• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

عکاسی تبلیغاتی و عکاسی صنعتی

reza.eloglu

Registered User
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2014
نوشته‌ها
154
لایک‌ها
38
سن
35
محل سکونت
Tehran
عکاسی تبلیغاتی و عکاسی صنعتی : دو مورد از روش ها و تکنیک های جدید در زمینه عکاسی می باشند، که در این مقاله قصد داریم به توضیحات اجمالی در این زمینه بپردازیم، با لایت روم همراه باشید:

عکاسی صنعتی :
عکاسی صنعتی شاخه ای از عکاسی می باشد که برای نمایش دقیق محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع عکاسی ، عکاسان در تلاش هستند که با استفاده از ابزار های مناسب و نور پردازی های حرفه ای تا جایی که ممکن است عکسی تهیه کنند که تمام خصوصیات ظاهری کالاها به نمایش دربیاید. تلاش عکاسان بر این است که بتوانند تمام خصوصیات ظاهری آن محصول را در یک عکس به نمایش دربیاورند. پس در این شاخه تنها هدف نمایش کامل و واضح کالا از کلیه ی زوایا می باشد.

مشاهده پیوست 1079


برای انجام این کار عکاسان سعی میکنند جهت افزایش جذابیت های بصری ، دکورهایی ساده ای را ایجاد کنند تا عکس هایشان کمی بیشتر جنبه ی کاربردی داشته باشد. البته بعضی از افراد با بی تجربگی اینطور می اندیشند که با کمی اغراق در دکور می توانند جذابیت عکس را بیشتر کنند. اما لازم به ذکر است که این عمل ، روش نادرستی می باشد و موجب می شود که دکور بر محصول یا سوژه ی ما غلبه کند. پس انتخاب دکور بسیار مهم می باشد و انتخاب سادگی یا جذابیت آن مبحثی کاملا علمی است.


دو نمونه از عکاسی صنعتی که حتی انسان هم در آن دخیل نیست:


1. ماهواره ای که عکس های دقیق زمین را مخابره می کند. در این روش کلیه ی کار و فعالیت های عکس برداری طبق فرمول های از پیش تنظیم شده انجام می گیرند. در این جا عکاسی صرفا علم است و کاربرد مفید خودش را دارد. برای مثالی دیگر می توانیم به عکس های تلسکوپ ها و میکروسکوپ ها نیز اشاره کنیم.
2. موارد دیگری نیز وجود دارند که در عکس برداری از آن ها انسان دخیل نیست و انسان در آن مانند یک صنعتگر است. برای مثال زمانی که یک قالیباف یا تراشکار در حال کار کردن است ، همه او را یک صنعتگر می بینند. اما زمانی که محصول نهایی تولید شد همه ، محصول را یک شی هنری می بینند. در عکاسی صنعتی نیز همین امر انجام می شود محصولی مفید و ارزشمند تولید می شود اما در عمل یک کار صنعتی صورت گرفته است. به همین دلیل از لفظ عکاسی صنعتی استفاده می کنیم.
عکاسی از هر نوع فعالیت شرکت ها در حیطه ی عکاسی صنعتی جای می گیرد. پس عکاسی صنعتی میدان گسترده ای دارد. زیرا دربرگیرنده ی تمام فعالیت هایی می باشد به تولیدکنندگان کمک می کند تا محصولاتشان را به صورت تصویری تبلیغ کنند. عکاس صنعتی باید این قابلیت را داشته باشد که از نماها و جلوه های تازه ای بهتری استفاده کند و همیشه عکس هایش نسبت به موضوعات مشابه نوآورانه باشد.
هدف عکاسی صنعتی برقراری ارتباط می باشد. زیرا موثرترین عکس ها ، عکس هایی هستند که در عین سادگی می توانند ارتباط برقرار کنند و توجه دیگران را به خود جلب کنند. استفاده از تمهیدات عکاسی ، فنون غیرمتعارف و جلوه های ویژه در عکس ها باعث ضعف کار می شود و گیرایی عکس را کمتر می کند.

عکاسی تبلیغاتی و عکاسی صنعتی را بهتر بشناسیم
خدماتی ترین شاخه ی رشته ی عکاسی ، عکاسی تبلیغاتی است. در این شاخه علاوه بر تسلط بالا به تئوری ها و تکنیک های عکاسی به وسایل و ابزارهای دیگری نیز نیاز داریم. این ابزارها علاوه بر دوربین ، میز های مخصوص کاری ، وسایل پیچیده ی نورپردازی ، سه پایه ها و پانتوگراف های بزرگ و از همه ی این موارد مهم تر استودیو های عظیم و مملو از وسایل نور پردازی هستند. عکاسی تبلیغاتی شاخه جذابی از عکاسی است که موفقیت در آن رابطه ی مستقیمی با تفکر و سلایق عکاس دارد. عکاسان صنعتی باید بتوانند عقاید کارفرمایانشان را به دقت آنالیز کنند و و ضمن ارائه نمودن پیشنهادات خود به کارفرما عکس را در بهترین حالت تهییه کنند. در این صورت لذت عکاسی دو برابر می شود.

عکاسی تبلیغاتی


هر نوع عکسی که در زمینه ی معرفی ، تبلیغ یا فروش محصولی باشد جزء عکاسی تبلیغاتی محسوب می شود. سفارش دهندگان این نوع عکاسی صاحبان صنایع و ارگان های دولتی ، بخش های اقتصادی و بازرگانی ، روابط عمومی ها و سازمان های تبلیغاتی و حتی گرافیست ها ، طراحان وب سایت ها و طراحان صنعتی و بسیاری دیگر می باشند. هر چقدر عکاس اطلاعاتش درباره ی سفارش بیشتر باشد ، موفق تر خواهد بود. رمز موفقیت عکاسان تبلیغاتی در داشتن ابزار ها و فضای مناسب است.


به طور مثال تصور نمایید برای معرفی یک یخچال خانگی قصد عکس برداری تبلیغاتی داریم. برای این کار می بایست مواد درون یخچال ، و همچنین افرادی را که در نقش مادر و بچه انتخاب کرده ایم درست مثل یک صحنه ی سینمایی در جای مناسب بگذاریم. قاعدتا پس از انجام این مرحله با فلاش ها یا چراغ های متنوع همه جا را نور پردازی می کنیم. ما باید علاوه بر شناخت نور ها بتوانیم فیلم ، دوربین ، سه پایه ی مناسب و لنز در اختیار داشته باشیم. در این روش باید بی عیب و نقص ترین عکس را تحویل بدهیم. لازم به ذکر است در صورتی که سفارش دهندگان نیز حرفه ای باشند و بتوانند بعضی مسائلی مثل چیدمان زاویه ها و ژست ها را تنظیم کنند ، عکاس می تواند تمرکز بیشتری را روی نور پردازی و زیبایی نور و رنگ صحنه بکند تا بتواند عکس حرفه ای تری را تحویل سفارش دهنده بدهد.




البته لازم به تذکر است همیشه این وسایل نیاز نیستند. برای مثال اگر سوژه ی شما یک فضای شش متری دکور است یک لنز و دوربین ساده کار شما را راه می اندازد. اما اگر قرار باشد یک اجاق گاز را همراه با یخچال و بقیه ی وسایل برقی آشپزخانه که همه اشان متعلق به یک برند است به همراه دو مدل زنده یعنی مادر و بچه را عکاسی کنید ، نه تنها باید همه ی وسایل آشپزخانه واضح و خوشرنگ باشند بلکه باید تمام قفسه ها و فضای آشپزخانه به طور صحیح نورپردازی شوند. حال اگر تنها از چهار انگشت یک کدبانو و شش شعله ی گاز به همراه نمایش برند گاز بخواهیم عکس برداری کنیم ، قوانین و ابزارات از زاویه دوربین تا لنز آن ، از چراغ های مورد نیاز تا فضای تصویری بکلی عوض می شوند. برای مثالی دیگر تصور کنید از یک لیوان آب پرتقال و یک پرتقال نصفه قصد عکاسی دارید. باز هم باید همه چیز را بهم ریخت و دکور و نور ها را در خدمت رنگ اشتها آور پرتقال قرار بدهیم.
موفقیت عکاسان تبلیغاتی رابطه ی مستقیمی با نیروی فکری و کمکی عکاس دارد. نیرو های کمکی عکاسان تبلیغاتی طراحان ، مدیران فروش و گرافیست ها هستند. در اکثر مواقع این اشخاص طراحی دکورها و زاوایای دید اشیا را تنظیم می کنند اما رسالت اصلی عکاس تبلیغات نورپردازی ، انتخاب فیلم و لنز مناسب است.
 
بالا