همین کادر تصویر داشتیم، بخش بزرگی از جزئیات درختان از دست می‌رفت. ضمن اینکه عکس از پشت شیشه اتومبیل گرفته شده، پس با دستکاری دیجیتال اعوجاج و شکستگی تصویر هم تقویت می‌شد.


مورد 3: ویرایش کنید، نه فیلتر گذاری


اگر می‌خواهید عکس‌هایتان منحصر به فرد باشند، آخرین کاری که باید بکنید این است که از فیلترهای تصویری که میلیون‌ها نفر دیگر هم عین‌شان را استفاده می‌کنند، کمک بگیرید. نگارنده فردی آنتی-اینستاگرام نیست و قابلیت به اشتراک گذاری آنلاین تصاویر را بسیار جذاب می‌داند ولی فیلترهای پیش فرض اینستاگرام دیگر به پایان خط رسیده و تکراری هستند.

می‌توانید از اپلیکیشن‌های ویرایش عکس مثل SnapSeed، Photoshop Express یا iPhoto استفاده کنید که به شما امکان اِعمال تغییرات متعارفی مثل تغییر کنتراست، تیز بودن جزئیات یا درجه گرمی-و-سردی رنگ‌ها را می‌دهند. یعنی درست همان کارهایی که با عکس‌های گرفته شده توسط دوربین‌های بزرگ را انجام می‌دهید. این دیوانگی نیست که عکس‌های خود را قبل از به اشتراک گذاشتن شخصاً ویرایش کنید. بله فقط کمی عجیب است ولی خیلی‌ها انجامش می‌دهند.

با در پیش گرفتن چنین روشی شما در واقع پا در راه یافتن سبک خاص خودتان نیز می‌گذارید یا حتی سبکی را که الآن با دوربینی غیر از تلفن هوشمندتان پیاده می‌کنید گسترش می‌بخشید و نتیجه این کار خیلی مؤثرتر از استفاده از فیلترهای غلو آمیز بر روی همه عکس‌ها است.

تصویر بالا از محیط داخلی نرم‌افزار SnapSeed گرفته شده که به شما امکان ویرایش واقعی عکس و نه فقط اِعمال فیلترهای پیش فرض را می‌دهد.


مورد 4: تاری مصنوعی به تصویر اضافه نکنید


عمق میدان همیشه یکی از بزرگترین چالش‌ها برای دوربین تلفن‌های هوشمند باقی خواهد ماند. لنزهایی با زاویه دید عریض و سنسورهایی با اندازه کوچک، ثبت پس زمینه تار را بسیار مشکل می‌کنند و تقریباً همیشه با استفاده از افکت‌های ساختگی، اوضاع بدتر می‌شود.

اول اینکه، ایجاد محو شدگی مصنوعی به کمک نرم‌افزارها، معمولاً به طور یکنواخت کل قاب عکس را فرا می‌گیرد. ولی به خوبی می‌دانیم که لنزها این طوری کار نمی‌کنند برای همین افکت‌های نرم‌افزاری خیلی غیر طبیعی به نظر می‌آیند. دوم اینکه، وقتی می‌خواهید شی مورد نظر برای قرار گرفتن در مرکز فوکوس را مشخص کنید، انتخاب کردن دقیق آن مشکل است و در نتیجه اِعمال فیلتر می‌تواند به نتیجه‌ای ناخوشایند منجر شود.

اگر می‌خواهید بیننده عکس، روی یک شی خاص متمرکز شود باید آن را در قاب تصویر به نقطه مرکزی تبدیل کنید. سعی کنید پس زمینه را تا حد امکان ساده نگه دارید و حتی اگر برای اینکار مجبور به جابه‌جایی سوژه‌ها شدید باز هم ارزشش را دارد.

تصویر بالا نمونه‌ای از ایجاد محو شدگی مصنوعی است.


مورد 5: یک اپلیکیشن دوربین بهتر انتخاب کنید


این مورد بیشتر به کار دارندگان آیفون می‌آید تا کاربران اندروید، ولی در هر صورت هدف داشتن کنترل بیشتر است. چند انتخاب استاندارد در این زمینه وجود دارد. Camera Awesome به شما امکان عکس‌برداری پیوسته و نیز جداسازی قفل نورگیری از قفل فوکوس خودکار را می‌دهد و در ضمن مجانی است. اپلیکیشن Camera+ هم تنظیمات مشابهی دارد.

بعد از انتخاب اپلیکیشن، برای آشنایی کامل و عادت کردن به آن کمی وقت بگذارید تا موقع عکاسی، دچار سردرگمی نشوید.

تصویر بالا، اسکرین شاتی از فضای داخلی اپلیکیشن Camera Awesome است.


مورد 6: بی‌خیال فلاش شوید


مشکل فلاش خیلی از دوربین‌های موبایل این است که در اصل -گفتنش سخت است ولی در اصل- آنها اصلاً فلاش نیستند. آنها یک یا دو چراغ LED خوشگل هستند که چندان برای وظیفه‌ای که به عهده شان گذاشته شده مناسب نیستند. روشنایی آنها به کنار، اما وقتی کار می‌کنند باعث خراب شدن گرمی رنگ‌ها شده و یکی از اصلی‌ترین وظایف فلاش را ایفا نمی‌کنند: ثابت ثبت کردن حرکت‌ها در قابل عکس. دوره نوردهی آنها آنقدر زیاد است که دست آخر به شما عکسی تار و بد-نور می‌دهند. لازم به یادآوری نیست که آنها چقدر نزدیک لنز هستند که این خود باعث می‌شود چشم‌های افراد حاضر در عکس، مثل چشم شیاطین شود!

خب، پس وقتی در تاریکی دنبال ثبت عکس با آنها هستیم چه کنیم؟ متأسفانه حتی با وجود پیشرفت‌های تکنولوژیک جذاب مثل پیور ویو از نوکیا، باز هم مشکلات عکس برداری توسط موبایل در نور کم پا بر جا دارند. اغلب، بهترین شانس این است که یک منبع نور دیگر پیدا کنید. این شاید چندان عالی یا حتی کافی نباشد ولی به هر حال عکاسی همیشه در پیوند با خلاقیت بوده. پس اگر در یک کنسرت بودید، کمی صبر کنید تا یکی از پروژکتورها گذرش به محل نشستن شما بیافتد. در نهایت اگر منبع نور بیرونی پیدا نکردید، یک فلاش بد بهتر از یک عکس تاریک است.

عکس بالا نمونه‌ای از عملکرد بد فلاش‌ها است: پوستی که به زردی گراییده، چشم‌های قرمز، و تار شدگی ناشی از حرکت سوژه.


مورد 7: لنز را تمیز نگه دارید


جیب‌های شما جاهای تمیزی نیستند و انواع چرک‌ها عاشق بغل کردن لنز دوربین موبایل شما هستند. در نتیجه کیفیت خیلی از عکس‌ها به این دلیل کاهش می‌یابد. البته برای عکس‌های تاریک این مسئلهٔ مهمی نیست ولی برای عکس‌های روشن، چرا!

لنز‌های امروزی به طرزی عالی محکم و ضد خراش هستند بنابراین تمیز کردن آنها با پارچه‌های معمولی مشکلی ایجاد نمی‌کند. هر از گاهی لنز دوربین را تمیز کنید و مطمئن باشید روی کیفیت عکس‌ها اثر می‌گذارد.

عکس بالا ربطی به تیتر ندارد، فقط یادتان باشد جیب تنها جایی نیست که لنز دوربین در آن کثیف می‌شود. مراقب لیس زدن آقا سگه هم باشید!


مورد 8: مواظب شراره‌های رنگی لنز باشید


میل به اضافه کردن شراره‌های رنگی لنز به عکس یکی از آن چیزهایی است که الآن بیشتر دیده می‌شود. بله این یک ایراد است ولی در خیلی مواقع می‌تواند جذابیت هم به شمار رود، ولی به شرطی که به طور طبیعی و ملایم ایجاد شود.

اگر می‌خواهید در موقع عکاسی رو به منبع نور شدید، شراره‌های رنگی داخل عکس قرار گیرد کافی است آن منبع نور را در قاب تصویر جا به جا کنید (در اصل موبایل را کمی جا به جا کنید). هر چه منبع نور به لبه‌ها نزدیکتر شود، شراره‌ها نیز بیشتر پخش می‌شوند. این بیشتر از تمام موبایل‌ها در مورد آیفون 5 صدق می‌کند که در اصل یک ایراد است ولی می‌تواند مثل یک افکت خاص و طبیعی هم عمل کند.

البته که شراره‌های ایجاد شده توسط لنز گاهی باعث خراب شدن جزئیات، کنتراست، و دقت رنگ‌ها می‌شود. گاه این مشکل، تصاویری زیبا درست کرده و گاهی هم تصاویر را خراب می‌کند. در مورد آیفون 5 می‌توانید از یک قاب مخصوص با نام camHoodie Lens Hood Case استفاده کنید تا به کلی این اثر رفع شود؛ تفاوت‌ها را در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید.



مورد 9: قوانین عکاسی را فراموش نکنید


این پیشنهاد، که در آخر برای شما نوشته شده یکی از مهمترین و مؤثرترین موارد است. قواعد گرفتن عکس‌های خوب در مورد عکاسی با موبایل هم صدق می‌کنند، اینکه می‌شود با یک دوربین تلفن هم زد نباید باعث شود که هر آنچه در مورد کمپوزیسیون و نور پردازی می‌دانید را نادیده بگیرید.

به هر حال مواردی که در اینجا ذکر شد، به شما کمک خواهد کرد تا ویژگی‌های خوب دوربین تلفن هوشمند خود را تقویت کرده و موارد ضعفش را بپوشانید. این را بدانید که در نهایت، توانایی حرفه‌ای و دانش شما است که باعث می‌شود عکس‌هایتان ارزش تماشا داشته باشند.

منبع : نارنجی
 

sanam89401

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
26 آگوست 2012
نوشته‌ها
8
لایک‌ها
7
9781584282136.jpg


سال2007 | 128صفحه | ISBN: 9781584282136 | 3,5MB

دانلود کتاب


معرفی: Monte Zucker متخصص عکاسی پرتره در “هندبوک عکاسی پرتره” خود، دروس ضروری عکاسی را آموزش می‌دهد و عکاسان را قادر ‌می‌سازد تا به اهداف هنری و تجاری خود دست یابند.
این هندبوک به ارائه دستورالعمل‌هایی درزمینه چگونگی یک همکاری عالی با سوژه عکس می‌پردازد. خوانندگان یاد خواهند گرفت که کدام زاویه صورت برای عکس مناسب است، سوژه چطور باید ژست بگیرد، دوربین عکاسی کجا باید قرار بگیرد. و همچنین نکاتی برای مکان‌یابی مناسب دستگاه‌های نورپردازی در جهت ترویج یک ارتباط احساسی با سوژه‌ها برای خلق یک تصویر ایده‌آل نیز ارائه می‌شود… در این کتاب، فصل‌هایی با نکته‌های ماهرانه درزمینه تمیزکاری تصویربرداری دیجیتالی و تکنیک‌های پایان کار، انتخاب لباس و گریم مناسب، و گزینه‌های پشت‌صحنه عکس جهت تقویت کردن مفاهیم پرتره نیز پوشش داده شده است.



book.gif
هرچه بیشتر کتاب بخوانید، بیشتر از زندگی حقیقی برخوردار خواهید شد. " فرانسوا ولتر"
 

sanam89401

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
26 آگوست 2012
نوشته‌ها
8
لایک‌ها
7
9780789731203.jpg


سال2004 | 384صفحه | ISBN: 9780789731203 | 11,7MB

دانلود کتاب



معرفی: کتاب “راهنمای عکاسی دیجیتال برای مبتدیان” هرآنچه را که نیاز دارید برای خلق عکس‌های دیجیتالی عالی بدانید و آن‌ها را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید را به شما آموزش خواهد داد. Joseph Ciaglia نویسنده کتاب ، یک معلم و برنده جایزه عکاسی منظره است. او در ابتدا با آموزشی سریع و کاربردی شما را با نحوه استفاده از دوربین‌های دیجیتالی آشنا می‌کند. بنابراین می‌توانید به صورت گام‌به‌گام با صفحات کتاب پیش روید و سپس از عکس‌ به چاپ لحظه‌ها برسید…


book.gif
کیفیت زندگی شما را دو چیز تعیین می کند: کتابهایی که می‌خوانید و انسانهایی که ملاقات می‌کنید. "مک لوهان"
 

Diba24

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2012
نوشته‌ها
14
لایک‌ها
9


9780240812588.jpg


سال2010|280صفحه | ISBN: 9780240812588 | 54,0MB |
pdf_icon.gif



معرفی: عکاسان شب، یک وجه مشترک بزرگ دارند و آن عشق واقعی آنها به تاریکی است. این دسته از افراد نه تنها به عکاسی در شب به عنوان یک کار اضافی مملو از پیچیدگی‌ها نگاه نمی‌کنند بلکه با آغوش باز وارد این مبارزه منحصربه‌فرد می‌شوند که فرصت‌های بزرگ بیشماری را برای آنها به ارمغان می‌آورد. این دقیقا همان کاریست که کتاب عکاسی در شب انجام می دهد.
‌Lance Keimig یکی از متخصصان پیشتاز در زمینه عکاسی شبانه، این منبع جامع را فراهم آورده است که در شما توانایی گرفتن عکس‌هایی را قرار می‌دهد که تا بحال غیرممکن تصور می‌کردید.
اگر شما تجربه کمی از عکاسی دارید و همیشه قصد داشتید در شب عکاسی کنید، در این کتاب اصولی را برای فیلم و عکاسی دیجیتال یاد خواهید گرفت. اگر شما یک حرفه‌ای هستید، یادخواهید گرفت تا از تکنیک‌های حرفه‌ای مانند نقاشی و طراحی نور، تصاویر انباشه برای خلق دنباله‌های طولانی ستارگان در شب استفاده کنید. و ویژگی‌های دیگری که قطعا این کتاب را به منبعی مناسب در زمینه عکاسی در شب تبدیل می‌کند.



book.gif
کتاب راستین همان است که پا به تنهایی ما می‌گذارد. " کریستین بوبن "
 
بالا