Pixar
مدیر بازنشسته
برنامه Macromedia Flash راه ساده اي براي افزودن كاربردهاي تلفيقي به صفحات وب است. اين برنامه داراي ابزارهاي مفيدي مي باشد كه ايجاد صفحات مختلف را براي شما ساده مي نمايد.
براي مسلط شدن به اين ابزارها، به هر حال لازم است كه زمان و نيروي كافي صرف كنيد. خوشبختانه منابع فراواني به صورت Online در دسترس تان است، همين طور مجموعه كتابهاي فني و دوره هاي آموزشي كه مي تواند به شما ياري رساند.
اگر شما كاملاً تازه كار هستيد بايد با درس ها و دوره هاي آموزشي ويژه كه ضميمه نرم افزار Flash است آشنا شويد. شما با اين آموزش ها مراحل مختلفي را براي گسترش كارتان طي مي كنيد؛ از نقاشي و ايجاد نمادها و انيميشن ها گرفته تا افزودن حركات و صدا و ديگر ويژگي ها. به زحمت اش مي ارزد، كه يك شب تمام را به اين كار اختصاص دهيد!
براي اين كه بتوانيد از نرم افزار Flash بيشترين استفاده را بكنيد، بسيار مهم است كه كار با گرافيك برداري را بياموزيد، كه در واقع تصاويري هستند كه با استفاده از ابزارهاي طراحي Flash آنها را ايجاد مي كنيد.
انيميشن هاي ساده و سريع Flash به طور معمول از گرافيك برداري استفاده مي كند. اين تصاوير را مي توانيد به اندازه دلخواه تنظيم كنيد، بدون آن كه كيفيت كار كاهش يابد. در عين حال اندازه هاي فايل مي تواند به حداقل كاهش يابد.
اگر چه تصاوير گرافيكي نطقه اي (bitmap) و همچنين تصاوير معمولي ويدئويي هم مي تواند در Flash متحرك شود، ولي با اين حال ما يك تصوير گرافيكي برداري را كه مبتني بر سيستم راهياب يك مجموعه عكس است ايجاد مي كنيم. در Flash دكمه هاي جلو و عقب و شروع و موارد ديگري موجود است كه مي توانيد از آنها استفاده كنيد.
در آن سوي دكمه هاي راهياب
طراحي يك سري دكمه هاي راهياب كاري نيست كه احتياج به پيشرفت چنداني در فلاش داشته باشد. شما مي توانيد سري به سايت http://www.Lookand feed.com بزنيد و متوجه بشويد كه دكمه هاي ساده اي وجود دارند كه مي توانند براي كار شما مؤثر واقع شوند.
بيت ها و پيكسل ها در سايت http://www.bitsandpixles.com به شما نشان مي دهند كه چگونه مي توانيد انيميشن هاي پيچيده تري از موضوعات و متن ها ايجاد كنيد. البته ابزارهاي بسيار مفيد نيز براي اين كار وجود دارند. با اين حال سايت اصلي Macromedia مي تواند نقطه شروع كارتان باشد.
در اين مطلب آموزشي به خاطر حجم زياد جزئيات ايجاد رهياب، تنها نكات مهم و موارد خاص توضيح داده شده است. با ما همراه باشيد!
گام اول:يك صفحه نمايش طراحي كنيد
در اينجا مي خواهيم يك مثال ساده از صفحه نمايش تصاوير، همراه با متن و دكمه بسازيم. طراحي دكمه ها شناخته شده ترين كاربردها در Flash است، بنابراين بيشتر ابزارهايي كه شما به آن نياز داريد ويژگي هاي مفيدي دارند، مانند ابزارهاي طراحي چهارگوش گوشه گرد. براي اين مثال ما تنها از چهارگوش ساده استفاده مي كنيم.
گام دوم: ساختن دكمه
اگر يك متن را به عنوان يك دكمه تعريف كنيد، Flash مرحله بعدي را خود انجام مي دهد. ابتدا متن را به سادگي ايجاد و انتخاب كنيد و مشخصات دلخواه را به آن اعمال كنيد. چهارگوش و متن را انتخاب نماييد و آن را به Symbol تبديل كنيد.
گام سوم: وضعيت دكمه ها را تعريف كنيد
يك دكمه ساده در كل چهار وضعيت مختلف دارد و شما مي بايستي تصاوير لازم را براي همه اين چهار حالت يعني (,hit down, over, Up) ايجاد كنيد. دكمه هاي گرافيكي را در يك Keyframe روي Time line كپي كنيد و سپس آن را براي هر مرحله اصلاح كنيد.
گام چهارم :محدوده كليك كردن كاربر را تعريف كنيد
لازم است محدوده اي كه كاربر مي تواند براي دكمه هاي تعريف شده كليك كند را مشخص كنيد. محدوده را هر چه مي توانيد بزرگتر بسازيد.
بهتر است تمام محدوده دكمه قابل كليك كردن باشد.
گام پنجم :تصاوير را آماده كنيد
هر يك از تصاوير ما در اسلايد نمايش مجموعه عكس ها بايد داراي يك KeyFrame در يك لايه باشد. تصاوير در يك لايه و دكمه ها در يك لايه ديگر. مي توانيد تصاوير را در هر جا كه خواستيد قرار دهيد. پيش نمايش هر موضوع در پنجره قابل نمايش است.
گام ششم :دكمه هاي بيشتري اضافه كنيد
در پايين هر تصوير مي خواهيم يك دكمه عقب و جلو بگذاريم. مانند قبل دكمه ها را ترسيم كنيد و متن را وارد كنيد. سپس حالت هاي مربوط به هر يك را برايشان تعريف كنيد.
به هر دكمه يك نام مشخص بدهيد به نحوي كه هر كدام به سادگي قابل تعريف باشند.براي افزودن صدا به هر دكمه قاب مربوط را در Time line انتخاب نماييد و پنجره ها و ويژگي هايشان را تنظيم كنيد و يك صدا را از منوي آن انتخاب كنيد.
گام هفتم :تعيين كردن حالت هاي دكمه
دوباره حالت هاي(hit, Over, down, up) راتعريف كنيد و دكمه ها را در زير تصاوير جاسازي كنيد.
دكمه هاي مثالي در اين جا بسيار ابتدايي هستند. شايد مايل باشيد از دكمه هاي پرنقش تري استفاده كنيد و به آن حس سه بعدي بدهيد.
خيلي راه دور نرويد و كار را سخت كنيد. واضح و ساده بودن دكمه بايد هدف اصلي شما باشد.
براي مسلط شدن به اين ابزارها، به هر حال لازم است كه زمان و نيروي كافي صرف كنيد. خوشبختانه منابع فراواني به صورت Online در دسترس تان است، همين طور مجموعه كتابهاي فني و دوره هاي آموزشي كه مي تواند به شما ياري رساند.
اگر شما كاملاً تازه كار هستيد بايد با درس ها و دوره هاي آموزشي ويژه كه ضميمه نرم افزار Flash است آشنا شويد. شما با اين آموزش ها مراحل مختلفي را براي گسترش كارتان طي مي كنيد؛ از نقاشي و ايجاد نمادها و انيميشن ها گرفته تا افزودن حركات و صدا و ديگر ويژگي ها. به زحمت اش مي ارزد، كه يك شب تمام را به اين كار اختصاص دهيد!
براي اين كه بتوانيد از نرم افزار Flash بيشترين استفاده را بكنيد، بسيار مهم است كه كار با گرافيك برداري را بياموزيد، كه در واقع تصاويري هستند كه با استفاده از ابزارهاي طراحي Flash آنها را ايجاد مي كنيد.
انيميشن هاي ساده و سريع Flash به طور معمول از گرافيك برداري استفاده مي كند. اين تصاوير را مي توانيد به اندازه دلخواه تنظيم كنيد، بدون آن كه كيفيت كار كاهش يابد. در عين حال اندازه هاي فايل مي تواند به حداقل كاهش يابد.
اگر چه تصاوير گرافيكي نطقه اي (bitmap) و همچنين تصاوير معمولي ويدئويي هم مي تواند در Flash متحرك شود، ولي با اين حال ما يك تصوير گرافيكي برداري را كه مبتني بر سيستم راهياب يك مجموعه عكس است ايجاد مي كنيم. در Flash دكمه هاي جلو و عقب و شروع و موارد ديگري موجود است كه مي توانيد از آنها استفاده كنيد.
در آن سوي دكمه هاي راهياب
طراحي يك سري دكمه هاي راهياب كاري نيست كه احتياج به پيشرفت چنداني در فلاش داشته باشد. شما مي توانيد سري به سايت http://www.Lookand feed.com بزنيد و متوجه بشويد كه دكمه هاي ساده اي وجود دارند كه مي توانند براي كار شما مؤثر واقع شوند.
بيت ها و پيكسل ها در سايت http://www.bitsandpixles.com به شما نشان مي دهند كه چگونه مي توانيد انيميشن هاي پيچيده تري از موضوعات و متن ها ايجاد كنيد. البته ابزارهاي بسيار مفيد نيز براي اين كار وجود دارند. با اين حال سايت اصلي Macromedia مي تواند نقطه شروع كارتان باشد.
در اين مطلب آموزشي به خاطر حجم زياد جزئيات ايجاد رهياب، تنها نكات مهم و موارد خاص توضيح داده شده است. با ما همراه باشيد!
گام اول:يك صفحه نمايش طراحي كنيد
در اينجا مي خواهيم يك مثال ساده از صفحه نمايش تصاوير، همراه با متن و دكمه بسازيم. طراحي دكمه ها شناخته شده ترين كاربردها در Flash است، بنابراين بيشتر ابزارهايي كه شما به آن نياز داريد ويژگي هاي مفيدي دارند، مانند ابزارهاي طراحي چهارگوش گوشه گرد. براي اين مثال ما تنها از چهارگوش ساده استفاده مي كنيم.
گام دوم: ساختن دكمه
اگر يك متن را به عنوان يك دكمه تعريف كنيد، Flash مرحله بعدي را خود انجام مي دهد. ابتدا متن را به سادگي ايجاد و انتخاب كنيد و مشخصات دلخواه را به آن اعمال كنيد. چهارگوش و متن را انتخاب نماييد و آن را به Symbol تبديل كنيد.
گام سوم: وضعيت دكمه ها را تعريف كنيد
يك دكمه ساده در كل چهار وضعيت مختلف دارد و شما مي بايستي تصاوير لازم را براي همه اين چهار حالت يعني (,hit down, over, Up) ايجاد كنيد. دكمه هاي گرافيكي را در يك Keyframe روي Time line كپي كنيد و سپس آن را براي هر مرحله اصلاح كنيد.
گام چهارم :محدوده كليك كردن كاربر را تعريف كنيد
لازم است محدوده اي كه كاربر مي تواند براي دكمه هاي تعريف شده كليك كند را مشخص كنيد. محدوده را هر چه مي توانيد بزرگتر بسازيد.
بهتر است تمام محدوده دكمه قابل كليك كردن باشد.
گام پنجم :تصاوير را آماده كنيد
هر يك از تصاوير ما در اسلايد نمايش مجموعه عكس ها بايد داراي يك KeyFrame در يك لايه باشد. تصاوير در يك لايه و دكمه ها در يك لايه ديگر. مي توانيد تصاوير را در هر جا كه خواستيد قرار دهيد. پيش نمايش هر موضوع در پنجره قابل نمايش است.
گام ششم :دكمه هاي بيشتري اضافه كنيد
در پايين هر تصوير مي خواهيم يك دكمه عقب و جلو بگذاريم. مانند قبل دكمه ها را ترسيم كنيد و متن را وارد كنيد. سپس حالت هاي مربوط به هر يك را برايشان تعريف كنيد.
به هر دكمه يك نام مشخص بدهيد به نحوي كه هر كدام به سادگي قابل تعريف باشند.براي افزودن صدا به هر دكمه قاب مربوط را در Time line انتخاب نماييد و پنجره ها و ويژگي هايشان را تنظيم كنيد و يك صدا را از منوي آن انتخاب كنيد.
گام هفتم :تعيين كردن حالت هاي دكمه
دوباره حالت هاي(hit, Over, down, up) راتعريف كنيد و دكمه ها را در زير تصاوير جاسازي كنيد.
دكمه هاي مثالي در اين جا بسيار ابتدايي هستند. شايد مايل باشيد از دكمه هاي پرنقش تري استفاده كنيد و به آن حس سه بعدي بدهيد.
خيلي راه دور نرويد و كار را سخت كنيد. واضح و ساده بودن دكمه بايد هدف اصلي شما باشد.