iraniansatellit
Registered User
1.جستجو و دسته بندی
فرض کنید دنیای وب , یک شبکه ی مترو با ایستگاه های متعدد هست.
هر ایستگاه دارای اطلاعات منحصر به فرد خودش است (معمولا صفحات سایت ها , ولی بعضی وقت ها فایل های PDF و JPG و … است).موتور های جستجو گر راهی برای “خزیدن” در کل طول شهر لازم دارند تا تمام ایستگاه های زیر زمینی رو پیدا کنن.پس برای همین از بهترین راه یعنی – لینک ها – استفاده میکنن.
ساختار لینک ها در یک سایت , نقش چسب برای چسباندن صفحات به یکدیگر را استفاده میکند.
لینک ها به بوت های موتور های جستجوگر که اغلب به نام های “خزندگان” و یا “عنکبوت ها” شناخته میشوند , این اجازه را میدهد تا به میلیارد ها فایل مرتبط به یکدیگر دسترسی داشته باشند.
وقتی که این صفحات توسط موتور های جستجوگر پیدا شدند , کد های آنها کشف شده و در مرکز داده های بسیار بزرگی ذخیره میشوند تا بعدا اگر کسی نیاز به جستجو کردن داشت , کد ها برای او نمایان شود.برای اینکه این امر کامل شود و دسترسی ما به میلیارد ها صفحه در عرض چند صدم ثانیه انجام شود , شرکت های موتور های جستجوگر اینترنتی , در سراسر دنیا مراکز داده های عظیمی درست کرده اند.
این سازه های ذخیره سازی غول آسا , هزاران ماشین را در خود نگه میدارند تا فرآیند دسترسی به مقادیر زیادی از اطلاعات , بسیار سریع انجام شود.وقتی کسی در هر یک از موتور های اصلی , جستجو میکند , بلافاصله جواب هایی داده میشود ; حتی یک یا دو ثانیه تاخیر باعث نارضایتی کاربر میشود.پس موتور ها بسیار تلاش میکنند تا جواب ها را هرچه سریع تر , به مخاطب برساند.
2.تامین جواب ها
موتور های جستجوگر ماشین های جواب هستند.وقتی فردی یک جستجوی اینترنتی میکند , موتور جستجوگر لیستی از میلیارد ها فایل جلوی او قرار میدهد و دو کار میکند : اول اینکه فقط چیز هایی جلوی مخاطب میگذارد که مربوط به موضوع جستجوی اوست ; و دوم , موتور جستجوگر جوا ب های مرتبط را به اندازه ی بازدید و محبوبیت آنها , مرتب میکند.
موتور جستجوگر چگونه مطالب مرتب را پیدا میکند و به ترتیب محبوبیت مرتب میکند؟
برای موتورهای جستجوگر پیدا کردن مطالب مرتبط خیلی بیشتر از همخوانی لغات جستجو شده میباشد. دوران اولیه ی دنیای وب , موتورهای جستجوگر بیشتر از یک کار ساده پیش نمیرفتند و جواب های پیدا شده بسیار محدود بود.در طی سال ها , مهندسان باهوش راه هایی بهتر برای پیدا کردن جواب ها خلق کردند.امروزه , بیش از صد ها راه برای پیدا کردن ارتباط وجود دارد که در این آموزش , مهم ترین آن ها را بررسی میکنیم.
موتورهای جستجوگر میدانند که هرچه وبسایت مورد نظر , محبوب باشد , مطالب , صفحات و اطلاعات آن هم با ارزش و پرطرفدار است.این فاکتور ها تا حدی در شرایط استفاده کاربران هم موفق بوده و توانسته آنها را راضی کند.
ارتباط و محبوبیت تنها فاکتور های جستجو کردن نیستند.در واقع , موتور ها از معادله های ریاضی (الگوریتم ها) هم استفاده میکنند تا دانه ها رو از خوشه ها جدا کنند (ارتباط بین لغات جستجو شده و نتیجه ی جستجو) و بعد به ترتیب کیفیت آنها را مرتب میکنند (محبوبت یک فایل یا صفحه)
این الگوریتم ها شامل صدها متغیر هستند.در عرصه ی بازاریابی , ما آنها را “فاکتور های رتبه بندی” می نامیم.
فرض کنید دنیای وب , یک شبکه ی مترو با ایستگاه های متعدد هست.
هر ایستگاه دارای اطلاعات منحصر به فرد خودش است (معمولا صفحات سایت ها , ولی بعضی وقت ها فایل های PDF و JPG و … است).موتور های جستجو گر راهی برای “خزیدن” در کل طول شهر لازم دارند تا تمام ایستگاه های زیر زمینی رو پیدا کنن.پس برای همین از بهترین راه یعنی – لینک ها – استفاده میکنن.
ساختار لینک ها در یک سایت , نقش چسب برای چسباندن صفحات به یکدیگر را استفاده میکند.
لینک ها به بوت های موتور های جستجوگر که اغلب به نام های “خزندگان” و یا “عنکبوت ها” شناخته میشوند , این اجازه را میدهد تا به میلیارد ها فایل مرتبط به یکدیگر دسترسی داشته باشند.
وقتی که این صفحات توسط موتور های جستجوگر پیدا شدند , کد های آنها کشف شده و در مرکز داده های بسیار بزرگی ذخیره میشوند تا بعدا اگر کسی نیاز به جستجو کردن داشت , کد ها برای او نمایان شود.برای اینکه این امر کامل شود و دسترسی ما به میلیارد ها صفحه در عرض چند صدم ثانیه انجام شود , شرکت های موتور های جستجوگر اینترنتی , در سراسر دنیا مراکز داده های عظیمی درست کرده اند.
این سازه های ذخیره سازی غول آسا , هزاران ماشین را در خود نگه میدارند تا فرآیند دسترسی به مقادیر زیادی از اطلاعات , بسیار سریع انجام شود.وقتی کسی در هر یک از موتور های اصلی , جستجو میکند , بلافاصله جواب هایی داده میشود ; حتی یک یا دو ثانیه تاخیر باعث نارضایتی کاربر میشود.پس موتور ها بسیار تلاش میکنند تا جواب ها را هرچه سریع تر , به مخاطب برساند.
2.تامین جواب ها
موتور های جستجوگر ماشین های جواب هستند.وقتی فردی یک جستجوی اینترنتی میکند , موتور جستجوگر لیستی از میلیارد ها فایل جلوی او قرار میدهد و دو کار میکند : اول اینکه فقط چیز هایی جلوی مخاطب میگذارد که مربوط به موضوع جستجوی اوست ; و دوم , موتور جستجوگر جوا ب های مرتبط را به اندازه ی بازدید و محبوبیت آنها , مرتب میکند.
موتور جستجوگر چگونه مطالب مرتب را پیدا میکند و به ترتیب محبوبیت مرتب میکند؟
برای موتورهای جستجوگر پیدا کردن مطالب مرتبط خیلی بیشتر از همخوانی لغات جستجو شده میباشد. دوران اولیه ی دنیای وب , موتورهای جستجوگر بیشتر از یک کار ساده پیش نمیرفتند و جواب های پیدا شده بسیار محدود بود.در طی سال ها , مهندسان باهوش راه هایی بهتر برای پیدا کردن جواب ها خلق کردند.امروزه , بیش از صد ها راه برای پیدا کردن ارتباط وجود دارد که در این آموزش , مهم ترین آن ها را بررسی میکنیم.
موتورهای جستجوگر میدانند که هرچه وبسایت مورد نظر , محبوب باشد , مطالب , صفحات و اطلاعات آن هم با ارزش و پرطرفدار است.این فاکتور ها تا حدی در شرایط استفاده کاربران هم موفق بوده و توانسته آنها را راضی کند.
ارتباط و محبوبیت تنها فاکتور های جستجو کردن نیستند.در واقع , موتور ها از معادله های ریاضی (الگوریتم ها) هم استفاده میکنند تا دانه ها رو از خوشه ها جدا کنند (ارتباط بین لغات جستجو شده و نتیجه ی جستجو) و بعد به ترتیب کیفیت آنها را مرتب میکنند (محبوبت یک فایل یا صفحه)
این الگوریتم ها شامل صدها متغیر هستند.در عرصه ی بازاریابی , ما آنها را “فاکتور های رتبه بندی” می نامیم.