به گزارش پايگاه خبري : افتاب . شبكه ايران .خبر فارسي . شما نيوز . راديو فرهنگ ( جام جم ) . الونك . شنيدي . قدس انلاين . ازنا خبر . سفارياب نيوز . انعكاس . خزر نيوز و افتاب و شهر خبر و .....
نخستین انیمیشن پرسپکتیو سه بعدی در ایران طراحی شد. نخستین انیمیشن به روش پرسپکتیو سه بعدی در داخل کشور توسط مبدع ایرانی امید اسدی طراحی شد.
امید اسدی در مورد ابداع جدید خود می گوید: روش پرسپکتیو سه بعدی در خارج از کشور رشد بالایی داشته است و تا به حال در ایران تولید چندانی نداشته و من خوشحالم که توانسته ام گامی در جهت تولید این تکنیک در ایران بردارم.
وی افزود: با استفاده از این تکنیک ما می توانیم عمق را تا حدی روی فیلم و انیمیشن بیاوریم اما کیفیت هیچگاه کیفیت یک فیلمبرداری سه بعدی را پیدا نخواهد کرد چون اصول بر آن است که فیلم به روش سه بعدی فیلمبرداری شود و انیمیشن به روش استریوسپکی ساخته شود.
اسدی گفت : در طراحی فیلم و انیمیشن سه بعدی پرسپکتیو نیازی به دوربین های سه بعدی نیست بلکه این روش در تبدیل آثار دوبعدی به سه بعدی کاربرد دارد که می توان با کمترین هزینه و بالاترین سرعت یک فیلم عادی پرسپکتیو سه بعدی را عرضه کرد.
به گفته وی از این تکنیک می توان برای ساخت فیلم های آموزشی و انیمیشن استفاده و توسط عینک های سه بعدی مشاهده کرد. گفتنی است تخصص اسدی در عکاسی و فیلمبرداری سه بعدی است.
اسدي در ادامه افزود :هر انيميشني مناسب روش پرسپكتيو نيست و من زياد به دنبال انيميشن ايراني گشتم اما هيچ كدام مناسب پرسپكتيو نبود و به ناچار به انيميشن معمولي ماداگاسكار روي اوردم و كارم را روي ان انجام دادم .... اين كليپ خروجي اناگليف دارد و به معناي طراحي اناگليف نيست بلكه ابتدا به روش پرسپكتيو تهيه و سپس خروجي اناگليف گرفته شده است
مشاهده قسمتي از كليپ : نخستین انیمیشن سه بعدی پرسپكتیو در ایران ساخته شد !!!....
وب سايت رسمي اميد اسدي : http://2dto3d.ir
لينك برخي از خبرگزاري ها :شما نیز در اشتراک گذاری خبر سهیم باشید به امید موفقیت تمامی جوانان ایران
اميد اسدي عکاس و فيلمبردار سه بعدي و فعال استريوسکپي با بهره گيري از قاعده پلفريچ توانست بسياري از ويديوهاي معمولي را پردازش سه بعدي کند
اميد اسدي اعلام داشت که در جهان از تکنيک پلفريچ کمتر استفاده شده است و يا ان را به فراموشي سپرده اند
چشمان ما در نور کم پردازنده کندتري دارند و ما از اين قاعده مي توانيم اکثر فيلم هايي که به صورت چرخش هاي افقي فيلمبرداري مي شوند را به صورت سه بعدي ببينيم
تصوير يک عينک کارل پلفريچ :
هر چند عينک هاي پلفريچ اسکلتي ساده دارند اما فيلتر هاي ان بايد دقيق باشند و بخش مهم ان فيلتر مشکي تيره مي باشد که داراي کد رنگي است و نبايد يک رقم اختلاف داشته باشد که اختلاف رنگ باعث بي کاربرد شدن عينک مي گردد
اسدي در ادامه افزود :
تاثير كارل پلفريچ در يك چيز درك شده يا سا فيزيكال و به معناي علم روابط ميان روان و تن مي باشد كه در ان حركتي جانبي از شي ء در زمينه مشاهده مي شود كه توسط قشربينايي به عنوان يك مولفه عمق تفسير مي شود
و دليلش تفاوت نسبي است كه در زمان بندي سيگنال هايي كه به دو چشم مي رسد مي باشد
اين تكنيك به صورت كلي با گذاشتن يك عينك كه يك سمت ان فيلتر تيره است القا مي شود اما لازم به ذكر است كه به صورت خود به خودي اين عمل مي تواند در كساني كه دچار بيماري هاي چشمي مانند اب مرواريد يا كاتاراكت هستند اتفاق بيوفتد و نيازي به عينك مخصوص كارل پلفريچ سه بعدي نداشته باشند
اين پديده توسط فيزيكداني به نام كارل پلفريچ در سال 1922 ثبت شد و به نام او يعني پولفريچ نام گرفت اين تكنيك مي تواند مورد استفاده در برخي بازي ها و فيلم ها و مشاهده رويداد ها ورزشي در تلويزيون معمولي يا توسط يك اسكرين هستند صورت بگيرد
هرچند از اين تكنيك در جهان كمتر استفاده شده است اما براي فيلمبرداري ان به يك دوربين نياز است و بر خلاف ساير تكنيك هاي سه بعدي كه نياز به دو دوربين دارند در اين تكنيك يك دوربين مي تواند كار راه انداز باشد
اثباتي كه مي توانيم براي اين قاعده به كار ببريم اين است كه اگر فيلتر مخصوص تيره را بر روي يك چشم بگذاريم و يك شي ء مشكي را در مقابل چشم هايمان قرار دهيم و يك اونگ سفيد رنگ را به صورت منظم در پشت شي ء حركت دهيم بعد از چند لحظه مشاهده مي كنيم كه اونگ در جلو شي ء قرار گرفته است ! در صورتي كه اونگ در اصل پشت شي ء قرار دارد
لازم به ذکر است نخستين انيميشن سه بعدي پرسپکتيو در ايران توسط اميد اسدي طراحي شده بود شبکه ایران - نخستین انیمیشن پرسپکتیو سه بُعدی در ایران طراحی شد
جهت اطلاعات بيشتر و دريافت کليپ هاي سه بعدي پلفريچ و ساير اموزش هاي فيلمبرداري اين تکنيک مي توانيد از صفحه زير ديدن کنيد عینک های پلفریچ
اميد اسدي افزود : اگر چه در ايران کمترين سخني در مورد تکنيک پلفريچ به ميان امده اما سعي کرده ام در صفحه اي ان را به نمايش بگذارم و اطلاعات جامع به زبانی ساده از اين تکنيک را به هم ميهنان بدهم
اميد اسدي ، جوان عكاس و فيلمبردار سه بعدي در استان تهران كه كارهاي ايشان در سال 1388 بر روي صفحات مجازي براي نخستين بار قرار گرفت در مصاحبه با (خبرگزاري اينترنتي) اعلام كرده است :
فيلم سه بعدي در سينما ايران :
متاسفانه در ايران شاهد ان هستيم كه افرادي غير حرفه اي وارد اين هنر شده اند كه نام مشخصي از ان ها در هنر سه بعدي ذكر نشده است و با كارهاي اماتوري خود دارند گامي به نابودي هنر سه بعدي در ايران بر مي دارند كه مي توان به برخي كارگردان هايي كه در سينما فعاليت مي كنند اشاره كرد كه تنها به فال نام نيك خود وارد اين هنر شده اند در صورتي كه هيچ اطلاعاتي در باره ان ندارند و حتي اصطلاحات سه بعدي استريوسكوپ را نمي دانند
توليدات غير استادارد عينك هاي سه بعدي در ايران :
از چند سال پيش به مكرر مشاهده مي شد كه افرادي به صورت غير حرفه اي و بدون هيچ نوع دانشي تنها با ديدن عكس هاي از عينك سه بعدي اناگليف فيلتر دار اصل دست به توليد عينك هايي زده اند كه به ظاهر شبيه عينك سه بعدي مي باشد كه هيچ كارايي ندارد مشخص است كه اين عينك ها تنها به قصد درامد نامشروع و به قصد مال اندوزي توليد و به دست خريداران رسيده است خريداران هم با اولين نگاه به اين نوع عينك هاي تقلبي خيلي زود دلسرد مي شوند و همان بعد دوم را به بعد سوم ترجيح مي دهند اما نمي دانند كه ماجرايي پشت ان مخفي است كه ان هم مستندي است بر تقلبي بودن اين عينك ها
مشخصات عينك اصل از عينك تقلبي :
عينك هاي فيلتر دار اصل تمامي از دو رنگ قرمز / فيروزه اي استفاده مي شود جنس ان از فيلتر ژلاتيني اصل مي باشد كه تنها از دو كمپاني معروف تهيه مي شود و با طلق هاي چيني يا ايراني كه به دست افراد سودجو ساخته و توليد شده است زمين تا اسمان فرق دارد البته ناگفته نماند فيلتر هاي سبز و قرمز ابي قرمز نيز در سال هاي پيشين توليد مي شدند اما امروزه استفاده از ان روشي منسوخ شده است كه با فيلم هاي امروزي همانگي ندارد و بدون كاربرد مي باشد
اناگليف سهوالوصول ترين خروجي ها در بين سه بعدي مي باشد در ان حد كه اشخاصي در اينترنت مشغول توزيع و پخش فيلم هاي سه بعدي شده اند كه مانند عينك هايشان تقلبي بود نيازي به توضيح اين مستندات نيست خودتان با يك بار ديدن ان متوجه ماجرا خواهيد شد عده اي از فروشگاه هاي اينترنتي كه به دليل معذورات اخلاقي از فاش كردن ادرس ان ها خودداري مي كنم دست به پخش چنين فيلم هاي به ظاهر سه بعدي زده اند
اين اشخاص كار خاصي بر روي فيلم ها انجام نمي دهند بلكه تنها با يك نرم افزار 20 مگابايتي كار مي كنند كه بنده و كساني كه در اين هنر هستند معتقديم استفاده از چنين نرم افزار هاي ابتدايي تنها هر دادن وقت است و غير از اين نيست و فيلم به دست امده نه تنها سه بعدي نمي باشد بلكه باعث بد بيني مخاطب به تمام فيلم هاي سه بعدي مي شود
در ادامه مشخصاتي از يك عينك اصل اضافه مي كنم تا با كمك ان ها بتوان عينك هاي تقلبي از اصل را به روشي ساده تشخيص داد
عينك هاي اناگليف تمامي بر دوپايه قرمز / فيروزه اي توليد مي شوند كه كدك انحصاري دارند هنگام خريد به رنگ ان توجه كنيد
چشمي هاي عينك اصل از طلق و شيرازه نمي باشد بلكه از طلق نازك تر است كه راحت با يك سوزن سوراخ مي شود و علت ان هم بهتر عبور دادن نور مي باشد اگر چشمي هاي عينك كدر باشند عينك تقلبي است
عينك هاي سه بعدي به گونه اي هستند كه وقتي توسط ان ها به يك عكس سياه و سفيد نگاه كنيد به تصوير به رنگ خاكستري ديده خواهد شد هر رنگي به جز اين رنگ دليلي است بر تقلبي بودن عينك.
عينك هاي اناگليف به هيچ وجه نبايد خاصيت ذره بيني داشته باشند اگر از عينك هاي شيشه اي استفاده مي كنيد به تخت بودن شيشه هاي ان دقت كنيد
چشمي ها به هيچ وجه نايد كدر . خش دار . يا كثيف باشند كه در عينك هاي تقلبي اين موارد بسيار ديده مي شود
و يا مي توانيد از تصوير زير براي امتحان و تست عينك خود بهره بگيريد
از تمام خريداران محصولات سه بعدي خواهش مي كنم تا قبل از خريد به استاندارد بودن محصول اطمينان حاصل كنند و سپس خريد خود را انجام دهند
نمونه اي از تصاوير سه بعدي به عكاسي اميد اسدي ( این عکس ها سه بعدی 3d واقعی هستند و با رعایت استاندارد سه بعدی تصویر برداری شده اند )
اناگليف در تلويزيون هاي معمولي و عادي كه فاقد سه بعدي هستند كارايي دارد به صورتي كه پس از اجرا كردن كليپ يا تصوير با زدن يك عينك اصل مي توانيد به دنياي سه بعدي وارد شويد اناگليف كه واژه انگليسي به معناي برجسته و تزئينات برجسته مي باشد به نوعي شبيه ساز تلويزيون هاي سه بعدي است كه هر چشمي طيف رنگي خود را نامرئي و رنگ مكملش را مرئي مي نمايد و بيننده مي تواند تصاوير را به صورت سه بعدي رويت كند
اگر از محصولات غير استاندارد اين هنر استفاده شود علاوه بر انكه انچه ديده مي شود سه بعدي نيست بلكه به مرور زمان به بينايي فرد مصرف كننده اسيب وارد مي كند كه بيمار دچار كوررنگي مي شود و يا برخي بيماري ها را انسان به وجود مي اورد و درگاهي انقدر فشار بر چشم مصرف كننده وارد مي شود كه دچار سر درد و شرگيجه مي گردد
فيلمبرداري و تصوير برداري سه بعدي ؟
در تصوير برداري سه بعدي از دو دوربين مجزا به يك ديگر استفاده مي شود و كار ان كمي سختر از فيلمبرداري و تصوير برداري عادي است چون بايد تمام حواس جمع باشد تا بتوان عمق مناسبي بر روي صحنه ايجاد كرد به عنوان مثال شي هاي جلويي داراي عمق بيشتري نسبت به شي هاي عقبي هستند كه در هنگام فيلمبرداري بايد به ان ها دقت كرد
با وجود دوربين هاي سه بعدي چرا بايد از دو دوربين استفاده كرد ؟
دليل ان اين است كه بتوان بر روي صحنه عمق مناسبي ايجاد كرد دوربين هاي اماده دولنزه با محدوديت فاصله لنز كه دارند تنها جوابگو فيلمبرداري خانگي بوده و همواره در فيلمبرداري پيشرفته و حرفه از دو دوربين مجزا به يكديگر استفاده مي كنند به عنوان مثال جيمز كامرون در فيلمبرداري اواتار از دو دوربين مجزا به يكديگر استفاده كرده است
مشاهده تصاویر سه بعدی
تصاوير سه بعدي را مي توان توسط دستگاهي به نام ويومستر مشاهده كرد در اين وسيله عكس هايي قرار مي گيرد كه روي هم اسلايد مي شود و بيننده با مشاهده ان تصوير سه بعدي را خواهد ديد البته با پيشرفت تكنولوژي كمتر كسي سراغ اين وسيله مي رود
سخني پاياني
در كل هنر دوبعدي با سه بعدي تفاوت دارد همان طور كه عكس هاي رنگي نسبت به تصاوير سياه و سفيد داراي پيام بيشتري به بيننده هستند از طرفي عكس هاي سه بعدي نسبت به عكس هاي رنگي دوبعدي داراي پيام بيشتري به بيننده مي باشند كه در هنگام توليدات ان بايد دقت داشت با كمترين بي توجهي به ان نه تنها محصول به دست امده سه بعدي نخواهد بود بلكه اسيب جدي به اين هنر و هنردوستان ان وارد مي كند
شادو پيروز باشيد