• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

فاکتورهای رتبه بندی موتورهای جستجوگر

iraniansatellit

Registered User
تاریخ عضویت
11 دسامبر 2004
نوشته‌ها
674
لایک‌ها
153
سن
44
محل سکونت
شیراز
1.جستجو و دسته بندی
فرض کنید دنیای وب , یک شبکه ی مترو با ایستگاه های متعدد هست.
هر ایستگاه دارای اطلاعات منحصر به فرد خودش است (معمولا صفحات سایت ها , ولی بعضی وقت ها فایل های PDF و JPG و … است).موتور های جستجو گر راهی برای “خزیدن” در کل طول شهر لازم دارند تا تمام ایستگاه های زیر زمینی رو پیدا کنن.پس برای همین از بهترین راه یعنی – لینک ها – استفاده میکنن.
ساختار لینک ها در یک سایت , نقش چسب برای چسباندن صفحات به یکدیگر را استفاده میکند.
لینک ها به بوت های موتور های جستجوگر که اغلب به نام های “خزندگان” و یا “عنکبوت ها” شناخته میشوند , این اجازه را میدهد تا به میلیارد ها فایل مرتبط به یکدیگر دسترسی داشته باشند.
وقتی که این صفحات توسط موتور های جستجوگر پیدا شدند , کد های آنها کشف شده و در مرکز داده های بسیار بزرگی ذخیره میشوند تا بعدا اگر کسی نیاز به جستجو کردن داشت , کد ها برای او نمایان شود.برای اینکه این امر کامل شود و دسترسی ما به میلیارد ها صفحه در عرض چند صدم ثانیه انجام شود , شرکت های موتور های جستجوگر اینترنتی , در سراسر دنیا مراکز داده های عظیمی درست کرده اند.
این سازه های ذخیره سازی غول آسا , هزاران ماشین را در خود نگه میدارند تا فرآیند دسترسی به مقادیر زیادی از اطلاعات , بسیار سریع انجام شود.وقتی کسی در هر یک از موتور های اصلی , جستجو میکند , بلافاصله جواب هایی داده میشود ; حتی یک یا دو ثانیه تاخیر باعث نارضایتی کاربر میشود.پس موتور ها بسیار تلاش میکنند تا جواب ها را هرچه سریع تر , به مخاطب برساند.
2.تامین جواب ها
موتور های جستجوگر ماشین های جواب هستند.وقتی فردی یک جستجوی اینترنتی میکند , موتور جستجوگر لیستی از میلیارد ها فایل جلوی او قرار میدهد و دو کار میکند : اول اینکه فقط چیز هایی جلوی مخاطب میگذارد که مربوط به موضوع جستجوی اوست ; و دوم , موتور جستجوگر جوا ب های مرتبط را به اندازه ی بازدید و محبوبیت آنها , مرتب میکند.
موتور جستجوگر چگونه مطالب مرتب را پیدا میکند و به ترتیب محبوبیت مرتب میکند؟
برای موتورهای جستجوگر پیدا کردن مطالب مرتبط خیلی بیشتر از همخوانی لغات جستجو شده میباشد. دوران اولیه ی دنیای وب , موتورهای جستجوگر بیشتر از یک کار ساده پیش نمیرفتند و جواب های پیدا شده بسیار محدود بود.در طی سال ها , مهندسان باهوش راه هایی بهتر برای پیدا کردن جواب ها خلق کردند.امروزه , بیش از صد ها راه برای پیدا کردن ارتباط وجود دارد که در این آموزش , مهم ترین آن ها را بررسی میکنیم.
موتورهای جستجوگر میدانند که هرچه وبسایت مورد نظر , محبوب باشد , مطالب , صفحات و اطلاعات آن هم با ارزش و پرطرفدار است.این فاکتور ها تا حدی در شرایط استفاده کاربران هم موفق بوده و توانسته آنها را راضی کند.
ارتباط و محبوبیت تنها فاکتور های جستجو کردن نیستند.در واقع , موتور ها از معادله های ریاضی (الگوریتم ها) هم استفاده میکنند تا دانه ها رو از خوشه ها جدا کنند (ارتباط بین لغات جستجو شده و نتیجه ی جستجو) و بعد به ترتیب کیفیت آنها را مرتب میکنند (محبوبت یک فایل یا صفحه)
این الگوریتم ها شامل صدها متغیر هستند.در عرصه ی بازاریابی , ما آنها را “فاکتور های رتبه بندی” می نامیم.
 
بالا