shahpar
Registered User
- تاریخ عضویت
- 16 دسامبر 2007
- نوشتهها
- 161
- لایکها
- 20
چکیده
زمانی که شما در یک موتور جستجو به دنبال یک موضوع خاص میگردید حتما متوجه این موضوع شدهاید که برخی از وب سایتها دارای رتبههای بالاتری میباشند و در صفحات اولیه نمایش داده میشوند و این یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند٫هدف مقاله این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید.
مقدمه
اهمیت این موضوع از آنجا ناشی میشود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند. بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر معروف شاید بتوان گفت که تقریبا همه افرادی که با وب آشنایی هر چند کمیدارند، حداقل برای یک بار هم که شده واژه SEO را شنیده اند. اما SEO چیست؟ معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینهسازی موتور جستجو میباشد.
SEO یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند. بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی میشود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند. متا تگه
متا به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه اول نتایج جستجو نگاه میکنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسأله الزامیاست که سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرارگیرد.
علم بهینه سازی موتور جستجو در مورد روشهای فنی مانند عنوان صفحه مناسب، تگها و متاتگها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلاً محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه میکند. موتورهای جستجو صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) پیدا و فهرست بندی میکنند. متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمیکنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد. یکی از کارهایی که متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو انجام میدهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است.بنابراین آنها میتوانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینهسازی کنند.
به علاوه آنها همراه با تغییرات موتورهای جستجوی مختلف خود را تابع این موتورها قرار میدهند. هنگامیکه شما یک طراح برای طراحی سایت تجاریتان انتخاب میکنید، شما باید از این طراح درباره بهینه سازی موتورهای جستجو سوال کنید و باید از او بخواهید بر طبق اصول بهینه سازی برای موتورهای جستجو ساخت صفحات وب سایت شما را شروع کند. در صورتی که این کار طولانی تر از طراحیهایی که شما بیش از این داشته اید، نیست. این کار خیلی آسان تر و معقول تر است که شما در همان بار اول که سایتتان بر روی وب قرار میگیرد، شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو شود. لینکهای ورودی لینکهای خارج شونده لینک دوجانبه لینکهای تبادلی سئو نقشه سایت آمار ای
چرا SEO مهم است؟!
چرا بهینه سازی برای موتورهای جستجو مفید میباشد. موارد ذیل برخی از دلایل این موضوع میباشند: برتر بودن در نتایج جستجو مشتریهای زیادی را به دیدار از وب سایت شما دعوت میکند. ۸۷ در صد تمام بینندگان شما از یک صفحه یک وضعیت دارند. ۹۱ در صد از کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده میکنند. طبق آخرین تحقیقات بیش از ۲۵۰ میلیون جستجو در روز در کشور انگلیس انجام میگیرد. ۷۳ در صد معاملات آنلاین به وسیله موتورهای جستجو آغاز میشود. ۵.۳ بیلیون از وب سایت با هم بر سر رقابت پول هستند، اما واقعیت این این است که فقط کسرهای از یک درصد به صفحه اول میرسند.
چه کسانی به SEO احتیاج دارند؟
هر وب سایتی که به سوی تجارت و بازرگانی حرکت میکند، باید صفحات وب خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کند. هدف نهایی یک وب سایت جلب کاربران اینترنتی میباشد، و مطالعات نشان داده است که پهنه عظیمیاز کابران اینترنتی وب سایتها را در موتورهای جستجوی پیدا کرده اند. اگر شرکت شما نظر به ساخت یک وب سایت جدید و یا به روز کردن وب سایت قدیمیخود را دارد باید توجه داشته باشید که برای پیشرفت باید SEO را در الویت قرار دهید. به خاطر داشته باشید که SEO شما را به مسابقه بزرگ میبرد و شما را در بازار معرفی میکند.
پیج رنک گوگل چیست؟
اصطلاح انگلیسی این مفهوم به دنبال لری پیج نویسنده اولیه این الگوریتم و از موسسین اولیه گوگل نام گذاری شدهاست. به این روش کاربرانی که کلمه ویژهای را جستجو میکنند میتوانند ابتدا وبگاههایی را ببینند که هم به خواسته آنها نزدیکتر است و هم بازدید بیشتری داشتهاست.(البته بازدید بیشتر در آخرین آپدیتهای گوگل ملاک خواستههای گوگل نیست.(
پیج رنک که به آن اختصارا PR میگویند برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط Sergey Brin ابداع گردید، پیج رنک نتیجه تجزیه و تحلیل لینکهای ورودی و سئو و بهینه سازی ، ولید بودن قالب سایت ، و خیلی موارد دیگر که در این مقال نمیگنجد به یک سایت است، پیج رنک رتبهای است که گوگل برای یک سایت بین اعداد ۰ تا ۱۰ در نظر میگیرد. هرقدر این عدد نزدیک به ۱۰ باشد نشان دهنده اینست که این سایت از نظر گوگل اعتبار بیشتری دارد و موارد بیشتری از مبحث سئو و بهینه سازی را رعایت کرده است. روش دیگر موتورهای جستجو، پردازش رتبه صفحه، با استفاده از تعداد یافتههای خود در سایتهای اینترنتی میباشد. این روش، یک فناوری زیرساخت برای پدیدار گشتن «بمب گوگلی» نیز بود. ناگفته نماند که هدف از ساختن «بمبهای گوگلی» بالاتر رفتن رتبه یک وبلاگ یا وبگاه در موتور جستجوی گوگل میباشد که معمولاً با همکاری گروههای مردمیایجاد میشود.
البته به جز گوگل شرکتهای دیگری هم به رتبه دهی به سایتها میپردازند، که یکی از آنها الکسا Alexa.com یک سایت معتبر بینالمللی و دارای نمودار رتبه جهانی برای سایتها میباشد که الگوریتم بالا بردن رتبه سایتها را بر اساس تعداد درست بازدید کنندگان انجام میدهد. این رتبه بندی شمارهای بین ۱ تا چند میلیون میباشد که هرچه این شماره برعکس گوگل به یک نزدیکتر باشد رتبه وبسایت شما بالاتر میباشد. امروزه موتور جستجوگر بینگ نیز در جست و جوی جهانی نقش مهمیداشته است و حتی امکاناتی که در قسمت وب مستر تولز ارائه داده است بسیار پیشرفته میباشد. [۲],[۱]
فاکتورهای رتبهبندی
برای رتبهبندی سایتها گوگل تقریبا از ۱۵۰ فاکتور در الگوریتمهایش استفاده میکند. در ادامه سعی کردهایم لیست کاملی از این فاکتورها ارائه دهیم. از این موارد برخی اثبات شده اند در حالی که بحث در مورد برخی دیگر هنوز ادامه داشته و برخی نیز برآمده از مشاهدات افراد خبره در زمینه سئو میباشد.[۲]
بخش اول : فاکتورهای سئو مربوط به دامنه
۱. عمر دامنه:طبق گفتهی Matt Cutts تفاوت بین دامنه ای با عمر ۶ ماه و دامنه ای با عمر ۱سال اصلا زیاد نیست.به عبارت دیگر, گوگل عمر دامنه را در نظر میگیرد, اما این مورد اهمیت زیادی ندارد.
۲. کیوردهای درون دامنه:هرچند اهمیت گذشته را ندارد, اما آوردن کیورد در دامنه به صورت یک سیگنال ارتباطی عمل میکند. به هر حال گوگل به کیوردهای درون دامنه توجه میکند.
۳. کیورد در اولین کلمهی دامنه:مشاوران میگویند سایتهایی که دامنهی آنها با کیوردهای در نظر گرفته شده آغاز شود نسبت به سایتهایی که از کیورد در دامنه خود استفاده نمیکنند و یا سایتهایی که از کیوردها در میانه یا انتهای دامنه خود استفاده میکنند, رتبه بهتری دارند:
۴. طول دامنه ثبت شده:معمولا هزینه دامنههای با ارزش) قانونی ) برای چند سال, از پیش پرداخت میشود. در حالی که اغلب دامنههای غیر قانونی بیش از یک سال استفاده نمیشوند. بنابراین تاریخ انقضای یک دامنه میتواند فاکتور خوبی برای پیش بینی قانونی بودن بک دامنه باشد.
۵. کیوردها در نام زیر دامنه(Subdomain):مشاوران معتقدند کیوردهایی که در زیردامنه قرار دارند رتبه سایت را بالا میبرند.
۶. تاریخچه دامنه:گوگل, تاریخچه سایتهایی که مالکیت دامنهی آنها چندین بار تغییر کرده و یا چندین بار دراپ شده باشند را ریست میکند. همچنین لینکهای اشاره شده به آنها را برایامتیازدهی در نظر نمیگیرد.
۷. دامنههای منطبق:برای سایتهای با کیفیت, دامنههای منطبق(Match Domains) برتری محسوب میشود. اما این موضوع برای سایتهای بی کیفیت صادق نیست. این نوع سایتها نسبت به آپدیت دامنههای منطبق, آسیب پذیر خواهند بود.
۸.WhoIsخصوصی و عمومی:اطلاعات WhoIS خصوصی یا داشتن سرویسهای“whois privacy protection “ درون سایت, ممکن است نشانه وجود “چیزی مخفی” باشد.این موضوع از نظر گوگل چندان خوشایند نیست.
۹. مجرمانWhoIs:اگر گوگل شخصی را به عنوان اسپمر شناسایی کند احتمالا همه سایتهای تحت مالکیت او را به دقت مورد بررسی قرار خواهد داد.
۱۰. پسوند دامنه مربوط به کشور:داشتن یک دامنه به همراه کد مربوط به یک کشور(.cn, .pt, .ca) به رتبه سایت در آن کشور خاص کمک میکند…اما قابلیت سایت برای دریافت رتبه جهانی را محدود خواهد کرد.
بخش دوم: فاکتورهای سئو مربوط به صفحه
۱۱. کیوردهای موجود در عنوان پیج:عنوان پیج دومین قسمت مهم محتوای پیج میباشد. بنابراین تاثیر زیادی در سئو خواهد گذاشت.
۱۲. کیورد موجود در ابتدای تگ عنوان (title tag):تگهای عنوانی که با یک کیورد شروع میشوند, نسبت به عنوانهایی که کیورد در انتهای آنها آمده است, نتیجه بهتری خواهند داشت:
۱۳. کیوردهای موجود در متن پیج:یک سیگنال ارتباطی مهم دیگر.
۱۴. کیورد موجود در تگH1:تگ H1 دومین تگ عنوان محسوب میشود و طبق نمودار زیر سیگنال ارتباطی دیگری به گوگل ارسال میکند.
۱۵.کیورد بیشتر استفاده شده:داشتن کیوردی که بیش از دیگر کیوردها به کار برده شده باشد, مانند یک سیگنال ارتباطی عمل خواهد کرد.
۱۶. طول مطلب:مطالب طولانیتر میتواند محدوده وسیعتری را پوشش دهد و نسبت به مطالب سطحی کوتاهتر ارجحیت دارد.به نمودار زیر توجه کنید:
۱۷. تراکم کیورد:اگرچه اهمیت گذشته را ندارد اما گوگل همچنان برای فهمیدن موضوع وب پیج از آن استفاده میکند و البته افزایش بیش از حد آن به ضرر شما خواهد بود.
۱۸. کیوردها به عنوان فهرستی از معانی نهفته کلمات(Latent Semantic Indexing):کیوردهای LSIبه موتورهای جستجو کمک میکند معانی کلماتی که بیش از یک معنی دارند را استخراج کنند (برای مثال کلمه apple موجود در متن به عنوان شرکت کامپیوتری است یا یک نوع میوه). بودن یا نبودن! این نوع کیوردها خود میتواند نشانه سطح کیفیت متن باشد.
۱۹. کیوردهایLSIدر تگهای عنوان و توضیحات: کیوردهای LSI درون متا تگها به گوگل کمک میکند کلمات هم معنی را از هم تشخیص دهد. همچنین میتواند مانند یک سیگنال ارتباطی عمل کند.
۲۰. سرعت لودینگ پیج از طریقHTML:هردوی Google و Bing از سرعت لود شدن پیج به عنوان یک فاکتور برای رتبه بندی استفاده میکنند. اسپایدرهای موتور جستجو بر اساس کد صفحه و سایز فایل میتوانند به دقت سرعت لودینگ وبسایت را تخمین بزنند.
۲۱. مطالب تکراری:مطالب یکسان در یک وبسایت(حتی با کمیتغییر) تاثیر منفی در رتبه بندی آن سایت خواهد گذاشت.
۲۲. تگهایRel=Canonical:این تگها اگر به درستی استفاده شود, از اینکه گوگل مطالب را تکراری تشخیص دهد جلوگیری میکنند.
۲۳. سرعت لودینگ پیجاز طریق کرومchrome:ممکن است گوگل از دادههای کابری موجود در کروم در جهت بهبود لودینگ صفحه استفاده کند, که ممکن است شامل سرعت سرور و نیز دیگر عوامل غیر وابسته به HTML باشد.
۲۴. بهینه سازی تصویر:تصاویر درون پیجها توسط نام, متن ,alt عنوان و توضیحات موجود در آنها یک سیگنال ارتباطی مهم به موتورهای جستجوگر ارسال میکند.
۲۵. تعدد آپدیتهای محتویات سایت:Google Cafeine بهمرتب آپدیت کردن مطالب امتیاز مثبت میدهد, به خصوص برای جستجوهایی که زمان در آنها توسط کاربر مشخص شده است. با تاکید بر اهمیت این فاکتور, گوگل تاریخ آخرین آپدیت را برای صفحهها نمایش میدهد:
۲۶. میزان آپدیتهای مطالب:میزان ادیتها و تغییرات, یک فاکتور به روز بودن وبسایت محسوب میشود. اضافه و کم کردن کلی یک بخش موثرتر از انجام تغییرات اندک بین چند بخش میباشد.
۲۷. آپدیتهای پیج:چه مدت یکبار پیج آپدیت میشود؟ هر روز؟ هر هفته؟ این موضوع اهمیت زیادی دارد. پس تعداد آپدیتهای پیج نشانی از میزان به روز بودن وبسایت محسوب میشود.
۲۸. امتیاز کیورد:آوردن یک کیورد در ۱۰۰ کلمه اول مطالب موجود در پیج به عنوان یک سیگنال ارتباطی مهم به حساب میآید.
۲۹. آوردن کیورد در تگهایH2وH3:آوردن کیورد در عنوان فرعی پیج به صورت H2 و H3 میتواند یک سیگنال ارتباطی ضعیف به حساب آید.
۳۰. ترتیب کلمهها در عبارت کیورد:تطابق کامل کلمههای جستجو شده در محتوای پیج, رتبه بهتری نسبت به وجود همان عبارت با ترتیب متفاوت کسب میکند. برای مثال: فرض کنید عبارت “cat shaving technique”جستجو شده باشد. پیجی که دقیقا دارای عبارت
“cat shaving technique” باشد رتبه بهتری نسبت به پیجی که دارای عبارت
“technique for shaving cat” است کسب خواهد کرد.
۳۱. کیفیت لینکهای خروجی:بسیاری از سئو کاران معتقدند لینک کردن به سایتهای معتبر کمک میکند وبسایت سیگنالی به نشانه اعتبار خود به گوگل ارسال کند.
۳۲. موضوع لینکهای خروجی:موتورهای جستجو از محتوای پیجی که به آنها لینک میشود به عنوان یک سیگنال ارتباطی استفاده کنند. برای مثال, اگر پیجی در مورد cars دارید و به movie-related pages لینک کنید, در واقع به گوگل میگویید پیج شما در مورد movie cars میباشد و نه اتومبیل.
۳۳. گرامر و املا:رعایت گرامر و املای صحیح در مطالب, یک سیگنال کیفی محسوب میشود.
۳۴. مطالبSyndicated:آیا محتوای پیج اورجینال است؟ اگر مطالب موجود در وبسایت کپی شده یا گرفته شده از پیج دیگری باشد, رتبه ای به خوبی سایت اصلی کسب نخواهد کرد یا در فهرست اضافی جای خواهد گرفت.
۳۵. مطالب کمکی:مطالب تکمیلی یک شاخص کیفی به حساب میآید. تبدیل کننده ارز, محاسبه کننده سود وام و دستورالعملهای تعاملی مثالهایی از این دست هستند.
۳۶. تعداد لینکهای خروجی:استفاده زیاد از لینکهای خروجی رتبه وبسایت را کاهش خواهد داد. در نتیجه به قابلیت دیده شدن در نتایج جستجو آسیب خواهد زد.
۳۷. چندرسانهای:تصاویر, ویدئوها و دیگر عناصر چند رسانهای همانند سیگنالهای ارتباطی عمل خواهند کرد.
۳۸. تعداد لینکهای ورودی اشاره شده به پیج:تعداد لینکهای ورودی به یک پیج نشان دهنده اهمیت آن نسبت به دیگر پیجهای سایت میباشد.
۳۹. کیفیت لینکهای ورودی اشاره شده به پیج:لینکهای ورودی از پیجهای معتبر تاثیر مثبت بیشتری نسبت به لینکهای وارد شده از پیجهای با رتبه کم, دارد.
۴۰. لینکهای خراب:وجود تعداد زیادی لینکهای خراب در پیج میتواند نشانه سایتی رها شده یا واگذار شده باشد. گوگل از لینکهای خراب برای تعیین کیفیت هوم پیج استفاده میکند.
۴۱. سطح لغات:شکی نیست, گوگل سطح لغات وب پیجها را تخمین میزند.
اما آنچه با اطلاعات به دست آورده انجام میدهند هنوز مشخص نیست. عدهای معتقدند رعایت یک مینیمم برای سطح لغات به رتبه پیج کمک خواهد کرد زیرا حجم عمدهای از مخاطبان را پوشش میدهد. در حالی که برخی میگویند سطح کلمات فاکتوریست برای تشخیص سایتهای با کیفیت از سایتهای بی کیفیت و بیخاصیت.
گردآورنده: محمد شهپری
زمانی که شما در یک موتور جستجو به دنبال یک موضوع خاص میگردید حتما متوجه این موضوع شدهاید که برخی از وب سایتها دارای رتبههای بالاتری میباشند و در صفحات اولیه نمایش داده میشوند و این یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند٫هدف مقاله این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید.
مقدمه
اهمیت این موضوع از آنجا ناشی میشود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند. بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر معروف شاید بتوان گفت که تقریبا همه افرادی که با وب آشنایی هر چند کمیدارند، حداقل برای یک بار هم که شده واژه SEO را شنیده اند. اما SEO چیست؟ معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینهسازی موتور جستجو میباشد.
SEO یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند. بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی میشود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند. متا تگه
متا به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه اول نتایج جستجو نگاه میکنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسأله الزامیاست که سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرارگیرد.
علم بهینه سازی موتور جستجو در مورد روشهای فنی مانند عنوان صفحه مناسب، تگها و متاتگها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلاً محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه میکند. موتورهای جستجو صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) پیدا و فهرست بندی میکنند. متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمیکنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد. یکی از کارهایی که متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو انجام میدهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است.بنابراین آنها میتوانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینهسازی کنند.
به علاوه آنها همراه با تغییرات موتورهای جستجوی مختلف خود را تابع این موتورها قرار میدهند. هنگامیکه شما یک طراح برای طراحی سایت تجاریتان انتخاب میکنید، شما باید از این طراح درباره بهینه سازی موتورهای جستجو سوال کنید و باید از او بخواهید بر طبق اصول بهینه سازی برای موتورهای جستجو ساخت صفحات وب سایت شما را شروع کند. در صورتی که این کار طولانی تر از طراحیهایی که شما بیش از این داشته اید، نیست. این کار خیلی آسان تر و معقول تر است که شما در همان بار اول که سایتتان بر روی وب قرار میگیرد، شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو شود. لینکهای ورودی لینکهای خارج شونده لینک دوجانبه لینکهای تبادلی سئو نقشه سایت آمار ای
چرا SEO مهم است؟!
چرا بهینه سازی برای موتورهای جستجو مفید میباشد. موارد ذیل برخی از دلایل این موضوع میباشند: برتر بودن در نتایج جستجو مشتریهای زیادی را به دیدار از وب سایت شما دعوت میکند. ۸۷ در صد تمام بینندگان شما از یک صفحه یک وضعیت دارند. ۹۱ در صد از کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده میکنند. طبق آخرین تحقیقات بیش از ۲۵۰ میلیون جستجو در روز در کشور انگلیس انجام میگیرد. ۷۳ در صد معاملات آنلاین به وسیله موتورهای جستجو آغاز میشود. ۵.۳ بیلیون از وب سایت با هم بر سر رقابت پول هستند، اما واقعیت این این است که فقط کسرهای از یک درصد به صفحه اول میرسند.
چه کسانی به SEO احتیاج دارند؟
هر وب سایتی که به سوی تجارت و بازرگانی حرکت میکند، باید صفحات وب خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کند. هدف نهایی یک وب سایت جلب کاربران اینترنتی میباشد، و مطالعات نشان داده است که پهنه عظیمیاز کابران اینترنتی وب سایتها را در موتورهای جستجوی پیدا کرده اند. اگر شرکت شما نظر به ساخت یک وب سایت جدید و یا به روز کردن وب سایت قدیمیخود را دارد باید توجه داشته باشید که برای پیشرفت باید SEO را در الویت قرار دهید. به خاطر داشته باشید که SEO شما را به مسابقه بزرگ میبرد و شما را در بازار معرفی میکند.
پیج رنک گوگل چیست؟
اصطلاح انگلیسی این مفهوم به دنبال لری پیج نویسنده اولیه این الگوریتم و از موسسین اولیه گوگل نام گذاری شدهاست. به این روش کاربرانی که کلمه ویژهای را جستجو میکنند میتوانند ابتدا وبگاههایی را ببینند که هم به خواسته آنها نزدیکتر است و هم بازدید بیشتری داشتهاست.(البته بازدید بیشتر در آخرین آپدیتهای گوگل ملاک خواستههای گوگل نیست.(
پیج رنک که به آن اختصارا PR میگویند برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط Sergey Brin ابداع گردید، پیج رنک نتیجه تجزیه و تحلیل لینکهای ورودی و سئو و بهینه سازی ، ولید بودن قالب سایت ، و خیلی موارد دیگر که در این مقال نمیگنجد به یک سایت است، پیج رنک رتبهای است که گوگل برای یک سایت بین اعداد ۰ تا ۱۰ در نظر میگیرد. هرقدر این عدد نزدیک به ۱۰ باشد نشان دهنده اینست که این سایت از نظر گوگل اعتبار بیشتری دارد و موارد بیشتری از مبحث سئو و بهینه سازی را رعایت کرده است. روش دیگر موتورهای جستجو، پردازش رتبه صفحه، با استفاده از تعداد یافتههای خود در سایتهای اینترنتی میباشد. این روش، یک فناوری زیرساخت برای پدیدار گشتن «بمب گوگلی» نیز بود. ناگفته نماند که هدف از ساختن «بمبهای گوگلی» بالاتر رفتن رتبه یک وبلاگ یا وبگاه در موتور جستجوی گوگل میباشد که معمولاً با همکاری گروههای مردمیایجاد میشود.
البته به جز گوگل شرکتهای دیگری هم به رتبه دهی به سایتها میپردازند، که یکی از آنها الکسا Alexa.com یک سایت معتبر بینالمللی و دارای نمودار رتبه جهانی برای سایتها میباشد که الگوریتم بالا بردن رتبه سایتها را بر اساس تعداد درست بازدید کنندگان انجام میدهد. این رتبه بندی شمارهای بین ۱ تا چند میلیون میباشد که هرچه این شماره برعکس گوگل به یک نزدیکتر باشد رتبه وبسایت شما بالاتر میباشد. امروزه موتور جستجوگر بینگ نیز در جست و جوی جهانی نقش مهمیداشته است و حتی امکاناتی که در قسمت وب مستر تولز ارائه داده است بسیار پیشرفته میباشد. [۲],[۱]
فاکتورهای رتبهبندی
برای رتبهبندی سایتها گوگل تقریبا از ۱۵۰ فاکتور در الگوریتمهایش استفاده میکند. در ادامه سعی کردهایم لیست کاملی از این فاکتورها ارائه دهیم. از این موارد برخی اثبات شده اند در حالی که بحث در مورد برخی دیگر هنوز ادامه داشته و برخی نیز برآمده از مشاهدات افراد خبره در زمینه سئو میباشد.[۲]
بخش اول : فاکتورهای سئو مربوط به دامنه
۱. عمر دامنه:طبق گفتهی Matt Cutts تفاوت بین دامنه ای با عمر ۶ ماه و دامنه ای با عمر ۱سال اصلا زیاد نیست.به عبارت دیگر, گوگل عمر دامنه را در نظر میگیرد, اما این مورد اهمیت زیادی ندارد.
۲. کیوردهای درون دامنه:هرچند اهمیت گذشته را ندارد, اما آوردن کیورد در دامنه به صورت یک سیگنال ارتباطی عمل میکند. به هر حال گوگل به کیوردهای درون دامنه توجه میکند.
۳. کیورد در اولین کلمهی دامنه:مشاوران میگویند سایتهایی که دامنهی آنها با کیوردهای در نظر گرفته شده آغاز شود نسبت به سایتهایی که از کیورد در دامنه خود استفاده نمیکنند و یا سایتهایی که از کیوردها در میانه یا انتهای دامنه خود استفاده میکنند, رتبه بهتری دارند:
۴. طول دامنه ثبت شده:معمولا هزینه دامنههای با ارزش) قانونی ) برای چند سال, از پیش پرداخت میشود. در حالی که اغلب دامنههای غیر قانونی بیش از یک سال استفاده نمیشوند. بنابراین تاریخ انقضای یک دامنه میتواند فاکتور خوبی برای پیش بینی قانونی بودن بک دامنه باشد.
۵. کیوردها در نام زیر دامنه(Subdomain):مشاوران معتقدند کیوردهایی که در زیردامنه قرار دارند رتبه سایت را بالا میبرند.
۶. تاریخچه دامنه:گوگل, تاریخچه سایتهایی که مالکیت دامنهی آنها چندین بار تغییر کرده و یا چندین بار دراپ شده باشند را ریست میکند. همچنین لینکهای اشاره شده به آنها را برایامتیازدهی در نظر نمیگیرد.
۷. دامنههای منطبق:برای سایتهای با کیفیت, دامنههای منطبق(Match Domains) برتری محسوب میشود. اما این موضوع برای سایتهای بی کیفیت صادق نیست. این نوع سایتها نسبت به آپدیت دامنههای منطبق, آسیب پذیر خواهند بود.
۸.WhoIsخصوصی و عمومی:اطلاعات WhoIS خصوصی یا داشتن سرویسهای“whois privacy protection “ درون سایت, ممکن است نشانه وجود “چیزی مخفی” باشد.این موضوع از نظر گوگل چندان خوشایند نیست.
۹. مجرمانWhoIs:اگر گوگل شخصی را به عنوان اسپمر شناسایی کند احتمالا همه سایتهای تحت مالکیت او را به دقت مورد بررسی قرار خواهد داد.
۱۰. پسوند دامنه مربوط به کشور:داشتن یک دامنه به همراه کد مربوط به یک کشور(.cn, .pt, .ca) به رتبه سایت در آن کشور خاص کمک میکند…اما قابلیت سایت برای دریافت رتبه جهانی را محدود خواهد کرد.
بخش دوم: فاکتورهای سئو مربوط به صفحه
۱۱. کیوردهای موجود در عنوان پیج:عنوان پیج دومین قسمت مهم محتوای پیج میباشد. بنابراین تاثیر زیادی در سئو خواهد گذاشت.
۱۲. کیورد موجود در ابتدای تگ عنوان (title tag):تگهای عنوانی که با یک کیورد شروع میشوند, نسبت به عنوانهایی که کیورد در انتهای آنها آمده است, نتیجه بهتری خواهند داشت:
۱۳. کیوردهای موجود در متن پیج:یک سیگنال ارتباطی مهم دیگر.
۱۴. کیورد موجود در تگH1:تگ H1 دومین تگ عنوان محسوب میشود و طبق نمودار زیر سیگنال ارتباطی دیگری به گوگل ارسال میکند.
۱۵.کیورد بیشتر استفاده شده:داشتن کیوردی که بیش از دیگر کیوردها به کار برده شده باشد, مانند یک سیگنال ارتباطی عمل خواهد کرد.
۱۶. طول مطلب:مطالب طولانیتر میتواند محدوده وسیعتری را پوشش دهد و نسبت به مطالب سطحی کوتاهتر ارجحیت دارد.به نمودار زیر توجه کنید:
۱۷. تراکم کیورد:اگرچه اهمیت گذشته را ندارد اما گوگل همچنان برای فهمیدن موضوع وب پیج از آن استفاده میکند و البته افزایش بیش از حد آن به ضرر شما خواهد بود.
۱۸. کیوردها به عنوان فهرستی از معانی نهفته کلمات(Latent Semantic Indexing):کیوردهای LSIبه موتورهای جستجو کمک میکند معانی کلماتی که بیش از یک معنی دارند را استخراج کنند (برای مثال کلمه apple موجود در متن به عنوان شرکت کامپیوتری است یا یک نوع میوه). بودن یا نبودن! این نوع کیوردها خود میتواند نشانه سطح کیفیت متن باشد.
۱۹. کیوردهایLSIدر تگهای عنوان و توضیحات: کیوردهای LSI درون متا تگها به گوگل کمک میکند کلمات هم معنی را از هم تشخیص دهد. همچنین میتواند مانند یک سیگنال ارتباطی عمل کند.
۲۰. سرعت لودینگ پیج از طریقHTML:هردوی Google و Bing از سرعت لود شدن پیج به عنوان یک فاکتور برای رتبه بندی استفاده میکنند. اسپایدرهای موتور جستجو بر اساس کد صفحه و سایز فایل میتوانند به دقت سرعت لودینگ وبسایت را تخمین بزنند.
۲۱. مطالب تکراری:مطالب یکسان در یک وبسایت(حتی با کمیتغییر) تاثیر منفی در رتبه بندی آن سایت خواهد گذاشت.
۲۲. تگهایRel=Canonical:این تگها اگر به درستی استفاده شود, از اینکه گوگل مطالب را تکراری تشخیص دهد جلوگیری میکنند.
۲۳. سرعت لودینگ پیجاز طریق کرومchrome:ممکن است گوگل از دادههای کابری موجود در کروم در جهت بهبود لودینگ صفحه استفاده کند, که ممکن است شامل سرعت سرور و نیز دیگر عوامل غیر وابسته به HTML باشد.
۲۴. بهینه سازی تصویر:تصاویر درون پیجها توسط نام, متن ,alt عنوان و توضیحات موجود در آنها یک سیگنال ارتباطی مهم به موتورهای جستجوگر ارسال میکند.
۲۵. تعدد آپدیتهای محتویات سایت:Google Cafeine بهمرتب آپدیت کردن مطالب امتیاز مثبت میدهد, به خصوص برای جستجوهایی که زمان در آنها توسط کاربر مشخص شده است. با تاکید بر اهمیت این فاکتور, گوگل تاریخ آخرین آپدیت را برای صفحهها نمایش میدهد:
۲۶. میزان آپدیتهای مطالب:میزان ادیتها و تغییرات, یک فاکتور به روز بودن وبسایت محسوب میشود. اضافه و کم کردن کلی یک بخش موثرتر از انجام تغییرات اندک بین چند بخش میباشد.
۲۷. آپدیتهای پیج:چه مدت یکبار پیج آپدیت میشود؟ هر روز؟ هر هفته؟ این موضوع اهمیت زیادی دارد. پس تعداد آپدیتهای پیج نشانی از میزان به روز بودن وبسایت محسوب میشود.
۲۸. امتیاز کیورد:آوردن یک کیورد در ۱۰۰ کلمه اول مطالب موجود در پیج به عنوان یک سیگنال ارتباطی مهم به حساب میآید.
۲۹. آوردن کیورد در تگهایH2وH3:آوردن کیورد در عنوان فرعی پیج به صورت H2 و H3 میتواند یک سیگنال ارتباطی ضعیف به حساب آید.
۳۰. ترتیب کلمهها در عبارت کیورد:تطابق کامل کلمههای جستجو شده در محتوای پیج, رتبه بهتری نسبت به وجود همان عبارت با ترتیب متفاوت کسب میکند. برای مثال: فرض کنید عبارت “cat shaving technique”جستجو شده باشد. پیجی که دقیقا دارای عبارت
“cat shaving technique” باشد رتبه بهتری نسبت به پیجی که دارای عبارت
“technique for shaving cat” است کسب خواهد کرد.
۳۱. کیفیت لینکهای خروجی:بسیاری از سئو کاران معتقدند لینک کردن به سایتهای معتبر کمک میکند وبسایت سیگنالی به نشانه اعتبار خود به گوگل ارسال کند.
۳۲. موضوع لینکهای خروجی:موتورهای جستجو از محتوای پیجی که به آنها لینک میشود به عنوان یک سیگنال ارتباطی استفاده کنند. برای مثال, اگر پیجی در مورد cars دارید و به movie-related pages لینک کنید, در واقع به گوگل میگویید پیج شما در مورد movie cars میباشد و نه اتومبیل.
۳۳. گرامر و املا:رعایت گرامر و املای صحیح در مطالب, یک سیگنال کیفی محسوب میشود.
۳۴. مطالبSyndicated:آیا محتوای پیج اورجینال است؟ اگر مطالب موجود در وبسایت کپی شده یا گرفته شده از پیج دیگری باشد, رتبه ای به خوبی سایت اصلی کسب نخواهد کرد یا در فهرست اضافی جای خواهد گرفت.
۳۵. مطالب کمکی:مطالب تکمیلی یک شاخص کیفی به حساب میآید. تبدیل کننده ارز, محاسبه کننده سود وام و دستورالعملهای تعاملی مثالهایی از این دست هستند.
۳۶. تعداد لینکهای خروجی:استفاده زیاد از لینکهای خروجی رتبه وبسایت را کاهش خواهد داد. در نتیجه به قابلیت دیده شدن در نتایج جستجو آسیب خواهد زد.
۳۷. چندرسانهای:تصاویر, ویدئوها و دیگر عناصر چند رسانهای همانند سیگنالهای ارتباطی عمل خواهند کرد.
۳۸. تعداد لینکهای ورودی اشاره شده به پیج:تعداد لینکهای ورودی به یک پیج نشان دهنده اهمیت آن نسبت به دیگر پیجهای سایت میباشد.
۳۹. کیفیت لینکهای ورودی اشاره شده به پیج:لینکهای ورودی از پیجهای معتبر تاثیر مثبت بیشتری نسبت به لینکهای وارد شده از پیجهای با رتبه کم, دارد.
۴۰. لینکهای خراب:وجود تعداد زیادی لینکهای خراب در پیج میتواند نشانه سایتی رها شده یا واگذار شده باشد. گوگل از لینکهای خراب برای تعیین کیفیت هوم پیج استفاده میکند.
۴۱. سطح لغات:شکی نیست, گوگل سطح لغات وب پیجها را تخمین میزند.
اما آنچه با اطلاعات به دست آورده انجام میدهند هنوز مشخص نیست. عدهای معتقدند رعایت یک مینیمم برای سطح لغات به رتبه پیج کمک خواهد کرد زیرا حجم عمدهای از مخاطبان را پوشش میدهد. در حالی که برخی میگویند سطح کلمات فاکتوریست برای تشخیص سایتهای با کیفیت از سایتهای بی کیفیت و بیخاصیت.
گردآورنده: محمد شهپری
منبع : فاکتور های مهم در سئو