برگزیده های پرشین تولز

فرق روغن کنجد بکر و تصفیه شده

fateme_r77

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 جولای 2020
نوشته‌ها
6
لایک‌ها
3
سن
26
روغن کنجد در دو نوع بکر و تصفیه شده به بازار عرضه می‌شود. از آن جایی که این دو روغن ویژگی‌ها و خواص منحصر به فردی دارند، هر خریداری لازم است قبل از خرید این تفاوت‌ها را بداند تا بتواند روغن مناسبی را انتخاب کند.

خرید روغن کنجد اصل و بکر

روغن کنجد بکر​

روغن کنجدی که از طریق روش پرس سرد به دست می‌آید و هیچ گونه فرآوری و تصفیه شیمیایی روی آن صورت نمی‌گیرد، به روغن کنجد خام یا بکر معروف است. این روغن تمامی خواص کنجد را درون خود حفظ کرده است و با توجه به کنجدی که در آن استفاده شده (پاکستانی یا ایرانی) عطر و طعم ملایم یا متوسطی دارد.

روغن کنجد تصفیه شده​

بالاتر گفتیم روغن کنجد خام کمی عطر و طعم کنجد می‌دهد و این ممکن است موردپسند برخی از مشتریان نباشد؛ به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان روغن خام را بعد از تولید تصفیه می‌کنند چرا که طی این فرآیند ترکیبات روغن کنجد کمی تغییر می‌کند و روغن بی‌بو و بی‌مزه می‌شود.

تفاوت‌های روغن کنجد بکر و تصفیه شده​

4 نمونه از مهم‌ترین تفاوت‌های روغن کنجد بکر و تصفیه شده شامل موارد زیر است:

1- تفاوت در بو و مزه​

روغن کنجد خام کمی بو و مزه کنجد می‌دهد البته بسته به اینکه از چه کنجدی برای تولید آن استفاده شده، این بو کم و یا متوسط است؛ مثلا روغن کنجد پاکستانی بوی کمتری نسبت به روغن کنجد ایرانی دارد اما یکی از مراحل در تصفیه روغن کنجد، بی ‌بو و بی‌ مزه کردن آن است. چرا که برخی از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند روغنی که استفاده می‌کنند، هیچ بو و مزه‌ای نداشته باشد و مثل روغن مایع‌های معمول بازار باشد.

نکته ۱: روغن کنجد به صورت کلی مزه کمی دارد. هم‌چنین هنگام تولید و وقتی تازه روغن به دست آمده، بوی متوسطی دارد که به مرور کمتر می‌شود.

نکته ۲: بهتر است بدانید روغن ارده کنجد با روغن کنجد متفاوت است؛ روغن ارده کنجد به صورت کلی به خاطر حرارت دیدن دانه‌های کنجد بو و مزه بیشتری نسبت به روغن کنجد دارد.

2- تفاوت در میزان خواص​

روغن کنجد خام و تصفیه نشده، تمامی خواص کنجد را در خود دارد و یکی از بهترین روغن‌ها برای سلامتی است اما روغن تصفیه شده به خاطر عملیاتی که روی آن صورت می‌گیرد، بخشی از خواص روغن کنجد بکر را از دست می‌دهد.

3- تفاوت در میزان ماندگاری​

روغن تصفیه شده به خاطر اینکه بخشی از ترکیبات روغن خام از آن جدا شده، دارای ماندگاری بالاتری نسبت به روغن خام است و مقاومت بیشتری در برابر گرما و نور دارد. البته بهتر است که روغن در جای خشک و خنک و به دور از نور مستقیم نگهداری شود تا عمر طولانی‌تری داشته باشد.

4- تفاوت در کاربرد​

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این ۲ روغن کنجد این است که از آن‌ها در کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود. روغن کنجد خام و بکر به خاطر دمای دود پایین‌تری که دارد، مخصوص سالاد و پخت و پز با دماهای پایین‌تر است اما روغن کنجد تصفیه شده به خاطر عملیاتی که روی آن صورت گرفته دمای دود بالاتری دارد و برای سرخ‌کردن نیز مناسب است.

نکته: بهتر است برای سرخ‌کردن و دماهای بالا فقط از روغن‌های مخصوص سرخ‌کردنی استفاده کنید.

کدام روغن کنجد بهتر است؟​

انتخاب بین این دو روغن بستگی به مصرف و ذائقه شما دارد. اگر به دنبال روغنی برای سالاد و پخت و پز هستید که تمامی خواص کنجد در آن حفظ شده باشد، روغن کنجد بکر مناسب‌تر است اما اگر به دنبال روغنی بدون بو و مزه هستید که بتوانید برای سرخ‌کردن نیز از آن استفاده کنید، روغن تصفیه شده انتخاب بهتری برای شماست.

منبع: dorkam.com
 
Last edited by a moderator:
بالا